#1
Vinden jullie ook niet dat veel diep religieuze mensen bedreigend overkomen. Ik heb de laatste maanden 2 gesprekken gehad met religieuze mensen die dreigende taal spreken. Ik ken er wel meer maar die zijn minder opdringiger.
Die 2 gevallen waar ik het over heb zijn enerzijds christen en de andere joods, allebei vertelden ze me dat als ik hun geloof en regels niet volg ik na de dood zal afgewezen en bestraft worden door God. En die zijn daar echt van overtuigd.
Om nog maar te zwijgen over al die gekken die gewoon mensen vermoorden in naam van hun god. Aan één van die 2 vroeg ik dan hoe ik nu moet kunnen weten wie nu de waarheid spreekt en dat als ik echt voor God zou verschijnen hij er mij zou zeggen dat die persoon het mij verteld heeft maar ik twijfel aan wat hij me vertelde en God me aldus nog onverbiddelijk zonder genade zou straffen.
Aangezien het voor mij en letterlijk iedereen nooit zeker kan weten dan zijn die hun God gewoon een monster imo. Ik ben volgens hun verplicht om de juiste persoon zonder enige vorm van bewijs of overtuiging de juiste keuze te maken omdat ik anders in de hel terecht kom waar ik zal worden gefolterd tot het einde der tijden.
Dus iedereen die tijdens zijn leven op goed geluk af er niet voor kiest het juiste verhaal te geloven zal tot het einde der tijden worden uitgesloten en zelfs gefolterd.
Ik vind dat serieus dreigende taal en zorgwekkend dat zo veel mensen met dat idee rondlopen en soms zelfs zo hun kinderen opvoeden.
Conclusie: religie moet serieus gecontroleerd en aan banden gelegd worden want dat is een filosofie dat radicalisering in de hand werkt. Dat is gewoon gevaarlijk en is al meermaals bewezen, dat hebben we de laatste weken wel genoeg gezien in het nieuws. De religieuze hoge pieten zoals de paus en zijn collega's uit andere religies hebben serieus wat werk aan de winkel want ik wil wel geloven in een soort hiernamaals maar als ze mij bedreigen kunnen ze hun uitleg steken waar de zon niet komt. Hoe arrogant zijn die wel niet?
Religies zijn dan ook uitgevonden door de mens, als onderdeel en/of leidraad voor onderdrukking, macht, oorlog, genocides,...en waar voornamelijk monotheïstische religies, reeds veel dood en verderf hebben gezaaid op deze aarde.Vinden jullie ook niet dat veel diep religieuze mensen bedreigend overkomen. Ik heb de laatste maanden 2 gesprekken gehad met religieuze mensen die dreigende taal spreken. Ik ken er wel meer maar die zijn minder opdringiger.
Die 2 gevallen waar ik het over heb zijn enerzijds christen en de andere joods, allebei vertelden ze me dat als ik hun geloof en regels niet volg ik na de dood zal afgewezen en bestraft worden door God. En die zijn daar echt van overtuigd.
Om nog maar te zwijgen over al die gekken die gewoon mensen vermoorden in naam van hun god. Aan één van die 2 vroeg ik dan hoe ik nu moet kunnen weten wie nu de waarheid spreekt en dat als ik echt voor God zou verschijnen hij er mij zou zeggen dat die persoon het mij verteld heeft maar ik twijfel aan wat hij me vertelde en God me aldus nog onverbiddelijk zonder genade zou straffen.
Aangezien het voor mij en letterlijk iedereen nooit zeker kan weten dan zijn die hun God gewoon een monster imo. Ik ben volgens hun verplicht om de juiste persoon zonder enige vorm van bewijs of overtuiging de juiste keuze te maken omdat ik anders in de hel terecht kom waar ik zal worden gefolterd tot het einde der tijden.
Dus iedereen die tijdens zijn leven op goed geluk af er niet voor kiest het juiste verhaal te geloven zal tot het einde der tijden worden uitgesloten en zelfs gefolterd.
Ik vind dat serieus dreigende taal en zorgwekkend dat zo veel mensen met dat idee rondlopen en soms zelfs zo hun kinderen opvoeden.
Conclusie: religie moet serieus gecontroleerd en aan banden gelegd worden want dat is een filosofie dat radicalisering in de hand werkt. Dat is gewoon gevaarlijk en is al meermaals bewezen, dat hebben we de laatste weken wel genoeg gezien in het nieuws. De religieuze hoge pieten zoals de paus en zijn collega's uit andere religies hebben serieus wat werk aan de winkel want ik wil wel geloven in een soort hiernamaals maar als ze mij bedreigen kunnen ze hun uitleg steken waar de zon niet komt. Hoe arrogant zijn die wel niet?
Er is geen enkele andere oorzaak dat we zoveel mensen over de kling zijn gejaagd en nog steeds over de kling worden gejaagd, dan het geloof.
Dat was in de oudheid al zo, en zie eens tegenwoordig.....het gaat maar door!
Denk je niet dat het nog minder is een 'diepe slaap'? Dood zijn lijkt mij namelijk precies hetzelfde als om niet geboren zijn.Als het bewustzijn " jij" bent, en dat dit niet net zoals het lichaam met de hersenen sterft en vergaat, dan is het zeer interessant om te weten waar dat " zijn" dan blijft?
Laten we dat "bewustzijn " entiteit noemen...
Ikzelf geloof dat de dood een eeuwige diepe slaap is. Zeer diep, je aardse lijf en bewustzijn verdwijnen, voorgoed, maar het gaat mij om de entiteit.
Wat daarmee gebeurt, weet ik pas als ikzelf aan de beurt ben geweest.
Eerder niet...
Nee ik zie het anders. Je raakt het bewustzijn van de wereld kwijt, niet bewustzijn zelf. Bewustzijn is het hier en nu, daarom is het áltijd hier en nu. Bewustzijn 'van de wereld' is die momentopname, wat een verschijning van percepties, sensaties en gedachten in bewustzijn (het hier en nu) is.Ik denk dat we het erover eens zijn dat bewustzijn slechts een momentopname is van het 'hier en nu'? We zijn niet het bewust zijn, we zijn bewust. We kunnen het bewustzijn weldegelijk tijdelijk of definitief kwijtraken (bijvoorbeeld door te sterven), maar we kunnen ons ook weer bewust worden (bijvoorbeeld als we bijkomen na een flinke klap op het hoofd).
Ja dat is de aanname waar ik het over had. Er is geen bewijs dat hersenen causaal zijn voor bewustzijn, maar alsnog geloven we dat.Mijn inziens is voor bewust zijn weldegelijk een goed werkend stel hersenen nodig. Aangezien het bewust zijn per persoon, en daarmee mijn inziens ook door ieders net iets verschillende hersenopbouw, vind ik het zeer onwaarschijnlijk dat er bewustzijn na de dood zou zijn. Je hersenen rotten of branden namelijk weg, zodra je 'dood' bent.
Ja je bent 'van de wereld'. Je bewustzijn 'van de wereld' is weg. Dat betekent niet dat bewustzijn zelf weg is.Met je laatste alinea ben ik het overigens niet eens. Het hebben en gebruiken van zintuigen is iets heel anders dan bewust zijn. Even twee voorbeelden, blijvend bij de mens (een dier pakken vind ik te makkelijk). Eén: je hebt écht veel teveel alcohol op. Maar écht veel dus. Je zintuigen nemen zaken waar en je reageert daarop. Dat is bijna instinctief te noemen. Je bent 'van de wereld' bent je bewustzijn verloren.
Maar dat is altijd vanuit tweede persoons perspectief. In de wereld van een ander ziet iemand jouw lichaam liggen. In je eigen ervaring (de enige ervaring die je hebt) verdwijnt de wereld + het lichaam en verschijnt daarna weer opnieuw, net zoals bij het wakker worden 's ochtends.Voorbeeld twee: psychedelica en egodood. Je bewustzijn is weg, maar je lichaam functioneert gewoon nog.
Ik wil echt niet flauw doen, maar voor voelen is absoluut wel bewustzijn nodig. Er moet toch eerst bewustzijn zijn alvorens we ergens bewust ván kunnen zijn? Onze taal geeft hier al een hint naar: 'Ik ben bewust... van dit gevoel/deze perceptie/deze gedachte'. De 'Ik ben bewust' komt altijd vóór het waargenomene. Je zult eerst moeten weten 'Ik ben bewust' alvorens je weet 'Ik ben bewust... van...'Daarbij is zeker voor voelen geen bewustzijn nodig. Je kunt wel weer bewust worden, door te voelen. Denk maar aan het knijpen in nagelriemen en schouderspieren om mensen 'wakker' (bewust te maken).
Nou ja, als je nu al ziet dat jij (bewustzijn) niet te lokaliseren bent in tijd en ruimte, maar alsnog onontkenbaar 'bent', dan ben je overal en nergens. Hier en nu. Waar zou "het" (jij) heen moeten gaan? Er is altijd alleen maar hier en nu.Als het bewustzijn " jij" bent, en dat dit niet net zoals het lichaam met de hersenen sterft en vergaat, dan is het zeer interessant om te weten waar dat " zijn" dan blijft?
Laten we dat "bewustzijn " entiteit noemen...
Ikzelf geloof dat de dood een eeuwige diepe slaap is. Zeer diep, je aardse lijf en bewustzijn verdwijnen, voorgoed, maar het gaat mij om de entiteit.
Wat daarmee gebeurt, weet ik pas als ikzelf aan de beurt ben geweest.
Eerder niet...
Maar dan zouden deze mensen nog als een entiteit met een individuele wil moeten bestaan. Misschien dat het voor kan komen dat sommige mensen zó sterk geloven een individuele entiteit te zijn, dat die energie voort blijft bestaan na de fysieke dood, wie weet. Dat is wat we ook wel geesten noemen. Maar misschien zijn die mensen teruggekeerd naar de essentie en in dat geval zijn ze overal en nergens, dat wat wij nu ook al zijn. Met andere woorden: zij zijn jou, jij bent hen. Ze zijn op de enige "plek" waar we ooit zijn geweest en zullen zijn: hier en nu. Althans, dat is mijn overtuiging.En, ik heb mensen gekend, die, als er ook maar één mogelijkheid zou zijn, deze zouden absoluut op de een of andere manier contact met mij opgenomen hebben.
Dit is nooit gebeurd.
Dit geeft te denken.
Omdat we al ons hele leven verteld worden dat we 'ergens' zijn, 'iemand' zijn, lokaliseerbaar in tijd en ruimte.Dit is echt moeilijk om te behappen...overal en nergens zijn.
Wanneer we aangekomen zijn bij 'vlak daarna', of 'straks', is het nog steeds 'nu'. Wat er 'straks' gebeurt, hangt af van wat je 'nu' doet.Dat we in het nu zijn, niet in gisteren en ook niet morgen, dat klopt.
Het is het nu.
En vlak daarna.
Daar leven we in.
Het verleden is passé. Daar kunnen we niets meer aan veranderen.
Jammer genoeg...
Maar in het nu, en straks, daar hebben we wel degelijk invloed op!
Wat als je nooit 'in het lichaam' hebt gezeten? Dat het lichaam slechts een verschijning in bewustzijn is, wat onze ervaring ook is. Als je nu al niet echt 'in het lichaam' zit, wat maakt de dood van het lichaam dan uit voor jou?Hoe dat na ons leven hier eruit gaat zien, daar komen we allemaal achter.
Maar we kunnen daar niets over doorgeven aan de nog levende mensheid.
Wanneer zijn we nou echt helemaal dood?
Is Dat als er geen meetbare hersen activiteiten meer zijn?
Zoals men medisch aangeeft?
Of is dat veel later pas?
Kun je zelf actief " uittreden", en weer terug in je lichaam komen?
SprookjesEr is maar ( waarschijnlijk) slechts één man teruggekomen uit de dood, en dat was Jezus van Nazareth...
Dit begint me echt te diep te gaan om via een forum en geschreven taal verder op in te kunnen gaan. Ik snap je punten echt wel, hoor! Maar we zijn het niet helemaal eens en ik krijg mijn gedachten ook niet meer lekker op papier, merk ik. Haha.Nee ik zie het anders. Je raakt het bewustzijn van de wereld kwijt, niet bewustzijn zelf. Bewustzijn is het hier en nu, daarom is het áltijd hier en nu. Bewustzijn 'van de wereld' is die momentopname, wat een verschijning van percepties, sensaties en gedachten in bewustzijn (het hier en nu) is.
Ja dat is de aanname waar ik het over had. Er is geen bewijs dat hersenen causaal zijn voor bewustzijn, maar alsnog geloven we dat.
Ja je bent 'van de wereld'. Je bewustzijn 'van de wereld' is weg. Dat betekent niet dat bewustzijn zelf weg is.
Maar dat is altijd vanuit tweede persoons perspectief. In de wereld van een ander ziet iemand jouw lichaam liggen. In je eigen ervaring (de enige ervaring die je hebt) verdwijnt de wereld + het lichaam en verschijnt daarna weer opnieuw, net zoals bij het wakker worden 's ochtends.
Als we compleet ultra realistische dromen met werelden en lichamen kunnen dromen, net zo gedetailleerd als wat we nu zien, waarom zou hetzelfde niet nu kunnen gebeuren? Vlak voordat je droomde was die droomwereld er ook niet, maar toen je begon te dromen was het er ineens.
Ik wil echt niet flauw doen, maar voor voelen is absoluut wel bewustzijn nodig. Er moet toch eerst bewustzijn zijn alvorens we ergens bewust ván kunnen zijn? Onze taal geeft hier al een hint naar: 'Ik ben bewust... van dit gevoel/deze perceptie/deze gedachte'. De 'Ik ben bewust' komt altijd vóór het waargenomene. Je zult eerst moeten weten 'Ik ben bewust' alvorens je weet 'Ik ben bewust... van...'
Hoe kun je voelen en niet tegelijk bewust zijn? Als je voelt, ben je per definitie bewust. Misschien ben je niet aan het denken over wat je voelt, maar je bent bewust, anders kon je niet bewust zijn van het gevoel.
Nou ja, als je nu al ziet dat jij (bewustzijn) niet te lokaliseren bent in tijd en ruimte, maar alsnog onontkenbaar 'bent', dan ben je overal en nergens. Hier en nu. Waar zou "het" (jij) heen moeten gaan? Er is altijd alleen maar hier en nu.
Maar dan zouden deze mensen nog als een entiteit met een individuele wil moeten bestaan. Misschien dat het voor kan komen dat sommige mensen zó sterk geloven een individuele entiteit te zijn, dat die energie voort blijft bestaan na de fysieke dood, wie weet. Dat is wat we ook wel geesten noemen. Maar misschien zijn die mensen teruggekeerd naar de essentie en in dat geval zijn ze overal en nergens, dat wat wij nu ook al zijn. Met andere woorden: zij zijn jou, jij bent hen. Ze zijn op de enige "plek" waar we ooit zijn geweest en zullen zijn: hier en nu. Althans, dat is mijn overtuiging.
Haha is wiet daar niet geschikter voor? 😉Dit begint me echt te diep te gaan om via een forum en geschreven taal verder op in te kunnen gaan. Ik snap je punten echt wel, hoor! Maar we zijn het niet helemaal eens en ik krijg mijn gedachten ook niet meer lekker op papier, merk ik. Haha.
Ik zou hier echt zo graag een keer een hele nacht met jou en Zandman over willen filosoferen, in het bijzijn van een gram goede cocaïne! Haha. Juist omdat we er net iets anders in staan, kan dit zulke mooie gesprekken en discussies (positief) op leveren!
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."