Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen hamvraag: Is er leven na de dood?

Een hamvraag: Is er leven na de dood?

234 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik ben hier heel lang geinteresseerd in geweest (10 jaar), vele boeken gelezen ( bijna doods ervarings verhalen ) en naar meditatie / verlichte meesters geluisterd, en vele verhalen over extreme dmt, ayahuasca en lsd trips gelezen maar wat ik telkens ondervind is dat iedereen hierin subjectief is. Zoveel verschillende verhalen en meningen, ook vanuit mijn eigen ervaringen; de tot nu toe eindconclusie is, ik weet het helaas niet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Op die ene man lang geleden na, ene meneer Lazarus, is er nog nooit iemand teruggekeerd vanuit de dood naar het leven.
Ik denk dat als je werkelijk dood bent, dat alles echt over is en klaar is.
Over de rivier de Styx keert niemand terug met Charon de veerman....deze figuur brengt de doden alleen via een eenrichtings verkeer naar de overkant van de Styx.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Ik vraag mij toch af, in hoeverre er leven na de dood is, of zou kunnen zijn.
Sommige religies zijn daarvan overtuigd, maar de wijze waarop is verschillend.
Wat denken we? Is er straks nog iets, of is echt alles voorbij?
" Uit stof zijt gij gekomen, tot stof zult gij vergaan".
En de rest dan?
De ziel, de geest, de entiteit, waarheen gaat deze?
Moeten we echt eerst over de rivier de Styx met Charon, en over de brug Es Siret, of is dat onzin?

Ik weet het niet.
Ik ben benieuwd naar wat anderen hiervan denken....
Klik om te vergroten...
"Ik" geloof erin dat je bewustzijn je lichaam verlaat wanneer je sterft. Echter zal je dit wel of niet doorhebben aan de hand van hoever je je bewustzijn hier op aarde wakker gemaakt hebt. Om het simpeler te maken:

Iedereen slaapt, sommige worden daarna wakker en herinneren niks van hun dromen (heel laag bewustzijn), anderen weten vaag nog iets van de droom, weer anderen waren tijdens de droom wakker en hebben hem bewust meegemaakt (en er zelfs invloed op gehad ipv een film die zich afspeelt).

Uit persoonlijke ervaring kan "ik" niet twijfelen over leven na de dood, aangezien "ik" al vaker uit mijn lichaam ben getreden met intentie. De dood is slechts het sterven van het lichaam.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kwam een mooie tekst over de dood tegen uit de Hávamál (viking gedicht)

Oud Noords:

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama.
Ek veit einn at aldrei deyr,
dómr um dauðan hvern.

Vertaling:

Vee sterft, (hedendaags misschien beter te lezen als: bezittingen raak je kwijt)
Vrienden sterven,
Alsook sterf jij zelf,
Ik weet één iets dat nooit sterft:
Het oordeel over elke dode

Zo'n mooie taal Oud Noords :hearteyes:
G
GABA-B BonanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Kwam een mooie tekst over de dood tegen uit de Hávamál (viking gedicht)

Oud Noords:

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama.
Ek veit einn at aldrei deyr,
dómr um dauðan hvern.

Vertaling:

Vee sterft, (hedendaags misschien beter te lezen als: bezittingen raak je kwijt)
Vrienden sterven,
Alsook sterf jij zelf,
Ik weet één iets dat nooit sterft:
Het oordeel over elke dode

Zo'n mooie taal Oud Noords :hearteyes:
Klik om te vergroten...
Viking Fetish
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Op die ene man lang geleden na, ene meneer Lazarus, is er nog nooit iemand teruggekeerd vanuit de dood naar het leven.
Klik om te vergroten...
Je vergeet Jezus zelf 🙂 Na drie dagen opgestaan uit de dood
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Je vergeet Jezus zelf 🙂 Na drie dagen opgestaan uit de dood
Klik om te vergroten...
En dit is waar, want het staat geschreven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
En dit is waar, want het staat geschreven.
Klik om te vergroten...
Geloof heeft geen bewijzen nodig. We weten dat Christus is opgestaan want anders waren wij niet gered (2 Timoteüs 1:9).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Geloof heeft geen bewijzen nodig. We weten dat Christus is opgestaan want anders waren wij niet gered (2 Timoteüs 1:9).
Klik om te vergroten...
O ja oké, hmm dan zat ik fout en is alles dat in de bijbel staat een correcte historische weergave van wat is gebeurd.

Maar zonder gekheid, ik ben ook van mening dat je voor sommige dingen moet afgaan op iets anders dan verstandelijk beredeneren, maar wat je daar zegt is imo compleet uit de mouw geschudde onzin.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
compleet uit de mouw geschudde onzin
Klik om te vergroten...
Op zich wel toepasselijk in deze thread 🙂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Op zich wel toepasselijk in in deze thread 🙂
Klik om te vergroten...
Er is imo een groot verschil tussen iemands persoonlijke overtuiging wat er met hem/haar zal gebeuren na de dood en het claimen van de waarheid van een historische bovennatuurlijke gebeurtenis "omdat dat hier geschreven staat in deze tekst", of "omdat we er anders niet waren geweest."

Die laatste redenen zijn meer cultisch. Als je cult heel groot wordt, wordt het een religie genoemd, maar dat maakt het nog steeds niet anders dan een cult. Ik kan het weten want ik ben in deze cult opgegroeid. Een cult waarin mensen dus dingen geloven en verspreiden aan anderen omdat het geschreven staat. Het bewijs van de waarheid van deze dingen is dit boek: "kijk maar, het staat hier."

Want mensen waren vroeger niet in staat tot het schrijven van non-fictie. Dat is alleen tegenwoordig mogelijk. :laughing:

Sorry, beetje gefrustreerd over hoe volwassen mensen zo kunnen denken. :sweatsmile:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Sorry, beetje gefrustreerd over hoe volwassen mensen zo kunnen denken. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Ik had wel door dat het een gevoelig onderwerp was 🙂

De trend is tegenwoordig: spiritualiteit (individuele zingeving) is okay maar religie (georganiseerd geloof) is problematisch. Daar hoor ik echo’s van in jouw verhaal. Ik probeer daar een beetje tegen aan te schoppen. Kijk, je kan als individu wel geloven in reïncarnatie, maar dat heb je ook niet zelf bedacht. De oorsprong van dit soort denkbeelden zit complex in elkaar. De Waarheid (ja hoofdletter W) is uiteindelijk geen kwestie van persoonlijke voorkeur. Neemt niet weg dat je vrij bent om je eigen geloof te kiezen.

Ik kan er een boek over volschrijven, maar dat ga ik niet doen. Was niet rot bedoeld, wilde je gewoon aan het denken zetten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Ik had wel door dat het een gevoelig onderwerp was 🙂

De trend is tegenwoordig: spiritualiteit (individuele zingeving) is okay maar religie (georganiseerd geloof) is problematisch. Daar hoor ik echo’s van in jouw verhaal. Ik probeer daar een beetje tegen aan te schoppen. Kijk, je kan als individu wel geloven in reïncarnatie, maar dat heb je ook niet zelf bedacht. De oorsprong van dit soort denkbeelden zit complex in elkaar. De Waarheid (ja hoofdletter W) is uiteindelijk geen kwestie van persoonlijke voorkeur. Neemt niet weg dat je vrij bent om je eigen geloof te kiezen.

Ik kan er een boek over volschrijven, maar dat ga ik niet doen. Was niet rot bedoeld, wilde je gewoon aan het denken zetten.
Klik om te vergroten...
Ik zou het net zo stompzinnig vinden als iemand zei dat reïncarnatie echt is omdat de Boeddha dat heeft gezegd en dat neer is geschreven in een tekst. :laughing:

Zoals gezegd, ik geloof zelf ook dat sommige dingen niet te weten zijn middels verstandelijke redenatie, maar dat doe je door zelf de ervaring te hebben, niet door klakkeloos te geloven wat iemand ooit heeft neergeschreven.

Voor mij heeft spiritualiteit niets met geloof te maken. Geloven doe je alleen als je iets niet weet. Want als je het wist, was geloof niet nodig.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ik zou het net zo stompzinnig vinden als iemand zei dat reïncarnatie echt is omdat de Boeddha dat heeft gezegd en dat neer is geschreven in een tekst. :laughing:

Zoals gezegd, ik geloof zelf ook dat sommige dingen niet te weten zijn middels verstandelijke redenatie, maar dat doe je door zelf de ervaring te hebben, niet door klakkeloos te geloven wat iemand ooit heeft neergeschreven.

Voor mij heeft spiritualiteit niets met geloof te maken. Geloven doe je alleen als je iets niet weet. Want als je het wist, was geloof niet nodig.
Klik om te vergroten...
Ah op die fiets. Maar veel van wat we denken te weten hebben we nooit zelf ervaren, toch? Waarom is religie dan anders?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Ah op die fiets. Maar veel van wat we denken te weten hebben we nooit zelf ervaren, toch?
Klik om te vergroten...
Klopt, daarom zou het in mijn ogen goed zijn om alles in twijfel te trekken. Dat is voor mij ook wat het praktiseren van echte spiritualiteit is: observatie van jezelf en de wereld zonder aannames. Fundamenteel anders dan iets geloven. In bepaalde zin is zulke spiritualiteit wetenschappelijk. Maar dan niet de wetenschap van objecten, maar de wetenschap van het subject (jezelf).

OtherShore zei:
Waarom is religie dan anders?
Klik om te vergroten...
Omdat religie uitzinnige claims maakt die niet na te gaan zijn. Je kunt ze niet weten dus moet je ze wel geloven als je de religie aan wilt hangen. En op dat punt stap je al in fantasie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."