Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen hamvraag: Is er leven na de dood?

Een hamvraag: Is er leven na de dood?

234 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
G
GABA-B BonanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Kwam een mooie tekst over de dood tegen uit de Hávamál (viking gedicht)

Oud Noords:

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama.
Ek veit einn at aldrei deyr,
dómr um dauðan hvern.

Vertaling:

Vee sterft, (hedendaags misschien beter te lezen als: bezittingen raak je kwijt)
Vrienden sterven,
Alsook sterf jij zelf,
Ik weet één iets dat nooit sterft:
Het oordeel over elke dode

Zo'n mooie taal Oud Noords :hearteyes:
Klik om te vergroten...
Viking Fetish
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Op die ene man lang geleden na, ene meneer Lazarus, is er nog nooit iemand teruggekeerd vanuit de dood naar het leven.
Klik om te vergroten...
Je vergeet Jezus zelf 🙂 Na drie dagen opgestaan uit de dood
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Je vergeet Jezus zelf 🙂 Na drie dagen opgestaan uit de dood
Klik om te vergroten...
En dit is waar, want het staat geschreven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
En dit is waar, want het staat geschreven.
Klik om te vergroten...
Geloof heeft geen bewijzen nodig. We weten dat Christus is opgestaan want anders waren wij niet gered (2 Timoteüs 1:9).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Geloof heeft geen bewijzen nodig. We weten dat Christus is opgestaan want anders waren wij niet gered (2 Timoteüs 1:9).
Klik om te vergroten...
O ja oké, hmm dan zat ik fout en is alles dat in de bijbel staat een correcte historische weergave van wat is gebeurd.

Maar zonder gekheid, ik ben ook van mening dat je voor sommige dingen moet afgaan op iets anders dan verstandelijk beredeneren, maar wat je daar zegt is imo compleet uit de mouw geschudde onzin.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
compleet uit de mouw geschudde onzin
Klik om te vergroten...
Op zich wel toepasselijk in deze thread 🙂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Op zich wel toepasselijk in in deze thread 🙂
Klik om te vergroten...
Er is imo een groot verschil tussen iemands persoonlijke overtuiging wat er met hem/haar zal gebeuren na de dood en het claimen van de waarheid van een historische bovennatuurlijke gebeurtenis "omdat dat hier geschreven staat in deze tekst", of "omdat we er anders niet waren geweest."

Die laatste redenen zijn meer cultisch. Als je cult heel groot wordt, wordt het een religie genoemd, maar dat maakt het nog steeds niet anders dan een cult. Ik kan het weten want ik ben in deze cult opgegroeid. Een cult waarin mensen dus dingen geloven en verspreiden aan anderen omdat het geschreven staat. Het bewijs van de waarheid van deze dingen is dit boek: "kijk maar, het staat hier."

Want mensen waren vroeger niet in staat tot het schrijven van non-fictie. Dat is alleen tegenwoordig mogelijk. :laughing:

Sorry, beetje gefrustreerd over hoe volwassen mensen zo kunnen denken. :sweatsmile:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Sorry, beetje gefrustreerd over hoe volwassen mensen zo kunnen denken. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Ik had wel door dat het een gevoelig onderwerp was 🙂

De trend is tegenwoordig: spiritualiteit (individuele zingeving) is okay maar religie (georganiseerd geloof) is problematisch. Daar hoor ik echo’s van in jouw verhaal. Ik probeer daar een beetje tegen aan te schoppen. Kijk, je kan als individu wel geloven in reïncarnatie, maar dat heb je ook niet zelf bedacht. De oorsprong van dit soort denkbeelden zit complex in elkaar. De Waarheid (ja hoofdletter W) is uiteindelijk geen kwestie van persoonlijke voorkeur. Neemt niet weg dat je vrij bent om je eigen geloof te kiezen.

Ik kan er een boek over volschrijven, maar dat ga ik niet doen. Was niet rot bedoeld, wilde je gewoon aan het denken zetten.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Mooie video! Alan Watts weet het altijd prachtig te brengen!

En ook een mooie metafoor met het "spotlight" bewustzijn en "floodlight" bewustzijn.

We weten het inderdaad allemaal diep van binnen wel dat we het gehele universum zijn en dat we er altijd zullen zijn, maar we kijken meestal alleen maar met het "spotlight" bewustzijn.
Klik om te vergroten...
Ja, als ik dan de videos van Jiddu Krisnamutri erbij haal over awareness.. dan geeft hij aan met je volle aandacht naar bloemen, bomen enz te kijken.. zonder oordelen of een mening erover te hebben.. gewoon de schoonheid erin zien met je volle aandacht in het moment. Zelfde met zintuigen, ervaren zonder "gedachten" de overhand te laten krijgen met "dat wil ik ook".. (oorzaak van verlangen, zoals bij een mooi huis o.i.d).. maar het valt niet mee. Zit zo vastgeroest erin..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
0t0lerance zei:
Ja, als ik dan de videos van Jiddu Krisnamutri erbij haal over awareness.. dan geeft hij aan met je volle aandacht naar bloemen, bomen enz te kijken.. zonder oordelen of een mening erover te hebben.. gewoon de schoonheid erin zien met je volle aandacht in het moment. Zelfde met zintuigen, ervaren zonder "gedachten" de overhand te laten krijgen met "dat wil ik ook".. (oorzaak van verlangen, zoals bij een mooi huis o.i.d).. maar het valt niet mee. Zit zo vastgeroest erin..
Klik om te vergroten...
Jiddu Krishnamurti is geweldig!

En ja, als je met 100% aandacht naar de natuur kijkt, kan de grens tussen dat waar je naar kijkt en "jezelf" compleet verdwijnen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Exact!
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Een kennis van mij beweerde laatst nog, dat een crematie " een wel erg pijnlijke ervaring " betekent voor de overledene"
Natuurlijk vroeg ik waarom.
Antwoord was: de ziel blijft vaak nog enige tijd aanwezig in het lichaam, maar is niet meer direct actief.
En dan ga je dat lichaam in een heet vuur schuiven.
Nou, die ziel, die gaat pijn lijden op deze manier!

Tsja.
Deze geloven zijn er dus ook....
Klik om te vergroten...

In veel culturen wordt daarom het lichaam pas na een x aantal dagen verbrand of begraven, als 'de ziel het lichaam verlaten heeft'.

Ik las ooit De teerling is geworpen' van Jean-Paul Sartre, daarin wordt een wereld geschetst waarin de zielen van overledenen tussen de levenden blijven ronddwalen en alle ongemakken die daarmee gepaard gaan.

Na dat boek hoopte ik alleen maar dat deze filosofie geen waarheid blijkt te zijn.

Mijn hoop is dat alles één bewustzijn is en het lichaam een tijdelijk omhulsel is om ervaring op te doen en te groeien.

Het ik of ego is een illusie en daarin eenzaam.
Het bewustzijn is wij allemaal en niet het ik. Dus: ik ben zonder de rest niets en het ik sterft alleen, maar niet het wij.

Daarom voor mij geen angst voor de dood, want het is niet het einde van het leven. (Denk ik, hoop doet leven!)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat zie ik anders.
Ik zie dat je als persoon, in je dooie eentje wordt geboren.
En in je eentje ga je weer.. als jouw tijd voorbij is.
Als je geluk hebt, is er iemand bij je aanwezig, maar sterven, doe je in je eentje...die naast je staan, die gaan immers niet met je mee...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Dat zie ik anders.
Ik zie dat je als persoon, in je dooie eentje wordt geboren.
En in je eentje ga je weer.. als jouw tijd voorbij is.
Als je geluk hebt, is er iemand bij je aanwezig, maar sterven, doe je in je eentje...die naast je staan, die gaan immers niet met je mee...
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook. Je komt hier alleen en je zult ook weer alleen gaan. In de tussentijd heb je de illusie dat je met anderen bent, maar ken je ooit echt een ander? Werkelijk? Je hebt een idee van de ander.

Maar ik zie alleen zijn niet als iets verkeerds. Alleen zijn is niet hetzelfde als eenzaam zijn en alleen zijn is je aard.

Een ziel kan mogelijk denk ik niet een 'clean cut' met de wereld maken ten tijde van de fysieke dood. Gehecht zijn aan het lichaam, aan "anderen", aan een huis, etc. Daarom denk ik dat het je prioriteit nummer 1 moet zijn om tijdens dit leven jezelf te ontkoppelen van die dingen. Heb lief, maar hecht je nergens aan, want het zal je achtervolgen. Dat is mijn opvatting, tenminste.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik bedoel dat ik onderdeel uitmaak van 1 bewustzijn.

Jij bent mij en ik ben jou. Dat vind ik in heel veel gevallen helemaal niet leuk 😅
Maar ik kan mezelf niet loskoppelen van het geheel.

Mindless zei:
. In de tussentijd heb je de illusie dat je met anderen bent, maar ken je ooit echt een ander? Werkelijk? Je hebt een idee van de ander.
Klik om te vergroten...

Ken je ooit jezelf?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Nachtzuster zei:
Ik bedoel dat ik onderdeel uitmaak van 1 bewustzijn.

Jij bent mij en ik ben jou. Dat vind ik in heel veel gevallen helemaal niet leuk 😅
Maar ik kan mezelf niet loskoppelen van het geheel.
Klik om te vergroten...
Niet leuk? In welke zin niet?

We hebben nog steeds een privé 'mind' denk ik. We zijn verschillende personen (op een illusionair niveau). We delen onze essentie, maar de essentie manifesteert zich als verschillende 'body-minds'.

De Nachtzuster zei:
Ken je ooit jezelf?
Klik om te vergroten...
Ik denk het wel. Jezelf is alleen zo simpel en niet opvallend dat luide gedachten het vaak lijkt te overstemmen. Het is slechts de intuïtie 'ik ben'.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Niet leuk? In welke zin niet?
Klik om te vergroten...
Omdat mijn ego mij graag laat denken dat ik 'beter' ben dan die akelige psychopaat of oorlogsmisdadiger. Ik weet niet of we een privé-mind hebben of dat we daar heel graag in willen geloven. Maar goed, ik weet niks, ik hoop alleen maar...

Mindless zei:
Jezelf is alleen zo simpel en niet opvallend dat luide gedachten het vaak lijken te overstemmen. Het is slechts de intuïtie 'ik ben'.
Klik om te vergroten...
Je suis / Jezus
True, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan hè?! 🤪
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Nachtzuster zei:
Omdat mijn ego mij graag laat denken dat ik 'beter' ben dan die akelige psychopaat of oorlogsmisdadiger. Ik weet niet of we een privé-mind hebben of dat we daar heel graag in willen geloven. Maar goed, ik weet niks, ik hoop alleen maar...
Klik om te vergroten...
Nou ja, ik bedoel dat ik nooit jouw gedachten kan zien en jij niet de mijne. Zelfs als ik jouw gedachten kon lezen, zouden dat dan mijn gedachten zijn.

De Nachtzuster zei:
Je suis / Jezus
True, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan hè?! 🤪
Klik om te vergroten...
Wij mensen/ego's zijn geneigd moeilijk te doen. :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
@ Nachtzuster,
Ik kan zeggen dat ik mijzelf echt door en door heb leren kennen. Jazeker. Totaal en helemaal.

In mijn legioentijd ben ik tijdens vooral oefeningen, zoooo ontzettend diep moeten gaan, dat ik verschillende onderdelen niet eens meer bewust heb meegemaakt...
En dan toch door blijven gaan met de ene voet voor de andere te zetten. Steeds opnieuw, terwijl je denkt of ervan overtuigd bent, dat je zo moe bent, dat je niet meer verder kunt...

En dan leer je jezelf kennen.
Absoluut!
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Jiddu Krishnamurti is geweldig!

En ja, als je met 100% aandacht naar de natuur kijkt, kan de grens tussen dat waar je naar kijkt en "jezelf" compleet verdwijnen.
Klik om te vergroten...
Hm, ja. Als ik de playlist van krisnamutri luister en dit fragment erbij pak van Alan Watts & Laura Luxley over krisnamutri dan hoor ik in de afspeellijst van krisnamutri over en over "if you follow some guru.. or phylosopher.. book".. "you are the book".. "find out for yourselfs".. Krisnamutri gaf aan dat "methoden" of manieren voor het cultiveren van bewustzijn, dat "een manier" om iets te "attainen" een product is van thought (meditatie, ademoefeningen wat dan ook) Vandaar dat ik ik denk een ondertoon te horen in zn lezingen. Als je het fragment tussen Alan en Laura luisterd dn pik ik dit eruit. Krisnamutri gaf aan "Look!".. zintuigen gebruiken en zie de schoonheid zonder dat thought het stokje overneemt.. elk moment van de dag "meditation" in zijn verwoording. Het ene moment bevind ik me in dat moment.. maar gedachten kwalen snel af.. monkey mind hm..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."