Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen hamvraag: Is er leven na de dood?

Een hamvraag: Is er leven na de dood?

234 antwoorden
42 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
misschien wel boeiend artikel

www.volkskrant.nl

Cardioloog Pim van Lommel: ‘Er is geen leven na de dood, maar wel continuïteit van bewustzijn’

De mensen met bijna-doodervaringen noemt hij zijn grootste leermeesters. Cardioloog Pim van Lommel (79) is ervan overtuigd dat de dood niet het einde is van wie je bent, van je essentie. ‘We zullen er nooit achter komen waar bewustzijn vandaan komt.’
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl
G
GABA-B BonanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat mij tegenwoordig meer en meer opvalt in deze maatschappij is het volgende: mensen die radicaal in het niets geloven zijn diep trieste wezens en vechten echt voor niets nog.

Mensen die in iets geloven, moet daarom niet echt iets heel concreets zijn. Hebben doorgaans veel meer levensdrift en soort van creativiteit om er het beste van te maken!

Ja door een hersentumor op 30 jaar en zware hersenoperatie is dit mij super duidelijk geworden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
GABA-B Bonanza zei:
Wat mij tegenwoordig meer en meer opvalt in deze maatschappij is het volgende: mensen die radicaal in het niets geloven zijn diep trieste wezens en vechten echt voor niets nog.

Mensen die in iets geloven, moet daarom niet echt iets heel concreets zijn. Hebben doorgaans veel meer levensdrift en soort van creativiteit om er het beste van te maken!

Ja door een hersentumor op 30 jaar en zware hersenoperatie is dit mij super duidelijk geworden.
Klik om te vergroten...
Zij die nergens voor staan zullen overal voor vallen.

Soms vraag ik me af of het zo seculier worden van onze maatschappij wel zo goed was, ook al ben ik zelf tegen religie in de strikte zin. Religieuze doctrine is niet nodig voor het ervaren van een hogere macht en/of hogere betekenis in het leven, maar het lijkt erop dat veel mensen de baby er tegelijk met het badwater uit hebben gegooid en achterblijven zonder gevoel van een hoger iets in hun leven. En dan is de stap naar nihilisme nog maar klein denk ik, want gaat het persoonlijke maatschappelijke leven dan even niet zo lekker, dan blijft er een koude betekenisloze wereld over die niets om je geeft.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
een koude betekenisloze wereld over die niets om je geeft.
Klik om te vergroten...
Klinkt wel redelijk als de kapitalistische maatschappij die we hebben ingericht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Klinkt wel redelijk als de kapitalistische maatschappij die we hebben ingericht.
Klik om te vergroten...
Ja maar het punt was dat veel mensen niets hogers hebben om op terug te vallen wanneer de maatschappij hen "laat vallen".

Is al je welzijn leggen in je persoonlijke leven en de maatschappij sowieso een goed idee? Heel prettig als deze dingen goed gaan, maar ze zijn sowieso veranderlijk van aard. Door een hogere macht (zelfs al is dat slechts een concept) in je leven te hebben, kan dat in de weg staan van een nihilistische weg inslaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ja maar het punt was dat veel mensen niets hogers hebben om op terug te vallen wanneer de maatschappij hen "laat vallen".

Is al je welzijn leggen in je persoonlijke leven en de maatschappij sowieso een goed idee? Heel prettig als deze dingen goed gaan, maar ze zijn sowieso veranderlijk van aard. Door een hogere macht (zelfs al is dat slechts een concept) in je leven te hebben, kan dat in de weg staan van een nihilistische weg inslaan.
Klik om te vergroten...
Je kunt religie ook zien als 'opium voor het volk'. We hebben een extractieve maatschappij, die de natuur uitholt, onze menselijke interactie uitholt, onze verbinding met de omgeving losrukt en ons constant radicale veranderingen oplegt in het teken van economische groei en de liberale orde. Aangezien je als gemiddelde burger onderaan de sociale ladder van de liberale orde staat, en dus in het teken wordt gesteld voor het vergaren van welvaart voor de bourgeoisie, heb je wel een geloofsysteem nodig wat je vertelt dat al dit een hogere betekenis heeft. Anders was het allemaal wel heel erg oneerlijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Je kunt religie ook zien als 'opium voor het volk'. We hebben een extractieve maatschappij, die de natuur uitholt, onze menselijke interactie uitholt, onze verbinding met de omgeving losrukt en ons constant radicale veranderingen oplegt in het teken van economische groei en de liberale orde. Aangezien je als gemiddelde burger onderaan de sociale ladder van de liberale orde staat, en dus in het teken wordt gesteld voor het vergaren van welvaart voor de bourgeoisie, heb je wel een geloofsysteem nodig wat je vertelt dat al dit een hogere betekenis heeft. Anders was het allemaal wel heel erg oneerlijk.
Klik om te vergroten...
'Sorry jongens! Maar ik beloof jullie dat jullie in een volgend leven hiervoor beloond worden hoor!'
wnsoqalc8oc71.jpg
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#8
nope
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Ik vraag mij toch af, in hoeverre er leven na de dood is, of zou kunnen zijn.
Klik om te vergroten...
Hangt er van af hoe je leven definieert.

Ook zonder religie kun je ervan overtuigd zijn dat je 'doorleeft', omdat je lichaam wordt afgebroken in allerlei stoffen die weer worden opgenomen door andere levende organismen. Je kunt ook op abstracte wijze voortleven in de herinneringen van anderen of de impact die je hebt gehad op de planeet.

Wie wij zijn en wat de realiteit buiten ons, dat is een psychologisch construct. Maar we staan juist in constant contact met de buitenwereld en er vindt op allerlei manieren uitwisseling plaats tussen materie en energie.

Dood gaan is wat dat betreft meer een snelle wijziging tussen de geïsoleerde entiteit die jij jezelf noemt, naar een wat meer allesomvattend concept waarin de grenzen van wie je bent steeds wat meer vervagen en waarbij het tijdspad minder van dag tot dag wordt beschouwd maar over een steeds langere periode wordt beschouwd zonder duidelijke grenzen.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Hangt er van af hoe je leven definieert.

Ook zonder religie kun je ervan overtuigd zijn dat je 'doorleeft', omdat je lichaam wordt afgebroken in allerlei stoffen die weer worden opgenomen door andere levende organismen. Je kunt ook op abstracte wijze voortleven in de herinneringen van anderen of de impact die je hebt gehad op de planeet.

Wie wij zijn en wat de realiteit buiten ons, dat is een psychologisch construct. Maar we staan juist in constant contact met de buitenwereld en er vindt op allerlei manieren uitwisseling plaats tussen materie en energie.

Dood gaan is wat dat betreft meer een snelle wijziging tussen de geïsoleerde entiteit die jij jezelf noemt, naar een wat meer allesomvattend concept waarin de grenzen van wie je bent steeds wat meer vervagen en waarbij het tijdspad minder van dag tot dag wordt beschouwd maar over een steeds langere periode wordt beschouwd zonder duidelijke grenzen.
Klik om te vergroten...
Je bent pas echt dood als er niet meer over je wordt gesproken.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Je kunt je er ook voor afsluiten denk ik. Ik geloof wel dat het fenomeen bestaat, maar heb er verder geen interesse in. Het is mijn mening maar, maar ik denk dat je ofwel ontvankelijk moet zijn voor zulke dingen, of er angst voor moet hebben. In beide gevallen trek je het aan.
Klik om te vergroten...
Ahh op die manier Jaaa dat zou idd kunnen, maar wie me gelooft of niet ik heb 1 keer iets gezien en weet dat ze bestaan. En ik ben er ook bang voor maarja wat ik er dan weer mooi aan vind is dat je dan weet dat er meer is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
0t0lerance zei:
Ja.. het blijft een mysterie.. niemand die het je kan vertellen. Maar de video's van Alan Watts, ergens diep van binnen "voel" je dat het klopt. kan niet uitleggen. leven-dood.. het product van gedachten.. die dualistische visie van de linker hemisfeer.. "spotlight".. ookwel "narrow focussed view of attention" aldus Ian McGilchrist. Fascinerend..
Klik om te vergroten...
Mooie video! Alan Watts weet het altijd prachtig te brengen!

En ook een mooie metafoor met het "spotlight" bewustzijn en "floodlight" bewustzijn.

We weten het inderdaad allemaal diep van binnen wel dat we het gehele universum zijn en dat we er altijd zullen zijn, maar we kijken meestal alleen maar met het "spotlight" bewustzijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Hangt er van af hoe je leven definieert.
Klik om te vergroten...
Dat is, zoals @Rivalrie ook al aangaf, de vraag ja. Ik denk dat verschillende mensen het leven heel verschillend definiëren en er zo langs elkaar gepraat wordt betreffende leven na de dood.

Neo-Shulginist zei:
Ook zonder religie kun je ervan overtuigd zijn dat je 'doorleeft', omdat je lichaam wordt afgebroken in allerlei stoffen die weer worden opgenomen door andere levende organismen. Je kunt ook op abstracte wijze voortleven in de herinneringen van anderen of de impact die je hebt gehad op de planeet.
Klik om te vergroten...
Maar dit is allemaal niet jouw ervaring, maar die van anderen. Het is natuurlijk wel een soort van nalatenschap, maar als er over leven na de dood wordt gesproken, gaat het toch om jouw ervaring. Leven na de dood voor jou.

Neo-Shulginist zei:
Dood gaan is wat dat betreft meer een snelle wijziging tussen de geïsoleerde entiteit die jij jezelf noemt, naar een wat meer allesomvattend concept waarin de grenzen van wie je bent steeds wat meer vervagen en waarbij het tijdspad minder van dag tot dag wordt beschouwd maar over een steeds langere periode wordt beschouwd zonder duidelijke grenzen.
Klik om te vergroten...
En uiteindelijk het voorbij concepten gaan. :) Of vóór concepten blijven.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vind het leuk om over na te denken, maar ik denk dat ik alleen kan zeggen dat ik het niet weet. Uit sommige dingen kan ik echt wel inspiratie halen maar ik geloof nergens in. Ik beweer niks, ontken niks.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hebben we niet allemaal één of meer
"onverklaarbare gebeurtenissen" meegemaakt?
Los van het feit of er psychedelica invloeden aan de orde waren?
Ik ga uit van: in een nuchtere toestand.
Ik dus wél en meer dan eens.
In casu gebeurtenissen waar ik zonder kleerscheuren doorheen kwam, ik heb dit overleefd, en waardoor of waarbij anderen dit " geluk" niet hadden...
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Aah een onderwerp naar mn kolfje😁 Ik was vroeger, de puberjaren en jonge 20er extreem non-believer, nihilist tot in de kist, niets heeft een reden en dood is dood, weg, niks andere plaats/dimensie, gewoon nada. Door de jaren heen, oa door m'n ervaringen met oa LSD, paddo's, magic truffs...sta ik hier heel anders tegenover. Ook ben ik sterk bezig met lucide dromen, letterlijk je dromen kunnen sturen. Ik ben er sterk van overtuigd dat ik al meerdere levensvormen heb ondergaan. Ik geloof niet in wat traditionele religies verkondigen, zoals een hemel en hel. Ik geloof wel heel sterk in leven buiten deze aardkloot en zelf buiten het universum. Misschien zijn wij wel het primitieve ras, zoals wij tov apen en neanderthalers kijken. Soit ik wijk uit op de vraag of er leven is na het leven zoals we nu kennen op aard? Ik weet niet wat er met onze ziel en energie gebeurt, nadat ons omhulsel dood en vergaan is. Kan onze ziel en/of energie overgaan nr een wereld, ongekend vr ons of kan deze hier op aard nog een betekenis geven, waar gaat de ziel, de energie naartoe, dwalen onze zielen hier nog voor ongekende tijd rond, neemt onze ziel een nieuwe levensvorm aan? Kan een ziel die nog vol wroeging, haat en verdriet zit, die niet klaar is hier, andere ondoden kwellen of boodschap brengen? Allemaal mogelijkheden vr mij.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een kennis van mij beweerde laatst nog, dat een crematie " een wel erg pijnlijke ervaring " betekent voor de overledene"
Natuurlijk vroeg ik waarom.
Antwoord was: de ziel blijft vaak nog enige tijd aanwezig in het lichaam, maar is niet meer direct actief.
En dan ga je dat lichaam in een heet vuur schuiven.
Nou, die ziel, die gaat pijn lijden op deze manier!

Tsja.
Deze geloven zijn er dus ook....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Wij veranderen wel degelijk, Mindless....
Lichamelijk bezien: (volgens mij dan)
In een relatief kort tijdsbestek zijn wij geëvolueerd van een primaat achtige, die zich op handen en voeten verplaatste, naar een type primaat die rechtop is gaan lopen, en die ook nog eens een gigantische invloed op alles wat leeft heeft gekregen.
Hij kreeg verstand.
Waartoe deze evolutie verder nog toe gaat leiden, dat is onbekend.
Niet te voorspellen ook.
Het lichaam verandert dus zoals je ook zegt.
Maar die eerste primaten, die spraken hoogstwaarschijnlijk niet, met een taal zoals wij, en wat voor gedachtenwereld zouden ze gehad hebben?
Niet die van ons tegenwoordig, dat staat voor mij vast!
Vwb vissen en mieren:
dieren zoals deze hebben een instinct.
Geen verstand zoals wij dat hebben.
Dat is dan ook het kardinale punt, waarin wij verschillen met dieren.
wij discussiëren, overleggen, vergaderen..
Het lijkt soms wel zo, dat dieren over een verstand beschikken, maar dit is niet zo, uitgezonderd enkele primaten soorten zoals de bolebo's en chimpansees, naast de gorilla's misschien..
Deze zijn in staat om gezamenlijk op jacht te gaan bijvoorbeeld.
Of gereedschap te gebruiken.
Maar ik heb meeuwen de basaltblokken zien gebruiken om schelpdieren te kunnen kraken ( bemachtigen)
Dat deden ze, door een mossel oid vast te pakken in hun snavel, omhoog te vliegen, en dan die mossel te laten vallen op die stenen, en deze waren dan gekraakt zodat ze gegeten konden worden.
Dit vind ik wonderlijk, en heel mooi om te zien!

zo zie ik het...
Klik om te vergroten...
Klopt, het lichaam veranderd voortdurend en de geest (gedachten) ook. Dieren mogen dan geen gedachten hebben zoals wij die hebben, ze "hebben" wel een bewustzijn. Ze reageren immers op de wereld om hen heen.

De natuur is ontzagwekkend en magnifiek. Ik hou er ook enorm van om de natuur te observeren. Maar hoe vaak draaien we het om: Wat is het in godsnaam dat dit alles ziet en kan bevatten? En wat is de aard van datgene? Is deze veranderlijk? En wat is de relatie van dat met het waargenomene? Dit zijn vragen die mij nog meer fascineren dan de fysieke wereld zelf. Want als je alleen maar kijkt zonder te weten wat het is dat kijkt, hoe weet je dan wat het is waar je naar kijkt?

De Zandman zei:
Als er een mogelijkheid tot reïncarnatie zou zijn, hoe zit dat dan met entiteiten die dit niet willen?
Ik bijvoorbeeld, ik wil helemaal niet terugkomen.
Deze hele rotzooi die de wereld nu geworden is, nee dank u beleefd.
Ik laat de beurt voorbij gaan.
Ik zie namelijk alleen maar een onzalige toekomst.
Het is een zooitje geworden hier op deze aardkloot.
Dus in dezen pas ik.
Klik om te vergroten...
Dit is waarom in het Boeddhisme gestreefd wordt in dit leven Nirvana te bereiken. Af te stappen van het wiel van Samsara (cyclus van dood en wedergeboorte) om niet weer opnieuw gereïncarneerd te worden. En in het Hindoeïsme is er dus de Atman en Paramatman, de diepste essentie die nooit geïncarneerd is. In werkelijkheid wordt niets ge(re)ïncarneerd, maar de identificatie met het lichaam en bijkomende karma kan ervoor zorgen dat de ziel weer "in" een lichaam komt. Er is geen uitweg, behalve de ware aard realiseren in dit leven. Althans, volgens onder andere Boeddhisme en Hindoeïsme.

De Zandman zei:
Iets anders, wat geloven wij van mensen die klinisch dood zijn geweest, zijn uitgetreden uit hun lichaam, gezien hebben hoe de artsen bezig zijn geweest met hun lichaam, die ook allemaal een vergelijkbare ervaring hebben gehad?
Zoals een fel wit licht, wat warmte uitstraalde, en op dat moment kregen deze mensen een vorm van "bericht " dat ze terug moesten keren naar hun lichaam, omdat " het hun tijd nog niet was"?
Wat denken we hiervan?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen idee.

Als het een licht is dat waargenomen wordt, lijkt het mij een fenomeen dat verschijnt in bewustzijn en daarom secundair aan bewustzijn. Maar ik heb de ervaring niet gehad.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Of je denkt dat er leven na de dood is of niet, staat denk ik ook in nauw verband met of je gelooft het lichaam te zijn, of je gelooft 'in' het lichaam te zitten, of je gelooft (ziet) dat het lichaam in jou verschijnt, of dat je ziet dat er nooit echt iets in bestaan is gekomen. Dit correspondeert denk ik met de niveau's die ik hierboven noemde:

Ego-bewustzijn: Totale identificatie met het lichaam. Gevoel dat als het lichaam doodgaat, 'ik' ook doodga.
Zielsbewustzijn: Geloof 'in' het lichaam te zitten. Gevoel een bestaan los van het lichaam te hebben, maar op het moment in dit lichaam te zitten en pas na de dood eventueel te reïncarneren in een ander lichaam.
Puur spirit bewustzijn: Geen identificatie met het lichaam. Zien dat het lichaam (en de hele wereld) in jezelf verschijnt als een tijdelijke projectie gemaakt van bewustzijn zelf.
Absoluut bewustzijn: Zien dat er nooit echt een lichaam en wereld in bestaan zijn gekomen. Overal en nergens zijn.

Wederom, dit is geen vergelijking en het ene niveau is niet beter dan het andere dus ik hoop dat niemand dit als een oordeel opvat. Het is slechts een observatie en een model om naar bewustzijn te kijken. Uiteindelijk opereert iedereen denk ik op alle niveau's.
C
Cruelti.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Daar kunnen we jammer genoeg geen antwoord op krijgen en geven. Kon dat maar, even express dood gaan, en later weer levend gemaakt worden en dan even vertellen wat er nou echt is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."