Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeest slaapwekkende RC benzo

Meest slaapwekkende RC benzo

107 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
O voor ik het vergeet maar dat is geen benzo. Quetiapine is helemaal de bom voor mij voor slaap. 12,5mg is genoeg voor een rustige nacht en 25mg laat me heerlijk diep slapen voor 8uur lang. Laat me ook (denk ik) je op een hele natuurlijke manier langzaam moe worden zodat je heerlijk rustig naar bed kan.
Klik om te vergroten...
Wow. Ik slik naast rc benzo's ook quetiapine (op doktersvoorschrift), maar ik geloof niet dat dat ook maar íets doet met mijn slaap. 😅 Is natuurlijk ook niet bedoeld als slaapmiddel, maar ik hoor wel vaker dat het daarvoor wordt voorgeschreven (wat mijns inziens idioot is, gezien het enorme effect op je dagelijkse handelen). Geen bijwerkingen zoals vlakheid, somberheid of een uitgeblust gevoel jij?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Om in slaap te vallen gebruik ik 100 mg quetiapine met een tablet zolpidem.
Dat werkt prima.
Als die nachtmerries er nou niet waren zou ik vast wel doorslapen....
Klik om te vergroten...
Ik hoor van veel mensen die quetiapine zijn gaan gebruiken om te slapen, dat ze veel nachtmerries hebben. Ik zeg niet per se dat het met elkaar te maken heeft en ken jouw voorgeschiedenis natuurlijk niet, maar het komt wel váák terug in mijn kennissenkring. Balen zeg, nachtmerries. 🤐 Ik ken ze helaas maar al te goed. Nachtmerries en lucid dreaming to the max.
Heb je je quetiapine via de dokter gekregen of zelf opgesnord?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Om in slaap te vallen gebruik ik 100 mg quetiapine met een tablet zolpidem.
Dat werkt prima.
Als die nachtmerries er nou niet waren zou ik vast wel doorslapen....
Klik om te vergroten...
Ik werd met zolpidem trouwens óók steevast wakker wanneer die tablet na een uur of drie/vier was uitgewerkt en kon dan moeilijk meer inslapen. Heb jij hetzelfde?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn lievelings (triazolo)benzo voor slaap is flualprazolam.

Maar ik ben zeer streng voor mezelf in frequentie van gebruik. Ik weet maar al te goed dat het bij onoplettendheid heel snel erg mis kan gaan met dit soort middelen.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
De dosis is wel erg hoog en dan kan lichamelijke afhankelijkheid zich sneller ontwikkelen, maar is er iets op tegen om heel voorzichtig een klein beetje af te bouwen? Sterke ontwenningsverschijnselen zijn een duidelijk indicatie dat je het rustiger aan moet doen.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet “Stop maar gewoon”. Ik zal mijn bericht hierboven iets aanpassen om verwarring te voorkomen 🙂
Klik om te vergroten...
Het ding is meer, Broma kun je heel lastig maar afbouwen met Broma. Daarvoor zou je echt naar de huisarts moeten, die gaan je overzetten op Diazepam. Dia is namelijk veel stabieler (door de halfwaardetijd), en zo ervaar je ook minder klachten en gaat het geleidelijker, en ook meer kans op slagen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flualprazolam bij far de beste benzo voor slaap. Dat die in 1mg pillen verkochten werden snapte ik alleen niet want een gemiddeld mens zonder tolerantie gaat zowat KO met 250mcg. Ook de enige benzo (die ik ken) die me echt 8 uur of soms zelfs iets langer laat slapen.

Op de tweede plaats zou ik Bromazolam kiezen. Dit is ook een aardige lamlegger en houdt me zeker voor 6 a 7 uur in slaap. Ik zelfs met wat tolerantie, al zit ik in afbouw (ookal is het TTTiijijijden op relatief lage dosis a 2,5 mg nurflurazepam per dag a 2 dagen), heb ik aan 1,5mg Bromazolam (meestal een halve pil dus) genoeg om kruipend naar bed te gaan.

Hierna zou ik Etizolam kiezen maar dan vooral omdat het zo snel werkt. Die houdt me echter wel maar max 6uur in slaap. Nou kamp ik wel me leven lang al met slaap problemen dus kort en of slecht (in)slapen is de norm bij mij.

O voor ik het vergeet maar dat is geen benzo. Quetiapine is helemaal de bom voor mij voor slaap. 12,5mg is genoeg voor een rustige nacht en 25mg laat me heerlijk diep slapen voor 8uur lang. Laat me ook (denk ik) je op een hele natuurlijke manier langzaam moe worden zodat je heerlijk rustig naar bed kan.

Edit: Maar natuurlijk, wat hier gelukkig al vaak is gezegd, benzo's are the worst kind of drugs dat er bestaat. Heroine junks kicken in het algemeen liever af van de hero dan van (vooral langdurige hogere doseringen) benzo's gebruik. Benzo's zijn echt door de duivel hem zelf ontwikkeld en ontworpen lijkt wel. Het helpt precies, voor even, voor angst/anxiety/piekeren/niet kunnen slapen, maaaaaaar maakt het probleem waarvoor je het nam, PRECIES dat probleem, daarna alleen maar erger. Alle rust of goed kunnen slapen moet je altijd terug betalen met onrust en slechter slapen PLUS dikke rente!
A
AltermindLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is bromazolam heftiger dan alprazolam qua na-effect, inslapen e.d.?

Ik heb zelf totaal niet dat ik geen alpra neem als ik het niet niet nodig heb, voor doordeweeks slik ik 'gewoon' melatonine en heb verder dus geen regelmatige behoefte aan downers zoals alpra. Ik neem eigenlijk alleen benzo's na een avondje uitgaan... (ja ik weet dat je uppers niet met downers moet combineren etc etc), dus heb het over 1x per 1.5e maand.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Op de tweede plaats zou ik Bromazolam kiezen. Dit is ook een aardige lamlegger en houdt me zeker voor 6 a 7 uur in slaap. Ik zelfs met wat tolerantie, al zit ik in afbouw (ookal is het TTTiijijijden op relatief lage dosis a 2,5 mg nurflurazepam per dag a 2 dagen), heb ik aan 1,5mg Bromazolam (meestal een halve pil dus) genoeg om kruipend naar bed te gaan.
Klik om te vergroten...

Echt apart hoe pillen bij iedereen verschillend werken. Ik had pillen van 2.5mg en 3mg Bromozolam gekocht. Begonnen met 1.25mg deed niks. 2.5mg werkte iets beter maar omdat ik er daar maar 10 van had besteld snel over naar 3mg. De eerste keer was ik na 20 minuten helemaal waus en liep zwalkend richting slaapkamer. Hele tijd op 3mg gezeten, sliep goed, soms wat black outs dat ik niet door had dat mn vriend naar zn werk was gegaan.

Sinds vorige week Corona en ik kan niks, verveel me de pleuris maar zonder benzo kan ik ook niet meer slapen (had al Lorazepam en Oxazepam op recept ook).
En dat is het enige dat ik nu eigenlijk wil.
Inmiddels zit ik na een week op zo'n
18-24 mg Bromazolam per dag 😳
Eerst sliep ik ook rustig op 3mg een uur of 7. Nu duurt het een uur voor het werkt, ben ik na een uur of 2-3 weer wakker en neem ik er weer 1. En dat de hele dag door en 's avonds voor de nacht 2.

Sta al sinds augustus op de wachtlijst bij Iriszorg voor detox. Zou eerst pas in feb volgend jaar hebben maar huisarts had er wat spoed achter gezet. Zou hem nou orige week heb hebben, maar had toen Covid. Heb hem nu morgenochtend. Dus hoop echt dat ik snel terecht kan.
Want nu val ik constant, knal tegen de muur, heb blackouts, praat warrig, mn drinken loopt langs mn mond.

Ik had dus vanaf augustus problemen met die voorgeschreven medicatie omdat ik te vaak nam, maar nu echt spijt als haren op mn hoofd dat ik toch die Bromozolam heb besteld. Want die detox wordt echt hel straks. Ben vorig jaar al gehalveerd met die Lorazepam en Oxazepam en daar ben ik toen al dood ziek van geworden. Maar dat hebben ze ook verkeerd aangepakt door het gewoon ambulant en me niet op Diazepam te zetten. Vandaar dat ik nu ook ergens anders heen ga. En het hopelijk beter gaat en lukt om er vanaf te komen 👍
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind verschrikkelijk spul, alleen met G tijdens afbouw goed voor slapen en je kan sneller afbouwen omdat de dopamine rebound tegengaat en de symptomen aks gevolg daarvan. Maar het maakte van mij echt een zombie en die trekbenen echt horror.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
O voor ik het vergeet maar dat is geen benzo. Quetiapine is helemaal de bom voor mij voor slaap. 12,5mg is genoeg voor een rustige nacht en 25mg laat me heerlijk diep slapen voor 8uur lang. Laat me ook (denk ik) je op een hele natuurlijke manier langzaam moe worden zodat je heerlijk rustig naar bed kan.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet hoe het komt maar ik kan die dingen weg vreten als tic tacs, d'r gebeurt NIKS.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Perenijsje zei:
Echt apart hoe pillen bij iedereen verschillend werken. Ik had pillen van 2.5mg en 3mg Bromozolam gekocht. Begonnen met 1.25mg deed niks. 2.5mg werkte iets beter maar omdat ik er daar maar 10 van had besteld snel over naar 3mg. De eerste keer was ik na 20 minuten helemaal waus en liep zwalkend richting slaapkamer. Hele tijd op 3mg gezeten, sliep goed, soms wat black outs dat ik niet door had dat mn vriend naar zn werk was gegaan.

Sinds vorige week Corona en ik kan niks, verveel me de pleuris maar zonder benzo kan ik ook niet meer slapen (had al Lorazepam en Oxazepam op recept ook).
En dat is het enige dat ik nu eigenlijk wil.
Inmiddels zit ik na een week op zo'n
18-24 mg Bromazolam per dag 😳
Eerst sliep ik ook rustig op 3mg een uur of 7. Nu duurt het een uur voor het werkt, ben ik na een uur of 2-3 weer wakker en neem ik er weer 1. En dat de hele dag door en 's avonds voor de nacht 2.

Sta al sinds augustus op de wachtlijst bij Iriszorg voor detox. Zou eerst pas in feb volgend jaar hebben maar huisarts had er wat spoed achter gezet. Zou hem nou orige week heb hebben, maar had toen Covid. Heb hem nu morgenochtend. Dus hoop echt dat ik snel terecht kan.
Want nu val ik constant, knal tegen de muur, heb blackouts, praat warrig, mn drinken loopt langs mn mond.

Ik had dus vanaf augustus problemen met die voorgeschreven medicatie omdat ik te vaak nam, maar nu echt spijt als haren op mn hoofd dat ik toch die Bromozolam heb besteld. Want die detox wordt echt hel straks. Ben vorig jaar al gehalveerd met die Lorazepam en Oxazepam en daar ben ik toen al dood ziek van geworden. Maar dat hebben ze ook verkeerd aangepakt door het gewoon ambulant en me niet op Diazepam te zetten. Vandaar dat ik nu ook ergens anders heen ga. En het hopelijk beter gaat en lukt om er vanaf te komen 👍
Klik om te vergroten...
Door zelf alvast te beginnen met afbouwen kan je jezelf die hel besparen. Anders is er grote kans dat je de detox niet afmaakt en je weer terug bij af bent. Ze bouwen af met diazepam maar ze gaan je echt geen 240mg per dag geven. Probeer het dragelijk te maken, je medicatie in bewaring te geven en nu alvast eenbeetje door de zure appel heen te bijten voordat die appel straks niet zuur is maar zwaar bedorven😉 Of vraag maatschappelijk werk:, een instantie of wat dan of wie dan ook, familie, buren, someone iig
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Flualprazolam bij far de beste benzo voor slaap. Dat die in 1mg pillen verkochten werden snapte ik alleen niet want een gemiddeld mens zonder tolerantie gaat zowat KO met 250mcg. Ook de enige benzo (die ik ken) die me echt 8 uur of soms zelfs iets langer laat slapen.

Op de tweede plaats zou ik Bromazolam kiezen. Dit is ook een aardige lamlegger en houdt me zeker voor 6 a 7 uur in slaap. Ik zelfs met wat tolerantie, al zit ik in afbouw (ookal is het TTTiijijijden op relatief lage dosis a 2,5 mg nurflurazepam per dag a 2 dagen), heb ik aan 1,5mg Bromazolam (meestal een halve pil dus) genoeg om kruipend naar bed te gaan.

Hierna zou ik Etizolam kiezen maar dan vooral omdat het zo snel werkt. Die houdt me echter wel maar max 6uur in slaap. Nou kamp ik wel me leven lang al met slaap problemen dus kort en of slecht (in)slapen is de norm bij mij.

O voor ik het vergeet maar dat is geen benzo. Quetiapine is helemaal de bom voor mij voor slaap. 12,5mg is genoeg voor een rustige nacht en 25mg laat me heerlijk diep slapen voor 8uur lang. Laat me ook (denk ik) je op een hele natuurlijke manier langzaam moe worden zodat je heerlijk rustig naar bed kan.

Edit: Maar natuurlijk, wat hier gelukkig al vaak is gezegd, benzo's are the worst kind of drugs dat er bestaat. Heroine junks kicken in het algemeen liever af van de hero dan van (vooral langdurige hogere doseringen) benzo's gebruik. Benzo's zijn echt door de duivel hem zelf ontwikkeld en ontworpen lijkt wel. Het helpt precies, voor even, voor angst/anxiety/piekeren/niet kunnen slapen, maaaaaaar maakt het probleem waarvoor je het nam, PRECIES dat probleem, daarna alleen maar erger. Alle rust of goed kunnen slapen moet je altijd terug betalen met onrust en slechter slapen PLUS dikke rente!
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je bericht.

Ik ben op zoek naar een vervanger voor etizolam omdat dat vrijwel nergens meer te krijgen is. Het is uitsluitend om na een avond flink aan de uppers te hebben gezeten in slaap te kunnen komen.

Volgens mij valt Flualprazolam nu al niet meer "normaal" te verkrijgen, dus dan zou ik uitkomen bij Bromazolam. Welke dosis adviseer je na een avond plezier? Bij etizolam gebruik ik 3 a 4 mg (meestal 4) en dat werkte altijd goed. De avond erna dan nog 1mg en daarna niks meer tot de volgende avond uppers (niet vaker dan eens per 6 weken).

Zelf denk ik aan 1,5 of 2 pillen van 3mg. De hoeveelheden die je noemt zijn neem ik aan in nuchtere toestand?
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Eigenliijk is elk advies om downers na uppers te nemen per definitie slecht. Je gaat automatisch meer upper nemen (want kan daarna toch slapen) en het nemen van een middel met één van de grootste verslavingspotentieels is wel benzo's.

De doseringen die ik noemde waren inderdaad op nuchtere staat maar sowieso neem ik benzo alleen nog als ik dus nagenoeg nuchter ben. Door afhankelijkheid, hoewel in lage doseringen, heb ik toch te maken met tolerantie en voor mij zou 3mg broma op het einde van een upper me zeker doen laten slapen. Maar dan is dus de upper wel nagenoeg uitgewerkt. Ik loop liever niet nog een keer in die valkuil van downer na de upper waardoor ik de upper weer meer of makkelijker ga gebruiken en het gevaar loop weer meer afhankelijk te worden van benzo's.
Klik om te vergroten...
Dat het niet wijs is begrijp ik, maar ik neem liever eens in de 2 maanden een downer na een avond uppers dan elke avond nuchter een benzo om mee te kunnen slapen (no offence).

Ik heb die afhankelijkheid helemaal niet, wil alleen graag wat uren slapen als we eens in de 6 a 8 weken wat leuks doen. Ik probeer er wel altijd 3 uur tussen de laatste upper en de etizolam te houden, maar alsnog heb ik er meestal wel 4mg nodig om te kunnen slapen. Dus vandaar dat ik probeer uit te vogelen hoeveel mg Bromo gelijk staat aan 4mg etizolam, maar dat is nog niet zo makkelijk om achter te komen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
KoningToto zei:
Bedankt voor je bericht.

Ik ben op zoek naar een vervanger voor etizolam omdat dat vrijwel nergens meer te krijgen is. Het is uitsluitend om na een avond flink aan de uppers te hebben gezeten in slaap te kunnen komen.

Volgens mij valt Flualprazolam nu al niet meer "normaal" te verkrijgen, dus dan zou ik uitkomen bij Bromazolam. Welke dosis adviseer je na een avond plezier? Bij etizolam gebruik ik 3 a 4 mg (meestal 4) en dat werkte altijd goed. De avond erna dan nog 1mg en daarna niks meer tot de volgende avond uppers (niet vaker dan eens per 6 weken).

Zelf denk ik aan 1,5 of 2 pillen van 3mg. De hoeveelheden die je noemt zijn neem ik aan in nuchtere toestand?
Klik om te vergroten...
Eigenliijk is elk advies om downers na uppers te nemen per definitie slecht. Je gaat automatisch meer upper nemen (want kan daarna toch slapen) en het nemen van een middel met één van de grootste verslavingspotentieels is wel benzo's.

De doseringen die ik noemde waren inderdaad op nuchtere staat maar sowieso neem ik benzo alleen nog als ik dus nagenoeg nuchter ben. Door afhankelijkheid, hoewel in lage doseringen, heb ik toch te maken met tolerantie en voor mij zou 3mg broma op het einde van een upper me zeker doen laten slapen. Maar dan is dus de upper wel nagenoeg uitgewerkt. Ik loop liever niet nog een keer in die valkuil van downer na de upper waardoor ik de upper weer meer of makkelijker ga gebruiken en het gevaar loop weer meer afhankelijk te worden van benzo's.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
KoningToto zei:
Dus vandaar dat ik probeer uit te vogelen hoeveel mg Bromo gelijk staat aan 4mg etizolam, maar dat is nog niet zo makkelijk om achter te komen.
Klik om te vergroten...
Etizolam is eigenlijk niet zo geschikt als inslaper of doorslaper. Het is namelijk meer een anxiolytische (kalmerende) benzo en geen hypnotische (slaapverwekkende). Daarom heb je er waarschijnlijk een bovengemiddelde dosis van nodig. Van bromazolam zul je minder nodig hebben, want dat is wel een hypnotische benzo.

Bromazolam pellets zijn meestal gedoseerd op 2,5 of 3 mg. Zonder tolerantie is een halve genoeg.

Er zijn verder geen betrouwbare omrekentabellen voor bromazolam, dus preciezer dan dit kan ik het niet maken.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
KoningToto zei:
maar ik neem liever eens in de 2 maanden een downer na een avond uppers dan elke avond nuchter een benzo om mee te kunnen slapen (no offence).
Klik om te vergroten...
Helemaal waar maar hier begint nagenoeg elke verslaafde mee met deze zin :wink:... Eerste jaar(en) ook alleen maar sporadisch genomen zoals bijna iedereen. Maargoed je zegt de risico's te kennen en een gewaarschuwd mens telt voor twee toch :). Daarbij vind ik 4mg Etizolam echt wel een flinke dosis (zoals @OtherShore ook al aangaf) dus is de upper nog behoorlijk zijn ding aan het doen als je 4mg Eti nodig hebt. Nou is het wat lang geleden voor mij om echt een verlijking te doen tussen die twee kwa dose maar ik gok dat 3mg broma zeker genoeg moet zijn en je wellicht beter doet inslapen dan dat die 4mg eti zal doen. Dit zoals eerder genoemd broma veel meer slaapverwekkend is inverhouding tot Eti die veel meer geschikt is voor tegen bijvoorbeeld anxiety overdag.
A
Amber.cherryLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Even los van het feit dat benzo’s enorm verslavend zijn, en dat ik de strenge waarschuwing dus 100 procent begrijp, kunnen RC-benzo’s echt prima - sporadisch - dienen om een nachtje te slapen, genoeg mensen gebruiken ze puur daarvoor namelijk. Zelfdiscipline is wel extreem belangrijk, maar dat even daargelaten dienen ze prima hun doel.

Ik heb alleen nog altijd geen ultieme alternatieven gevonden voor de verboden kortwerkende RC-benzo’s etizolam (perfecte angstremmende benzo) en flualprazolam (perfecte sederende benzo). Beide gebruikte ik om te slapen, de tweede als ik zwaarder geschut nodig had (of een half pilletje).

Ben er nog een aantal - pyrazolam, meer angstremmend, bromazolam, meer sederend - heel langzaam aan het uittesten.
Klik om te vergroten...
Bromazolam 3 mg nu paar weken. Sliep niet. Neem 1/4 en duurt ff , ben niet fit dus als ik de oxycodon iets later neem val ik al in slaap. Maar zolang je bezig bent is het rustgevend.

Voor de nacht halve. Sliep eerst 14 uur.
Nu normaal. Dus gewenning, ga het deze week wegbouwen, heb t niet meer nodig ook
A
Amber.cherryLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb in de zomer 2 weken bromazolam gebruikt. En nog 1 flu...nogwat
Trok t even niet en dan maak je foute keuzes. Denk wisselend 3 per dag
Tot het zaterdag op was. Heb wel diazepam liggen. Maar de eerste 2 nachten kort slapen
En rare dromen. Onrust, werd gek van mezelf. Maar dag 4 was t over.
Blijft aanlokkelijk...
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
Stoppen met al die benzo's. Gaan werken aan jezelf.
En uiteindelijk slaap je als een roosje.
Klik om te vergroten...
Zullen we dit forum dan maar opheffen?
Sleepy zei:
Eigenlijk valt mij vraag in hetzelfde topic daarom start ik geen nieuwe.
Ik zoek een kortwerkende benzo om in te slapen voor sporadisch gebruik.
Heb 1x s´nachts om 3 uur als test 0,75mg bromazolam genomen.
Had hierdoor wel redelijk geslapen maar wel de dag erna tot een uur of 3 s´middags nog een duizelig gevoel.
Welke Rc benzo is hiervoor beter geschikt of kan ik de bromazolam beter op een eerders tijdstip innemen?
Klik om te vergroten...
Alleen flunitrazolam heb je momenteel qua rc benzos qua echte inslapers. Bromazolam is een goede doorslaper maar merk je volgende ochtend wel.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Amber.cherry zei:
Ik heb in de zomer 2 weken bromazolam gebruikt. En nog 1 flu...nogwat
Trok t even niet en dan maak je foute keuzes. Denk wisselend 3 per dag
Tot het zaterdag op was. Heb wel diazepam liggen. Maar de eerste 2 nachten kort slapen
En rare dromen. Onrust, werd gek van mezelf. Maar dag 4 was t over.
Blijft aanlokkelijk...
Klik om te vergroten...
Iedere afkick wordt heftiger dan de vorige. Pas op :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."