Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe bromazolam mij bijna fataal is geworden.

Hoe bromazolam mij bijna fataal is geworden.

100 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
En dan kan ik drugs gebruiken wel destructiever noemen dan er over praten met vrienden bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Drugsgebruik zeker, maar ik had het even over de intentie die daaraan ten grondslag ligt. Gelukkig willen zijn is een onschuldige intentie, zelfs als de uitvoering te wensen over laat.

PapaverMan zei:
En je hebt het stukje dat ik niet wakker wilde worden even gemist. Dat was het echte doel vaak. Maar dan zo dat het niet mijn schuld leek.
Klik om te vergroten...
Maar je zei ook dat je gebruik in het begin vaak in intentie functioneel was. Dus je had soms ook constructieve intenties, niet alleen maar destructieve. Ik ontken verder trouwens ook niet dat er soms destructieve intenties aan drugsgebruik ten grondslag liggen, alleen vaak is dat ook niet zo (was mijn punt eerder in de discussie). Vaak proberen mensen het gewoon leuk te hebben of problemen op te lossen. De intentie is dan goed, maar de uitvoering wat minder.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Interessante discussie hier. Credits voor allen die moeite doen elkaars reacties te begrijpen en/of te nuanceren. Complimentje waard. 😘
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Drugsgebruik zeker, maar ik had het even over de intentie die daaraan ten grondslag ligt. Gelukkig willen zijn is een onschuldige intentie, zelfs als de uitvoering te wensen over laat.


Maar je zei ook dat je gebruik in het begin vaak in intentie functioneel was. Dus je had soms ook constructieve intenties, niet alleen maar destructieve. Ik ontken verder trouwens ook niet dat er soms destructieve intenties aan drugsgebruik ten grondslag liggen, alleen vaak is dat ook niet zo (was mijn punt eerder in de discussie). Vaak proberen mensen het gewoon leuk te hebben of problemen op te lossen. De intentie is dan goed, maar de uitvoering wat minder.
Klik om te vergroten...
Ja wie wil zich stiekem niet beter voelen als je eigenlijk liever dood wil? Is lastig te zeggen welke impuls de overhand had in welk geval. Daar gaat nog wel wat therapie overheen voor ik daar antwoord op kan geven.

En dit is diep in verslaving al. Niet waarom ik ben begonnen natuurlijk.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
PapaverMan zei:
Ja wie wil zich stiekem niet beter voelen als je eigenlijk liever dood wil? Is lastig te zeggen welke impuls de overhand had in welk geval. Daar gaat nog wel wat therapie overheen voor ik daar antwoord op kan geven.
Klik om te vergroten...
Ja absoluut. Het is bijna niet afdoende te analyseren, maar mijn punt is gewoon: Mensen die kampen met verslaving zijn over het algemeen geen slechte mensen. Het zijn goede mensen met goede intenties die op het verkeerde pad terecht gekomen zijn.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Ja absoluut. Het is bijna niet afdoende te analyseren, maar mijn punt is gewoon: Mensen die kampen met verslaving zijn over het algemeen geen slechte mensen. Het zijn goede mensen met goede intenties die op het verkeerde pad terecht gekomen zijn.
Klik om te vergroten...
Dan zijn we het helemaal eens iig
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ook zijn de mensen nu eenmaal nieuwsgierig van aard. Zo was ik ook, de eerste keer dat ik een joint rookte....later gebruikte ik het om gevoelens die ik niet wilde, weg te drukken.
Alleen was dit geen goede keuze.
Het werkte tegengesteld en heeft ervoor gezorgd, dat ik nare gebeurtenissen gewoon niet had verwerkt.
Een Nagel aan mijn doodskist is het, nu nog steeds terwijl ik al vele jaren niet meer blow.

Ik denk, dat er veel mensen zijn, die nare gevoelens willen wegdrukken.
En daardoor aan de drank en/of andere drugs gaan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Drugsgebruik zeker, maar ik had het even over de intentie die daaraan ten grondslag ligt. Gelukkig willen zijn is een onschuldige intentie, zelfs als de uitvoering te wensen over laat.


Maar je zei ook dat je gebruik in het begin vaak in intentie functioneel was. Dus je had soms ook constructieve intenties, niet alleen maar destructieve. Ik ontken verder trouwens ook niet dat er soms destructieve intenties aan drugsgebruik ten grondslag liggen, alleen vaak is dat ook niet zo (was mijn punt eerder in de discussie). Vaak proberen mensen het gewoon leuk te hebben of problemen op te lossen. De intentie is dan goed, maar de uitvoering wat minder.
Klik om te vergroten...
Volgens mij is er nog wel een verschil tussen gebruik en verslaving hier. @PapaverMan en ik denken denk ik meer op verslavingsniveau.

Iemand die zijn eerste keer MDMA beleeft zal dat nog niet als uitvlucht gebruiken, 99% zeker van :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Ja absoluut. Het is bijna niet afdoende te analyseren, maar mijn punt is gewoon: Mensen die kampen met verslaving zijn over het algemeen geen slechte mensen. Het zijn goede mensen met goede intenties die op het verkeerde pad terecht gekomen zijn.
Klik om te vergroten...
Het grootste issue is vaak dat ze zelf niet inzien dat ze destructief bezig zijn. En dat ze met hun eigen destructie ook hun omgeving mee (kunnen) nemen. Zie @tequilavodka bijvoorbeeld.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Volgens mij is er nog wel een verschil tussen gebruik en verslaving hier. @PapaverMan en ik denken denk ik meer op verslavingsniveau.
Klik om te vergroten...
Ja helemaal waar, maar elke verslaving begint met gebruik. Misschien is in het begin nog de intentie om het leuk te hebben, maar op een gegeven moment gebruik je waarschijnlijk om moeilijk gevoelens of situaties te vermijden. Bedoel je misschien dat de intentie dan niet meer goed is? Omdat je dan aan het vluchten bent?

Ja zo zou je het kunnen zien, maar in breder perspectief denk ik dat je ook in dat latere stadium uiteindelijk nog gelukkig probeert te zijn of probeert te functioneren (wat dan toch weer goede intenties zijn, alleen slecht uitgevoerd). Dus zelfs vluchtgedrag begint met goede intenties denk ik dan. Niemand wil fundamenteel iets slechts, je kies gewoon de verkeerde aanpak om iets goeds (geluk, functioneren) te bereiken.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Ja helemaal waar, maar elke verslaving begint met gebruik. Misschien is in het begin nog de intentie om het leuk te hebben, maar op een gegeven moment gebruik je misschien om moeilijk gevoelens of situaties te vermijden. Bedoel je misschien dat de intentie dan niet meer goed is? Omdat je dan aan het vluchten bent?

Ja zo zou je het kunnen zien, maar in breder perspectief denk ik dat je ook in dat latere stadium uiteindelijk nog gelukkig probeert te zijn of probeert te functioneren (wat dan toch weer goede intenties zijn, alleen slecht uitgevoerd). Dus zelfs vluchtgedrag begint met goede intenties denk ik dan. Niemand wil fundamenteel iets slechts, je kies gewoon de verkeerde aanpak om iets goeds (geluk, functioneren) te bereiken.
Klik om te vergroten...
Nou ik wou iets slechts met mezelf omdat ik wou dat de pijn ophield geloof ik. Is zon rare warboel aan emoties dat het lastig uit elkaar te trekken valt na 15+ jaar. En speedballen doet gekke dingen met een mens.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Ja helemaal waar, maar elke verslaving begint met gebruik. Misschien is in het begin nog de intentie om het leuk te hebben, maar op een gegeven moment gebruik je misschien om moeilijk gevoelens of situaties te vermijden. Bedoel je dat de intentie dan niet meer goed is? Omdat je dan aan het vluchten bent?

Ja zo zou je kunnen zien, maar in breder perspectief denk ik dat je ook in dat latere stadium uiteindelijk nog gelukkig probeert te zijn of probeert te functioneren (wat dan toch weer goede intenties zijn, alleen slecht uitgevoerd). Dus zelfs vluchtgedrag begint met goede intenties denk ik dan. Niemand wil fundamenteel iets slechts, je kies gewoon de verkeerde aanpak om iets goeds (geluk, functioneren) te bereiken.
Klik om te vergroten...
Sowieso vluchtgedrag, en waarschijnlijk ook wel een periode waarbij doorgebruiken nog een netto positiever resultaat oplevert dan stoppen. Maar dat is dan met name bij fysiek verslavende middelen zo, denk ik. Ik ken in ieder geval mensen die als ze opstonden zo zaten te shaken van de alcoholontwenning zaten dat ze eerst een paar drankjes nodig hadden voordat ze ueberhaupt iets konden doen waarbij fijne motoriek nodig was. Ik weet niet precies wat dan de bedoeling is, maar iets in de trant van "weer kunnen functioneren" terwijl ze zich nog verder de put in zopen natuurlijk.

Of dat vluchtgedrag echt een intentie is weet ik niet. Ik ben altijd al een vermijder geweest, dat was gewoon mijn strategie om om te kunnen gaan met dingen waarmee ik niet om dacht te kunnen gaan (en op die manier leerde ik het natuurlijk ook nooit maar dat terzijde). Ik deed dat een groot deel van mijn leven al. Door me ziek te melden bijvoorbeeld, of door het zo te manipuleren dat 't niet meer hoefde. Dat was de manier toen ik nog geen drugs had.

Toen mijn hoofd eenmaal door kreeg dat ik dat vermijden ook kon gaan doen door te gebruiken, ging ik dat doen. Op alles waar ik mezelf bang voor maakte. Ik had het alleen niet bewust door dat mijn hoofd dat aan het doen was. Het heeft te maken mijn mijn oer-instinct: bij gevaar hard wegrennen. Maar als ik in onschuldige dingen gevaar ga zien dan gaat 't natuurlijk gigantisch mis 🤔.

Misschien wat herhaling van voorgaande posts, maar zo ervaar ik het als ik nu terug kijk. Maar wat @PapaverMan zegt het is heel moeilijk te ontrafelen allemaal. Misschien kan ik het maar het best samenvatten als "proberen om te gaan met (delen van) een leven dat onmogelijk lijkt".
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Sowieso vluchtgedrag, en waarschijnlijk ook wel een periode waarbij doorgebruiken nog een netto positiever resultaat oplevert dan stoppen. Maar dat is dan met name bij fysiek verslavende middelen zo, denk ik. Ik ken in ieder geval mensen die als ze opstonden zo zaten te shaken van de alcoholontwenning zaten dat ze eerst een paar drankjes nodig hadden voordat ze ueberhaupt iets konden doen waarbij fijne motoriek nodig was. Ik weet niet precies wat dan de bedoeling is, maar iets in de trant van "weer kunnen functioneren" terwijl ze zich nog verder de put in zopen natuurlijk.

Of dat vluchtgedrag echt een intentie is weet ik niet. Ik ben altijd al een vermijder geweest, dat was gewoon mijn strategie om om te kunnen gaan met dingen waarmee ik niet om dacht te kunnen gaan (en op die manier leerde ik het natuurlijk ook nooit maar dat terzijde). Ik deed dat een groot deel van mijn leven al. Door me ziek te melden bijvoorbeeld, of door het zo te manipuleren dat 't niet meer hoefde. Dat was de manier toen ik nog geen drugs had.

Toen mijn hoofd eenmaal door kreeg dat ik dat vermijden ook kon gaan doen door te gebruiken, ging ik dat doen. Op alles waar ik mezelf bang voor maakte. Ik had het alleen niet bewust door dat mijn hoofd dat aan het doen was.

Misschien wat herhaling van voorgaande posts, maar zo ervaar ik het als ik nu terug kijk. Maar wat @PapaverMan zegt het is heel moeilijk te ontrafelen allemaal. Misschien kan ik het maar het best samenvatten als "proberen om te gaan met (delen van) een leven dat onmogelijk lijkt".
Klik om te vergroten...
Mooi omschreven idd
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
PapaverMan zei:
Nou ik wou iets slechts met mezelf omdat ik wou dat de pijn ophield geloof ik.
Klik om te vergroten...
Maar geloof je dat “jezelf iets aan willen doen” over het algemeen een belangrijke reden is voor gebruik en/of verslaving? Ik praat even in het algemeen. Een suïcidale intentie kan natuurlijk ten grondslag liggen aan gebruik (of misschien is “suïcidaal” een te sterk woord, maar dat het je in ieder geval niet meer uitmaakt). Dat weet ik.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Maar geloof je dat “jezelf iets aan willen doen” over het algemeen een belangrijke reden is voor gebruik en/of verslaving? Ik praat even in het algemeen. Een suïcidale intentie kan natuurlijk ten grondslag liggen aan gebruik (of misschien is “suïcidaal” een te sterk woord, maar dat het je in ieder geval niet meer uitmaakt). Dat weet ik.
Klik om te vergroten...
Niet voor beginnen ermee igg nee. Maar wel vaak in later stadium.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Verslaving is misschien in de kern toch iets destructiefs. Op een gegeven moment weet je wel dat het niet goed voor je is en toch ga je er meer door. Je weet al dat je jezelf aan het kapot maken bent en toch ga je door. Op dat moment is het niet rationeel meer en zijn intenties ver te zoeken. Dan wordt je geleefd en beheerst door je verslaving en veel mensen worden dan suïcidaal. Hebben jullie het misschien over dat stadium @PapaverMan en @_shikantaza?
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Verslaving is misschien in de kern toch iets destructiefs. Op een gegeven moment weet je wel dat het niet goed voor je is en toch ga je er meer door. Je weet al dat je jezelf aan het kapot maken bent en toch ga je door. Op dat moment is het niet rationeel meer en zijn intenties ver te zoeken. Dan wordt je geleefd en beheerst door je verslaving en veel mensen worden dan suïcidaal. Hebben jullie het misschien over dat stadium @PapaverMan en @_shikantaza?
Klik om te vergroten...
Ja dat is idd waar het vaak naartoe gaat IME. En veel mensen gebruiken niet voor de lol maar om ergens mee te copen zodra je merkt dat dat kan. Dan was eerste keer voor de lol maar daarna niet meer.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Verslaving is misschien in de kern toch iets destructiefs. Op een gegeven moment weet je wel dat het niet goed voor je is en toch ga je er meer door. Je weet al dat je jezelf aan het kapot maken bent en toch ga je door. Op dat moment is het niet rationeel meer en zijn intenties ver te zoeken. Dan wordt je geleefd en beheerst door je verslaving en veel mensen worden dan suïcidaal. Hebben jullie het misschien over dat stadium @PapaverMan en @_shikantaza?
Klik om te vergroten...
Zeker. Ik wist toen ik er begon al dat Coke heel slecht voor een mens is, maar ik bagatelliseerde dat natuurlijk, en een hele tijd was het genote op de korte termijn belangrijker dan een hartaanval over 20 jaar. Wie dan leeft, die dan zorgt, toch? En het is natuurlijk duur, en er zit een groot crimineel netwerk achter. Maarja geld had ik toen wel en tsja die mafia daar merk ik niks van. Egoïstische gedachtengang natuurlijk.

Het drong wel wat meer tot me door toen ik in een psychose belandde, maar toen was ik al te ver om te kunnen stoppen zonder hulp. Ik werd inderdaad geleefd door mijn verslaving. Ik kwam op het punt dat ik wilde gebruiken als ik nuchter was, en dat gebruiken zo kut werd dat ik nuchter wilde zijn als ik onder invloed was. Ik denk dat dat voor mij een uitzichtloos leven was toen.

En met hulp erbij heeft het ook nog 5 jaar geduurd voordat ik langer clean kon worden. Pas toen doodgaan een reëele gebeurtenis op een vrij korte termijn werd, kon ik de motivatie pas opbrengen om in te zien dat het echte probleem was hoe ik tegen de wereld en het leven aan keek. En dat moest dus anders. Wat ik altijd als fundament had gehad, bleek niet te kloppen. En dat was me een bittere pil.

Ik zit op de schrijfstoel vandaag. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft. Nu ga ik lekker naar buiten want het weer is top :)
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Zeker. Ik wist toen ik er begon al dat Coke heel slecht voor een mens is, maar ik bagatelliseerde dat natuurlijk, en een hele tijd was het genote op de korte termijn belangrijker dan een hartaanval over 20 jaar. Wie dan leeft, die dan zorgt, toch? En het is natuurlijk duur, en er zit een groot crimineel netwerk achter. Maarja geld had ik toen wel en tsja die mafia daar merk ik niks van. Egoïstische gedachtengang natuurlijk.

Het drong wel wat meer tot me door toen ik in een psychose belandde, maar toen was ik al te ver om te kunnen stoppen zonder hulp. Ik werd inderdaad geleefd door mijn verslaving. Ik kwam op het punt dat ik wilde gebruiken als ik nuchter was, en dat gebruiken zo kut werd dat ik nuchter wilde zijn als ik onder invloed was. Ik denk dat dat voor mij een uitzichtloos leven was toen.

En met hulp erbij heeft het ook nog 5 jaar geduurd voordat ik langer clean kon worden. Pas toen doodgaan een reëele gebeurtenis op een vrij korte termijn werd, kon ik de motivatie pas opbrengen om in te zien dat het echte probleem was hoe ik tegen de wereld en het leven aan keek. En dat moest dus anders. Wat ik altijd als fundament had gehad, bleek niet te kloppen. En dat was me een bittere pil.

Ik zit op de schrijfstoel vandaag. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft. Nu ga ik lekker naar buiten want het weer is top :)
Klik om te vergroten...
Is iig heel herkenbaar :)
A
AtomicLid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Tja, dat geldt voor iedereen, toch? Mensen kiezen niet voor verslaving, maar met het verkeerde middel, in de verkeerde omstandigheden, kan het gebeuren. Ik hoop dat je het nooit mee hoeft te maken.
Klik om te vergroten...
Slecht geïnformeerd zijn of zelf-overschatting zullen dikwijls verslaving vooraf gaan schat ik. Ik denk dat bij mij ook wel een zeker nihilisme mij niet vreemd was toen ik begon met roken. Ik was nog tiener toen, bij mij zoals bij zovelen niet echt een tijd van uitsluitend doorwrochte beslissingen, 😂.
Ik ben blij dat ik in die periode Naked Lunch van Burroughs gelezen heb: behalve dat dat fascinerende literatuur was heb ik daar ook wel een heilige schrik voor verslaving aan drugs van opgelopen. In mijn vroege jaren bleef ik ver weg van alles wat niet alcohol of tabak was, die drugs zag ik toen niet echt voor wat ze waren.
William Burroughs zei dat hij heel geleidelijk junk werd, beetje bij beetje en in elke fase leek hij nog voldoende controle te hebben tot hij niet meer zonder kon. Hij beweerde dat hij zo junk werd bij gebrek aan enige andere motivatie die zijn leven een andere wending had kunnen geven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Atomic zei:
Slecht geïnformeerd zijn of zelf-overschatting zullen dikwijls verslaving vooraf gaan schat ik. Ik denk dat bij mij ook wel een zeker nihilisme mij niet vreemd was toen ik begon met roken. Ik was nog tiener toen, bij mij zoals bij zovelen niet echt een tijd van uitsluitend doorwrochte beslissingen, 😂.
Ik ben blij dat ik in die periode Naked Lunch van Burroughs gelezen heb: behalve dat dat fascinerende literatuur was heb ik daar ook wel een heilige schrik voor verslaving aan drugs van opgelopen. In mijn vroege jaren bleef ik ver weg van alles wat niet alcohol of tabak was, die drugs zag ik toen niet echt voor wat ze waren.
William Burroughs zei dat hij heel geleidelijk junk werd, beetje bij beetje en in elke fase leek hij nog voldoende controle te hebben tot hij niet meer zonder kon. Hij beweerde dat hij zo junk werd bij gebrek aan enige andere motivatie die zijn leven een andere wending had kunnen geven.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de meeste mensen best weten dat drugs verslavend zijn. Maar altijd is het idee 'zoiets overkomt mij niet'.
Volgens mij komt dat ook deels door de misrepresentatie van verslaving. Veelal wordt gedaan alsof het kwaadaardige middelen zijn die je in hun greep nemen. Maar als je gaat experimenteren met middelen dan zal de eerste les zijn dat het helemaal niet zo werkt. En daarna komt de echte valkuil. Want aangezien je niet hoeft te vertrouwen op de algemene opvatting over drugs, ga je dan zelf op zoek naar geschikte toepassingen, zoals ontspanning, of een prosociaal effect, of betere concentratie op werk, noem maar op. Hoe meer toepassingen je gaat vinden voor drugs, des te minder je nog een leven kunt voorstellen zonder middelen.

Imo moeten we dus vooral focussen op middelengebruik als een copingmechanisme.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."