Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVleeseter of vegetarier?

Vleeseter of vegetarier?

91 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Yess! :sunglasses: Bedankt voor de wijze les van vandaag, meester Lau!
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niet om flauw te zijn, maar paarden worst kan wel verdomd lekker zijn.
s
sjaak herremansLid
01-01-2024, 00:00
#3
ja ik eet vlees en kan ook niet zonder hoor :mrgreen:
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#4
W.F.L. zei:
deadlock zei:
Ik ben uiteraard geen vegetariër en ik kots van mensen die wel vlees eten maar het zielig vinden dat koreanen honden en katten vreten en dat de peruanen cavia's oppeuzelen.
Klik om te vergroten...

Ik kan toch prima zelf beslissen over mijn moraal en of ik nou kots van die mensen of niet. Als met minderjarigen trouwen in een ander land wel toegelaten is mag ik daar ook geen kritiek op geven zeker? :rolleyes:

Paard eten vind ik ook niet kunnen overigens, dus ga mij maar eens uitleggen of het dan allemaal zoveel met een "superieure Westerse moraal" te maken heeft.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat Deadlock niks moet uitleggen, maar dat jij iets moet uitleggen. Waarom hecht jij meer waarde aan een het leven van een paard dan dat van een koe? Ik denk dat het komt doordat er hier in het Westen een acceptatie is op het slachten van koeien, en die is er niet op paarden. Als jij een andere verklaring hebt, be my guest.

Verder vind ik het voorbeeld van trouwen met minderjarigen hier niet van toepassing omdat het in Nederland niet van toepassing is om met minderjarigen te trouwen en het dus niet van hypocrisie getuigt. In tegenstelling tot het voorbeeld van Deadlock waarin hij zegt dat hij niet-vegetariërs die zo denken over mensen uit andere culturen die andere dieren eten veroordeelt.

Als je tegen trouwen met minderjarigen bent terwijl je jezelf schuldig maakt aan iets soortgelijks wat hier geaccepteerd is vind ik het ook niet kunnen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#5
Verdomme tik ik een antwoord van drie alinea's is het hetzelfde als dat van jou :wink:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
W.F.L. zei:
Paard eten vind ik ook niet kunnen overigens, dus ga mij maar eens uitleggen of het dan allemaal zoveel met een "superieure Westerse moraal" te maken heeft.
Klik om te vergroten...
Haha, dit is precies wat in me op kwam na deadlocks post gelezen te hebben. Ik moest er gelijk aan denken hoe belachelijk ik het vind dat er zoveel mensen wel een koe willen eten en geen paard. Daar zijn toch geen woorden voor....

OT: Ik vind de dierenmishandeling in de bio-industrie en de ontbossing in Brazilië om ruimte te maken voor koeien zeer goede redenen om geen vlees te eten, maar ik vind het te lekker om het te laten.

Ik heb absoluut respect voor vegetariërs die een goed gefundeerde reden hebben om vegetariër te zijn en het wel kunnen. Maar ik vind het jammer dat er zoveel zijn die een idiote inconsistente moraal hebben zoals wel koeien maar geen paarden (of honden of cavia's) eten.
En als je tegen de bio-industrie bent moet je eigenlijk ook geen zuivel producten gebruiken. Een melkkoe heeft echt geen beter leven dan een slachtkoe.
En geen vlees eten omdat je principieel tegen het doden van dieren bent maar wel vis eten kan ik ook met mijn hoofd niet bij.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wie zegt dat ik geen paard zou eten :tongueout: Ik ben fan van paardenrookvlees hoor!

Een paard een edel dier? stfu, het enige dat die dingen kunnen is poten breken. Eent tractor is pas edel. Of een koe, die kan ook nog melk geven :sunglasses:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Berbatov zei:
Ik denk dat Deadlock niks moet uitleggen, maar dat jij iets moet uitleggen. Waarom hecht jij meer waarde aan een het leven van een paard dan dat van een koe? Ik denk dat het komt doordat er hier in het Westen een acceptatie is op het slachten van koeien, en die is er niet op paarden. Als jij een andere verklaring hebt, be my guest.
Klik om te vergroten...

Vooruit, een ander voorbeeld dan maar. Ik eet ook geen gevogelte. Dat is hier in het Westen wel geaccepteerd, toch? Dus dat ik zgn. meer waarde hecht aan het leven van een kip dan van een koe is toch ook niet waar? Het is gewoon dat ik met het eten van koeien en varkensvlees nog niet gestopt ben. Ik had trouwens al gezegd dat ik me slecht voel bij het eten van koeien/varkensvlees maar vind van mijn eigen dat ik nog niet voldoende goed kan koken om dat zomaar te schrappen. En ja, ik ben een hypocriete slappe zak, dat geef ik best toe.

Daarbij vind ik dat bijvoorbeeld paard of konijn eten best wel geaccepteerd is. Het ligt hier toch gewoon bij de slager en er zijn zat mensen die paardensteak eten. Daarnaast vind ik iets met een pelsje gewoon niet geschikt om op te eten. :hearteyes: En dat geldt ook voor paarden, zebra's, walvissen, haaien en bepaalde dieren die wel gegeten worden hier zoals eend. Ik heb nog nooit een walvis of een haai als huisdier gehad en ik heb schrik van haaien. Maar het zijn fantastische dieren. Fois Gras eten is in het Westen ook geaccepteerd maar dat vind ik nog gruwelijker omdat het extreme dierenmishandeling is. Als ik over mensen kots die Fois Gras eten terwijl ik vlees eet vind ik het zeker kunnen. Misschien zou ik er meer vrede mee hebben als het biologisch gekweekte katten zijn? Alhoewel. Katten zijn ook gewoon gedomesticeerde dieren dus ik vind dat ze er niet zijn om gegeten te zijn. En kom nu niet af met het argument dat mensen dan Lynxen of iets dergelijks moeten gaan eten, want die zijn er toch wel te weinig. Mochten er nu heel veel leeuwen zijn en Afrikaantjes vangen ze omdat ze anders verhongeren heb ik er helemaal geen probleem mee. Ik wil het alleen niet zelf eten.

Ik weet dat het te maken heeft met gewoonte en cultuur maar vind van mezelf dat mijn argumenten daar niet volledig op gestaafd zijn. Zoals ik al zei voel ik me ook slecht als ik koe eet. Dus ja, ik ben een slappe zak.

deadlock zei:
Ik ben uiteraard geen vegetariër en ik kots van mensen die wel vlees eten maar het zielig vinden dat koreanen honden en katten vreten en dat de peruanen cavia's oppeuzelen.

Sodemieter op met je superieure Westerse moraal terwijl je een ei uit een legbatterij kookt :kots:
Klik om te vergroten...

Vreemd genoeg nog nooit Peruanen tegengekomen die cavia's aten. Heb ook niks tegen Peruanen, maar ik zie niet in waarom je cavia’s zou eten, daar zit toch bijna geen vlees aan. Beter eet je een koe, dan krijg je nog wat. Of een Mammoet, maar die zijn uitgestorven. En ook niet tegen Australiers zelfs als ze Kangoeroes eten (al zou ik geen van de 2 zelf doen) dus misschien heb ik gewoon het schijt aan spleetogen. Maar nee, dat zal niet, want ik heb vrienden van daar en die eten toch ook geen katten. :sunglasses:

Gelukkig vallen eieren uit legbatterijen makkelijk te vermijden. Dat vind ik ook zeer krom.

deadlock zei:
Dan moet ik natuurlijk even mijn hypocriete superieure moraal neerzetten; Ik eet vlees omdat dieren als groepen me niet interesseren maar alleen individuen. Ik zou zelf een koe slachten als ik het vlees nodig had en ik er niet aan gehecht zou zijn. Zolang het geen beschermde of bedreigde diersoort is (ik eet dus veel soorten vis niet, geen paling bijvoorbeeld) verdwijnt het in mijn giecheltje.
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook wel. Al vind ik het idee van slachten gewoon al ranzig. In uiterste noodzaak kies je voor jezelf. Alleen is veel vlees eten bepaald geen noodzaak en vlees eten eigenlijk ook niet. Bij die laatste ga ik dan weer in de fout, ik wil het niet goed praten ofzo en ik heb een hekel aan mijn eigen inconsequentie maar ik doe tenminste iets. Maar het stukje over superioriteit neem ik wel thankyouveryfuckinmuch.. Dat het hypocriet is, had ik zelf al aangegeven. Bedreigde diersoorten, vis of wat dan ook eet ik ook niet, niet alleen is het zeer fout, die kutvissen kosten vaak nog eens veel geld voor wat dan vaak nog eens naar schuimrubber smaakt.

Ik voel me er slecht bij, omdat het – als je er objectief naar kijkt – gewoon moord is. En nutteloos. Vooral bij veel vlees eten [superieurmodus]. In het Westen is het toch ook geaccepteerd van lams en kalfsvlees te eten. Dat doe ik niet. Westerse moraal? Wat, omdat kleine beestjes slachten zielig is?! Grote beestjes ook, jazeker.. Maar toch reageren veel mensen er anders op wanneer er een baby sterft of een volwassene, terwijl er in wezen 1 mensen gestorven zijn. Het zou nog wat erger zijn moest de volwassene ook nog eens zijn hele leven in de gevangenis hebben doorgebracht en dan op brute wijze vermoord wordt door een ander. Jazeker.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#9
laat ik even voor mezelf spreken, ik ben zo platgebombardeerd met filmpjes en plaatjes van zielige diertjes in kleine kooitjes en duizenden kippen in een schuur, dat het me intussen niet echt meer oprecht interesseert...
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik kan geen van de antwoorden kiezen. Ik vind namelijk niet dat ik een èchte vegetariër ben. Ik ben het soort vegetariër waar ik vroeger een hekel aan had. Geen worst, maar wel kaas. Geen gelatine, maar wel dierlijk vet in bijvoorbeeld brood.

Het scheelt wel dat het tegenwoordig symbolisch is en ik niet meer naïef geloof in de gedachte dat ik een verschil zou maken zoals ik deed toen ik 14 was.

Nu lijkt het alsof ik er niets meer om geef, maar niets is minder waar natuurlijk. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat het niet aan mij is om een leven te nemen dat niet van mij is. Mocht ik in het wild leven en voor de keuze staan een vis te vangen of zelf dood te gaan is die natuurlijk wel snel gemaakt. Maar hoe wij tegenwoordig leven vind ik niet goed te praten en het eten van vlees in een maatschappij als deze vind ik moreel verwerpelijk.

Ik had me voorgenomen geen deel te nemen aan dit soort topics maar hier dan toch even my two cents.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#11
W.F.L. zei:
Nochtans kun je die kuikens makkelijk helpen door geen kip te eten of alleen biologische kip, als het om legbatterijen gaat koop je gewoon biologische eieren, die zijn er zat. Gelukkig maar. Of koop jij nooit eieren? :grin:

Ik voel me er toch veel beter bij.
Klik om te vergroten...

ik eet 3 eieren per dag en ze zijn allemaal honderd procent biologisch dinamisch, voelt inderdaad wel even iets beter...
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Exceptional Insight zei:
Ik ben het soort vegetariër
Klik om te vergroten...

Maar je was wel een vegan ariër?

Exceptional Insight zei:
Maar hoe wij tegenwoordig leven vind ik niet goed te praten en het eten van vlees in een maatschappij als deze vind ik moreel verwerpelijk.
Klik om te vergroten...

Dat is het vooral. Het heeft allang niet meer met noodzaak te maken. 1 of 2 keer per week vlees eten als ik weet dat het biologisch gekweekt is en het slachten correct (inconsistentie?) is verlopen zou ik mij er niet slecht bij voelen. Maar ja, daar kun je dus helemaal niet op rekenen. Vooral de belachelijke grote vleesconsumptie is walgelijk.
E
EmineLid
01-01-2024, 00:00
#13
vegetariër..voel me prettig bij deze keuze en zou ook niet meer terug willen :)
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Er zijn hier nu zoveel argumenten geweest om wel of geen vlees te eten, en het komt er eigenlijk op neer dat alles hypocriet is.

Als je alle posts leest komt het hierop neer:

Als je gewoon vlees eet, ondersteun je eigenlijk de bioindustrie, hoewel veel mensen dat in principe niet willen.

Als je vegetariër bent maar geen veganist bent, ondersteun je wel de ei- en zuivelindustrie, hoewel een melkkoe dus geen beter leven heeft dan een slachtkoe.

Dus als je alle argumenten in achting zou nemen zou veganist de enige oplossing zijn voor de echte fanatieke dierenvrienden, maar ik zie het niet zitten om voedings- en bouwstoffen te ontberen.

Ik vind dat mensen gewoon moeten doen wat hen goeddunkt. :) Je kunt wel eeuwig door blijven gaan met argumenten aanvoeren waarom iemand iets wel of niet moet consumeren, maar in de praktijk haalt alles weinig uit - doe waar je jezelf goed bij voelt.

Ik eet zelf niet altijd vlees, ten eerste omdat ik me niet goed voel bij vlees eten bij het leven, ten tweede omdat ik dat niet nodig vind. Biologisch vlees vind ik een goede keuze, ik ben blij als ik dat eet bij m'n ouders maar heb er zelf helaas niet altijd geld voor. Ik zit allang te twijfelen of ik vegetarisch wil worden, maar ik heb tot nu toe helaas nog niet die kracht kunnen opbrengen. :flushed: Dan maar regelmatig vegetarisch eten, daar voel ik me ook goed bij.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rabbithole zei:
Ik zit allang te twijfelen of ik vegetarisch wil worden, maar ik heb tot nu toe helaas nog niet die kracht kunnen opbrengen. :flushed:
Klik om te vergroten...

Het lijkt me ook nogal lastig om vegetarisch te worden, momenteel ook onmogelijk. Vegetariër worden is dan een stuk makkelijker.


Mijn ouders zijn vegetariërs, dus ik heb nooit veel vlees gegeten. En ik heb er ook geen behoefte aan. Nu ik op mezelf woon kook ik wel eens met vlees maar ook vaak genoeg zonder.

Het liefst zou ik graag zelfvoorzienend willen leven, in ieder geval op het gebied van voeding. Aangezien mijn reden is om geen vlees te eten: ik weet niet wat de leefomstandigheden van het dier is geweest en wat het binnen heeft gehad(denk aan medicijnen, hormonen). Zelfde zou je van groente kunnen zeggen, je weet niet zeker wat er voor voeding is gegeven.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#16
DrippTone zei:
Rabbithole zei:
Ik zit allang te twijfelen of ik vegetarisch wil worden, maar ik heb tot nu toe helaas nog niet die kracht kunnen opbrengen. :flushed:
Klik om te vergroten...

Het lijkt me ook nogal lastig om vegetarisch te worden, momenteel ook onmogelijk. Vegetariër worden is dan een stuk makkelijker.


Mijn ouders zijn vegetariërs, dus ik heb nooit veel vlees gegeten. En ik heb er ook geen behoefte aan. Nu ik op mezelf woon kook ik wel eens met vlees maar ook vaak genoeg zonder.

Het liefst zou ik graag zelfvoorzienend willen leven, in ieder geval op het gebied van voeding. Aangezien mijn reden is om geen vlees te eten: ik weet niet wat de leefomstandigheden van het dier is geweest en wat het binnen heeft gehad(denk aan medicijnen, hormonen). Zelfde zou je van groente kunnen zeggen, je weet niet zeker wat er voor voeding is gegeven.
Klik om te vergroten...

Ahh, you know what I mean :wink: iemand kan toch ook vegetarisch zijn, dat is toch ook een uitdrukking? :P

Ik ben het volledig met je eens, zou het anders vinden als iemand zelf voor zijn vlees zorgt (al zou ik zelf nooit een dier kunnen doden). Ik eet het liefst biologisch, zowel qua vlees als groente, dus weet precies wat je bedoelt. Wat dat betreft zou ik beter vroeger geleefd kunnen hebben, gewoon ouderwets, niet te vaak vlees eten en als je vlees eet is er niets van het dier verspild en heeft het dier lekker kunnen grazen en vrij kunnen rondlopen.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Rabbithole zei:
Als je vegetariër bent maar geen veganist bent, ondersteun je wel de ei- en zuivelindustrie, hoewel een melkkoe dus geen beter leven heeft dan een slachtkoe.
Klik om te vergroten...

Dat is toch niet waar, als je biologische zuivelproducten eet. Ik denk dat de meeste vegetariers wel consequent genoeg zijn om dat te doen.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Heb laatst weer eens 500 gram zeer goed bereide entrecote gegeten, dat is echt puur genieten,
heel af en toe kopen m'n pa en ik dan een kilo en eten we 't met z'n 2en op :hearteyes:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#19
W.F.L. zei:
Rabbithole zei:
Als je vegetariër bent maar geen veganist bent, ondersteun je wel de ei- en zuivelindustrie, hoewel een melkkoe dus geen beter leven heeft dan een slachtkoe.
Klik om te vergroten...

Dat is toch niet waar, als je biologische zuivelproducten eet. Ik denk dat de meeste vegetariers wel consequent genoeg zijn om dat te doen.
Klik om te vergroten...

Dat was ook niet m'n eigen argument, maar die van Wacky volgens mij. Ik gaf even een opsomming van alle argumenten die waren langsgekomen, waarbij iedereen eigenlijk hypocriet werd genoemd.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#20
optie 2, het liefst alleen eigen geslachte kip en gevangen vis :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."