Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke positieve invloed hebben drugs op jou

Welke positieve invloed hebben drugs op jou

127 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zwijgrecht zei:
Kappen en klaar nu
Klik om te vergroten...
Dit zeg je al in iedere post, rofl. Maar bon, je hoeft mijn reacties niet te lezen. En gezien je het toch niet boeit, reageer dan niet, rofl.
Zwijgrecht zei:
Stil zitten als je geschoren wordt Bas, je coördinatie is nog steeds niet helemaal on point zo te merken
Klik om te vergroten...
Wartaal alert!
Zwijgrecht zei:
Goodnight, deze jongen gaat een dutje doen zo.
Klik om te vergroten...
Vergeet je neus niet schoon te maken hé! :blushing:
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#2
R O F L
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#3
Excuses voor mijn kant in dit verhaal. Was kinderachtig van me, onnodig, niet wie of wat ik wil zijn en niet hoe ik over wil komen. :) heb het verwijderd. Wil geen mensen zitten zieken op dit forum. (of waar dan ook) Da's niet mijn stijl en daarbij erg flauw. Daarbij, mijn persoonlijke mening doet er in deze helemaal niet toe. De wereld draait nog steeds als ik die wat vaker voor me houdt, merk ik wel eens :)

Mea culpa & have a nice monday!
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nieuwe leuke mensen leren kennen.
P
PrisonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bas zei:
Mja, iedereen heeft andere gedachtes bij 'recreatieve gebruiken'. Bij mij is dat eens per maand (waar ik dus nu niet aan zit en wat me irriteert). En bovendien zijn drugs een insluiper betreft een verslaving, je gaat langzamerhand steeds meer en vaker gebruiken terwijl je nog steeds hetzelfde denkt over het feit of je recreatief gebruik.

Ja, en zoiets gebeurt niet zo maar. Dus is het wel logisch dat ze zeggen dat ze recreatief gebruiken omdat ze die verslaving gewoon niet doorhebben en het gebruik normaal vinden. Ze leven gewoon op het gebruik van drugs.
Klik om te vergroten...

Als iedereen andere gedachtes heeft over recreatief gebruiken waarom bepaal jij dan dat drugsgebruik vroeg of laat iets van je af gaat nemen? Misschien moet je proberen wat meer openminded te zijn en niet je eigen ervaringen en mening als enige waarheid te zien.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tot op heden ben ik best wel happy met mijn, in mijn ogen verantwoord, drugsgebruik. Ik gebruik verschillende drugs voor verschillende positieve effecten dus lijkt het me het handigst om ze per soort te beschrijven. Ik focus vanwege het topic even alleen op de positieve effecten:

Alcohol

Mijn meest frequent gebruikte drug. Ik gebruik alcohol voor de smaak en ontspanning in een thuissetting maar vind het ook een gezellige party-drug. Het haalt remmingen weg en je maakt makkelijker nieuwe contacten.

Cannabis

Voor mij de perfecte relax drug. Twee teugen van een joint en de werkstress van de hele week is weg. Alles wat ik normaal leuk vind om te doen vind stoned net een beetje leuker. Slapen en seks zijn ook zalig op weed/hash.

MDMA

De ideale sociale drug! Nog beter dan alcohol in het maken van nieuwe contacten en het bouwen van een feestje. In een thuissetting kan het ook echt zorgen voor diepe gesprekken en het bespreekbaar maken van pijnlijke onderwerpen. Versterkt connecties met partner/vrienden.

LSD/Psilocybine

Trippen heeft mijn hele kijk op het leven veranderd. Ik zie de wereld als mooier en interessanter door het trippen. Ik beschouw mijn leven als ‘rijker’ door mijn ervaringen met psychedelica. Het trippen heeft me geleerd om meer te accepteren en los te laten. Ik ben minder bang om dood te gaan en ik sta positiever in het leven.

DMT

DMT heeft me laten zien dat er waarschijnlijk echt meer is in de wereld dan dat ik ooit had vermoed. DMT heeft de potentie om van de meest cynische grijze man weer een verwonderd jongetje te maken.


Disclaimer: het lijkt nu alsof ik drugs heel eenzijdig positief bekijk. Dit komt door de vraag van de TS. Ik ben me ervan bewust dat de meeste drugs ook een schaduwzijde kennen met potentiele risico's en schade.
R
Robbert40Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Nee joh, dat is geen verslaving.


Natuurlijk kan het geestelijk altijd wat teweegbrengen of losmaken, maar van psilocybine is wel bekend dat het lichamelijk een erg veilig middel is. Het wordt al duizenden jaren gebruikt en de gekende geschiedenis ervan laat weten dat mensen er op de lange termijn in de meeste gevallen juist beter van worden.
Klik om te vergroten...

Tja, i denk dat het wezenlijke verschil is dat ik het niet gebruik als een middel om plezier te hebben, ik heb er ook geen zucht naar, geen mentale of lichamelijke hang om het weer te gebruiken.
Het is meer alsof de ruis&d drukte in mijn hoofd terugkeert na een maand of 3-4, dan neem ik een weekje / lang weekend vrij, waarbij ik me voorbereid op een tripje.

Blij om te horen, ik blijf het moeilijk vinden gedegen onderzoek te vinden op langdurig paddo gebruik.
Het meest behulpzame stukje tekst stond op wiki, psilocybine werkt op je serotinine receptoren, een serotinine tekort word in verband gebracht met depressies en word gemeten bij bepaalde vormen van autisme...1+1=2, mijn kwartje viel....20 jaar te laat XD

Ik denk dat het leren loslaten van groot belang was, iets wat ik hoop te blijven doen tot de dag dat ik dood neerval.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Robbert40
Ik denk dat het leren loslaten van groot belang was, iets wat ik hoop te blijven doen tot de dag dat ik dood neerval.
Klik om te vergroten...
Das een heel mooi inzicht en top dat je dat inzicht ook nog in praktijk hebt kunnen brengen!

Als ik het goed begrepen heb dan lijdt je fysiek niks onder langdurig paddogebruik. Mentaal wel, maar het kan 2 kanten op. Je kan door inzichten en die in praktijk brengen de kwaliteit van je leven verbeteren, angsten overboord gooien, het verleden loslaten (zoals je al gemerkt hebt) en dergelijke, maar bij sommigen kan het juist angsten versterken en voor psychische problemen zorgen.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Mindless @acht.zes
Helemaal mee eens:)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Robbert40
Psilocine werkt op de serotonine receptoren ja, het verbruikt echter niet (de lichaamseigen) serotonine, zoals bijvoorbeeld MDMA wel doet. Daar hoef je dus al niet over in te zitten. :)

Ik heb trouwens ook het loslaten van psilocybine geleerd. :) Dat loslaten kun je overigens ook prima doen zonder psychedelica, maar het is soms wel heel erg prettig dat het je daar wat in kan helpen. Al geloof ik wel dat het een must is om het ook nuchter te leren doen.
R
Robbert40Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
@Robbert40
Psilocine werkt op de serotonine receptoren ja, het verbruikt echter niet (de lichaamseigen) serotonine, zoals bijvoorbeeld MDMA wel doet. Daar hoef je dus al niet over in te zitten. :)

Ik heb trouwens ook het loslaten van psilocybine geleerd. :) Dat loslaten kun je overigens ook prima doen zonder psychedelica, maar het is soms wel heel erg prettig dat het je daar wat in kan helpen. Al geloof ik wel dat het een must is om het ook nuchter te leren doen.
Klik om te vergroten...

acht.zes zei:
@Robbert40

Das een heel mooi inzicht en top dat je dat inzicht ook nog in praktijk hebt kunnen brengen!

Als ik het goed begrepen heb dan lijdt je fysiek niks onder langdurig paddogebruik. Mentaal wel, maar het kan 2 kanten op. Je kan door inzichten en die in praktijk brengen de kwaliteit van je leven verbeteren, angsten overboord gooien, het verleden loslaten (zoals je al gemerkt hebt) en dergelijke, maar bij sommigen kan het juist angsten versterken en voor psychische problemen zorgen.
Klik om te vergroten...

Waar ik last van heb zijn dingen die normaal gesproken toegeschreven worden aan autisten, stimuleren (door te tikken/ op en neer te knikken, etc), mijn interne klok slaat soms op hol, waardoor mijn perceptie van tijd anders word, alles lijkt daardoor trager te gaan, werkt geweldig in nood situaties&martial arts wedstrijden, rampzalig gedurende sociale conflicten, ik zie iemands boze gezicht niet 1keer maar honderden keren per minuut, wat heel erg bedreigend overkomt.
Het zorgt er ook voor dat ik me enorm verveel tijdens een normale sociale interactie.
Ik heb enorm last van prikkels, als ik mijn hersenen vergelijk met een computer dan heb ik een duizend tabbladen tegelijk openstaan. Als ik een auto zou besturen dan opent er een nieuw tab blad voor elk geluidje, elk voorwerp dat ik zie. (Ik reed daarom geen auto)
Als ik mijn tab bladen weet te sluiten dan word ik een gevaar voor mezelf en mijn omgeving. Er zijn momenten waarbij dat gebeurt, op mijn werk, waar ik mijn eigen ruimte en werk schema heb, maak ik gebruik van muziek om de processen in mijn hoofd te stroomlijnen.
Als collegas (die dit weten) me niet af en toe wakker schudden, zou ik een paar dagen achter elkaar door kunnen gaan zonder te stoppen.
In deze modus verzet ik meer werk op hoog kwalitatief nivo dan wanneer ik zou werken in een grotere ruimte met andere mensen.
Dit kan leuk maar soms ook vervelend zijn voor mijn partner die meestal na een paar uur wel genoeg aandacht heeft gehad.
Ik werk met een team maar niet in constant contact in het team.
Gedurende noodsituaties (bij rijder van auto ongelukken) heb ik een 100% aandacht, er zijn dan geen afleidingen in mijn hoofd.
Wanneer ik train of dans ga ik in een trance en schakelen de tab bladen zich uit.

Door de jaren heen heb ik allerlei truukjes geleerd om normaal over te komen:
Van ritmisch geluid gebruik maken om te focussen,
Langs mensen heen kijken ipv aan te kijken,
Prikkels te verminderen,
Pauzes gebruiken om af te zonderen/te focussen gedurende werk uren,
Meditatie om de schakelaar te vinden, ik kan het niet af zetten maar kan het wel oproepen, door mijn ademhaling en hartslag aan te passen, waardoor de tijd vertragende eigenschappen in mijn hoofd op de voor grond komt, meestal doe ik dit voor wedstrijden.
Na apen van sociaal contact, ik zeg de woorden maar er zat geen emotie achter,
Etc.

Al deze problemen verdwenen door de trip. Vooral bij een "ego death"
Doordat al die tab bladen dan uit staan kan ik (wanneer ik uit getript ben), eindelijk dingen verwerken, geheel nuchter.
Het probleem is dat die problemen op gegeven moment terug komen.

Wat betreft angsten, die heb ik niet veel meer, meer zorgen/ bezorgdheid maar sinds ik zoveel ben ga loslaten.

Wel lees ik dingen en hoor verhalen over angstige situaties gedurende een trip, mensen die een entiteit/de duivel/aliens/etc zien, zelf heb ik dit nooit gezien, ondanks de zware trips. Niet dat ik daar naar opzoek ben XD . Maar ik vermoed dat het komt door dat mensen zelf hun trip "inkleuren", ik ben wat dat aangaat zo "leeg" mogelijk, zo min mogelijk bagage.


Wat ik me wel afvraag is, omdat ik op deze manier reageer en deze effecten na de trip heb, is dit een standaard reactie?
Zijn er meer autisten die dit ervaren? Hoe ervaren "normale mensen" dit?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
@Robbert40
Psilocine werkt op de serotonine receptoren ja, het verbruikt echter niet (de lichaamseigen) serotonine, zoals bijvoorbeeld MDMA wel doet. Daar hoef je dus al niet over in te zitten.
Klik om te vergroten...
Wist het niet van de serotonine. Uit de periode dat ik regelmatig veel psilo's at (soms tot 100 stuks per keer, kaalkopjes zelf geplukt) heb ik mij nog nooit vermoeid gevoeld. Het voelde integendeel, heel natuurlijk. Bij andere drugs voel ik wel een soort come down (vooral alcohol) maar om eerlijk te zijn, kan me geen extreme dip na gebruik herinneren bij andere drugs (dan alcohol). Misschien heb ik er minder last van, zou kunnen. Wel meer prikkelbaarheid. Maar zoals gezegd, niet bij psilo's.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Robbert40 zei:
Wat ik me wel afvraag is, omdat ik op deze manier reageer en deze effecten na de trip heb, is dit een standaard reactie?
Zijn er meer autisten die dit ervaren? Hoe ervaren "normale mensen" dit?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen autisme, maar het is denk ik wel een normaal ding dat je met psilocybine minder in je hoofd (de tabbladen) gaat zitten en meer in het nu (de wereld van de zintuiglijke waarneming) bent.


שמש zei:
Wist het niet van de serotonine. Uit de periode dat ik regelmatig veel psilo's at (soms tot 100 stuks per keer, kaalkopjes zelf geplukt) heb ik mij nog nooit vermoeid gevoeld. Het voelde integendeel, heel natuurlijk. Bij andere drugs voel ik wel een soort come down (vooral alcohol) maar om eerlijk te zijn, kan me geen extreme dip na gebruik herinneren bij andere drugs (dan alcohol). Misschien heb ik er minder last van, zou kunnen. Wel meer prikkelbaarheid. Maar zoals gezegd, niet bij psilo's.
Klik om te vergroten...
Het is waarom ik zo van psilocybine hou. Het voelt zo natuurlijk dat het vaak helemaal niet voelt als een 'drug-ervaring'. En je hebt dus naderhand niet het idee dat je nu moet betalen voor het plezier dat je ermee hebt gehad, zoals met zoveel drugs het geval is. Ik voel me zelfs bijna altijd als herboren in de periode na een psilo trip.

שמש zei:
Wanneer ik tripreports lees op DF, ondernemen ze vaak allerlei dingen. Ik zelf doe helemaal niets en laat alles 'gebeuren'. Ik zit op één plek en observeer. Daardoor ga je volgens mij ook dieper dan wanneer je activiteiten onderneemt (ik verbind er geen waarde oordeel aan trouwens, voor iemand anders werken dingen weer heel anders! :) )
Klik om te vergroten...
Eens met je dat je zeker dieper gaat als je op 1 plek blijft en inactief bent. Zo heb ik ook altijd getript op psilo. Maar in de laatste jaren heb ik ook ontdekt dat het geweldig is om met LSD (en derivaten daarvan) de wereld in te gaan. Dit doe ik dan op de fiets. Deze trips zijn dan minder visueel, omdat er meer stimulatie van buitenaf is, maar ze zijn ook avontuurlijker omdat je echt ergens heen gaat en mensen tegenkomt. Imo leent het meer stimulerende LSD zich hier ook prima voor. Fijn om die energie daar in kwijt te kunnen.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless
Het is inderdaad afhankelijk welke soort beleving, ervaring je op het moment verkiest. Ik heb enkele van mijn trips op Psylocobine gedaan in de bossen van Duitsland en in de Ardennen, tentje in het wild opgezet, omgeving verkend en gezorgd dat er in de wijde omtrek geen volk te zien was en dan gaan trippen. Mijn eerste trip ooit was bijvoorbeeld in de bossen van Duitsland. Onvergetelijke ervaring wanneer je omgeving in een sprookjeswereld verandert.

Daartegenover heb ik ook al diverse trips alleen op mijn kamer in het donker gedaan , waar ik dan weer heel diep ging in mijn onbewuste.

Met de fiets klinkt als een heel avontuur, kan me dit op LSA ook wel inbeelden:grinning: ook eens overwegen misschien <^^>

PS als je gaat trippen in de bossen, trek lange kleren aan... Na mijn eerste trip welke deels bestond uit rondrollen van plezier was het resultaat 30 teken :'), zou het mits die aanpassing zo overdoen :joycat:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ik heb geen autisme, maar het is denk ik wel een normaal ding dat je met psilocybine minder in je hoofd (de tabbladen) gaat zitten en meer in het nu (de wereld van de zintuiglijke waarneming) bent.



Het is waarom ik zo van psilocybine hou. Het voelt zo natuurlijk dat het vaak helemaal niet voelt als een 'drug-ervaring'. En je hebt dus naderhand niet het idee dat je nu moet betalen voor het plezier dat je ermee hebt gehad, zoals met zoveel drugs het geval is. Ik voel me zelfs bijna altijd als herboren in de periode na een psilo trip.


Eens met je dat je zeker dieper gaat als je op 1 plek blijft en inactief bent. Zo heb ik ook altijd getript op psilo. Maar in de laatste jaren heb ik ook ontdekt dat het geweldig is om met LSD (en derivaten daarvan) de wereld in te gaan. Dit doe ik dan op de fiets. Deze trips zijn dan minder visueel, omdat er meer stimulatie van buitenaf is, maar ze zijn ook avontuurlijker omdat je echt ergens heen gaat en mensen tegenkomt. Imo leent het meer stimulerende LSD zich hier ook prima voor. Fijn om die energie daar in kwijt te kunnen.
Klik om te vergroten...
Dat van die LSD en buitenervaringen is een prima tip. Ga ik eens proberen :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ralou zei:
@Mindless
Het is inderdaad afhankelijk welke soort beleving, ervaring je op het moment verkiest. Ik heb enkele van mijn trips op Psylocobine gedaan in de bossen van Duitsland en in de Ardennen, tentje in het wild opgezet, omgeving verkend en gezorgd dat er in de wijde omtrek geen volk te zien was en dan gaan trippen. Mijn eerste trip ooit was bijvoorbeeld in de bossen van Duitsland. Onvergetelijke ervaring wanneer je omgeving in een sprookjeswereld verandert.
Klik om te vergroten...
Klinkt geweldig om te trippen in een echt groot mooi bos waar je niet steeds mensen tegenkomt (dit is onmogelijk waar ik woon). Psilo gaat natuurlijk geweldig goed samen met natuur, al heb ik dat eigenlijk alleen nog maar meegemaakt in de achtertuin van een vriend en met wat ik zie uit mijn raam en vanaf mijn balkon hier. :wink: (al heb ik wel een mooi uitzicht met veel bomen en water).

Ralou zei:
Met de fiets klinkt als een heel avontuur, kan me dit op LSA ook wel inbeelden:grinning: ook eens overwegen misschien <^^>
Klik om te vergroten...
Het is awesome, ik raad het je echt aan! Als je je deur uitstapt terwijl je tript op LSD, voelt het echt alsof je op een soort queeste gaat. De grote wereld wacht op jou om verkend te worden. :grin: Het is nog extra spannend om overal mensen tegen te komen, die in mijn geval ook nog eerder contact met mij zoeken omdat LSD me meer open maakt haha. Wel een zonnebril op doen!

Van LSA echter kan ik me niet voorstellen dat het leuk is om de wereld in te trekken. De twee keren dat ik überhaupt LSA had gedaan was ik nog veel lomer dan op psilo en wou ik alleen maar op de bank liggen...


שמש zei:
Dat van die LSD en buitenervaringen is een prima tip. Ga ik eens proberen :)
Klik om te vergroten...
Jij ook zeker eens doen!

Ik hoor dan graag hoe dat gegaan is. :)
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Klinkt geweldig om te trippen in een echt groot mooi bos waar je niet steeds mensen tegenkomt (dit is onmogelijk waar ik woon). Psilo gaat natuurlijk geweldig goed samen met natuur, al heb ik dat eigenlijk alleen nog maar meegemaakt in de achtertuin van een vriend en met wat ik zie uit mijn raam en vanaf mijn balkon hier. :wink: (al heb ik wel een mooi uitzicht met veel bomen en water).


Het is awesome, ik raad het je echt aan! Als je je deur uitstapt terwijl je tript op LSD, voelt het echt alsof je op een soort queeste gaat. De grote wereld wacht op jou om verkend te worden. :grin: Het is nog extra spannend om overal mensen tegen te komen, die in mijn geval ook nog eerder contact met mij zoeken omdat LSD me meer open maakt haha. Wel een zonnebril op doen!

Van LSA echter kan ik me niet voorstellen dat het leuk is om de wereld in te trekken. De twee keren dat ik überhaupt LSA had gedaan was ik nog veel lomer dan op psilo en wou ik alleen maar op de bank liggen...
Klik om te vergroten...

Ja , na de velen verhalen hier en al wat gespeculeer op mezelf staat LSD zeker op mijn to do - lijst.

De aantal keren dat ik LSA heb gedaan was ik voornamelijk in diepgaande inzichtvolle zeer drukke gesprekken... Dus kan me inbeelden dat ik misschien niet vergeraak als ik de fiets zou nemen vermits ik dan bij de eerste beste persoon stop en uren begin te zeveren, aangezien ik zo al genoeg praat. :joycat:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ralou zei:
en dat het nemen van de sprong en het tonen van durf door je dood in de ogen te kijken , je kan vrijzetten en losmaken van de ketens die je vasthouden in het systeem
Klik om te vergroten...
Mooi
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ralou zei:
Ja , na de velen verhalen hier en al wat gespeculeer op mezelf staat LSD zeker op mijn to do - lijst.

De aantal keren dat ik LSA heb gedaan was ik voornamelijk in diepgaande inzichtvolle zeer drukke gesprekken... Dus kan me inbeelden dat ik misschien niet vergeraak als ik de fiets zou nemen vermits ik dan bij de eerste beste persoon stop en uren begin te zeveren, vermits ik zo al genoeg praat. :joycat:
Klik om te vergroten...
Als je nog geen LSD hebt gedaan, dan staat je nog wat te wachten. :grin:

Het was voor mij de eerste keer een verrassing dat LSD zo anders is dan de psychedelica die ik al had gedaan. Heel veel energie en alertheid, die het geschikt maken om actief te zijn. Je moet wel een beetje rustig aan doen met de dosering imo, omdat je toch gaat deelnemen aan het verkeer als je gaat fietsen, maar op een lage tot normale dosering (max op de fiets tot nu toe is 100 ug voor mij, al was dat ALD-52 om precies te zijn) is het imo prima te doen, mits je niet in een al te druk gebied bent.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Als je nog geen LSD hebt gedaan, dan staat je nog wat te wachten. :grin:

Het was voor mij de eerste keer een verrassing dat LSD zo anders is dan de psychedelica die ik al had gedaan. Heel veel energie en alertheid, die het geschikt maken om actief te zijn. Je moet wel een beetje rustig aan doen met de dosering imo, omdat je toch gaat deelnemen aan het verkeer als je gaat fietsen, maar op een lage tot normale dosering (max op de fiets tot nu toe is 100 ug voor mij, al was dat ALD-52 om precies te zijn) is het imo prima te doen, mits je niet in een al te druk gebied bent.
Klik om te vergroten...

Haha,ik zocht wat bij informatie op en kwam dit tegen.

Duidelijk moet je fietsen op LSD , zo dus ook voor Albert Hoffman x)

https://allthatsinteresting.com/bicycle-day-albert-hofmann

Denk wel dat ik me bij jouw advies qua dosis ga houden als ik het zo lees.

(Dit was even een zijsprong van het topic ) :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."