Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke positieve invloed hebben drugs op jou

Welke positieve invloed hebben drugs op jou

127 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bas zei:
Het kan een toevoeging zijn, maar vroeg of laat gaat het ook veel van je afnemen. (:
Klik om te vergroten...


Waar baseer jij al je uitspraken op? Wat is je referentiekader in deze, en een aantal andere situaties waarin je nadrukkelijk adviezen probeert te geven omtrent "regels en richtlijnen", of het er nou toe doet bij het onderwerp of niet. je bedoelingen zijn goed maar heb het idee dat je niet echt doorhebt in welke situatie of stelling het van toepassing is, voorzichtig gezegd.

Je doet soms een beetje veel aannames volgens mij, volgens mij helpt NIVEA wel goed. Niet Invullen Voor Een Ander :upsidedown:
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zwijgrecht zei:
Waar baseer jij al je uitspraken op? Wat is je referentiekader in deze, en een aantal andere situaties waarin je nadrukkelijk adviezen probeert te geven omtrent "regels en richtlijnen", of het er nou toe doet bij het onderwerp of niet. je bedoelingen zijn goed maar heb het idee dat je niet echt doorhebt in welke situatie of stelling het van toepassing is, voorzichtig gezegd.

Je doet soms een beetje veel aannames volgens mij, volgens mij helpt NIVEA wel goed. Niet Invullen Voor Een Ander :upsidedown:
Klik om te vergroten...
Klik op mijn profiel en ga dan naar 'negeer', klik erop, problem solved.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bas zei:
Klik op mijn profiel en ga dan naar 'negeer', klik erop, problem solved.
Klik om te vergroten...
Het is een online forum waar ik (deels) in mijn vrije tijd, voor mijn plezier op zit om meer kennis te vergaren, beetje contact hebben met types mensen die ik in het dagelijks leven weinig tot niet ontmoet, een leuke pot te discussieren en me scherp en bewust te houden wat betreft mijn eigen issues. Kennis is Macht :wink:
Om een probleem te solven moet er in eerste instantie een probleem zijn, ik zie er geeneen. Zeg alleen wat me opvalt en stelde je een vraag. Wat is je referentiekader met betrekking tot de verhalen die je neerpent en mensen wil meegeven?

Ik kan me er in de verste verte niet druk om maken, laat staan het willen negeren, elke invalshoek is er tenslotte 1 :blushing::wink: (het is ook net het echte leven, zo'n forum. Deze uitspraak zag ik ergens voorbij komen vandaag, op dit forum. Weet niet meer wie, maar voor diegene : is blijven hangen:handok:)
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn reacties baseer ik op ervaringen, fouten, kennis, internet, kennis van andere en ga zo maar door.

''Het kan een toevoeging zijn, maar vroeg of laat gaat het ook veel van je afnemen.''
Dit is eigenlijk een vraag waar je niet over na hoeft te denken. Niet iedereen gebruikt recreatief of kan dit recreatief houden. Eenmaal verslaafd gaat je leven er nou niet bepaald op vooruit.

En nja, mensen die vooral alleen toevoegingen in het gebruik van drugs zien, zie ik persoonlijk wel snel aftakelen als ze met die gedachtegang blijven zitten.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zwijgrecht zei:
Om het maar even bot te zeggen, krijg nogal sterk het idee dat je de klok heb horen luiden maar geen idee hebt waar de klepel hangt, desondanks je eigen mening en advies graag deelt.
Klik om te vergroten...
Ofcourse weet ik niet alles, maar wat ik wel weet is wat ik heb meegemaakt en waar ik van heb geleerd. Sommige drugs heb ik nog nooit gebruikt, dus daar kan ik sowieso weinig over vertellen. Het dik gedrukte stukje klopt dus niet.
''eigen mening en advies'' -> waar denk je dat ik dat advies op baseer? Op wat ik zelf heb meegemaakt.

Maar wel lol dat je 1x het woord 'internet', in de eerste citaat, ziet staan en direct gaat concluderen dat ik dingen vertel terwijl ik er geen weet van heb. Alsof ik loop te liegen hier op DF, lol. Dat is juist wat ik niet doe.

Wat wil je nu verder met dit gesprek bereiken? Ik geef hier op DF eerlijke antwoorden, advies, ik vertel wat ik mee maak etc, etc. (iets dat sommige DF'ers niet doen)
Zwijgrecht zei:
krijg nogal sterk het idee dat je de klok heb horen luiden maar geen idee hebt waar de klepel hangt
Klik om te vergroten...
Lijkt alsof jij juist in deze situatie zich bevind en dat je jaloers/angstig en uit schaamte dit zelf niet durft te vertellen, lol.

''Dus als je mijn ergste situaties wilt weten, laat het weten! En zie het als een uitdaging om te kijken of jij net zoals mij dit aankan. Uitdagingen moet je blijven zoeken in je leven, maar laat pep niet jou uitdagen.''
-
Heb je door dat ik hiermee doel op het nuchter uitzitten van een dip zonder gebruik van benzo's, downers e.d.? Na het gebruik van bepaalde drugs kan zo'n dip erg heftig zijn, dus probeer die maar eens uit te zitten.
Zwijgrecht zei:
maar af en toe even pas op de plaats maken is niks mis mee.
Klik om te vergroten...
Dat denk jij. Lees de titel maar nog eens van dit topic, tis direct duidelijk dat TS alleen maar 1 kant op kijkt. Niet zo gek dat ik daarom reageer met de negatieve kanten van drugs gebruik. Gezien ook veel DF'ers denken dat ze goed bezig zijn, terwijl ze eigenlijk al zwaar zijn afgedwaald.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zwijgrecht zei:
Wat is je ergste situatie geweest en hoe pak ik jou uitdaging aan om te kijken of ik net zo sterk ben?
Klik om te vergroten...
Ga daar zelf maar over na denken.
Zwijgrecht zei:
Pep over mijn jonko's strooien?
Klik om te vergroten...
Als of dat mijn bedoeling was, lol. Ik weet niet of jij nog 100% goed functioneert na het gebruik van pep en/of andere drugs, maar coördinatie e.d. wordt hier wel minder.

Edit: waarom ga je niet zwijgen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
@ Psycel: van haten word je niet beter, nee.
Alleen, als je hebt meegemaakt dat er mensen zijn, die uit eigenbelang jou een mes in de rug steken, je verraden, als collega zijnde óók nog!, waardoor jij jouw baan verliest, nou, dan wordt de situatie toch echt anders.
Dit is mij namelijk overkomen. Ik had na veel moeite een hele leuke baan, Werd Zelfs gehonoreerdmet een beker voor de beste resultaten, en dan komt er iemand die achter mijn rug om, mij verraden heeft, dwz deteamchef geïnformeerd over een door mij gemaakte fout...
Ik kan je zeggen, dat ik dit stuk canaille dus ben gaan haten.
Als ik een kans zie om met gelijke munt de rekening te vereffenen, dan zal ik direct toeslaan. Absoluut!
Ik heb een aversie tegen acties achter de rug om. Als collega nog wel.
Dit soort mensen, die ga ik dus haten.
En niet zo'n beetje ook.
p
psycelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Yceman224 zei:
@ Psycel: van haten word je niet beter, nee.
Alleen, als je hebt meegemaakt dat er mensen zijn, die uit eigenbelang jou een mes in de rug steken, je verraden, als collega zijnde óók nog!, waardoor jij jouw baan verliest, nou, dan wordt de situatie toch echt anders.
Dit is mij namelijk overkomen. Ik had na veel moeite een hele leuke baan, Werd Zelfs gehonoreerdmet een beker voor de beste resultaten, en dan komt er iemand die achter mijn rug om, mij verraden heeft, dwz deteamchef geïnformeerd over een door mij gemaakte fout...
Ik kan je zeggen, dat ik dit stuk canaille dus ben gaan haten.
Als ik een kans zie om met gelijke munt de rekening te vereffenen, dan zal ik direct toeslaan. Absoluut!
Ik heb een aversie tegen acties achter de rug om. Als collega nog wel.
Dit soort mensen, die ga ik dus haten.
En niet zo'n beetje ook.
Klik om te vergroten...

Ik snap het. Dit plaatje beschrijft precies hoe ik met soortgelijke situaties handel. FB_IMG_1558953651505.jpg
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sinds ik in de psychedelische wereld terecht ben gekomen neem ik het leven een stuk minder serieus, en dat is geweldig. Zelfliefde en zelfzorg staat voorop, waar ik alle jaren ervoor tot depressies aan toe mezelf aan de kant schoof. Truffels hebben me over een trauma heen geholpen waar reguliere therapie dat vrijwel niet deed (en zeker niet op de snelheid waarmee het gebeurd is onder invloed) en hebben mijn kijk op de wereld en de maatschappij volledig veranderd. Ik ben uit de sleur van het gebaande pad gestapt en durf meer mijn eigen route te bepalen. Enkele weken terug mijn eerste ervaring gehad met Ayahuasca en dat heeft mij ook waanzinnige inzichten gegeven waar ik heel dankbaar voor ben en die ik probeer te integreren in mijn leven.
Niet te spreken over zijdelingse positieve effecten; ik heb een hele hechte vriendengroep waar ik jaren terug niet van durfde te dromen. Mijn beste vriendin en ik gaan meestal samen "op reis", wij kennen elkaar ook door en door en niks is te gek om te bespreken. Ook vaste tripsitters bij een eventuele solo-trip.
Mooiste is ook hoe we elkaar ontmoet hebben, we woonden samen in een (groot) studentenhuis en hadden elkaar nog niet ontmoet. Ik stond buiten te roken en zij kwam erbij, begon vrij snel over wiet, afgesproken die avond een jointje te delen en sindsdien zijn we eigenlijk niet van elkaar af gekomen en worden we nog wel eens benoemd als "Jut en Jul" of "Geer en Goor".
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yceman224 zei:
@ Psycel: van haten word je niet beter, nee.
Alleen, als je hebt meegemaakt dat er mensen zijn, die uit eigenbelang jou een mes in de rug steken, je verraden, als collega zijnde óók nog!, waardoor jij jouw baan verliest, nou, dan wordt de situatie toch echt anders.
Dit is mij namelijk overkomen. Ik had na veel moeite een hele leuke baan, Werd Zelfs gehonoreerdmet een beker voor de beste resultaten, en dan komt er iemand die achter mijn rug om, mij verraden heeft, dwz deteamchef geïnformeerd over een door mij gemaakte fout...
Ik kan je zeggen, dat ik dit stuk canaille dus ben gaan haten.
Als ik een kans zie om met gelijke munt de rekening te vereffenen, dan zal ik direct toeslaan. Absoluut!
Ik heb een aversie tegen acties achter de rug om. Als collega nog wel.
Dit soort mensen, die ga ik dus haten.
En niet zo'n beetje ook.
Klik om te vergroten...
Heeft diegene er last van dat jij hem haat?

Word je er zelf beter van dat jij diegene haat?

Ik denk dat het antwoord op beide vragen nee is. Op de tweede vraag zelfs: integendeel.

Ik heb een aantal jaar geleden vrijwel hetzelfde meegemaakt als jij. Daardoor mijn baan als treinmachinist kwijtgeraakt. Daarna heb ik ook een tijdlang met haatgevoelens en moordneigingen rondgelopen. Maar wat schiet ik ermee op?

Vergeten, dat doe ik niet. Ik leer ervan. Niet iedereen is even goed te vertrouwen. Maar de simpele geste iemand te vergeven maakt je al een sterker mens.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat is op zich een daad van sterkte...
Ik zie dit soort kwesties als volgt:

In mijn geest zit een klein zwart boekje.
In dit boekje komen de namen, en hun daden te staan.
Alleen de erg slechte mensen, met hun erg slechte daden, die komen daar in terecht.
Alles dus fictief.
En het is zeer, zeer moeilijk om uit dit zwarte boekje geschrapt te worden.
Daarnaast heeft dit boekje nog een andere functie, en...het kan maanden, zelfs jaaaaaaren duren, maar, krijg ik een keertje de kans, om met gelijke munt de rekening te vereffenen, dan sla ik toe.
Glashard, en genadeloos.
Want ik vergeet dus nooit. Echt nooit.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vroeger was het anders.
Toen was het enkel voor de lol!

Vandaag de dag helpt het me te relaxen van de dagelijkse sleur.
Problemen even te vergeten. Even geen zorgen.
Te weerhouden van mezelf pijn te doen door verkeerde beslissingen berust op verkeerde gedachtens. Hoewel discutabel.
Te weerhouden van anderen pijn te doen.
Hoewel dat laatste eveneens discutabel is want ik kan nuchter nogal fel uit de hoek komen en met drugs en drank op kan ik helemaal fel uit de hoek komen zonder enige grens te kennen, vooral als iemand aan mijn naasten komt.

Over het algemeen geven drugs je een goed gevoel. Dat was zo toen ik 14 was en dat is nu 30 jaar later nog steeds zo. Verschil met toen en nu is dat het nu 2 kanten op kan gaan terwijl het vroeger alleen de kant op ging van een goed gevoel.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
Robbert40 zei:
Mooi topic,

Ik gebruik 4 keer per jaar shrooms, soms in combinatie met wiet, de laatste keer met salvia en lachgas.
De laatste 20 jaar voor mijn eerste trip ben ik kwijt.
20 jaar met bagage, depressie, emotionele en fysieke pijn, haatte mezelf maar hield ternauwernood vast aan het leven.
20 jaar de zelfde standaard zinnen, standaard acties, ik leefde op automatische piloot.
De eerste trip was niet bijzonder, een doosje verse truffels, 15 gram, geen vissuals, geen gekkigheden, ik heb gelachen, voor het eerst in jaren.
Wel kwam er 1 set met veranderingen achteraf, ik ervaarde muziek anders, begreep gesprekken (autistisch), kleuren waren helderder, prikkels die me normaal gesproken van de buitenwereld en sociale contacten houden waren verdwenen.
Het gaf me hoop, hoop dat de komende jaren niet in isolement hoefde doorgebracht te worden, hoop dat ik mischien plezier in het leven zou kunnen hebben.

Over de tijd ben ik zwaardere dosis gaan gebruiken, ik heb eindelijk de befaamde visuals gezien (en de ademende muren).
Ik heb een zwaardere dosis nodigd de meeste mensen (ben ook wat groter dan gemiddeld ), daarom durf ik nog niet op chemicalien die in micro grammen worden verkocht te trippen, alhoewel mdma en lsd op mijn "bucketlist" staan durf ik nog niet het risico van een te hoge dosis aan te gaan. Ooit eens.....

De veranderingen die uit mijn drugs "ervaringen kwamen leidde me tot een rijker sociaal leven, beter contact met familie, betere voeding en beweging, verwerking van oud zeer en een rijker, voller leven dan dat ik in de decenia hiervoor had.

Ik ben nu zelfs voorbereidingen aan het maken voor halloween:)
Een feestje in huis met veel gasten(&kids), al die druikte had nooit gekund 3 jaar terug.

Betaal ik daar een prijs voor? Vast wel.
Ik heb geen idee of de hoeveelheid die ik trip(4x per jaar) geld als een verslaving.
Zal ik het blijven doen? Ook hier, geen idee, ik kan me niet voorstellen wat shrooms doen op langer termijn, ik weet niet eens tot welke leeftijd je dit kan blijven gebruiken. Maak ik me daar zorgen over? Zeker, maar tot nu toe lijkt het het waard te zijn, alles lijkt beter dan nog eens 20 jaar met depressie rond te lopen.

Ondanks de positieve ervaring weet ik inmiddels dat het geen wondermiddel is. Wat het voor mij doet zal anders zijn dan voor ander mensen.
Klik om te vergroten...


De benaming drugs welke gebruikt wordt in onze maatschappij vind ik zelf wat generaliserend. In het algemeen praten veel niet-gebruikers alsof heroïne hetzelfde zou zijn als paddestoelen. Natuurlijk weten wij als gebruikers wel beter. Maar het sluipt toch af en toe ook in ons eigen bewustzijn. Dingen als drugsverslavingen zijn toepasbaar op bepaalde drugs, maar dat geldt niet voor paddestoelen en volgens mij voor geen enkele psychedelische drug (alhoewel verslaving vaak ook puur geestelijk is (daarom niet minder vervelend) en er misschien in een enkel geval sprake is van misbruik (bijv LSD) heb ik nog niet gehoord van verslaving aan psycho-actieve planten. Lijkt mij niet heel waarschijnlijk ook).
Wat betreft paddestoelen hoef je je geen zorgen te maken. Ik zie het zelf als een heilige plant... En geeft bij mij persoonlijk de perfecte verbinding met mijn innerlijk. Dat zal voor iedereen misschien weer anders liggen. Omdat we allemaal verschillen als persoon, maakt iemand anders weer een betere verbinding met bijvoorbeeld LSD of DMT. Wanneer jij je ongemakkelijk voelt bij het idee van chemische middelen zou ik zeggen hou het (voorlopig ieg) bij paddo's. Ik zie psycho-actieve middelen als een sleutel tot je bewustzijn. Bij de één past deze sleutel, bij een ander een andere.

Een vraag, trip jij (als iemand met autisme) alleen of met anderen?
Ik ben zelf geen autist, maar ben wel graag alleen. Heb ook alleen maar alleen getript, wat ik heel prettig vind. Ik kom zelfs niet onder de mensen als ik trip, maar zonder me liever af.
Wanneer ik tripreports lees op DF, ondernemen ze vaak allerlei dingen. Ik zelf doe helemaal niets en laat alles 'gebeuren'. Ik zit op één plek en observeer. Daardoor ga je volgens mij ook dieper dan wanneer je activiteiten onderneemt (ik verbind er geen waarde oordeel aan trouwens, voor iemand anders werken dingen weer heel anders! :) )
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Yceman224 zei:
Dat is op zich een daad van sterkte...
Ik zie dit soort kwesties als volgt:

In mijn geest zit een klein zwart boekje.
In dit boekje komen de namen, en hun daden te staan.
Alleen de erg slechte mensen, met hun erg slechte daden, die komen daar in terecht.
Alles dus fictief.
En het is zeer, zeer moeilijk om uit dit zwarte boekje geschrapt te worden.
Daarnaast heeft dit boekje nog een andere functie, en...het kan maanden, zelfs jaaaaaaren duren, maar, krijg ik een keertje de kans, om met gelijke munt de rekening te vereffenen, dan sla ik toe.
Glashard, en genadeloos.
Want ik vergeet dus nooit. Echt nooit.
Klik om te vergroten...
I feel you.

Weet wel dat het meeslepen van dit zwarte boekje een last is die je elke dag continu met je meedraagt.

Hoor het me zeggen. Roomser dan de paus? Mijn reet!

Ik weet het wel, maar het lukt mij niet.

Dat zwarte fucking boekje, dat houd ik krampachtig vast. Ik kots op dat boekje, maar het loslaten is zo moeilijk.

Ik weet het wel, maar ik doe het niet.

Dat boekje moet ik verbranden, maar hoe? Dan moet ik mijn comfort zone verlaten, en dat is eng.

Het is bij lange na niet alleen mijn baan als machinist waardoor ik wrok voel. Mijn god, nee. Er is zoveel meer gebeurd. Wat mij de laatste maanden is overkomen deed mij de wrok boven het hoofd stijgen. En dan nòg wil ik het niet loslaten.

Overbodige ballast, weet ik rationeel. Mijn laatste strohalm, denk ik gevoelsmatig.

Het venijnige is dat ik op vele momenten rationeel denk te kunnen beredeneren dat wraak iets goeds is, iets rechtvaardigs. Maar dat is het niet. Ik weet het wel, maar ik heb zoveel overtuigingskracht nodig om mezelf daarvan te doordringen dat dat me tot nu toe nog steeds niet gelukt is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
verwondering zei:
Psilocybine voelt veel warmer aan, maar is ook veel onvoorspelbaarder. Ook qua dosering. 4-HO-MET en 4-Aco-DMT zijn redelijk goede vervangers daarvoor, zijn een stuk betrouwbaarder te doseren, maar hebben toch nèt niet wat truffels bieden. Het warme 'thuiskom'-gevoel. Een echt goede truffeltrip heb ik helaas al jaren niet meer gehad. Het lijkt bij mij niet zo goed meer te werken. Binnenkort plan ik weer eens een thuistruffeltrip in, in een heroic dose en met een MAO-remmer erbij.
Klik om te vergroten...
Dat is wel echt jammer. Ik heb momenteel interesse in die twee RC's, maar vind dat warme thuiskom gevoel wel belangrijk. Al ervaar ik dat overigens lang niet de hele tijd tijdens een truffel of paddo trip. Het is in eerste instantie eerder "welkom worm, ga eerst maar eens rondkijken in de lagere dimensies, bij de rest van het ongedierte" :tonguewink:
l
lampenkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Betere nachtrust na een joint. Reden dat ik er eigenlijk elke avond een rook.
Stressvolle periode op het moment en merk wel echt veel verschil.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
@ verwondering: mijn zwarte boekje wordt, en kan niet verbrand worden.
Integendeel.
Het helpt mij om overeind te blijven.
Je spreekt over rechtvaardigheid.
Wel, deze bestaat niet.
Hier ten lande al helemaal niet.
Want Wat zien wij hier?
Diegene, met de brutaalste manieren, deze brengen het heel vaak het verst.
En leven het langst.
Misdaad loont hier.
Jammer, maar zo zie ik het.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Tja, je met een grote bek asociaal opstellen en denken dat je dat recht hebt omdat er ooit iemand op je tere zieltje is gaan staan.


Gelukkig is niet iedereen zo.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
In alle gevallen : C'est la tone, qui fait la musique....8.6.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Legio Patria Nostra

Van de tarantula’s

Zie, dit is het hol van de tarantula! Wil je haar zelf zien? Hier hangt haar web: raak het aan, dat het gaat trillen.

Daar komt zij gedwee: welkom, tarantula! Zwart zit op je rug jouw driehoek en merkteken; en ik weet ook wat er huist in jouw ziel.

Wraak huist in jouw ziel: waarin je bijt, daar groet zwarte schurft; met wraak doet jouw gif de ziel duizelen.

Aldus spreek ik in gelijkenis tot jullie, die de zielen doen duizelen, o predikers van gelijkheid! Tarantula’s zijn jullie en verscholen wraakzuchtigen!

Maar ik zal jullie schuilplaatsen wel aan het licht brengen: daarom lach ik jullie mijn lach der hoogte in het gezicht.

Daarom ruk ik aan jullie web, opdat razernij jullie uit je leugenholen zal lokken, en jullie wraak vanachter jullie woord ‘gerechtigheid’ te voorschijn springt.

Want dat de mens verlost zal worden van wraak: dat is voor mij de brug naar de hoogste hoop en een regenboog na lange onweersbuien.

Anders evenwel willen de tarantula’s. ‘Laat juist dit gerechtigheid voor ons heten, dat de wereld vervuld zal raken van de onweersbuien van onze wraak.’ – aldus praten ze met elkaar.

‘Wij willen ons wreken en schimpen op allen die niet zijn zoals wij’ – zo beloven elkaar de tarantula-harten.

‘En wil tot gelijkheid – zo zal deugd voortaan heten; en tegen al wat macht bezit, willen wij ons geschreeuw aanheffen!’

O predikers van gelijkheid, de tirannen-waanzin van onmacht schreeuwt aldus uit jullie mond om ‘gelijkheid’: jullie geheimste tirannen-begeerten vermommen zich aldus in woorden van deugd!

Verbitterde eigendunk, verkropte nijd, de eigendunk en nijd wellicht van jullie vaderen: ze breken uit jullie mond naar buiten als vlam en waanzin van wraak.

Wat de vader verzweeg, dat komt in de zoon tot spreken: en vaak bevond ik dat de zoon het onblote geheim was van de vader.


--

Een passage over wraak uit het boek 'Aldus sprak Zarathoestra', auteur: Nietzsche.

Ben benieuwd hoe dit bij je binnenkomt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."