Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke positieve invloed hebben drugs op jou

Welke positieve invloed hebben drugs op jou

127 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit stukje proza vind ik an sich mooi van opmaak.
Ik heb het 3 x of 4 x aandachtig doorgelezen en even laten bezinken.
Dat het nemen van wraak vaak wordt afgeraden is een feit .
Dat het kan vergiftigen eveneens.
Op zich vind ik tarantulas mooie nuttige dieren.
Dat zij ongedierte opruimen is een pré.
Verder moet ik er over nadenken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Tarantula's spinnen geen web. :nerd:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Robbert40 zei:
Wat ik me wel afvraag is, omdat ik op deze manier reageer en deze effecten na de trip heb, is dit een standaard reactie?
Zijn er meer autisten die dit ervaren? Hoe ervaren "normale mensen" dit?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen autisme, maar het is denk ik wel een normaal ding dat je met psilocybine minder in je hoofd (de tabbladen) gaat zitten en meer in het nu (de wereld van de zintuiglijke waarneming) bent.


שמש zei:
Wist het niet van de serotonine. Uit de periode dat ik regelmatig veel psilo's at (soms tot 100 stuks per keer, kaalkopjes zelf geplukt) heb ik mij nog nooit vermoeid gevoeld. Het voelde integendeel, heel natuurlijk. Bij andere drugs voel ik wel een soort come down (vooral alcohol) maar om eerlijk te zijn, kan me geen extreme dip na gebruik herinneren bij andere drugs (dan alcohol). Misschien heb ik er minder last van, zou kunnen. Wel meer prikkelbaarheid. Maar zoals gezegd, niet bij psilo's.
Klik om te vergroten...
Het is waarom ik zo van psilocybine hou. Het voelt zo natuurlijk dat het vaak helemaal niet voelt als een 'drug-ervaring'. En je hebt dus naderhand niet het idee dat je nu moet betalen voor het plezier dat je ermee hebt gehad, zoals met zoveel drugs het geval is. Ik voel me zelfs bijna altijd als herboren in de periode na een psilo trip.

שמש zei:
Wanneer ik tripreports lees op DF, ondernemen ze vaak allerlei dingen. Ik zelf doe helemaal niets en laat alles 'gebeuren'. Ik zit op één plek en observeer. Daardoor ga je volgens mij ook dieper dan wanneer je activiteiten onderneemt (ik verbind er geen waarde oordeel aan trouwens, voor iemand anders werken dingen weer heel anders! :) )
Klik om te vergroten...
Eens met je dat je zeker dieper gaat als je op 1 plek blijft en inactief bent. Zo heb ik ook altijd getript op psilo. Maar in de laatste jaren heb ik ook ontdekt dat het geweldig is om met LSD (en derivaten daarvan) de wereld in te gaan. Dit doe ik dan op de fiets. Deze trips zijn dan minder visueel, omdat er meer stimulatie van buitenaf is, maar ze zijn ook avontuurlijker omdat je echt ergens heen gaat en mensen tegenkomt. Imo leent het meer stimulerende LSD zich hier ook prima voor. Fijn om die energie daar in kwijt te kunnen.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Mindless
Het is inderdaad afhankelijk welke soort beleving, ervaring je op het moment verkiest. Ik heb enkele van mijn trips op Psylocobine gedaan in de bossen van Duitsland en in de Ardennen, tentje in het wild opgezet, omgeving verkend en gezorgd dat er in de wijde omtrek geen volk te zien was en dan gaan trippen. Mijn eerste trip ooit was bijvoorbeeld in de bossen van Duitsland. Onvergetelijke ervaring wanneer je omgeving in een sprookjeswereld verandert.

Daartegenover heb ik ook al diverse trips alleen op mijn kamer in het donker gedaan , waar ik dan weer heel diep ging in mijn onbewuste.

Met de fiets klinkt als een heel avontuur, kan me dit op LSA ook wel inbeelden:grinning: ook eens overwegen misschien <^^>

PS als je gaat trippen in de bossen, trek lange kleren aan... Na mijn eerste trip welke deels bestond uit rondrollen van plezier was het resultaat 30 teken :'), zou het mits die aanpassing zo overdoen :joycat:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik heb geen autisme, maar het is denk ik wel een normaal ding dat je met psilocybine minder in je hoofd (de tabbladen) gaat zitten en meer in het nu (de wereld van de zintuiglijke waarneming) bent.



Het is waarom ik zo van psilocybine hou. Het voelt zo natuurlijk dat het vaak helemaal niet voelt als een 'drug-ervaring'. En je hebt dus naderhand niet het idee dat je nu moet betalen voor het plezier dat je ermee hebt gehad, zoals met zoveel drugs het geval is. Ik voel me zelfs bijna altijd als herboren in de periode na een psilo trip.


Eens met je dat je zeker dieper gaat als je op 1 plek blijft en inactief bent. Zo heb ik ook altijd getript op psilo. Maar in de laatste jaren heb ik ook ontdekt dat het geweldig is om met LSD (en derivaten daarvan) de wereld in te gaan. Dit doe ik dan op de fiets. Deze trips zijn dan minder visueel, omdat er meer stimulatie van buitenaf is, maar ze zijn ook avontuurlijker omdat je echt ergens heen gaat en mensen tegenkomt. Imo leent het meer stimulerende LSD zich hier ook prima voor. Fijn om die energie daar in kwijt te kunnen.
Klik om te vergroten...
Dat van die LSD en buitenervaringen is een prima tip. Ga ik eens proberen :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ralou zei:
@Mindless
Het is inderdaad afhankelijk welke soort beleving, ervaring je op het moment verkiest. Ik heb enkele van mijn trips op Psylocobine gedaan in de bossen van Duitsland en in de Ardennen, tentje in het wild opgezet, omgeving verkend en gezorgd dat er in de wijde omtrek geen volk te zien was en dan gaan trippen. Mijn eerste trip ooit was bijvoorbeeld in de bossen van Duitsland. Onvergetelijke ervaring wanneer je omgeving in een sprookjeswereld verandert.
Klik om te vergroten...
Klinkt geweldig om te trippen in een echt groot mooi bos waar je niet steeds mensen tegenkomt (dit is onmogelijk waar ik woon). Psilo gaat natuurlijk geweldig goed samen met natuur, al heb ik dat eigenlijk alleen nog maar meegemaakt in de achtertuin van een vriend en met wat ik zie uit mijn raam en vanaf mijn balkon hier. :wink: (al heb ik wel een mooi uitzicht met veel bomen en water).

Ralou zei:
Met de fiets klinkt als een heel avontuur, kan me dit op LSA ook wel inbeelden:grinning: ook eens overwegen misschien <^^>
Klik om te vergroten...
Het is awesome, ik raad het je echt aan! Als je je deur uitstapt terwijl je tript op LSD, voelt het echt alsof je op een soort queeste gaat. De grote wereld wacht op jou om verkend te worden. :grin: Het is nog extra spannend om overal mensen tegen te komen, die in mijn geval ook nog eerder contact met mij zoeken omdat LSD me meer open maakt haha. Wel een zonnebril op doen!

Van LSA echter kan ik me niet voorstellen dat het leuk is om de wereld in te trekken. De twee keren dat ik überhaupt LSA had gedaan was ik nog veel lomer dan op psilo en wou ik alleen maar op de bank liggen...


שמש zei:
Dat van die LSD en buitenervaringen is een prima tip. Ga ik eens proberen :)
Klik om te vergroten...
Jij ook zeker eens doen!

Ik hoor dan graag hoe dat gegaan is. :)
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Klinkt geweldig om te trippen in een echt groot mooi bos waar je niet steeds mensen tegenkomt (dit is onmogelijk waar ik woon). Psilo gaat natuurlijk geweldig goed samen met natuur, al heb ik dat eigenlijk alleen nog maar meegemaakt in de achtertuin van een vriend en met wat ik zie uit mijn raam en vanaf mijn balkon hier. :wink: (al heb ik wel een mooi uitzicht met veel bomen en water).


Het is awesome, ik raad het je echt aan! Als je je deur uitstapt terwijl je tript op LSD, voelt het echt alsof je op een soort queeste gaat. De grote wereld wacht op jou om verkend te worden. :grin: Het is nog extra spannend om overal mensen tegen te komen, die in mijn geval ook nog eerder contact met mij zoeken omdat LSD me meer open maakt haha. Wel een zonnebril op doen!

Van LSA echter kan ik me niet voorstellen dat het leuk is om de wereld in te trekken. De twee keren dat ik überhaupt LSA had gedaan was ik nog veel lomer dan op psilo en wou ik alleen maar op de bank liggen...
Klik om te vergroten...

Ja , na de velen verhalen hier en al wat gespeculeer op mezelf staat LSD zeker op mijn to do - lijst.

De aantal keren dat ik LSA heb gedaan was ik voornamelijk in diepgaande inzichtvolle zeer drukke gesprekken... Dus kan me inbeelden dat ik misschien niet vergeraak als ik de fiets zou nemen vermits ik dan bij de eerste beste persoon stop en uren begin te zeveren, aangezien ik zo al genoeg praat. :joycat:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ralou zei:
en dat het nemen van de sprong en het tonen van durf door je dood in de ogen te kijken , je kan vrijzetten en losmaken van de ketens die je vasthouden in het systeem
Klik om te vergroten...
Mooi
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ralou zei:
Ja , na de velen verhalen hier en al wat gespeculeer op mezelf staat LSD zeker op mijn to do - lijst.

De aantal keren dat ik LSA heb gedaan was ik voornamelijk in diepgaande inzichtvolle zeer drukke gesprekken... Dus kan me inbeelden dat ik misschien niet vergeraak als ik de fiets zou nemen vermits ik dan bij de eerste beste persoon stop en uren begin te zeveren, vermits ik zo al genoeg praat. :joycat:
Klik om te vergroten...
Als je nog geen LSD hebt gedaan, dan staat je nog wat te wachten. :grin:

Het was voor mij de eerste keer een verrassing dat LSD zo anders is dan de psychedelica die ik al had gedaan. Heel veel energie en alertheid, die het geschikt maken om actief te zijn. Je moet wel een beetje rustig aan doen met de dosering imo, omdat je toch gaat deelnemen aan het verkeer als je gaat fietsen, maar op een lage tot normale dosering (max op de fiets tot nu toe is 100 ug voor mij, al was dat ALD-52 om precies te zijn) is het imo prima te doen, mits je niet in een al te druk gebied bent.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Als je nog geen LSD hebt gedaan, dan staat je nog wat te wachten. :grin:

Het was voor mij de eerste keer een verrassing dat LSD zo anders is dan de psychedelica die ik al had gedaan. Heel veel energie en alertheid, die het geschikt maken om actief te zijn. Je moet wel een beetje rustig aan doen met de dosering imo, omdat je toch gaat deelnemen aan het verkeer als je gaat fietsen, maar op een lage tot normale dosering (max op de fiets tot nu toe is 100 ug voor mij, al was dat ALD-52 om precies te zijn) is het imo prima te doen, mits je niet in een al te druk gebied bent.
Klik om te vergroten...

Haha,ik zocht wat bij informatie op en kwam dit tegen.

Duidelijk moet je fietsen op LSD , zo dus ook voor Albert Hoffman x)

https://allthatsinteresting.com/bicycle-day-albert-hofmann

Denk wel dat ik me bij jouw advies qua dosis ga houden als ik het zo lees.

(Dit was even een zijsprong van het topic ) :)
K
Koekie monsterLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heroïne.
Door heroïne kan ik normaal functioneren in het leven.
Nu bezig met afkicken+methadon.
De verslavingsarts zei vandaag dat heroïne/methadon mischien juist wel mijn " medicijn" is...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Als je nog geen LSD hebt gedaan, dan staat je nog wat te wachten. :grin:

Het was voor mij de eerste keer een verrassing dat LSD zo anders is dan de psychedelica die ik al had gedaan. Heel veel energie en alertheid, die het geschikt maken om actief te zijn. Je moet wel een beetje rustig aan doen met de dosering imo, omdat je toch gaat deelnemen aan het verkeer als je gaat fietsen, maar op een lage tot normale dosering (max op de fiets tot nu toe is 100 ug voor mij, al was dat ALD-52 om precies te zijn) is het imo prima te doen, mits je niet in een al te druk gebied bent.
Klik om te vergroten...
Was je ervaring met ALD-52 identiek / vergelijkbaar met LSD?
Mijn eerste ervaring met psychedelica was LSD. Psilo's kwamen pas jaren later. Welke psychedelica heb je gebruikt voor LSD?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
שמש zei:
Was je ervaring met ALD-52 identiek / vergelijkbaar met LSD?
Mijn eerste ervaring met psychedelica was LSD. Psilo's kwamen pas jaren later. Welke psychedelica heb je gebruikt voor LSD?
Klik om te vergroten...
Voor mijn idee is het identiek. Al is het al wel een tijdje geleden dat ik echte LSD heb gedaan.

Ik had toen truffels, paddo's, 2C-B, LSA gedaan geloof ik. Misschien dat ik nog een vergeet.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Voor mijn idee is het identiek. Al is het al wel een tijdje geleden dat ik echte LSD heb gedaan.

Ik had toen truffels, paddo's, 2C-B, LSA gedaan geloof ik. Misschien dat ik nog een vergeet.
Klik om te vergroten...
Ik zou willen dat ik iets gelijkmatiger in contact was gekomen met psychedelica. Maar goed, ieder zijn eigen weg en heb verder nergens spijt van...

Zit er over te denken op korte termijn een trip te nemen. Misschien meerdere achter elkaar. In elk geval truffels, maar mogelijk ook (niet gelijktijdig) ALD-52. 100ug om mee te beginnen. Heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Mdma heb ik vreemd genoeg nog steeds niet gedaan en staat ook op mijn lijstje. Zowel LSD/ALD-52 en MDMA zie ik als therapeutische drugs en wil de setting er speciaal voor uitkiezen. Denk aan een feestje :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Robbert40 zei:
Meditatie om de schakelaar te vinden, ik kan het niet af zetten maar kan het wel oproepen, door mijn ademhaling en hartslag aan te passen, waardoor de tijd vertragende eigenschappen in mijn hoofd op de voor grond komt, meestal doe ik dit voor wedstrijden.
Klik om te vergroten...
Hoe ver ga je eigenlijk met je meditatie? In de zin van, hoe intens? Het is mijn ervaring dat het knap oncomfortabel kan worden, tot het punt dat het bijna pijnlijk is. Om je meditatie zo effectief mogelijk te maken, moet je imo dat gevoel van onbehagen - die vexatie - laten groeien tot het punt dat het eigenlijk niet meer te houden is. Op dat moment begin je ervan te dissociëren waardoor de intensiteit niet meer als oncomfortabel wordt ervaren. Als je het dan nog verder pushed, dan beginnen er hele lagen spanning van je af te vallen. Bij mij meestal ervaren in de rug/nek/schouders. Dit heeft dan vervolgens weer groot effect op mijn mentaal en lichamelijk functioneren.

Het is mijn opvatting dat meditatie het steeds beter verdragen van die vexatie is. Waardoor je langzaamaan steeds meer in die staat van gedissocieerd bewustzijn kunt functioneren, ook in het dagelijks leven. Dus niet slechts tijdelijk mediteren en daarna gewoon verder gaan met je normale state of mind. In dat gedissocieerd bewustzijn zal vervolgens je ademhaling automatisch rustig worden, wat dan weer grote invloed heeft op je lichamelijk en geestelijk functioneren. Zelf heb ik normaliter vaak last van concentratie problemen, overmatig denken (de tabbladen waar je het over hebt denk ik), depressie, et cetera. Die dingen verdwijnen wanneer er sprake is van meditatie. En zoals gezegd is het imo de bedoeling van meditatie om dat beetje bij beetje de standaard state of mind te maken. Door dus steeds meer de weerstand/vexatie te verdragen.


Robbert40 zei:
Al deze problemen verdwenen door de trip. Vooral bij een "ego death"
Doordat al die tab bladen dan uit staan kan ik (wanneer ik uit getript ben), eindelijk dingen verwerken, geheel nuchter.
Het probleem is dat die problemen op gegeven moment terug komen.
Klik om te vergroten...
Dit geeft voor mij aan dat je lichamelijk en geestelijk gewoon in staat bent om op die manier te functioneren. Dit gegeven heeft mij (middels psychedelica) destijds doen inzien dat ook ik daartoe in staat ben en sindsdien ben ik bezig om meer en meer meditatie in mijn leven te brengen. Ik wil niet zeggen dat meditatie alle problemen kan oplossen, maar persoonlijk denk ik dat het veel en veel meer kan doen dan mensen denken. Omdat meditatie dus tot die gedissocieerde state of mind kan leiden, waarin je brein en daarmee je lichaam op een heel andere manier begint te werken. "Probleem" is alleen dat het beoefenen van die constante meditatie mensen de hele tijd uit hun comfort zone haalt. En wij mensen proberen nou eenmaal standaard dat uit de weg te gaan (weg van de minste weerstand).
R
Robbert40Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik moet bekennen dat ik90% van je bericht niet begreep.
Ik heb geleerd mijn hoofd leeg te maken voor de sportles, ik heb me verder nooit verdiept in meditatie.

Wat ik geleerd tot zo ver is:
Hoe ik, voor een korte periode mijn lichaam en geest voorbereid op de training/wedstrijd,
Hoe ik weer tot rust kom erna,
Hoe ik mijn lichaam kan lezen (merken wat er scheelt)
Hoe ik, voor een korte tijd al mijn focus op mijn waarnemingen kan leggen, waardoor het lijkt alsof tijd vertraagd en ik meer tijd heb om te reageren.

Maar ik ben verder absoluut niet bekend met meditatie.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Robbert40 zei:
Ik moet bekennen dat ik90% van je bericht niet begreep.
Ik heb geleerd mijn hoofd leeg te maken voor de sportles, ik heb me verder nooit verdiept in meditatie.

Wat ik geleerd tot zo ver is:
Hoe ik, voor een korte periode mijn lichaam en geest voorbereid op de training/wedstrijd,
Hoe ik weer tot rust kom erna,
Hoe ik mijn lichaam kan lezen (merken wat er scheelt)
Hoe ik, voor een korte tijd al mijn focus op mijn waarnemingen kan leggen, waardoor het lijkt alsof tijd vertraagd en ik meer tijd heb om te reageren.

Maar ik ben verder absoluut niet bekend met meditatie.
Klik om te vergroten...
Wat @Mindless bedoeld is, dat je kan leren via meditatie 'voorbij de pijn te gaan'. Een plek in het nu te zien / voelen waar je rust hebt, voorbij pijn. In yoga is er ook zoiets. Te leren ontspannen in een staat van ongemak. Yoga doet dat via stretching en het ontspannen in pijn. wanneer je pijn voelt is de eerste respons vechten of vluchten. In yoga leer je dan te blijven en te ontspannen ipv de flight/fight respons. (dit heeft ook een positief effect op hoe je in het dagelijkse leven kan omgaan met moeilijke situaties) Mindless heeft het wat meditatie betreft over dissociatie, of 'abstract worden' als een manier (om in het nu te blijven, ook in ongemakkelijke situaties, zonder te vluchten of te vechten). Dit is een manier. Maar je kan ook tijdens meditatie proberen te ontspannen in pijn. Ik geloof dat dat grofgezegd het verschil in zienswijze is tussen bijv. Japanse (zen) meditatie en Indiaase (yoga gerelateerde) meditatie. Beoefen jij @Mindless zen meditatie?
Te leren hoe je in het nu kan blijven, is overigens ook mogelijk via het beoefenen of genieten van kunst/muziek/natuur/liefde...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Robbert40
Sorry, ik wou niet verwarrend overkomen.

שמש zei:
Wat @Mindless bedoeld is, dat je kan leren via meditatie 'voorbij de pijn te gaan'. Een plek in het nu te zien / voelen waar je rust hebt, voorbij pijn. In yoga is er ook zoiets. Te leren ontspannen in een staat van ongemak. Yoga doet dat via stretching en het ontspannen in pijn. wanneer je pijn voelt is de eerste respons vechten of vluchten. In yoga leer je dan te blijven en te ontspannen ipv de flight/fight respons. (dit heeft ook een positief effect op hoe je in het dagelijkse leven kan omgaan met moeilijke situaties) Mindless heeft het wat meditatie betreft over dissociatie, of 'abstract worden'. Dit is een manier. Maar je kan ook tijdens meditatie proberen te ontspannen in pijn. Ik geloof dat dat grofgezegd het verschil in zienswijze is tussen bijv. Japanse (zen) meditatie en Indiaase (yoga gerelateerde) meditatie. Beoefen jij @Mindless zen meditatie?
Klik om te vergroten...
Precies ja. De dissociatie zorgt ervoor dat je je gedachten, je gevoel en je spanning van een "afstandje" begint te bekijken. Althans, zo wordt het ervaren. Er is een ontkoppeling, waardoor je een soort van neutrale positie aanneemt. Op die manier zie je hoe al de dingen die je ziet niet jou zijn. En zo zullen deze dingen automatisch loslaten/oplossen, mits er voldoende bewustzijn en intensiteit is. Wat overblijft is een lichter bewustzijn, dat minder belemmerd wordt door deze dingen.

Ik praktiseer niet specifiek zen meditatie in de zin van dat ik dat heb geleerd en dat op die manier doe, maar het zou goed kunnen dat mijn manier van mediteren met zen meditatie overeenkomt.

Hoe ik meditatie zie, is als het benaderen van een storm of tornado. Eerst wordt alles intenser. Gedachten en gevoelens vliegen je om de oren. Maar nog dichterbij en je komt in het oog van de storm, waar alles stil is. Je ziet nog steeds alle rumoer om je heen, maar jijzelf gaat daar niet in mee. Je bent zelf het oog van de storm.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
@Robbert40
Sorry, ik wou niet verwarrend overkomen.


Precies ja. De dissociatie zorgt ervoor dat je je gedachten, je gevoel en je spanning van een "afstandje" begint te bekijken. Althans, zo wordt het ervaren. Er is een ontkoppeling, waardoor je een soort van neutrale positie aanneemt. Op die manier zie je hoe al de dingen die je ziet niet jou zijn. En zo zullen deze dingen automatisch loslaten/oplossen, mits er voldoende bewustzijn en intensiteit is. Wat overblijft is een lichter bewustzijn, dat minder belemmerd wordt door deze dingen.

Ik praktiseer niet specifiek zen meditatie in de zin van dat ik dat heb geleerd en dat op die manier doe, maar het zou goed kunnen dat mijn manier van mediteren met zen meditatie overeenkomt.

Hoe ik meditatie zie, is als het benaderen van een storm of tornado. Eerst wordt alles intenser. Gedachten en gevoelens vliegen je om de oren. Maar nog dichterbij en je komt in het oog van de storm, waar alles stil is. Je ziet nog steeds alle rumoer om je heen, maar jijzelf gaat daar niet in mee. Je bent zelf het oog van de storm.
Klik om te vergroten...
In Vipassana zijn er retreats waarbij je een maand lang niet mag praten of op andere manieren communiceren. Iets voor jou misschien?

Voor mij zou het niets zijn, omdat ik meer de zachte manier van meditatie aanhang (die van ontspanning zeg maar en niet die van dissociatie). Heb in het verleden wel Zen meditatie gedaan en het was eigenlijk behoorlijk spacy wanneer je in die stilte en gedachtenloosheid terecht komt. Maar langer dan een uur mediteren is niet echt aan mij besteed. Laat staan een maand. Ik heb wel een yoga retreat van een maand in een ashram in India gedaan, met heel veel plezier. Daar waren ook dagen van stilte, waarbij niet gecommuniceerd mocht worden. Maar dat is dus een zachte manier van mediteren (ik zie yoga als meditatie). De maand bestond uit 3 keer per dag yoga sessies van 2 uur, pranayama, meditaties. Karma yoga, satvisch eten, niet buiten het terrein van de ashram mogen, geen internet of andere vormen van afleiding (behalve boeken).Na 3 weken voelde ik mijn chakra's letterlijk opengaan en kwam ik er half verlicht uit.

Vind het kijken op afstand naar jezelf wel heel vruchtbaar en bruikbaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
שמש zei:
In Vipassana zijn er retreats waarbij je een maand lang niet mag praten of op andere manieren communiceren. Iets voor jou misschien?

Voor mij zou het niets zijn, omdat ik meer de zachte manier van meditatie aanhang (die van ontspanning zeg maar en niet die van dissociatie).

Vind het kijken op afstand naar jezelf wel heel vruchtbaar en bruikbaar.
Klik om te vergroten...
Ik ben er bekend mee en heb dat altijd erg extreem gevonden.

Het is ook niets voor mij. Mijn interesse ligt juist in zen toepassen en behouden in dagelijkse situaties. Een soort constante mindfulness + meditatie dus. Soms ga ik ook gericht zitten mediteren, maar het is mijn overtuiging dat wij daadwerkelijk het oog van de storm zijn en dus in principe overal en altijd die meditatie kunnen toepassen. Soms is er echter een energetische blokkade die meer gerichte meditatie vereist. Ik zou ook niet willen zeggen dat "mijn" methode niets te maken heeft met ontspanning, gezien er in zen (het oog van de storm if you will...) juist alleen maar ontspanning is. Om daar te komen moet je echter soms eerst door een "spanningsveld" heen. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."