#1
Alleen voeding tot je nemen die jouw lichaam en geest goed laten functioneren.Wat is dan optimaal eten? Dat lijkt mij heel moeilijk te bepalen.
In de praktijk onbewerkte voeding ja.
Alleen voeding tot je nemen die jouw lichaam en geest goed laten functioneren.Wat is dan optimaal eten? Dat lijkt mij heel moeilijk te bepalen.
Ik was vegetariër, maar nu luister ik gewoon naar wat mijn lichaam nodig heeft en soms is dat vlees. Al is dat wel veel minder dan ik eerst at.
Wat ik heb gemerkt dat echt slecht is voor mijn lichamelijk en geestelijk functioneren, zijn suikers. Inclusief koolhydraten in brood en dergelijke. Voor mij persoonlijk werkt een dieet met voornamelijk eiwitten en vetten (en groente natuurlijk) het beste om optimaal te functioneren.
Ik ben geen neuroloog, maar de stelling dat dopamine verantwoordelijk is voor beloning, of het gevoel beloond te worden is onjuist.
Dopamine is oa verantwoordelijk voor het leren en onthouden wat het precies is dat zorgt voor de beloning.
In een studie met ratten is bijv naar voren gekomen dat ratten waarin dopamine werd onderdrukt evenveel plezier beleven.
In een andere studie steeg dopamine in afwachting van hun dosis heroine, maar was drastisch lager toen de rat het zelf moest nemen. De reden hiervoor is dat het de eerste keer was.
Daarbij heeft dopamine veel meer functies in het lichaam dan enkel mbt beloning.
Ja ik denk dat dat ook wel voor de meeste mensen geldt ja.
Het schijnt dat je lichaam 0 koolhydraten nodig heeft. Je lever kan zelf alles produceren wat het nodig heeft. Maar dat heb ik ook maar gelezen. Er waren wel perioden vroeger (voor de landbouw) dat mensen nooit koolhydraten binnen kregen, dus ik weet niet of mensen met fysiek zwaar werk het echt nodig hebben. Die mensen vroeger hadden ook niet bepaald makkelijke leventjes.
Ook nu zijn er mensen die bijvoorbeeld alleen vlees eten en perfecte waarden hebben, helemaal gezond zijn. Ik zou dat absoluut niet willen, moet er niet aan denken. Er zijn ook genoeg plantaardige bronnen voor eiwitten en vetten. Maar ik denk dat het ons aangepraat is dat we zoveel koolhydraten nodig hebben.
verhaal over eten
Als je verder wilt praten over voeding is een nieuw topic misschien handig. We moeten inderdaad niet teveel offtopic gaan.
De dingen die na gebruik opkomen als bijwerking; Iedereen vind dit erg, maar ik denk dat de nog ergere bijwerkingen na verloop van tijd pas komen. Dus je zal je misschien nu wel afvragen dat de bijwerkingen die je nu ervaart wel meevallen en dat je ermee kan leven, maar bijwerkingen die later nog zullen komen, zullen nog erger zijn dat je er echt niet mee kan leven.Even concreet gezegd ; wat voor schade merk jij nou echt ?
Daarom vraag ik dus om ervaringen van mensen die langere tijd gebruiken of gebruikt hebben en ingrijpend of minder ingrijpende veranderingen meemaken. Dat je een kater krijgt weten de meeste na een aantal jaar wel denk ik zo,..De dingen die na gebruik opkomen als bijwerking; Iedereen vind dit erg, maar ik denk dat de nog ergere bijwerkingen na verloop van tijd pas komen. Dus je zal je misschien nu wel afvragen dat de bijwerkingen die je nu ervaart wel meevallen en dat je ermee kan leven, maar bijwerkingen die later nog zullen komen, zullen nog erger zijn dat je er echt niet mee kan leven.
Oftewel; hou het gebruik gewoon beperkt, al heb je nergens last van.![]()
Wie heeft er ervaring met, of kent verhalen, van mensen die heel jong zijn begonnen met drugs? En kan daar wat meer over vertellen.
Overal lees je natuurlijk niet beginnen zolang je grijze massa nog in ontwikkeling is, slecht, etcetera etcetera. Ik kan mijn ervaring of vermoeden niet zo goed verwoorden, maar zal het proberen.
Het is maar een vermoeden of gevoel hé , take it easy mensen die het beter weten, en explain me
Heb het idee dat er iets veranderd of kapot gaat, of niet groeit in je dopamine (beloning toch) systeem. Ik ga in alles bijna altijd voor de "snelle" kick of voldoening. Heb aardig wat gebruikt vanaf m'n 12/13e. Zal vast ook aan persoonlijkheid liggen, maar "voelt" alsof ik inmiddels zo daarop ben ingesteld dat het heel moeilijk is om dat tegen gaan. Niet alleen met drugs.
Verder stopt je emotionele ontwikkeling zo goed als. Zag een topic ooit met volgens mij precies die titel , Gestopt met emotionele ontwikkeling en daar kan ik 100 procent in vinden. Het moment dat je bezig gaat met clean worden, of bewust met je "problemen" te dealen, trekt er een soort dikke mist weg en toen merkte ik dat je stukje bij beetje dingen tegenkomt waarin je een heel stuk achterloopt. Hoe adequaat te reageren op bepaalde situaties, omgaan met emoties, praten met hulpveners en uberhaupt hulp kunnen accepteren. Als je vroeger alle emoties, of nouja veel ervaart onder invloed dan wordt het later wel even op je tanden bijten, als de euforie van "1 maand clean!!!" :P zal iedereen wel last van hebben in bepaalde mate die gebruikt heeft i guess.
Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moedSpieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.
Arriverdecci!
Oke.Dat is niet helemaal hoe neurotransmitters werken. Je brein is ook geen spier.
Oke.
Hoe dan wel?
Je hersenen passen zich wel degelijk aan op het drugsgebruik en ik betwijfel of dat compleet onomkeerbaar is.. Zeker aangezien neuroplasticiteit afneemt naarmate je ouder wordt. Van langdurig drugsgebruik (en zeker op jonge leeftijd gok ik) kun je chronische klachten ontwikkelen zoals angst, depressie, maar ook aandachts- of geheugenproblemen, of persoonlijkheidsproblematiek. Dat kan door simpelweg tekorten in de hersenen maar ook omdat je persoonlijkheid zich aanpast op je drugsgebruik (en dat hangt natuurlijk ook weer samen).Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moedSpieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."