Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerlijk, wat voor schade heb jij door drugs?

Eerlijk, wat voor schade heb jij door drugs?

93 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zwijgrecht zei:
Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moed :) Spieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.
Klik om te vergroten...
Je hersenen passen zich wel degelijk aan op het drugsgebruik en ik betwijfel of dat compleet onomkeerbaar is.. Zeker aangezien neuroplasticiteit afneemt naarmate je ouder wordt. Van langdurig drugsgebruik (en zeker op jonge leeftijd gok ik) kun je chronische klachten ontwikkelen zoals angst, depressie, maar ook aandachts- of geheugenproblemen, of persoonlijkheidsproblematiek. Dat kan door simpelweg tekorten in de hersenen maar ook omdat je persoonlijkheid zich aanpast op je drugsgebruik (en dat hangt natuurlijk ook weer samen).

Psychotherapeutisch gezien is het ook niet helemaal onherstelbaar. Als je in je jeugd niet goed leert om met emoties om te gaan, adequaat te reageren op bepaalde situaties, om je veilig en vertrouwd te voelen, om hulp te vragen, verantwoordelijkheid te nemen of grenzen aan te geven (dat soort zaken), kun je dit later inderdaad nog leren zoals bijv. in therapie (al kan dit een behoorlijk lange weg zijn). Maar je blijft wel je kwetsbaarheid behouden, ook als je in de tussentijd nieuwe patronen hebt ontwikkeld. Ookal bewandel je de oude wegen niet zo vaak meer, ze blijven wel gewoon bestaan. De manier waarop het je heeft gevormd kun je niet compleet ongedaan maken.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#2
ZERO- zei:
Je hersenen passen zich wel degelijk aan op het drugsgebruik en ik betwijfel of dat compleet onomkeerbaar is.. Zeker aangezien neuroplasticiteit afneemt naarmate je ouder wordt. Van langdurig drugsgebruik (en zeker op jonge leeftijd gok ik) kun je chronische klachten ontwikkelen zoals angst, depressie, maar ook aandachts- of geheugenproblemen, of persoonlijkheidsproblematiek. Dat kan door simpelweg tekorten in de hersenen maar ook omdat je persoonlijkheid zich aanpast op je drugsgebruik (en dat hangt natuurlijk ook weer samen).

Psychotherapeutisch gezien is het ook niet helemaal onherstelbaar. Als je in je jeugd niet goed leert om met emoties om te gaan, adequaat te reageren op bepaalde situaties, om je veilig en vertrouwd te voelen, om hulp te vragen, verantwoordelijkheid te nemen of grenzen aan te geven (dat soort zaken), kun je dit later inderdaad nog leren zoals bijv. in therapie (al kan dit een behoorlijk lange weg zijn). Maar je blijft wel je kwetsbaarheid behouden, ook als je in de tussentijd nieuwe patronen hebt ontwikkeld. Ookal bewandel je de oude wegen niet zo vaak meer, ze blijven wel gewoon bestaan. De manier waarop het je heeft gevormd kun je niet compleet ongedaan maken.
Klik om te vergroten...



Ik hou het er voor mezelf maar op dat zgn. schematherapie niet helemaal een waste of time is, maar om het even anders te verwoorden;

Je kan in ieder geval alles binnen je macht doen dingen te herstellen :)
Klinkt niet positief, al die dingen. Herken me in alles wat je opnoemt behalve grenzen aangeven en nu ik dit opschrijf ... herken ik me wel in alles wat je opnoemt:upsidedown:

Thanks voor je antwoord,een duidelijke. Kan niet zo goed op Google of andere fora iets vinden over deze precieze vraag, of het zijn 10000 dezelfde tips die ik inmiddels wel weet.

Toch ga ik me geen zak aantrekken van deze informatie, want sta morgen nog steeds op met het idee dat ik bepaald gedrag kan en ga aanpassen, d.m.v proberen te snappen waarom je je gedraagt zoals je dat doet. En nooit te laat bent om te leren :)

:handfist::handpointup:


( Overigens zet ik nu de fik in Zero.... zie je de rooksignalen al?)
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zwijgrecht zei:
Ik heb dan ook nooit gezegd dat dopamine alleen voor het beloningsgevoel.

Waarom is die stelling niet waar dan ? Ik kan het zo gauw niet vinden met simpele searches als dopamine beloning etc, dus als jij het me wel kan vertellen:upsidedown::)
Misschien wat simpel gezegd, maar niet onjuist toch.



Maarrrrrr dat was de oorspronkelijke vraag niet........
Klik om te vergroten...


Omdat dopamine je geen fijn gevoel geeft. Het zorgt ervoor dat bepaalde handelingen tot een fijn gevoel leiden.

Dopamine is zelf ook geen verslavende stof, en een tekort aan dopamine leidt tot een catatonische staat. Ik weet niet of je dat wel eens gezien hebt, maar dat is angstaanjagend.

Dat is het probleem ook met willen hergebruiken, de herinnering is neurologisch (door oa dopamine) opgeslagen. Als je interesse hebt wil ik je best wel wat artikelen sturen.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Zwijgrecht je kanttekening over geloof is de sleutel. Als je gelooft dat het onveranderlijk is, zal het zo zijn. Daarnaast zijn er zat andere dingen waar je plezier en (emotionele) rust uit kunt halen. Soms is het even zoeken, onvindbaar is het iig niet.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#5
mikoz zei:
@Zwijgrecht je kanttekening over geloof is de sleutel. Als je gelooft dat het onveranderlijk is, zal het zo zijn. Daarnaast zijn er zat andere dingen waar je plezier en (emotionele) rust uit kunt halen. Soms is het even zoeken, onvindbaar is het iig niet.
Klik om te vergroten...
Thanx man, daar geloof ik ook in :boxleft:
Het is ook niet wereldschokkend, ben nog steeds een gezonde gast, fysiek is helemaal niks mis. Eigelijk heb ik niks te zeiken, zit hier nu warm, ben gezond, heb een gezond verstand, en werk waar ik elke dag met plezier naar toe ga. Ook een duidelijk toekomstplan dus niet zoekende naar een doel.
Maar mentaal kijk ik nu terug en ben ik me er laatst bewust van geworden dat het wel het e.e.a heeft aangericht. Niks wat ik nog niet wist, wel iets wat ik pas op dat moment liet binnenkomen. Omdat ik wat aan het doen ben om bepaalde reacties en mechanismen te veranderen, en dat heeft onlosmakelijk met mekaar te maken.

Mocht een slimme brugklasser dit ooooit lezen ; wacht er nog even mee vriend, tot je doorhebt dat je beslissingen ook daadwerkelijk JOU beslissingen zijn :)
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik niet gewoon op zijn tijd af en toe een keertje los..
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Revolutionair zei:
Ik niet gewoon op zijn tijd af en toe een keertje los..
Klik om te vergroten...

Ik was er ook mede klaar mee omdat er elke x versneden teringzooi wordt verkocht hier in de omgeving, vind t gewoon zonde van m'n centen die lui lachen zich rot.. ze sturen ook altijd van die aanbiedingen per sms, nou ze duwen t maar lekker in een heel donker gaatje😆

Echt goeie geen idee waar k dat vandaan haal maar heb niet eens zin om daar moeite voor te doen, mocht t een x op m'n pad komen zie k het wel weer mr k ga niet op zoek
H
HannekeVLid
01-01-2024, 00:00
#8
Door een combinatie van factoren: vitamine en mineralen gebrek (chronisch door darmbypass), overmatig spugen en medicatie en tandenknarsen, zijn mijn tanden heel erg aangetast. Het is van voren niet te zien maar ik weet dat binnenkort er niks meer over is en de neptandjes zich nergens meer aan kunnen hechten...
D
DropjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Salvia zei:
Ik heb 8 maandenlang paniekaanvallen en chronische hyperventilatie gehad omdat ik in augustus 2018 veel te veel, veel te snel gedaan had. Dat is wel echt een dingetje waar ik ontzettend veel last van gehad heb. Verder valt het op zich wel mee.

Ik zie soms dingen aan voor mensen en andersom als ik begin te dissociëren, maar zodra ik me focus is het wel gewoon weer direct weg. Niet eng ook of zo, maar het gebeurt wel heel vaak sinds mijn psychedelicagebruik. Vandaag had ik het ook heel erg tijdens m'n werk. Dan dacht ik in 20 seconden 5 keer dat er iemand links in m'n ooghoek stond die geld op z'n kaart wilde zetten (ik zat in zo'n hok waar 2 kassa's stonden en m'n collega was al weg), maar dan was er gewoon niemand een kwam het doordat een deel van de muur beigeachtig was, net zoals de kleur van een gezicht zou kunnen hebben.

Soms zie ik blauwe randen rond dingen, zoals ik ze ook zie op truffels.

Het enige waar ik verder misschien wel een beetje moeite mee heb is dat ik me sinds m'n drugsgebruik niet meer helemaal grounded voel. Het is alsof ik een beetje door de ruimte zweef. Ik voel me permanent lichter. De reden dat ik er moeite mee heb is omdat ik daardoor heel soms het idee heb dat ik flauw ga vallen, terwijl ik gewoon over straat loop of iets aan het doen ben. Is nog nooit gebeurt gelukkig.

Ik zou misschien kunnen zeggen dat mijn mentale gezondheid erop achteruit gegaan is, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel echt waar is, want 85% van de problemen die ik heb die had ik al ver voordat ik met drugs begon.

Edit: en dan heb ik het alleen nog maar over de schade die ik mezelf aandoe, want ik ben m'n relaties met anderen ook wel knap hard aan het verneuken momenteel. Maar goed, ik hoop dat therapie me er dus bij gaat kunnen helpen om dat ooit in de toekomst nog recht te kunnen zetten.
Klik om te vergroten...

@Salvia Klinkt heftig. Mag ik vragen wat je in augustus 2018 gebruikt hebt? en wat je gebruik momenteel is? (ivm het kapotmaken van je relaties).

Sorry als ik je in verlegheid breng.
D
DropjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind dit een enorm intressante topic. Ikzelf gebruik recreatief:
xtc 1x in de 3 maanden, tussendoor soms speed soms psychedelica maar tesamen niet meer dan 1x per maand.
Soms blow/drink ik (ik houd het niet precies bij, maar vaker dan 1x in de 2 weken is het niet)
Voor zo'n 2 jaartjes nu.

En toch vraag ik me af hoeveel schade zoiets mij brengt. Ikzelf heb niet het idee dat ik schade oploop. Afgezien van de gebruikelijke katers na gebruik. Maar ja, ik kan niet zo eenvoudig even aan mijn lever en brein vragen hoe het nou is :tongueout:.

Verder ben ik nu 4 jaar geleden afgestudeerd en aan het werk. Ik ben wel ontevreden met hoe mijn leven nu is.
Een paar naasten denken dat dit door mijn gebruik komt, ik zelf geloof dat niet. Die naasten zijn ook van de "drugs are BAD m'kaaaaay" groep, dus ik vind die zorgen twijfelachtig. Maar of ze ongelijk hebben weet ik niet.

Ik maak me wel zorgen over een vriend. Hij blowt nagenoeg dagelijks, ik merk opzich weinig verandering in zijn gedrag. Alleen dat zijn motivatie om dingen te ondernemen minder wordt. Hij zegt dat het komt doordat hij momenteel niet erg gelukkig is (hij zit vast qua werk en huur) en dat blowen hem juist helpt ontspannen :/.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dropje zei:
@Salvia Klinkt heftig. Mag ik vragen wat je in augustus 2018 gebruikt hebt? en wat je gebruik momenteel is? (ivm het kapotmaken van je relaties).

Sorry als ik je in verlegheid breng.
Klik om te vergroten...
XTC en de dag erna een te hoge dosis LSA (veel intenser dan verwacht in ieder geval, waardoor ik bad ging). Momenteel bijna dagelijks ketamine en af en toe een andere drug tussendoor.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#12
Salvia zei:
XTC en de dag erna een te hoge dosis LSA (veel intenser dan verwacht in ieder geval, waardoor ik bad ging). Momenteel bijna dagelijks ketamine en af en toe een andere drug tussendoor.
Klik om te vergroten...
Ketamine is goed spul he. Eigenlijk te chill
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#13
MDMAZING zei:
Ketamine is goed spul he
Klik om te vergroten...
Helaas wel. Grappige is dat mijn psychiater ook totaal niet verbaasd was toen ik hem zei dat dat de drug is die ik het vaakst gebruik en me zelfs begon te vertellen over studies die aantoonden dat ketamine depressieve gevoelens tot wel 6 weken kan verminderen (als je het niet misbruikt uiteraard).
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#14
Salvia zei:
Helaas wel. Grappige is dat mijn psychiater ook totaal niet verbaasd was toen ik hem zei dat dat de drug is die ik het vaakst gebruik en me zelfs begon te vertellen over studies die aantoonden dat ketamine depressieve gevoelens tot wel 6 weken kan verminderen (als je het niet misbruikt uiteraard).
Klik om te vergroten...
Wel uitkijken voor je maag en blaas! en je nieren houden er ook niet van
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#15
Salvia zei:
Helaas wel. Grappige is dat mijn psychiater ook totaal niet verbaasd was toen ik hem zei dat dat de drug is die ik het vaakst gebruik en me zelfs begon te vertellen over studies die aantoonden dat ketamine depressieve gevoelens tot wel 6 weken kan verminderen (als je het niet misbruikt uiteraard).
Klik om te vergroten...

Als je het niet misbruikt inderdaad.
Zelf gaan gebruiken onder het mom dat het een antidepressieve werking heeft is een leuke smoes om je gebruik/misbruik goed te praten.
W
WijzeraadLid
01-01-2024, 00:00
#16
Op automatische piloot iedere twee uur wakker schieten om dosis g te moeten nemen om verder te kunnen slapen
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hi there,

Even concreet gezegd ; wat voor schade merk jij nou echt ? Ik heb het natuurlijk niet over " Ik heb na 6 dagen festival met 3 uur slaap, 2 ons pep en een zak mdma waar je in kan kamperen last van slaapverlamming en gekke schokjes in mijn hoofd, hoe kan dat ?

Maar meer over mensen die drugs, welke dan ook, vaak voor langere tijd gebruiken, de "regels" voor zover je van regels kan spreken herkennen en op de hoogte zijn van enige basiskennis van drugs en alles eromheen.
Ik ben nieuwsgierig naar de antwoorden van "ervaren" gebruikers. Mensen die geruime tijd ervaring hebben met een, meerdere of zoveel mogelijk middelen, en dus ook kunnen herkennen, vooral achteraf wat het nou uiteindelijk met je heeft gedaan. Maak me geen zorgen over iets, fysiek helemaal niet, eerder geestelijk.Maar alles hangt natuurlijk samen haha, en ik was wel geinteresseerd of mensen dit herkennen. Zal aftrappen,

Lichamelijk eigelijk niks blijvends. Als slapen bij lichamelijk hoort dan wel, na een hook aan g 24/7 de laatste 4 maanden, slaap ik niet meer normaal. Zal ook komen door andere dingen maar slaap nooit meer langer door dan 3 Max 4 uur, soms erna nog heel even. Nachtmerries, gekke angst snachts enzo en mn laatste buisje was bijna 2 jaar geleden. Ben er aan gewend nu dus het is niet heel erg maar wel permanent een beetje oververmoeid.

Denk dat mentaal het meest is veranderd. Mijn geheugen is erg achteruit gegaan (geen last van dmv handigheidjes voor jezelf, herinneringen op post its, lijstjes schrijven. Want kan anders echt verdwaasd in de ah staan of 3x op 1 dag naar de supermarkt voor haargel , en alle drie de keren met vanalles thuiskomen behalve... vroeger wist ik je telefoon nummer na 2 keer opnoemen uit mn hoofd voor de rest van het jaar. Kan mijn eigen postcodes door de war halen, daar merk ik het regelmatig aan.

Achterdochtiger, meer drukte en situaties met veel variabelen (meer) gaan vermijden. Altijd maar dat op je hoede zijn, altijd maar een plan a tm z willen hebben.

Altijd bezig zijn met hoe je overkomt door zo lang verbergen van je gebruik, ook wanneer je gewoon nuchter bent. Want was als........je betrapt wordt op werk, je baan kwijt raakt, huur niet betaald en zo voedt dat zichzelf. Ben overigens nog nooit betrapt of zelfs maar een opmerking.

Je eigenwaarde gaat er ook niet op vooruit. Heb wel dingen gedaan waardoor je achteraf anders naar jezelf lijkt.


Emotioneel instabiele(r) dan eerst, makkelijker uit het veld te slaan

Brand los, en om positief af te sluiten heeft het me wel ontzettend zelfredzaam gemaakt. Niet gauw bang of overstuur, en kan, afkloppen, altijd mn hoofd koel houden en prioriteiten stellen. Drugs gerelateerde situaties hebben dat denk ik wel helpen creeeren

Drugs en alles eromheen hebben me niet gemaakt tot wie ik nu ben maar een paar flinke deuken kan ik niet ontkennen helaas :grimacing:
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk dat ik een stuk knapper was geweest als ik een stuk minder drugs had gebruikt.

Daarnaast ben ik nog steeds gezond dat komt door mijn levenstyle er omheen.
En omdat ik vaak maanden en soms jaren lang geen Harddrugs gebruik.

Blowen en roken heeft mijn longen wel zwaar aangetast en mijn uiterlijk.

Roken is ook het meest idiote ding wat ik gebruik in mijn leven.
Je word er niet high van het maakt je niet leuker of beter maar alleen maar kapot!
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik denk dat ik er nu een stuk beter uit zie dan voor mijn gebruik. Mijn uithoudingsvermogen is dan misschien wat minder geworden maar dat kan ik echt wel missen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind het een lastige vraag...

Terug rekenen is moeilijk... Was ik een ander mens geweest zonder drugs? Waarschijnlijk wel. Maar om specifiek de slechte dingen er uit te halen...
Ik zie wel positieve dingen; ik ben relaxter als persoon (was als puber soms wat agressief/kortzichtig, maar dan ook weer- ik was nog een kind) ; ben meer ruimdenkend, experimenteler, toleranter... Het is goed geweest voor mijn focus. Ik zal over de negatieve dingen nadenken, maar eerlijk ik zie ze nu niet meteen.
Wat nu betreft; ik heb de afgelopen 10 dagen geen coke gebruikt en was wat grumpy / chagrijnig... Minder prettig in de omgang & aandacht teveel op negatieve dingen... Maar ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ik de laatste maand daarvoor vrijwel non stop gebruikt heb. Dus is mogelijk een soort ontwenningsverschijnsel...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."