#1
Je hersenen passen zich wel degelijk aan op het drugsgebruik en ik betwijfel of dat compleet onomkeerbaar is.. Zeker aangezien neuroplasticiteit afneemt naarmate je ouder wordt. Van langdurig drugsgebruik (en zeker op jonge leeftijd gok ik) kun je chronische klachten ontwikkelen zoals angst, depressie, maar ook aandachts- of geheugenproblemen, of persoonlijkheidsproblematiek. Dat kan door simpelweg tekorten in de hersenen maar ook omdat je persoonlijkheid zich aanpast op je drugsgebruik (en dat hangt natuurlijk ook weer samen).Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moedSpieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.
Psychotherapeutisch gezien is het ook niet helemaal onherstelbaar. Als je in je jeugd niet goed leert om met emoties om te gaan, adequaat te reageren op bepaalde situaties, om je veilig en vertrouwd te voelen, om hulp te vragen, verantwoordelijkheid te nemen of grenzen aan te geven (dat soort zaken), kun je dit later inderdaad nog leren zoals bijv. in therapie (al kan dit een behoorlijk lange weg zijn). Maar je blijft wel je kwetsbaarheid behouden, ook als je in de tussentijd nieuwe patronen hebt ontwikkeld. Ookal bewandel je de oude wegen niet zo vaak meer, ze blijven wel gewoon bestaan. De manier waarop het je heeft gevormd kun je niet compleet ongedaan maken.