#1
Ik ben geen neuroloog, maar de stelling dat dopamine verantwoordelijk is voor beloning, of het gevoel beloond te worden is onjuist.
Dopamine is oa verantwoordelijk voor het leren en onthouden wat het precies is dat zorgt voor de beloning.
In een studie met ratten is bijv naar voren gekomen dat ratten waarin dopamine werd onderdrukt evenveel plezier beleven.
In een andere studie steeg dopamine in afwachting van hun dosis heroine, maar was drastisch lager toen de rat het zelf moest nemen. De reden hiervoor is dat het de eerste keer was.
Daarbij heeft dopamine veel meer functies in het lichaam dan enkel mbt beloning.
Ik heb dan ook nooit gezegd dat dopamine alleen voor het beloningsgevoel.
Waarom is die stelling niet waar dan ? Ik kan het zo gauw niet vinden met simpele searches als dopamine beloning etc, dus als jij het me wel kan vertellen
Misschien wat simpel gezegd, maar niet onjuist toch.
Maarrrrrr dat was de oorspronkelijke vraag niet........