Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerlijk, wat voor schade heb jij door drugs?

Eerlijk, wat voor schade heb jij door drugs?

93 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#1
Woke-up-sticky zei:
Ik ben geen neuroloog, maar de stelling dat dopamine verantwoordelijk is voor beloning, of het gevoel beloond te worden is onjuist.

Dopamine is oa verantwoordelijk voor het leren en onthouden wat het precies is dat zorgt voor de beloning.

In een studie met ratten is bijv naar voren gekomen dat ratten waarin dopamine werd onderdrukt evenveel plezier beleven.

In een andere studie steeg dopamine in afwachting van hun dosis heroine, maar was drastisch lager toen de rat het zelf moest nemen. De reden hiervoor is dat het de eerste keer was.

Daarbij heeft dopamine veel meer functies in het lichaam dan enkel mbt beloning.
Klik om te vergroten...

Ik heb dan ook nooit gezegd dat dopamine alleen voor het beloningsgevoel.

Waarom is die stelling niet waar dan ? Ik kan het zo gauw niet vinden met simpele searches als dopamine beloning etc, dus als jij het me wel kan vertellen:upsidedown::)
Misschien wat simpel gezegd, maar niet onjuist toch.



Maarrrrrr dat was de oorspronkelijke vraag niet........
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ja ik denk dat dat ook wel voor de meeste mensen geldt ja.

Het schijnt dat je lichaam 0 koolhydraten nodig heeft. Je lever kan zelf alles produceren wat het nodig heeft. Maar dat heb ik ook maar gelezen. Er waren wel perioden vroeger (voor de landbouw) dat mensen nooit koolhydraten binnen kregen, dus ik weet niet of mensen met fysiek zwaar werk het echt nodig hebben. Die mensen vroeger hadden ook niet bepaald makkelijke leventjes.

Ook nu zijn er mensen die bijvoorbeeld alleen vlees eten en perfecte waarden hebben, helemaal gezond zijn. Ik zou dat absoluut niet willen, moet er niet aan denken. Er zijn ook genoeg plantaardige bronnen voor eiwitten en vetten. Maar ik denk dat het ons aangepraat is dat we zoveel koolhydraten nodig hebben.
Klik om te vergroten...

Ik merk als je veel vlees eet je op een andere manier vol raakt, alsof je maag bakstenen aan het verwerken is. Kan ook echt kotsen van mensen die hun hele hoofd volduwen met zo veel en goedkoop mogelijk vlees bij de wok. Bah.

@ alleen vlees eten en perfecte waarden, ongetwijfeld. En anders reageert er binnen een dag wel iemand met een achteroom die wel 160 is geworden door alleen vlees te eten!

Plantaardige bronnen voor eiwitten en vetten klopt, alleen moet men zich er wel in verdiepen en variatie is het sleutelwoord. Met elke dag een bleekselderij stengel en een handje noten kom je er niet.

Voor de duidelijkheid, een pescotarier eet wel vis, geen vlees, een vegetatier beide niet en een veganist geen dierlijke producten, dus ook geen ei melk room honing, niks. Pesco en vege-tarier zijn wel gezond denk ik, (en dan heb je ook nog de variant die ook gevogelte eet), veganist is doorgeslagen en moeilijk te geloven dat het gezond is.

Eet sochtends een halve kilo kwark met 3 stuks fruit, maar dan heb ik een uur later weer honger, dus dan maar broodjes of krentenbollen. Eet meestal al warm om 4 uur , dus om 9 uur nog een keer eten en snachts weer. Bij mekaar ben ik wel druk met brood sjouwen ja :weary: Maar zou niks anders weten wat nog relatief gezond is in deze hoeveelheden :sweatsmile:
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless

Om dan maar niet helemaal offtopic te gaan, dat vindt TS vast irritant,
Zouden de positieve effecten van je dieet aanpassen ook met terugwerkende kracht werken?
Door tekorten aan te vullen, jezelf goed te voeden, zou je dan ook weer herstellen? Van bijvoorbeeld eventuele hersenschade. Ik heb het idee dat je lichaam zichzelf heel goed kan repareren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat idee heb ik ook. Ons lichaam is echt wonderlijk in herstellen, zeker wanneer je het geeft wat het nodig heeft. Zelf ben ik nu sinds een week ook intermitterend vasten aan het uitproberen, wat erop neerkomt dat ik 1 maal daags een window van 2 uren heb om me helemaal vol te stouwen met (gezond) eten en 22 uren lang niets eet. De theorie is dat het lichaam na 10/11 uren niks eten in een staat van herstel in plaats van verwerking komt en beschadigde cellen worden vervangen. De praktijk is dat ik me er fantastisch bij voel. :grinning: De eerste dagen had ik nogal last van trek en hoofdpijn, maar de trek was niet echte honger maar gewenning aan moeten eten op bepaalde tijdstippen en suiker cravings. Nu mijn lichaam er al aan gewend is heb ik niet meer de hele dag honger maar een zeer stabiele energie. 's avonds wanneer ik dan wel eet heb ik erg zin in gezond eten en is het niet moeilijk om van de junkfood af te blijven. Mijn zeer gevoelige maag die normaal maar een paar verschillende voedingsmiddelen tegelijk aan kan, kan nu ineens alles aan (ik gooi echt enorm veel verschillend eten naar binnen in korte tijd). Zoek maar eens naar intermitting fasting en OMAD (One Meal A Day) als je interesse hebt. Dat je de hele dag door moet eten is echt een fabeltje en imo (voor mij persoonlijk in ieder geval) niet een gezond iets om te doen. Je lichaam gaat op een gegeven moment namelijk over op het verbranden van ketonen in plaats van glucose, wat dus die veel stabielere energie geeft.

Als je verder wilt praten over voeding is een nieuw topic misschien handig. We moeten inderdaad niet teveel offtopic gaan.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
verhaal over eten

Als je verder wilt praten over voeding is een nieuw topic misschien handig. We moeten inderdaad niet teveel offtopic gaan.
Klik om te vergroten...

Haha, een soort ramadan het hele jaar door.

En akkoord, als ik een idee heb dan zie je het vanzelf voorbij vliegen. Mag graag een beetje sparren met ideeen of kennis, en als het over eten gaat des te beter


Ik ben benieuwd naar meer reacties van mensen, zal vast niet de enige zijn met de paar anderen in dit topic die hier wel is bij stil heeft gestaan of staat :wink: Ik geloof bijna niet dat iemand puur en alleen positief beinvloed kan worden door drugs, hoe verantwoord je ook gebruikt zit er meestal wel een duister randje aan. Psychedelica daargelaten, kan ik niet over meepraten.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vergeet dingen snel.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zwijgrecht zei:
Even concreet gezegd ; wat voor schade merk jij nou echt ?
Klik om te vergroten...
De dingen die na gebruik opkomen als bijwerking; Iedereen vind dit erg, maar ik denk dat de nog ergere bijwerkingen na verloop van tijd pas komen. Dus je zal je misschien nu wel afvragen dat de bijwerkingen die je nu ervaart wel meevallen en dat je ermee kan leven, maar bijwerkingen die later nog zullen komen, zullen nog erger zijn dat je er echt niet mee kan leven.

Oftewel; hou het gebruik gewoon beperkt, al heb je nergens last van. :tongueout:
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bas zei:
De dingen die na gebruik opkomen als bijwerking; Iedereen vind dit erg, maar ik denk dat de nog ergere bijwerkingen na verloop van tijd pas komen. Dus je zal je misschien nu wel afvragen dat de bijwerkingen die je nu ervaart wel meevallen en dat je ermee kan leven, maar bijwerkingen die later nog zullen komen, zullen nog erger zijn dat je er echt niet mee kan leven.

Oftewel; hou het gebruik gewoon beperkt, al heb je nergens last van. :tongueout:
Klik om te vergroten...
Daarom vraag ik dus om ervaringen van mensen die langere tijd gebruiken of gebruikt hebben en ingrijpend of minder ingrijpende veranderingen meemaken. Dat je een kater krijgt weten de meeste na een aantal jaar wel denk ik zo,..

Captain obvious:tonguewink:
K
KwakLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat mijn korte termijn geheugen flink is aangetast. Ik was vroeger altijd wel een warhoofd, maar de laatste jaren is dit bijzonder vergroot. Ik denk dat ik met xtc te hoog heb gedoseerd.

De drang om drugs op festivals te pakken is groot. Met name op meerdaagse festivals.
Heb wel paar weken geleden op een 1 dags festivals drugs geweigerd.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Kort gezegd: Ik denk niet dat drugs heeft bijgedragen aan mijn interne stabiliteit :tearsofjoy:
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik leef helemaal op de klok, ieder aspect van mijn leven wordt bepaald door mijn vroegere gebruik.

Ik ben al jaren stabiel nu, desondanks kan ik pas schijten, eten of slapen doordat bepaalde middelen dit toestaan.

Zelfs mijn bloeddruk wordt kunstmatig dmv metoprolol laag gehouden gelukkig zijn mijn leverwaarden wel weer genormaliseerd.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wie heeft er ervaring met, of kent verhalen, van mensen die heel jong zijn begonnen met drugs? En kan daar wat meer over vertellen.
Overal lees je natuurlijk niet beginnen zolang je grijze massa nog in ontwikkeling is, slecht, etcetera etcetera. Ik kan mijn ervaring of vermoeden niet zo goed verwoorden, maar zal het proberen.

Het is maar een vermoeden of gevoel hé , take it easy mensen die het beter weten, en explain me :)
Heb het idee dat er iets veranderd of kapot gaat, of niet groeit in je dopamine (beloning toch) systeem. Ik ga in alles bijna altijd voor de "snelle" kick of voldoening. Heb aardig wat gebruikt vanaf m'n 12/13e. Zal vast ook aan persoonlijkheid liggen, maar "voelt" alsof ik inmiddels zo daarop ben ingesteld dat het heel moeilijk is om dat tegen gaan. Niet alleen met drugs.


Verder stopt je emotionele ontwikkeling zo goed als. Zag een topic ooit met volgens mij precies die titel , Gestopt met emotionele ontwikkeling en daar kan ik 100 procent in vinden. Het moment dat je bezig gaat met clean worden, of bewust met je "problemen" te dealen, trekt er een soort dikke mist weg en toen merkte ik dat je stukje bij beetje dingen tegenkomt waarin je een heel stuk achterloopt. Hoe adequaat te reageren op bepaalde situaties, omgaan met emoties, praten met hulpveners en uberhaupt hulp kunnen accepteren. Als je vroeger alle emoties, of nouja veel ervaart onder invloed dan wordt het later wel even op je tanden bijten, als de euforie van "1 maand clean!!!" :P zal iedereen wel last van hebben in bepaalde mate die gebruikt heeft i guess.

Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moed :) Spieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.

Arriverdecci!
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zwijgrecht zei:
Wie heeft er ervaring met, of kent verhalen, van mensen die heel jong zijn begonnen met drugs? En kan daar wat meer over vertellen.
Overal lees je natuurlijk niet beginnen zolang je grijze massa nog in ontwikkeling is, slecht, etcetera etcetera. Ik kan mijn ervaring of vermoeden niet zo goed verwoorden, maar zal het proberen.

Het is maar een vermoeden of gevoel hé , take it easy mensen die het beter weten, en explain me :)
Heb het idee dat er iets veranderd of kapot gaat, of niet groeit in je dopamine (beloning toch) systeem. Ik ga in alles bijna altijd voor de "snelle" kick of voldoening. Heb aardig wat gebruikt vanaf m'n 12/13e. Zal vast ook aan persoonlijkheid liggen, maar "voelt" alsof ik inmiddels zo daarop ben ingesteld dat het heel moeilijk is om dat tegen gaan. Niet alleen met drugs.


Verder stopt je emotionele ontwikkeling zo goed als. Zag een topic ooit met volgens mij precies die titel , Gestopt met emotionele ontwikkeling en daar kan ik 100 procent in vinden. Het moment dat je bezig gaat met clean worden, of bewust met je "problemen" te dealen, trekt er een soort dikke mist weg en toen merkte ik dat je stukje bij beetje dingen tegenkomt waarin je een heel stuk achterloopt. Hoe adequaat te reageren op bepaalde situaties, omgaan met emoties, praten met hulpveners en uberhaupt hulp kunnen accepteren. Als je vroeger alle emoties, of nouja veel ervaart onder invloed dan wordt het later wel even op je tanden bijten, als de euforie van "1 maand clean!!!" :P zal iedereen wel last van hebben in bepaalde mate die gebruikt heeft i guess.

Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moed :) Spieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.

Arriverdecci!
Klik om te vergroten...

Dat is niet helemaal hoe neurotransmitters werken. Je brein is ook geen spier.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#14
Woke-up-sticky zei:
Dat is niet helemaal hoe neurotransmitters werken. Je brein is ook geen spier.
Klik om te vergroten...
Oke. :thinking:

Hoe dan wel?
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zwijgrecht zei:
Oke. :thinking:

Hoe dan wel?
Klik om te vergroten...

Ik ben geen neuroloog, maar de stelling dat dopamine verantwoordelijk is voor beloning, of het gevoel beloond te worden is onjuist.

Dopamine is oa verantwoordelijk voor het leren en onthouden wat het precies is dat zorgt voor de beloning.

In een studie met ratten is bijv naar voren gekomen dat ratten waarin dopamine werd onderdrukt evenveel plezier beleven.

In een andere studie steeg dopamine in afwachting van hun dosis heroine, maar was drastisch lager toen de rat het zelf moest nemen. De reden hiervoor is dat het de eerste keer was.

Daarbij heeft dopamine veel meer functies in het lichaam dan enkel mbt beloning.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Zwijgrecht zei:
Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moed :) Spieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.
Klik om te vergroten...
Je hersenen passen zich wel degelijk aan op het drugsgebruik en ik betwijfel of dat compleet onomkeerbaar is.. Zeker aangezien neuroplasticiteit afneemt naarmate je ouder wordt. Van langdurig drugsgebruik (en zeker op jonge leeftijd gok ik) kun je chronische klachten ontwikkelen zoals angst, depressie, maar ook aandachts- of geheugenproblemen, of persoonlijkheidsproblematiek. Dat kan door simpelweg tekorten in de hersenen maar ook omdat je persoonlijkheid zich aanpast op je drugsgebruik (en dat hangt natuurlijk ook weer samen).

Psychotherapeutisch gezien is het ook niet helemaal onherstelbaar. Als je in je jeugd niet goed leert om met emoties om te gaan, adequaat te reageren op bepaalde situaties, om je veilig en vertrouwd te voelen, om hulp te vragen, verantwoordelijkheid te nemen of grenzen aan te geven (dat soort zaken), kun je dit later inderdaad nog leren zoals bijv. in therapie (al kan dit een behoorlijk lange weg zijn). Maar je blijft wel je kwetsbaarheid behouden, ook als je in de tussentijd nieuwe patronen hebt ontwikkeld. Ookal bewandel je de oude wegen niet zo vaak meer, ze blijven wel gewoon bestaan. De manier waarop het je heeft gevormd kun je niet compleet ongedaan maken.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#17
ZERO- zei:
Je hersenen passen zich wel degelijk aan op het drugsgebruik en ik betwijfel of dat compleet onomkeerbaar is.. Zeker aangezien neuroplasticiteit afneemt naarmate je ouder wordt. Van langdurig drugsgebruik (en zeker op jonge leeftijd gok ik) kun je chronische klachten ontwikkelen zoals angst, depressie, maar ook aandachts- of geheugenproblemen, of persoonlijkheidsproblematiek. Dat kan door simpelweg tekorten in de hersenen maar ook omdat je persoonlijkheid zich aanpast op je drugsgebruik (en dat hangt natuurlijk ook weer samen).

Psychotherapeutisch gezien is het ook niet helemaal onherstelbaar. Als je in je jeugd niet goed leert om met emoties om te gaan, adequaat te reageren op bepaalde situaties, om je veilig en vertrouwd te voelen, om hulp te vragen, verantwoordelijkheid te nemen of grenzen aan te geven (dat soort zaken), kun je dit later inderdaad nog leren zoals bijv. in therapie (al kan dit een behoorlijk lange weg zijn). Maar je blijft wel je kwetsbaarheid behouden, ook als je in de tussentijd nieuwe patronen hebt ontwikkeld. Ookal bewandel je de oude wegen niet zo vaak meer, ze blijven wel gewoon bestaan. De manier waarop het je heeft gevormd kun je niet compleet ongedaan maken.
Klik om te vergroten...



Ik hou het er voor mezelf maar op dat zgn. schematherapie niet helemaal een waste of time is, maar om het even anders te verwoorden;

Je kan in ieder geval alles binnen je macht doen dingen te herstellen :)
Klinkt niet positief, al die dingen. Herken me in alles wat je opnoemt behalve grenzen aangeven en nu ik dit opschrijf ... herken ik me wel in alles wat je opnoemt:upsidedown:

Thanks voor je antwoord,een duidelijke. Kan niet zo goed op Google of andere fora iets vinden over deze precieze vraag, of het zijn 10000 dezelfde tips die ik inmiddels wel weet.

Toch ga ik me geen zak aantrekken van deze informatie, want sta morgen nog steeds op met het idee dat ik bepaald gedrag kan en ga aanpassen, d.m.v proberen te snappen waarom je je gedraagt zoals je dat doet. En nooit te laat bent om te leren :)

:handfist::handpointup:


( Overigens zet ik nu de fik in Zero.... zie je de rooksignalen al?)
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zwijgrecht zei:
Ik heb dan ook nooit gezegd dat dopamine alleen voor het beloningsgevoel.

Waarom is die stelling niet waar dan ? Ik kan het zo gauw niet vinden met simpele searches als dopamine beloning etc, dus als jij het me wel kan vertellen:upsidedown::)
Misschien wat simpel gezegd, maar niet onjuist toch.



Maarrrrrr dat was de oorspronkelijke vraag niet........
Klik om te vergroten...


Omdat dopamine je geen fijn gevoel geeft. Het zorgt ervoor dat bepaalde handelingen tot een fijn gevoel leiden.

Dopamine is zelf ook geen verslavende stof, en een tekort aan dopamine leidt tot een catatonische staat. Ik weet niet of je dat wel eens gezien hebt, maar dat is angstaanjagend.

Dat is het probleem ook met willen hergebruiken, de herinnering is neurologisch (door oa dopamine) opgeslagen. Als je interesse hebt wil ik je best wel wat artikelen sturen.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Zwijgrecht je kanttekening over geloof is de sleutel. Als je gelooft dat het onveranderlijk is, zal het zo zijn. Daarnaast zijn er zat andere dingen waar je plezier en (emotionele) rust uit kunt halen. Soms is het even zoeken, onvindbaar is het iig niet.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#20
mikoz zei:
@Zwijgrecht je kanttekening over geloof is de sleutel. Als je gelooft dat het onveranderlijk is, zal het zo zijn. Daarnaast zijn er zat andere dingen waar je plezier en (emotionele) rust uit kunt halen. Soms is het even zoeken, onvindbaar is het iig niet.
Klik om te vergroten...
Thanx man, daar geloof ik ook in :boxleft:
Het is ook niet wereldschokkend, ben nog steeds een gezonde gast, fysiek is helemaal niks mis. Eigelijk heb ik niks te zeiken, zit hier nu warm, ben gezond, heb een gezond verstand, en werk waar ik elke dag met plezier naar toe ga. Ook een duidelijk toekomstplan dus niet zoekende naar een doel.
Maar mentaal kijk ik nu terug en ben ik me er laatst bewust van geworden dat het wel het e.e.a heeft aangericht. Niks wat ik nog niet wist, wel iets wat ik pas op dat moment liet binnenkomen. Omdat ik wat aan het doen ben om bepaalde reacties en mechanismen te veranderen, en dat heeft onlosmakelijk met mekaar te maken.

Mocht een slimme brugklasser dit ooooit lezen ; wacht er nog even mee vriend, tot je doorhebt dat je beslissingen ook daadwerkelijk JOU beslissingen zijn :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."