Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
116 weergaven
18-5-2026
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lol veganist worden voor de aandacht, hallo die (doorgaans negatieve) aandacht weegt echt niet op tegen het gemis van geitenkaas en feta :joycat:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
KropSla zei:
Lol veganist worden voor de aandacht, hallo die (doorgaans negatieve) aandacht weegt echt niet op tegen het gemis van geitenkaas en feta :joycat:
Klik om te vergroten...
Geitenkaas en feta zijn twee dingen die ik heeeeel goed kan missen... iiieewww hahahaha
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hahaha neee hoe kun je, wauw dat zijn echt de twee die ik het allermeest mis en waar ze ook nog geen topvervanging voor hebben :')
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heel veel tekst, maar niet inhoudelijk per punt in gaan op wat ik weer zeg, dat is jammer, want zo blijven we telkens weer nieuwe punten aanhalen en een beetje om elkaar heen praten. Ik merk dat ik daardoor niet zo geneigd ben hier diep op in te gaan, maar doe mijn best ok? :)

Albedo zei:
Het is immers niet goedkoop, want veel van de veganistische voeding is erg bewerkt. Om het niet alleen lekker maar ook nog voedzaam te maken ondergaan bijv. sojabonen heel veel productiestappen. Voor oa supermarkten heel fijn, want dan kunnen ze er meer aan verdienen. Die hoor je dus ook niet klagen daarover.
Klik om te vergroten...

Ik heb zelf helemaal niet het idee dat het erg duur is, zelfs goedkoper. Wij eten meer onbewerkte producten dan voorheen, omdat veel bewerkte producten toch juist vaak dierlijke ingrediënten bevatten. Eigenlijk hele raar dat je stelt dat veel van de veganistische voeding erg bewerkt is, want geldt dat niet voor al onze voeding? Ik zelf ervaar dus dat ik minder bewerkte voeding kán (wil) eten door de dierlijke ingrediënten die er in veel bewerkte voeding zitten. Ik heb verder geen aversie tegen bewerkte voeding, maar er zijn ook veel vegan-for-the-health veganisten die daar wél een probleem mee hebben en waardoor veel vegan producten daar juist op inspelen door 'zo natuurlijk' en 'weinig bewerkt' als mogelijk te zijn. Dus het is niet gezegd dat vegan producten meer bewerkt zijn, en ook niet dat dat ze per se duurder maakt. Ik heb een periode van mijn leven erg 'on a budget' moeten leven voor Nederlandse begrippen. En heb toen ontdekt dat er niets zo betaalbaar is als aan het einde van de dag op de markt rondlopen en grote hoeveelheden groentes en aardappelen inslaan voor écht heel weinig geld, gerechten maken, en invriezen. Ook pasta, rijst, tofu en tempeh zijn echt niet duurder dan vleesgerechten. Dat zijn feiten en niet alleen mijn persoonlijke ervaring. Maar misschien is dat ook een kwestie van je weg vinden. Alleen B12 supplementen zijn een uitgave die ik voorheen niet had (maar als vega misschien wel had moeten doen - ondanks dat eigenlijk mijn waardes altijd prima waren en nog steeds zijn als ik ze liet checken). Maar als ik die kosten weer verreken met wat ik verder bespaar door veganistisch eten, dan valt het eigenlijk weer mee. Ik denk dat je dit ook kunt uitrekenen, dus los van mijn persoonlijke ervaring kan trekken, door de kosten van bijv. een vegan weekmenu uit te tellen, maar dat gaat me écht te ver voor de moeite die ik in een vegan topic op een drugsforum wil doen hahaha, sorry :)

Je gebruikt bijv. ook vormen van anekdotisch bewijs, maar dat kan andersom ook (en dan merk je hoe weinig zeggend dat misschien ook is, zo'n voorbeeld van verhalen-van-iemand-die-iets-deed-en-toen-merkte-dat (etc)) ;

Albedo zei:
Ik las dat het bij de meeste veganisten ca. 5 jaar duurt voordat ze klachten krijgen. Er zijn er bij die het veel langer volhouden, maar hoe en in welke hoedanigheid hoor je meestal niks over.
Klik om te vergroten...

Als veganist ga je ook veel meer andere veganisten kennen, en dan kom je er achter dat de meeste veganisten (die ik dus persoonlijk ken of via internet 'ken') eigenlijk geen klachten hebben. Misschien is dus de reden dat 'hoe en in welke hoedanigheid hoor je niets over' ook dat ze dus géén klachten hebben :wink:

Albedo zei:
Wat dan met de verhalen van inmiddels (diehard) ex-veganisten die uiteindelijk zodanige klachten kregen dat ze genoodzaakt waren te stoppen daarmee en een eenvoudige en snelle oplossing daarvoor vonden, nl. het weer eten van dierlijke producten!
Klik om te vergroten...

Wat dan met de verhalen van inmiddels (diehard) ex-omnivoren die uiteindelijke zodanige klachten kregen dat ze zich genoodzaakt voelden iets anders te proberen en vega(n) gingen eten, en waarbij hun klachten aanzienlijk verbeterden of zelfs volledig verdwenen?
Nouja, wat dan met die verhalen... Ik denk alleen 'wat dan': Fijn, voor die mensen, dat ze een oplossing voor hun probleem vonden in hun eetpatroon. Maar geen bewijs voor de (on)gezondheid voor omnivoor eten of veganistisch eten. Net als dat jouw voorbeeld niets zegt over hoe (on)gezond veganisme wel niet is.

Voor elk voorbeeld de ene kant op bestaat er een voorbeeld de andere kant op. Je hoort mij niet zeggen dat veganisme oh zo veel gezonder is dan omnivoor eten, maar wél dat het gezond mogelijk is en ik vind dat jouw bron absoluut niet onderbouwt dat het dat niet is, ondanks "73 referenties". Zijn referenties zijn bijvoorbeeld 6 positieve effecten van 'bone broth' op de gezondheid van mensen., of 7 over de positieve effecten van taurine op het lichaam. Dat zegt helemaal niets over hoe ongezond veganisme is. Als ik 6 referenties zoek van de positieve effecten van broccoli op het menselijk lichaam, betekent dat niet dat iemand die geen broccoli lust, niet gezond kan leven. En zo zitten er veel meer van die '73 referenties' in die helemaal niets zeggen over waarom veganisme ongezond zou zijn.

Als aantallen referenties of onderzoeken je veel zeggen, kun je ook Forks over Knives eens kijken als het je echt interesseert. Dat haalt veel wetenschappelijke onderzoeken (en dan niet van het helaas vaak mindere niveau dat bijv what the health gebruikt heeft voor hun film) aan over waarom dierlijke producten veel schade aan het lichaam toebrengen. Of als je liever leest drop ik gewoon hier weer een linkje: https://academic.oup.com/ajcn/article/89/5/1627S/4596952 met 120 references. (Staan btw naast de voordelen ook de mogelijke tekorten besproken voor een vega(n) dieet, maar op een -vind ik- neutralere manier dan de link die jij stuurt). Maargoed, eerlijk, weet je waarom dit niet werkt? Jij gaat dit nooit van A tot Z met 120 references van A tot Z doorlezen, net als ik geen 73 references van A tot Z doorlees.

En dan komen we eigenlijk ook weer uit bij.. voor elk onderzoek met de ene conclusie, is er een onderzoek met de andere conclusie. Daarom vind ik het juist belangrijk om wat meer een 'gesprek' op te zoeken in plaats van wat snelle linkjes te droppen of het droppen van een linkje te verdedigen, maar echt inhoudelijk te kijken wat de ander zegt (en dat vind ik zelf ook lastig, soms). En daarom vind ik het jammer dat het nu draait om aantallen referenties (en niet kijken welk punt die refenties precies ondersteunen) of anekdotisch bewijs/voorbeelden.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Voor elke geplukte plant sterven er duizenden insecten. :cry:
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rayyar zei:
Voor elke geplukte plant sterven er duizenden insecten. :cry:
Klik om te vergroten...

Awwww!! Als dat je zo verdrietig maakt zou ik gauw stoppen met dierlijke producten, weet je hoeveel planten die beesten vreten :tearsofjoy::cry:
P
PrisonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind het niet eten van dierlijke producten omdat het zielig is voor het dier te ver gaan. Echter ben ik wel helemaal voor eerlijk en biologisch vlees. Weet wat je eet, en dan vooral het vlees.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vind je het te ver gaan voor jezelf, of vind je het ook te er gaan als een ander dat doet?
P
PrisonLid
01-01-2024, 00:00
#9
KropSla zei:
Vind je het te ver gaan voor jezelf, of vind je het ook te er gaan als een ander dat doet?
Klik om te vergroten...

Iedereen moet het zelf weten maar ik vind vlees erg lekker. Vooral biologisch vlees waarvan je weet dat het dier goed heeft geleefd, want dat smaakt echt stukken beter.

Wat ik te ver vind gaan is dat andere mensen hun moraliteit en overtuigingen willen opleggen bij. Met behulp van pseudo-wetenschap en aannames. Maar dat geldt niet alleen voor sommige fanatieke vegans, maar ook voor vele religies.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja, het punt dat je je moet gaan verdedigen omdat je vlees eet...

Gelukkig komen die veganisten niet aan je voordeur. :tongueout:
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben aan het daten met een meisje die er een veganistische levensstijl op nahoudt. Ze accepteert mijn bloeddorstigheid tot op heden nog wel. Ben benieuwd wanneer ik bekeerd word.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@Mindless
Misschien komt het doordat ik niet om ga met mensen die pesten?

Wat @Matty420 betreft, hij suggereert dat iedereen zich lichamelijk/geestelijk beter/fitter en weet ik allemaal nog meer voelt als die eenmaal vegetarier zijn en dat klopt gewoonweg niet.

''Vlees en vis eten, ik kan het iedereen aanraden! Je voelt je zoo veel beter dan waneer je je daar van onthoudt bla bla bla'' Dat zeggen mensen die geen vegetarier zijn echt nooit. Die niet nee. En dat bedoel ik dus.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
@Mindless
Misschien komt het doordat ik niet om ga met mensen die pesten?
Klik om te vergroten...
Dat zal het zijn.

acht.zes zei:
Wat @Matty420 betreft, hij suggereert dat iedereen zich lichamelijk/geestelijk beter/fitter en weet ik allemaal nog meer voelt als die eenmaal vegetarier zijn en dat klopt gewoonweg niet.

''Vlees en vis eten, ik kan het iedereen aanraden! Je voelt je zoo veel beter dan waneer je je daar van onthoudt bla bla bla'' Dat zeggen mensen die geen vegetarier zijn echt nooit. Die niet nee. En dat bedoel ik dus.
Klik om te vergroten...
Of iemand is gewoon erg enthousiast over hoe goed zijn/haar lichaam reageert op een nieuw dieet/nieuwe leefstijl en wil dat graag delen.

Had ik zelf ook toen ik net begon met vegetarisch eten. Ik ben ook weleens overenthousiast met nieuwe dingen die ik probeer. Daarnaast viel het gewoon goed omdat mijn lichaam het rond die tijd zwaar had met vlees verteren, maar dat terzijde. Mijn punt is, het kan gewoon enthousiasme zijn en niet per se een superioriteitscomplex.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless
Nou doe je t zelf ook lol :tilttearlaugh:

Misschien is het gewoon jezelf dingen wijs proberen te maken om het langer vol te kunnen houden, zo'n leven als vegetarier?

Want het is gewoon een feit dat je lichaam het veel beter doet als je zo gevarieerd mogelijk eet dus met af en toe een stukkie vlees, vis en een eitje op zijn tijd en dergelijke. Dan heb je ook geen supplementen nodig voor het aanvullen van tekorten en dergelijke.

Dat je er een beter gevoel over hebt als je geen dieren meer eet kan ik me wel voorstellen hoor! Maar dat je er lichamelijk beter van zou worden is gewoon bull!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
Misschien is het gewoon jezelf dingen wijs proberen te maken om het langer vol te kunnen houden, zo'n leven als vegetarier?
Klik om te vergroten...
Dat gebeurd veel denk ik ja, maar voor de tweede keer: mijn punt is dat de intentie oprecht kan zijn. Dat men geen superioriteitscomplex heeft, maar (misschien aanvankelijk) goede resultaten ziet door een vegetarisch/vegan dieet en dat graag wil delen met anderen.

acht.zes zei:
Want het is gewoon een feit dat je lichaam het veel beter doet als je zo gevarieerd mogelijk eet dus met af en toe een stukkie vlees, vis en een eitje op zijn tijd en dergelijke. Dan heb je ook geen supplementen nodig voor het aanvullen van tekorten en dergelijke.

Dat je er een beter gevoel over hebt als je geen dieren meer eet kan ik me wel voorstellen hoor! Maar dat je er lichamelijk beter van zou worden is gewoon bull!
Klik om te vergroten...
Het kan ook zo zijn dat een vegetarisch/vegan dieet tijdelijk goed is voor iemand. Elke keer na vlees eten een opgeblazen gevoel hebben, problemen met naar de wc gaan, etc. is nou niet bepaald je gezond voelen. Een tijd lang vegetarisch/vegan eten kan dan mogelijk je lichaam de tijd geven om te herstellen, net zoals bijvoorbeeld een (water-)vast dat kan doen.

Het is zo dat veel mensen die jarenlang een vegetarisch/vegan dieet aanhouden gezondheidsproblemen ontwikkelen, maar zeggen dat het voor iedereen met elk lichaam sowieso het beste is om vlees/vis/eieren in hun dieet te hebben is imo te zwart/wit gezien. Persoonlijk ben ik nu van alle speciale diëten en leefstijlen af (behalve intermitterend vasten) en luister ik gewoon goed naar mijn lichaam. Als iets op een bepaald moment goed voor je werkt, betekent dat niet dat dat altijd zo zal zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Mindless
Dat vind ik genuanceerd genoeg voor een dikke like.

Maar het is juist die nuance die ik eigenlijk standaard mis bij zowat alle vegetariers/veganisten. Ze maken er een grote mooi weer show van terwijl het toch echt niet evident is om allerlei kunstgrepen te moeten toepassen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, en daar heb ik nog nooit een vegetarier/veganist uit zichzelf over horen beginnen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik had altijd vernomen dat het maar een paar voedingsstoffen waren waar je op moest letten. Uiteraard moet je B12 supplementeren en daarnaast letten op geloof ik ijzer en zink. Dat deed ik en alsnog voelde ik mij niet energiek en daarnaast ook niet echt verzadigd. Maar aan de andere kant zijn er mensen die het al 10 jaren of langer doen en in goede gezondheid (lijken te) zijn. Maar inderdaad, het komt denk ik veel voor dat vegetariërs en veganisten die zich niet goed voelen, alsnog door blijven gaan met iets dat voor hen persoonlijk gewoon niet goed is, omdat ze bijvoorbeeld de vegan identiteit en het morele gedachtegoed daarachter op de eerste plek zetten, nog voor hun gezondheid. En dat is gewoon heel erg kwalijk.
M
Matty420Lid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
@Mindless
Misschien komt het doordat ik niet om ga met mensen die pesten?

Wat @Matty420 betreft, hij suggereert dat iedereen zich lichamelijk/geestelijk beter/fitter en weet ik allemaal nog meer voelt als die eenmaal vegetarier zijn en dat klopt gewoonweg niet.

''Vlees en vis eten, ik kan het iedereen aanraden! Je voelt je zoo veel beter dan waneer je je daar van onthoudt bla bla bla'' Dat zeggen mensen die geen vegetarier zijn echt nooit. Die niet nee. En dat bedoel ik dus.
Klik om te vergroten...

excuse you, ik ben een zij. En omnivoren zeggen dat nooit omdat het niet klopt :))
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Matty420
Excuzes moi madam!

Maar de wetenschap is het toch echt met me eens hoor. En ik neem aan dat ook jij de tekorten die je krijgt door dat eenzijdig voedingspatroon weer aanvult met enkele supplementen (en zo niet zou ik daar maar eens snel mee beginnen!)
M
Matty420Lid
01-01-2024, 00:00
#20
acht.zes zei:
@Matty420
Excuzes moi madam!

Maar de wetenschap is het toch echt met me eens hoor. En ik neem aan dat ook jij de tekorten die je krijgt door dat eenzijdig voedingspatroon weer aanvult met enkele supplementen (en zo niet zou ik daar maar eens snel mee beginnen!)
Klik om te vergroten...

Nah, ik ga naar een diëtist en die helpt me met evenwichtige, veganistisch voeding. Ik slik niet echt supplementen omdat je alles behalve B12 in planten kunt vinden (tenzij je modder lekker vindt) maar ik eet nog steeds veel verwerkt eten (brood, ontbijtgranen, soya melk ...) en daar zit meestal b12 bij toegevoegd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2425262728
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."