Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFunctioneert een psychonaut in de maatschappij?

Functioneert een psychonaut in de maatschappij?

53 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?
Klik om te vergroten...

Ik was al zo en ik denk ver voor de meesten hier. Het is nu meer geaccepteerd. Toch pas via dit forum sinds enkele jaren interesse erin gekregen. Tot op heden is het helaas door allerlei omstandigheden nog niet echt van gekomen. Ik denk dat het nut kan hebben bij het accepteren van bepaalde dingen in mijn leven en wellicht dat ik iets in mezelf vindt of losmaak wat me verder op weg kan helpen. Echter komen de antwoorden en inzichten wat het beste voor me is meestal vanzelf. Zolang ik tenminste helder blijf. Vluchtgedrag heeft tot nog toe voldoende daarbij gewerkt. Misschien komt het er nooit meer van. Nu met Corona en wat er nog komen gaat, wordt het denk ik lastiger. De focus verschuift waarschijnlijk.

In een caravan/chalet wonen is heel moeilijk in NL ook al heeft de EU het na jaren uiteindelijk toegestaan. NL blijft dwars liggen ondanks een groot woningtekort. Menig gepensioneerde zou het denk ik willen. Ook veel immigranten of seizoenarbeiders zitten in recreatiewoningen. Meestal via huisjesmelkers. Permanent wonen is op veel plekken niet toegestaan of het wordt (nog) gedoogd. Na toestemming moesten parken veel investeren in bereikbaarheid voor hulpdiensten en moest alles voldoen aan de geldende regels en voorschriften, zoals straatverlichting, riool en elektra. Ook heeft het gevolgen voor de gemeente zelf. Er moeten dan voorzieningen komen binnen een bepaalde afstand, zoals een supermarkt, school en de dokter. Tevens stijgt dan ineens het aantal inwoners en heeft dat invloed op overheidssubsidies en de budgetten. In Noord-Holland is een vooralsnog gedoogd park wat in het nieuws is geweest afgelopen jaren. Ik weet niet hoe het er nu voor staat daar.

Over nagedacht meer aan vechtsport te gaan doen en je vriendin mee te nemen? Ik deed onlangs weer wat oefeningen buiten en werd helemaal blij. Buiten vind ik dat altijd veel leuker. Ik kreeg er extra energie van en een frisse blik.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik was depresief en funcioneerde niet in de maatschappij en om die reden ben ik paddos gaan eten.

Na een jaar experimenteren is mijn depressie weg. Ik kwam er namelijk achter dat het de maatschappij is die mij depresief maakt, dus ben ik die nu aan het ontvluchten.

Ik had dat nooit willen erkennen en probeerde normaal te zijn. Nu probeer ik het niet meer en ben ik mezelf.
p
psycelLid
01-01-2024, 00:00
#3
inner_search zei:
Even een vraagje.
Waar halen jullie je "spirituele" kleding ?
Wil zo een pofbroek en super losse shirt met mooie patronen en kleuren kopen , maar weet niet welke webshop degelijke kwaliteit stof verkoopt ?
Klik om te vergroten...

virblatt.store

Alternative clothing and hippie clothing from virblatt

Alternative clothing and hippie clothing with harem pants, Aladdin pants, hippie ponchos and hippie jackets. Here you will find ethnic clothing and hemp clothing for your alternative lifestyle. Shop now and enjoy CO2 neutral shipping!
virblatt.store virblatt.store
Heb zelf een aantal keren wat besteld op deze website, zeer te spreken over de kwaliteit. Op festivals is het aanbod wat breder... Ohja coronavirus 🙃
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rivalrie zei:
Jij bent niet gebonden. Je kiest er voor om gebonden te zijn.... niet dat je het uit zou moeten maken, maar wellicht jezelf meer ruimte geven?
Klik om te vergroten...
Maar ik heb helemaal geen problemen met gebonden zijn aan mijn vriendin. Wel aan mijn werk. Daarbij had ik niet over een kromme teen bij het benoemen van medische redenen van mijn vriendin dus daar dient gewoon rekening mee gehouden te worden. Wat ik trouwens graag doe want ben dol op haar en kan zo 24/7 met haar zijn.
Albedo zei:
Over nagedacht meer aan vechtsport te gaan doen en je vriendin mee te nemen? Ik deed onlangs weer wat oefeningen buiten en werd helemaal blij. Buiten vind ik dat altijd veel leuker. Ik kreeg er extra energie van en een frisse blik.
Klik om te vergroten...
Dan kan ze alleen kijken en niet meedoen om diezelfde medische redenen. Maar voor mij zou het zeker goed zijn en ben me lichamelijk al een beetje aan het voorbereiden voor een sport als karate, tai kwando oid.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#5
psycel zei:
virblatt.store

Alternative clothing and hippie clothing from virblatt

Alternative clothing and hippie clothing with harem pants, Aladdin pants, hippie ponchos and hippie jackets. Here you will find ethnic clothing and hemp clothing for your alternative lifestyle. Shop now and enjoy CO2 neutral shipping!
virblatt.store virblatt.store
Heb zelf een aantal keren wat besteld op deze website, zeer te spreken over de kwaliteit. Op festivals is het aanbod wat breder... Ohja coronavirus 🙃
Klik om te vergroten...
Thx man , net een bestelinkje gedaan , post men outfits wel als ik ze heb volgende week :grin: kan al niet wachten om te chillen in men hangmat :grin:
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
Even een vraagje.
Waar halen jullie je "spirituele" kleding ?
Wil zo een pofbroek en super losse shirt met mooie patronen en kleuren kopen , maar weet niet welke webshop degelijke kwaliteit stof verkoopt ?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
inner_search zei:
Even een vraagje.
Waar halen jullie je "spirituele" kleding ?
Wil zo een pofbroek en super losse shirt met mooie patronen en kleuren kopen , maar weet niet welke webshop degelijke kwaliteit stof verkoopt ?
Klik om te vergroten...
Een harem broek bedoel je ?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rivalrie zei:
Een harem broek bedoel je ?
Klik om te vergroten...
Wist de naam niet , idd een harembroek met bijpassende shirt nzo.
fashion-heren-harembroek-tie-dye.jpg
Thx ! Kan ik teminsten effe goed zelf googlen nu ik de naam ken ! :)
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kvond zijn manier van het uitleggen hier wel passen.
S
SisyphusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dit onderwerp is voor mij ook helemaal raak, zoveel gelijkgestemden hier zou geen verrassing moeten zijn, maar toch ben ik verrast :). Mijn weerstand voor de huidige maatschappij was er al voordat ik psychedelica gebruikte, echter door nieuwe inzichten is dat wel bevestigd en sterker geworden. Daarom vraag ik me nu ook af of ik er wel mee door zou moeten gaan, aangezien ik steeds minder aan de geldende standaard wil blijven voldoen en dat problemen kan gaan geven.

Vanaf mijn 20e ben ik fulltime gaan werken, de eerste jaren waren prima, maar na een paar jaar besef je dat het werk dat je doet helemaal niet relevant is. We houden elkaar aan het werk omdat het huidige financiele schuldenstelsel een constante economische groei vereist, wat forceert dat werken noodzakelijk is. Mijn ideaalbeeld is dat we allemaal doen wat nodig is en alle overbodige overhead wegnemen, waardoor we veel minder kunnen werken of eerder kunnen stoppen.

Daarnaast ben ik enigszins minimalistisch, hoe minder ik heb, hoe minder zorgen ik hoef te maken over mijn spullen en die te behouden / niet kwijt te raken. De potentie om dingen te verliezen veroorzaken bij mij spanningen, minder hebben geeft mij rust. Ik woon in een 2-kamer appartement en vind dat meer dan voldoende, ik zou ook in een studio kunnen wonen, maar ik woon nu al het kleinst van al mijn vrienden, dus dat gaat alleen maar raar gevonden worden.

Sinds de lockdown zie ik mijn collega's niet meer en valt het me op dat ik ze ook niet mis. De laatste weken had ik ook al geen zin meer om in de pauze bij ze te gaan zitten, want de onderwerpen zijn altijd hetzelfde en nogal typisch. En dan heb je nog het type dat zelf niet veel voorstelt, maar omdat hij zichzelf niet verbeterd maar wel beter wil zijn dan anderen, juist anderen omlaag probeert te halen om er boven te komen.

Nu zou ik alles op de schop willen gooien, het liefst zou ik gaan voor een volledig vrij leven, zo min mogelijk bezit en alleen doen wat nodig is. Maar ik durf mijn zekerheden niet op te geven, dus zit ik met een hypotheek en vast contract in een baan die me niet boeit. Tegen mijn wil in wat ik ben gaan zien als kapitalistische slavernij (ik kan hier nog veeel te lang over doorgaan, maar dat was het punt niet helemaal), niet wetende hoe ik zekerheid die ik verlang kan vinden in een andere vorm van leven.

Dus ja, ik functioneer nog omdat het de verwachting is en ik niet anders durf, maar niet omdat het me bevalt. Is er ergens een klooster voor ons?
P
Pace LeyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb het topic met interesse gelezen. Ik ben zelf helemaal niet negatief over de maatschappij. Als ik goed om me heen kijk, zie ik heel veel mensen die vooral het goede willen doen. Echter leeft ieder in zn eigen bubbel en mensen botsen wel eens met elkaar. Maar als je in meta visie kijkt, zie ik vooral mensen die graag in harmonie met elkaar samen willen leven, ook al lijkt het daar lang niet altijd op.

Tripmiddelen geven me meer inzicht om juist een betere versie van mezelf de wereld in te sturen en de zaken van meerdere perspectieven te zien. Ik sta proactief in het leven en ga helemaal niet zitten afwachten hoe het gesprek aan de koffietafel over t weer wordt geklaagd. Laatst had ik een heel tof gesprek met de schoonmaakster over vrije seks haha!
Collega's zijn net puppy's. Je kunt ze trainen :sweatsmile: Die saaie gesprekken willen zij ook niet, maar dat is blijkbaar een manier om connectie aan te gaan. Maar zo'n gesprek geeft altijd terug wat je zelf aan input geeft. Probeer hier en daar eens iemand te prikkelen, of geef een keer een beetje teveel liefde als iemand rot doet of klaagt en kijk wat er gebeurt.
Mijn werk is een speeltuin waarin ik mijn best doe voor mensen en een positieve invloed op ze wil hebben. Want dit maakt mij blij, maar als bonus krijg ik vaak hele goede energie terug. Ik lig de helft van de dag in een deuk en heb altijd zulke leuke gesprekken op het werk.
Dit is lang niet altijd zo geweest maar heb daaraan gewerkt door veel te lezen over gedrag en communicatie. Mensen beïnvloeden elkaar voortdurend en vaak onbewust, maar het is ook heel leuk en leerzaam om dit soort gedragingen bewust in te zetten om invloed te hebben op de mensen om je heen. Het werkt als een malle en is onwijs leuk om te zien hoe snel je effect kunt hebben.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Hallo allemaal,

Ik moest toch even goed nadenken waar ik dit topic moest plaatsen maar hij kan eigenlijk op meerdere plekken. Het heeft min of meer met gezondheid te maken en dan met name de psychische gezondheid. Maar eigenlijk meer over het wel of niet kunnen functioneren in onze huidige maatschappij als fervent tripper/psychonaut.

Laatste tijd merk ik weer dat ik mij redelijk snel van dingen aantrek die op mijn werk gebeuren. Voel me ongelofelijk snel in een sleur zitten, irriteer mij aan vele mensen, maak me zorgen over geld en baanzekerheid, denk veel na over mijn werk in mijn vrije tijd, denk veel na over hoe ik in de groep val op het werk enzovoort. Ik ben nou eenmaal net even anders dan vele mensen in eerste instantie denken en misschien laat ik mijzelf ook wel zo doen voorkomen. Ik kom of kan heel spontaan overkomen, als een echt sociaal mens. Maar eigenlijk ben ik een ontzettende denker en redelijk introvert. Mijn extraverte houding gebruik ik alleen maar om nog enigszins mee te komen met de rest. Nou weet ik dat jezelf zijn altijd het beste is, maar als ik dat was dan had ik nu geen baan. Ik kan namelijk ontzettend slecht tegen de dagelijkse sleur en al helemaal aan de mensen (collega's) die ik dan elke dag moet zien. Niet dat ik een hekel aan ze heb en het zijn best aardige mensen maar al dat onzinnige gedoe over popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit enzo etc kan ik zo zwaar slecht tegen.

Nou valt mij op dat diverse maatjes die ook vaak trippen of zich bezig houden met psychedelica, hier ook last van hebben. 2 maten van me reizen alleen maar de wereld rond, andere maat geen werk en komt niet mee met de maatschappij en gedoemd eeuwig vrijgezel te blijven, weer een andere maat komt qua werk goed mee maar is nu 35 en heeft nog maar 1x een vriendin gehad in zijn leven terwijl hij best wat vrienden groepjes kent maar toch wat ontbreekt in zijn leven en zo ken ik nog wel vaag een paar maten dat vaker hebben getript maar niet goed meekomen met de maatschappij.

Nou ben ik er van overtuigd dat vele psychedelica de mens laat inzien wat nou eigenlijk echt belangrijk is in het leven. Maar werk, geld, carrière maken, veel vrienden hebben, populair zijn enzovoort zijn nou precies niet de dingen die eigenlijk belangrijk zijn. Maar om mee te komen met de maatschappij zal je deze dingen toch als belangrijk moeten bestempelen om niet volledig alleen achter te blijven. Nou kom ik bij mij kern van mijn verhaal....

* Kan het zo zijn dat psychedelica ervoor kan zorgen dat je een afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij? en daardoor dus je moeilijk aan dat achterlijke gedoe van vele mensen om ons heen kan aanpassen?

* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?

Ik weet namelijk ontzettend goed dat mijn baan helemaal niet belangrijk is en geld al helemaal niet. Maar toch maak ik mij er druk over. De hierboven genoemde maatjes hebben per maand minsten drie keer zo weinig te besteden dan ik, maar die leven prima en zijn niet minder blij. Verder vind ik best dat ik leuk werk heb en dat is best bijzonder om uit mijn mond te horen. Vind het "moeten" werken elke dag afschuwelijk. Werk, thuiskomen eten bijkomen slapen en dan weer werk. Precies dit voor 5 dagen lang ELKE week. Echt afschuwelijk, hoe leuk ik mijn werk ook vind. En dan waar mensen het elke dag ook over hebben... Sport, geld, kijk mij polulair zijn, mode, over andere roddelen/zwartmaken, beter voelen dan een ander, vooroordelen enzovoort. Het kost mij echt te veel energie om hier allemaal aan mee te doen. Maar hier niet aan meedoen werkt zeer negatief en mensen gaan je dan vermijden of daarop beoordelen. Tegenwoordig is het ook niet meer belangrijk om goed in je werk te zijn maar hoe goed je in de groep valt en hoe populair je bent. Dit zijn gewoon dingen waar ik mij ontzettend aan irriteer.

Ik leg de link een beetje met psychedelica omdat ik dit ook bij mijn psychonaut maatjes relatief vaak zie en ik in periodes dat ik me teveel van mijn werkklimaat en collega's aantrek, ik moeilijk of niet meer lekker kan trippen. En dat zegt iemand dat zo 200x in zijn leven heeft getript waarvan 98% van de keren ik nooit problemen heb gehad. Maar vooral de laatste paar jaren dat ik van banen ben geswitch en baanzekerheid dus een ding is, lukt het me niet meer zo. Wat dus duidelijk en teken is dat dat niet goed zit in mijn leven. Maar nou ben ik bang dat mede door het vele trippen, ik nooit meer echt mee kan komen met deze maatschappij omdat onze maatschappij, in mijn ogen, aan het doordraaien is. Alles draait om geld en macht en door mijn vele wijze lessen door de o zo machtige psychedelica heb ik hier bewust maar ook onbewust afkeer tegen.

Zal psychedelica een oorzaak en of een gevolg zijn? Hoe voelen mede psychonauten dit?

Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
Klik om te vergroten...
Zeer, zeer herkenbaar.

Daarom verdoof ik mijzelf zeer geregeld. Anders lukt het niet om mee te komen. Niet dat ik het niet kan, maar omdat ik anders niet wil.

We hebben het leven zo erg gestructureerd, dat er geen spontaniteit meer in zit. Drugs en alcohol zijn de uitspattingen die ik geregeld nodig heb. Daarmee functioneer ik prima, met een goede baan, leuke vriendin, goede vrienden en familie.

Nuchter is het leven mij echt te saai.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Richard Nixon functioneerde prima onder Zolpidem, hij zou zo in een reclamesportje voor de KPN kunnen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pace Ley zei:
Ik heb het topic met interesse gelezen. Ik ben zelf helemaal niet negatief over de maatschappij. Als ik goed om me heen kijk, zie ik heel veel mensen die vooral het goede willen doen. Echter leeft ieder in zn eigen bubbel en mensen botsen wel eens met elkaar. Maar als je in meta visie kijkt, zie ik vooral mensen die graag in harmonie met elkaar samen willen leven, ook al lijkt het daar lang niet altijd op.
Klik om te vergroten...
Wat een leuke reactie en een mooie positieve boodschap! Heb je toevallig onlangs het boek "De meest mensen deugen" gelezen? Zo niet dan is dat een aanrader voor je!

Pace Ley zei:
Laatst had ik een heel tof gesprek met de schoonmaakster over vrije seks haha!
Klik om te vergroten...
Ben nu natuurlijk wel benieuwd naar de conclusie! :tonguewink:

Pace Ley zei:
maar het is ook heel leuk en leerzaam om dit soort gedragingen bewust in te zetten om invloed te hebben op de mensen om je heen. Het werkt als een malle en is onwijs leuk om te zien hoe snel je effect kunt hebben.
Klik om te vergroten...
Mogen we op les bij je?!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."