#1
Mooi bericht @NiandraLades, bedankt!Om antwoord te geven op de vraag in de titel: NEE, in mijn ogen gaat het NIET (goed) samen. En dat is ook precies de bedoeling. Want het systeem klopt niet. We zijn niet gemaakt om als robot ons taakje uit te voeren voor de grote bedrijven en instanties in een samenleving waar alles draait om geld, macht en controle. We worden ongelukkig, we worden ziek, we zijn de verbinding met anderen en onze omgeving kwijt, we koppelen ons los van de natuur waar wij zelf deel van uit maken.
We moeten niet willen dat wij onszelf aanpassen zodat we mee kunnen draaien in de maatschappij. De maatschappij moet veranderen zodat we er allemaal in passen. Zodat we allemaal weer in harmonie gaan leven en gaan samenwerken als het grote geheel wat we zijn. Zo lang we dit niet in gaan zien zal er steeds meer vervreemding en loskoppeling plaatsvinden waardoor wij uiteindelijk geen idee meer hebben wie wij nou werkelijk zelf zijn. Ik vraag me af in hoeverre er dan nog sprake zal zijn van 'vrije wil'. En of wij dan überhaupt wel weten dat wij geen vrije wil meer hebben.
Als ik lees @Mezelf dat je je huis, spullen en stacaravan anders niet meer kan betalen, vraag ik mij af of vasthouden aan zekerheid en materialisme opweegt tegen de prijs die je ervoor betaalt? Wat als je je huis en een hoop spullen verkoopt, daardoor (veel) minder kan werken of ander werk kan doen wat beter bij je past, en in je stacaravan gaat wonen? Wat als je meer zelfvoorzienend zou kunnen leven en meer op een manier zoals jij dat zelf wil, waarbij het niet uitmaakt hoe het overkomt op anderen? Het zijn misschien behoorlijke offers maar om ongelukkig te blijven in je baan en een imago vast te moeten houden van iemand die je niet bent zodat je mee kunt blijven draaien in een verknipte maatschappij reist bij mij wel de vraag op of dat nu is waar je het meest gelukkig van word. Het is maar een voorbeeld natuurlijk, ik bedoel het niet specifiek naar jou toe, ik denk dat er velen zijn die in eenzelfde soort situatie zitten.
Als we het écht willen zijn er mogelijkheden. Voor de één zal het meer offers vergen dan voor de ander. Ik kan me voorstellen dat je als getrouwde vader van 2 kinderen niet zo maar je baan opgeeft en volledig zo gaat leven zoals je zou willen. Ook ik kan niet zo maar alles loslaten en gaan leven zoals ik dat wil. Wel ben ik mijn leven behoorlijk op zijn kop aan het zetten zodat ik, binnen de situatie waarin ik zit, toch zo veel mogelijk vrij zal kunnen leven. Als we dingen anders willen zullen we toch echt bij onszelf moeten beginnen, denk ik. En zo langzaam maar zeker de wereld om ons heen veranderen.
En ja, psychedelica hebben daar bij mij een enorme rol in gespeeld. Ik durf wel te stellen dat ik dit zonder psychedelica allemaal niet ingezien zou hebben, of dat het proces tenminste véél langer had geduurd (niet in dit leven waarschijnlijk).
Je hebt ook helemaal gelijk. Weet alleen niet goed hoe ik verder moet reageren. Ookal snap ik wat je zegt en geloof ik er in, toch is het confronterend. Daarbij heb ik een vriendin waar om medische redenen ik/we ook wat meer gebonden zijn dan we zouden willen. Wellicht kom ik later nog uitgebreider op je bericht terug. Nogmaals bedankt voor je reactie!
