Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFunctioneert een psychonaut in de maatschappij?

Functioneert een psychonaut in de maatschappij?

53 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
NiandraLades zei:
Om antwoord te geven op de vraag in de titel: NEE, in mijn ogen gaat het NIET (goed) samen. En dat is ook precies de bedoeling. Want het systeem klopt niet. We zijn niet gemaakt om als robot ons taakje uit te voeren voor de grote bedrijven en instanties in een samenleving waar alles draait om geld, macht en controle. We worden ongelukkig, we worden ziek, we zijn de verbinding met anderen en onze omgeving kwijt, we koppelen ons los van de natuur waar wij zelf deel van uit maken.
We moeten niet willen dat wij onszelf aanpassen zodat we mee kunnen draaien in de maatschappij. De maatschappij moet veranderen zodat we er allemaal in passen. Zodat we allemaal weer in harmonie gaan leven en gaan samenwerken als het grote geheel wat we zijn. Zo lang we dit niet in gaan zien zal er steeds meer vervreemding en loskoppeling plaatsvinden waardoor wij uiteindelijk geen idee meer hebben wie wij nou werkelijk zelf zijn. Ik vraag me af in hoeverre er dan nog sprake zal zijn van 'vrije wil'. En of wij dan überhaupt wel weten dat wij geen vrije wil meer hebben.

Als ik lees @Mezelf dat je je huis, spullen en stacaravan anders niet meer kan betalen, vraag ik mij af of vasthouden aan zekerheid en materialisme opweegt tegen de prijs die je ervoor betaalt? Wat als je je huis en een hoop spullen verkoopt, daardoor (veel) minder kan werken of ander werk kan doen wat beter bij je past, en in je stacaravan gaat wonen? Wat als je meer zelfvoorzienend zou kunnen leven en meer op een manier zoals jij dat zelf wil, waarbij het niet uitmaakt hoe het overkomt op anderen? Het zijn misschien behoorlijke offers maar om ongelukkig te blijven in je baan en een imago vast te moeten houden van iemand die je niet bent zodat je mee kunt blijven draaien in een verknipte maatschappij reist bij mij wel de vraag op of dat nu is waar je het meest gelukkig van word. Het is maar een voorbeeld natuurlijk, ik bedoel het niet specifiek naar jou toe, ik denk dat er velen zijn die in eenzelfde soort situatie zitten.

Als we het écht willen zijn er mogelijkheden. Voor de één zal het meer offers vergen dan voor de ander. Ik kan me voorstellen dat je als getrouwde vader van 2 kinderen niet zo maar je baan opgeeft en volledig zo gaat leven zoals je zou willen. Ook ik kan niet zo maar alles loslaten en gaan leven zoals ik dat wil. Wel ben ik mijn leven behoorlijk op zijn kop aan het zetten zodat ik, binnen de situatie waarin ik zit, toch zo veel mogelijk vrij zal kunnen leven. Als we dingen anders willen zullen we toch echt bij onszelf moeten beginnen, denk ik. En zo langzaam maar zeker de wereld om ons heen veranderen.

En ja, psychedelica hebben daar bij mij een enorme rol in gespeeld. Ik durf wel te stellen dat ik dit zonder psychedelica allemaal niet ingezien zou hebben, of dat het proces tenminste véél langer had geduurd (niet in dit leven waarschijnlijk).
Klik om te vergroten...
Mooi bericht @NiandraLades, bedankt!
Je hebt ook helemaal gelijk. Weet alleen niet goed hoe ik verder moet reageren. Ookal snap ik wat je zegt en geloof ik er in, toch is het confronterend. Daarbij heb ik een vriendin waar om medische redenen ik/we ook wat meer gebonden zijn dan we zouden willen. Wellicht kom ik later nog uitgebreider op je bericht terug. Nogmaals bedankt voor je reactie! :blushing:
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Mooi bericht @NiandraLades, bedankt!
Je hebt ook helemaal gelijk. Weet alleen niet goed hoe ik verder moet reageren. Ookal snap ik wat je zegt en geloof ik er in, toch is het confronterend. Daarbij heb ik een vriendin waar om medische redenen ik/we ook wat meer gebonden zijn dan we zouden willen. Wellicht kom ik later nog uitgebreider op je bericht terug. Nogmaals bedankt voor je reactie! :blushing:
Klik om te vergroten...
Jij bent niet gebonden. Je kiest er voor om gebonden te zijn.... niet dat je het uit zou moeten maken, maar wellicht jezelf meer ruimte geven?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?
Klik om te vergroten...

Ik was al zo en ik denk ver voor de meesten hier. Het is nu meer geaccepteerd. Toch pas via dit forum sinds enkele jaren interesse erin gekregen. Tot op heden is het helaas door allerlei omstandigheden nog niet echt van gekomen. Ik denk dat het nut kan hebben bij het accepteren van bepaalde dingen in mijn leven en wellicht dat ik iets in mezelf vindt of losmaak wat me verder op weg kan helpen. Echter komen de antwoorden en inzichten wat het beste voor me is meestal vanzelf. Zolang ik tenminste helder blijf. Vluchtgedrag heeft tot nog toe voldoende daarbij gewerkt. Misschien komt het er nooit meer van. Nu met Corona en wat er nog komen gaat, wordt het denk ik lastiger. De focus verschuift waarschijnlijk.

In een caravan/chalet wonen is heel moeilijk in NL ook al heeft de EU het na jaren uiteindelijk toegestaan. NL blijft dwars liggen ondanks een groot woningtekort. Menig gepensioneerde zou het denk ik willen. Ook veel immigranten of seizoenarbeiders zitten in recreatiewoningen. Meestal via huisjesmelkers. Permanent wonen is op veel plekken niet toegestaan of het wordt (nog) gedoogd. Na toestemming moesten parken veel investeren in bereikbaarheid voor hulpdiensten en moest alles voldoen aan de geldende regels en voorschriften, zoals straatverlichting, riool en elektra. Ook heeft het gevolgen voor de gemeente zelf. Er moeten dan voorzieningen komen binnen een bepaalde afstand, zoals een supermarkt, school en de dokter. Tevens stijgt dan ineens het aantal inwoners en heeft dat invloed op overheidssubsidies en de budgetten. In Noord-Holland is een vooralsnog gedoogd park wat in het nieuws is geweest afgelopen jaren. Ik weet niet hoe het er nu voor staat daar.

Over nagedacht meer aan vechtsport te gaan doen en je vriendin mee te nemen? Ik deed onlangs weer wat oefeningen buiten en werd helemaal blij. Buiten vind ik dat altijd veel leuker. Ik kreeg er extra energie van en een frisse blik.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik was depresief en funcioneerde niet in de maatschappij en om die reden ben ik paddos gaan eten.

Na een jaar experimenteren is mijn depressie weg. Ik kwam er namelijk achter dat het de maatschappij is die mij depresief maakt, dus ben ik die nu aan het ontvluchten.

Ik had dat nooit willen erkennen en probeerde normaal te zijn. Nu probeer ik het niet meer en ben ik mezelf.
p
psycelLid
01-01-2024, 00:00
#5
inner_search zei:
Even een vraagje.
Waar halen jullie je "spirituele" kleding ?
Wil zo een pofbroek en super losse shirt met mooie patronen en kleuren kopen , maar weet niet welke webshop degelijke kwaliteit stof verkoopt ?
Klik om te vergroten...

virblatt.store

Alternative clothing and hippie clothing from virblatt

Alternative clothing and hippie clothing with harem pants, Aladdin pants, hippie ponchos and hippie jackets. Here you will find ethnic clothing and hemp clothing for your alternative lifestyle. Shop now and enjoy CO2 neutral shipping!
virblatt.store virblatt.store
Heb zelf een aantal keren wat besteld op deze website, zeer te spreken over de kwaliteit. Op festivals is het aanbod wat breder... Ohja coronavirus 🙃
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Jij bent niet gebonden. Je kiest er voor om gebonden te zijn.... niet dat je het uit zou moeten maken, maar wellicht jezelf meer ruimte geven?
Klik om te vergroten...
Maar ik heb helemaal geen problemen met gebonden zijn aan mijn vriendin. Wel aan mijn werk. Daarbij had ik niet over een kromme teen bij het benoemen van medische redenen van mijn vriendin dus daar dient gewoon rekening mee gehouden te worden. Wat ik trouwens graag doe want ben dol op haar en kan zo 24/7 met haar zijn.
Albedo zei:
Over nagedacht meer aan vechtsport te gaan doen en je vriendin mee te nemen? Ik deed onlangs weer wat oefeningen buiten en werd helemaal blij. Buiten vind ik dat altijd veel leuker. Ik kreeg er extra energie van en een frisse blik.
Klik om te vergroten...
Dan kan ze alleen kijken en niet meedoen om diezelfde medische redenen. Maar voor mij zou het zeker goed zijn en ben me lichamelijk al een beetje aan het voorbereiden voor een sport als karate, tai kwando oid.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#7
Even een vraagje.
Waar halen jullie je "spirituele" kleding ?
Wil zo een pofbroek en super losse shirt met mooie patronen en kleuren kopen , maar weet niet welke webshop degelijke kwaliteit stof verkoopt ?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
inner_search zei:
Even een vraagje.
Waar halen jullie je "spirituele" kleding ?
Wil zo een pofbroek en super losse shirt met mooie patronen en kleuren kopen , maar weet niet welke webshop degelijke kwaliteit stof verkoopt ?
Klik om te vergroten...
Een harem broek bedoel je ?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rivalrie zei:
Een harem broek bedoel je ?
Klik om te vergroten...
Wist de naam niet , idd een harembroek met bijpassende shirt nzo.
fashion-heren-harembroek-tie-dye.jpg
Thx ! Kan ik teminsten effe goed zelf googlen nu ik de naam ken ! :)
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kvond zijn manier van het uitleggen hier wel passen.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Hallo allemaal,

Ik moest toch even goed nadenken waar ik dit topic moest plaatsen maar hij kan eigenlijk op meerdere plekken. Het heeft min of meer met gezondheid te maken en dan met name de psychische gezondheid. Maar eigenlijk meer over het wel of niet kunnen functioneren in onze huidige maatschappij als fervent tripper/psychonaut.

Laatste tijd merk ik weer dat ik mij redelijk snel van dingen aantrek die op mijn werk gebeuren. Voel me ongelofelijk snel in een sleur zitten, irriteer mij aan vele mensen, maak me zorgen over geld en baanzekerheid, denk veel na over mijn werk in mijn vrije tijd, denk veel na over hoe ik in de groep val op het werk enzovoort. Ik ben nou eenmaal net even anders dan vele mensen in eerste instantie denken en misschien laat ik mijzelf ook wel zo doen voorkomen. Ik kom of kan heel spontaan overkomen, als een echt sociaal mens. Maar eigenlijk ben ik een ontzettende denker en redelijk introvert. Mijn extraverte houding gebruik ik alleen maar om nog enigszins mee te komen met de rest. Nou weet ik dat jezelf zijn altijd het beste is, maar als ik dat was dan had ik nu geen baan. Ik kan namelijk ontzettend slecht tegen de dagelijkse sleur en al helemaal aan de mensen (collega's) die ik dan elke dag moet zien. Niet dat ik een hekel aan ze heb en het zijn best aardige mensen maar al dat onzinnige gedoe over popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit enzo etc kan ik zo zwaar slecht tegen.

Nou valt mij op dat diverse maatjes die ook vaak trippen of zich bezig houden met psychedelica, hier ook last van hebben. 2 maten van me reizen alleen maar de wereld rond, andere maat geen werk en komt niet mee met de maatschappij en gedoemd eeuwig vrijgezel te blijven, weer een andere maat komt qua werk goed mee maar is nu 35 en heeft nog maar 1x een vriendin gehad in zijn leven terwijl hij best wat vrienden groepjes kent maar toch wat ontbreekt in zijn leven en zo ken ik nog wel vaag een paar maten dat vaker hebben getript maar niet goed meekomen met de maatschappij.

Nou ben ik er van overtuigd dat vele psychedelica de mens laat inzien wat nou eigenlijk echt belangrijk is in het leven. Maar werk, geld, carrière maken, veel vrienden hebben, populair zijn enzovoort zijn nou precies niet de dingen die eigenlijk belangrijk zijn. Maar om mee te komen met de maatschappij zal je deze dingen toch als belangrijk moeten bestempelen om niet volledig alleen achter te blijven. Nou kom ik bij mij kern van mijn verhaal....

* Kan het zo zijn dat psychedelica ervoor kan zorgen dat je een afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij? en daardoor dus je moeilijk aan dat achterlijke gedoe van vele mensen om ons heen kan aanpassen?

* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?

Ik weet namelijk ontzettend goed dat mijn baan helemaal niet belangrijk is en geld al helemaal niet. Maar toch maak ik mij er druk over. De hierboven genoemde maatjes hebben per maand minsten drie keer zo weinig te besteden dan ik, maar die leven prima en zijn niet minder blij. Verder vind ik best dat ik leuk werk heb en dat is best bijzonder om uit mijn mond te horen. Vind het "moeten" werken elke dag afschuwelijk. Werk, thuiskomen eten bijkomen slapen en dan weer werk. Precies dit voor 5 dagen lang ELKE week. Echt afschuwelijk, hoe leuk ik mijn werk ook vind. En dan waar mensen het elke dag ook over hebben... Sport, geld, kijk mij polulair zijn, mode, over andere roddelen/zwartmaken, beter voelen dan een ander, vooroordelen enzovoort. Het kost mij echt te veel energie om hier allemaal aan mee te doen. Maar hier niet aan meedoen werkt zeer negatief en mensen gaan je dan vermijden of daarop beoordelen. Tegenwoordig is het ook niet meer belangrijk om goed in je werk te zijn maar hoe goed je in de groep valt en hoe populair je bent. Dit zijn gewoon dingen waar ik mij ontzettend aan irriteer.

Ik leg de link een beetje met psychedelica omdat ik dit ook bij mijn psychonaut maatjes relatief vaak zie en ik in periodes dat ik me teveel van mijn werkklimaat en collega's aantrek, ik moeilijk of niet meer lekker kan trippen. En dat zegt iemand dat zo 200x in zijn leven heeft getript waarvan 98% van de keren ik nooit problemen heb gehad. Maar vooral de laatste paar jaren dat ik van banen ben geswitch en baanzekerheid dus een ding is, lukt het me niet meer zo. Wat dus duidelijk en teken is dat dat niet goed zit in mijn leven. Maar nou ben ik bang dat mede door het vele trippen, ik nooit meer echt mee kan komen met deze maatschappij omdat onze maatschappij, in mijn ogen, aan het doordraaien is. Alles draait om geld en macht en door mijn vele wijze lessen door de o zo machtige psychedelica heb ik hier bewust maar ook onbewust afkeer tegen.

Zal psychedelica een oorzaak en of een gevolg zijn? Hoe voelen mede psychonauten dit?

Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het zou helpen om meer naar je gevoel te luisteren. Als ik je stuk zo lees, dan denk ik dat je niet op de juiste plek zit.

Grappige is dat ik mij heel erg herken in je verhaal. Ik ben zelf voor een carrière en geld gegaan maar werd gek van de sleur op kantoor en het patser gedrag dat bij carrière tijgers hoort. Ik verdiende op mijn 33ste bijna een ton per jaar en dst was eigenlijk mijn doel... nu ben ik 35 en in een burnout beland en kan nu goed nadenken over wat ik echt wil en wat belangrijk is voor mij.

Wat zou kunnen helpen is om op te schrijven wat je leuk vond om te doen als kind en vervolgens kijken wat je daarmee zou kunnen doen.

Ik denk overigens niet dat je situatie wordt veroorzaakt door psychidelica, maar wellicht dat het je eerder inzicht geeft. Vergeet niet dat een midlife crisis nu steeds vaker voorkomt rond de 35 jaar. Het is heel normaal om je deze vragen te stellen.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voel me zwaar aangesproken , en de woorden liggen in mijn buik , maar ik denk dat ik ze er morgen zorgvuldig 1 voor 1 ga sorteren eerst.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk dat ik zelf iemand ben die al van jongs af aan de maatschappij niet begreep en ik kon er dan ook niet goed in meedraaien. Maar ik volgde toch het het geijkte pad en kopieerde het gedrag van de mensen om me heen.
Ik werd ontzettend depressief omdat ik me enorm eenzaam voelde en disconnected. Ik ben toen toch gestopt met m'n studie en zette het idee van een goede baan, een koophuis e.d. aan de kant. Ik kon het gewoonweg niet waarmaken. Ik nam een simpel baantje, maar ook dat maakt me diep ongelukkig. Ik deed werk in een commerciële sector en zag het nut niet in in van het werk wat ik deed en had geen enkele aansluiting met mijn collega's.
In die tijd tripte ik al wel vaak en kende ik veel mensen die er hetzelfde over dachten als ik en die gingen het vrije leven lijden, iets wat voor mij te moeilijk was, ik zat nog vast in mijn gevangenis. Ik had een bepaalde zekerheid nodig van een dak boven m'n hoofd en geld om eten te kunnen kopen.

Ik heb er jaren over gedaan om uit te zoeken wat ik nou nodig had en wilde. Ik nam geen drugs meer, ben lang depressief geweest en rommelde maar wat aan.
Een paar jaar geleden besloot ik voor een korte studie te gaan, heel erg onder mijn niveau, maar met de gedachte dat ik dan in ieder geval een inkomen had, een woning kon huren en wat rust zou vinden.

Ik kwam via via terecht op plekken met gelijkgestemde mensen en heb nu een baan, onder m'n niveau en met een laag salaris, maar op een plek waar ik me eindelijk thuis voel. Hier is niemand bezig met uiterlijk, status of geld. Hier zijn de mensen bezig met een ideaal en we steken enorm veel moeite in klimaat en milieuvriendelijk zijn op alle manieren. Er is oog voor elkaar en voor alle mensen in al hun hoedanigheden.
Ik mag hier mezelf zijn en ik word ondersteund.
Ik ben me zoveel gelukkiger gaan voelen en daarom ben ik ook weer gaan trippen. Nu ik een stabiele basis heb, kan ik weer verder borduren op hoe ik altijd al dacht en kan ik dit nu gaan verdiepen en toepassen in mijn dagelijks leven.

Mijn leven is een stuk soberder dan die van de meesten van mijn leeftijdsgenoten (ik ben 35) maar ik voel me enorm rijk!

Edit; Ik ben niet door het trippen veranderd en anders naar de wereld gaan kijken
Ik denk dus dat ik door hoe ik in elkaar steek op zoek ben gegaan naar verrijking (trippen), door het trippen bevestigt werd in hoe ik naar de wereld kijk en dat dat ik daardoor gedwongen ben om m'n pure zelf te gaan zoeken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben het levende bewijs dat je als fervent psychonaut prima kan functioneren in de maatschappij. Ik verschuil me alleen achter een anoniem pseudoniem dus dat is dan wel weer een beetje lastig vergelijkingsmateriaal.

Psychedelica gebruiken is in ons land wel echt de uitzondering. Volgens mij heeft minder dan 5 procent van de Nederlanders ooit paddo's of LSD gebruikt. Maar wat het over jou zegt als je het wel doet..? Ik denk eigenlijk dat het allebei wel een beetje waar zal zijn: je zal behoren tot een select groepje dat wel graag op eigen ontdekkingsreis gaat buiten de gebaande paden. Dat leidt ertoe dat je eerder met psychedelica zult experimenteren. Tegelijkertijd geven die psychedelica ook een andere blik op de realiteit. Je staat meer in contact met jezelf en de omgeving. De kans is groot dat je daardoor ervaringen hebt die ertoe leiden dat je de oppervlakkigheid van sommige gedragingen in onze maatschappij minder belangrijk vindt. Je kunt ineens inzien hoe nutteloos het is om je eigen ego te verdedigen, bijvoorbeeld.

Maar het omgekeerde kan ook waar zijn hoor. Ik zie vaak genoeg dat mensen die (veel) trippen ironisch genoeg juist weer wel een opgeblazen ego krijgen. Ze hebben eerst het gevoel dat ze verbonden zijn met God (of een andere entiteit), en daardoor ineens dé waarheid zien. De valkuil daarvan is vervolgens dat die mensen overtuigd raken van hun eigen nieuwe gelijk, wat ze dan weer gebruiken om hun ego op te blazen tot een soort God-complex. Hetzelfde gebeurde met Timothy Leary, die begon ook steeds meer te denken dat LSD de waarheid en oplossing voor alles was.

Het effect van psychedelica is gewoon nogal onvoorspelbaar. Ik denk daarom niet dat je per se kunt zeggen dat je functioneler of disfunctioneler wordt van tripmiddelen. Het kan allebei waar zijn. Maar ik denk dus wel dat mensen die al een beetje ongebruikelijk zijn, eerder de neiging hebben om dan ook maar een ongebruikelijk middel te proberen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ook ik kan prima functioneren in de samenleving met psychedelica, eigenlijk beter met dan zonder.

Maar volgens mij is dat niet voor iedereen hetzelfde,
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Maar het omgekeerde kan ook waar zijn hoor. Ik zie vaak genoeg dat mensen die (veel) trippen ironisch genoeg juist weer wel een opgeblazen ego krijgen. Ze hebben eerst het gevoel dat ze verbonden zijn met God (of een andere entiteit), en daardoor ineens dé waarheid zien. De valkuil daarvan is vervolgens dat die mensen overtuigd raken van hun eigen nieuwe gelijk, wat ze dan weer gebruiken om hun ego op te blazen tot een soort God-complex. Hetzelfde gebeurde met Timothy Leary, die begon ook steeds meer te denken dat LSD de waarheid en oplossing voor alles was.
Klik om te vergroten...
Ik ben natuurlijk zelf een voorbeeld van iemand die een spiritueel ego heeft opgebouwd op basis van opgedane inzichten op psychedelica.

Maar ik kijk er toch ook iets anders naar. Psychedelica hebben mij echt iets laten zien, waarvan de kern inhoudt dat liefde het allerbelangrijkste is. Liefde is voor mij wat god is. God is voor mij dus niet een liefhebbende entiteit, maar liefde zelf. Daarom zou je kunnen zeggen dat ik wat dat betreft closed-minded ben geworden. Ik zal namelijk nooit meer afstappen van het idee dat liefde het allerbelangrijkste is, dat liefde is waar alles uiteindelijk om draait. Maar het probleem is, dat het moeilijk is om ook echt altijd vanuit liefde te leven. Mijn manier om daarmee om te gaan, was (en is soms) vooral veel praten over liefde en God. Ik denk dat op de momenten dat ik het zelf niet voel, dat ik dan de drang voel om erover te praten. Misschien wel om anderen te overtuigen van dat wat ik geloof, zodat ik mijn geloof tegenover mezelf kan rechtvaardigen. Want als ik het zelf wél voel, dan is die noodzaak er helemaal niet want dan ervaar ik dat wat ik geloof wanneer ik dat niet voel. Er is dan helemaal geen sprake meer van geloof, maar van die liefde uitleven. Dan heb ik die connectie met god/liefde. Ik denk dat mensen die hun eigen ego opblazen dat doen door die afwezigheid van echt voelen van dat waarvan ze diep van binnen echt weten dat het waar is. (door met name die eerdere psychedelische ervaringen dus) Daarom kun je hier ook zo stellig over zijn, je wéét immers dat die liefde die je voelde echt was. Daarom is het ook zo enorm pijnlijk als je dat op het moment niet voelt. Je wilt er alles voor doen om dat weer te voelen, maar vanuit je ego maak je verkeerde beslissingen en doe je domme dingen die juist anti-liefde zijn.

Ik geloof niet dat LSD of welke psychedelica dan ook de oplossing voor alles zijn. Ik geloof wel dat liefde dat is. Zoals de problemen omschreven in de startpost. Ik herken al die dingen in mezelf, maar ik denk dat je overgeven aan de liefde in jezelf dat uiteindelijk allemaal zal overwinnen. :) Al zullen daar soms enorme uitdagingen bij zitten.
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
Laatste tijd merk ik weer dat ik mij redelijk snel van dingen aantrek die op mijn werk gebeuren. Voel me ongelofelijk snel in een sleur zitten, irriteer mij aan vele mensen, maak me zorgen over geld en baanzekerheid, denk veel na over mijn werk in mijn vrije tijd, denk veel na over hoe ik in de groep val op het werk enzovoort. Ik ben nou eenmaal net even anders dan vele mensen in eerste instantie denken en misschien laat ik mijzelf ook wel zo doen voorkomen. Ik kom of kan heel spontaan overkomen, als een echt sociaal mens. Maar eigenlijk ben ik een ontzettende denker en redelijk introvert. Mijn extraverte houding gebruik ik alleen maar om nog enigszins mee te komen met de rest. Nou weet ik dat jezelf zijn altijd het beste is, maar als ik dat was dan had ik nu geen baan. Ik kan namelijk ontzettend slecht tegen de dagelijkse sleur en al helemaal aan de mensen (collega's) die ik dan elke dag moet zien. Niet dat ik een hekel aan ze heb en het zijn best aardige mensen maar al dat onzinnige gedoe over popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit enzo etc kan ik zo zwaar slecht tegen.

* Kan het zo zijn dat psychedelica ervoor kan zorgen dat je een afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij? en daardoor dus je moeilijk aan dat achterlijke gedoe van vele mensen om ons heen kan aanpassen?


* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?


Ik weet namelijk ontzettend goed dat mijn baan helemaal niet belangrijk is en geld al helemaal niet. Maar toch maak ik mij er druk over. De hierboven genoemde maatjes hebben per maand minsten drie keer zo weinig te besteden dan ik, maar die leven prima en zijn niet minder blij. Verder vind ik best dat ik leuk werk heb en dat is best bijzonder om uit mijn mond te horen. Vind het "moeten" werken elke dag afschuwelijk. Werk, thuiskomen eten bijkomen slapen en dan weer werk. Precies dit voor 5 dagen lang ELKE week. Echt afschuwelijk, hoe leuk ik mijn werk ook vind. En dan waar mensen het elke dag ook over hebben... Sport, geld, kijk mij polulair zijn, mode, over andere roddelen/zwartmaken, beter voelen dan een ander, vooroordelen enzovoort. Het kost mij echt te veel energie om hier allemaal aan mee te doen. Maar hier niet aan meedoen werkt zeer negatief en mensen gaan je dan vermijden of daarop beoordelen. Tegenwoordig is het ook niet meer belangrijk om goed in je werk te zijn maar hoe goed je in de groep valt en hoe populair je bent. Dit zijn gewoon dingen waar ik mij ontzettend aan irriteer.
Zal psychedelica een oorzaak en of een gevolg zijn? Hoe voelen mede psychonauten dit?


Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
Klik om te vergroten...
Goeiemiddag,

Dit komt mij ook bekend voor vooral het gedoe met de dagelijkse sleur. Hier heb ik zelf ook veel moeite mee, want ja je wilt toch een “normaal” leven hebben en niet buiten de maatschappij te vallen(Het bekende verhaal van huisje boompje beestje/je leven op orde hebben volgens de sociale standaard.) Helaas hoort daar het popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit ook bij. Dat kunnen we niet ontlopen, ook al irriteert het elke dag weer.
Ik ben blij dat ik een goeie baan heb, en redelijk onbezorgd kan leven. Dan zijn de frustratie’s met collega’s een ding wat je moet accepteren. Overal waar je “gedwongen” moet samen heb je mensen waar je niet mee overweg kan. Probeer te richten op het positieve van je collega’s en als het kan draag oordopjes. Er is niks mis met wat meer introvert zijn op het werk en gewoon je werk te doen en niet mee te hobbelen met je collega’s. Zelf focus ik me altijd op het werk en niet op het sociale. Je komt uiteindelijk om een taak uit te voeren(waar je voor betaalt word) en uren over koetjes en kalfjes praten is dan niet aan mij besteed. Het feit dat sommige collega’s mij misschien als asociaal of een moeilijk persoon neem ik maar voor lief. Gelukkig heb ik ook collega’s die er hetzelfde over denken.

Persoonlijk denk ik dat dit soort gedrag al bij de persoonlijkheid/karakter zat, misschien heeft de psychedelica het wel versterkt. Voor mij persoonlijk is het in elk geval zeker dat ik altijd al moeite had om mee te komen in de maatschappij, en mijn interesse in psychedelica(drugs) pas later kwam.
Het helpt in elk geval niet dat je je door psychedelica (nog) meer bewust wordt van wat er echt belangrijk is in het leven, ipv status en geld.
Druk maken over werk en inkomen is wel onvermijdelijk, want ja je wilt toch een dak boven je hoofd en je huidige levenstijl aanpassen is ook niet zo makkelijk. Je bent gewend aan elke maand een vast salaris en past daar toch vaak je leven op aan. Dat wil niet zeggen dat het leven beter is dan als je minder geld zou hebben. Dat zie ik ook bij vrienden die een stuk minder te besteden hebben per maand, maar wel meer vrijheid hebben en die zijn net zo blij met hun leven.
Het is in mijn ogen, de angst voor het onbekende en nu weet je gewoon wat je hebt.

Ik denk dus dat het gewoon karakter trekken zijn(introvert en sociale status minder belangrijk vinden) en de "afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij" de psychedelica dit versterkt. maar die afkeer had ik in elk geval al voordat ik begon met trippen.
Dat is hoe ik erover denk, en ik leen even je slotzin,

Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Haha, @Mindless ik denk er verder niet moralistisch over hoor. Het hebben van een ego vind ik niet afkeuringswaardig. Een ego ('wat je verstaat onder "ik"') helpt ons juist bij prioriteiten stellen, keuzes maken en werk verrichten. Er moet alleen wel een functionele balans zijn tussen emotioneel bewustzijn en rationeel bewustzijn. Je kan beide kanten opschieten: je kan volledig rationeel proberen te zijn en vervolgens jezelf opsluiten in een vreugeloos en stressvol bestaan. Maar je kunt je ook enkel laten leiden door gevoelens en opwellingen en dan vervolgens niks afkrijgen of jezelf en anderen in de nesten werken. Het fijne van psychedelica is dat ze eerst de rationele controle helpen loslaten en daarna weer langzaam het emotionele bewustzijn de teugels laat vieren. Dat geeft ons een extra meta-blik op onszelf en ruimte om een andere balans te kiezen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Haha, @Mindless ik denk er verder niet moralistisch over hoor. Het hebben van een ego vind ik niet afkeuringswaardig. Een ego ('wat je verstaat onder "ik"') helpt ons juist bij prioriteiten stellen, keuzes maken en werk verrichten. Er moet alleen wel een functionele balans zijn tussen emotioneel bewustzijn en rationeel bewustzijn. Je kan beide kanten opschieten: je kan volledig rationeel proberen te zijn en vervolgens jezelf opsluiten in een vreugeloos en stressvol bestaan. Maar je kunt je ook enkel laten leiden door gevoelens en opwellingen en dan vervolgens niks afkrijgen of jezelf en anderen in de nesten werken. Het fijne van psychedelica is dat ze eerst de rationele controle helpen loslaten en daarna weer langzaam het emotionele bewustzijn de teugels laat vieren. Dat geeft ons een extra meta-blik op onszelf en ruimte om een andere balans te kiezen.
Klik om te vergroten...
Ik ben het grotendeels eens met je, maar ik heb denk ik gewoon een andere definitie van ego. Ik bedoel met ego de gedachten die het gevoel van werkelijk een afzonderlijke entiteit te zijn, in leven houden. Gevoelens die altijd in de basis gebaseerd zijn op angst dus en die zich ook kunnen manifesteren als haat, hebzucht, jaloezie, enzovoorts. Alles dat je het gevoel geeft niet verbonden te zijn met de ander/de wereld. Natuurlijk, er is niets mis met gedachten die slechts functioneel zijn. Maar soms (of eerder vaak) hebben we gedachten die geen nut hebben, anders dan ons afgesloten voelen van de ander/de wereld. Deze zijn vals/anti-liefde en als je je er niet bewust van bent dan gaan ze jouw leven leiden.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#20
ik kom niet mee met de maatschappij, maar dat komt door mijn autisme en andere psychiatrische stoornissen. heb een soort angst voor mensen en sociale situaties. psychedelica brengt mij -ook na de trip- in een fijne toestand waar ik meer waardering heb voor mensen, dieren, bomen, planten, mijzelf, het universum.. maar ik zal nooit zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij. helaas.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."