#1
Ik denk dat het zou helpen om meer naar je gevoel te luisteren. Als ik je stuk zo lees, dan denk ik dat je niet op de juiste plek zit.Hallo allemaal,
Ik moest toch even goed nadenken waar ik dit topic moest plaatsen maar hij kan eigenlijk op meerdere plekken. Het heeft min of meer met gezondheid te maken en dan met name de psychische gezondheid. Maar eigenlijk meer over het wel of niet kunnen functioneren in onze huidige maatschappij als fervent tripper/psychonaut.
Laatste tijd merk ik weer dat ik mij redelijk snel van dingen aantrek die op mijn werk gebeuren. Voel me ongelofelijk snel in een sleur zitten, irriteer mij aan vele mensen, maak me zorgen over geld en baanzekerheid, denk veel na over mijn werk in mijn vrije tijd, denk veel na over hoe ik in de groep val op het werk enzovoort. Ik ben nou eenmaal net even anders dan vele mensen in eerste instantie denken en misschien laat ik mijzelf ook wel zo doen voorkomen. Ik kom of kan heel spontaan overkomen, als een echt sociaal mens. Maar eigenlijk ben ik een ontzettende denker en redelijk introvert. Mijn extraverte houding gebruik ik alleen maar om nog enigszins mee te komen met de rest. Nou weet ik dat jezelf zijn altijd het beste is, maar als ik dat was dan had ik nu geen baan. Ik kan namelijk ontzettend slecht tegen de dagelijkse sleur en al helemaal aan de mensen (collega's) die ik dan elke dag moet zien. Niet dat ik een hekel aan ze heb en het zijn best aardige mensen maar al dat onzinnige gedoe over popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit enzo etc kan ik zo zwaar slecht tegen.
Nou valt mij op dat diverse maatjes die ook vaak trippen of zich bezig houden met psychedelica, hier ook last van hebben. 2 maten van me reizen alleen maar de wereld rond, andere maat geen werk en komt niet mee met de maatschappij en gedoemd eeuwig vrijgezel te blijven, weer een andere maat komt qua werk goed mee maar is nu 35 en heeft nog maar 1x een vriendin gehad in zijn leven terwijl hij best wat vrienden groepjes kent maar toch wat ontbreekt in zijn leven en zo ken ik nog wel vaag een paar maten dat vaker hebben getript maar niet goed meekomen met de maatschappij.
Nou ben ik er van overtuigd dat vele psychedelica de mens laat inzien wat nou eigenlijk echt belangrijk is in het leven. Maar werk, geld, carrière maken, veel vrienden hebben, populair zijn enzovoort zijn nou precies niet de dingen die eigenlijk belangrijk zijn. Maar om mee te komen met de maatschappij zal je deze dingen toch als belangrijk moeten bestempelen om niet volledig alleen achter te blijven. Nou kom ik bij mij kern van mijn verhaal....
* Kan het zo zijn dat psychedelica ervoor kan zorgen dat je een afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij? en daardoor dus je moeilijk aan dat achterlijke gedoe van vele mensen om ons heen kan aanpassen?
* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?
Ik weet namelijk ontzettend goed dat mijn baan helemaal niet belangrijk is en geld al helemaal niet. Maar toch maak ik mij er druk over. De hierboven genoemde maatjes hebben per maand minsten drie keer zo weinig te besteden dan ik, maar die leven prima en zijn niet minder blij. Verder vind ik best dat ik leuk werk heb en dat is best bijzonder om uit mijn mond te horen. Vind het "moeten" werken elke dag afschuwelijk. Werk, thuiskomen eten bijkomen slapen en dan weer werk. Precies dit voor 5 dagen lang ELKE week. Echt afschuwelijk, hoe leuk ik mijn werk ook vind. En dan waar mensen het elke dag ook over hebben... Sport, geld, kijk mij polulair zijn, mode, over andere roddelen/zwartmaken, beter voelen dan een ander, vooroordelen enzovoort. Het kost mij echt te veel energie om hier allemaal aan mee te doen. Maar hier niet aan meedoen werkt zeer negatief en mensen gaan je dan vermijden of daarop beoordelen. Tegenwoordig is het ook niet meer belangrijk om goed in je werk te zijn maar hoe goed je in de groep valt en hoe populair je bent. Dit zijn gewoon dingen waar ik mij ontzettend aan irriteer.
Ik leg de link een beetje met psychedelica omdat ik dit ook bij mijn psychonaut maatjes relatief vaak zie en ik in periodes dat ik me teveel van mijn werkklimaat en collega's aantrek, ik moeilijk of niet meer lekker kan trippen. En dat zegt iemand dat zo 200x in zijn leven heeft getript waarvan 98% van de keren ik nooit problemen heb gehad. Maar vooral de laatste paar jaren dat ik van banen ben geswitch en baanzekerheid dus een ding is, lukt het me niet meer zo. Wat dus duidelijk en teken is dat dat niet goed zit in mijn leven. Maar nou ben ik bang dat mede door het vele trippen, ik nooit meer echt mee kan komen met deze maatschappij omdat onze maatschappij, in mijn ogen, aan het doordraaien is. Alles draait om geld en macht en door mijn vele wijze lessen door de o zo machtige psychedelica heb ik hier bewust maar ook onbewust afkeer tegen.
Zal psychedelica een oorzaak en of een gevolg zijn? Hoe voelen mede psychonauten dit?
Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
Grappige is dat ik mij heel erg herken in je verhaal. Ik ben zelf voor een carrière en geld gegaan maar werd gek van de sleur op kantoor en het patser gedrag dat bij carrière tijgers hoort. Ik verdiende op mijn 33ste bijna een ton per jaar en dst was eigenlijk mijn doel... nu ben ik 35 en in een burnout beland en kan nu goed nadenken over wat ik echt wil en wat belangrijk is voor mij.
Wat zou kunnen helpen is om op te schrijven wat je leuk vond om te doen als kind en vervolgens kijken wat je daarmee zou kunnen doen.
Ik denk overigens niet dat je situatie wordt veroorzaakt door psychidelica, maar wellicht dat het je eerder inzicht geeft. Vergeet niet dat een midlife crisis nu steeds vaker voorkomt rond de 35 jaar. Het is heel normaal om je deze vragen te stellen.