#1
Functioneerd de maatschapij?
Een harem broek bedoel je ?Even een vraagje.
Waar halen jullie je "spirituele" kleding ?
Wil zo een pofbroek en super losse shirt met mooie patronen en kleuren kopen , maar weet niet welke webshop degelijke kwaliteit stof verkoopt ?
Zeer, zeer herkenbaar.Hallo allemaal,
Ik moest toch even goed nadenken waar ik dit topic moest plaatsen maar hij kan eigenlijk op meerdere plekken. Het heeft min of meer met gezondheid te maken en dan met name de psychische gezondheid. Maar eigenlijk meer over het wel of niet kunnen functioneren in onze huidige maatschappij als fervent tripper/psychonaut.
Laatste tijd merk ik weer dat ik mij redelijk snel van dingen aantrek die op mijn werk gebeuren. Voel me ongelofelijk snel in een sleur zitten, irriteer mij aan vele mensen, maak me zorgen over geld en baanzekerheid, denk veel na over mijn werk in mijn vrije tijd, denk veel na over hoe ik in de groep val op het werk enzovoort. Ik ben nou eenmaal net even anders dan vele mensen in eerste instantie denken en misschien laat ik mijzelf ook wel zo doen voorkomen. Ik kom of kan heel spontaan overkomen, als een echt sociaal mens. Maar eigenlijk ben ik een ontzettende denker en redelijk introvert. Mijn extraverte houding gebruik ik alleen maar om nog enigszins mee te komen met de rest. Nou weet ik dat jezelf zijn altijd het beste is, maar als ik dat was dan had ik nu geen baan. Ik kan namelijk ontzettend slecht tegen de dagelijkse sleur en al helemaal aan de mensen (collega's) die ik dan elke dag moet zien. Niet dat ik een hekel aan ze heb en het zijn best aardige mensen maar al dat onzinnige gedoe over popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit enzo etc kan ik zo zwaar slecht tegen.
Nou valt mij op dat diverse maatjes die ook vaak trippen of zich bezig houden met psychedelica, hier ook last van hebben. 2 maten van me reizen alleen maar de wereld rond, andere maat geen werk en komt niet mee met de maatschappij en gedoemd eeuwig vrijgezel te blijven, weer een andere maat komt qua werk goed mee maar is nu 35 en heeft nog maar 1x een vriendin gehad in zijn leven terwijl hij best wat vrienden groepjes kent maar toch wat ontbreekt in zijn leven en zo ken ik nog wel vaag een paar maten dat vaker hebben getript maar niet goed meekomen met de maatschappij.
Nou ben ik er van overtuigd dat vele psychedelica de mens laat inzien wat nou eigenlijk echt belangrijk is in het leven. Maar werk, geld, carrière maken, veel vrienden hebben, populair zijn enzovoort zijn nou precies niet de dingen die eigenlijk belangrijk zijn. Maar om mee te komen met de maatschappij zal je deze dingen toch als belangrijk moeten bestempelen om niet volledig alleen achter te blijven. Nou kom ik bij mij kern van mijn verhaal....
* Kan het zo zijn dat psychedelica ervoor kan zorgen dat je een afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij? en daardoor dus je moeilijk aan dat achterlijke gedoe van vele mensen om ons heen kan aanpassen?
* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?
Ik weet namelijk ontzettend goed dat mijn baan helemaal niet belangrijk is en geld al helemaal niet. Maar toch maak ik mij er druk over. De hierboven genoemde maatjes hebben per maand minsten drie keer zo weinig te besteden dan ik, maar die leven prima en zijn niet minder blij. Verder vind ik best dat ik leuk werk heb en dat is best bijzonder om uit mijn mond te horen. Vind het "moeten" werken elke dag afschuwelijk. Werk, thuiskomen eten bijkomen slapen en dan weer werk. Precies dit voor 5 dagen lang ELKE week. Echt afschuwelijk, hoe leuk ik mijn werk ook vind. En dan waar mensen het elke dag ook over hebben... Sport, geld, kijk mij polulair zijn, mode, over andere roddelen/zwartmaken, beter voelen dan een ander, vooroordelen enzovoort. Het kost mij echt te veel energie om hier allemaal aan mee te doen. Maar hier niet aan meedoen werkt zeer negatief en mensen gaan je dan vermijden of daarop beoordelen. Tegenwoordig is het ook niet meer belangrijk om goed in je werk te zijn maar hoe goed je in de groep valt en hoe populair je bent. Dit zijn gewoon dingen waar ik mij ontzettend aan irriteer.
Ik leg de link een beetje met psychedelica omdat ik dit ook bij mijn psychonaut maatjes relatief vaak zie en ik in periodes dat ik me teveel van mijn werkklimaat en collega's aantrek, ik moeilijk of niet meer lekker kan trippen. En dat zegt iemand dat zo 200x in zijn leven heeft getript waarvan 98% van de keren ik nooit problemen heb gehad. Maar vooral de laatste paar jaren dat ik van banen ben geswitch en baanzekerheid dus een ding is, lukt het me niet meer zo. Wat dus duidelijk en teken is dat dat niet goed zit in mijn leven. Maar nou ben ik bang dat mede door het vele trippen, ik nooit meer echt mee kan komen met deze maatschappij omdat onze maatschappij, in mijn ogen, aan het doordraaien is. Alles draait om geld en macht en door mijn vele wijze lessen door de o zo machtige psychedelica heb ik hier bewust maar ook onbewust afkeer tegen.
Zal psychedelica een oorzaak en of een gevolg zijn? Hoe voelen mede psychonauten dit?
Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
Wat een leuke reactie en een mooie positieve boodschap! Heb je toevallig onlangs het boek "De meest mensen deugen" gelezen? Zo niet dan is dat een aanrader voor je!Ik heb het topic met interesse gelezen. Ik ben zelf helemaal niet negatief over de maatschappij. Als ik goed om me heen kijk, zie ik heel veel mensen die vooral het goede willen doen. Echter leeft ieder in zn eigen bubbel en mensen botsen wel eens met elkaar. Maar als je in meta visie kijkt, zie ik vooral mensen die graag in harmonie met elkaar samen willen leven, ook al lijkt het daar lang niet altijd op.
Ben nu natuurlijk wel benieuwd naar de conclusie!Laatst had ik een heel tof gesprek met de schoonmaakster over vrije seks haha!
Mogen we op les bij je?!maar het is ook heel leuk en leerzaam om dit soort gedragingen bewust in te zetten om invloed te hebben op de mensen om je heen. Het werkt als een malle en is onwijs leuk om te zien hoe snel je effect kunt hebben.
Ik denk dat het zou helpen om meer naar je gevoel te luisteren. Als ik je stuk zo lees, dan denk ik dat je niet op de juiste plek zit.Hallo allemaal,
Ik moest toch even goed nadenken waar ik dit topic moest plaatsen maar hij kan eigenlijk op meerdere plekken. Het heeft min of meer met gezondheid te maken en dan met name de psychische gezondheid. Maar eigenlijk meer over het wel of niet kunnen functioneren in onze huidige maatschappij als fervent tripper/psychonaut.
Laatste tijd merk ik weer dat ik mij redelijk snel van dingen aantrek die op mijn werk gebeuren. Voel me ongelofelijk snel in een sleur zitten, irriteer mij aan vele mensen, maak me zorgen over geld en baanzekerheid, denk veel na over mijn werk in mijn vrije tijd, denk veel na over hoe ik in de groep val op het werk enzovoort. Ik ben nou eenmaal net even anders dan vele mensen in eerste instantie denken en misschien laat ik mijzelf ook wel zo doen voorkomen. Ik kom of kan heel spontaan overkomen, als een echt sociaal mens. Maar eigenlijk ben ik een ontzettende denker en redelijk introvert. Mijn extraverte houding gebruik ik alleen maar om nog enigszins mee te komen met de rest. Nou weet ik dat jezelf zijn altijd het beste is, maar als ik dat was dan had ik nu geen baan. Ik kan namelijk ontzettend slecht tegen de dagelijkse sleur en al helemaal aan de mensen (collega's) die ik dan elke dag moet zien. Niet dat ik een hekel aan ze heb en het zijn best aardige mensen maar al dat onzinnige gedoe over popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit enzo etc kan ik zo zwaar slecht tegen.
Nou valt mij op dat diverse maatjes die ook vaak trippen of zich bezig houden met psychedelica, hier ook last van hebben. 2 maten van me reizen alleen maar de wereld rond, andere maat geen werk en komt niet mee met de maatschappij en gedoemd eeuwig vrijgezel te blijven, weer een andere maat komt qua werk goed mee maar is nu 35 en heeft nog maar 1x een vriendin gehad in zijn leven terwijl hij best wat vrienden groepjes kent maar toch wat ontbreekt in zijn leven en zo ken ik nog wel vaag een paar maten dat vaker hebben getript maar niet goed meekomen met de maatschappij.
Nou ben ik er van overtuigd dat vele psychedelica de mens laat inzien wat nou eigenlijk echt belangrijk is in het leven. Maar werk, geld, carrière maken, veel vrienden hebben, populair zijn enzovoort zijn nou precies niet de dingen die eigenlijk belangrijk zijn. Maar om mee te komen met de maatschappij zal je deze dingen toch als belangrijk moeten bestempelen om niet volledig alleen achter te blijven. Nou kom ik bij mij kern van mijn verhaal....
* Kan het zo zijn dat psychedelica ervoor kan zorgen dat je een afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij? en daardoor dus je moeilijk aan dat achterlijke gedoe van vele mensen om ons heen kan aanpassen?
* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?
Ik weet namelijk ontzettend goed dat mijn baan helemaal niet belangrijk is en geld al helemaal niet. Maar toch maak ik mij er druk over. De hierboven genoemde maatjes hebben per maand minsten drie keer zo weinig te besteden dan ik, maar die leven prima en zijn niet minder blij. Verder vind ik best dat ik leuk werk heb en dat is best bijzonder om uit mijn mond te horen. Vind het "moeten" werken elke dag afschuwelijk. Werk, thuiskomen eten bijkomen slapen en dan weer werk. Precies dit voor 5 dagen lang ELKE week. Echt afschuwelijk, hoe leuk ik mijn werk ook vind. En dan waar mensen het elke dag ook over hebben... Sport, geld, kijk mij polulair zijn, mode, over andere roddelen/zwartmaken, beter voelen dan een ander, vooroordelen enzovoort. Het kost mij echt te veel energie om hier allemaal aan mee te doen. Maar hier niet aan meedoen werkt zeer negatief en mensen gaan je dan vermijden of daarop beoordelen. Tegenwoordig is het ook niet meer belangrijk om goed in je werk te zijn maar hoe goed je in de groep valt en hoe populair je bent. Dit zijn gewoon dingen waar ik mij ontzettend aan irriteer.
Ik leg de link een beetje met psychedelica omdat ik dit ook bij mijn psychonaut maatjes relatief vaak zie en ik in periodes dat ik me teveel van mijn werkklimaat en collega's aantrek, ik moeilijk of niet meer lekker kan trippen. En dat zegt iemand dat zo 200x in zijn leven heeft getript waarvan 98% van de keren ik nooit problemen heb gehad. Maar vooral de laatste paar jaren dat ik van banen ben geswitch en baanzekerheid dus een ding is, lukt het me niet meer zo. Wat dus duidelijk en teken is dat dat niet goed zit in mijn leven. Maar nou ben ik bang dat mede door het vele trippen, ik nooit meer echt mee kan komen met deze maatschappij omdat onze maatschappij, in mijn ogen, aan het doordraaien is. Alles draait om geld en macht en door mijn vele wijze lessen door de o zo machtige psychedelica heb ik hier bewust maar ook onbewust afkeer tegen.
Zal psychedelica een oorzaak en of een gevolg zijn? Hoe voelen mede psychonauten dit?
Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
Ik ben natuurlijk zelf een voorbeeld van iemand die een spiritueel ego heeft opgebouwd op basis van opgedane inzichten op psychedelica.Maar het omgekeerde kan ook waar zijn hoor. Ik zie vaak genoeg dat mensen die (veel) trippen ironisch genoeg juist weer wel een opgeblazen ego krijgen. Ze hebben eerst het gevoel dat ze verbonden zijn met God (of een andere entiteit), en daardoor ineens dé waarheid zien. De valkuil daarvan is vervolgens dat die mensen overtuigd raken van hun eigen nieuwe gelijk, wat ze dan weer gebruiken om hun ego op te blazen tot een soort God-complex. Hetzelfde gebeurde met Timothy Leary, die begon ook steeds meer te denken dat LSD de waarheid en oplossing voor alles was.
Goeiemiddag,Laatste tijd merk ik weer dat ik mij redelijk snel van dingen aantrek die op mijn werk gebeuren. Voel me ongelofelijk snel in een sleur zitten, irriteer mij aan vele mensen, maak me zorgen over geld en baanzekerheid, denk veel na over mijn werk in mijn vrije tijd, denk veel na over hoe ik in de groep val op het werk enzovoort. Ik ben nou eenmaal net even anders dan vele mensen in eerste instantie denken en misschien laat ik mijzelf ook wel zo doen voorkomen. Ik kom of kan heel spontaan overkomen, als een echt sociaal mens. Maar eigenlijk ben ik een ontzettende denker en redelijk introvert. Mijn extraverte houding gebruik ik alleen maar om nog enigszins mee te komen met de rest. Nou weet ik dat jezelf zijn altijd het beste is, maar als ik dat was dan had ik nu geen baan. Ik kan namelijk ontzettend slecht tegen de dagelijkse sleur en al helemaal aan de mensen (collega's) die ik dan elke dag moet zien. Niet dat ik een hekel aan ze heb en het zijn best aardige mensen maar al dat onzinnige gedoe over popie jopie gedrag, social media, mode, vooroordelen, roddelen, liegen en werkmentaliteit enzo etc kan ik zo zwaar slecht tegen.
* Kan het zo zijn dat psychedelica ervoor kan zorgen dat je een afkeer krijgt voor onze huidige manier van leven in de huidige maatschappij? en daardoor dus je moeilijk aan dat achterlijke gedoe van vele mensen om ons heen kan aanpassen?
* Of was ik al zo'n persoon dat zo over de maatschappij nadacht en daardoor psychedelica op mijn pad is gekomen?
Ik weet namelijk ontzettend goed dat mijn baan helemaal niet belangrijk is en geld al helemaal niet. Maar toch maak ik mij er druk over. De hierboven genoemde maatjes hebben per maand minsten drie keer zo weinig te besteden dan ik, maar die leven prima en zijn niet minder blij. Verder vind ik best dat ik leuk werk heb en dat is best bijzonder om uit mijn mond te horen. Vind het "moeten" werken elke dag afschuwelijk. Werk, thuiskomen eten bijkomen slapen en dan weer werk. Precies dit voor 5 dagen lang ELKE week. Echt afschuwelijk, hoe leuk ik mijn werk ook vind. En dan waar mensen het elke dag ook over hebben... Sport, geld, kijk mij polulair zijn, mode, over andere roddelen/zwartmaken, beter voelen dan een ander, vooroordelen enzovoort. Het kost mij echt te veel energie om hier allemaal aan mee te doen. Maar hier niet aan meedoen werkt zeer negatief en mensen gaan je dan vermijden of daarop beoordelen. Tegenwoordig is het ook niet meer belangrijk om goed in je werk te zijn maar hoe goed je in de groep valt en hoe populair je bent. Dit zijn gewoon dingen waar ik mij ontzettend aan irriteer.
Zal psychedelica een oorzaak en of een gevolg zijn? Hoe voelen mede psychonauten dit?
Bedankt voor het lezen en een fijne dag en weekend verder allemaal!
Ik ben het grotendeels eens met je, maar ik heb denk ik gewoon een andere definitie van ego. Ik bedoel met ego de gedachten die het gevoel van werkelijk een afzonderlijke entiteit te zijn, in leven houden. Gevoelens die altijd in de basis gebaseerd zijn op angst dus en die zich ook kunnen manifesteren als haat, hebzucht, jaloezie, enzovoorts. Alles dat je het gevoel geeft niet verbonden te zijn met de ander/de wereld. Natuurlijk, er is niets mis met gedachten die slechts functioneel zijn. Maar soms (of eerder vaak) hebben we gedachten die geen nut hebben, anders dan ons afgesloten voelen van de ander/de wereld. Deze zijn vals/anti-liefde en als je je er niet bewust van bent dan gaan ze jouw leven leiden.Haha, @Mindless ik denk er verder niet moralistisch over hoor. Het hebben van een ego vind ik niet afkeuringswaardig. Een ego ('wat je verstaat onder "ik"') helpt ons juist bij prioriteiten stellen, keuzes maken en werk verrichten. Er moet alleen wel een functionele balans zijn tussen emotioneel bewustzijn en rationeel bewustzijn. Je kan beide kanten opschieten: je kan volledig rationeel proberen te zijn en vervolgens jezelf opsluiten in een vreugeloos en stressvol bestaan. Maar je kunt je ook enkel laten leiden door gevoelens en opwellingen en dan vervolgens niks afkrijgen of jezelf en anderen in de nesten werken. Het fijne van psychedelica is dat ze eerst de rationele controle helpen loslaten en daarna weer langzaam het emotionele bewustzijn de teugels laat vieren. Dat geeft ons een extra meta-blik op onszelf en ruimte om een andere balans te kiezen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."