Hoewel we het allemaal anders zouden willen heeft Corona nog steeds een behoorlijk bepalende rol in ons dagelijks leven en in de maatschappij en gezien de toenemende aantallen wat betreft besmettingen en de toenemende ziekenhuisopnames durf ik zomaar geheel zonder bronnen te voorspellen dat die rol komende winter absoluut niet kleiner of minder bepalend zal worden. Het verbieden van coronapraat op een forum waar ongeveer alles besproken kan (en zal) worden lijkt me dan ook niet wenselijk.
Zoals iemand al aankaartte is het topic verplaatsen naar Onzin ook niet persé een goed idee: dan is het niet meer aan regels gebonden en voor we het weten zwerven we ergens tussen de babybloeddrinkende elite die huist onder de Pizzahut en de Intergalactische Federatie die de uitverkorenen komt halen voor het opstarten van een nieuwe wereld. Disclaimer: ik verdiep mij bijzonder weinig in bovenstaande materie, dus mocht de genoemde elite huisvesten onder een andere fastfoodketen of er een andere onjuistheid in staan, mijn welgemeende excuses.
Bij het sluiten van het coronatopic zonder corona als gespreksonderwerp te verbieden zal de inhoud van het topic zich verplaatsen naar andere topics betreffende onzin, het leven en alles wat ons verder bezig houdt. Afgezien van dat het me best grappig lijkt als mensen hun vaccins vermelden in 'Welke drugs gebruik je nu?' en nog grappiger als tegenstanders van vaccineren dan denken te moeten inzetten op harmreduction, lijkt dat me niet ten goede komen van de sfeer. Een wildgroei aan coronatopics evenmin.
Er van uitgaande dat we allemaal volwassenen zijn en ook als zodanig met elkaar om kunnen gaan, zou mijn voorstel zijn om een nieuw algemeen coronatopic te openen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. De openingspost van dat topic kan gebruikt worden om ten eerste duidelijk te maken wat de doelstelling is van het topic en ten tweede om een aantal regels op te stellen. Een opzetje daarvoor treft u hier onder aan, waarbij rekening gehouden dient te worden met
het feit dat dit
naar mijn mening een goede invulling zou zijn.
Doelstelling:
- Het delen van informatie: voorzien van bronvermelding, welke zoveel mogelijk is gecheckt op betrouwbaarheid, juistheid en feitelijkheid. Check hierbij ook of wat je deelt niet zodanig is gefragmenteerd dat wat er weergegeven wordt niet meer is wat de schrijver of de spreker heeft bedoeld te schrijven of te zeggen;
- Het delen van meningen: eenieder heeft het recht op zijn mening en deze mag ook gedeeld worden. Maar wees je ervan bewust dat je mening geen feitelijkheid is, en dus ook geen waarheid hoeft te zijn. Ernstig gekleurde of gefragmenteerde berichten hebben de neiging meer mening dan feit te zijn. Maak duidelijk onderscheid tussen het delen van informatie en het delen van een mening.
- Het delen van gevoelens: corona en de impact daarvan op ons leven roepen bij ons allemaal gevoelens en emoties op. Boosheid, machteloosheid, depressie, eenzaamheid, verdriet. Die emoties mogen er allemaal zijn en tot op bepaalde hoogte ook worden geventileerd op het forum. Wat mijn inziens goed is om ons te beseffen is dat bovengenoemde emoties (en ik mis er vast nog wel een paar) slechts een topje van de ijsberg zijn. Zakken we door die emotie heen, komen we denk ik allemaal bij angst. Angst voor iets dat veel groter is dan wij, iets dat zich niet zomaar laat beteugelen, angst voor vaccinatie, angst voor de ondergang van de wereld, zeg het maar.
Voorbeeld van het maken van onderscheid tussen bovenstaande zaken:
De Stentor meldt dat
de politiek op Urk een statement wil maken tegen de Coronapas. Diverse partijen hebben een motie ingediend bij het college van B&W, met als doel dat die dit signaal krachtig overbrengt aan het demissionair kabinet. Ondanks dat de burgemeester op Urk eerder zei niet zou controleren op de QR-codes, stelt hij nu dat ze het met de oplopende besmettingen wel in de gaten houden (
feit). Naar
mijn mening is het prima dat partijen uit een gemeentebestuur een statement willen maken, maar dienen zij ondertussen gewoon de regels uit te voeren die door het kabinet zijn overeengekomen. Urk zou hierop geen uitzondering moeten maken. Dat lokale politiek zijn eigen regels denkt te kunnen maken vind ik eng, want waar houdt dat op (
gevoel)?
Bovenstaande is overigens niet per se mijn mening of gevoel, slechts een voorbeeld op basis van een random nieuwsbericht.
Uiteraard zijn grijze gebieden nooit helemaal uit te vlakken zijn, er zullen immers mensen zijn die Willem Engel een betrouwbare bron vinden en alles wat Forum voor Democratie uitkraamt als waarheid zien, mensen die mainstream media wantrouwen, soms past men vertroebelt door een erg sterke mening de feiten een beetje aan, fragmenten uit Even tot Hier zijn niet perse bronnen die je in een onderzoeksverslag zou gebruiken maar wel érg vermakelijk en verfrissend, etc. Dat zijn dingen waarover discussie mogelijk is en ook gevoerd moet mogen worden. Ga daarbij respectvol met elkaar om, hou het op de bal en durf je fouten toe te geven.
Naast bovenstaande lijkt het me top om in de openingspost de uitgangspunten van de staf te vermelden zoals
@Eik in de openingspost van dit topic heeft gedaan. Hoewel sommigen hier een andere
mening over hebben, zijn dit wel de uitgangspunten waar we volgens de mainstream media, onderzoeksresultaten en na twee jaar corona vanuit mogen gaan. Ik neem tenminste aan dat Eik deze punten niet zomaar uit de lucht gegrepen heeft, maar deze heeft gecheckt op waarheidsgehalte, ondanks dat de bronvermelding hiervan ontbreekt
Indien er gekozen wordt een nieuw algemeen coronatopic te openen, wil ik me best opwerpen om een pareltje van een openingspost te bouwen of hierbij te helpen (geheel kosteloos, een eervolle vermelding is voldoende!).
Hopende u niet teleurgesteld te hebben in zowel lengte alsook inhoud van mijn bijdrage verblijf ik,
hoogachtend,
Mevrouw Pløp