Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe gaan we om met Coronatopics?

Hoe gaan we om met Coronatopics?

273 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zanza zei:
Je bedoelt dit? De opsomming van een aantal zaken die voor zover we nu weten gewoon waarheid zijn?
Klik om te vergroten...

Eik zei:
Hier geef je alweer blijk van jouw onbegrip om feit en mening uit elkaar te houden. Feiten kun je namelijk niet 'afdwingen', feiten zijn!
Klik om te vergroten...

Prima. Toon aan middels wetenschappelijk onderzoek dat dit "Ook gevaccineerde personen kunnen besmet raken en Covid overdragen (deze kans is nu circa 50% van die van een ongevaccineerde)" correct is en ik houd mijn mond :)
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rivalrie zei:
Prima. Toon aan middels wetenschappelijk onderzoek dat dit "Ook gevaccineerde personen kunnen besmet raken en Covid overdragen (deze kans is nu circa 50% van die van een ongevaccineerde)" correct is en ik houd mijn mond :)
Klik om te vergroten...
Ik heb vandaag een drukke werkdag dus ik kom even met de eerste de beste die ik kan vinden. Dit is een onderzoek uit Nature. Hierbij geven ze aan dat de effectiviteit tegen besmetting 51,9% is twee weken na de tweede prik. De bescherming tegen ernstige en dodelijk ziekteverloop is in deze studie 93,4%.
Deze studie is al iets ouder maar als je wat meer tijd hebt om te zoeken kom je ook nieuwere studies tegen met een vergelijkbaar "verhaal".

De exacte cijfers verschillen afhankelijk van datum en andere parameters maar waar het hier om gaat is het algemene verhaal. En dat algemene verhaal, in normaal Nederlands, is wat ik in het begin van deze post beschreven heb. Namelijk de vaccins werken gedeeltelijk (maar in afnemende mate) tegen besmetting maar werken nog steeds erg goed tegen ziekenhuisopname, IC opname en de dood. Dit is gewoon echt de wetenschappelijke consensus.
Mijn persoonlijke mening zal ik hier achterwege laten om dit topic de kans te geven "gezellig" te blijven.

Samenvatting
With the global expansion of the highly transmissible SARS-CoV-2 Delta (B.1.617.2) variant, we conducted a matched test-negative case–control study to assess the real-world effectiveness of COVID-19 messenger RNA vaccines against infection with Delta in Qatar’s population. BNT162b2 effectiveness against any, symptomatic or asymptomatic, Delta infection was 45.3% (95% CI, 22.0–61.6%) ≄14 d after the first vaccine dose, but only 51.9% (95% CI, 47.0–56.4%) ≄14 d after the second dose, with 50% of fully vaccinated individuals receiving their second dose before 11 May 2021. Corresponding mRNA-1273 effectiveness ≄14 d after the first or second dose was 73.7% (95% CI, 58.1–83.5%) and 73.1% (95% CI, 67.5–77.8%), respectively. Notably, effectiveness against Delta-induced severe, critical or fatal disease was 93.4% (95% CI, 85.4–97.0%) for BNT162b2 and 96.1% (95% CI, 71.6–99.5%) for mRNA-1273 ≄ 14 d after the second dose. Our findings show robust effectiveness for both BNT162b2 and mRNA-1273 in preventing Delta hospitalization and death in Qatar’s population, despite lower effectiveness in preventing infection, particularly for the BNT162b2 vaccine.

Bronvermelding:
www.nature.com

BNT162b2 and mRNA-1273 COVID-19 vaccine effectiveness against the SARS-CoV-2 Delta variant in Qatar - Nature Medicine

mRNA COVID-19 vaccines are highly effective at preventing severe outcomes and death caused by the SARS-CoV-2 Delta variant (B.1.617.2) in Qatar despite substantially lower effectiveness at blocking infection.
www.nature.com www.nature.com
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eik zei:
Samenvatting
Klik om te vergroten...
😍
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
#zucht#
..

Eeeeeh ladies and people? Het zou NIET weer een corona discussie topic worden.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eik zei:
Ik heb vandaag een drukke werkdag dus ik kom even met de eerste de beste die ik kan vinden. Dit is een onderzoek uit Nature. Hierbij geven ze aan dat de effectiviteit tegen besmetting 51,9% is twee weken na de tweede prik. De bescherming tegen ernstige en dodelijk ziekteverloop is in deze studie 93,4%.
Deze studie is al iets ouder maar als je wat meer tijd hebt om te zoeken kom je ook nieuwere studies tegen met een vergelijkbaar "verhaal".

De exacte cijfers verschillen afhankelijk van datum en andere parameters maar waar het hier om gaat is het algemene verhaal. En dat algemene verhaal, in normaal Nederlands, is wat ik in het begin van deze post beschreven heb. Namelijk de vaccins werken gedeeltelijk (maar in afnemende mate) tegen besmetting maar werken nog steeds erg goed tegen ziekenhuisopname, IC opname en de dood. Dit is gewoon echt de wetenschappelijke consensus.
Mijn persoonlijke mening zal ik hier achterwege laten om dit topic de kans te geven "gezellig" te blijven.

Samenvatting
With the global expansion of the highly transmissible SARS-CoV-2 Delta (B.1.617.2) variant, we conducted a matched test-negative case–control study to assess the real-world effectiveness of COVID-19 messenger RNA vaccines against infection with Delta in Qatar’s population. BNT162b2 effectiveness against any, symptomatic or asymptomatic, Delta infection was 45.3% (95% CI, 22.0–61.6%) ≄14 d after the first vaccine dose, but only 51.9% (95% CI, 47.0–56.4%) ≄14 d after the second dose, with 50% of fully vaccinated individuals receiving their second dose before 11 May 2021. Corresponding mRNA-1273 effectiveness ≄14 d after the first or second dose was 73.7% (95% CI, 58.1–83.5%) and 73.1% (95% CI, 67.5–77.8%), respectively. Notably, effectiveness against Delta-induced severe, critical or fatal disease was 93.4% (95% CI, 85.4–97.0%) for BNT162b2 and 96.1% (95% CI, 71.6–99.5%) for mRNA-1273 ≄ 14 d after the second dose. Our findings show robust effectiveness for both BNT162b2 and mRNA-1273 in preventing Delta hospitalization and death in Qatar’s population, despite lower effectiveness in preventing infection, particularly for the BNT162b2 vaccine.

Bronvermelding:
www.nature.com

BNT162b2 and mRNA-1273 COVID-19 vaccine effectiveness against the SARS-CoV-2 Delta variant in Qatar - Nature Medicine

mRNA COVID-19 vaccines are highly effective at preventing severe outcomes and death caused by the SARS-CoV-2 Delta variant (B.1.617.2) in Qatar despite substantially lower effectiveness at blocking infection.
www.nature.com www.nature.com
Klik om te vergroten...

In de analyse wordt een vergelijking gemaakt tussen 0 bescherming en bescherming van een vaccin. Dat een vaccin een betere bescherming biedt dan 0 bescherming klopt inderdaad. Ik had mijn reactie beter anders kunnen formuleren. In mijn gedachten neem ik namelijk natuurlijke besmetting mee als we het over ongevaccineerden hebben.

Onder ongevaccineerden is de meerderheid beschermd via natuurlijke besmetting. Uit m'n hoofd is zo'n 85% van de ongevaccineerden een keer besmet geweest. Deze groep kun je naar mijn idee niet los zien in de "ongevaccineerden" discussie.

Kijk je naar natuurlijke besmetting/bescherming dan krijg je heel andere resultaten en dan blijken vaccin niet erg effectief te zijn. Dit toont aan dat gevaccineerden (indien het grootste deel van de ongevaccineerden via natuurlijke weg besmet is), meer risico lopen om elkaar te besmetten.

Zie onderstaand onderzoek:

Conclusions
This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity. Individuals who were both previously infected with SARS-CoV-2 and given a single dose of the vaccine gained additional protection against the Delta variant.

Results
SARS-CoV-2-naĂŻve vaccinees had a 13.06-fold (95% CI, 8.08 to 21.11) increased risk for breakthrough infection with the Delta variant compared to those previously infected, when the first event (infection or vaccination) occurred during January and February of 2021. The increased risk was significant (P<0.001) for symptomatic disease as well. When allowing the infection to occur at any time before vaccination (from March 2020 to February 2021), evidence of waning natural immunity was demonstrated, though SARS-CoV-2 naĂŻve vaccinees had a 5.96-fold (95% CI, 4.85 to 7.33) increased risk for breakthrough infection and a 7.13-fold (95% CI, 5.51 to 9.21) increased risk for symptomatic disease. SARS-CoV-2-naĂŻve vaccinees were also at a greater risk for COVID-19-related-hospitalizations compared to those that were previously infected.

Bron:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Stel je voor dat Blue Eyes dit soort tactieken ook in het echte leven toepast. Dat hij helemaal op het einde de tip of balance kan geven en de politiek naar zijn hand kan krijgen.

hij is gehaaid hoor ☝
Klik om te vergroten...
ah , ik kan nog geen eerste kus timen op een date,

je verwart me met de grote meesterontregelaar van het universum ,

maar ben lichtelijk gevleid...
H
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„arLid
01-01-2024, 00:00
#7
blue eyes zei:
je verwart me met de grote meesterontregelaar van het universum ,
Klik om te vergroten...
:rock:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
blue eyes zei:
je verwart me met de grote meesterontregelaar van het universum ,
Klik om te vergroten...
Dat is hĂšlal ben kebab.
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Dirkjan zei:
Dat is hĂšlal ben kebab.
Klik om te vergroten...
hij lijkt me wel scherp ja. bijna onmenselijk scherp
H
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„arLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
Dat is hĂšlal ben kebab.
Klik om te vergroten...
Die kebab is licht vermakelijk maar de spelfouten onvergefelijk, @Dickjan

HĂȘlĂȘl ben Kebab zou het dan zijn.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Even ontopic blijven jongens, het is geen speeltuin hier. :goat:
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#12
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„ar zei:
Die kebab is licht vermakelijk maar de spelfouten onvergefelijk, @Dickjan

HĂȘlĂȘl ben Kebab zou het dan zijn.
Klik om te vergroten...
we kunnen nieuwe leden , die er de lol inhouden alleen maar toejuichen na de aderlating en leegloop van al die gerespecteerde leden.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#13
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„ar zei:
Waar heb je op gestemd?

En @Eik:
Bij welk 'opkomstpercentage' wordt deze volksraadpleging bindend?
Klik om te vergroten...
Hoi Helel,

De poll is sowieso niet bindend, zoals ik ook al aangaf in mijn openingspost. Uiteindelijk beslissen we als modteam. De poll is er om een inschatting te kunnen maken van hoe onze leden er tegenaan kijken.
H
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„arLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Even ontopic blijven jongens, het is geen speeltuin hier. :goat:
Klik om te vergroten...
De meerderheid (11 stemmen) wil nu censuur.

Nog 2 stemmen meer, en dan stijgt 'We veranderen niks, we staan alles toe' van 10 naar 12 stemmen.

Nog 3 stemmen meer en dan wint 'verplaatsen naar het "Onzin" sub-forum. (van 9 naar 12 stemmen.


en die andere opties zijn ook nog niet kansloos.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Eik zei:
Hoi Helel,

De poll is sowieso niet bindend, zoals ik ook al aangaf in mijn openingspost. Uiteindelijk beslissen we als modteam. De poll is er om een inschatting te kunnen maken van hoe onze leden er tegenaan kijken.
Klik om te vergroten...
Onthoud wel, soms trek je een beerput open en dan gaat het zo snel bergafwaarts dat je nergens meer veilig bent.

storms are brewing

D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„ar zei:
zoals @Rivalrie hier met zijn enorme intelligentie al op wees.
Klik om te vergroten...
Dat is een typetje.
H
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„arLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eik zei:
Hoi Helel,

De poll is sowieso niet bindend, zoals ik ook al aangaf in mijn openingspost. Uiteindelijk beslissen we als modteam. De poll is er om een inschatting te kunnen maken van hoe onze leden er tegenaan kijken.
Klik om te vergroten...

Als jullie overwegen om dit - of andere onderwerpen - taboe te verklaren wens ik jullie veel succes.

Niet te handhaven, zoals @Rivalrie hier met zijn enorme intelligentie al op wees.
H
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„arLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dirkjan zei:
Dat is een typetje.
Klik om te vergroten...
Even ontopic blijven jongens, het is geen speeltuin hier. :goat:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#19
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„ar zei:
Even ontopic blijven jongens, het is geen speeltuin hier. :goat:
Klik om te vergroten...
Ace Ventura Laugh.gif
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#20
HĂȘlĂȘl ben Shaáž„ar zei:
De meerderheid (11 stemmen) wil nu censuur.

Nog 2 stemmen meer, en dan stijgt 'We veranderen niks, we staan alles toe' van 10 naar 12 stemmen.

Nog 3 stemmen meer en dan wint 'verplaatsen naar het "Onzin" sub-forum. (van 9 maar 12stemmen.


en die andere opties zijn ook nog niet kansloos.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk is het wel hilarisch. Potentieel geen vrije meningsuiting op een drugsforum :tongueout:

Misschien is het een idee om een sectie van het forum in te richting voor gevaccineerden en een deel voor ongevaccineerden.

Oke nu zit ik gewoon te kutten.... laatste dag van de vakantie.. :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."