Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVaccin tegen het Coronavirus

Vaccin tegen het Coronavirus

3595 antwoorden
539 weergaven
18-5-2026
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rivalrie zei:
Zullen wij de kant van Duitsland op gaan?

Ongevaccineerden nergens meer welkom?
www.telegraaf.nl

’Ongevaccineerde Duitsers straks nergens meer welkom’

In de strijd tegen de vierde coronagolf wil de Duitse regering dat ongevaccineerden „nergens meer naar binnen mogen.” Volgens de Duitse krant Bild staat dat in de coronaplannen van Berlijn voor de…
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl
Klik om te vergroten...
Mijn moeder kwam net al boos naar beneden met dit nieuws en maakt zich er enorm druk om… 😕

Als we echt deze kant op gaan, so be it. Mijn vrijheid vind ik veel te belangrijk. Ik ga oprecht nog liever dood dan dat mensen mijn vrijheid op zo’n trieste manier afpakken.

Maar ik kijk het aan, ik maak me (door mijn onbezorgde adolescentenhoofd) er ook niet zo druk om. Beter optimistisch blijven en hopen dat het beter wordt (daar lijkt het echter niet op)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rivalrie zei:
Zullen wij de kant van Duitsland op gaan?

Ongevaccineerden nergens meer welkom?
www.telegraaf.nl

’Ongevaccineerde Duitsers straks nergens meer welkom’

In de strijd tegen de vierde coronagolf wil de Duitse regering dat ongevaccineerden „nergens meer naar binnen mogen.” Volgens de Duitse krant Bild staat dat in de coronaplannen van Berlijn voor de…
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl
Klik om te vergroten...
Dit heeft niets meer met veiligheid te maken, dit is pure onderdrukking en respectloosheid jegens het individu. Wie dat nu nóg niet ziet is fucking blind.

Flualhamdulillam zei:
Mijn moeder kwam net al boos naar beneden met dit nieuws en maakt zich er enorm druk om… 😕

Als we echt deze kant op gaan, so be it. Mijn vrijheid vind ik veel te belangrijk. Ik ga oprecht nog liever dood dan dat mensen mijn vrijheid op zo’n trieste manier afpakken.

Maar ik kijk het aan, ik maak me (door mijn onbezorgde adolescentenhoofd) er ook niet zo druk om. Beter optimistisch blijven en hopen dat het beter wordt (daar lijkt het echter niet op)
Klik om te vergroten...
Ja, ik sterf ook liever dan hierin mee te gaan.

Ik maak me er verder ook niet zo druk meer om. Als de wereld zo laag wil zinken so be it, maar ik doe er niet aan mee.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Dit heeft niets meer met veiligheid te maken, dit is pure onderdrukking en respectloosheid jegens het individu. Wie dat nu nóg niet ziet is fucking blind.


Ja, ik sterf ook liever dan hierin mee te gaan.

Ik maak me er verder ook niet zo druk meer om. Als de wereld zo laag wil zinken so be it, maar ik doe er niet aan mee.
Klik om te vergroten...
Precies! In zo’n wereld is er niks voor mij te halen, kan er ook niets aan veranderen. Dus leven met de consequenties, en als die ondraaglijk zijn (zoals het niet meer kunnen bezoeken van een supermarkt), dan rot ik wel lekker ergens weg. Beter dan mijn vrije geest kwijtraken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Flualhamdulillam zei:
Precies! In zo’n wereld is er niks voor mij te halen, kan er ook niets aan veranderen. Dus leven met de consequenties, en als die ondraaglijk zijn (zoals het niet meer kunnen bezoeken van een supermarkt), dan rot ik wel lekker ergens weg. Beter dan mijn vrije geest kwijtraken.
Klik om te vergroten...
Als iedereen zo dacht was het nooit op dit punt gekomen, maar helaas...

Straks komen ze dus gewoon bij je thuis omdat je aan vaccinatie-weigering doet en wellicht dan corona kampen voor weigeraars. Wie denkt dat dit absoluut nooit zal kunnen gebeuren in ons "vrije land" snapt niet welke kant we opgaan.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#5
skunkopaat zei:
Het dalen van ziekenhuisopnames was voor het massale vaccineren ook zo. Ik vraag me af of dat aan de vaccinaties te wijten is.

Ik ben het zeker eens met punt 2, maar heb je een betrouwbare bron die je punten ondersteunt? (Uit interesse, niet uit betweterigheid ofzo)
Klik om te vergroten...
Het dalen van de ziekenhuisopnames vóór de vaccinaties was door de vele maatregelen, op dat moment namen ook de besmettingen snel af.

Na het begin van de vaccinaties zag je in de ziekenhuizen de gemiddelde leeftijd van COVID patiënten snel afnemen, de ouderen en kwetsbaren waren namelijk als eerste gevaccineerd.

En qua punt 2: De huidige vaccinaties hebben zelfs met de Delta variant een tot 96% lagere kans op ziekenhuisopname dan zonder vaccinatie. Dit is niet alleen door het voorkomen van COVID door de vaccinaties maar ook omdat de gevaccineerde groep een stuk lagere kans op complicaties heeft indien deze alsnog COVID krijgen.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#6
Proxima zei:
En qua punt 2: De huidige vaccinaties hebben zelfs met de Delta variant een tot 96% lagere kans op ziekenhuisopname dan zonder vaccinatie. Dit is niet alleen door het voorkomen van COVID door de vaccinaties maar ook omdat de gevaccineerde groep een stuk lagere kans op complicaties heeft indien deze alsnog COVID krijgen.
Klik om te vergroten...
Weiterleitungshinweis
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Flualhamdulillam zei:
Weiterleitungshinweis
Klik om te vergroten...
Het mooie in dat artikel is dat het aangeeft dat de deltavariant vooral zo'n issue is omdat het zo snel een hogere virus load geeft. Hierdoor heb je weer een hogere kans op besmetting.

Echter geldt daar ook weer: met vaccinatie gaat die virus load sneller omlaag, zodat je met vaccinatie alsnog minder besmettelijk bent dan zonder vaccinatie. Uiteindelijk is die virus load waarmee je besmet raakt belangrijk voor de gevolgen van die besmetting, is die virus load laag dan is de kans op COVID en de eventuele gevolgen daarvan lager dan wanneer die virus-load hoog is.

Ben je dus besmet met een lage-virus load en ben je gevaccineerd dan heb je dus tweemaal een lagere kans op COVID. Ook hier is het dus belangrijk dat degene die besmet en de besmette gevaccineerd zijn om zo min mogelijk ernstige gevolgen te hebben.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#8
Proxima zei:
Ben je dus besmet met een lage-virus load en ben je gevaccineerd dan heb je dus tweemaal een lagere kans op COVID. Ook hier is het dus belangrijk dat degene die besmet en de besmette gevaccineerd zijn om zo min mogelijk ernstige gevolgen te hebben.
Klik om te vergroten...
Je kan het goed uitleggen! Maar ik vraag me dan toch af, hoe klein moet de kans op ernstige gevolgen worden? Is het zo essentieel om dubbel beschermt te zijn? Ik denk dat de huidige vaccinatie graad genoeg is om het aantal ernstig zieken te beperken a la een griepseizoen, niet?

Er helemaal vanaf komen gaan we sowieso niet, en die mutaties gaan in rap tempo door zolang vaccinatie niet opschiet is landen buiten het westen.

edit: Bovendien, meeste gezonde mensen die besmet raken met Corona krijgen geen tot milde klachten, en zullen dus ook geen hoge virus load doen verspreiden.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flualhamdulillam zei:
Je kan het goed uitleggen! Maar ik vraag me dan toch af, hoe klein moet de kans op ernstige gevolgen worden? Is het zo essentieel om dubbel beschermt te zijn? Ik denk dat de huidige vaccinatie graad genoeg is om het aantal ernstig zieken te beperken a la een griepseizoen, niet?

Er helemaal vanaf komen gaan we sowieso niet, en die mutaties gaan in rap tempo door zolang vaccinatie niet opschiet is landen buiten het westen.
Klik om te vergroten...
Dat is ook wat ik mij afvraag: wanneer is de kans klein genoeg dat we het weer los kunnen laten? En kunnen we dan ook die vaccinatiegraad op peil houden zodat die kans ongeveer hetzelfde blijft?

Ik denk dat dat laatste misschien wel het antwoord is waarom we nu nog zo vast houden aan die wurging van maatregelen: we weten nog niet genoeg of we de huidige resultaten wel vast kunnen houden in de toekomst.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flualhamdulillam zei:
Laatste keer dat ik het herhaal hoor, sorry… Het gaat niet om ‘Corona vrijheid’… Dit is waarom ik zei dat je er oppervlakkiger naar kijkt, jij kijkt niet verder dan Corona. Maar de beslissingen die nu worden gemaakt gaan de mate van vrijheid in de toekomst bepalen. Maar ja, als ik het niet verkeerd heb ben je al wat ouder dan de meesten hier (sorry als ik dat verkeerd heb haha), misschien dat je daardoor wat minder oog hebt voor de consequenties op de langere termijn. Dit is vaker terug te zien, wereldwijd. Brexit-voor- en tegenstanders waren ongelofelijk goed te scheiden aan de hand van leeftijd. Jongere mensen vreesden voor hun toekomstperspectief, oudere mensen zijn vaak conservatiever en ‘stugger’ als ik het zo mag noemen. Al wil ik jou echt niet per se conservatief noemen, opkomen voor de rechten van 3-MMC gebruikers 👌🏻👌🏻
Klik om te vergroten...

Hah. Nu ben ik oppervlakkig en ook nog eens oud.

Ik heb 0 invloed op de maatschapij omdat ik een vrije vogel ben. Dus me bezig houden met de toekomst voorspellen is totale tijdverspilling.

Ik kan er toch niks aan veranderen dus waarom zou ik er dan een mening over vormen?

Om mezelf te frustreren met hoe de wereld niet doet wat ik wil?

Ik had beter vanochtend mn mond kunnen houden 🤣 wat een muren text er weer geschreven zijn.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Proxima zei:
En kunnen we dan ook die vaccinatiegraad op peil houden zodat die kans ongeveer hetzelfde blijft?
Klik om te vergroten...
Vaccinatiegraad is slechts 1 factor in kans op ernstige ziekte. Het lijkt mij niet slim om 100% terug te vallen op vaccins. Vooral nu blijkt dat voor veel mensen een 3e prik wordt gegeven, om de effectiviteit van de vaccins tegen huidige dominante stam te behouden. Ik zie geen reden waarom deze trend zich niet zou voort zetten? Niet binnen voorzienbare tijd tenminste.
The UK’s Department of Health already announced in June that it planned to offer booster shots from September to those over 70 and at risk from health issues, after being advised to do so by the country’s Joint Committee on Vaccination and Immunisation.

In Germany, state health ministers decided Monday to start offering booster shots for especially vulnerable groups in September.

They also said all people who got vaccinated with the AstraZeneca or Johnson & Johnson shots could get a refresher shot with an mRNA vaccine such as Pfizer-BioNTech or Moderna from September onwards.
Klik om te vergroten...
Bron: https://www.google.nl/amp/s/www.tim...-giving-3rd-doses-of-coronavirus-vaccine/amp/
However, the Centers for Disease Control and Prevention and the World Health Organization, currently advise against mixing and matching doses due to a lack of evidence.

Dr. Soumya Swaminathan, the WHO's chief scientist, cautioned people who are "voluntarily thinking about [getting] an additional dose," during a press briefing July 12.

Without more data on the safety and efficacy, taking additional doses beyond the two-dose regimen or mixing and matching vaccines is "a little bit of a dangerous trend," she said.
Klik om te vergroten...
Bron: https://www.google.nl/amp/s/www.cnb...vid-vaccine-dose-booster-shots-explained.html
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Flualhamdulillam zei:
Er helemaal vanaf komen gaan we sowieso niet, en die mutaties gaan in rap tempo door zolang vaccinatie niet opschiet is landen buiten het westen.
Klik om te vergroten...
In mijn ogen is het schandalig dat we als het rijke westen er niet alles aan doen om de arme landen aan vaccinaties te helpen, het loslaten van patenten voor productie voor die landen lijkt me niet het meest ingewikkelde wat er is.

Flualhamdulillam zei:
edit: Bovendien, meeste gezonde mensen die besmet raken met Corona krijgen geen tot milde klachten, en zullen dus ook geen hoge virus load doen verspreiden.
Klik om te vergroten...
Gezonde mensen zullen inderdaad een minder hoge virus load verspreiden dan mensen die er ziek van worden.

Echter is het ook zo dat door vaccinaties niet alleen een lagere virus load kan worden overgedragen maar dat dit ook voor een kortere tijd plaats vindt. Hierdoor is dus niet alleen de virus load bij besmetting kleiner maar ook de kans op überhaupt een besmetting kleiner.

Flualhamdulillam zei:
Vaccinatiegraad is slechts 1 factor in kans op ernstige ziekte. Het lijkt mij niet slim om 100% terug te vallen op vaccins.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens, je zal altijd vanuit meerdere invalshoeken oplossingen moeten proberen aan te dragen.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#13
Martinus zei:
Hah. Nu ben ik oppervlakkig en ook nog eens oud.
Klik om te vergroten...
Nou dit vat ik ook als correctie dan maar? Pardon, mede-jongere.
Martinus zei:
Ik kan er toch niks aan veranderen dus waarom zou ik er dan een mening over vormen?
Klik om te vergroten...
Met die instelling, klopt. Beter geen mening over vormen. Maar sorry wil je ontkennen dat je hier oppervlakkig over denkt? Je zegt letterlijk zelf ‘waarom zou ik er dan een mening over vorm?’… Dat is niet eens een oppervlakkige opvatting, maar een gebrek aan opvatting hahaha. Helemaal prima, maar dit is waarom ik initieel zo liet weten: we denken niet tot in dezelfde diepte want je denkt dat je machteloos bent. Ik verbaas me dan ook niet meer om de manier waarop je erover praat alsof het ‘maar een prikje’ is, het boeit je gewoon geen fuck…


Martinus zei:
Om mezelf te frustreren met hoe de wereld niet doet wat ik wil?
Klik om te vergroten...
Als het jou fustratie oplevert, zeker niet doen. Hoge cortisolwaarden in het bloed versnellen veroudering 🙂😉

En ik merk ook dat veel mensen hier zich inderdaad frustreren aan de huidige gang van zaken, maar daar sta ik ook niet achter. Ik werd al eerder naïef genoemd hier, meermaals… Maar ik frustreerde me over de hele situatie vrij weinig, nog steeds doe ik dat niet. Maar je kan er toch wel over nadenken zonder meteen alle woede in je op te laten komen? Je hebt hoe dan ook écht wel invloed, alleen al door er een mening over te vormen en die te delen. Het zou invloed hebben op mij tenminste, niet iedereen zou het even objectief kunnen bekijken, onvermijdelijk maar geen reden om je te beperking in je vrijheid van meningsuiting (tenzij je er zelf weinig behoefte aan hebt, be my guest, maar dan is dit het verkeerde topic voor jou man 😅)
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#14
Proxima zei:
het loslaten van patenten voor productie voor die landen lijkt me niet het meest ingewikkelde wat er is.
Klik om te vergroten...
Het lijkt niet heel ingewikkeld hè? Helaas spelen er meer belangen dan wereldwijde volksgezondheid, en die wegen blijkbaar nog eens zwaarder ook in het geval van continenten als Afrika en grote delen van Azië.
Proxima zei:
Echter is het ook zo dat door vaccinaties niet alleen een lagere virus load kan worden overgedragen maar dat dit ook voor een kortere tijd plaats vindt. Hierdoor is dus niet alleen de virus load bij besmetting kleiner maar ook de kans op überhaupt een besmetting kleiner.
Klik om te vergroten...
Ah ja je verkleint de ‘window’ waarin besmetting plaats kan vinden, tuurlijk. Maar dan komen we toch terug op: hoe ver moeten we gaan? En daar heeft niemand echt een duidelijk antwoord op, blijkt. Verplicht vaccineren, of mensen onder dwang zetten, is voor mij (voor zolang Corona niet ineens alle 7 dragon balls weet te verzamelen en kanker gaat veroorzaken oid) echter geen optie.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Flualhamdulillam zei:
Maar dan komen we toch terug op: hoe ver moeten we gaan?
Klik om te vergroten...
Ik hoop dat er een aantal zaken gebeuren:

1. Verbetering van de vaccinaties (minder bijwerkingen, betere bescherming).
2. Dat het kwetsbare gedeelte van de bevolking vaccinaties neemt waar nodig (net als met de griepprik).
3. Dat de rest van de bevolking geen extra vaccinaties meer nodig heeft.

Het zal zeker nog een tijd duren voordat alle golfbewegingen weer tot rust komen en we uit de huidige onzekerheid komen.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Flualhamdulillam zei:
Nou dit vat ik ook als correctie dan maar? Pardon, mede-jongere.

Met die instelling, klopt. Beter geen mening over vormen. Maar sorry wil je ontkennen dat je hier oppervlakkig over denkt? Je zegt letterlijk zelf ‘waarom zou ik er dan een mening over vorm?’… Dat is niet eens een oppervlakkige opvatting, maar een gebrek aan opvatting hahaha. Helemaal prima, maar dit is waarom ik initieel zo liet weten: we denken niet tot in dezelfde diepte want je denkt dat je machteloos bent. Ik verbaas me dan ook niet meer om de manier waarop je erover praat alsof het ‘maar een prikje’ is, het boeit je gewoon geen fuck…



Als het jou fustratie oplevert, zeker niet doen. Hoge cortisolwaarden in het bloed versnellen veroudering 🙂😉

En ik merk ook dat veel mensen hier zich inderdaad frustreren aan de huidige gang van zaken, maar daar sta ik ook niet achter. Ik werd al eerder naïef genoemd hier, meermaals… Maar ik frustreerde me over de hele situatie vrij weinig, nog steeds doe ik dat niet. Maar je kan er toch wel over nadenken zonder meteen alle woede in je op te laten komen? Je hebt hoe dan ook écht wel invloed, alleen al door er een mening over te vormen en die te delen. Het zou invloed hebben op mij tenminste, niet iedereen zou het even objectief kunnen bekijken, onvermijdelijk maar geen reden om je te beperking in je vrijheid van meningsuiting (tenzij je er zelf weinig behoefte aan hebt, be my guest, maar dan is dit het verkeerde topic voor jou man 😅)
Klik om te vergroten...

Iedereen heeft een bias. Ik ben van mening dat het onmogelijk is om totaal objectief te zijn.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik snap niet dat er mensen hier "kampen voor ongevaccineerden" vergezocht vinden, terwijl (althans bij ons) al de kranten het idee van "vaccinatieplicht voor iedereen" zitten te primen (en we weten allemaal dat wat de mainstream kranten promoten redelijk aligned is met wat overheid wilt, zeker met corona). Er kwam zelfs een enquête in het nieuws waaruit blijkt dat 2/3 van de ondervraagden algemene vaccinatieplicht zou steunen. En dan heb je in Frankrijk al Macron die openlijk roept dat hij graag wil onderzoeken of algemene vaccinatieplicht mogelijk is. Ik bedoel, er wordt openlijk over gedebatteerd, stel dat zoiets in voege komt, wat gebeurt dan met weigeraars? Ze zouden kunnen "perpetueel beboet" worden. Of overmeesterd en dan gevaccineeed. Of afgezonderd. Als je denkt dat het niet zal gebeuren / denkt dat het slechts een "blaffende honden" verhaaltje is ok tot daar aan toe, ik neig dat ook te denken, maar dan mensen als "paranoid" afdoen omdat ze het als mogelijkheid zien terwijl zo'n concepten momenteel openlijk besproken worden?!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#18
Proxima zei:
Ik hoop dat er een aantal zaken gebeuren:

1. Verbetering van de vaccinaties (minder bijwerkingen, betere bescherming).
2. Dat het kwetsbare gedeelte van de bevolking vaccinaties neemt waar nodig (net als met de griepprik).
3. Dat de rest van de bevolking geen extra vaccinaties meer nodig heeft.

Het zal zeker nog een tijd duren voordat alle golfbewegingen weer tot rust komen en we uit de huidige onzekerheid komen.
Klik om te vergroten...
Ik deel dit 100%! Alleen zijn de vaccinaties al pittig effectief volgensmij. De effectiviteit van het griepvaccin bijvoorbeeld is veel minder effectief (als ik het goed herinner). Maar nieuwe methode, natuurlijk.
Ik blijf optimistisch, en een scenario waarin jouw drie punten verwezenlijkt kunnen worden zou ik mijn ogen perfect zijn.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#19
Martinus zei:
Iedereen heeft een bias. Ik ben van mening dat het onmogelijk is om totaal objectief te zijn.
Klik om te vergroten...
Je zou een robot moeten zijn… Maar objectiviteit lijkt me logischerwijs een spectrum, geen binaire eigenschap waar je het of wel, of niet hebt.
Ik heb ook een bias, maar kan dingen toch ook objectief bekijken (tot op een zekere hoogte, mee eens). Dat kleine beetje objectiviteit maakt een wereld van verschil, maar volgens mij geloof jij er niet in. Dat kan! Zo heeft iedereen weer een eigen bias en referentiekader.
Ik kan me er echter niet in vinden, sorry.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Buu zei:
Dat heeft niks met het vaccin an sich te maken? Het vaccin zelf is uiterst effectief. Als iedereen in de gehele wereld gevaccineerd zou zijn vanaf vandaag zou het virus vrijwel geen kans hebben om te muteren, daarnaast lijkt er sowieso een soort van maximum op de hoeveelheid mutaties te zitten - waarbij het vaccin bij de huidige mutaties prima werken.

Dus once again. De vaccins zijn uiterst effectief en er wordt je niks verplicht.
Klik om te vergroten...
Bij vaccinatie neemt het aantal mutaties toe. Dat is al bekend sinds men ooit begon met vaccineren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...8586878889...180
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."