Ik denk van niet hoor. van Kudde immuniteit is nog weinig meer te spreken vanwege de effectiviteit van het vaccin. En alsnog kan je COVID krijgen en doorgeven met vaccin, je wordt alleen minder ziek dus het enige wat het doet is de zorg ontlasten. Hoe veel effect het heeft op spreiding is nog vrij onduidelijk en niet met cijfers aan te tonen.
Wanneer iedereen gevaccineerd zou zijn dan wordt er wel weer wat anders verzonnen, want cijfers gaan weer stijgen. Net als dat het met griep elk jaar doet. Aan griep gingen initieel ook veel mensen dood, veel druk op de zorg, maar toen werd er helemaal niet zo spastisch gedaan als nu. Het is te belachelijk voor woorden welke acties er ondernomen (gaan) worden.
Ik ben overigens niet tegen vaccinatie, maar de argumenten die tot nu toe geleverd zijn kunnen me niet echt overtuigen.
he, nu meng ik me ook weer hier in. LAAT ME MET RUST
De zorg ontlasten is op dit moment ook precies het doel van de maatregelen. Zorg opschalen gaat namelijk moeilijk: er was al een tekort aan personeel, en ziekteuitval onder zorgpersoneel is hoog (burn outs bijv). Reguliere zorg afschalen om corona-capaciteit te vergroten kan, maar op een gegeven moment is het op. Besmettingen dus maar laten woekeren en afwachten wanneer men in het ziekenhuis niet meer geholpen kan worden? En wie kiezen we dan die we niet meer helpen?
- de ouderen, want hey, leuk dat je de oorlog nog hebt meegemaakt, het land weer hebt opgebouwd etc, maar het is nu wel een keer klaar, jongeren gaan voor;
- ongevaccineerden, want corona was toch maar een griepje, dus dan hoef je ook geen ziekenhuisbed;
- gevaccineerden, want ja, gewoon daarom;
- volstrekte willekeur, wie het eerst komt wie het eerst maalt?
Ik snap dat veel mensen dan zouden kiezen voor de ouderen. Maar sorry, dan zie ik liever mijn oma, die op haar 13e achterop de fiets wapens smokkelde voor het verzet in het ziekenhuis dan een ongevaccineerde die alleen maar loopt te huilen over maatregelen. Of een gevaccineerde die besmet en wel toch maar ging dansen.
En in de vergelijking met griep: ik heb nog nooit gehoord dat reguliere zorg landelijk afgeschaald moest worden vanwege opnames door de griep, dus ergens gaat die vergelijking flink scheef.
Zorgen voor meer capaciteit in de zorg is op korte termijn gewoon niet haalbaar. Ten eerste kost opleiden tijd, en ten tweede zijn er te weinig mensen die ervoor kiezen. Dienstplicht voor de zorg invoeren dan maar?