#1
Verplichtingen (direct of indirect) zorgen denk ik ook juist voor die polarisatie. Was er geen verplichting maar hooguit een advies, dan voelden mensen zich niet zo in het nauw gedreven. Dan konden we zelf onze keus maken, zonder dat iemand die voor je zou maken en zonder ingrijpende consequenties in de samenleving.
Ik geef zelf toe dat ik 1 van die fanatieke tegenstanders ben, maar dat komt dus ook omdat ik mij in het nauw gedreven voel. Ik kan er heel moeilijk mee omgaan wanneer mij (en anderen) iets opgedrongen wordt. Als voorstanders dan ook nog eens aankomen met een schuldgevoel aanpraten voor het niet op willen volgen van die opleggingen, dan is het bij mij helemaal klaar. Dan lopen de emoties weleens hoog op ja. Is dat slim? Nee, maar het gaat me echt aan het hart.
Zelf hoop ik er ook echt op dat deze polarisatie zo snel mogelijk stopt.
Ik geef zelf toe dat ik 1 van die fanatieke tegenstanders ben, maar dat komt dus ook omdat ik mij in het nauw gedreven voel. Ik kan er heel moeilijk mee omgaan wanneer mij (en anderen) iets opgedrongen wordt. Als voorstanders dan ook nog eens aankomen met een schuldgevoel aanpraten voor het niet op willen volgen van die opleggingen, dan is het bij mij helemaal klaar. Dan lopen de emoties weleens hoog op ja. Is dat slim? Nee, maar het gaat me echt aan het hart.
Zelf hoop ik er ook echt op dat deze polarisatie zo snel mogelijk stopt.
