#1
Relevante vragen indd! Hier gaat het in mijn vriendenkring ook steeds vaker over. Hoe ver zijn we bereid te gaan en hoe lang nog, lastige kwestie. We doen het om de druk op de zorg te verminderen dus ergens zou je denken dat als de ziekenhuizen weer oké zijn dat het dan wat losser kan allemaal..Nee... daar gaat dus het festivalseizoen, voor de tweede keer.
Grote kans ook dat daarmee de meeste festivalorganisaties en ondersteunende bedrijven failliet gaan.
Maarja, ik bekijk het voor mezelf nu nog voor het komende half jaar: dat blijft in ieder geval kut zoals het afgelopen jaar. Wel vind ik dat we veel vaker de vraag moeten stellen: wanneer houdt dit op? Welke veiligheidsgrenzen zijn we aan het nastreven?
Het lijkt erop dat het kabinet streeft naar totale annihilatie van het coronavirus. Maar is dat wel realistisch en wenselijk? Er zijn sowieso nogal wat mensen die überhaupt niet bereid zijn om zich te laten vaccineren. Nog even naast de vraag of het wel mogelijk is om mensen snel genoeg te vaccineren voordat het virus zodanig muteert dat het vaccin geen zin meer heeft. Stel dat zoiets gebeurt, gaan we het dan normaal vinden dat we op de huidige voet verder blijven leven?
Dat zijn nogal ingrijpende kwesties he! Dus dat debat moeten we nu al voeren: wat willen we straks bereiken en hoe gaan we dat toetsen? Maar vrijwel niemand heeft het daarover. Zeker de politici niet. Die hebben een vage wet geïnstalleerd die achteraf op basis van hun eigen ideeën steeds weer verlengd kan worden zonder dat we dus van te voren hebben afgesproken onder welke voorwaarden.
Als het kwetsbare deel vd bevolking is gevaccineerd zou je hopelijk ook wel kunnen versoepelen al en de terrassen enz weer opengooien in de lente (maar misschien is dat wishful thinking)