Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHET Corona-topic

HET Corona-topic

1175 antwoorden
183 weergaven
18-5-2026
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ze verwachten in België tegen half januari 125.000 besmettingen per dag terwijl we nu al aan 25.000 per dag zitten. Als ik het zo mag horen en lezen krijgen we allemaal covid. Good luck iedereen 😎.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Straks na werk ff wat wiet extra halen bij de shop. Die zal ook wel 17.00 dicht moeten vanaf morgen.
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vannacht vlak voor 12 kregen we de positie uitslag.
Wij zijn allemaal gevaccineerd, afspraak voor boosters was voor volgende week.
Nu heeft mijn hele gezin covid.
Op dit moment nog lichte klachten.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lieve forumleden,

Of je het nu wilt of niet, Corona speelt op dit moment een grote rol in onze maatschappij en dus ook op ons forum. Sinds het begin van de pandemie heeft het onderwerp geleid tot felle discussie en verdeeldheid op ons forum. De roep om de negatieve sfeer rond dit thema de kanaliseren en in te dammen werd steeds sterker en blijkt ook heel duidelijk uit de poll waarbij we jullie mening hebben gevraagd:

Hoe gaan we om met Coronatopics?

De verkiezing kan nog alle kanten op. Opletten voor coalities 🤷‍♂️. Alleen Vivaldie coalitie is kut
drugsforum.nl drugsforum.nl

Als modteam willen we tegemoet komen aan jullie wens om het drugsforum weer een drugsforum en niet een corona-forum te laten zijn. Vandaar ook dat we de mogelijkheden voor het bespreken van Corona gaan beperken tot 1 topic. Wil je Corona bespreken dan kun je vanaf nu enkel hier terecht, wil je Corona ontwijken dan hoef je enkel dit topic te vermijden. We hebben ook het totaal verbieden van Corona als onderwerp overwogen omdat hier veel vraag naar is maar vinden dat we dan teveel censuur toepassen en te weinig rekening houden met dat deel van de leden die wel elk onderwerp bespreekbaar wilt houden. Op basis van de poll en de discussie onder de moderators komen we tot de volgende nieuwe regels omtrent Corona:

1) Corona (en alles wat daarmee te maken) inhoudelijk bespreken is enkel toegestaan in dit topic;
2) Bestaande Coronatopics worden gesloten, nieuwe maken is niet toegestaan;
3) Binnen dit topic:
* ben je vrij om je mening te geven, ook als deze impopulair is
* is een felle discussie okay... respectloos gedrag niet
* is spam niet toegestaan
* probeer je bij te dragen aan het behouden van een positieve sfeer
4) We zijn in principe tegen censuur maar we maken voor 1 onderwerp een uitzondering: de vergelijking maken dat ongevaccineerden in dezelfde situatie zitten als de joden in de Holocaust. Dit is een dusdanig verwerpelijk en onterecht standpunt dat we deze niet gaan toestaan op het forum. Als je die vergelijking toch wilt maken kun je een ban verwachten.

We hebben, naar eer en geweten, ons best gedaan om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan alle diverse wensen en meningen. We begrijpen dat we niet iedereen helemaal tevreden kunnen stellen maar hopen dat jullie onze keuzes begrijpen.

Heel veel liefde,
Namens het hele moderator-team
Eik
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#5
Whohoo goede keuze!

Ik hoop dat dit topic beter verloopt dan het vorige, en men men onderscheid kan blijven maken tussen feiten, meningen en gevoel.

Vandaag in de krant dat ziekenhuizen in mijn omgeving een opnamestop hebben (ook voor reguliere zorg) en oefenen voor code zwart. Waarbij een keuze moet worden gemaakt wie wel en niet op de IC terecht kan etc.

Ik ben nu maar wat blij dat mijn vader vorige week het ziekenhuis in is gedraaid én dat ze hem hebben gehouden tot hij geholpen kon worden. Hij is vanavond thuis gekomen in het bezit van een pacemaker en ontloopt de ellende gelukkig nog net.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hulde! Dank mod-team, voor het wikken en wegen omtrent deze moeilijke en wellicht impopulaire keuze! Ik kijk uit naar zeer respectvolle en inhoudelijke discussies 😈
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind dit een hele mooie beslissing! Ben het met een ding niet eens, maargoed dat zal ik maar niet gaan uitleggen omdat ik dan dus een ban kan verwachten (en dan weten jullie al welk punt ik bedoel). En dat is het voor mij niet waard..
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben blij met deze beslissing. Corona als onderwerp helemaal verbieden zou veel problemen opgeleverd hebben, vooral voor de moderators die over iedere cryptische verwijzing gingen moeten oordelen (sowieso dat er tussen zouden zitten die dat doen) en mensen die er niet aan dachten dat ze iets niet gingen mogen vermelden, dus je hebt ook voor jezelf de goeie beslissing genomen ookal wou je het onderwerp weg. En ging sowieso niet tot "meer drugs talk" geleid hebben want het is niet dat drugspraat belemmerd werd. Dit onderwerp vind ik het interessantst momenteel (al werd het niveau nihil de laatste tientallen pagina's) dus ben blij dat het niet weg is van hier.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Cerberus zei:
Gibraltar heeft 100% vaccinatie en kondigde weer nieuwe maatregelen aan
Klik om te vergroten...
Je vraagt me of het een verschil maakt.... ik denk van wel... je verdraait de boel nu een beetje door te impliceren dat ik zeg dat 100% vaccinatie voldoende is. Dat heb ik nergens gezegd en dat geloof ik ook niet. Naast die 100% vaccinatie zullen nog steeds maatregelen nodig zijn helaas.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neenee IK zei HET verschil maken. Het verschil maken = de crisis is gedaan en alle maatregelen kunnen weg zonder ineenstorting zorg. Als dat niet kan rechtvaardigt dat geen mentale foltering van verplichte vaccinatie (naja, voor mij rechtvaardigt er eigenlijk sowieso niets dat natuurlijk). Ik verdraai niets, jij begrijpt mij verkeerd.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cerberus zei:
Neenee IK zei HET verschil maken. Het verschil maken = de crisis is gedaan en alle maatregelen kunnen weg zonder ineenstorting zorg. Als dat niet kan rechtvaardigt dat geen mentale foltering van verplichte vaccinatie (naja, voor mij rechtvaardigt er eigenlijk sowieso niets dat natuurlijk). Ik verdraai niets, jij begrijpt mij verkeerd.
Klik om te vergroten...
Er is niet één maatregel die HET verschil zal maken helaas. Het zal altijd gaan om meerdere maatregelen tezamen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#12
Cerberus zei:
Neenee IK zei HET verschil maken. Het verschil maken = de crisis is gedaan en alle maatregelen kunnen weg zonder ineenstorting zorg.
Klik om te vergroten...
Okay als je het meteen zo had gedefinieerd ben ik met je eens dat 100% vaccinatie niet voldoende gaat zijn. Andere maatregelen gaan nog steeds nodig zijn. Maar 100% vaccinatie gaat wel verschil maken en bijdragen aan het overkomen van deze pandemie.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eik zei:
Okay als je het meteen zo had gedefinieerd
Klik om te vergroten...
Naja die definitie/aflijning heb ik niet ter plekke uitgevonden, er werd gezegd "70% vaccinatiegraad om onze oude vrijheid terug te krijgen" eerst en soms 90%. Het stond zelfs in koeien van letters op de uitgang bij ons lokaal vaccinatiecentrum: "POORT NAAR DE VRIJHEID" (verschrikkelijke slogan). Zoals voorspeld door velen van ons "sceptici" was dat toch niet zo. Als ik dus praat over HET verschil heb ik nog altijd dat referentiepunt in mijn hoofd.

Jullie zeggen "andere maatregelen zullen ook nodig zijn" maar ik zie geen andere mogelijkheid dan een vaccinatie die een permanent verschil kan maken die geen vrijheid beperkt (zoals mondkapjes en sluitingen enzo). Het enige dat ik nog kan zien is geneesmiddel die vele zieken gemakkelijk geneest waardoor de mensen minder lang in het ziekenhuis zitten, maar zelfs dan twijfel ik of dat genoeg zal zijn gezien ik denk dat we nog lang niet op het hoogtepunt van de huidige coronagolf zitten. Willen jullie echt al die coronaregeltjes op de heeeeeel lange termijn.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cerberus zei:
"70% vaccinatiegraad om onze oude vrijheid terug te krijgen" eerst en soms 90%. Het stond zelfs in koeien van letters op de uitgang bij ons lokaal vaccinatiecentrum: "POORT NAAR DE VRIJHEID" (verschrikkelijke slogan). Zoals voorspeld door velen van ons "sceptici" was dat toch niet zo. Als ik dus praat over HET verschil heb ik nog altijd dat referentiepunt in mijn hoofd.
Klik om te vergroten...
Dan loop je denk ik nog 1 of 2 mutaties van het Coronavirus achter. Dat was inderdaad de voorspelling voordat we te maken kregen met de Delta variant die veel besmettelijker is.

Cerberus zei:
Het enige dat ik nog kan zien is geneesmiddel die vele zieken gemakkelijk geneest
Klik om te vergroten...
Daar wordt gelukkig hard aan gewerkt. Hopelijk bieden die medicijnen in de toekomst uitkomst...

Cerberus zei:
Willen jullie echt al die coronaregeltjes op de heeeeeel lange termijn.
Klik om te vergroten...
Jaar daar zitten we allemaal met smart op te wachten. Vinden we allemaal zooooo fantastisch!

Maar even serieus... nee daar zit niemand op te wachten. Maar hoe beter we ons aan de maatregelen houden en hoe meer we vaccineren hoe minder maatregelen er nodig zullen zijn. Voorlopig niet 0 maatregelen maar wel minder en minder lang dan dat we ons slecht aan de maatregelen houden en niet vaccineren. Zo simpel is het gewoon.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Eik zei:
Dan loop je denk ik nog 1 of 2 mutaties van het Coronavirus achter. Dat was inderdaad de voorspelling voordat we te maken kregen met de Delta variant die veel besmettelijker is.
Klik om te vergroten...
Nee want dat er mutaties gingen komen waardoor de vaccins hun effectiviteit verliezen zat mee in onze voorspelling.

Eik zei:
Jaar daar zitten we allemaal met smart op te wachten. Vinden we allemaal zooooo fantastisch!
Klik om te vergroten...
Het gaat niet over of jij ze leuk vindt maar ofdat je wilt dat ze er zijn. Nu zit jij te verdraaien he. Mijn vraag is nochtans duidelijk: komt er nooit een punt waarop je zegt: beter wordt het niet meer, nu moeten maar alle maatregelen weg en accepteren we maar dat er doden vallen als we niet voor altijd willen vastzitten aan beperkingen allerhande.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#16
Cerberus zei:
Nee want dat er mutaties gingen komen waardoor de vaccins hun effectiviteit verliezen zat mee in onze voorspelling.
Klik om te vergroten...
Dat was toen nog speculatie. Wel mogelijk maar niet zeker dat dat zou gebeuren of op deze dramatische wijze.

Cerberus zei:
Mijn vraag is nochtans duidelijk: komt er nooit een punt waarop je zegt: beter wordt het niet meer, nu moeten maar alle maatregelen weg en accepteren we maar dat er doden vallen als we niet voor altijd willen vastzitten aan beperkingen allerhande.
Klik om te vergroten...
Misschien wel. Maar dat punt heb ik nu nog niet bereikt. Jij wel neem ik aan, gebaseerd op de manier waarop je dit stelt... Of zie ik het dan verkeerd?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eik zei:
Dat was toen nog speculatie. Wel mogelijk maar niet zeker dat dat zou gebeuren of op deze dramatische wijze
Klik om te vergroten...

Virussen muteren continu, dus een zeer gemakkelijk te maken voorspelling qua speculatie.

Eik zei:
Misschien wel. Maar dat punt heb ik nu nog niet bereikt. Jij wel neem ik aan, gebaseerd op de
Klik om te vergroten...
Ik ben ideologisch al sinds het begin tegen ook maar 1 coronaregel die van de overheid uitkomt. Nu de vaccins er zijn sta ik ook perplex dat er mensen zijn die nog steeds dingen willen toegooien.
Ik ben toch blij dat ik de dag van vandaag geen student meer ben, nu het meer dan 2 jaar zal duren is heel het studentenleven van extreem veel mensen naar de knoppen zijn. Stel je ook eens voor dat je ondernemer bent van grote feesten en nadat ze de zoveelste valse belofte gedaan hebben van "na die datum verdwijnen alle regels" mag je weer je eigen feest aflassen.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#18
Cerberus zei:
Virussen muteren continu, dus een zeer gemakkelijk te maken voorspelling qua speculatie.


Ik ben ideologisch al sinds het begin tegen ook maar 1 coronaregel die van de overheid uitkomt. Nu de vaccins er zijn sta ik ook perplex dat er mensen zijn die nog steeds dingen willen toegooien.
Ik ben toch blij dat ik de dag van vandaag geen student meer ben, nu het meer dan 2 jaar zal duren is heel het studentenleven van extreem veel mensen naar de knoppen zijn. Stel je ook eens voor dat je ondernemer bent van grote feesten en nadat ze de zoveelste valse belofte gedaan hebben van "na die datum verdwijnen alle regels" mag je weer je eigen feest aflassen.
Klik om te vergroten...
Als ik nog student was geweest was ik honderd keer liever m'n studentenleven kwijt geweest dan m'n ouders of opa en oma.

Hoe had jij het voor je gezien als er vanaf het begin geen enkele maatregel was getroffen?
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eik zei:
Geen idee of ze zo ver zullen durven gaan. Maar als ze dat doen dan is die mogelijkheid er inderdaad.


Ben ik niet met je eens. Als je als overheid zo ver wilt gaan dan moet je wel echt heeeeel goed uit kunnen leggen waarom je zo ver gaat. Ga er maar vanuit dat een rechter daar uiterst kritisch naar zal kijken.


Ze maken af en toe nieuwe wetgeving. Voor zover ik weet hebben ze niet de grondwet veranderd.

Het veranderen van de grondwet is een stuk complexer dan het invoeren van nieuwe reguliere wetgeving. Zo is de procedure veel uitgebreider, duurt het langer en heb je een 2/3 meerderheid nodig in plaats van de normale meerderheid.
Klik om te vergroten...
Oow, ik meende dat dit wel een grondwet was maar dan heb ik het mis.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik denk dat de meesten studenten (en nagenoeg iedereen op misschien enkele zeer introverte personen na?) zich de pan uit balen en het is zeker pittig (ook pittiger dan ikzelf in maart 2020 verwachtte), maar dat valt echt compleet in het niets bij wat zorgmedewerkers of nabestaanden van slachtoffers nu mee moeten maken dus ik zit met alle liefde nog jaren depressief op de bank als dat die schade een beetje kan inperken.

En ja, ik baal ook flink dat de vaccins niet "de" uitkomst van de crisis zijn... Maar dat dat een risico zou zijn, wisten we ook al omdat mutaties op de loer lagen. Bovendien met de vaccinatiegraad in Nederland (en volgens mij in België) valt er niet optimaal te profiteren van de voordelen van het vaccin.
Maar dit alles heeft al bijna een jaar ruimvoldoende wetenschappelijke ondersteuning... Zo is er eigenlijk altijd gezegd dat er nog onzekerheid is over hoe lang de werking zou zijn. Ik weet dat Hugo soms poep lult, maar verder vind ik het een beetje gek daar zo skeptisch of achterdochtig over te doen. Overheidssites zijn hier mega open over ook. Ik deel die even gemakshalve, want heb even geen tijd vandaag uitgebreid bronnen te zoeken. Misschien kom ik daarop terug (misschien niet):

Werking van de coronavaccins | RIVM

Het is belangrijk dat vaccins goed werken, beschermen tegen ziekte en tegelijkertijd veilig zijn voor de gezondheid. Het coronavirus verandert en zo ontstaan er nieuwe (sub)varianten van het coronavirus. Dat betekent vaak niet dat een vaccin dan niet meer werkt. Dat komt doordat de varianten die...
www.rivm.nl www.rivm.nl

Oja - grondwetten worden inderdaad niet zomaar aangepast. Wat Eik zegt:
Eik zei:
Het veranderen van de grondwet is een stuk complexer dan het invoeren van nieuwe reguliere wetgeving. Zo is de procedure veel uitgebreider, duurt het langer en heb je een 2/3 meerderheid nodig in plaats van de normale meerderheid.
Klik om te vergroten...
Het duurt vooral langer omdat een wijziging door 2 keer door de Kamers moet. Er moet dus gewacht worden op 2 keer verkiezingen (Tweede Kamer en Proviciale Staten) dus duurt vaak minstens een jaar of 6. Daarom is er, in het geval van de coronacrisis, een noodsituatie, gebruik gemaakt van noodvorderingen/"noodwetten". Hoewel het kabinet hierin tamelijk hard van stapel liep, is dit (toch) geheel democratisch gegaan.
Check bijvoorbeeld https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vld59z2vkvlu/nieuws/constitutionele_consternatie_over_de of https://www.trouw.nl/politiek/wat-k...ondgaan-over-de-omstreden-coronawet~b74ccb43/

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3637383940...59
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."