Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOrgaandonor ja of nee?

Orgaandonor ja of nee?

160 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Als iemand echt hersendood is, dus 0 activiteit in het brein wordt iemand nooit meer wakker. Hart kan blijven kloppen maar je bent imo wel dood. Mijn idee van dood is niet als mijn hart stopt maar als mijn brein stopt. Een hart kun je kloppend houden met machines maar een brein kun je na hersendood nooit meer actief maken.
Ik heb zelfs met familie afgesproken dat ze bij mij direct de stekker er uit mogen trekken omdat ik niet als een kwijlende broekpoepende debiel in een tehuis wil zitten. Dan maar snel dood.
Klik om te vergroten...


Hetzelfde hier , vooral omdat ik in coma heb gelegen voor 1 of 2 weken kreeg zuurstof via een machine , eten en alles.

Wil niet als een plant eindigen
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
www.ad.nl

'Hersendode' man hoort hoe artsen organen willen wegnemen

Een 43-jarige man heeft een klacht ingediend tegen een ziekenhuis in het Zweedse Gotenburg nadat hij hoorde hoe dokters het wegnemen van zijn organen met zijn vriendin bespraken.
www.ad.nl www.ad.nl

https://www.linda.nl/nieuws/hersendood-verklaard-maar-nu-in-de-bloei-van-zijn-leven/

En zo heb je zoveel voorbeelden.
Nee..ik beweer niet de artsen op je organen uit zijn
Ook niet dat elke hersendode bewustzijn heeft.
Maar ik vind het echt schandalig dat dit soort dingen nog gebeuren (niet goed controleren)
Maar vooral dat de overheid en artsen blijven liegen.
Een feit is een feit. Zwart-wit. Het gaat hier om leven en dood, dus verkondigen dat hersendood 100%'dood' is geen kans op herstel..

Als mensen hier achter komen snap ik wel dat ze gaan twijfelen, bij meer dingen vraagtekens zetten.

Hoeveel andere keuzes zouden naasten gemaakt hebben als artsen eerlijk zijn over hersendood(de waarheid is dat dit gewoon niet 100% blijkt te kloppen. Maar de meest aannemelijke theorie is. En het beleid is dat iedereen in Nederland dit als feit moet communiceren)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Hier is dus dat verschil in opvatting tussen onze westerse maatschappij en veel andere culturen.

Er zijn heel veel mensen die het hier niet mee eens zijn en ik neig er naar dat ook niet te zijn. En dit maakt nogal een verschil als je je op wilt geven voor het donorschap of niet.

Wij mogen technologisch dan heel geavanceerd zijn hier in het westen, maar van spirituele zaken hebben de meeste mensen op posities waar het over leven en dood gaat, geen kaas gegeten. We zijn kleuters op dat gebied.
Klik om te vergroten...
Ja maar ik ben niet spiritueel. Ik denk realistisch en dan klopt mijn stelling
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tijdloos zei:
Hetzelfde hier , vooral omdat ik in coma heb gelegen voor 1 of 2 weken kreeg zuurstof via een machine , eten en alles.

Wil niet als een plant eindigen
Klik om te vergroten...
Ik kijk weleens video’s over mensen die in coma hebben gelegen en heb echt bizarre dingen gehoord. Dingen die ze nog horen en bepaalde dromen die je hoofd daarvan vormt.

Heb jij iets gemerkt van je coma?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Spyro zei:
Ik kijk weleens video’s over mensen die in coma hebben gelegen en heb echt bizarre dingen gehoord. Dingen die ze nog horen en bepaalde dromen die je hoofd daarvan vormt.

Heb jij iets gemerkt van je coma?
Klik om te vergroten...
Coma is iets heel anders als hersendood
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mi dispiachere...
ff off topic,
Over de dood: en een evt leven daarna, zie mijn topic daarover eens aan, en lees dit.
On topic,
Ik wens niet te doneren, en ook niets te ontvangen.
fini, c'est fini.
Ik heb er geen goed gevoel over.
Ik heb ook vast laten leggen, schriftelijk, dat mocht ik in coma raken, dat na 2 maanden uiterlijk, ik wil, dat alle machines die mij in leven houden, stil gezet worden.
Hoe dit in Frankrijk geregeld is moet ik nog uitzoeken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hardcore_frk zei:
Hahaha, ik heb opeens een nieuwe wens na mijn overlijden!

En dank voor de informatie,
Klik om te vergroten...
.
Hardcore_frk zei:
ik zal het morgen even rustig bekijken!
Klik om te vergroten...
Verbeeld je, als de betrokkene ineens recht overeind gaat zitten!
Ogen open uiteraard geopend...
Zou zomaar kunnen dat er meteen enkele doodskisten bijgeplaatst moeten worden...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Idd.
En hier in Nederland is de termijn van na het overlijden en de ter aardebestelling, of crematie bij wet geregeld.
Laat die wet totaal geen rekening houden met wat de ziel aan tijd nodig heeft...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Terug naar doneren nog even, on topic, en de zienswijze 3000 jaar geleden hierover..

Voor wat ik ervan tot nu toe weet, althans wat mij verteld is, zou het absoluut onmogelijk zijn, dat er bij iemand die hersendood is verklaard, na het volgen van de daarvoor opgestelde regels en procedures, het zgn. donatieprotocol heet dit geloof ik, nog iets gewaar zou kunnen worden bij de uitneem procedure.

Dat kan dan wel zo zijn,
Maar wie garandeert dit? Er is nog nooit iemand teruggekomen, die dit vraagstuk op kon lossen...dus weten we dit niet zeker.

Dus, wie beoordeelt dit?
Al die specialisten?
Ik geloof dit gewoon niet.
100% zekerheid, die krijg je niet. Nooit.
En dus zal ik mijn standpunt niet wijzigen.

@Mindless: in de Egyptische oudheid, keek men na de dood heel anders tegen het overgaan van de ziel van de overledene aan.
Zeer interessant, er wordt een serie docu's over uitgezonden, (nu, op national geografic,) en toen (3000 jaar geleden) werd het lichaam dus gemummificeerd.
Dit om te bereiken, dat die overgang op de juiste manier kon plaatsvinden en evenzo een reïncarnatie kon geschieden.
Zo ook was het wegnemen van bepaalde organen en het elders in grafvazen weer opslaan daarvan, nabij de sarcofaag met eveneens gebruiksgoederen en voedsel , de " grafgoederen", voor in het hiernamaals zeer belangrijk vond men toen...respectabel allemaal, nietwaar.
Ik vind van wel.

Het lichaam moet intact blijven.
Dat is essentieel vond men toen. En mss ook nog nu.

En in dit kader, wat doen wij?
Bij velen, zo ook met mij straks, we gaan de oven in. 900 graden heet.
In 90 minuten ongeveer ben ik teruggekeerd naar stof, net zoals de anderen die voor deze weg gekozen hebben.
terug naar de status: stof. Zijnde het stof, waaruit ik ooit gekomen ben.
Na een verblijf in de cremulator, is dat stof hierin zeer fijngemalen, en dan zijn er diverse opties.
In mijn geval gaat dit stof naar de zee.
Dit alles staat al vastgelegd.

Een kennis van mij zei ooit tegen mij:
Wat zeg jij. Cremeren?
Laat jij dat met je doen?
Dan is de ziel nog niet geheel "los" van je lichaam, en zal deze in de oven pijn lijden!
Doe dit dus niet!
Ik heb dit weggelachen en ook nu geloof ik dit niet.
En toch, als de Egyptenaren en deze kennis toch gelijk hebben?
welaan.
Dan heb ik pech, nietwaar.

Soit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
@Mindless: in de Egyptische oudheid, keek men na de dood heel anders tegen het overgaan van de ziel van de overledene aan.
Zeer interessant, er wordt een serie docu's over uitgezonden, (nu, op national geografic,) en toen (3000 jaar geleden) werd het lichaam dus gemummificeerd.
Dit om te bereiken, dat die overgang op de juiste manier kon plaatsvinden en evenzo een reïncarnatie kon geschieden.
Zo ook was het wegnemen van bepaalde organen en het elders in grafvazen weer opslaan daarvan, nabij de sarcofaag met eveneens gebruiksgoederen en voedsel , de " grafgoederen", voor in het hiernamaals zeer belangrijk vond men toen...respectabel allemaal, nietwaar.
Ik vind van wel.

Het lichaam moet intact blijven.
Dat is essentieel vond men toen. En mss ook nog nu.

En in dit kader, wat doen wij?
Bij velen, zo ook met mij straks, we gaan de oven in. 900 graden heet.
In 90 minuten ongeveer ben ik teruggekeerd naar stof, net zoals de anderen die voor deze weg gekozen hebben.
terug naar de status: stof. Zijnde het stof, waaruit ik ooit gekomen ben.
Na een verblijf in de cremulator, is dat stof hierin zeer fijngemalen, en dan zijn er diverse opties.
In mijn geval gaat dit stof naar de zee.
Dit alles staat al vastgelegd.

Een kennis van mij zei ooit tegen mij:
Wat zeg jij. Cremeren?
Laat jij dat met je doen?
Dan is de ziel nog niet geheel "los" van je lichaam, en zal deze in de oven pijn lijden!
Doe dit dus niet!
Ik heb dit weggelachen en ook nu geloof ik dit niet.
En toch, als de Egyptenaren en deze kennis toch gelijk hebben?
welaan.
Dan heb ik pech, nietwaar.

Soit.
Klik om te vergroten...
In meer "primitieve" culturen wordt/werd ook crematie toegepast, maar wordt het lichaam langer bewaard alvorens het gecremeerd wordt. Zodat ziel en lichaam de tijd hebben om van elkaar te scheiden.
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk niet dat er mensen zijn die op mijn organen zitten te wachten. Daarom heb ik het op Nee laten zetten.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik ben zelfs hersendonor... denk dat orgaandonor straks niet meer nodig is, omdat ze organen kunnen kweken in een lab. ik schijt hem wel voor de hersenobductie, want het is wel simpel te zien als iemand hersendood is. maar toch, er zijn gevallen bekend van mensen die hersendood zijn verklaard en na een paar dagen uit de mortuarium wegliepen alsof er niks aan de hand was. terwijl het lichaam al aan het ontbinden was. maar dat wil niet zeggen dat je dan ook iets ervan voelt. lijkt mij namelijk sterk, al is er wel veel hersenactiviteit nadat je hersendood bent. maarja...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
PsychedelicMagic zei:
ik ben zelfs hersendonor... denk dat orgaandonor straks niet meer nodig is, omdat ze organen kunnen kweken in een lab. ik schijt hem wel voor de hersenobductie, want het is wel simpel te zien als iemand hersendood is. maar toch, er zijn gevallen bekend van mensen die hersendood zijn verklaard en na een paar dagen uit de mortuarium wegliepen alsof er niks aan de hand was. terwijl het lichaam al aan het ontbinden was. maar dat wil niet zeggen dat je dan ook iets ervan voelt. lijkt mij namelijk sterk, al is er wel veel hersenactiviteit nadat je hersendood bent. maarja...
Klik om te vergroten...
Beste, hier geloof ik 0,00 van.
Hersendood, is Hersendood.
Dan is er geen enkele activeit meer.
Daarvoor is een heel protocol wat exact gevolgd moet worden.
Als je dood bent, is er GEEN ENKELE hetsenactiviteit meer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Beste, hier geloof ik 0,00 van.
Hersendood, is Hersendood.
Dan is er geen enkele activeit meer.
Daarvoor is een heel protocol wat exact gevolgd moet worden.
Als je dood bent, is er GEEN ENKELE hetsenactiviteit meer.
Klik om te vergroten...
Er zijn ook mensen geweest die zogenaamd hersendood waren maar ondertussen een out of body experience hadden en accuraat konden beschrijven wat er in de kamer gebeurde terwijl hun lichaam "hersendood" was.

Of je het gelooft is een tweede...
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
WISTEN WE AL MAAR NIEMAND LUISTERT OOIT NAAR MIJ HE VERDOMME.
Klik om te vergroten...
Exact hierom.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
PsychedelicMagic zei:
ik ben zelfs hersendonor... denk dat orgaandonor straks niet meer nodig is, omdat ze organen kunnen kweken in een lab. ik schijt hem wel voor de hersenobductie, want het is wel simpel te zien als iemand hersendood is. maar toch, er zijn gevallen bekend van mensen die hersendood zijn verklaard en na een paar dagen uit de mortuarium wegliepen alsof er niks aan de hand was. terwijl het lichaam al aan het ontbinden was. maar dat wil niet zeggen dat je dan ook iets ervan voelt. lijkt mij namelijk sterk, al is er wel veel hersenactiviteit nadat je hersendood bent. maarja...
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Beste, hier geloof ik 0,00 van.
Hersendood, is Hersendood.
Dan is er geen enkele activeit meer.
Daarvoor is een heel protocol wat exact gevolgd moet worden.
Als je dood bent, is er GEEN ENKELE hetsenactiviteit meer.
Klik om te vergroten...
Het is psychedelicMagic, die zegt af en toe de gekste dingen. Daar moet je niet naar gaan zitten luisteren. Maar de gluiperd heeft zijn foto veranderd dus ik stonk er bijna in.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben donor voor alles behalve mijn huid en mijn ogen.
De rest is tegen die tijd toch rijp voor de GFT container, maar goed, ze kijken maar of ze er wat mee kunnen.

Oja, hersenen ook niet. Vind ik geen prettig idee.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hier bespeur ik enige controverse....je doneert heel veel, waarvoor mijn groot respect!, maar de hersenen dus toch maar niet....?
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#19
Met alle zooi die ik doorheen de jaren in m´n lichaam heb gestoken, denk ik niet dat er iemand op één van m´n organen zit te wachten 🤔
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben volledig donor. Je trapt je oude tv toch ook niet expres kapot voor je die bij de container zet, puur zodat iemand anders hem eventueel niet zou kunnen gebruiken?

Daarnaast kan je ook nog je lichaam doneren aan de wetenschap. Scheelt je nabestaanden aanzienlijk in begrafenis kosten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."