Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOrgaandonor ja of nee?

Orgaandonor ja of nee?

160 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Ik ben al jaaaren bloeddonor. Ik heb O+ dus kan aan iedereen gegeven worden.
Klik om te vergroten...
Nope, de rode cellen daarvan kan aan iedereen gegeven worden. O- kan zonder te kijken bij iedereen gegeven worden. Toevallig weet ik dat omdat ikzelf O- heb.
Zelf 2x bloed gegeven maar de dagen erna teveel last ervan en die naald, amaai.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeelanddude zei:
Nope, de rode cellen daarvan kan aan iedereen gegeven worden. O- kan zonder te kijken bij iedereen gegeven worden. Toevallig weet ik dat omdat ikzelf O- heb.
Zelf 2x bloed gegeven maar de dagen erna teveel last ervan en die naald, amaai.
Klik om te vergroten...
www.sanquin.nl

Bloedgroep O-positief | Sanquin

38,2% van de Nederlanders heeft bloedgroep O-positief (O+). Lees alles over welke bloedgroepen er zijn en hoe vaak ze voorkomen.
www.sanquin.nl

hier staat het toch echt. Alleen O- mag mijn bloed niet hebben.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
CuriousExplorer zei:
Maakt drugsgebruik niet uit dan? Ik lees dat je redelijk vaak wiet rookt, blijft Thc niet lang aanwezig?

* sorry voor de noob vragen.
Klik om te vergroten...
Is mij nooit gemeld en nooit iets over gehoord. Geldt wel als je iv drugs gebruikt
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
www.sanquin.nl

Bloedgroep O-positief | Sanquin

38,2% van de Nederlanders heeft bloedgroep O-positief (O+). Lees alles over welke bloedgroepen er zijn en hoe vaak ze voorkomen.
www.sanquin.nl

hier staat het toch echt. Alleen O- mag mijn bloed niet hebben.
Klik om te vergroten...
Blup, maarrr er staat daar wel
Omdat veel mensen O-positief hebben, roepen we regelmatig bloeddonors met deze bloedgroep op om bloed te geven. Ook patiënten met de bloedgroep A-positief, B-positief en AB-positief kunnen dit bloed ontvangen.

en bij O negatief
omdat deze als enige aan alle patiënten gegeven kan worden. Deze donors worden ook wel universele donors genoemd.

Maargoed, voegt verder weinig aan dit topic toe ☺️😅
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeelanddude zei:
Blup, maarrr er staat daar wel
Omdat veel mensen O-positief hebben, roepen we regelmatig bloeddonors met deze bloedgroep op om bloed te geven. Ook patiënten met de bloedgroep A-positief, B-positief en AB-positief kunnen dit bloed ontvangen.

en bij O negatief
omdat deze als enige aan alle patiënten gegeven kan worden. Deze donors worden ook wel universele donors genoemd.

Maargoed, voegt verder weinig aan dit topic toe ☺️😅
Klik om te vergroten...

ik had de link bij de verkeerdereactie geplaatst

edit: je hebt gelijk:
www.sanquin.nl

Bloedgroep O-negatief | Sanquin

6,8% van de Nederlanders heeft bloedgroep O-negatief (O-). Lees alles over welke bloedgroepen er zijn en hoe vaak ze voorkomen.
www.sanquin.nl
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Is mij nooit gemeld en nooit iets over gehoord. Geldt wel als je iv drugs gebruikt
Klik om te vergroten...
Weer bijgeleerd 😄
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jup, behalve mijn hoornvlies en huid. Lijkt me toch niet zo lekker, al weet ik dat je nergens op slaat..
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Hardcore_frk zei:
Jup, behalve mijn hoornvlies en huid. Lijkt me toch niet zo lekker, al weet ik dat je nergens op slaat..
Klik om te vergroten...
Ik heb niet de intentie om je te overtuigen of een discussie ofzo. Maar oprechte vraag, wat lijkt je er dan niet lekker van?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Ik heb niet de intentie om je te overtuigen of een discussie ofzo. Maar oprechte vraag, wat lijkt je er dan niet lekker van?
Klik om te vergroten...
Ja, ik kan het ook niet logisch onderbouwen. Ik wil gecremeerd worden en niet opgebaard worden/open kist of iets dergelijks. Maar als iemand mijn lijk dan toch nog te zien krijgt, graag met hoornvlies en zonder afgekaasschaafde huid. Het slaat nergens op, ik weet het!

Weet iemand of er een groot tekort is aan hoornvlies en huid donoren? Zo ja, pas ik het wel even aan..
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hardcore_frk zei:
Ja, ik kan het ook niet logisch onderbouwen. Ik wil gecremeerd worden en niet opgebaard worden/open kist of iets dergelijks. Maar als iemand mijn lijk dan toch nog te zien krijgt, graag met hoornvlies en zonder afgekaasschaafde huid. Het slaat nergens op, ik weet het!

Weet iemand of er een groot tekort is aan hoornvlies en huid donoren? Zo ja, pas ik het wel even aan..
Klik om te vergroten...
Slaat wel ergens op. Ik vind het hele normale vragen!

Over je huid en oogweefsel doneren..
In de bijlage kan je het antwoord lezen.
Ik heb afscheid genomen van iemand die alles doneerden. Ik zag er absoluut niets van!

Over je oogweefsel staat dat de ogen gesloten worden. Maar dit gebeurt standaard. Wel of geen donor.

Het zou wat zijn dat iemand opgebaard is met zijn ogen wijd open.


Hier de complete site wat doneren per orgaan of weefsel inhoudt, en wat je ervan kan zien na de donoroperatie:

Wat kunt u ervan zien als u weefsels of organen doneert? | Nederlandse Transplantatie Stichting

Hier kunt u lezen wat er precies wordt weggenomen bij de weefsels en organen, en hoe dat eruitziet na de donoroperatie.
www.transplantatiestichting.nl www.transplantatiestichting.nl
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mrloverdj zei:
Het zou wat zijn dat iemand opgebaard is met zijn ogen wijd open.
Klik om te vergroten...
Hahaha, ik heb opeens een nieuwe wens na mijn overlijden!

En dank voor de informatie, ik zal het morgen even rustig bekijken!
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Wij mogen technologisch dan heel geavanceerd zijn hier in het westen, maar van spirituele zaken hebben de meeste mensen op posities waar het over leven en dood gaat, geen kaas gegeten. We zijn kleuters op dat gebied.
Klik om te vergroten...

Ik vind dit een vooringenomen opstelling. Wat is eigenlijk jouw definitie van spiritualiteit?

Het is evident dat je een afkeur hebt van het toepassen van medische technologie om mensen te helpen als dit gebeurt door weefsel van overleden mensen te gebruiken, zelf al hebben ze er verdomme zelfs zwart op wit toestemming voor verleend. Maar hoe "spiritueel" ben je als je het hele idee van orgaan/weefseldonatie afkeurt en mensen bepaalde medische behandelingen ontzegt? In mijn ogen mis je dan een stukje empathie.
a
annetwoodLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spyro zei:
Ik zeg ook niet dat coma hersendood is... Ben gewoon geïnteresseerd.
Klik om te vergroten...
coma en 'hersendood' zoals het bij orgaandonariw wordt gebruikt is hetzelfde. Er is sprake van hersendood als alle hersenen inclusief de hersenen zijn afgestorven. Dat is bij orgaandonatie niet het geval. Dan is er sprake van een infauste prognose en dan spreekt de dokter uit dat de patient niet meer kan herstellen. De patient moet dan een aantal testen ondergaan en als hij daar niet op reageert wordt hij doodverklaard. Niemand die werkelijk weet op dat moment wat de patiënt ervaart. vervolgens wordt hij zonder narcose gedurende een twee tot zes uur durende oparatie van zijn organen ontdaan. Om te zorgen dat hij stil blijft liggen wordt hij platgespoten met spierverslappers.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
ATGC zei:
Ik vind dit een vooringenomen opstelling. Wat is eigenlijk jouw definitie van spiritualiteit?
Klik om te vergroten...
Je zou kunnen zeggen de (subjectieve) wetenschap van de onzichtbare dimensie, van de ziel. En de relatie daarmee met het stoffelijke. Vooringenomen zou ik het niet noemen. Het is toch ook zo dat we in onze cultuur daar bijna niks mee doen? Vergeleken met meer traditionele culturen zijn wij kleuters op dat gebied. We zijn een maatschappij die die dimensie bijna volledig negeert. Velen erkennen het niet eens.

ATGC zei:
Het is evident dat je een afkeur hebt van het toepassen van medische technologie om mensen te helpen als dit gebeurt door weefsel van overleden mensen te gebruiken, zelf al hebben ze er verdomme zelfs zwart op wit toestemming voor verleend. Maar hoe "spiritueel" ben je als je het hele idee van orgaan/weefseldonatie afkeurt en mensen bepaalde medische behandelingen ontzegt? In mijn ogen mis je dan een stukje empathie.
Klik om te vergroten...
Ben jij echt degene om te oordelen over vooringenomenheid? Je had je al voorgenomen dat ik geen respect heb voor de keuze van donors, ontvangers en zorgpersoneel. Dit is helemaal niet waar, uiteraard heb ik respect voor de keuze van anderen en ben ik blij voor degenen die geholpen zijn met een donororgaan (heb ik je notabene nog gePMd). Ik denk alleen dat we dat stuk spiritualiteit missen. Iets dat wellicht invloed zou hebben over hoe we over de dood en het lichaam denken, dat doet het immers in vele andere culturen ook. En je negeerde mijn nuancering in hetzelfde bericht dat je quote van mij. Daarna bevestig ik per PM aan je dat ik het niet zo zwart/wit zie als jij stelt. Reageer je niet op. In plaats daarvan ga je hier verder mij af te schilderen als iemand die "een stukje empathie mist".
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben slechts de topicstarter, ik waardeer altijd de kijk van Mindless. Een conversatie over wat echt hersendood is omdat dit de kijk op orgaandonatie beïnvloed vind ik prettig. Maar het lijkt nu meer te gaan over de.dood.zelf wat afdwaalt van het onderwerp.

Nogmaals, ik ga er niet over maar ik hoop dat het iets meer ontopic gaat,.gedragen door Meerdere (ook andere) leden vanuit DF.

Orgaandonatie ja of nee..ervaringen mee? Waarom wel, Waarom niet.

Een korte discussie is leerzaam, maar een 'agree to disagree ' vind ik na een tijdje ook wel op zijn plaats..
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tijdloos zei:
Hetzelfde hier , vooral omdat ik in coma heb gelegen voor 1 of 2 weken kreeg zuurstof via een machine , eten en alles.

Wil niet als een plant eindigen
Klik om te vergroten...
Hoe was dat als ik vragen mag in coma liggen? Weet je daar nog wat van?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mrloverdj zei:
Ik ben slechts de topicstarter, ik waardeer altijd de kijk van Mindless. Een conversatie over wat echt hersendood is omdat dit de kijk op orgaandonatie beïnvloed vind ik prettig. Maar het lijkt nu meer te gaan over de.dood.zelf wat afdwaalt van het onderwerp.

Nogmaals, ik ga er niet over maar ik hoop dat het iets meer ontopic gaat,.gedragen door Meerdere (ook andere) leden vanuit DF.

Orgaandonatie ja of nee..ervaringen mee? Waarom wel, Waarom niet.

Een korte discussie is leerzaam, maar een 'agree to disagree ' vind ik na een tijdje ook wel op zijn plaats..
Klik om te vergroten...
Excuses, je hebt gelijk laten we ontopic gaan. :)
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben door dit topic wel gaan twijfelen en daar ben ik blij mee.
Dit komt door onwetendheid. Ik vind de informatie van de overheid meer gericht op stimuleren van een keuze maken.

ze doen dit oa door meer info te geven. Ze kunnen beter in reclames ingaan op de vraag hoe mensen een keuze maken. Waar je antwoorden op vragen kunt vinden


Mijn vraag is oa..wie bepaalt hoe lang ik kunstmatig in coma blijf.


Er word hier wel gezegd dat je alleen bij hersendood op donatie uitkomt, niet bij coma.
Maar zodra ze de kunstmatige coma stopzetten ben je alsnog hersendood toch? Of kunnen ze dat bewerkstelligen

Het lijkt mij niet dat je direct overlijd zonder dat de artsen de naasten wijzen op de optie van hersendood en donatie?
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Zijn jullie bekend met stamceldonatie?
Dat kan bij leven..
Nooit van gehoord, maar direct aangemeld..
Kans dat je opgeroepen word is heel klein. Maar als het gebeurt weet je dus dat het levensreddend kan zijn!

www.rijksoverheid.nl

Meer stamceldonoren nodig

Niet elke patiënt die stamcellen nodig heeft, krijgt op tijd een passende donor. Daarom roept de overheid burgers van 18 tot en met 55 jaar op zich in stamceldonatie te verdiepen.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl

Tussen de 18 en 54 jaar
Klik om te vergroten...
daar heb ik me ook voor aangemeld aan paar jaar geleden.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#20
CuriousExplorer zei:
Orgaandonor :

Moeilijke vraag. Alhoewel, als ik er mensenlevens mee kan redden is het eigenlijk een no brainer

Maar moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik meer mijn best zou moeten doen om bloed te doneren, wat ook mensenlevens kan redden eigenlijk.
Klik om te vergroten...
had ik mij ook voor aangemeld, alleen toen bleek mijn bloeddruk te hoog te zijn en moest ik aan de medicijnen en dan kan je geen bloed geven helaas..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."