Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOrgaandonor ja of nee?

Orgaandonor ja of nee?

160 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mrloverdj zei:
Zo dacht ik er ook over..
Ik was erbij dat een jonge jongen geen bezwaar had. Zijn ouders kwamen er in het ziekenhuis achter dat hij dan niet in hun armen kon overlijden. Verder was ik er niet bij.
Ik weet niet of dan achteraf nog hoornvlies bv kan worden verwijderd.maar zijn moeder koos ervoor om hem te laten gaan in haar armen ook al had dat consequenties voor zijn "geen bezwaar"

Dat staat dan los van wat ik vind en vond. Ik vond het als buitenstaander al zo ingrijpend. Ik kan haar dan niet veroordelen of stellig beweren dat zij dan ook geen recht zou hebben op.
Ook al ging het niet.om.haar,zij besliste.

Ze was niet bewust bezig het donorschap tegen te werken. Ze was het afscheid aan het vormgeven.
Klik om te vergroten...
Je kind is toch iets extra erg. Dan snap ik t wel.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb het geconden.
Er is een verschil tussen organen en weefsel(logisch eigenlijk..maar de naam maakt wel dat je minder stilstaat dat het ook weefseldonatie betreft)
Ik had zelf niet genoeg stilgestaan bij de mogelijkheden en het belang van weefsel.
Huid voor brandwonden, zelfs bloedvaten, je botten of kraakbeen.

Er was laatst (EO geloof ik) een progamma waarin 100 mensen in beeld werden gebracht die te maken hadden hiermee.
Van orgaandonoren bij leven, nabestaande. Mensen die het uiteraard ontvingen.
Maar ook een vrouw die blind zou worden en nu haar zicht helemaal teruggeeft door hoornvliesdonatie.

Ik vond het schokkend dat er een tekort is aan huid. Mensen net brandwonden waarvan de transplantatie werd afgezegd omdat het niet beschikbaar was, de impact op het herstel(beter gezegd gebrek aan)

Het moeilijkst vind ik de kinderen.. ik heb veel respect voor mensen die bij leven belangeloos hun nier doneren.
Ik begrijp ook dat mensen die keuze intrekken als ze kinderen krijgen. Stel je voor dat je kind het nodig heeft.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik zag op latere leeftijd dat het in vele culturen erg belangrijk is om het lichaam van een overledene voor langere tijd te laten liggen alvorens het te verbranden/begraven, zodat de 'ziel' de tijd heeft zich los te maken van het lichaam, moest dat benodigd zijn. De manier waarop deze culturen naar de dood kijken spreekt veel meer tot mij dan hoe we hier in het westen naar de dood kijken. Ook het idee dat we mensen even oplappen met "onderdelen" spreekt mij tegen, al is het ook weer niet zo zwart/wit, want ik begrijp ook wel weer dat dit in sommige gevallen goed doet voor mensen. Maar over het algemeen gezien ben ik tegen hoe we hier naar de dood kijken.
Klik om te vergroten...

Over hoe de "westerse" cultuur met de dood omgaat kan je een mening hebben.

Ik krijg hier echter het idee dat jij het gebruik van donormateriaal als een logisch gevolg ziet van een cultuur die in jouw ogen geen respect heeft voor de doden/de dood.

Maar als we het over respect hebben, ik vind dat jij wel iets meer respect mag opbrengen voor de keus van de donors, de ontvangers van donormateriaal en het harde werk van zorgpersoneel om dit mogelijk te maken.

Want spreken over het "oplappen" van mensen en impliceren dat donormateriaal als "onderdelen" worden gezien door mensen vind ik niet echt een fijne opstelling.
a
annetwoodLid
01-01-2024, 00:00
#4
ORGAANDONATIE, NA OVERLIJDEN, WAAR PRATEN WE OVER
U doneert niet na uw overlijden maar doneert:
Of na uw doodverklaring op basis van een doorlopen hersendoodprotocol (DBD) (wordt ook heart beating genoemd).
Of na een hartstilstand van 5 minuten, (DCD). Meer dan 50% van de orgaandonaties geschiedt door deze donoren (wordt ook non heart beating genoemd).

1. Het hersendoodprotocol is een document dat is vastgelegd in de Wet op Orgaandonatie. Dit moet worden doorlopen om u dood te mogen verklaren (maar daarmee overlijdt u niet). Vanaf dat moment bent u een stoffelijk overschot dat beademd wordt. Dit houdt in dat u leeft en met alle mogelijk middelen in leven wordt gehouden om uw organen in optimale conditie te krijgen/houden voor de transplantatie. Het overlijden vindt plaats tijdens of na afloop van de uitname operatie.
De hersendood is gebaseerd op de gedachte dat iemand die niet meer zichtbaar (meetbaar) reageert ook werkelijk niets meer voelt of ervaart. ER BESTAAT GEEN BEWIJS DAT DIT OOK ECHT ZO IS.
We lopen even door het Nederlandse hersendoodprotocol. Iemand die wordt getest mag niet onderkoeld zijn dat kan de uitslag onbetrouwbaar maken. Toch staat in het protocol dat iemand al mag worden getest zodra de lichaamstemperatuur boven de 32 °C is. Dat is vreemd want iemand die een lichaamstemperatuur heeft die lager is dan 35 °C is onderkoeld. De WHO definieert zelfs dat van onderkoeling sprake is als de lichaamstemperatuur onder de 36 °C is gezakt. Er zijn meer landen waar al vanaf 32 °C mag worden getest, maar in de Staat New York mag pas worden begonnen als de patiënt een lichaamstemperatuur heeft van minimaal 36 °C. Onderkoelde mensen reageren steeds trager en uiteindelijk kunnen ze schijndood raken. In de richtlijn voor lijkschouw wordt er gewaarschuwd tegen het vaststellen van de dood bij onderkoelde mensen. Orgaandonoren zijn veelal mensen die een ernstig ongeval hebben gehad, gereanimeerd zijn en bij binnenkomst in het ziekenhuis om die reden worden gekoeld.
De patiënt wordt onderworpen aan een EEG meting. Helaas is het zo dat een EEG slechts tot 10% van de hersenschors kan meten, Een vlak EEG wil dus niet zeggen dat er geen hersenactiviteit meer is. Dit EEG is niet meer verplicht in Nederland, als vervanger moet dan de bloeddoorstroming worden gemeten, maar die meet nog minder, die meet helemaal geen hersenactiviteit. De meting van de doorbloeding meet geen verschil tussen geen doorbloeding of minimale doorbloeding. Als die test negatief is kan het zijn dat de hersenen in een zogenaamde winterslaap staan (Ischemic Penumbra).
Vervolgens wordt u ook onderworpen aan een apneutest. Dan wordt de beademing tot 10 minuten stilgezet om te bezien of u nog zelf gaat ademhalen. Er wordt extra zuurstof toegevoegd waardoor er volgens de opstellers dan geen extra schade ontstaat. Veel artsen wijzen erop dat er geen afvoer van giftige stoffen plaatsvindt waardoor hoge druk in de hersenen ontstaan waardoor juist wel hersenschade ontstaat of aanwezige schade verergerd wordt. Daarnaast bestaat er een risico dat u door die apneutest een klaplong krijgt of kan er hartritmestoornis optreden. Desgewenst mag de test vaker worden uitgevoerd. Ook hier kan het wegvallen van de ademhaling worden veroorzaakt door de onderkoeling. Indien de patiënt het onderzoek zonder ZICHTBARE reacties doorloopt mag hij dood worden verklaard.

2. De hartstilstand of circulatiestilstand wordt vastgesteld volgens protocol. De bloedcirculatie moet vijf minuten stil hebben gestaan, dan wordt u doodverklaard. Dit wordt bij voorkeur gedaan door een ter zake kundige (mag een niet ter zake kundig dit dan ook doen?) De circulatie wordt bij binnenkomst in de OK binnen luttele minuten weer hersteld. De bloedstroom naar de hersenen wordt afgeklemd om te zorgen dat daar geen zuurstofrijk bloed komt. De gevolgen zijn desastreus als dit niet 100% goed plaatsvindt.
Weet ook dat u geen garantie heeft op een volledige narcose tijdens de 3 tot 6 uur durende uitname operatie.
Wist u trouwens dat 85% van de mensen met ernstig hersenletsel weer bij bewustzijn kan komen en dat 65% kan herstellen? Dat betreft mensen die door artsen waren opgegeven.
Het hersendoodprotocol deugt niet en de uitslag geeft ook geen garantie dat uw hersenletsel onherstelbaar was. Sommige mensen konden op het nippertje (sommigen lagen al op de operatietafel) een levensteken afgeven.
Wilt u meer weten over orgaandonatie?

Lees dan mijn zwartboek www.orgaandonatiedewaarheid.nl
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
ATGC zei:
Over hoe de "westerse" cultuur met de dood omgaat kan je een mening hebben.

Ik krijg hier echter het idee dat jij het gebruik van donormateriaal als een logisch gevolg ziet van een cultuur die in jouw ogen geen respect heeft voor de doden/de dood.

Maar als we het over respect hebben, ik vind dat jij wel iets meer respect mag opbrengen voor de keus van de donors, de ontvangers van donormateriaal en het harde werk van zorgpersoneel om dit mogelijk te maken.

Want spreken over het "oplappen" van mensen en impliceren dat donormateriaal als "onderdelen" worden gezien door mensen vind ik niet echt een fijne opstelling.
Klik om te vergroten...
Je quote zelf nog notabene:

"al is het ook weer niet zo zwart/wit, want ik begrijp ook wel weer dat dit in sommige gevallen goed doet voor mensen."

Dat had ik erin gezet om het wat te nuanceren.

Ik denk dat het niet alleen een gebrek aan respect voor de dood is, maar bovenal een angst voor de dood die heerst in onze maatschappij. Maar zoals ik zei: het is niet zwart/wit. Mensen zijn natuurlijk ook enorm geholpen met donormateriaal. Ik zette het misschien een beetje cru neer, dat van dat oplappen. Maar zo zien we er in het westen toch in principe wel wat naar. In plaats van de meer holistische wijze waarop in veel andere culturen naar het lichaam wordt gekeken.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik ermee moet... Ik vind het echt een afschuwelijk idee en ben inderdaad ook bang dat je nog iets meekrijgt.

En ik zou ook het liefst intact weer gaan ofzo. Moet er nog eens goed over nadenken.

Ik sta nog wel op “ja” maar weet niet of ik dat zou laten.

Btw: Hoornvlies zorgt er niet voor dat je iemand helpt om weer te zien. Dat is onmogelijk. Anders had mijn moeder ook een donor kunnen krijgen. Dat gaat om netvlies en dat is niet te transplanteren.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Die verhalen van dat men je sneller dood laat gaan of bij (bewust)leven je lijf leeg halen is een fabel. In Nederland gebeurt dat niet. Oorgaan handel in louche landen gebeurt wel.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Die verhalen van dat men je sneller dood laat gaan of bij (bewust)leven je lijf leeg halen is een fabel. In Nederland gebeurt dat niet. Oorgaan handel in louche landen gebeurt wel.
Klik om te vergroten...
Sneller dood gaan is zeker geen fabel.
Heeft ook nog steeds te maken met je status en geld. Want het is ook heel duur. Ook al is het niet zo erg als in andere landen.
Volgens mij las prins friso een jaar in coma?
Maar ik hoor dit niet meer bij andere mensen. Als je op dat punt komt dat je zo in leven gehouden moet worden krijg je al vrij snel 'het gesprek' waar orgaandonatie ook besproken word.
Hoe langer je in coma ligt..dit kan nadelig uitpakken voor bepaalde organen.

Ik heb respect voor donororen ook voor wie het niet doen.ik ben daarin milder geworden het is niet zwart-wit.

In Nederland laten ze je niet doodgaan omdat je op je organen uit zijn.

Maar het beleid hoe lang iemand de kans krijgt is veranderd.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Sneller dood gaan is zeker geen fabel.
Heeft ook nog steeds te maken met je status en geld. Want het is ook heel duur. Ook al is het niet zo erg als in andere landen.
Volgens mij las prins friso een jaar in coma?
Maar ik hoor dit niet meer bij andere mensen. Als je op dat punt komt dat je zo in leven gehouden moet worden krijg je al vrij snel 'het gesprek' waar orgaandonatie ook besproken word.
Hoe langer je in coma ligt..dit kan nadelig uitpakken voor bepaalde organen.

Ik heb respect voor donororen ook voor wie het niet doen.ik ben daarin milder geworden het is niet zwart-wit.

In Nederland laten ze je niet doodgaan omdat je op je organen uit zijn.

Maar het beleid hoe lang iemand de kans krijgt is veranderd.
Klik om te vergroten...
hersendood is dood.
Dat heeft te maken met hoe je kansen zijn om ooit wakker te worden en dan nog in welke staat. De ene coma is de ander niet. Friso was het eerste jaar niet hersendood en later wel. Ook beslist de familie over of ze de stekker er uit willen halen of niet.
Hersenaktiviteit is gewoon te meten en verschilt per persoon, per aandoening, per geluk.
Er zijn in NL mensen, gewoon klootjevolk, die al 20 jaar in coma liggen zonder stekker er uit te halen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
hersendood is dood.
Dat heeft te maken met hoe je kansen zijn om ooit wakker te worden en dan nog in welke staat. De ene coma is de ander niet. Friso was het eerste jaar niet hersendood en later wel. Ook beslist de familie over of ze de stekker er uit willen halen of niet.
Hersenaktiviteit is gewoon te meten en verschilt per persoon, per aandoening, per geluk.
Er zijn in NL mensen, gewoon klootjevolk, die al 20 jaar in coma liggen zonder stekker er uit te halen.
Klik om te vergroten...
Die 1e zin ben je heel stellig in, ik minder.
Ik hoefde maar 2 seconden te zoeken en stuitte al hierop

'Hersendode' jongen speelt na twee jaar weer basketbal

Sam Schmid, een 23-jarige student die hersendood werd verklaard en als mogelijke orgaandonor werd bestempeld, gaf slechts enkele uren nadat artsen voorstelden hem van de beademing te halen een teken van leven. Na een miraculeuze revalidatie studeert hij weer en speelt hij weer basketbal.
www.ad.nl www.ad.nl

Theoretisch is hersendood dood..maar niet in de praktijk..
Dan kan het nog zo hard geroepen worden. Maar ze geloven ook niet in wonderen..dus als cases uit de praktijk hun 'feit' onderuit halen...tja

Dan gaan burgers twijfelen en terecht..als er info word gegeven doe het dan eerlijk.
Hersendood betekent bijna altijd dat je niet meer kan herstellen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mrloverdj zei:
Die 1e zin ben je heel stellig in, ik minder.
Ik hoefde maar 2 seconden te zoeken en stuitte al hierop

'Hersendode' jongen speelt na twee jaar weer basketbal

Sam Schmid, een 23-jarige student die hersendood werd verklaard en als mogelijke orgaandonor werd bestempeld, gaf slechts enkele uren nadat artsen voorstelden hem van de beademing te halen een teken van leven. Na een miraculeuze revalidatie studeert hij weer en speelt hij weer basketbal.
www.ad.nl www.ad.nl

Theoretisch is hersendood dood..maar niet in de praktijk..
Dan kan het nog zo hard geroepen worden. Maar ze geloven ook niet in wonderen..dus als cases uit de praktijk hun 'feit' onderuit halen...tja

Dan gaan burgers twijfelen en terecht..als er info word gegeven doe het dan eerlijk.
Hersendood betekent bijna altijd dat je niet meer kan herstellen.
Klik om te vergroten...
Als iemand echt hersendood is, dus 0 activiteit in het brein wordt iemand nooit meer wakker. Hart kan blijven kloppen maar je bent imo wel dood. Mijn idee van dood is niet als mijn hart stopt maar als mijn brein stopt. Een hart kun je kloppend houden met machines maar een brein kun je na hersendood nooit meer actief maken.
Ik heb zelfs met familie afgesproken dat ze bij mij direct de stekker er uit mogen trekken omdat ik niet als een kwijlende broekpoepende debiel in een tehuis wil zitten. Dan maar snel dood.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
hersendood is dood.
Klik om te vergroten...
Hier is dus dat verschil in opvatting tussen onze westerse maatschappij en veel andere culturen.

Er zijn heel veel mensen die het hier niet mee eens zijn en ik neig er naar dat ook niet te zijn. En dit maakt nogal een verschil als je je op wilt geven voor het donorschap of niet.

Wij mogen technologisch dan heel geavanceerd zijn hier in het westen, maar van spirituele zaken hebben de meeste mensen op posities waar het over leven en dood gaat, geen kaas gegeten. We zijn kleuters op dat gebied.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Als iemand echt hersendood is, dus 0 activiteit in het brein wordt iemand nooit meer wakker. Hart kan blijven kloppen maar je bent imo wel dood. Mijn idee van dood is niet als mijn hart stopt maar als mijn brein stopt. Een hart kun je kloppend houden met machines maar een brein kun je na hersendood nooit meer actief maken.
Ik heb zelfs met familie afgesproken dat ze bij mij direct de stekker er uit mogen trekken omdat ik niet als een kwijlende broekpoepende debiel in een tehuis wil zitten. Dan maar snel dood.
Klik om te vergroten...


Hetzelfde hier , vooral omdat ik in coma heb gelegen voor 1 of 2 weken kreeg zuurstof via een machine , eten en alles.

Wil niet als een plant eindigen
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
www.ad.nl

'Hersendode' man hoort hoe artsen organen willen wegnemen

Een 43-jarige man heeft een klacht ingediend tegen een ziekenhuis in het Zweedse Gotenburg nadat hij hoorde hoe dokters het wegnemen van zijn organen met zijn vriendin bespraken.
www.ad.nl www.ad.nl

https://www.linda.nl/nieuws/hersendood-verklaard-maar-nu-in-de-bloei-van-zijn-leven/

En zo heb je zoveel voorbeelden.
Nee..ik beweer niet de artsen op je organen uit zijn
Ook niet dat elke hersendode bewustzijn heeft.
Maar ik vind het echt schandalig dat dit soort dingen nog gebeuren (niet goed controleren)
Maar vooral dat de overheid en artsen blijven liegen.
Een feit is een feit. Zwart-wit. Het gaat hier om leven en dood, dus verkondigen dat hersendood 100%'dood' is geen kans op herstel..

Als mensen hier achter komen snap ik wel dat ze gaan twijfelen, bij meer dingen vraagtekens zetten.

Hoeveel andere keuzes zouden naasten gemaakt hebben als artsen eerlijk zijn over hersendood(de waarheid is dat dit gewoon niet 100% blijkt te kloppen. Maar de meest aannemelijke theorie is. En het beleid is dat iedereen in Nederland dit als feit moet communiceren)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Hier is dus dat verschil in opvatting tussen onze westerse maatschappij en veel andere culturen.

Er zijn heel veel mensen die het hier niet mee eens zijn en ik neig er naar dat ook niet te zijn. En dit maakt nogal een verschil als je je op wilt geven voor het donorschap of niet.

Wij mogen technologisch dan heel geavanceerd zijn hier in het westen, maar van spirituele zaken hebben de meeste mensen op posities waar het over leven en dood gaat, geen kaas gegeten. We zijn kleuters op dat gebied.
Klik om te vergroten...
Ja maar ik ben niet spiritueel. Ik denk realistisch en dan klopt mijn stelling
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tijdloos zei:
Hetzelfde hier , vooral omdat ik in coma heb gelegen voor 1 of 2 weken kreeg zuurstof via een machine , eten en alles.

Wil niet als een plant eindigen
Klik om te vergroten...
Ik kijk weleens video’s over mensen die in coma hebben gelegen en heb echt bizarre dingen gehoord. Dingen die ze nog horen en bepaalde dromen die je hoofd daarvan vormt.

Heb jij iets gemerkt van je coma?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Spyro zei:
Ik kijk weleens video’s over mensen die in coma hebben gelegen en heb echt bizarre dingen gehoord. Dingen die ze nog horen en bepaalde dromen die je hoofd daarvan vormt.

Heb jij iets gemerkt van je coma?
Klik om te vergroten...
Coma is iets heel anders als hersendood
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
Ja maar ik ben niet spiritueel. Ik denk realistisch en dan klopt mijn stelling
Klik om te vergroten...
Je denkt westers. :wink: Dat staat niet gelijk aan realistisch. Voor een andersdenkende cultuur is de westerse denkwijze verre van realistisch omdat zij de spirituele kant ook meewegen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Ja maar ik ben niet spiritueel. Ik denk realistisch en dan klopt mijn stelling
Klik om te vergroten...
En die case van Sam smidth(als ik het goed schrijf) wat ik hierboven poste..hoe kijk jij daar dan tegenaan?
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#20
Maar heb je dan 100% garantie dat ze niet een vernuftig spel opvoeren, om je te overtuigen van transparantie. Of dat ondanks de transparantie er toch een vaccinatiespuit door een open raam naar binnen vliegt, zo je arm in

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."