Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOrgaandonor ja of nee?

Orgaandonor ja of nee?

160 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
En voor de westerse wereld is dat andere verre van realistisch. Ik ben westers en erg realistisch. Ik geloof er niet in en ook niet in god of geesten etc
Klik om te vergroten...
Doe jij die LSD nou maar eens, praten we dan weer verder. :wink:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Spyro zei:
Ik zeg ook niet dat coma hersendood is... Ben gewoon geïnteresseerd.
Klik om te vergroten...
Ik ook hoor
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Doe jij die LSD nou maar eens, praten we dan weer verder. :wink:
Klik om te vergroten...
We zullen zien! Ik ben normaal van eerst zien dan geloven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
We zullen zien! Ik ben normaal van eerst zien dan geloven.
Klik om te vergroten...
Da's het beste!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Zijn jullie bekend met stamceldonatie?
Dat kan bij leven..
Nooit van gehoord, maar direct aangemeld..
Kans dat je opgeroepen word is heel klein. Maar als het gebeurt weet je dus dat het levensreddend kan zijn!

www.rijksoverheid.nl

Meer stamceldonoren nodig

Niet elke patiënt die stamcellen nodig heeft, krijgt op tijd een passende donor. Daarom roept de overheid burgers van 18 tot en met 55 jaar op zich in stamceldonatie te verdiepen.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl

Tussen de 18 en 54 jaar
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mrloverdj zei:
Zijn jullie bekend met stamceldonatie?
Dat kan bij leven..
Nooit van gehoord, maar direct aangemeld..
Kans dat je opgeroepen word is heel klein. Maar als het gebeurt weet je dus dat het levensreddend kan zijn!

www.rijksoverheid.nl

Meer stamceldonoren nodig

Niet elke patiënt die stamcellen nodig heeft, krijgt op tijd een passende donor. Daarom roept de overheid burgers van 18 tot en met 55 jaar op zich in stamceldonatie te verdiepen.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl

Tussen de 18 en 54 jaar
Klik om te vergroten...
Dit vind ik ook wel wat! Zat daar ook al over te twijfelen. Misschien toch een teken om het toch maar gewoon te doen.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nope , geeft er geen af en wil er ook geen van een ander.
Als men tijd er is ga ik gewoon heen..
Naar waar dat ook mogen zijn.

Had het aan mij gelegen had ik geen titanium pin in men been , maarja dan kan ik niet staan :grin:. (Ondertussen wel al hoor.)
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
Spyro zei:
Ik kijk weleens video’s over mensen die in coma hebben gelegen en heb echt bizarre dingen gehoord. Dingen die ze nog horen en bepaalde dromen die je hoofd daarvan vormt.

Heb jij iets gemerkt van je coma?
Klik om te vergroten...
Heb 4 dagen in coma gelegen .
Ik heb nix gehoord of gevoeld , zowel intern als extern..
Ik lag er en dat was het...
Geen licht geen duisternis.
Zelfs niet als slaap.

Echt nix geen herinneringen , noppes.

Dus ik heb niet over de muur der spiritualiteit mogen kijken of er iets aan de andere kant is..
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Zijn jullie bekend met stamceldonatie?
Dat kan bij leven..
Nooit van gehoord, maar direct aangemeld..
Kans dat je opgeroepen word is heel klein. Maar als het gebeurt weet je dus dat het levensreddend kan zijn!

www.rijksoverheid.nl

Meer stamceldonoren nodig

Niet elke patiënt die stamcellen nodig heeft, krijgt op tijd een passende donor. Daarom roept de overheid burgers van 18 tot en met 55 jaar op zich in stamceldonatie te verdiepen.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl

Tussen de 18 en 54 jaar
Klik om te vergroten...
Ik wilde het eigenlijk veel meer hier onder de aandacht brengen, maar ik maak al best veel topics aan haha

..als je word opgeroepen en je gaat of je gaat niet..dat bepaalt voor iemand met leukemie of een vorm van bloedkanker of hij/zij blijft leven.

Daar werd ik wel even stil van..daar kan ik dus niets op verzinnen om het niet te doen. Kleine moeite voor zo'n impact.
En nogmaals..kans dat je word opgeroepen is klein.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Orgaandonor :

Moeilijke vraag. Alhoewel, als ik er mensenlevens mee kan redden is het eigenlijk een no brainer

Maar moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik meer mijn best zou moeten doen om bloed te doneren, wat ook mensenlevens kan redden eigenlijk.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
CuriousExplorer zei:
Orgaandonor :

Moeilijke vraag. Alhoewel, als ik er mensenlevens mee kan redden is het eigenlijk een no brainer

Maar moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik meer mijn best zou moeten doen om bloed te doneren, wat ook mensenlevens kan redden eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Ik ben al jaaaren bloeddonor. Ik heb O+ dus kan aan iedereen gegeven worden.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Ik ben al jaaaren bloeddonor. Ik heb O+ dus kan aan iedereen gegeven worden.
Klik om te vergroten...
Maakt drugsgebruik niet uit dan? Ik lees dat je redelijk vaak wiet rookt, blijft Thc niet lang aanwezig?

* sorry voor de noob vragen.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Ik ben al jaaaren bloeddonor. Ik heb O+ dus kan aan iedereen gegeven worden.
Klik om te vergroten...
Nope, de rode cellen daarvan kan aan iedereen gegeven worden. O- kan zonder te kijken bij iedereen gegeven worden. Toevallig weet ik dat omdat ikzelf O- heb.
Zelf 2x bloed gegeven maar de dagen erna teveel last ervan en die naald, amaai.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoe lang mag je geen drugs gebruikt hebben vooraleer je bloeddonor wordt?

Misschien handig te vermelden op "oh de ironie" DF. 🤣🤣
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik zou het wel willen, maar dit is mijn probleem"
Mrloverdj zei:
Met de huidige apparatuur betekent hersendood toch dat er 0,0 hersenactiviteit is.
Los van de vraag of onze kennis en apparatuur toereikend genoeg is.

Maar je hoort ook al die verhalen van mensen in coma waarin de hersenen niks registreren en later blijken ze alles meegemaakt te hebben.Hoe weet ik nou zeker dat ik echt geen kans heb om te ontwaken uit mijn coma? en hoe kunnen artsen beweren dat je niets meekrijgt bij het verwijderen van organen/weefsels als hersendode patiënten bij ontwaken wel pijn en alles om hun bed heen hebben waargenomen.
IK ben er niet trots op,maar heb om die reden vorig jaar mijn ja naar een nee verandert. ook al gun ik anderen echt mijn organen en weefsel.mijn nee staat nu uiteraard definitief, maar ik ben wel aan het onderzoeken of het een nee blijft.

Op dit moment zou 1 familielid beslissen waar ik geen contact mee heb. Dat is een persoon die bij wijze van spreken direct de stekkers eruit trekt.

Het is jammer dat je niet kan laten vastleggen dat je wel wil doneren,maar in zo'n situatie iig nog een jaar de kans krijgt om te ontwake_n (ik noem maar iets)
Klik om te vergroten...
Je hoort genoeg verhalen dat ze ontwaken.
Al weet je nooit of je een kasplantje Word of nog een volwaardig leven kan leiden.

Maar dat patiënten in h_un coma dingen voelen en horen, terwijl er geen hersenactiviteit te zien is..
Voor zover ik begrijp verwijderen ze eerst (een Deel van?) Je organen en daarna/daardoor overlijd je. Ik geloofde eerst dat je die pijn niet voelt..Maar daar heb ik mijn twijfels over als je dus weldegelijk dat kan waarnemen terwijl de monitoren aangeven dat dit niet het geval is.


Ik twijfel dus enorm, want ik wil het wel.
ik vind dat er te weinig openheid word gegeven.
er word je verteld dat je hersendood bent maar ik dacht dat je voor de orgaanverwijdering kon overlijden in het bijzijn van dierbaren niet dus.. dat lijkt me afschuwelijk voor iedereen, maar zeker voor ouders en hun kind(je) ik begrijp dat er dan beslissingen beïnvloedt kunnen worden door emoties.

En het is logisch als je hart verwijderd wordt dat dat je doodsoorzaak is. Maar doen ze die dan als eerst? En word je alsnog verdoofd? Ondanks hun theorie dat je niets voelt.

Ik ben dus op zoek naar:
Meer Kennis
Een aangewezen persoon die mijn wensen exact weet, waar ik op kan vertrouwen (hoe lang wil ik de kans krijgen mocht ik in een coma komen etc)

Hoe kijken jullie er tegen aan..mogen ze alles hebben?
Zo niet, waarom niet?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben al 35 jaar volledig donor. Ze mogen alles hebben voor iedereen. Het zijn enge verhaaltjes dat je nog iets merkt.
Mijn misschien harde stelling is zelfs dat ik vind dat als je zelf geen donor bent je ook geen recht hebt een orgaan te ontvangen als je die nodig blijkt te hebben. Hard maar wel zo eerlijk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik was het altijd wel maar heb het een aantal jaren geleden ingetrokken.

De Dunne zei:
Ik ben al 35 jaar volledig donor. Ze mogen alles hebben voor iedereen. Het zijn enge verhaaltjes dat je nog iets merkt.
Mijn misschien harde stelling is zelfs dat ik vind dat als je zelf geen donor bent je ook geen recht hebt een orgaan te ontvangen als je die nodig blijkt te hebben. Hard maar wel zo eerlijk.
Klik om te vergroten...
Geen probleem mee, dan is het mijn tijd.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
Ik ben al 35 jaar volledig donor. Ze mogen alles hebben voor iedereen. Het zijn enge verhaaltjes dat je nog iets merkt.
Mijn misschien harde stelling is zelfs dat ik vind dat als je zelf geen donor bent je ook geen recht hebt een orgaan te ontvangen als je die nodig blijkt te hebben. Hard maar wel zo eerlijk.
Klik om te vergroten...
Zo dacht ik er ook over..
Ik was erbij dat een jonge jongen geen bezwaar had. Zijn ouders kwamen er in het ziekenhuis achter dat hij dan niet in hun armen kon overlijden. Verder was ik er niet bij.
Ik weet niet of dan achteraf nog hoornvlies bv kan worden verwijderd.maar zijn moeder koos ervoor om hem te laten gaan in haar armen ook al had dat consequenties voor zijn "geen bezwaar"

Dat staat dan los van wat ik vind en vond. Ik vond het als buitenstaander al zo ingrijpend. Ik kan haar dan niet veroordelen of stellig beweren dat zij dan ook geen recht zou hebben op.
Ook al ging het niet.om.haar,zij besliste.

Ze was niet bewust bezig het donorschap tegen te werken. Ze was het afscheid aan het vormgeven.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik was het altijd wel maar heb het een aantal jaren geleden ingetrokken.


Geen probleem mee, dan is het mijn tijd.
Klik om te vergroten...
Wil je delen waarom je het hebt ingetrokken?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nooit aan gedacht om me op te geven. Denk ook niet dat ze veel aan mijn organen hebben. De laatste 15j hebben die al wat te verduren gehad. Een doorwerkte lever en volgepufte longen kan je toch niet in een leeftijdsgenoot stoppen 🤪.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."