Ook vooral met hoe je zelf ervaart te functioneren in de maatschappij denk ik. En de ernst en aard van je klachten. Mensen die het niet als lastig ervaren laten zich over algemeen niet vrijwillig diagnosticeren.
Heel goed punt! Het herkennen van bepaalde vormen van neurodiversiteit is heel lastig omdat het veelal gezien wordt als karaktereigenschappen. Nu ben ik daar niet principieel tegen, want ik ben zelf geen fan van meeste labels en stigmaâs die ze creĂ«eren. Ik vind het belangrijk om iemand gewoon te bekijken en waarderen als uniek individu, zonder de vooroordelen die ontstaan door labels.
Aan de andere kant is zoân label een natuurlijk gevolg van een diagnose. Een diagnose kan enorm waardevol zijn, ik denk al helemaal wanneer je zonder diagnose neurodivers bent en daar dat niet direct als last ervaart.
Ik had me nooit echt met hoogbegaafdheid bemoeit en al helemaal niet geassocieerd. Ik heb enorm waardevolle gesprekken met een forumlid (thanks
@De Nachtzuster â€ïž) hierover (gehad). Terwijl ik allerlei informatie kreeg en opzocht vielen echt enorm veel van mijn karaktereigenschappen op zân plek. Sommige van karaktereigenschappen ervaarde ik zeker wel als negatief, maar goed je leeft er natuurlijk altijd al mee en ik heb echt nooit de associatie gelegd tussen mijn doen & laten en hoogbegaafdheid. Dat komt omdat ik nooit heb gedacht dat er iets âandersâ aan mij zou kunnen zijn.
Je bent natuurlijk zoals je bent en een diagnose verandert daar niks aan. Wat het wel doet is de mogelijkheid geven om jezelf en je gedachtegang beter te begrijpen! Dit biedt vaak wat meer rust en zekerheid. Daarnaast, misschien het belangrijkste wel, kan je na een diagnose gepaste hulp zoeken! Niet per se omdat je noodzakelijk hulp nodig hebt, maar om het beste uit jezelf te kunnen halen. Hoogbegaafdheid wordt veel gezien als âsuper slimâ zijn, maar dit is echt veel te kort door de bocht!
Ik ben niet gediagnosticeerd maar ga vandaag even uitzoeken waar ik me kan laten testen op hoogbegaafdheid. Met enige regelmaat baal ik flink van de manier waarop ik met sommige dingen om ga, ik kon gewoon nooit plaatsen waarom ik moeite had in sommige aspecten van mijn leven. Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk gaat maken voor mij! Ik heb hoge ambities en wil deze waarmaken, dus ik kan wel hulp gebruiken đ