Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag allemaal,

Ik heb een adhd-diagnose en in veel berichten lees ik ook van andere bezoekers van Drugsforum dat ze meer of minder neurodivers zijn: adhd, autisme, bipolair etc.
Omdat ik al 45+ en mijn diagnose pas kort geleden is gesteld (net voor het begin van de eerste lockdown), heb ik zóveel vragen :upsidedown:... óók over het gebruik van adhd-medicatie, over zelfmedicatie met andere drugs, over toleranties en interacties etc etc etc.

Ik zou die vragen allemaal wel aan dit forum willen stellen maar om daar een hele zooi topics voor aan te maken lijkt me ook zo wat. Bovendien hebben andere forumbezoekers misschien ook wel behoefte aan wat meer inzicht en informatie in de materie. Misschien kunnen we eens kijken of we een aantal vragen kunnen bundelen in een online enquête, al dan niet speciaal voor leden van drugsforum.nl?

Ik doe in een antwoord alvast een eerste voorzet voor wat vragen. Vul je even de poll in? Ook als je 'normaal' bent? (voor degenen die de termen nooit gehoord hebben: 'geestelijk normaal' heet neurotypisch; heb je een of andere diagnose, dan ben je neurodivers. Ik heb ook een optie 'vermoedelijk' toegevoegd omdat er best wat mensen zullen zijn die nooit de moeite van diagnose stellen hebben genomen, bijvoorbeeld omdat ze in hun dagelijks leven niet tegen problemen aanlopen, maar die wel van zichzelf vermoeden dat ze zouden scoren op een of ander spectrum...

(Ik kan geen gezaghebbende definitie vinden van wanneer en hoe neurotypisch overgaat in neurodiversiteit, en ook niet of je andere mentale last zoals depressie, angst- of eetstoornissen, sociopathie etc etc onder neurodiversiteit moet scharen. Gebruik je eigen inzicht)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ben heel benieuwd hoe groot het aandeel neurodiversen onder de forumleden is
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Het staat er zo technisch enn kort
Oke..neurotypisch is diagnose vrij.
Maar om de rest nou allemaal.op 1 hoop t gooien. Leuk.topic.maar de opzet schiet zijn doel.voorbij.

Breid de poll uit:
Ad(h)
Autisme
Ocd
Odd
Neuroses(dwang en smetvrees etc)
Hoogbegaafd
Ptss
Borderline
Schifrenie
angststoornissen( bbpaniek, bellen, pleinvrees, contact met vreemdmensen)
Stoornissen die draaien om zelfbeeld en controle(bv: etstoornissen, anorexia, boulimia)
Auto mutilatie
Vergeet ik iets?

ik hou bewust de DSM aan.
Dan leer je de leden van df veel beter kennen dan enkel wel.of geen stoornis
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mrloverdj zei:
Vergeet ik iets?
Klik om te vergroten...
Dit is de reden dat de poll simpel is gehouden en je eronder je keuze kunt uitbreiden. Dat staat ook in de beginpost van @debkb . Net zoals met dat LHBT-i-abcdefghijklmnopqrstuvwxyz (ja ik noem ze maar allemaal voor ik er eentje vergeet...) comunity houd het niet op en is het einde zoek.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Dit is de reden dat de poll simpel is gehouden en je eronder je keuze kunt uitbreiden. Dat staat ook in de beginpost van @debkb . Net zoals met dat LHBT-i-abcdefghijklmnopqrstuvwxyz (ja ik noem ze maar allemaal voor ik er eentje vergeet...) comunity houd het niet op en is het einde zoek...
Klik om te vergroten...
Dst is appels.met peren vergelijken

De DSM is de.DSM punt.. daarin is geen ruimte voor veranderingen en anders word die herzien.
Hoogsensitief kan best bestaan.maar word niet erkend door de DSM.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mrloverdj zei:
Dst is appels.met peren vergelijken

De DSM is de.DSM punt.. daarin is geen ruimte voor veranderingen en anders word die herzien.
Hoogsensitief kan best bestaan.maar word niet erkend door de DSM.
Klik om te vergroten...
Bij een geaardheid is er ook geen ruimte voor veranderingen. Je wordt zo geboren. Maar dat was niet mijn punt.
Ik denk zelf dat de optie van ts beter gaat werken. Het is een kleine moeite zelf je DSM te noemen en eventueel uit te leggen.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Als je verder geen sterk gevoel van zelfwaarde hebt denk ik?

Jezelf willen bewijzen tegenover anderen en jezelf.

Of gewoon competitie drang. Willen 'winnen'.
Klik om te vergroten...

Alsof hoogbegaafd zijn 'winnen' is... Het maakt je niks 'meer' dan een ander, tevens kleven er behoorlijk wat nadelen aan in deze maatschappij. Het is maar wat je 'winnen' noemt...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Nachtzuster zei:
Bij het persé willen zijn misschien wel ja.
Maar als je het gewoon bent, waarom zou je het dan persé niet willen zijn? Het is maar een onderdeel van je, net als man zijn bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Klopt natuurlijk. Je bent hoe je bent.

De Nachtzuster zei:
Nog even twee plaatjes ter verduidelijking voor de mensen die hoog intelligent verwarren met hoogbegaafd zijn om even simpel weer te geven wat de pijlers zijn:

Bekijk bijlage 23348

Bekijk bijlage 23349
Klik om te vergroten...
Dat omschrijft mij toch wel heel erg...


De Nachtzuster zei:
Alsof hoogbegaafd zijn 'winnen' is... Het maakt je niks 'meer' dan een ander, tevens kleven er behoorlijk wat nadelen aan in deze maatschappij. Het is maar wat je 'winnen' noemt...
Klik om te vergroten...
Nee, zo bedoelde ik het niet...

Ik doelde meer op het doen van zo'n Mensa test om te kijken of je bij de "2%" hoort. Dat komt toch vaak vanuit een competitie drang. Dat zit in de mens. Als we een spelletje spelen willen we ook winnen.

Hoogbegaafdheid is zoals gezegd echt niet makkelijk.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Toen ik 10 was had ik vaak problemen op school. Ik werd snel agressief en weigerde regelmatig om mee te doen met in mijn ogen "rare" groepsactiviteiten.

Ook weigerde ik vaak om mijn opdrachten af te maken (ik vond het bijvoorbeeld dom dat als je iets begreep dat je het vervolgens nogmaals 10x moest doen in een net iets andere vorm) en had ik een eigen moreel kompas waarvan echt niet werd uitgeweken.

Kortom ik verveelde me dood op school en door de frustratie daarvan werd ik regelmatig agressief.

Mijn lerares dacht hierdoor dat ik dom was en wellicht speciaal onderwijs nodig had en daarom liet ze me psychologisch testen.

De psychologe die de testen afnam was gelukkig een hele geduldige dame met veel ervaring op dat vlak, iets wat wel nodig was voor die aparte kleine Proxima.

Nadat alle testen waren afgenomen (het waren een aantal sessies) kwam daar dan uiteindelijk de uitslag: ik was hoogbegaafd!

Die uitslag paste totaal niet in het beeld dat die lerares van mij had en helaas is er daardoor uiteindelijk niet veel mee gedaan.

Gelukkig kreeg ik de jaren daarna een betere lerares waardoor ik veel meer mijn eigen tempo kon volgen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
@De Nachtzuster
Die afbeeldingen die je daar geeft lijken mij ook een stuk veelzeggender voor bepalen van eventuele hoogbegaafdheid dan de twee criteria die @Mrloverdj gaf. Het kijkt veel breder naar verschillende aspecten van iemand. Of ik begrijp die post gewoon echt niet. Ik ben benieuwd naar opheldering. :)
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Nachtzuster zei:
Alsof hoogbegaafd zijn 'winnen' is... Het maakt je niks 'meer' dan een ander, tevens kleven er behoorlijk wat nadelen aan in deze maatschappij. Het is maar wat je 'winnen' noemt...
Klik om te vergroten...
Niet begrepen worden, niet je interesses kunnen delen met veel mensen. Het is zeker niet altijd leuk en het voelt vaak eenzaam aan.

Als je echter iemand tegenkomt die hetzelfde is dan is dat een feest van herkenning.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Zullen we ontopic blijven?
Klik om te vergroten...
Wat is er off-topic volgens jou?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zullen we ontopic blijven?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Nachtzuster zei:
Wat is er off-topic volgens jou?
Klik om te vergroten...
Ik lees wat gesteggel over wel of geen hooggevoeligheid etc. Volgens mij is dat niet de bedoeling van ts zijn topic of ik heb het niet goed begrepen
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Ik lees wat gesteggel over wel of geen hooggevoeligheid etc. Volgens mij is dat niet de bedoeling van ts zijn topic of ik heb het niet goed begrepen
Klik om te vergroten...
@debkb to the rescue graag!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Nachtzuster zei:
@debkb to the rescue graag!
Klik om te vergroten...
Misschien ben ik te kritisch hoor. Ben ook wat kribbig door de warmte. No offence
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
@De Nachtzuster
Die afbeeldingen die je daar geeft lijken mij ook een stuk veelzeggender voor bepalen van eventuele hoogbegaafdheid dan de twee criteria die @Mrloverdj gaf. Het kijkt veel breder naar verschillende aspecten van iemand. Of ik begrijp die post gewoon echt niet. Ik ben benieuwd naar opheldering. :)
Klik om te vergroten...

Het cluster van kenmerken dat daar staat, kan bij veel andere 'manieren van zijn' (ik wil niet stoornissen of labels zeggen, want hoogsensitiviteit is dat bijvoorbeeld gewoon niet) bestaan dan alleen bij hoogbegaafdheid. Hier zullen veel mensen zich in herkennen.

Het meten van het concept intelligentie is echt enorm complex en het is bij mijn weten nog altijd niet goed duidelijk binnen de gedragswetenschappen hoe we dat precies moeten doen. Men probeert te zoeken naar de meest betrouwbare manier - want dat doen we nu eenmaal in de wetenschap - en daarvoor wordt IQ aangehouden, maar daar zitten zoals bekend allerlei haken en ogen aan. Ik ben hier (maar dat is mijn mening, niet die van psychologen algemeen wellicht) zéér kritisch over. Ik snap dat het meten van IQ nodig is en ik sta er volledig achter dat hoogbegaafde kinderen al op jonge leeftijd alle steun moeten krijgen, net als de zwakker begaafden, maar hoe dit allemaal vastgesteld en gemeten moet worden, dat vind ik een erg lastige kwestie.

Feit is wel dat het concept IQ normaal verdeeld is binnen de bevolking, en dat het aantal mensen dat je hoort beweren/roepen dat ze hoogintelligent dan wel hoogbegaafd zijn véle (maar dan ook echt véle) malen hoger is, dan wat je op basis van die bestaande IQ-verdeling zou mogen verwachten. :grin: :grimacing: (En het aantal mensen dat beweert laagbegaafd te zijn, lager...) :mouthzip:

Persoonlijk vind ik de manier waarop iemand redeneert, denkt, zich uitdrukt, met je in gesprek gaat, interacteert, luistert, deelt... vaak meer zeggend over iemands intelligentie, en ook al vrij snel... maar dat is natuurlijk niks meetbaars; voor mij is het dus maar de vraag of een dergelijk complex begrip überhaupt in één of andere maat samen te vatten is.

@De Dunne: Sorry, zal nu stoppen met off-topic lullen. :wink:
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Het cluster van kenmerken dat daar staat, kan bij veel andere 'manieren van zijn' (ik wil niet stoornissen of labels zeggen, want hoogsensitiviteit is dat bijvoorbeeld gewoon niet) bestaan dan alleen bij hoogbegaafdheid. Hier zullen veel mensen zich in herkennen.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat dit ook geldt voor veel labels in bijvoorbeeld de DSM V. (editie 5; dat betekent dat er vier voorgaande edities waren en dus onderhevig aan de tijd. De wetenschappelijke standpunten veranderen nogal vaak ook).

Tja, etiketten, stempels, diagnoses en frames om mensen in- of uit te sluiten in bedachte hokjes die niet bestaan, voor mij hoeft dit ook niet persé. Ieder mens is uniek, dat is toch wel een aanname die ik durf te doen!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Nachtzuster zei:
Ik vind dat dit ook geldt voor veel labels in bijvoorbeeld de DSM V. (editie 5; dat betekent dat er vier voorgaande edities waren en dus onderhevig aan de tijd. De wetenschappelijke standpunten veranderen nogal vaak ook).

Tja, etiketten, stempels, diagnoses en frames om mensen in- of uit te sluiten in bedachte hokjes die niet bestaan, voor mij hoeft dit ook niet persé. Ieder mens is uniek, dat is toch wel een aanname die ik durf te doen!
Klik om te vergroten...

Ja, klopt. Diagnosticeren is heel moeilijk. Labels kunnen verschillende voordelen hebben (voor velen een bevrijding door meer begrip voor jezelf en de dingen waarin je je je hele leven onbegrepen en misplaatst hebt gevoeld, en het in een vroeg stadium daignosticeren en behandelen aan de hand van 'protocollen' kan kostbare behandeltijd schelen, om er maar twee te noemen) maar er zijn ook vele nadelen. Stigma's, vooral die zijn vreselijk in het geval van psychiatrische aandoeningen. Bij de ene aandoening meer dan de ander. (Leg maar eens uit dat je schizofrenie hebt, bij wijze van spreken, dat maakt toch al een hoop meer los bij mensen dan wanneer je vertelt dat je hoogbegaafd bent of ADHD hebt.) En zeker, de DSM is extreem onderhevig aan de tijd door veranderende inzichten. Iets wat ook niet te voorkomen is. Dat maakt het een super interessant vakgebied maar ook één waar altijd aan geschaafd en over gediscussieerd zal blijven worden. De uniekheid van de mens laat zich niet vatten in keiharde wetenschap. :wink:
L
LieskeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Haha sorry voor al mijn personal info hier. Maar er op een dieper level er te over kunnen praten is voor veel mensen een ver van hun bedshow. Fijn om hier te merken dat ik niet ‘gek’ ben dat ik hierin mijn oplossing zie...
nu er nog zien te komen 🤣
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."