Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

Moeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

107 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Een uitspraak van de vader van een vriend: "Ga voor een eenvoudige vrouw, beter kun je het niet treffen".
Vele jaren later denk ik hem gelijk te geven. Zelf ben ik ondertussen ook simpel en makkelijk😅. Mijn vriendin mag doen wat ze niet laten kan en ik houd gewoon van haar.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
RosseGod96 zei:
Ik heb het na 28 jaar nog steeds moeilijk met mezelf & iemand nieuw te leren kennen. Nu het (weeral) zover is, en ik iemand heb leren kennen, merk ik op dat dat meisje "niet stilgezeten" heeft bij wijze van spreken voor mij, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Dat verwacht ik ook niet trouwens, dat zou zo hypocriet van mezelf zijn. Maar er blijft zo een rot gevoel plakken als zij hier (ongewild) haar verhaal over vertelt.

Komt er ook nog bij dat ik soms wat onzeker/stress heb in de slaapkamer, wat nergens voor nodig is want alles gaat meestal perfect. Communicatie is hier ook een belangrijke, dus dat doe ik ook.

Enig idee hoe of tips hoe ik hiermee kan omgaan, zonder haar of mezelf te kwetsen, omdat rot gevoel gewoon maar wat te temperen ...
Klik om te vergroten...

Doe niks. Je groeit er vanzelf in. Of niet.
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#3
Toch heel bijzonder om onderhoudsbeurten van auto's te vergelijken met de seksgeschiedenis van een vrouw. Wellicht is Mindless (zonder nadenken) tegenwoordig meer bezig met auto's, dan met vrouwen.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#4
SneeuwStorm zei:
Toch heel bijzonder om onderhoudsbeurten van auto's te vergelijken met de seksgeschiedenis van een vrouw. Wellicht is Mindless (zonder nadenken) tegenwoordig meer bezig met auto's, dan met vrouwen.
Klik om te vergroten...
Mindless en z'n sportieve pookje
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ben je nou zo naïef om te denken dat het meest intieme dat je met een ander mens kunt doen geen invloed op je heeft? En dat met tientallen, zoniet honderden mensen.

Alleen al (niet fysieke) omgang met de mensen om je heen heeft grote invloed op je. Je wórdt (deels) de mensen waar je mee omgaat.
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, je leert je eigen en andere lichamen kennen. Maar wat zou er aan mij veranderen dat iemand anders door heeft?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
FredKroket zei:
Tuurlijk, je leert je eigen en andere lichamen kennen. Maar wat zou er aan mij veranderen dat iemand anders door heeft?
Klik om te vergroten...
Je gelooft niet meer automatisch dat de eerste persoon met wie je 'geweest' bent, je Uitverkoren Partner is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Je gelooft niet meer automatisch dat de eerste persoon met wie je 'geweest' bent, je Uitverkoren Partner is.
Klik om te vergroten...
Dit zie ik anders. Zelfs na 44 jaar na dato.
Het meisje waarmee ik voor het eerst intiem was, en dat uit mijn leven verdwenen is, was mijn perfecte partner. Mijn uitverkoren partner dus. Helaas hield de relatie geen stand. Ik zal nooit meer zo intens van iemand houden, als van deze eerste vrouw.
Ik laat niemand weer zo dicht bij komen.
Nog een keer zo een pijn lijden na een breuk dat gaat niet meer gebeuren!
Natuurlijk heb ik van die partner ontzettend veel geleerd en ben ik veranderd.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Helaas hield de relatie geen stand.
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Natuurlijk heb ik van die partner ontzettend veel geleerd en ben ik veranderd.
Klik om te vergroten...
Lijkt erop dat je haar te vroeg bent tegengekomen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Je gelooft niet meer automatisch dat de eerste persoon met wie je 'geweest' bent, je Uitverkoren Partner is.
Klik om te vergroten...
Dat is nooit zo toch?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Dit zie ik anders. Zelfs na 44 jaar na dato.
Het meisje waarmee ik voor het eerst intiem was, en dat uit mijn leven verdwenen is, was mijn perfecte partner. Mijn uitverkoren partner dus. Helaas hield de relatie geen stand. Ik zal nooit meer zo intens van iemand houden, als van deze eerste vrouw.
Ik laat niemand weer zo dicht bij komen.
Nog een keer zo een pijn lijden na een breuk dat gaat niet meer gebeuren!
Natuurlijk heb ik van die partner ontzettend veel geleerd en ben ik veranderd.
Klik om te vergroten...
Misschien een vreemde vraag, maar was het niet beter geweest als je haar nooit had ontmoet? Ik heb mezelf regelmatig die vraag gesteld over een meisje die voor mij de liefde van mijn leven was. Ondanks veel pijn en verdriet is mijn antwoord nee. Al is het maar omdat ik in ieder geval een keer in mijn leven een ware liefde heb gehad.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
FredKroket zei:
Dat is nooit zo toch?
Klik om te vergroten...
Hele beschavingen zijn op dit idee gebaseerd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Apart, ik vind het een teken van gezond verstand. Vele vrouwen zijn het daar trouwens met me over eens. Maar die heb je hier niet zoveel op DF zo te zien. Of het ligt aan de regio, ik weet het niet.

Ieder zijn eigen!
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf ook een losbandige periode gehad: open relatie, trio's, seksfeesten, noem het maar op. Maar op een gegeven moment heb ik voor mezelf besloten dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. In tegendeel juist: ik werd er erg ongelukkig van. Toen heb ik besloten om dat anders te doen.

Als ik jouw gedachtengang volg dan zou zoiets voor vrouwen onmogelijk zijn omdat het aantal bedpartners voor altijd aan hun zal beklijven?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
FredKroket zei:
Ik vind het een teken van emotionele onvolwassenheid als het aantal bedpartners van je relatie invloed op jou heeft.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het wel met je eens. Dat heeft volgens mij te maken met onzekerheid. En nogmaals, ik had hier bij mijn eerste twee langere relaties last van. Later veel minder. En als je de eerste post van de OP nog eens goed leest, voel je diezelfde onzekerheid.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
k heb zelf ook een losbandige periode gehad: open relatie, trio's, seksfeesten, noem het maar op. Maar op een gegeven moment heb ik voor mezelf besloten dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. In tegendeel juist: ik werd er erg ongelukkig van. Toen heb ik besloten om dat anders te doen.
Klik om te vergroten...
Noem me maar ouderwets maar ik ben blij dat ik nooit zo losbandig ben geweest. Ik heb me ook vrijwel altijd ongemakkelijk gevoeld na een one night stand. Dat is nooit mijn ding geweest. Ben toch altijd meer iemand van de lange relaties geweest en niet de avontuurtjes.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Deadwing zei:
Noem me maar ouderwets maar ik ben blij dat ik nooit zo losbandig ben geweest. Ik heb me ook vrijwel altijd ongemakkelijk gevoeld na een one night stand. Dat is nooit mijn ding geweest. Ben toch altijd meer iemand van de lange relaties geweest en niet de avontuurtjes.
Klik om te vergroten...
Ja dat is prima. Goed dat je je daar prettig bij voelt. In mijn geval voelde ik me heel erg in een "mannelijke" rol gedrukt waarin ik moest bewijzen dat ik vrouwen kon en wilde veroveren. Die rol paste helemaal niet bij me en dat was ook een belangrijke reden waarom ik ongelukkig werd van losbandigheid. Dat is trouwens ook waarom ik me tegen voorgekookte genderrollen keer, want ik heb zelf ervaren hoe onderdrukkend die kunnen zijn. Op dezelfde manier vind ik dus ook niet dat we vrouwen in genderrollen moeten duwen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Ja dat is prima. Goed dat je je daar prettig bij voelt. In mijn geval voelde ik me heel erg in een "mannelijke" rol gedrukt waarin ik moest bewijzen dat ik vrouwen kon en wilde veroveren. Die rol paste helemaal niet bij me en dat was ook een belangrijke reden waarom ik ongelukkig werd van losbandigheid.
Klik om te vergroten...
En ik denk dat heel veel mannen (vrouwen?) er net zo over denken. Het haantjesgedrag wordt ze opgelegd. Toch een vorm van maatschappelijke druk. En dat is helaas met social media alleen maar erger geworden. Ik was trouwens ook zo toen ik met daten en uitgaan begon maar niet zo losbandig.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ja dat is prima. Goed dat je je daar prettig bij voelt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dat te maken heeft met het zoeken naar stabiliteit en rust in je leven en relatie. Hoe wankel dat ook kan zijn want ik heb veel mensen met lange relaties uit elkaar zien gaan recent. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de meeste mensen dat ook zoeken.

Ik moest net ook ineens denken aan mijn ouders die in 2009 50 jaar waren getrouwd. Dat lijkt me voor vrijwel de meeste gezinnen nu echt niet haalbaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ik heb zelf ook een losbandige periode gehad: open relatie, trio's, seksfeesten, noem het maar op. Maar op een gegeven moment heb ik voor mezelf besloten dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. In tegendeel juist: ik werd er erg ongelukkig van. Toen heb ik besloten om dat anders te doen.

Als ik jouw gedachtengang volg dan zou zoiets voor vrouwen onmogelijk zijn omdat het aantal bedpartners voor altijd aan hun zal beklijven?
Klik om te vergroten...
Onmogelijk: dat wellicht niet. Wel moeilijker.

O.a. door: bij fysieke intimiteit komt bij vrouwen eerder oxytocine vrij.

En uiteraard zijn er altijd weer uitzonderingen op de regel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
O.a. door: bij fysieke intimiteit komt bij vrouwen eerder oxytocine vrij.
Klik om te vergroten...
Ik ga hier even bullshit callen om meerdere redenen.

1. Dit is wel heel reductionistisch gesteld. Alsof mensen een mechanisch product zijn van wat hormoon-interacties. Ik denk dat je de rol van psychologische processen daarbij onderschat.

2. Over psychologische processen gesproken.. Die kunnen dus ook de afgifte van oxytocine verhogen. Wat dat betreft zou je net zo goed het aantal intieme gesprekken kunnen tellen dat een persoon heeft gehad, in plaats van het aantal bedpartners.

3. Oxytocine veroorzaakt geen gevoelens, maar is een modulator voor prosociaal gedrag. Bij een modulator is er een indirect verband, waarbij een oorzakelijk verband is tussen A en B. Dat oorzakelijk verband kan worden versterkt door de aanwezigheid van C.
Zoals jij het hier veronderstelt lijkt oxytocine een mediator (het oorzakelijk verband tussen A en B loopt via C), en dat is dus niet vastgesteld.

Sex-Related Differences in Plasma Oxytocin Levels in Humans - PMC

Increasing evidence supports a key role of Oxytocin (OT) as a modulator of social relationships in mammals. The aim of the present study was to investigate possible sex-related differences in plasma OT levels in human beings. Forty-five healthy men ...
www.ncbi.nlm.nih.gov www.ncbi.nlm.nih.gov

4. Oxytocine wordt (als modulator) in verband gebracht met prosociaal gedrag. Maar je gebruikt het nu om een normatief raamwerk op te stellen waarbij je zegt dat vrouwen zich meer prosociaal moeten opstellen omdat ze vatbaarder zijn voor oxytocine. Je draait het oorzakelijke verband daarmee om.
Als zou kloppen wat je zegt dan zou het normatieve raamwerk niet nodig zijn omdat vrouwen zich automatisch meer hechten aan een bedpartner, vanwege de oxytocine die prosociaal gedrag bevordert.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het blijft een lastig onderwerp. Als je in een nieuwe relatie je hieraan stoort, zul je het toch moeten accepteren na een bepaalde leeftijd dat iemand niet heeft stil gezet. Bijna niemand zit stil.

Mocht het na langere tijd de kop opsteken, kan ik je echt onderstaande boek aanraden. Het is sowieso leuk om te lezen en gaat je helpen. Het focust echt op waarom je voor een partner kiest (waarden/normen) en niet wat er in het verleden heeft afgespeeld.

Overcoming Retroactive Jealousy: A Guide to Getting Over Your Partner's Past and Finding Peace

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."