Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

Moeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

107 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Ja dat is prima. Goed dat je je daar prettig bij voelt. In mijn geval voelde ik me heel erg in een "mannelijke" rol gedrukt waarin ik moest bewijzen dat ik vrouwen kon en wilde veroveren. Die rol paste helemaal niet bij me en dat was ook een belangrijke reden waarom ik ongelukkig werd van losbandigheid.
Klik om te vergroten...
En ik denk dat heel veel mannen (vrouwen?) er net zo over denken. Het haantjesgedrag wordt ze opgelegd. Toch een vorm van maatschappelijke druk. En dat is helaas met social media alleen maar erger geworden. Ik was trouwens ook zo toen ik met daten en uitgaan begon maar niet zo losbandig.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Ja dat is prima. Goed dat je je daar prettig bij voelt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dat te maken heeft met het zoeken naar stabiliteit en rust in je leven en relatie. Hoe wankel dat ook kan zijn want ik heb veel mensen met lange relaties uit elkaar zien gaan recent. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de meeste mensen dat ook zoeken.

Ik moest net ook ineens denken aan mijn ouders die in 2009 50 jaar waren getrouwd. Dat lijkt me voor vrijwel de meeste gezinnen nu echt niet haalbaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik heb zelf ook een losbandige periode gehad: open relatie, trio's, seksfeesten, noem het maar op. Maar op een gegeven moment heb ik voor mezelf besloten dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. In tegendeel juist: ik werd er erg ongelukkig van. Toen heb ik besloten om dat anders te doen.

Als ik jouw gedachtengang volg dan zou zoiets voor vrouwen onmogelijk zijn omdat het aantal bedpartners voor altijd aan hun zal beklijven?
Klik om te vergroten...
Onmogelijk: dat wellicht niet. Wel moeilijker.

O.a. door: bij fysieke intimiteit komt bij vrouwen eerder oxytocine vrij.

En uiteraard zijn er altijd weer uitzonderingen op de regel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
O.a. door: bij fysieke intimiteit komt bij vrouwen eerder oxytocine vrij.
Klik om te vergroten...
Ik ga hier even bullshit callen om meerdere redenen.

1. Dit is wel heel reductionistisch gesteld. Alsof mensen een mechanisch product zijn van wat hormoon-interacties. Ik denk dat je de rol van psychologische processen daarbij onderschat.

2. Over psychologische processen gesproken.. Die kunnen dus ook de afgifte van oxytocine verhogen. Wat dat betreft zou je net zo goed het aantal intieme gesprekken kunnen tellen dat een persoon heeft gehad, in plaats van het aantal bedpartners.

3. Oxytocine veroorzaakt geen gevoelens, maar is een modulator voor prosociaal gedrag. Bij een modulator is er een indirect verband, waarbij een oorzakelijk verband is tussen A en B. Dat oorzakelijk verband kan worden versterkt door de aanwezigheid van C.
Zoals jij het hier veronderstelt lijkt oxytocine een mediator (het oorzakelijk verband tussen A en B loopt via C), en dat is dus niet vastgesteld.

Sex-Related Differences in Plasma Oxytocin Levels in Humans - PMC

Increasing evidence supports a key role of Oxytocin (OT) as a modulator of social relationships in mammals. The aim of the present study was to investigate possible sex-related differences in plasma OT levels in human beings. Forty-five healthy men ...
www.ncbi.nlm.nih.gov www.ncbi.nlm.nih.gov

4. Oxytocine wordt (als modulator) in verband gebracht met prosociaal gedrag. Maar je gebruikt het nu om een normatief raamwerk op te stellen waarbij je zegt dat vrouwen zich meer prosociaal moeten opstellen omdat ze vatbaarder zijn voor oxytocine. Je draait het oorzakelijke verband daarmee om.
Als zou kloppen wat je zegt dan zou het normatieve raamwerk niet nodig zijn omdat vrouwen zich automatisch meer hechten aan een bedpartner, vanwege de oxytocine die prosociaal gedrag bevordert.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het blijft een lastig onderwerp. Als je in een nieuwe relatie je hieraan stoort, zul je het toch moeten accepteren na een bepaalde leeftijd dat iemand niet heeft stil gezet. Bijna niemand zit stil.

Mocht het na langere tijd de kop opsteken, kan ik je echt onderstaande boek aanraden. Het is sowieso leuk om te lezen en gaat je helpen. Het focust echt op waarom je voor een partner kiest (waarden/normen) en niet wat er in het verleden heeft afgespeeld.

Overcoming Retroactive Jealousy: A Guide to Getting Over Your Partner's Past and Finding Peace
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Ik word (wij worden) daar net wel gelukkig van 😆
Klik om te vergroten...
Haha ja helemaal prima toch!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik heb zelf ook een losbandige periode gehad: open relatie, trio's, seksfeesten, noem het maar op. Maar op een gegeven moment heb ik voor mezelf besloten dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. In tegendeel juist: ik werd er erg ongelukkig van. Toen heb ik besloten om dat anders te doen.
Klik om te vergroten...
Ik word (wij worden) daar net wel gelukkig van 😆
Neo-Shulginist zei:
Als ik jouw gedachtengang volg dan zou zoiets voor vrouwen onmogelijk zijn omdat het aantal bedpartners voor altijd aan hun zal beklijven?
Klik om te vergroten...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Even een andere belichting:

Sex is een natuurlijk iets. Maar er zijn legio mensen die hier door diverse redenen niet meer van kunnen genieten.

Heb je dan een partner die veel ervaring heeft mag je er denk ik vanuit gaan dat hij of zij sex ook nodig heeft cq belangrijk vindt.

Alinea 1 en 2 zijn dan geen match meer. En moeilijke dingen.
Neem dit mee in je achterhoofd als je een relatie begint met een ervaren iemand.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Ik ga hier even bullshit callen om meerdere redenen.

1. Dit is wel heel reductionistisch gesteld. Alsof mensen een mechanisch product zijn van wat hormoon-interacties. Ik denk dat je de rol van psychologische processen daarbij onderschat.

2. Over psychologische processen gesproken.. Die kunnen dus ook de afgifte van oxytocine verhogen. Wat dat betreft zou je net zo goed het aantal intieme gesprekken kunnen tellen dat een persoon heeft gehad, in plaats van het aantal bedpartners.

3. Oxytocine veroorzaakt geen gevoelens, maar is een modulator voor prosociaal gedrag. Bij een modulator is er een indirect verband, waarbij een oorzakelijk verband is tussen A en B. Dat oorzakelijk verband kan worden versterkt door de aanwezigheid van C.
Zoals jij het hier veronderstelt lijkt oxytocine een mediator (het oorzakelijk verband tussen A en B loopt via C), en dat is dus niet vastgesteld.

Sex-Related Differences in Plasma Oxytocin Levels in Humans - PMC

Increasing evidence supports a key role of Oxytocin (OT) as a modulator of social relationships in mammals. The aim of the present study was to investigate possible sex-related differences in plasma OT levels in human beings. Forty-five healthy men ...
www.ncbi.nlm.nih.gov www.ncbi.nlm.nih.gov

4. Oxytocine wordt (als modulator) in verband gebracht met prosociaal gedrag. Maar je gebruikt het nu om een normatief raamwerk op te stellen waarbij je zegt dat vrouwen zich meer prosociaal moeten opstellen omdat ze vatbaarder zijn voor oxytocine. Je draait het oorzakelijke verband daarmee om.
Als zou kloppen wat je zegt dan zou het normatieve raamwerk niet nodig zijn omdat vrouwen zich automatisch meer hechten aan een bedpartner, vanwege de oxytocine die prosociaal gedrag bevordert.
Klik om te vergroten...
Dank voor het delen. Eigenlijk verdient dit onderwerp an sich al een eigen topic, zo boeiend!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
StraffeNeel zei:
Ik reageer fel op zulke berichten, omdat ik zoveel slechte voorbeelden zie in mijn omgeving van jaloerse/opdringerige/agressieve en vooral ronduit domme mannen die een vrouw voor slet uitmaken terwijl hun oordeel pijn kan doen. Uitsluiting omdat iemand wel durft te leven. Vrouwonvriendelijke shitzooi lijkt soms wel de norm gevoed uit een patriarchale cultuur, waar ook anti homo, anti abortus en zo vanuit gevoed worden. Het leven kan zo fantastisch zijn, maar niet op die grondslag.
Klik om te vergroten...
Ik vond je reactie helemaal niet fel.
Iemand die zoiets schrijft kan een inhoudelijke reactie, zoals jij geeft, verwachten.
Ik ben er mee gestopt, dus goed dat jij dit wel doet.
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb het na 28 jaar nog steeds moeilijk met mezelf & iemand nieuw te leren kennen. Nu het (weeral) zover is, en ik iemand heb leren kennen, merk ik op dat dat meisje "niet stilgezeten" heeft bij wijze van spreken voor mij, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Dat verwacht ik ook niet trouwens, dat zou zo hypocriet van mezelf zijn. Maar er blijft zo een rot gevoel plakken als zij hier (ongewild) haar verhaal over vertelt.

Komt er ook nog bij dat ik soms wat onzeker/stress heb in de slaapkamer, wat nergens voor nodig is want alles gaat meestal perfect. Communicatie is hier ook een belangrijke, dus dat doe ik ook.

Enig idee hoe of tips hoe ik hiermee kan omgaan, zonder haar of mezelf te kwetsen, omdat rot gevoel gewoon maar wat te temperen ...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Open en eerlijk met haar communiceren. Dat geeft wellicht begrip.
En op het moment zelf niet bezig zijn met de gedachte die je schrijft in je post. Dat maakt onzeker
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Open en eerlijk met haar communiceren. Dat geeft wellicht begrip.
En op het moment zelf niet bezig zijn met de gedachte die je schrijft in je post. Dat maakt onzeker
Klik om te vergroten...
Tgoh, ik kan haar toch moeilijk zeggen dat ik het moeilijk heb met de verschillende bedpartners die zij al heeft gehad?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
RosseGod96 zei:
Tgoh, ik kan haar toch moeilijk zeggen dat ik het moeilijk heb met de verschillende bedpartners die zij al heeft gehad?
Klik om te vergroten...
Moeilijke kwestie dit. Heb hier zelf ook moeite mee.

Je kunt imo wel aangeven dat je liever hebt dat jullie niet over jullie verledens wat dat betreft praten? Dat is wat anders dan zeggen dat je het moeilijk hebt met haar verleden qua (aantal?) bedpartners. Ik vind het een redelijk voorstel om het er niet over te hebben. Dat is toch een normale wens?
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Moeilijke kwestie dit. Heb hier zelf ook moeite mee.

Je kunt imo wel aangeven dat je liever hebt dat jullie niet over jullie verledens wat dat betreft praten? Dat is wat anders dan zeggen dat je het moeilijk hebt met haar verleden qua (aantal?) bedpartners. Ik vind het een redelijk voorstel om het er niet over te hebben. Dat is toch een normale wens?
Klik om te vergroten...
Ik doe men best, maar de "bezorgheden" / de energie die ik stop in het constant ergeren aan die dingen zijn eigenlijk voor mij zelf persoonlijk de relatie niet waart, dan ben ik nog liever alleen.

Misschien heel egoïstisch van me, maar soms moet je ook even aan je eigen koppie denken ...

Alvast dank voor de (h)erkenning.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
RosseGod96 zei:
Ik doe men best, maar de "bezorgheden" / de energie die ik stop in het constant ergeren aan die dingen zijn eigenlijk voor mij zelf persoonlijk de relatie niet waart, dan ben ik nog liever alleen.
Klik om te vergroten...
Same here, daar ben je niet alleen in. Ik kan ook niet met iemand zijn die met tientallen, zo niet honderden anderen is geweest. Maakt niet uit of dat tegenwoordig allemaal "normaal" en "geaccepteerd" is. Voor mij persoonlijk is het dat niet.

RosseGod96 zei:
Misschien heel egoïstisch van me, maar soms moet je ook even aan je eigen koppie denken ...
Klik om te vergroten...
Niet egoïstisch. Als je dat zo voelt, voel je dat zo.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
RosseGod96 zei:
Tgoh, ik kan haar toch moeilijk zeggen dat ik het moeilijk heb met de verschillende bedpartners die zij al heeft gehad?
Klik om te vergroten...

Op een nette manier kun je dat best aangeven denk ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Waarom terugkijken naar het verleden?
Als je toch van iemand alvorens je relatie echt hebt gehouden, dan is er toch niks mis mee?
Het verleden, daar kan je niks meer aan veranderen. Ook qua oude bedpartners niet.
Maar ik zou een nieuwe relatie nooit gaan verpesten over iets, dat vroeger speelde.
Toen was je huidige relatie er niet....
Laat het verleden toch rusten! Als je in de stront gaat roeren, dan gaat hij stinken!
Leef in het nu, straks, en morgen. Daar heb je tenminste invloed op!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Waarom terugkijken naar het verleden?
Klik om te vergroten...
Ga je zo ook naar de autodealer? Biedt de dealer je een historie aan van alle gebruikers die deze auto heeft gehad, het onderhoud, alle beurten die ze gehad heeft... Alle mogelijke slijtage opgebouwd over de jaren.

Maar jij:

Nee joh dat is allemaal niet van belang, dat hoef ik niet te weten. Laat het verleden toch rusten in het verleden...
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#20
RosseGod96 zei:
Dat verwacht ik ook niet trouwens, dat zou zo hypocriet van mezelf zijn.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal, de oorzaak hiervan ligt bij jou zelf.
RosseGod96 zei:
Komt er ook nog bij dat ik soms wat onzeker/stress heb in de slaapkamer,
Klik om te vergroten...
Dit is waarschijnlijk de oorzaak/kern van jouw probleem. Als je onzeker bent of ze uiteindelijk jou wil kiezen boven alle andere mogelijkheden die ze heeft, daar komen soms slechte eigenschappen zoals jaloezie en controle willen hebben door bovendrijven. Als je leeft in het hier en nu en ook vertrouwen geeft kun je veel terug krijgen. Als je dit op goede wijze communiceert kan dat heel positief werken voor je relatie, maar die kan net zo goed over zijn. Maar als je hierover niet praat, wat dan?
RosseGod96 zei:
wat nergens voor nodig is want alles gaat meestal perfect.
Klik om te vergroten...
Klopt waarschijnlijk ook helemaal. Praten en interesse hebben in elkaar en ook in elkaars geschiedenis lijkt mij een onmisbare basis voor een fijne relatie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."