Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

Moeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

107 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Dit zie ik anders. Zelfs na 44 jaar na dato.
Het meisje waarmee ik voor het eerst intiem was, en dat uit mijn leven verdwenen is, was mijn perfecte partner. Mijn uitverkoren partner dus. Helaas hield de relatie geen stand. Ik zal nooit meer zo intens van iemand houden, als van deze eerste vrouw.
Ik laat niemand weer zo dicht bij komen.
Nog een keer zo een pijn lijden na een breuk dat gaat niet meer gebeuren!
Natuurlijk heb ik van die partner ontzettend veel geleerd en ben ik veranderd.
Klik om te vergroten...
Misschien een vreemde vraag, maar was het niet beter geweest als je haar nooit had ontmoet? Ik heb mezelf regelmatig die vraag gesteld over een meisje die voor mij de liefde van mijn leven was. Ondanks veel pijn en verdriet is mijn antwoord nee. Al is het maar omdat ik in ieder geval een keer in mijn leven een ware liefde heb gehad.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
FredKroket zei:
Dat is nooit zo toch?
Klik om te vergroten...
Hele beschavingen zijn op dit idee gebaseerd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deadwing zei:
Misschien een vreemde vraag, maar was het niet beter geweest als je haar nooit had ontmoet?
Klik om te vergroten...
Nee. Ik heb heel veel van haar geleerd, en heb echte liefde gekend met haar.
Misschien had dit bij een andere vrouw heel anders gelopen, ik heb meerdere vrouwen gekend die mij wel zagen zitten, maar ja.
Het leven gaat, zoals het gaat, nietwaar
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Het gaat @RosseGod96 vermoedelijk ook helemaal niet om het verleden, maar eerder om de toekomst (angst gaat over de toekomst, spijt over het verleden). Bang dat ze vreemd gaat wellicht? Bang om "minder" te zijn dan je voorgangers? Zoiets?

Gokje hoor, maar met vergelijken word je nooit gelukkig.
Klik om te vergroten...
Ik sluit mij bij bovenstaande bericht volledig aan. Een verleden heeft iedereen, en kan niet teruggedraaid worden, maar stel je voor dat ik niet "genoeg" ben? Klinkt zielig, maar zo klote voel ik mij 70% van de tijd wel als ik met iemand een langere tijd date.

4 bedpartners tegenover 30 (gokje, ik weet het niet) bedpartners. Zij kan bij wijze van spreken gewoon scores gaan opmaken en een dagboek bijhouden. Omgekeerd zou dit ook even klote voor haar voelen.

Verbaasd hoeveel mensen op deze topic gereageerd hebben, ook de vergelijking met auto's en gezever vond ik langs 1 of ander manier stiekem ook wel grappig, maar misschien ook wel tikkeltje erover? Ik houd het in het midden!

Gewoon bedankt voor de reacties gast!:redheart:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Gokje hoor, maar met vergelijken word je nooit gelukkig.
Klik om te vergroten...
Relaties vergelijken? Niet doen!
Dat is een regelrechte relatiekiller en ik spreek uit ervaring!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Hele beschavingen zijn op dit idee gebaseerd.
Klik om te vergroten...
Ja dat weet ik, bedoel tegenwoordig? Super conservatieve mindset.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Relaties vergelijken? Niet doen!
Dat is een regelrechte relatiekiller en ik spreek uit ervaring!
Klik om te vergroten...
Denk dat diegene bedoelde ex partners van je relatie met jezelf vergelijken. Of je partner met jezelf vergelijken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ex partners vergelijken met je tegenwoordige partner is iets wat je altijd wel enigzins zult doen in je gedachtengang denk ik.
Maar goed en verstandig is dit mi niet....
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
RosseGod96 zei:
Ik heb het na 28 jaar nog steeds moeilijk met mezelf & iemand nieuw te leren kennen. Nu het (weeral) zover is, en ik iemand heb leren kennen, merk ik op dat dat meisje "niet stilgezeten" heeft bij wijze van spreken voor mij, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Dat verwacht ik ook niet trouwens, dat zou zo hypocriet van mezelf zijn. Maar er blijft zo een rot gevoel plakken als zij hier (ongewild) haar verhaal over vertelt.

Komt er ook nog bij dat ik soms wat onzeker/stress heb in de slaapkamer, wat nergens voor nodig is want alles gaat meestal perfect. Communicatie is hier ook een belangrijke, dus dat doe ik ook.

Enig idee hoe of tips hoe ik hiermee kan omgaan, zonder haar of mezelf te kwetsen, omdat rot gevoel gewoon maar wat te temperen ...
Klik om te vergroten...
Ben je verliefd? Dat kan dan ook van invloed zijn op de mate waarop je het vervelend vindt om haar verhalen aan te horen. Dat is daar een logisch gevolg van. Verder is het goed om ook te kijken wat voor persoonlijkheid de betreffende mevrouw heeft. Wat ik veel om mij heen heb zien gebeuren; is dat het op een gegeven moment (veelal onder mannen, maar ook vrouwen) hip werd om een 'open relatie' te willen. Met als argument dat de traditionele norm (exclusiviteit naar je partner) oldfashioned was en door middel van een open relatie het beste van beide werelden kan bewerkstelligen. Later bleek in veel gevallen dat de hunkering naar meer bedpartners enkel ingestoken is vanuit een egocentrisch perspectief, voornamelijk doordat de persoon in kwestie diep van binnen onzeker is en dat verhuld onder een dekmantel van seks met (zoveel mogelijk) bedpartners. Dit hoeft in haar geval helemaal niet zo te zijn hoor. Bottomline: haar meerdere bedpartners heeft niets te maken met jou en hoef je ook niet op jou te betrekken. Er kunnen daarentegen verschillende redenen zijn waarom zij zo heeft gehandeld als dat ze doet. En dat kun je dan dus los van jou zien. Wellicht helpt dat. Overigens: als je verliefd bent en dat naar jezelf durft uit te spreken, dan kun je alles kapot rationaliseren, maar dan zal het onbehaaglijke gevoel er nou eenmaal zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Damius zei:
. Bottomline: haar meerdere bedpartners heeft niets te maken met jou en hoef je ook niet op jou te betrekken.
Klik om te vergroten...
En hier staat het! Hier wordt wijs advies gegeven!
Je hoeft niet te vergeten wat je allemaal hebt meegemaakt , maar laat het niet de overhand krijgen. Dat is schadelijk.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Damius zei:
Ben je verliefd? Dat kan dan ook van invloed zijn op de mate waarop je het vervelend vindt om haar verhalen aan te horen. Dat is daar een logisch gevolg van.
Klik om te vergroten...
Goed punt. Ik had bijvoorbeeld veel problemen met de verhalen van mijn eerste twee serieuze relaties. Toen ik op een gegeven moment mijn vierde lange (zes maanden) relatie had stoorde het me helemaal niet toen mijn vriendin me op een avond vertelde dat ze met 49 kerels 'iets' gehad had.. De voornaamste reden was simpel: ik mocht mijn vriendin graag maar was niet verliefd op haar. Het deed me eigenlijk niets.

En als je verliefd bent hoef het niet eens over aantallen te gaan om jaloers te zijn. Ik herinner me dat bij mijn tweede relatie ik erg onzeker was over een ex van mijn partner waar ze niet lang daarvoor mee was gestopt. Ze was nog duidelijk niet over hem heen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
Verder is het goed om ook te kijken wat voor persoonlijkheid de betreffende mevrouw heeft.
Klik om te vergroten...
Op zich zouden aantallen mij nu niet meer storen, maar ik hou niet van partners die er trots op zijn. Een opmerking van mijn ex bijv (al verteld hier) dat ze met meer kerels iets had gehad dan dat ze tenen en vingers heeft (en we waren toen 18 of 19) kwam nogal koud en bot op me over en nu nog steeds. .Had ze later ook spijt van van die uitspraak maar toen was het al te laat.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
RosseGod96 zei:
4 bedpartners tegenover 30 (gokje, ik weet het niet) bedpartners. Zij kan bij wijze van spreken gewoon scores gaan opmaken en een dagboek bijhouden.
Klik om te vergroten...
Dit klinkt als een soort competitie in mijn ogen.. Vind ik niet gezond als je met haar iets op wilt bouwen.

Maar goed, ik ben dan wel een kerel van in de 50 die wat rustiger is, meer ervaring heeft maar ik was toen ik jong was bijna net zo onzeker.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Damius zei:
Er kunnen daarentegen verschillende redenen zijn
Klik om te vergroten...

Zoals; zat ze bv in een studentenvereniging in een bruisende studentenstad?

Daar wordt net wat meer gegymt maar dat wilt nul zeggen over liefde.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Waarom terugkijken naar het verleden?
Als je toch van iemand alvorens je relatie echt hebt gehouden, dan is er toch niks mis mee?
Het verleden, daar kan je niks meer aan veranderen. Ook qua oude bedpartners niet.
Maar ik zou een nieuwe relatie nooit gaan verpesten over iets, dat vroeger speelde.
Toen was je huidige relatie er niet....
Laat het verleden toch rusten! Als je in de stront gaat roeren, dan gaat hij stinken!
Leef in het nu, straks, en morgen. Daar heb je tenminste invloed op!
Klik om te vergroten...
Werkte het maar zo. Je ratio en je gevoel zijn helaas twee heel verschillende dingen. TS erkent al dat het niet eerlijk is dat deze gedachten door hem heen gaan, maar de gevoelens waarmee de gedachten gepaard gaan zijn kennelijk te sterk om er op een functionele manier mee om te kunnen gaan.
Ik herken me hierin. Ik heb in het verleden precies met dezelfde gevoelens gezeten. Ik kon een geweldig weekend met mijn vriendin beleefd hebben, maar als zij vlak voor haar vertrek nietsvermoedend iets wilde delen over een vorige seksuele ervaring of sekspartner, dan was dat voldoende om daar dagenlang leed van te ondervinden en alleen maar daar aan terug te kunnen denken. Ik begon zelfs ongecontroleerd te trillen als ik spontaan met dergelijke onderwerpen geconfronteerd werd, ondanks dat ik het extreem irrationeel vond en vind.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#16
@RosseGod96 Zoals ik hierboven al aangeef, weet ik welk gevoel je beschrijft. Dat het gevoel in jouw geval zo intens is dat je niet weet of het het nastreven van een relatie wel waard is, daar herken ik me ook in. Dit geeft aan dat het gevoel je in je functioneren hindert en dat er iets aan gedaan moet worden. Ik zou zelf de volgende opties overwegen:

1. Je kunt als je dit meisje eenmaal voldoende vertrouwt compleet open kaart spelen, deze gevoelens bij haar op tafel leggen en bij wijze van spreken de 'hulpvraag' bij haar neerleggen of ze hier in het vervolg niet meer over wil praten met je en jou bevestiging kan bieden wanneer je dat nodig hebt. Je kunt benadrukken dat je het irrationeel van jezelf vindt dat je je zo voelt wanneer dit soort onderwerpen besproken worden, maar dat er in het verloop van je leven één of meerdere dingen gebeurd moeten zijn waardoor het je om de één of andere reden enorm triggered. Als ze een volwassen (seks)partner is die in je behoeften wil voorzien, dan zou je die kwetsbaarheid bij haar neer moeten kunnen leggen.

2. Je kunt op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem. In mijn geval merkte ik jaren later pas dat ik in relationeel opzicht geschaad was door mijn verleden en dat ik me heel onveilig had gevoeld in die relatie. Dit had als gevolg dat ik dit soort onderwerpen niet kon verdragen en spastisch reageerde op alles wat in mijn ogen een bedreiging voor die relatie kon vormen, ook als dat heel irrationeel was. Ergens wist ik wel dat die onzekerheid en dat onveilige gevoel in die relatie een groot probleem was, maar ik was wat te 'macho' om me helemaal bloot te geven en dat bij mijn toenmalige partner neer te leggen. Als je je herkent in dat gevoel van onveiligheid, dan zou je over attachment theory (Bowbly) kunnen leren. Ik zou daar eigenlijk sowieso mee beginnen; kaderen hoe breed en groot dit probleem voor je is en of de gevoelens iets te maken hebben met angst om verlaten te worden.

Edit: Ik had even verder moeten lezen, want ik heb je laatste reactie gemist. Juist, je erkent in dat bericht al dat je bang bent dat je niet goed genoeg bent en dat je verlaten zult worden. Kortom, je voelt je onveilig in de relatie en dat is waarom je zo reageert. Wederom, ik zou me verdiepen in attachment theory van Bowlby en uit proberen te zoeken waar die onzekerheid en die angst vandaan komt. Als je het gevoel hebt dat je significant in je functioneren gehinderd wordt door deze gevoelens en/of hulp nodig hebt bij het vinden van de oorzaak ervan, dan zou je natuurlijk ook op zoek kunnen naar een hulpverlener die je hier bij kan helpen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Voor iemand die zichzelf ‘niet te serieus’ neemt, ben je er meestal wel opvallend snel bij met best uitgesproken reacties m.b.t. jouw behoorlijk conservatieve perspectieven in dit soort discussies. Dan vind ik het een beetje flauw om vervolgens te gaan doen of je maar een grapje maakte. Je maakte geen grapje, dit is hoe jij denkt over dit onderwerp. Dat weten we hier intussen heus wel. Own dat dan, ondanks dat velen (inclusief ikzelf) erover vallen, in plaats van het eruit te gooien, maar het vaak later weer min of meer halfslachtig te gaan verzachten.
Klik om te vergroten...
Geen idee wat Mindless in het verleden over vrouwen en seks heeft gezegd, maar er is op basis van dit bericht en andere berichten duidelijk wat ergernis over opgebouwd. Niet dat deze reactie niet fair is, want dat is ie wel; Mindless is inderdaad vrij om te zeggen wat hij vindt, maar moet dan niet terugkrabbelen bij weerstand als dat echt is wat hij vindt.

Ik kan me er alleen niet in vinden dat zijn opvattingen hier 'behoorlijk conservatief' zijn. Als je zijn ongelukkige opmerking even weglaat - een vrouw is natuurlijk geen auto en ik vond ook dat zijn metafoor de plank missloeg - dan was de strekking van zijn bericht dat hij zelf niet met iemand zou willen zijn die tientallen of honderden sekspartners heeft gehad. Als je een willekeurige YouTube video opent die over 'body count' gaat, dan zeggen de reacties hierop genoeg om te suggereren dat het geen onpopulaire mening is, dan wel de norm is (onder een bepaalde demografiek).

De meeste studies die naar 'body count' zijn gedaan lijken uit te wijzen dat mannen hier meer waarde aan hechten dan vrouwen. Ik denk dat onzekerheid in sommige gevallen hier zeker een rol bij speelt. Ik denk dat een hoge body count ook tot de perceptie kan leiden dat iemand eerder ontrouw zal zijn, eerder op je uitgekeken zal zijn en/of niet dezelfde waarde toedicht aan de intimiteit die onlosmakelijk onderdeel is van seks als je zelf doet. It makes some sense; waarom zou iemand zo vaak switchen van seksuele partner? Veel mensen zien in body count dus een voorspeller voor het type gedrag dat je uitgerekend niet wilt in een monogame relatie. Of dit eerlijk is en of er een kern van waarheid in zit is een tweede. Seks is het meest dierlijke wat we als mens hebben en het is niet gek dat we daar primitieve gevoelens bij hebben waar we niet aan voorbij kunnen gaan. Ik denk dan ook dat een afkeer hiertegen meer te maken heeft met de sterke primitieve gevoelens en de beeldvorming die het idee oproept dan dat het een goed doorgedachte opvatting is waarom een hoge body count problematisch zou kunnen zijn. Dat maakt niet dat de afkeer ertegen minder veelvoorkomend is, of dat het een conservatieve strekking is.

Misschien dat het een terechte optelsom is naar aanleiding van opmerkingen die Mindless heeft gemaakt en hij de sneer verdient - dit weet ik niet - maar de paar opmerkingen die over Mindless' (gebrek aan) 'mannelijkheid' werden gemaakt zijn nogal laag, niet dan?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sally Tessio zei:
Werkte het maar zo. Je ratio en je gevoel zijn helaas twee heel verschillende dingen. TS erkent al dat het niet eerlijk is dat deze gedachten door hem heen gaan, maar de gevoelens waarmee de gedachten gepaard gaan zijn kennelijk te sterk om er op een functionele manier mee om te kunnen gaan.
Klik om te vergroten...
Ik denk, afgaande op de posts van De Zandman en zijn verleden, dat hij erg rationeel is en zich nogal afgesloten heeft voor zijn ware gevoelens. Maar ik heb veel respect voor hem. Hij heeft ooit zijn ware liefde ontmoet en na de relatie hoefde het voor hem niet meer. Dat dwingt bij mij in ieder nogal wat respect af. Leeftijd zal ongetwijfeld ook wel een rol hierbij spelen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sally Tessio zei:
De meeste studies die naar 'body count' zijn gedaan lijken uit te wijzen dat mannen hier meer waarde aan hechten dan vrouwen.
Klik om te vergroten...
Heel, heel eerlijk gezegd denk ik dat 'body count' voor heel veel mannen erg belangrijk is. Toen ik net op de dating markt begon was het dat voor mij ook wel eigenlijk.. Mannen scheppen ook vaak op over de bedpartners die ze hebben gehad (vaak niet waar) terwijl een vrouw met een hoge body count dan wordt weggezet als iemand van lichte zeden.. Heel onterecht en hypocriet maar het is wel zo. Ik weet niet echt goed of dit onder jongeren nog zo sterk is, ik hoop het niet.. En die macho houding heeft natuurlijk veel met onzekerheid te maken.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sally Tessio zei:
Ik kan me er alleen niet in vinden dat zijn opvattingen hier 'behoorlijk conservatief' zijn. Als je zijn ongelukkige opmerking even weglaat - een vrouw is natuurlijk geen auto en ik vond ook dat zijn metafoor de plank missloeg - dan was de strekking van zijn bericht dat hij zelf niet met iemand zou willen zijn die tientallen of honderden sekspartners heeft gehad. Als je een willekeurige YouTube video opent die over 'body count' gaat, dan zeggen de reacties hierop genoeg om te suggereren dat het geen onpopulaire mening is, dan wel de norm is (onder een bepaalde demografiek).
Klik om te vergroten...
Het valt me bij Mindless nogal eens op dat zijn opmerkingen mbt spiritualiteit vaak erg diepgaand en interessant zijn. Maar zodra hij het over aardse zaken heeft (vrouwen!) regelmatig opmerkingen maakt die ook bij mij de wenkbrauwen doen fronsen :grin::grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."