Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

Moeilijk met mezelf om in het relatie te treden.

107 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb het na 28 jaar nog steeds moeilijk met mezelf & iemand nieuw te leren kennen. Nu het (weeral) zover is, en ik iemand heb leren kennen, merk ik op dat dat meisje "niet stilgezeten" heeft bij wijze van spreken voor mij, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Dat verwacht ik ook niet trouwens, dat zou zo hypocriet van mezelf zijn. Maar er blijft zo een rot gevoel plakken als zij hier (ongewild) haar verhaal over vertelt.

Komt er ook nog bij dat ik soms wat onzeker/stress heb in de slaapkamer, wat nergens voor nodig is want alles gaat meestal perfect. Communicatie is hier ook een belangrijke, dus dat doe ik ook.

Enig idee hoe of tips hoe ik hiermee kan omgaan, zonder haar of mezelf te kwetsen, omdat rot gevoel gewoon maar wat te temperen ...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Open en eerlijk met haar communiceren. Dat geeft wellicht begrip.
En op het moment zelf niet bezig zijn met de gedachte die je schrijft in je post. Dat maakt onzeker
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Open en eerlijk met haar communiceren. Dat geeft wellicht begrip.
En op het moment zelf niet bezig zijn met de gedachte die je schrijft in je post. Dat maakt onzeker
Klik om te vergroten...
Tgoh, ik kan haar toch moeilijk zeggen dat ik het moeilijk heb met de verschillende bedpartners die zij al heeft gehad?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
RosseGod96 zei:
Tgoh, ik kan haar toch moeilijk zeggen dat ik het moeilijk heb met de verschillende bedpartners die zij al heeft gehad?
Klik om te vergroten...
Moeilijke kwestie dit. Heb hier zelf ook moeite mee.

Je kunt imo wel aangeven dat je liever hebt dat jullie niet over jullie verledens wat dat betreft praten? Dat is wat anders dan zeggen dat je het moeilijk hebt met haar verleden qua (aantal?) bedpartners. Ik vind het een redelijk voorstel om het er niet over te hebben. Dat is toch een normale wens?
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Moeilijke kwestie dit. Heb hier zelf ook moeite mee.

Je kunt imo wel aangeven dat je liever hebt dat jullie niet over jullie verledens wat dat betreft praten? Dat is wat anders dan zeggen dat je het moeilijk hebt met haar verleden qua (aantal?) bedpartners. Ik vind het een redelijk voorstel om het er niet over te hebben. Dat is toch een normale wens?
Klik om te vergroten...
Ik doe men best, maar de "bezorgheden" / de energie die ik stop in het constant ergeren aan die dingen zijn eigenlijk voor mij zelf persoonlijk de relatie niet waart, dan ben ik nog liever alleen.

Misschien heel egoïstisch van me, maar soms moet je ook even aan je eigen koppie denken ...

Alvast dank voor de (h)erkenning.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
RosseGod96 zei:
Ik doe men best, maar de "bezorgheden" / de energie die ik stop in het constant ergeren aan die dingen zijn eigenlijk voor mij zelf persoonlijk de relatie niet waart, dan ben ik nog liever alleen.
Klik om te vergroten...
Same here, daar ben je niet alleen in. Ik kan ook niet met iemand zijn die met tientallen, zo niet honderden anderen is geweest. Maakt niet uit of dat tegenwoordig allemaal "normaal" en "geaccepteerd" is. Voor mij persoonlijk is het dat niet.

RosseGod96 zei:
Misschien heel egoïstisch van me, maar soms moet je ook even aan je eigen koppie denken ...
Klik om te vergroten...
Niet egoïstisch. Als je dat zo voelt, voel je dat zo.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
RosseGod96 zei:
Tgoh, ik kan haar toch moeilijk zeggen dat ik het moeilijk heb met de verschillende bedpartners die zij al heeft gehad?
Klik om te vergroten...

Op een nette manier kun je dat best aangeven denk ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waarom terugkijken naar het verleden?
Als je toch van iemand alvorens je relatie echt hebt gehouden, dan is er toch niks mis mee?
Het verleden, daar kan je niks meer aan veranderen. Ook qua oude bedpartners niet.
Maar ik zou een nieuwe relatie nooit gaan verpesten over iets, dat vroeger speelde.
Toen was je huidige relatie er niet....
Laat het verleden toch rusten! Als je in de stront gaat roeren, dan gaat hij stinken!
Leef in het nu, straks, en morgen. Daar heb je tenminste invloed op!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Waarom terugkijken naar het verleden?
Klik om te vergroten...
Ga je zo ook naar de autodealer? Biedt de dealer je een historie aan van alle gebruikers die deze auto heeft gehad, het onderhoud, alle beurten die ze gehad heeft... Alle mogelijke slijtage opgebouwd over de jaren.

Maar jij:

Nee joh dat is allemaal niet van belang, dat hoef ik niet te weten. Laat het verleden toch rusten in het verleden...
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#10
RosseGod96 zei:
Dat verwacht ik ook niet trouwens, dat zou zo hypocriet van mezelf zijn.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal, de oorzaak hiervan ligt bij jou zelf.
RosseGod96 zei:
Komt er ook nog bij dat ik soms wat onzeker/stress heb in de slaapkamer,
Klik om te vergroten...
Dit is waarschijnlijk de oorzaak/kern van jouw probleem. Als je onzeker bent of ze uiteindelijk jou wil kiezen boven alle andere mogelijkheden die ze heeft, daar komen soms slechte eigenschappen zoals jaloezie en controle willen hebben door bovendrijven. Als je leeft in het hier en nu en ook vertrouwen geeft kun je veel terug krijgen. Als je dit op goede wijze communiceert kan dat heel positief werken voor je relatie, maar die kan net zo goed over zijn. Maar als je hierover niet praat, wat dan?
RosseGod96 zei:
wat nergens voor nodig is want alles gaat meestal perfect.
Klik om te vergroten...
Klopt waarschijnlijk ook helemaal. Praten en interesse hebben in elkaar en ook in elkaars geschiedenis lijkt mij een onmisbare basis voor een fijne relatie.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wát precies geeft het rotgevoel als zij het heeft over eerdere bedpartners? En dan echt naar jezelf blijven doorvragen tot je bij de kern komt. Vaak is dat een gedachte over jezelf. En vaak ook een onterechte gedachte. Als je de kern eenmaal te pakken hebt, kun je daarmee aan de slag. Vaak heeft dat met onzekerheid te maken. Bang dat je niet goed genoeg bent, dat de ander iets van je vindt, dat je niet de moeite waard bent, dat je verlaten zal worden, oid.
Hopelijk lukt het je uiteindelijk om die gedachte los te zien van het verleden van de ander. Zonde als je daarmee een leuk iemand laat schieten! + het zal je op nog wel meer vlakken in de weg kunnen zitten dan enkel het aantal bedpartners van je date. Hulp hierbij vragen is nooit gek!!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
Er kunnen daarentegen verschillende redenen zijn
Klik om te vergroten...

Zoals; zat ze bv in een studentenvereniging in een bruisende studentenstad?

Daar wordt net wat meer gegymt maar dat wilt nul zeggen over liefde.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Waarom terugkijken naar het verleden?
Als je toch van iemand alvorens je relatie echt hebt gehouden, dan is er toch niks mis mee?
Het verleden, daar kan je niks meer aan veranderen. Ook qua oude bedpartners niet.
Maar ik zou een nieuwe relatie nooit gaan verpesten over iets, dat vroeger speelde.
Toen was je huidige relatie er niet....
Laat het verleden toch rusten! Als je in de stront gaat roeren, dan gaat hij stinken!
Leef in het nu, straks, en morgen. Daar heb je tenminste invloed op!
Klik om te vergroten...
Werkte het maar zo. Je ratio en je gevoel zijn helaas twee heel verschillende dingen. TS erkent al dat het niet eerlijk is dat deze gedachten door hem heen gaan, maar de gevoelens waarmee de gedachten gepaard gaan zijn kennelijk te sterk om er op een functionele manier mee om te kunnen gaan.
Ik herken me hierin. Ik heb in het verleden precies met dezelfde gevoelens gezeten. Ik kon een geweldig weekend met mijn vriendin beleefd hebben, maar als zij vlak voor haar vertrek nietsvermoedend iets wilde delen over een vorige seksuele ervaring of sekspartner, dan was dat voldoende om daar dagenlang leed van te ondervinden en alleen maar daar aan terug te kunnen denken. Ik begon zelfs ongecontroleerd te trillen als ik spontaan met dergelijke onderwerpen geconfronteerd werd, ondanks dat ik het extreem irrationeel vond en vind.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#14
@RosseGod96 Zoals ik hierboven al aangeef, weet ik welk gevoel je beschrijft. Dat het gevoel in jouw geval zo intens is dat je niet weet of het het nastreven van een relatie wel waard is, daar herken ik me ook in. Dit geeft aan dat het gevoel je in je functioneren hindert en dat er iets aan gedaan moet worden. Ik zou zelf de volgende opties overwegen:

1. Je kunt als je dit meisje eenmaal voldoende vertrouwt compleet open kaart spelen, deze gevoelens bij haar op tafel leggen en bij wijze van spreken de 'hulpvraag' bij haar neerleggen of ze hier in het vervolg niet meer over wil praten met je en jou bevestiging kan bieden wanneer je dat nodig hebt. Je kunt benadrukken dat je het irrationeel van jezelf vindt dat je je zo voelt wanneer dit soort onderwerpen besproken worden, maar dat er in het verloop van je leven één of meerdere dingen gebeurd moeten zijn waardoor het je om de één of andere reden enorm triggered. Als ze een volwassen (seks)partner is die in je behoeften wil voorzien, dan zou je die kwetsbaarheid bij haar neer moeten kunnen leggen.

2. Je kunt op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem. In mijn geval merkte ik jaren later pas dat ik in relationeel opzicht geschaad was door mijn verleden en dat ik me heel onveilig had gevoeld in die relatie. Dit had als gevolg dat ik dit soort onderwerpen niet kon verdragen en spastisch reageerde op alles wat in mijn ogen een bedreiging voor die relatie kon vormen, ook als dat heel irrationeel was. Ergens wist ik wel dat die onzekerheid en dat onveilige gevoel in die relatie een groot probleem was, maar ik was wat te 'macho' om me helemaal bloot te geven en dat bij mijn toenmalige partner neer te leggen. Als je je herkent in dat gevoel van onveiligheid, dan zou je over attachment theory (Bowbly) kunnen leren. Ik zou daar eigenlijk sowieso mee beginnen; kaderen hoe breed en groot dit probleem voor je is en of de gevoelens iets te maken hebben met angst om verlaten te worden.

Edit: Ik had even verder moeten lezen, want ik heb je laatste reactie gemist. Juist, je erkent in dat bericht al dat je bang bent dat je niet goed genoeg bent en dat je verlaten zult worden. Kortom, je voelt je onveilig in de relatie en dat is waarom je zo reageert. Wederom, ik zou me verdiepen in attachment theory van Bowlby en uit proberen te zoeken waar die onzekerheid en die angst vandaan komt. Als je het gevoel hebt dat je significant in je functioneren gehinderd wordt door deze gevoelens en/of hulp nodig hebt bij het vinden van de oorzaak ervan, dan zou je natuurlijk ook op zoek kunnen naar een hulpverlener die je hier bij kan helpen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Voor iemand die zichzelf ‘niet te serieus’ neemt, ben je er meestal wel opvallend snel bij met best uitgesproken reacties m.b.t. jouw behoorlijk conservatieve perspectieven in dit soort discussies. Dan vind ik het een beetje flauw om vervolgens te gaan doen of je maar een grapje maakte. Je maakte geen grapje, dit is hoe jij denkt over dit onderwerp. Dat weten we hier intussen heus wel. Own dat dan, ondanks dat velen (inclusief ikzelf) erover vallen, in plaats van het eruit te gooien, maar het vaak later weer min of meer halfslachtig te gaan verzachten.
Klik om te vergroten...
Geen idee wat Mindless in het verleden over vrouwen en seks heeft gezegd, maar er is op basis van dit bericht en andere berichten duidelijk wat ergernis over opgebouwd. Niet dat deze reactie niet fair is, want dat is ie wel; Mindless is inderdaad vrij om te zeggen wat hij vindt, maar moet dan niet terugkrabbelen bij weerstand als dat echt is wat hij vindt.

Ik kan me er alleen niet in vinden dat zijn opvattingen hier 'behoorlijk conservatief' zijn. Als je zijn ongelukkige opmerking even weglaat - een vrouw is natuurlijk geen auto en ik vond ook dat zijn metafoor de plank missloeg - dan was de strekking van zijn bericht dat hij zelf niet met iemand zou willen zijn die tientallen of honderden sekspartners heeft gehad. Als je een willekeurige YouTube video opent die over 'body count' gaat, dan zeggen de reacties hierop genoeg om te suggereren dat het geen onpopulaire mening is, dan wel de norm is (onder een bepaalde demografiek).

De meeste studies die naar 'body count' zijn gedaan lijken uit te wijzen dat mannen hier meer waarde aan hechten dan vrouwen. Ik denk dat onzekerheid in sommige gevallen hier zeker een rol bij speelt. Ik denk dat een hoge body count ook tot de perceptie kan leiden dat iemand eerder ontrouw zal zijn, eerder op je uitgekeken zal zijn en/of niet dezelfde waarde toedicht aan de intimiteit die onlosmakelijk onderdeel is van seks als je zelf doet. It makes some sense; waarom zou iemand zo vaak switchen van seksuele partner? Veel mensen zien in body count dus een voorspeller voor het type gedrag dat je uitgerekend niet wilt in een monogame relatie. Of dit eerlijk is en of er een kern van waarheid in zit is een tweede. Seks is het meest dierlijke wat we als mens hebben en het is niet gek dat we daar primitieve gevoelens bij hebben waar we niet aan voorbij kunnen gaan. Ik denk dan ook dat een afkeer hiertegen meer te maken heeft met de sterke primitieve gevoelens en de beeldvorming die het idee oproept dan dat het een goed doorgedachte opvatting is waarom een hoge body count problematisch zou kunnen zijn. Dat maakt niet dat de afkeer ertegen minder veelvoorkomend is, of dat het een conservatieve strekking is.

Misschien dat het een terechte optelsom is naar aanleiding van opmerkingen die Mindless heeft gemaakt en hij de sneer verdient - dit weet ik niet - maar de paar opmerkingen die over Mindless' (gebrek aan) 'mannelijkheid' werden gemaakt zijn nogal laag, niet dan?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sally Tessio zei:
Werkte het maar zo. Je ratio en je gevoel zijn helaas twee heel verschillende dingen. TS erkent al dat het niet eerlijk is dat deze gedachten door hem heen gaan, maar de gevoelens waarmee de gedachten gepaard gaan zijn kennelijk te sterk om er op een functionele manier mee om te kunnen gaan.
Klik om te vergroten...
Ik denk, afgaande op de posts van De Zandman en zijn verleden, dat hij erg rationeel is en zich nogal afgesloten heeft voor zijn ware gevoelens. Maar ik heb veel respect voor hem. Hij heeft ooit zijn ware liefde ontmoet en na de relatie hoefde het voor hem niet meer. Dat dwingt bij mij in ieder nogal wat respect af. Leeftijd zal ongetwijfeld ook wel een rol hierbij spelen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sally Tessio zei:
De meeste studies die naar 'body count' zijn gedaan lijken uit te wijzen dat mannen hier meer waarde aan hechten dan vrouwen.
Klik om te vergroten...
Heel, heel eerlijk gezegd denk ik dat 'body count' voor heel veel mannen erg belangrijk is. Toen ik net op de dating markt begon was het dat voor mij ook wel eigenlijk.. Mannen scheppen ook vaak op over de bedpartners die ze hebben gehad (vaak niet waar) terwijl een vrouw met een hoge body count dan wordt weggezet als iemand van lichte zeden.. Heel onterecht en hypocriet maar het is wel zo. Ik weet niet echt goed of dit onder jongeren nog zo sterk is, ik hoop het niet.. En die macho houding heeft natuurlijk veel met onzekerheid te maken.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sally Tessio zei:
Ik kan me er alleen niet in vinden dat zijn opvattingen hier 'behoorlijk conservatief' zijn. Als je zijn ongelukkige opmerking even weglaat - een vrouw is natuurlijk geen auto en ik vond ook dat zijn metafoor de plank missloeg - dan was de strekking van zijn bericht dat hij zelf niet met iemand zou willen zijn die tientallen of honderden sekspartners heeft gehad. Als je een willekeurige YouTube video opent die over 'body count' gaat, dan zeggen de reacties hierop genoeg om te suggereren dat het geen onpopulaire mening is, dan wel de norm is (onder een bepaalde demografiek).
Klik om te vergroten...
Het valt me bij Mindless nogal eens op dat zijn opmerkingen mbt spiritualiteit vaak erg diepgaand en interessant zijn. Maar zodra hij het over aardse zaken heeft (vrouwen!) regelmatig opmerkingen maakt die ook bij mij de wenkbrauwen doen fronsen :grin::grin:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bodycount 100+, feeling real slutty @Mindless
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#20
Deadwing zei:
Heel, heel eerlijk gezegd denk ik dat 'body count' voor heel veel mannen erg belangrijk is. Toen ik net op de dating markt begon was het dat voor mij ook wel eigenlijk.. Mannen scheppen ook vaak op over de bedpartners die ze hebben gehad (vaak opschepperij) terwijl een vrouw met een hoge body count dan wordt weggezet als iemand van lichte zeden.. Heel onterecht en hypocriet maar het is wel zo. Ik weet niet echt goed of dit onder jongeren nog zo sterk is, ik hoop het niet.. En dat heeft dus idd heel veel met onzekerheid te maken.
Klik om te vergroten...
Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb dat vermoeden ook. Vandaar dat ik het nodig vond om te reageren.

Ik ben het met je eens dat het onterecht en hypocriet kan zijn. Het hangt er een beetje vanaf wat voor normen en waarden iemand op dit gebied zelf nastreeft en naleefd.

Mijn indruk is dat het onder de huidige generatie jongeren eerder nog sterker leeft dan minder sterk. 'She's for the streets' is een veelgebruikt zinnetje dat gegooid wordt richting vrouwen met een hoge body count of vrouwen die losbandig zijn. Onvolwassen tienerpraat die ook gewoon gebezigd wordt door 'volwassen' mannen. Je kunt als vrouwelijk bekend figuur letterlijk alleen al snel een nieuwe relatie hebben na een break-up en je bent 'for the streets'. Het is zo extreem kinderachtig, ik cringe elke keer als ik de term zie. Ondertussen is seks onder jonge mannen nog steeds een statussymbool.

Debielen als Andrew Tate of van die veelbekeken Fresh and Fit-achtige discussieshows, waarin de gemiddelde deelnemer het IQ van een kruimaardappel heeft, helpen de huidige generatie jongeren ook niet echt een realistisch wereldbeeld te creëren. Social media is fucked als je het mij vraagt. Als ik een knop in zou kunnen drukken waardoor het allemaal verdwijnt zou ik er niet eens over na hoeven denken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."