Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke (voedings)supplementen gebruik jij op dit moment? Voor/tegen? Poll en discussie topic!

Welke (voedings)supplementen gebruik jij op dit moment? Voor/tegen? Poll en discussie topic!

198 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
HappyMind zei:
tekort van B12
Klik om te vergroten...
Drink je veel?

D3 ken ik niet. Ik had een uiterst zeldzame overschot aan D6. Nooit gezien zei de arts.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Met je eens, grotendeels. Maar ik merk wel dat sinds ik wat vitamine neem ik bv minder last heb van stijve spieren (door soort van ziekte) met magnesium, meer weerstand door C1000 en D. Dat merk ik aan minder ziek zijn.
Klik om te vergroten...
Lijkt me ook onwaarschijnlijk, het kan maar het is totaal niet te meten en denk dat placebo meespeelt. En no offense maar het is duur dus je wilt niet genaaid worden net als ik dat niet zou willen. Ik ga het testen.
Kordie zei:
Soms denk ik wel eens aan een detox kuurtje van bv mariadistel.
Zeker na een periode van wat meer drinken of veel nicotine.
Of is zoiets allemaal reclame spul?
Klik om te vergroten...
detox geloof ik ook niet echt (ja ik ben kieskeurig en nuchter met weinig openheid en nieuwsgierigheid). Detoxen na welke drug dan ook is altijd goed maar overschat het niet. Het blijft slecht en lost weinig op. Ik zou juist een groenten fruit en gewassen eten.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Drink je veel?
Klik om te vergroten...
Nee, ik drink zo af en toe alcohol. Maar er gaan gerust weken voorbij dat ik helemaal geen alcohol drink. En als ik het drink zijn het een paar glazen. Bij mensen met een alcoholverslaving is het inderdaad een bekend tekort. Mijn lichaam neemt de B12 niet voldoende op uit voeding zei de huisarts.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
HappyMind zei:
Nee, ik drink zo af en toe alcohol. Maar er gaan gerust weken voorbij dat ik helemaal geen alcohol drink. En als ik het drink zijn het een paar glazen. Bij mensen met een alcoholverslaving is het inderdaad een bekend tekort. Mijn lichaam neemt de B12 niet voldoende op uit voeding zei de huisarts.
Klik om te vergroten...
Ah dat is naar. Ik was zware alcoholist en ik kreeg er serieus klachten van. Cold turkey, en weg problemen.
HappyMind zei:
tekort van (…) en D3.
Klik om te vergroten...
D3 komt door weinig buiten zijn en botontkalking. Maar dat eerste is heel vreemd vind ik (dat was jij toch die naar de land down under ging?)
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
D3 komt door weinig buiten zijn en botontkalking. Maar dat eerste is heel vreemd vind ik (dat was jij toch die naar de land down under ging?)
Klik om te vergroten...
Ehh? Nee? Ik kom wel elke dag buiten. Nu begin ik te twijfelen of het een tekort is, of dat het aangeraden werd. Ik denk het laatste 😂 sowieso is de zonkracht in de wintermaanden niet sterk genoeg voor de aanmaak van vitamine D.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
HappyMind zei:
Ehh? Nee? Ik kom wel elke dag buiten. Nu begin ik te twijfelen of het een tekort is, of dat het aangeraden werd. Ik denk het laatste 😂 sowieso is de zonkracht in de wintermaanden niet sterk genoeg voor de aanmaak van vitamine D.
Klik om te vergroten...
Haha ja daarom vond ik het zo gek, ik ken jou (online) wel een beetje denk ik en ik dacht huh?

maar heb je in de warme maanden dus minder last? Want dan kan je zo tyfusduur potje kopen inde koude maanden
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Visolie, b12, ijzer, magnesium, l-lysine & cranberry pilleeeee. En s avonds soms vitamine C.

Vooral ivm tekort, bij b12 merk ik dat het meest, magnesium ook wel. Rondom menstruatie moet ik er extra op letten ook, dan weer m.n. ijzer. Naast hormonaal tekort ook wel een tekort door vega(n) dieet. Als ik een dagje wel vlees, vis, (veel) zuivel op heb pas ik m’n supplementen er ook op aan.

Oja - en jullie mogen gerust weten dat ik het met enige regelmaat überhaupt moeilijk vind een mega gebalanceerde maaltijd voor mezelf te bezorgen heur… Soms heb je als vegetariër/veganist ook helemaal geen opties, vooral op werk. Ik weet wel dat ik bv extra noten kan gebruiken, maar ik mag al blij zijn dat er een broodje kaas ligt zegmaar. En als ik dan om een uur of 8 - 9 thuis ben, zéker als m’n vent er ook niet is, kan de motivatie om nog uitgebreid te koken best wel heel erg laag zijn. Mag überhaupt trots zijn als ik 2 volwaardige maaltijden naar binnen heb gekregen en als helemaal als die ook nog vers enzo zijn. Ben eigenlijk best verbaasd hoe simpel jullie allemaal doen over “het halen uit voeding” want dat gebeurt echt zó vaak niet in de westerse wereld, heheh…. Knap heur.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Visolie, b12, ijzer, magnesium, l-lysine & cranberry pilleeeee. En s avonds soms vitamine C.

Vooral ivm tekort, bij b12 merk ik dat het meest, magnesium ook wel. Rondom menstruatie moet ik er extra op letten ook, dan weer m.n. ijzer. Naast hormonaal tekort ook wel een tekort door vega(n) dieet. Als ik een dagje wel vlees, vis, (veel) zuivel op heb pas ik m’n supplementen er ook op aan.

Oja - en jullie mogen gerust weten dat ik het met enige regelmaat überhaupt moeilijk vind een mega gebalanceerde maaltijd voor mezelf te bezorgen heur… Soms heb je als vegetariër/veganist ook helemaal geen opties, vooral op werk. Ik weet wel dat ik bv extra noten kan gebruiken, maar ik mag al blij zijn dat er een broodje kaas ligt zegmaar. En als ik dan om een uur of 8 - 9 thuis ben, zéker als m’n vent er ook niet is, kan de motivatie om nog uitgebreid te koken best wel heel erg laag zijn. Mag überhaupt trots zijn als ik 2 volwaardige maaltijden naar binnen heb gekregen en als helemaal als die ook nog vers enzo zijn. Ben eigenlijk best verbaasd hoe simpel jullie allemaal doen over “het halen uit voeding” want dat gebeurt echt zó vaak niet in de westerse wereld, heheh…. Knap heur.
Klik om te vergroten...
Voor een vegan ligt dat misschien anders, maar iemand met een normale job die niet vegan is zou het toch echt allemaal uit voeding kunnen halen hoor.
Maar je hebt gelijk. Er zijn uitzonderingen.
Mensen met kinderen en extra lange werkdagen
Mensen op dieet
Mensen die vegan leven
Mensen die gezonde voeding niet kunnen betalen

Etc etc..
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Voor een vegan ligt dat misschien anders, maar iemand met een normale job die niet vegan is zou het toch echt allemaal uit voeding kunnen halen hoor.
Maar je hebt gelijk. Er zijn uitzonderingen.
Mensen met kinderen en extra lange werkdagen
Mensen op dieet
Mensen die vegan leven
Mensen die gezonde voeding niet kunnen betalen

Etc etc..
Klik om te vergroten...
Ja mja, ik denk dat vooral dat laatste onderschat wordt. Bij ons was vroeger thuis helemaaaaal geen geld of tijd om over mega voedzame dingen na te denken, macaroni met smak en ketjap was een volwaardige maaltijd. Plus, de gemiddelde voedingswaarde van ons eten is ook gewoon achteruit gegaan… er zijn zo veel mensen die denken prima bezig te zijn maar echt de “aangeraden minimale hoeveelheden” niet halen. I mean, obesitas is niet alleen een groeiend probleem omdat mensen het niet boeit en lui zijn en alleen maccie willen ofzo.
Het is echt een beetje een gepriviliseerde positie waaruit men spreekt wanneer ze doen alsof dit iets heel simpels en normaals is. Met sporten net zo…
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Plus, de gemiddelde voedingswaarde van ons eten is ook gewoon achteruit gegaan… er zijn zo veel mensen die denken prima bezig te zijn maar echt de “aangeraden minimale hoeveelheden” niet halen
Klik om te vergroten...

Precies dit. En als je dan echt naar het biologische eten gaat kijken, waar mogelijk wel meer vitaminen in zitten, moet je een dikke(re) beurs hebben.
Ze zouden dit eigenlijk goedkoper moeten maken en ongezonde dingen duurder.

Qua vitamine zit er ook een verschil in kwaliteit.
Een pot vitamine C voor een paar euro van een lokale kruidenier, schijnt minder goed te werken dan een vitaminepil met een "natuurlijk omhulsel".

Of is mij dit wijsgemaakt?
En slikken jullie gewoon goedkope vitaminepillen met resultaat?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Ze zouden dit eigenlijk goedkoper moeten maken en ongezonde dingen duurder.
Klik om te vergroten...
Een van m’n redenen om op pvdd te stemmen!
Dit kan gewoon he: keuzes, keuzes, keuzes!

Kordie zei:
Qua vitamine zit er ook een verschil in kwaliteit.
Een pot vitamine C voor een paar euro van een lokale kruidenier, schijnt minder goed te werken dan een vitaminepil met een "natuurlijk omhulsel".

Of is mij dit wijsgemaakt?
Klik om te vergroten...
Dit zou ik mijn god niet weten maar ik vrees wel het laatste😅
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik leerde laatst ook dat mannen sneller darmkanker krijgen omdat ze meer (rood)vlees eten and i just wanted to leave that right here✨

Mijn lievelings eten is food for thought maar dat wisten jullie wss al wel.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#13
CuriousExplorer zei:
Voor een vegan ligt dat misschien anders, maar iemand met een normale job die niet vegan is zou het toch echt allemaal uit voeding kunnen halen hoor.
Maar je hebt gelijk. Er zijn uitzonderingen.
Mensen met kinderen en extra lange werkdagen
Mensen op dieet
Mensen die vegan leven
Mensen die gezonde voeding niet kunnen betalen

Etc etc..
Klik om te vergroten...
Mensen die veel sporten en dus meer van hun lichaam vragen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
annihilation zei:
Mensen die veel sporten en dus meer van hun lichaam vragen.
Klik om te vergroten...
Onder andere.

Maar, we moeten eerlijk blijven, er zijn ook zat mensen die gewoon geen moeite willen doen om een gezonde maaltijd te bereiden, kcal te tellen of te sporten. Die groep is er ook gewoon.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
CuriousExplorer zei:
Maar, we moeten eerlijk blijven, er zijn ook zat mensen die gewoon geen moeite willen doen om een gezonde maaltijd te bereiden, kcal te tellen of te sporten. Die groep is er ook gewoon.
Klik om te vergroten...
Denk je dat of weet je dat?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Denk je dat of weet je dat?
Klik om te vergroten...
Geloof je zelf dat het anders is?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
CuriousExplorer zei:
Geloof je zelf dat het anders is?
Klik om te vergroten...
Ja volgens mij klopt dat niet, maar heb nu de literatuur daarover niet echt bij de hand.

I mean, tuurlijk is er een groep mensen die zo is. Maar het is geen significante groep, de meeste mensen willen een gezond leven maar weten niet hoe.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Ja volgens mij klopt dat niet, maar heb nu de literatuur daarover niet echt bij de hand.

I mean, tuurlijk is er een groep mensen die zo is. Maar het is geen significante groep, de meeste mensen willen een gezond leven maar weten niet hoe.
Klik om te vergroten...
Maar ik stel dat die mensen er zijn. Nergens heb ik beweerd dat dit een overgroot deel is. Of überhaupt een groot deel.

Het is ook maar gebaseerd op weinig input, met name topic's op sociale media.
Mensen die reageren dat ze geen slaatje willen eten omdat dat:

- Ze dit smaakloos vinden
- Het leven te kort is om gezond te eten
- Liever te dik in de kist dan een feestje gemist.

Dat zijn mensen die geen moeite willen doen ja , want gezond eten kun je smaakvol maken, je kunt perfect gezond eten zonder in te boeten op lekker eten en je kunt perfect feestjes hebben zonder dik te zijn.

Nogmaals, ik zei nergens dat dit een significante groep is, alleen dat ze er zijn.

Verder moeten we volgens mij onderscheid maken in 2 delen.
Met name
- Voeding
- Sport
Op gebied van voeding moet je er bewust mee bezig zijn.
Iemand die geen moeite wil doen om even hun BMR op te zoeken en aan de hand daarvan hun caloriebehoefte zijn te lui ja.

Op gebied van sport. Hoeveel (obese) jongeren zie je hele dagen op een elektrische step? Fiets?

Dat is imo ook een vorm van lui zijn. Of gemakzucht.

Sommige mensen eten gewoon uit gemakzucht. Niet omdat ze het niet kunnen.
Sommige mensen gaan niet sporten uit gemakzucht.

Ik zeg nergens alle mensen.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#19
Pine pollen powder, ik doe het er echt heel goed op!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
MR_CHIP zei:
1 multi vitamine 2x visolie capsule , per dag na ontbijt
Klik om te vergroten...
nu ook erbij
1716058796006.png
1716058808140.png
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."