Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLief zijn voor jezelf: hoe doe jij dat?

Lief zijn voor jezelf: hoe doe jij dat?

83 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
MDMAutist zei:
Mezelf vergelijken met anderen maakt me doodongelukkig.
Klik om te vergroten...
Jezelf constant vergelijken met jezelf ook😅 Het heeft mij juist ook geholpen eens te kijken naar anderen, en waar ik mezelf zou plaatsen als ik niet mezelf was geweest (dus van een afstand proberen te bekijken ipv vanuit m’n eigen kritische blik).

Ik ben nu dus Spaans aan het leren en HELEMAAL VERGETEN HOE ERG IK VAN NIEUWE TALEN LEREN KENNEN HOUD wiehoe. Echt leuk haha.
@Neo-Shulginist goeie acties hoor, lekker busy. Als je wat kwijt wil over de emoties let us know.
S
ShinyzappyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Het gaat dus over de vraag: hoe kun je liever voor jezelf zijn? Ik denk dat er in mijn geval ook nog een belangrijke(re) vraag onder ligt: hoe kan je van jezelf gaan houden?

Want ik denk eigenlijk dat in de diepste kern het onderliggende probleem van mij is dat ik niet blij ben met mezelf. Het is zelfs zo erg dat ik op dagelijkse basis heel korte paniekscheuten ervaar waarin ik in een soort tic hardop zeg: "ik haat mezelf". Het lijkt alsof ik daar niet echt controle over heb. Toch weet ik het voor eigenlijk iedereen verborgen te houden. Als er mensen in de buurt zijn dan mompel ik het zo zachtjes en onverstaanbaar dat niemand het hoort. Inmiddels word ik ook steeds sneller in een tegenreactie erbij bedenken: dat ik juist blij ben met mezelf. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat echt geloof.

Wat misschien belangrijk is om daarbij te vertellen is dat ik kennelijk al op mijn 4e levensjaar niet meer wilde leven. Ik kon me dat zelf helemaal niet herinneren. Maar mijn moeder vertelde dat een tijdje terug. Kennelijk maakte ik me destijds al zó druk over hoe we als mensen met onze leefomgeving omgaan, dat ik daar geen deel aan wilde nemen. Je kan dus wel zeggen dat dit soort ideeën heel diep zitten bij mij.

Het zal de frequentere bezoekers van Drugsforum denk ik niet heel erg verrassen als ik zeg dat ik hoogbegaafd ben. Toen ik 8 jaar oud was zijn we naar een gespecialiseerd bureau gegaan voor een uitgebreide IQ-test, en daar kwam uit dat ik gemiddeld een IQ heb van 130, met wat ze noemen een 'disharmonisch' profiel, ofwel een verbaal-performaal kloof. Dat betekent dat ik véél intelligenter ben op het vlak van taal en het snel analyseren van complexe systemen, en een stuk minder intelligent op het gebied van handelend vermogen zoals zaken plannen, ruimtelijk inzicht, en de fijne motoriek. Dat verschil zorgt dus voor veel frustratie bij mij omdat ik wel veel dingen snap maar ik het moeilijk vind om die ideeën in concreet handelen te vertalen.
Een probleem is daarbij dat die test op scholen nooit erkend is. De leraren hadden hun eigen toetsen en daarop zagen ze steeds dat ik slechts een magere voldoende scoorde. Dus hoezo slim? Dat is helaas een veelvoorkomend probleem bij hoogbegaafden, die moeite hebben om binnen normale kaders te functioneren omdat ze heel anders denken en daardoor niet meer snappen wat nou eigenlijk de verwachting is. Daar heb ik dus heel veel last van gehad in mijn schoolcarrière en later ook op de werkplek. Op school werd ik zeer regelmatig uit de klas gestuurd omdat ik 'brutaal' en 'eigenwijs' was, en nog vaker werd ik afgestraft omdat ik dingen heel anders deed dan de leraar had bedoeld. Er leek eigenlijk niemand te zijn die het scherpe, betrokken, en creatieve jongetje zag wat ik eigenlijk was. Op werk vinden mensen me ook vaak lastig omdat dingen zeg die mensen eigenlijk liever niet willen horen of waar ze niet over willen nadenken.

Het gevolg daarvan is dat ik enorm kamp met een laag zelfbeeld, omdat ik voor mijn gevoel bijna nergens wordt gewaardeerd als ik mezelf ben. Er zijn ook weinig mensen die me echt kunnen helpen bij het vinden van een omgeving die daar ondersteunend aan is, omdat ik vaak zó anders denk dan de meeste mensen dat het nogal lastig wordt om plekken te vinden met gelijkgestemden.

Ik denk dat een van de problemen is dat ik in de loop der jaren de problemen die mensen met mij hebben ben gaan internaliseren. Dat merk ik ook aan mijn gedachten. Zo'n paniekerige tic waarin ik zeg dat ik mezelf haat komt meestal direct nadat ik aan het nadenken was over dingen die ik fout zou hebben gedaan in de ogen van iemand anders. Ik ben vaak met dat soort gedachten bezig, omdat dat het grootste gedeelte van mijn leven uitdrukkelijk van me gevraagd is. Zo is de belangrijkste levensles die ik van mijn vader heb meegekregen dat je altijd eerst moet denken wat je zelf fout heb gedaan. Ik snap zijn punt over zelf eigenaarschap nemen, maar van dat goedbedoelde advies heb ik dus heel veel last.

Nou zijn dit natuurlijk zaken die je met name bij een psycholoog het beste kunt bespreken. Dat heb ik ook zeker gedaan. Maar ik hoopte dat ik via deze biecht wat beter kon uitleggen waarom ik het vaak lastig vind om lief te zijn voor mezelf.
Klik om te vergroten...
Geachte broeder @Neo-Shulginist ik herken mijzelf voor 80% hier in, tis dat ik het zelf niet kan verwoorden maar wel kamp met ongeveer dezelfde evenredige gedachten over mijzelf
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Dit heb ik vaker gehoord.
Maar met welk instrument begin je dan? Of beter gezegd: hoe kom je erachter wat je ligt?

Ik heb op een blauwe maandag eens een gitaar gekocht. Maar ook weer verkocht omdat ik hem niet gebruikte.
Klik om te vergroten...
Tsja, dat is gevoel... de ene kickt op percussie en een ander weer op toetsen of snaren... Kwestie van een keer naar een muziekwinkel gaan en lekker gaan spelen. Spelen weet je wel , iets wat deden als kind maar wat we verleerd zijn toen we volwassen moesten worden....Spelen...gewoon spelen...als een kind..
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Ik ben nu dus Spaans aan het leren
Klik om te vergroten...

Perfecto Reina, espero que te gusta estudiar el Español pues es un buen idioma... Te vayas bien.....
Vergeet niet om de taal te voelen, het is als muziek.....
Enne...als je Spaans wilt kletsen.......ik heb Spaans gestudeerd (leraar geweest) ..... 🇪🇸 :sunglasses: :sunglasses:🇪🇸
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Als je wat kwijt wil over de emoties let us know.
Klik om te vergroten...
Daar sluit ik me bij aan.

Baantjes trekken is hier een theoretisch plan gebleven, ik wil het gewoon niet, knap als iemand anders zich dan daar wel toe kan zetten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeebats zei:
Gewoon beginnen met de blokfluit
Klik om te vergroten...
Inderdaad, kun je wel een gitaar met versterker kopen voor 250 euro, staat dat ding er na 3 weken proberen omdat je niet veel verder komt dan 'Daar was laatst een meisje loos'

Beter gewoon rustig beginnen met een blokfluit van 10 eu...

www.thomann.de

Küng 7416 K4 Alto Recorder

Altblokfluit Vingerzetting: barok, Van Europees buxushout, a' = 443 Hz, Lengte: 46,6 cm, Buitenvorm ontworpen naar Bressan, Brede hoogbarokke mensuur, Sterke blaasdruk, Hoge luchtsnelheid, Hoge blokhoogte, Geïmpregneerd met paraffine, Van binnen en...
www.thomann.de www.thomann.de


Oké niet deze doen dan.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik ben deze week twee keer baantjes gaan trekken in het zwembad. Gisteren heb ik 's avonds ongeveer 1,5 uur gewandeld. Eigenlijk nam ik me al bijna een jaar voor om dat te gaan doen. Maar deze week is het gelukt 😁💪

Weliswaar omdat de emotionele nood nogal hoog was, dus ik me echt op iets anders móest focussen. Maar ik ontdek zo ook wel beter hoe verveling een valkuil is voor me. Mijn reactie daarop is vaak verdoven: met drugs of entertainment. En ik vind het lastig om verveling tegen te gaan met gezondere keuzes zoals sport, schoonmaken, koken, of hobby's zoals muziek maken. Maar die dingen helpen eigenlijk wel beter om duurzame rust te vinden.
Klik om te vergroten...
Dit is precies het probleem waar ik ook vaak tegen aan loop, nu gaat het nog wel, maar straks in de winter is er veel minder te doen, en dat trek ik wat slecht.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Inderdaad, kun je wel een gitaar met versterker kopen voor 250 euro, staat dat ding er na 3 weken proberen omdat je niet veel verder komt dan 'Daar was laatst een meisje loos'
Klik om te vergroten...
Als je kickt op elec gitaar…gewoon doen.
Op youtube zijn tal van instructie videos te vinden die verder gaan dan “ daar was laatst ..iets met dat meisje”
De meest gitaristen onder ons zijn begonnen met House of the rising sun.
En er zijn genoeg backing tracks waar je mee kunnen jammen…3 akkoorden brengen je al een heel eind..
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
@Neo-Shulginist goeie acties hoor, lekker busy. Als je wat kwijt wil over de emoties let us know.
Klik om te vergroten...
Nouja het is vrij makkelijk te duiden met dat ik alleen maar aan het huilen was. Voor mij was onze connectie zo ontzettend fijn. Ik denk niet dat ik me ooit zo op mijn gemak heb gevoeld bij iemand. Zij had dat ook. Maar daarnaast waren er voor haar ook zoveel moeilijkheden vanwege trauma, dat intimiteit gewoon echt even niet meer gaat, en dat zorgen over wat dat voor ons betekent een enorme last en belemmering voor herstel vormen. Het is dan best zuur als je zo je best hebt gedaan om het te laten werken, en het ook zo goed voelde, maar dat het desondanks beter is om daar niet mee door te gaan. En dan kan ik niet eens boos zijn ofzo, want ik snap het ook en het is niet haar schuld.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ik ben deze week twee keer baantjes gaan trekken in het zwembad. Gisteren heb ik 's avonds ongeveer 1,5 uur gewandeld. Eigenlijk nam ik me al bijna een jaar voor om dat te gaan doen. Maar deze week is het gelukt 😁💪

Weliswaar omdat de emotionele nood nogal hoog was, dus ik me echt op iets anders móest focussen. Maar ik ontdek zo ook wel beter hoe verveling een valkuil is voor me. Mijn reactie daarop is vaak verdoven: met drugs of entertainment. En ik vind het lastig om verveling tegen te gaan met gezondere keuzes zoals sport, schoonmaken, koken, of hobby's zoals muziek maken. Maar die dingen helpen eigenlijk wel beter om duurzame rust te vinden.
Klik om te vergroten...
Tip: hardlopen werkt goed om je hoofd leeg te maken en stress te verminderen. Het is nog gezond ook 😀.... (als je het voorzichtig opbouwt uiteraard)
Leuk muziekje opzetten en ademhaling op een soort mediterende stand 👌
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik begin alvast te zeggen dat ik lukraak ga lullen, ik ben namelijk tekst aan het quoten waar ik op wil reageren en als ik dan te lang door ga met verder lezen dan heb ik moeite met bedenken waarom ik ook al weer wilde antwoorden, dan moet ik terugscrollen, dan gebeurt er weer te veel in mijn hoofd en dan ben alles kwijt.

Dat betekent dat ik ongeveer een uur of anderhalf van mijn leven kwijt ben aan niets doen, op dit forum is dat uiteraard verwaarloosbaar, wat echter nog veel erger is..... ik heb mijn vergangelijke wijsheid niet kunnen delen waardoor die in een veel eerder stadium vergangkelijk was dan dat ik (en misschien ook @Neo-Shulginist zou willen.

Dus.... spam incoming
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Een probleem is daarbij dat die test op scholen nooit erkend is. De leraren hadden hun eigen toetsen en daarop zagen ze steeds dat ik slechts een magere voldoende scoorde. Dus hoezo slim? Dat is helaas een veelvoorkomend probleem bij hoogbegaafden, die moeite hebben om binnen normale kaders te functioneren omdat ze heel anders denken en daardoor niet meer snappen wat nou eigenlijk de verwachting is. Daar heb ik dus heel veel last van gehad in mijn schoolcarrière en later ook op de werkplek. Op school werd ik zeer regelmatig uit de klas gestuurd omdat ik 'brutaal' en 'eigenwijs' was, en nog vaker werd ik afgestraft omdat ik dingen heel anders deed dan de leraar had bedoeld. Er leek eigenlijk niemand te zijn die het scherpe, betrokken, en creatieve jongetje zag wat ik eigenlijk was. Op werk vinden mensen me ook vaak lastig omdat dingen zeg die mensen eigenlijk liever niet willen horen of waar ze niet over willen nadenken.
Klik om te vergroten...
Het lijkt er op dat jij een pioneer bent van je eigen gedrag, je opereert in kaders waar nu misschien nog geen naam voor is en je gedrag wordt op dit moment nog steeds geplaatst buiten wat normaal en gangbaar is. Daardoor lijk jij misschien niet te functioneren terwijl je visie wellicht beter is.
Het ontbreekt je alleen aan mensen die je kunnen volgen en begrijpen.
Neo-Shulginist zei:
Het gevolg daarvan is dat ik enorm kamp met een laag zelfbeeld, omdat ik voor mijn gevoel bijna nergens wordt gewaardeerd als ik mezelf ben. Er zijn ook weinig mensen die me echt kunnen helpen bij het vinden van een omgeving die daar ondersteunend aan is, omdat ik vaak zó anders denk dan de meeste mensen dat het nogal lastig wordt om plekken te vinden met gelijkgestemden.
Klik om te vergroten...
Ik wil een heel eenvoudig voorbeeld geven waar veel mensen die een rekenkundig inzicht hebben zichzelf wel in zullen herkennen. *vroeger* op school moesten uitwerkingen van rekensommen volledig uitgeschreven worden, wellicht nu ook nog wel. De leraar wilde weten wat je had gedaan, wat je stappen waren, hoe je tot het antwoord kwam. Echter, wanneer dat antwoord voor jou zo duidelijk is als maar kan zijn, hoe moet je dan uitleggen wat je hebt gedaan?
Je zelfbeeld gaat op dat moment samen hangen met wat jij denkt dat anderen van je verwachten, terwijl je vaardigheden de verwachtingen overstijgen
Nogal oneerlijk voor jou als kind van de rekening lijkt mij.
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat een van de problemen is dat ik in de loop der jaren de problemen die mensen met mij hebben ben gaan internaliseren. Dat merk ik ook aan mijn gedachten. Zo'n paniekerige tic waarin ik zeg dat ik mezelf haat komt meestal direct nadat ik aan het nadenken was over dingen die ik fout zou hebben gedaan in de ogen van iemand anders. Ik ben vaak met dat soort gedachten bezig, omdat dat het grootste gedeelte van mijn leven uitdrukkelijk van me gevraagd is. Zo is de belangrijkste levensles die ik van mijn vader heb meegekregen dat je altijd eerst moet denken wat je zelf fout heb gedaan. Ik snap zijn punt over zelf eigenaarschap nemen, maar van dat goedbedoelde advies heb ik dus heel veel last.
Klik om te vergroten...
Ik refereer aan mijn vorige reactie. En zeker als kind kan jij niet inschatten op welk niveau jouw vader acteert. Zelfs op latere leeftijd komt daar veel bij kijken vanwege de emotionele en familie band die jullie hebben.
Zijn advies zal altijd goedbedoeld zijn, daar wil ik absoluut vanuit gaan, zijn advies is ook gebaseerd op zijn eigen ervaring vanuit zijn eigen waarneming en zijn eigen capaciteiten. De vraag die je jezelf mag stellen, heeft mijn vader de capaciteit om in te schatten waar ik zelf moeite mee heb?
Neo-Shulginist zei:
Nou zijn dit natuurlijk zaken die je met name bij een psycholoog het beste kunt bespreken. Dat heb ik ook zeker gedaan. Maar ik hoopte dat ik via deze biecht wat beter kon uitleggen waarom ik het vaak lastig vind om lief te zijn voor mezelf.
Klik om te vergroten...
Uiteraard mag je er rekening mee houden dat een psycholoog beter in staat is deze vragen te beantwoorden, die zijn er voor opgeleid
Heb je al een psycholoog gevonden die het moeilijk vind om lief te zijn voor zichzelf? Ze zijn er wel, weet ik zeker.
Neo-Shulginist zei:
Ik vind het inderdaad vaak lastig om duidelijk grenzen te stellen naar anderen toe, mede omdat ik meestal goed snap hoe die andere persoon de zaken ziet en waarom. Daardoor doe ik vrijwel automatisch water bij de wijn door mijn eigen wensen of behoeftes te bagatelliseren. Dus dat is zeker iets waar ik aan kan werken. Dat is natuurlijk wel een project voor de op de lange termijn, want het is iets wat je alleen zelf kunt bepalen door steeds te leren wat je wel of niet redelijk vind. Ik kan mezelf heel erg verliezen in dat soort vragen omdat ik altijd verschillende soorten logica erbij kan bedenken waarom iets wel of niet redelijk is. Zoals je zelf ook zegt: alles kan waar of onwaar zijn.
Klik om te vergroten...
Ik ga nu een aanname doen, namelijk de aanname dat je er onbewust misschien vanuit gaat dat anderen net zo functioneren als jij zelf doet.
Dat ze ook water bij de wijn doen wanneer jij jezelf uitdrukt of zegt wat je voelt.

Daar heb ik nieuws over, dat is niet zo, ze zijn anders dan jij. Ze acteren anders en doen andere dingen.
En daarmee bedoel ik vooral te zeggen dat je ze moet leren kennen, de reden achter hun handelen of gedachten, omdat die misschien verschillen ten opzichte van die van jezelf. Mensen zijn over het algemeen best aardig voor elkaar. Ze zijn alleen verschillend.
Neo-Shulginist zei:
Wat ik ook lastig vind is om me op dagelijkse basis te focussen op het positieve.
Klik om te vergroten...
Uiteraard, je ziet de consequenties en de gevolgen.
Stop met focussen op het positieve en ga er gewoon naar handelen of denken
Focussen betekent zoeken, en zoeken is niet hetzelfde als vinden
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Haha heel confronterend deze tips. Want dat zijn stuk voor stuk dingen waar ik heel veel weerstand bij voel. Dus kennelijk heb je me daar wel te pakken :sweatsmile:

Eigenlijk wil ik dan zeggen 'ja ja, dat weet ik', en het dan vervolgens alsnog niet doen.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze reactie @Neo-Shulginist
Misschien moet ik de tips van @_shikantaza ook maar eens volgen
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Wat kut dat je relatie over is… Dat is natuurlijk sowieso een enorme klap voor je zelfbeeld.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk is dat raar... hoezo is het een klap voor je zelfbeeld wanneer een relatie voorbij is?
Het is wat we maatschappelijk gezien allemaal maar aannemen, een relatie is fijn en zorgen dat die in stand blijft is belangrijk

Maar is dat wel zo? En als je erachter komt dat je beslissing om in de relatie te geraken een slechte is geweest, moet je dan doorgaan met die relatie?

Ik ben bij sommige relaties die ik had zielsgelukkig geweest dat ze uiteindelijk verbroken waren, daar heb ik hard voor moeten werken.
Daar heeft mijn zelfbeeld weinig moeite mee gehad.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Nouja het is vrij makkelijk te duiden met dat ik alleen maar aan het huilen was. Voor mij was onze connectie zo ontzettend fijn. Ik denk niet dat ik me ooit zo op mijn gemak heb gevoeld bij iemand. Zij had dat ook. Maar daarnaast waren er voor haar ook zoveel moeilijkheden vanwege trauma, dat intimiteit gewoon echt even niet meer gaat, en dat zorgen over wat dat voor ons betekent een enorme last en belemmering voor herstel vormen. Het is dan best zuur als je zo je best hebt gedaan om het te laten werken, en het ook zo goed voelde, maar dat het desondanks beter is om daar niet mee door te gaan. En dan kan ik niet eens boos zijn ofzo, want ik snap het ook en het is niet haar schuld.
Klik om te vergroten...
Zo veel liefde bij dit bericht, je eigen gevoelens en emotie kennen, herkennen en erkennen en daarbij ook nog eens hetzelfde doen voor die van haar.
Jij gaat hier zo veel sterker uit komen @Neo-Shulginist
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Casaan zei:
Uiteraard, je ziet de consequenties en de gevolgen.
Stop met focussen op het positieve en ga er gewoon naar handelen of denken
Focussen betekent zoeken, en zoeken is niet hetzelfde als vinden
Klik om te vergroten...
Zoeken = (herhalend) tegen jezelf zeggen: "ik heb het nog niet gevonden"

Het hoofd houdt die wortel aan een stok voor je: het lijkt in zicht, maar het is altijd daar verderop (toekomst), het wordt nooit bereikt. Beter gewoon ernaar handelen ja, dan merk je op een gegeven moment: "hey, ik heb het al gevonden, ik ben er al, het is hier waar ik ben".
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben een beetje laat met mijn reactie maar omdat ik de posts van Neo-Shulginist ook altijd met veel belangstelling lees en zijn verhaal hier ook voor mij zeker wel herkenbaar is, wil ik ook iets bijdragen.

Lief zijn voor mezelf is iets wat ik eigenlijk helemaal niet kan of niet goed. De gedachte alleen daaraan bezorgt me al de nodige kriebels.. Wel ben ik steeds beter geworden in mezelf accepteren zoals ik ben. En dat heeft ook vele jaren geduurd. Soms heb ik nog wel veel moeite om mijn eigen tekortkomingen op bepaalde vlakken maar voor lief te nemen. Heeft denk ik allemaal met ouder worden te maken. Langzaam maar zeker iets wijzer geworden, rustiger en veel minder in verzet zijn tegen dingen waar ik geen of weinig invloed op heb.

Dus alles begint volgens mij met jezelf kunnen accepteren, daarna volgt zelfliefde.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casaan zei:
Eigenlijk is dat raar... hoezo is het een klap voor je zelfbeeld wanneer een relatie voorbij is?
Klik om te vergroten...
Hangt van de relatie af denk ik en hoe je uit elkaar gaat. Als je zielsveel van je partner houdt maar hij/zij gaat ineens vreemd bijvoorbeeld, dan moet dat toch wel enige invloed op je zelfbeeld hebben. Je gaat aan jezelf twijfelen en je vertrouwt misschien niet meer zo snel een nieuwe partner. Dit is maar een voorbeeld.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Oh het doet me eigenlijk wel goed om zo snel al een reactie te lezen van iemand die een soortgelijke (levens)ervaring heeft! Dankjewel daarvoor!

Ik vind het inderdaad vaak lastig om duidelijk grenzen te stellen naar anderen toe, mede omdat ik meestal goed snap hoe die andere persoon de zaken ziet en waarom. Daardoor doe ik vrijwel automatisch water bij de wijn door mijn eigen wensen of behoeftes te bagatelliseren. Dus dat is zeker iets waar ik aan kan werken. Dat is natuurlijk wel een project voor de op de lange termijn, want het is iets wat je alleen zelf kunt bepalen door steeds te leren wat je wel of niet redelijk vind. Ik kan mezelf heel erg verliezen in dat soort vragen omdat ik altijd verschillende soorten logica erbij kan bedenken waarom iets wel of niet redelijk is. Zoals je zelf ook zegt: alles kan waar of onwaar zijn.

Wat ik ook lastig vind is om me op dagelijkse basis te focussen op het positieve. Ik vind het goed dat je het zegt hoor! En ik ken ook allerlei psychologische theorieën en onderzoeken die uitleggen waarom dat belangrijk is. Maar wat ik lastig vind aan zo'n positieve focus is dat ik juist heel sterk voel wat er mis gaat in de wereld, en om dan een positieve houding aan te nemen voelt dan al snel alsof ik expres oogkleppen opdoe zodat ik er niet mee hoef te dealen. Ik merk daar dus een sterke aversie tegen. Mede daarom zal ik deze tip van je extra serieus moeten nemen. Want ik sta mezelf behoorlijk in de weg door expres niet de dingen te doen die eigenlijk goed voor me zijn. Aan de andere kant voel ik ook sterk de motivatie om een positieve bijdrage te leveren. Dus misschien is dat de truc: om hardop te benoemen wat ik en anderen goed doen om uitdagingen op te lossen.

Wandelingen zijn ook een goed idee ja! Ik doe dat ook vaak. Met mijn ex belde ik vrijwel elke dag een uur en dan ging ik ondertussen een rondje lopen. Eigenlijk is er geen enkele reden waarom ik niet hetzelfde kan doen zonder dat ik met haar bel. Waarschijnlijk is het zelfs beter om niet te bellen tijdens het lopen, want dat weerhoudt je natuurlijk om je bezig te houden met je eigen gedachten.
Klik om te vergroten...
De eerste twee alinea's zijn voor mij zeer herkenbaar. Maar ik weet even niet goed hoe te reageren dus ik laat het hier even bij vandaag.
D
DelgadoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mevrouw Pløp zei:
Ik hou wel van lekker eten, maar ik weet niet of ik leuk ben 🧐
Klik om te vergroten...
Aan elk van ons op dit forum is er wel wat leuks op te merken al zien we dat zelf niet meer zo en wees niet te streng voor je eigen zou ik dan maar zeggen, niet al mijn raad opvolgen want ik heb me erbij neergelegd dat mijn situatie niet meer nuchter zal zijn maar in een frivolere narcotische staat😝🥹😎😀

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."