Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLief zijn voor jezelf: hoe doe jij dat?

Lief zijn voor jezelf: hoe doe jij dat?

83 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Een van de dingen die ik heb gedaan is mijn ouders om hulp vragen met managen van mijn financiën. Ik heb namelijk gewoon een ok salaris, maar ik sta constant rood en leef van mijn credit card. Dus we hebben nu afgesproken dat ik mijn salaris naar hen overmaak, dat zij mijn rekeningen betalen, en me 100 euro leefgeld per week terugstorten. Dat doen we even een half jaar om financiële ruimte te creëren en daarna langzaamaan weer wennen aan een gezondere manier met geld omgaan.

Niet leuk om dat te vragen en besluiten want ik ben formeel een volwassen kerel. Maar toch ook wel fijn dat ik ouders heb die daarbij kunnen en willen helpen.
Klik om te vergroten...
Hulp vragen is toch heel sterk. Plus je onderneemt actie om je leven te verbeteren. Helemaal prima.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Het voornemen om lekker te gaan eten bij De Nieuwe Winkel blijft wel staan 😁
En ik koop komende maand een ticket voor Boom festival :wink:
Klik om te vergroten...
Lekker man 👍
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat voor jou precies zal werken, weet ik helaas niet. Dit is in ieder geval een deel van mijn eigen pad:

Voor mij vormde dit namelijk de absolute basis om weer bij mijn authentieke 'ik' te komen:

1. Inzien dat de meeste mensen niet denken zoals ik dat doe.

Dit was voor mij een soort Dunning-Kruger moment. Vroeger ging ik er automatisch vanuit dat iedereen dezelfde normen en waarden had als ik, en net zo diep nadacht over zaken voordat ze iets zeiden. 🙄

2. Langzaam weer mezelf worden.

Als kind had ik door de jaren heen een muur om me heen gebouwd om niet teveel op te vallen tussen de andere kinderen (opvallen als kind doet het meestal niet goed in een groep). Als volwassene is die bescherming echter niet meer nodig en vaak zelfs een grote last, maar ik hield er toch nog steeds aan vast, waardoor ik vaak een masker opzette in plaats van mezelf te zijn.

Pas toen ik mezelf serieus afvroeg: "Wat is er nog van mijn echte 'ik' over?" begon er iets te veranderen.

Vrij snel daarna viel ik in een diep dal, waarna ik met behulp van de juiste therapie daar weer langzaam uit ben geklommen.

Momenteel bevind ik me in een soort hybride fase: bij familie en vrienden ben ik redelijk mezelf, maar bij sommige klanten zet ik nog een masker op omdat ik denk dat ze mijn echte ik waarschijnlijk niet aankunnen. 😁

Hopelijk biedt dit wat inzicht voor anderen.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn eigen weg zoeken... maar alle wegen zijn van iemand anders.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Mijn eigen weg zoeken... maar alle wegen zijn van iemand anders.
Klik om te vergroten...
Dan zit er maar één ding op: tol betalen!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat liever zijn voor mezelf vertaald zich vaak in mezelf niet zo serieus nemen. Ik beschik over een goede dosis zelfspot en dat helpt dan wel.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
Proxima zei:
2. Langzaam weer mezelf worden.

Als kind had ik door de jaren heen een muur om me heen gebouwd om niet teveel op te vallen tussen de andere kinderen (opvallen als kind doet het meestal niet goed in een groep). Als volwassene is die bescherming echter niet meer nodig en vaak zelfs een grote last, maar ik hield er toch nog steeds aan vast, waardoor ik vaak een masker opzette in plaats van mezelf te zijn.

Pas toen ik mezelf serieus afvroeg: "Wat is er nog van mijn echte 'ik' over?" begon er iets te veranderen.

Vrij snel daarna viel ik in een diep dal, waarna ik met behulp van de juiste therapie daar weer langzaam uit ben geklommen.
Klik om te vergroten...
Ik was als kind ook zo. Deed alles om maar niet teveel op te vallen en dat doe ik tot op zekere hoogte eigenlijk nog steeds wel. Tot op de dag van vandaag is het eigenlijk onduidelijk wat er nog van mijn "echte ik" over is van die tijd. Soms lijkt dat heel duidelijk, meestal juist niet.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#8
'Mooi' verhaal. Heel veel reacties die ik (nog) niet doorgenomen heb.

Tgoh lief zijn voor jezelf... Ik denk een groot stuk in jezelf vergeven. Ook anderen vergeven. Dan bedoel ik niet over je heen blijven laten lopen. Maar verstaan dat hun gedrag en beslissingen gevolgen zijn van hoe ze genetisch in elkaar zitten en wat ze hebben meegemaakt enz. En niet met wrok achterblijven.

Misschien stoicisme en Boeddhisme of zoiets checken.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een beetje zigzag door een paar reacties gelezen, en ik zie dingen waar ik zelf ook heel hard achtersta, spelen als een kind, sport, muziek

Denk eens wat je gelukkig maakte als kind en zoek dat weer op.

Misschien een tripje aan wijden?😜
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ik heb in januari een cursus boeddhisme gevolgd, en dat heeft veel geholpen ja!

De cursus heeft me een hele hoop geleerd. Maar het voornaamste is metta: mildheid en vriendelijkheid naar jezelf en anderen. Komt erop neer dat ik veel moest van mezelf, en weinig eisen stelde. Dat speelt natuurlijk allemaal mee in een negatief zelfbeeld. Over de jaren heen is dat denk ik gegroeid door een steeds sterkere zelfhaat en groeiend cynisme.

Inmiddels begrijp ik beter hoe je lief bent voor jezelf. Dat zit 'm deels in jezelf vriendelijk aanspreken in je gedachten, want de woorden die je gebruikt hebben gevolgen (karma)! Wat ik nu bijvoorbeeld wel eens doe is complimentjes of dankbaarheid in mijn wachtwoorden verstoppen, zodat je dat steeds opnieuw moet typen. En als ik een bestand naar mezelf mail dan sluit ik af met "bedankt voor je (..), lieve @Neo-Shulginist"

Lief zijn voor jezelf is ook moeite doen om het jezelf naar de zin te maken. Voor mij zit die zelfzorg vooral in dingen als sport, gezond eten, en mijn huis schoonmaken / opruimen. De liefheid zit 'm dan vooral in dat je het jezelf gunt om lekkerder in vel / woning te zitten. En dat kost vaak even wat moeite!

Toch gek, want die moeite nam ik altijd voor anderen, maar dan voelde het nooit echt als moeite. Bij mezelf is dat vaak een ander probleem. Ik weet toch wel dat ik het stiekem ook wel ok vind als ik niet zo lief doe tegen mezelf. Dus dan kan je ook gemakkelijker met minder wegkomen. Bij anderen denk ik er dan niet eens over na om zoiets te flikken. Dat "doe je niet".

Het boeddhisme heeft dus zeker geholpen bij dit soort dingen duidelijk maken!

Ik ben op een gegeven moment zelfs een dagmeditatie doen: de hele dag stil zitten, mediteren, en niet praten. Okee met wat pauzes ertussen. Maar dan ook niet praten.
Zulke retraites kende ik al wel, maar ik kan nooit stil zitten dus het leek me echt verschrikkelijk.
Maar mijn ervaring was echt super positief! De langdurige meditatie gaf een enorme rust en kalmte. Ik heb me eigenlijk nooit zo relaxed gevoeld! Ik was echt helemaal ok. Ik zou het zelfs "willoos" noemen, maar dan op een goede manier. Ik hoefde oprecht niks meer.
Natuurlijk heb ik aan de drugs en na de seks wel eens een staat van pure bliss ervaren. Maar dan was ik ook altijd bedwelmd. Nu had ik die bliss, alleen ik was ook volledig wakker, helder, en energiek.

Echt een heel bijzondere ervaring.

Dus als ik nu lief wil zijn voor mezelf dan ga ik even 15-30 minuten mediteren, en dan en komt zo'n zelfde rust weer terug. Werkt niet altijd trouwens, want soms kan ik me niet goed genoef concentreren. Maar altijd kalmeert het wel wat.
Klik om te vergroten...
Door jouw advies trip ik nu minder vaak. Het was gisteren meer dan twee maanden geleden, paddo's plus 4 ho met, en ik realiseer me weer hoe graaaaaag ik trip 😅.

Vandaag in de afterglow, heel blij dit te lezen van jou 🙂🙂🙂🙂
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Positieve mantra's, als dat werkt voor sommige mensen, goed voor hen... Ikzelf vind dat nogal fake en geforceerd. Maar de negatieve mantra's zoals 'ik haat mezelf', ja, leer dat gewoon radicaal af aub
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Shango zei:
'Mooi' verhaal. Heel veel reacties die ik (nog) niet doorgenomen heb.

Tgoh lief zijn voor jezelf... Ik denk een groot stuk in jezelf vergeven. Ook anderen vergeven. Dan bedoel ik niet over je heen blijven laten lopen. Maar verstaan dat hun gedrag en beslissingen gevolgen zijn van hoe ze genetisch in elkaar zitten en wat ze hebben meegemaakt enz. En niet met wrok achterblijven.

Misschien stoicisme en Boeddhisme of zoiets checken.
Klik om te vergroten...
Ik heb in januari een cursus boeddhisme gevolgd, en dat heeft veel geholpen ja!

De cursus heeft me een hele hoop geleerd. Maar het voornaamste is metta: mildheid en vriendelijkheid naar jezelf en anderen. Komt erop neer dat ik veel moest van mezelf, en weinig eisen stelde. Dat speelt natuurlijk allemaal mee in een negatief zelfbeeld. Over de jaren heen is dat denk ik gegroeid door een steeds sterkere zelfhaat en groeiend cynisme.

Inmiddels begrijp ik beter hoe je lief bent voor jezelf. Dat zit 'm deels in jezelf vriendelijk aanspreken in je gedachten, want de woorden die je gebruikt hebben gevolgen (karma)! Wat ik nu bijvoorbeeld wel eens doe is complimentjes of dankbaarheid in mijn wachtwoorden verstoppen, zodat je dat steeds opnieuw moet typen. En als ik een bestand naar mezelf mail dan sluit ik af met "bedankt voor je (..), lieve @Neo-Shulginist"

Lief zijn voor jezelf is ook moeite doen om het jezelf naar de zin te maken. Voor mij zit die zelfzorg vooral in dingen als sport, gezond eten, en mijn huis schoonmaken / opruimen. De liefheid zit 'm dan vooral in dat je het jezelf gunt om lekkerder in vel / woning te zitten. En dat kost vaak even wat moeite!

Toch gek, want die moeite nam ik altijd voor anderen, maar dan voelde het nooit echt als moeite. Bij mezelf is dat vaak een ander probleem. Ik weet toch wel dat ik het stiekem ook wel ok vind als ik niet zo lief doe tegen mezelf. Dus dan kan je ook gemakkelijker met minder wegkomen. Bij anderen denk ik er dan niet eens over na om zoiets te flikken. Dat "doe je niet".

Het boeddhisme heeft dus zeker geholpen bij dit soort dingen duidelijk maken!

Ik ben op een gegeven moment zelfs een dagmeditatie doen: de hele dag stil zitten, mediteren, en niet praten. Okee met wat pauzes ertussen. Maar dan ook niet praten.
Zulke retraites kende ik al wel, maar ik kan nooit stil zitten dus het leek me echt verschrikkelijk.
Maar mijn ervaring was echt super positief! De langdurige meditatie gaf een enorme rust en kalmte. Ik heb me eigenlijk nooit zo relaxed gevoeld! Ik was echt helemaal ok. Ik zou het zelfs "willoos" noemen, maar dan op een goede manier. Ik hoefde oprecht niks meer.
Natuurlijk heb ik aan de drugs en na de seks wel eens een staat van pure bliss ervaren. Maar dan was ik ook altijd bedwelmd. Nu had ik die bliss, alleen ik was ook volledig wakker, helder, en energiek.

Echt een heel bijzondere ervaring.

Dus als ik nu lief wil zijn voor mezelf dan ga ik even 15-30 minuten mediteren, en dan en komt zo'n zelfde rust weer terug. Werkt niet altijd trouwens, want soms kan ik me niet goed genoef concentreren. Maar altijd kalmeert het wel wat.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Dus als ik nu lief wil zijn voor mezelf dan ga ik even 15-30 minuten mediteren, en dan en komt zo'n zelfde rust weer terug. Werkt niet altijd trouwens, want soms kan ik me niet goed genoef concentreren. Maar altijd kalmeert het wel wat.
Klik om te vergroten...
Ik mediteer ook bijna elke dag 15-30 minuten. Ook bij mij werkt het meestal wel maar niet altijd. Ik voel me altijd ook wel wat kalmer en ook minder eenzaam.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Ik heb in januari een cursus boeddhisme gevolgd, en dat heeft veel geholpen ja!

De cursus heeft me een hele hoop geleerd. Maar het voornaamste is metta: mildheid en vriendelijkheid naar jezelf en anderen. Komt erop neer dat ik veel moest van mezelf, en weinig eisen stelde. Dat speelt natuurlijk allemaal mee in een negatief zelfbeeld. Over de jaren heen is dat denk ik gegroeid door een steeds sterkere zelfhaat en groeiend cynisme.

Inmiddels begrijp ik beter hoe je lief bent voor jezelf. Dat zit 'm deels in jezelf vriendelijk aanspreken in je gedachten, want de woorden die je gebruikt hebben gevolgen (karma)! Wat ik nu bijvoorbeeld wel eens doe is complimentjes of dankbaarheid in mijn wachtwoorden verstoppen, zodat je dat steeds opnieuw moet typen. En als ik een bestand naar mezelf mail dan sluit ik af met "bedankt voor je (..), lieve @Neo-Shulginist"

Lief zijn voor jezelf is ook moeite doen om het jezelf naar de zin te maken. Voor mij zit die zelfzorg vooral in dingen als sport, gezond eten, en mijn huis schoonmaken / opruimen. De liefheid zit 'm dan vooral in dat je het jezelf gunt om lekkerder in vel / woning te zitten. En dat kost vaak even wat moeite!

Toch gek, want die moeite nam ik altijd voor anderen, maar dan voelde het nooit echt als moeite. Bij mezelf is dat vaak een ander probleem. Ik weet toch wel dat ik het stiekem ook wel ok vind als ik niet zo lief doe tegen mezelf. Dus dan kan je ook gemakkelijker met minder wegkomen. Bij anderen denk ik er dan niet eens over na om zoiets te flikken. Dat "doe je niet".

Het boeddhisme heeft dus zeker geholpen bij dit soort dingen duidelijk maken!

Ik ben op een gegeven moment zelfs een dagmeditatie doen: de hele dag stil zitten, mediteren, en niet praten. Okee met wat pauzes ertussen. Maar dan ook niet praten.
Zulke retraites kende ik al wel, maar ik kan nooit stil zitten dus het leek me echt verschrikkelijk.
Maar mijn ervaring was echt super positief! De langdurige meditatie gaf een enorme rust en kalmte. Ik heb me eigenlijk nooit zo relaxed gevoeld! Ik was echt helemaal ok. Ik zou het zelfs "willoos" noemen, maar dan op een goede manier. Ik hoefde oprecht niks meer.
Natuurlijk heb ik aan de drugs en na de seks wel eens een staat van pure bliss ervaren. Maar dan was ik ook altijd bedwelmd. Nu had ik die bliss, alleen ik was ook volledig wakker, helder, en energiek.

Echt een heel bijzondere ervaring.

Dus als ik nu lief wil zijn voor mezelf dan ga ik even 15-30 minuten mediteren, en dan en komt zo'n zelfde rust weer terug. Werkt niet altijd trouwens, want soms kan ik me niet goed genoef concentreren. Maar altijd kalmeert het wel wat.
Klik om te vergroten...
Topper. Wat ben ik blij dat je dit hebt ervaren. Fijn hoofd = fijn leven. Blijf mediteren, iedere dag weer 🙏
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#15
Vertragen, letterlijk. Langzamer bewegen. Helpt mij rustiger te worden in de kop en dingen met meer aandacht te doen, taken 1 voor 1 te doen I.p.v. 2,3 dingen door elkaar. Ooit een gestresste schildpad of slak gezien?🤪
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
MK-ULTRA zei:
Vertragen, letterlijk. Langzamer bewegen. Helpt mij rustiger te worden in de kop en dingen met meer aandacht te doen, taken 1 voor 1 te doen I.p.v. 2,3 dingen door elkaar. Ooit een gestresste schildpad of slak gezien?🤪
Klik om te vergroten...

Ja, hier precies hetzelfde.
En het is nog eens bewezen ook dat dingen 1 voor 1 afhandelen en lopen ipv hollen veel gezonder is.
Ik doe dat ook sinds mijn therapie. Dat is me er echt in getrapt. En nee het lukt lang niet altijd, maar het werkt wel.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Dit heb ik vaker gehoord.
Maar met welk instrument begin je dan? Of beter gezegd: hoe kom je erachter wat je ligt?

Ik heb op een blauwe maandag eens een gitaar gekocht. Maar ook weer verkocht omdat ik hem niet gebruikte.
Klik om te vergroten...
Tsja, dat is gevoel... de ene kickt op percussie en een ander weer op toetsen of snaren... Kwestie van een keer naar een muziekwinkel gaan en lekker gaan spelen. Spelen weet je wel , iets wat deden als kind maar wat we verleerd zijn toen we volwassen moesten worden....Spelen...gewoon spelen...als een kind..
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Ik ben nu dus Spaans aan het leren
Klik om te vergroten...

Perfecto Reina, espero que te gusta estudiar el Español pues es un buen idioma... Te vayas bien.....
Vergeet niet om de taal te voelen, het is als muziek.....
Enne...als je Spaans wilt kletsen.......ik heb Spaans gestudeerd (leraar geweest) ..... 🇪🇸 :sunglasses: :sunglasses:🇪🇸
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Als je wat kwijt wil over de emoties let us know.
Klik om te vergroten...
Daar sluit ik me bij aan.

Baantjes trekken is hier een theoretisch plan gebleven, ik wil het gewoon niet, knap als iemand anders zich dan daar wel toe kan zetten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeebats zei:
Gewoon beginnen met de blokfluit
Klik om te vergroten...
Inderdaad, kun je wel een gitaar met versterker kopen voor 250 euro, staat dat ding er na 3 weken proberen omdat je niet veel verder komt dan 'Daar was laatst een meisje loos'

Beter gewoon rustig beginnen met een blokfluit van 10 eu...

www.thomann.de

Küng 7416 K4 Alto Recorder

Altblokfluit Vingerzetting: barok, Van Europees buxushout, a' = 443 Hz, Lengte: 46,6 cm, Buitenvorm ontworpen naar Bressan, Brede hoogbarokke mensuur, Sterke blaasdruk, Hoge luchtsnelheid, Hoge blokhoogte, Geïmpregneerd met paraffine, Van binnen en...
www.thomann.de www.thomann.de


Oké niet deze doen dan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."