Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHulp gevraagd : Relatie vriendin met Borderline, ikzelf ASS

Hulp gevraagd : Relatie vriendin met Borderline, ikzelf ASS

319 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Hoe vind je die dingen dan die voldoening geven?
Alleen met hulp?
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk kan je het alleen zelf doen :wink:

Het probleem is vaak meer dat we heel goed zijn in onszelf voor de gek houden met allerlei smoesjes en overtuigingen. Daar kan hulp dus wel bij helpen: om door alle bullshit heen te prikken. Maar uiteindelijk heeft dat alleen maar zin als je accepterend staat tegenover een andere manier van denken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...16
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
annihilation zei:
Als leuke collega's onder voldoening valt dan heb ik dat wel. Qua werk krijg ik echt geen voldoening hoor. Als ik nu in deze fabriek werk of 10 andere in de stad bij geen een van allen zou ik het gevoel van voldoening hebben. Ik kan het wel overal naar mijn zin hebben en ga nooit met tegenzin naar het werk toe.

Maar die zin heb ik dus bij andere bedrijven ook wel en ligt niet perse aan het type werk wat ik doe. Daarom vind ik het ook wel een lastige om te zeggen dat je voldoening moet hebben bij bepaalde zaken.

Kanttekening ik ben wel een beetje een rare 😂
Klik om te vergroten...
Zingeving halen uit je werk is ook echt zo'n ontzettende meritocratische valkuil. Realiteit is dat veruit de meeste mensen gewoon moeten werken om rond te komen. Dat werk is vaak saai en geeft helemaal niet zoveel zin aan het leven. Daar zijn de economische doelen ook veels te oppervlakkig voor. Het gaat allemaal om groei van kapitaal en winst harken voor de bezitters ervan. Alsof ons voornaamste doel in het leven is om lekker veel winst te maken voor de baas... Yeah right.

Wat dat betreft houd ik wel van de quote:
"Liking what you have to do, that is the true merit"
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Zingeving halen uit je werk is ook echt zo'n ontzettende meritocratische valkuil. Realiteit is dat veruit de meeste mensen gewoon moeten werken om rond te komen. Dat werk is vaak saai en geeft helemaal niet zoveel zin aan het leven. Daar zijn de economische doelen ook veels te oppervlakkig voor. Het gaat allemaal om groei van kapitaal en winst harken voor de bezitters ervan. Alsof ons enige doel in het leven is om lekker veel winst te maken voor de baas... Yeah right.

Wat dat betreft houd ik wel van de quote:
"Liking what you have to do, that is the true merit"
Klik om te vergroten...
Inderdaad. Ik heb weleens aangegeven op het werk dat ik gerust thuis wil blijven als ze het loon netjes overmaken elke maand. Nou die vlieger ging niet op. 😋
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
annihilation zei:
Inderdaad. Ik heb weleens aangegeven op het werk dat ik gerust thuis wil blijven als ze het loon netjes overmaken elke maand. Nou die vlieger ging niet op. 😋
Klik om te vergroten...
Volgens de filosoof Foucault is het technisch gezien wel mogelijk om gewoon een nieuwe soort ziekte te bedenken die je het recht zou geven om dan maar ziek thuis te zitten omdat je volgens je nieuw bedachte definitie afwijkend genoeg bent om geen (economisch) nut te dienen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
annihilation zei:
Inderdaad. Ik heb weleens aangegeven op het werk dat ik gerust thuis wil blijven als ze het loon netjes overmaken elke maand. Nou die vlieger ging niet op. 😋
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Volgens de filosoof Foucault is het technisch gezien wel mogelijk om gewoon een nieuwe soort ziekte te bedenken die je het recht zou geven om dan maar ziek thuis te zitten omdat je volgens je nieuw bedachte definitie afwijkend genoeg bent om geen (economisch) nut te dienen.
Klik om te vergroten...
Dus misschien even bij de American Association for Psychiatrists (APA) lobbyen dat ze annihilisme opnemen in hun diagnostisch handboek?

Een nieuwe geestesziekte die gekenmerkt wordt door een plotselinge en zeer fatalistische overtuiging dat je niet nuttig genoeg meer bent om te werken.

Dan kun je je werkende zelf annihileren.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Zingeving halen uit je werk is ook echt zo'n ontzettende meritocratische valkuil.
Klik om te vergroten...
Hangt van je werk af.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Hangt van je werk af.
Klik om te vergroten...
Daarom is het een valkuil en niet per se een misvatting.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Daarom is het een valkuil en niet per se een misvatting
Klik om te vergroten...

Die dromen over zingeving door werk ervaar ik vooral bij bepaalde klassen mensen en beroepen.

Bouwvakkers zijn er bijvoorbeeld stukken minder mee bezig.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Die dromen over zingeving door werk ervaar ik vooral bij bepaalde klassen mensen en beroepen.

Bouwvakkers zijn er bijvoorbeeld stukken minder mee bezig.
Klik om te vergroten...
Precies!

Liberale samenlevingen hebben de neiging om te wijzen naar extreme uitzonderingen, zoals profvoetballers en popidolen, en dan te zeggen 'kijk eens, dat kan jij ook! Als je maar heel hard werkt'. Maar dat is echt lulkoek. Veruit de meeste mensen zullen heel gewoon en overwegend saai werk moeten doen om een gemiddeld leven te kunnen leiden. Daar komt helemaal geen uniek talent ontwikkelen bij kijken, maar meer gewoon doen wat andere mensen van je verwachten en dat prima vinden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
annihilation zei:
Als je het mij vraagt is de denkwijze die jij hanteert juist een groot “gevaar” voor mensen en beland je juist in de put.

Je legt jezelf veel druk op want je moet voldoening uit je werk halen. Je moet dingen doen die echt dichtbij je staan.

In zekere zin heb je natuurlijk wel een beetje gelijk. Je moet niet iets 20 jaar doen wat je niet leuk vindt. Maar aan de andere kant moet je ook niet zo miepen en het beste ervan maken. Er zijn volgens mij maar weinig mensen die van hun hobby hun werk kunnen maken.

En zelfs dan is je hobby je werk geworden dus geen hobby meer 😋
Klik om te vergroten...
Neuh, dat heb ik ook nooit bedoeld. Bij werk horen altijd leuke en minder leuke dingen. En wie van hobby werk maakt, verliest een hobby. Het gaat me meer om de kern, dus bijv iemand die van nature graag fysiek bezig is niet op kantoor zetten, of kernwaarden opzij leggen omdat het zo lekker verdient. En wat blijft er over als die gezellige collega’s vertrekken?
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11

_shikantaza zei:
En wat blijft er over als die gezellige collega’s vertrekken?
Klik om te vergroten...
Ik doe werk waarbij de meeste mensen wel langer blijven en werk niet als een project zien om binnen twee jaar weer te vertrekken.

Maar in onze ploeg van ogv 20 man heb ik het met 95% van de mensen wel na mijn zin gelukkig.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
annihilation zei:
Ik doe werk waarbij de meeste mensen wel langer blijven en werk niet als een project zien om binnen twee jaar weer te vertrekken.

Maar in onze ploeg van ogv 20 man heb ik het met 95% van de mensen wel na mijn zin gelukkig.
Klik om te vergroten...
Ik werk in een logistiek bedrijf waar heel weinig mensen een vast contract hebben. Het is dus een komen en gaan van personeel . Vooral buitenlanders. Dat vind ik wel vervelend. Want over het algemeen heb ik het met mijn meeste collega’s goed naar mijn zin maar ze blijven meestal niet lang.

ik heb net een week geleden een jaarcontract gekregen.Geen vast dus. Ben er enerzijds wel blij mee maar ook weer niet zo want zo’n contract betekent weinig eigenlijk.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Het was meer in algemene zin bedoeld :wink:
Klik om te vergroten...
Zeg dat dan. 😌
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casrus zei:
@Ei-Salade, ben je aan de psychopharmaca?
Klik om te vergroten...
Nog niet.
Op dexamfetamine na.
Ik begin wel erg te twijfelen om die anti depressiva toe te passen.
Aan de andere kant ben ik ook wel realistisch te weten dat er niets zal veranderen.
Zit tussen wal en schip.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
annihilation zei:
Ik doe werk waarbij de meeste mensen wel langer blijven en werk niet als een project zien om binnen twee jaar weer te vertrekken.

Maar in onze ploeg van ogv 20 man heb ik het met 95% van de mensen wel na mijn zin gelukkig.
Klik om te vergroten...
Het was meer in algemene zin bedoeld :wink:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ei-Salade zei:
Aan de andere kant ben ik ook wel realistisch te weten dat er niets zal veranderen.
Klik om te vergroten...

Dat is stap 2.
Stap 1 is: wil je het veranderen?
Indien ja is de brug open voor verdere stappen. Je moet het wel willen, en zoiets is wel een hele stap.


Ei-Salade zei:
k heb het toen met niets vervangen.
Is het vreemd dat je ergens mee stopt en geen vervanging regelt?
ik drink geen 100 biertjes per dag dus het was helemaal niet nodig.
Klik om te vergroten...

Nee, dat is niet vreemd.
De een kan dat wel beter dan de ander.

Ei-Salade zei:
Verder is het nogal onzin hoe mensen hier reageren die vermoeden dat ik mezelf lam drink om emoties of andere dingen te verdoezelen.
Ik drink veel te weinig voor effecten om zoiets te bereiken. 2 a 3 biertjes op 'n dag geeft niet zo'n effect.
En daarbij als het voor jullie wèl vruchten gegeven heeft hoeft dat niet perse bij een ander ook zo te zijn.
Klik om te vergroten...

Het nadeel, en dat heb ik zelf ook, dat je graag een speciaal biertje drinkt.
Twee blikken Alfa Strong 9,2 is omgerekend 7.3 glazen.
Dan hebben we het over een fles wijn.

Mij heeft dat wel inzicht gegeven.
Maar ik doe er ook nog niet genoeg mee.
Ben het met je eens dat als je met mate kan drinken het een fijn ontspanningsmiddel kan zijn.
En vooral de mindset niet moet zijn: "ik voel me k*t, dus ik ga zuipen".

Ei-Salade zei:
Ik ga proberen uit te leggen hoe m'n eigen gedachten zitten.
Klik om te vergroten...

Dank voor je uitleg.
Ik ben er stil van. Vreselijk allemaal.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Precies!

Liberale samenlevingen hebben de neiging om te wijzen naar extreme uitzonderingen, zoals profvoetballers en popidolen, en dan te zeggen 'kijk eens, dat kan jij ook! Als je maar heel hard werkt'. Maar dat is echt lulkoek. Veruit de meeste mensen zullen heel gewoon en overwegend saai werk moeten doen om een gemiddeld leven te kunnen leiden. Daar komt helemaal geen uniek talent ontwikkelen bij kijken, maar meer gewoon doen wat andere mensen van je verwachten en dat prima vinden.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan de Nederlandse schrijver W.F. Hermans die ooit eens opmerkte dat het met een volle maag goed filosoferen is.

Oftewel , als je de keuze hebt om minder saai werk te doen of een baan kan kiezen die je voldoening geeft, dan heb je niet te klagen want vele miljoenen mensen wereldwijd hebben niks te willen of te kiezen.

En voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de levensvisie en filosofieën van W.F. Hermans, hieronder de link naar een zeer interessant interview uit 1965:

6. Ben Bos De weerloze mens fascineert, Scheppend nihilisme, Willem Frederik Hermans - DBNL

Op deze pagina lees je de tekst 'Scheppend nihilisme' van Willem Frederik Hermans
www.dbnl.org www.dbnl.org
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Deadwing zei:
Oftewel , als je de keuze hebt om minder saai werk te doen of een baan kan kiezen die je voldoening geeft, dan heb je niet te klagen want vele miljoenen mensen wereldwijd hebben niks te willen of te kiezen.
Klik om te vergroten...

Nog veel meer miljoenen wel.

Maar het verhaal dat je je in je arbeidslot moet schikken hoort volgens mij eerder bij de jaren Dertig van de vorige eeuw dan bij nu.

Je moet juist enthousiast doen zijn!

Al is het een totale flutbaan.

Vooral als het een flutbaan is!

Ongetwijfeld worden er op dit moment in Iran mensen terechtgesteld, maar dit wil nog niet zeggen dat ik vind dat ik verplicht bij de McDonalds moet gaan solliciteren.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Nog veel meer miljoenen wel.

Maar het verhaal dat je je in je arbeidslot moet schikken hoort volgens mij eerder bij de jaren Dertig van de vorige eeuw dan bij nu.

Je moet juist enthousiast doen zijn!

Al is het een totale flutbaan.

Vooral als het een flutbaan is!

Ongetwijfeld worden er op dit moment in Iran mensen terechtgesteld, maar dit wil nog niet zeggen dat ik vind dat ik verplicht bij de McDonalds moet gaan solliciteren.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het aantal miljoenen dat weinig tot niets te zeggen heeft over hun eigen werkomstandigheden oneindig veel hoger is..Kijk bijvoorbeeld alleen maar eens naar Azië. Ik had het dus niet alleen over het westen. Wereldwijd.

Leg dat maar uit aan iemand van een derde wereldland over arbeidslot, jaren dertig, etc,etc..

Sorry, van je laatste zin begrijp ik dus niks..Ik zie de verbanden helemaal niet..
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Grijp je kans nu ze weg is en zet haar eruit voor ze je weer manipuleert zodat ze kan blijven
Sterkte met deze rot situatie 💪
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."