Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHulp gevraagd : Relatie vriendin met Borderline, ikzelf ASS

Hulp gevraagd : Relatie vriendin met Borderline, ikzelf ASS

319 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Ei-Salade

Hoe zit het dan met je huis? Heb jij die gekocht of jullie samen?
M

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...16
Mindless
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
StraatPiraat zei:
Je hebt hier duidelijk heel goed over nagedacht.
Wanneer je gaat twijfelen aan je beslissing of de knoop niet door kan/wil hakken, lees dan je post terug. Is een goeie reminder om jezelf te herinneren waarom dit jouw keuze was. Soms lijken alle redenen namelijk ineens te vervagen als de emoties hoog oplopen.

Heel veel succes.
Klik om te vergroten...
Een hele goede dit.

Zeker als je met iemand hebt te maken waarbij gaslighting van nature komt. Die kan je zo makkelijk weer om haar vinger winden als je niet oppast. Voor je het weet twijfel je weer over alles, twijfel je over jezelf, verschrikkelijk is dat.

Geef haar de kans niet eens om dat te doen. Gooi haar je huis uit. Ik hoop voor je dat het jouw huis is @Ei-Salade
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Geef haar de kans niet eens om dat te doen. Gooi haar je huis uit. Ik hoop voor je dat het jouw huis is
Klik om te vergroten...
En zoals OP zelf al zei, onthoud dat je deze keuze voor jezelf maakt. Het klinkt heel gemeen maar hier moet je geen ruimte geven aan empathie of medelijden.
Het gaat om jouw leven hierin. Geef zo min mogelijk ruimte om haar nog een voet tussen de deur te steken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
StraatPiraat zei:
En zoals OP zelf al zei, onthoud dat je deze keuze voor jezelf maakt. Het klinkt heel gemeen maar hier moet je geen ruimte geven aan empathie of medelijden.
Het gaat om jouw leven hierin. Geef zo min mogelijk ruimte om haar nog een voet tussen de deur te steken.
Klik om te vergroten...
Het klinkt misschien gemeen als je zelf nog nooit zo iemand mee hebt gemaakt.

Er lopen mensen rond op deze aarde die niet in staat zijn tot zelf-liefde en jou zonder schromen mee zullen sleuren in de diepten van de hel. want: misery loves company.

Zo snel mogelijk uit je leven verwijderen zulke mensen.

Het is ergens ook zielig. Maar 1 iemand in zo'n hel is beter dan 2. En het gebeurt op zo'n manier dat je erin zit voordat je het weet. Oppassen hiermee.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Het klinkt misschien gemeen als je zelf nog nooit zo iemand mee hebt gemaakt.

Er lopen mensen rond op deze aarde die niet in staat zijn tot zelf-liefde en jouw zonder schromen mee zullen sleuren in de diepten van de hel. Zo snel mogelijk uit je leven halen zulke mensen.

Het is ergens ook zielig. Maar 1 iemand in zo'n hel is beter dan 2. En het gebeurt op zo'n manier dat je erin zit voordat je het weet. Oppassen hiermee.
Klik om te vergroten...
Juist! En je trekt jezelf mee uit medelijden en valse hoop. De zieke geest van iemand met borderline die weet daar precies op in te spelen.

Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen maar wel het best zo ver weg mogelijk van blijven.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
StraatPiraat zei:
Je hebt hier duidelijk heel goed over nagedacht.
Wanneer je gaat twijfelen aan je beslissing of de knoop niet door kan/wil hakken, lees dan je post terug. Is een goeie reminder om jezelf te herinneren waarom dit jouw keuze was. Soms lijken alle redenen namelijk ineens te vervagen als de emoties hoog oplopen.

Heel veel succes.
Klik om te vergroten...
Ik doe dit regelmatig en ook met elke reactie om t beseffen dat ik het wel minder heftig had ingeschat. Vandaar dat ik nog niet reageer op de reacties.

A.s week gesprek met schoonouders en ga duidelijk maken dat het echt klaar is en zij z.s.m weg moet omdat het dus anders uit loopt op problemen die ik wil voorkomen.

Over de woning : ik ben hoofdhuurder en heb bij voorbaat (gelukkig ook) haar geen kans gegeven of gegund om medehuurder/bewoner te worden omdat dan de rechten even gelijk zijn.

Excuses dat ik weinig reactie geef, dit doe ik even bewust omdat alle puzzelstukjes ineens op z'n plek komen en ik ook bij elke reactie wel geconfronteerd word met de realiteit en ik even niet de kracht bij elkaar kan rapen om goed hierop een reactie te geven.
Wel erg veel dank aan de reacties, had het niet zo verwacht maar ben erg blij ermee dat mensen het herkennen en ook mij voor de gevaren waarschuwen wat ikzelf ook al had verwacht met dit gedrag dat het uit de hand zou lopen.
D
DametjeStepLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jouw post sprak mij aan omdat ik zelf een vrouw ben gediagnosticeerd met borderline.

Bij mij is het juist andersom, ik wil graag nuchterder leven maar laat mij makkelijk beïnvloeden door mijn vriend, ondanks dat hij ook weet dat ik minder wil gebruiken en het gebruik vaak lijdt tot fysiek en mentaal onfit-heid wat resulteert in zware depressies en veel in bed liggen.

Bij mij gaan er meteen een hoop vragen door mij heen, waarschijnlijk omdat ik zelf dezelfde diagnose heb, maar zelf ook vaak het persoon ben wat juist zwart wordt gemaakt tegenover andere. Herken je patronen in jullie relatie/gedrag? Waar er 2 vechten hebben er toch ook vaak 2 schuld. Wat is de reden dat zij graag vaak gebruikt? Mijn vriend was bijvoorbeeld altijd negatief over mijn dagelijkse bezigheden of maakte express ruzie flak voordat ik wegging waardoor ik deze langzaam stukje bij beetje steeds minder ging doen tot ik alleen maar in bed lag en niks meer deed ("Onschuldige" dingen als oh bij die vrienden ga je zeker weer veel sigaretten roken, of oh dan mag jij alles opruimen op werk, alles wat ik deed was nooit goed) in deze periode ben ik heel veel gaan drinken en benzos gaan slikken en ook hem hierin meegenomen omdat ik niet alleen wou gebruiken omdat dan fout of evt als verslaving zou voelen, maar met zn tweeën was het dan normaal ofzo. Ik zeg niet dat jij zo tegen jouw vriendin hebt gedaan, maar misschien goed om te onderzoeken hoe dit gedrag is ontstaan. Mijn vriend en ik hadden de dagen erna ook vaak heftige ruzies omdat we misschien ook wel chagrijnig werden van de katers. Als het echt een heftige verslaving is zou ik er eigenlijk ook mee kappen hoe lullig dit ook is maar bij een verslaafde kom je altijd op nummer 2 terwijl zij op 1 staan bij jou.

Overigens denk ik dat iemand zegt dat jij nuchter niet leuk bent sowieso geen goede match is. Wat jij omschrijft over jouw vriendin herken ik helemaal niet bij mijzelf, juist wat jij over jezelf omschrijft weer wel. Mijn vriend is narcistisch en dat herken ik dan weer wel bij haar. Ik lees heel veel pijn en onmacht in jouw verhaal en ik leef ontzettend met je mee. Aan de ene kant wil ik zeggen dat je moet rennen maar als ik dat zeg voelt alsof ik zeg dat mensen borderline niet geliefd mogen worden en alle vooroordelen die mensen over borderliners hebben kloppen en dat vind ik moeilijk. Ergens klinkt het ook alsof ze hulp nodig heeft, maar moet jij dat dan geven? En wil ze wel echt geholpen worden?

Het beste advies wat ik je kan geven is dat wanneer je de knoop doorhakt dit ook definitief te doen en het contact volledig te verbreken, bespaar jezelf de drama en probeer alsjeblieft geen vrienden te blijven. Probeer alle confrontaties uit de weg te gaan of vraag iemand erbij wanneer dit nodig is, (bijvoorbeeld bij het spullen uitwisselen) als ze aan de deur staat en je wil haar niet binnen, bel de politie, ga niet fysiek worden en haar tegen houden want dat gaat sowieso fout.

Nja goed ik zou hier echt nog uren over kunnen speculeren, ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en kracht toe.


You got this.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heel veel succes @Ei-Salade, goed idee om het gesprek met de ouders aan te gaan.
Het zou verhelderend kunnen werken als ze jou kant ook horen, maar ik kan zo niet inschatten of ze daar open voor staan.
Anders voorzichtig zijn met wat over kan komen als vingertje wijzen maar wel heel duidelijk zijn dat de relatie gewoon niet meer werkt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ei-Salade zei:
A.s week gesprek met schoonouders en ga duidelijk maken dat het echt klaar is en zij z.s.m weg moet omdat het dus anders uit loopt op problemen die ik wil voorkomen.
Klik om te vergroten...

Dat doe je heel goed.
Dan voorkom je misschien op voorhand al een hoop problemen. Of heb je, hopelijk, vanuit hen steun.

Ei-Salade zei:
Excuses dat ik weinig reactie geef, dit doe ik even bewust omdat alle puzzelstukjes ineens op z'n plek komen
Klik om te vergroten...

Maakt niks uit.
Fijn om te lezen dat je wat aan onze reacties hebt. Deel wat je wilt delen, deel wat je niet wilt delen.
Weet dat jij zeker geen verkeerd persoon bent. En ik het top vind hoe netjes, je ondanks alles, het lijkt op te willen lossen
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
sharonfox zei:
Jouw post sprak mij aan omdat ik zelf een vrouw ben gediagnosticeerd met borderline.

Bij mij is het juist andersom, ik wil graag nuchterder leven maar laat mij makkelijk beïnvloeden door mijn vriend, ondanks dat hij ook weet dat ik minder wil gebruiken en het gebruik vaak lijdt tot fysiek en mentaal onfit-heid wat resulteert in zware depressies en veel in bed liggen.

Bij mij gaan er meteen een hoop vragen door mij heen, waarschijnlijk omdat ik zelf dezelfde diagnose heb, maar zelf ook vaak het persoon ben wat juist zwart wordt gemaakt tegenover andere. Herken je patronen in jullie relatie/gedrag? Waar er 2 vechten hebben er toch ook vaak 2 schuld. Wat is de reden dat zij graag vaak gebruikt? Mijn vriend was bijvoorbeeld altijd negatief over mijn dagelijkse bezigheden of maakte express ruzie flak voordat ik wegging waardoor ik deze langzaam stukje bij beetje steeds minder ging doen tot ik alleen maar in bed lag en niks meer deed ("Onschuldige" dingen als oh bij die vrienden ga je zeker weer veel sigaretten roken, of oh dan mag jij alles opruimen op werk, alles wat ik deed was nooit goed) in deze periode ben ik heel veel gaan drinken en benzos gaan slikken en ook hem hierin meegenomen omdat ik niet alleen wou gebruiken omdat dan fout of evt als verslaving zou voelen, maar met zn tweeën was het dan normaal ofzo. Ik zeg niet dat jij zo tegen jouw vriendin hebt gedaan, maar misschien goed om te onderzoeken hoe dit gedrag is ontstaan. Mijn vriend en ik hadden de dagen erna ook vaak heftige ruzies omdat we misschien ook wel chagrijnig werden van de katers. Als het echt een heftige verslaving is zou ik er eigenlijk ook mee kappen hoe lullig dit ook is maar bij een verslaafde kom je altijd op nummer 2 terwijl zij op 1 staan bij jou.

Overigens denk ik dat iemand zegt dat jij nuchter niet leuk bent sowieso geen goede match is. Wat jij omschrijft over jouw vriendin herken ik helemaal niet bij mijzelf, juist wat jij over jezelf omschrijft weer wel. Mijn vriend is narcistisch en dat herken ik dan weer wel bij haar. Ik lees heel veel pijn en onmacht in jouw verhaal en ik leef ontzettend met je mee. Aan de ene kant wil ik zeggen dat je moet rennen maar als ik dat zeg voelt alsof ik zeg dat mensen borderline niet geliefd mogen worden en alle vooroordelen die mensen over borderliners hebben kloppen en dat vind ik moeilijk. Ergens klinkt het ook alsof ze hulp nodig heeft, maar moet jij dat dan geven? En wil ze wel echt geholpen worden?

Het beste advies wat ik je kan geven is dat wanneer je de knoop doorhakt dit ook definitief te doen en het contact volledig te verbreken, bespaar jezelf de drama en probeer alsjeblieft geen vrienden te blijven. Probeer alle confrontaties uit de weg te gaan of vraag iemand erbij wanneer dit nodig is, (bijvoorbeeld bij het spullen uitwisselen) als ze aan de deur staat en je wil haar niet binnen, bel de politie, ga niet fysiek worden en haar tegen houden want dat gaat sowieso fout.

Nja goed ik zou hier echt nog uren over kunnen speculeren, ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en kracht toe.


You got this.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat je in het geval van borderline kan zeggen waar er 2 vechten hebben er 2 schuld wat dat is niet zo. Dat weet ik op basis van kennis en ervaring. Het is gewoon heel moeilijk om met iemand die borderline heeft samen te leven. Gelukkig is er behandeling mogelijk en ook medicatie waardoor het beheersbaarder is. Borderline komt daarnaast vaak niet alleen, daar bedoel ik mee dat er vaak problematische jeugd , trauma, hechtingsproblematiek , emotionele verwaarlozing onder zitten.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
M'n hoofd maakt het zo lastig iedere keer.
Nu weer veel mooie herinneringen en persoonlijke aandacht die het zo speciaal maakte. Zo dubbel, ene moment kan en wil ik echt niet en het andere moment wil ik zo graag dat het anders was.
Het moment wat dit weekend gaat komen geeft me ook behoorlijke spanning nu.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ze Herbs Mang zei:
Borderline komt daarnaast vaak niet alleen, daar bedoel ik mee dat er vaak problematische jeugd , trauma, hechtingsproblematiek , emotionele verwaarlozing onder zitten.
Klik om te vergroten...

Precies.
Die mensen die het treft kunnen er ook niks aan doen.
Volgens mij zijn ze ook nog eens heel verslavingsgevoelig. Ook voortkomend uit deze kl*te ziekte
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
sharonfox zei:
Mijn vriend is narcistisch
Klik om te vergroten...
Ook echt gediagnostiseerd met narcistische persoonlijkheidsstoornis?

Want hoevaak ik wel niet van vrouwen hoor dat hun ex "narcistisch" was. O ja? Is dat zo?

We zijn allemaal mensen en hebben allemaal ego's. Dat betekent dat we praktisch allemaal weleens narcistische trekjes kunnen vertonen (kijk alleen al naar de selfie cultuur: dat geeft precies het narcisme in mensen weer en zowat iedereen is daar weleens schuldig aan (geweest)). Vooral jongere mensen.

Maar iemand echt narcistisch noemen impliceert een beetje dat diegene een échte narcist is, ofwel: een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.

Het kán natuurlijk. Want ze zijn er wel. Maar dat houdt nogal wat in. Je krijgt die diagnose niet zomaar.
D
DametjeStepLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ook echt gediagnostiseerd met narcistische persoonlijkheidsstoornis?

Want hoevaak ik wel niet van vrouwen hoor dat hun ex "narcistisch" was. O ja? Is dat zo?

We zijn allemaal mensen en hebben allemaal ego's. Dat betekent dat we praktisch allemaal weleens narcistische trekjes kunnen vertonen (kijk alleen al naar de selfie cultuur: dat geeft precies het narcisme in mensen weer en zowat iedereen is daar weleens schuldig aan (geweest)). Vooral jongere mensen.

Maar iemand echt narcistisch noemen impliceert een beetje dat diegene een échte narcist is, ofwel: een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.

Het kán natuurlijk. Want ze zijn er wel. Maar dat houdt nogal wat in. Je krijgt die diagnose niet zomaar.
Klik om te vergroten...
Hij is echt gediagnosticeerd met kwetsbaar narcisme
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Ei-Salade soms weet je van tevoren dat in gesprek gaan vrijwel zeker niet werkt. Maar in gesprek gaan lijkt dan nuttig voor jouw zieleheil (& benzo-gebruik): het gevoel er alles aan gedaan te hebben.
Ultiem in gesprek blijven, zonder wezenlijke verandering voor wat je wil vewranderen.

Ik ken helaas het spelletje van in gesprek proberen te blijven. Dat liep voor mij niet goed af. Voor hem nog minder, maar dat stond misschien al in de sterren.

Jouw situatie ken ik niet. Maar kan zomaar zijn dat je op een punt komt van een uiteindelijke keuze.
Wat je hebt verteld (ook in het Forum-verleden) maakt dat ik wel een idee kan geven: volg het advies dat je nu aan jouzelf geeft.
Je hebt nog kleine 10 dagen om dit te regelen - hoe rot het ook voelt.
Zo'n vakantiewindow komt snel tot een einde.

Er komen meer van dit soort windows ... de moeilijkheidsgraad neemt toe.

Dat is puur mijn idee natuurlijk - geen absolute waarheid.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ze Herbs Mang zei:
Dakloos zijn is idd heel kut maar ja als iemand zich niet kan gedragen zou dat het gevolg moeten zijn als jouw veikigheid anders in het geding komt. We gaan de winter in dus dan is de winteropvang ook open. Verder kan je bij goed gedrag heel snel doorstromen vanuit daklozenopvang naar een eigen kamer en daarna huis via het leger des Heils. Als je in deze tijd redelijk snel een eigen woning wilt is dat de snelste manier.
Klik om te vergroten...
Lijkt me nog niet zo eenvoudig om in deze tijd van ernstige woningnood snel onderdak te vinden. Maar ik weet niet hoe dat werkt bij de daklozen opvang.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ei-Salade zei:
Ik heb dat zelf meegemaakt dat ik ineens dakloos werd en dit is echt klote als het je overkomt.
Klik om te vergroten...
Maar zou ze echt dakloos worden? Als het er echt op aan komt nemen je schoonouders haar wel weer in huis, toch? Ze zullen haar niet op straat laten leven.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Je spreekt nu echt andere woorden dan toen ze net op vakantie ging.
Je had toen een stevig besluit genomen waarvoor je steun en respect krijgt hier.
Je weet ook dat dit het beste is.
Er nu een punt achter zetten en haar meteen uit jouw huurhuis zetten.
Er is genoeg gebeurd.
De situatie is niet goed voor JOU.

Zoals ik het nu lees heb je je besluit teruggedraaid en blijf je aanmodderen en blijft alles gaan zoals het ging.
Met alles risico’s die je hebt benoemd.

Ik voorspel helaas hoe dit gaat aflopen. Op een slechte manier.
Klik om te vergroten...
Toekomst voorspellen kan ik niet :wink: Maar dit is typisch zo'n gevoel vs. verstand situatie.

@Ei-Salade probeer wat meer je gevoel te volgen zou ik zeggen. Dat is in een manipulatieve situatie toch vaak het verstandigst.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Deadwing zei:
Lijkt me nog niet zo eenvoudig om in deze tijd van ernstige woningnood snel onderdak te vinden. Maar ik weet niet hoe dat werkt bij de daklozen opvang.
Klik om te vergroten...

Volgens mij is dat een ander potje.
Je hebt daklozen en daklozen. Bijvoorbeeld de economische daklozen krijgen volgens mij vrij snel weer een eigen dak boven hun hoofd.

@Ei-Salade Heel veel succes vandaag.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Ei-Salade Ik wacht met een bang hartje af hoe je het er vandaag hebt vanaf gebracht. Veel sterkte alvast!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."