Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHulp gevraagd : Relatie vriendin met Borderline, ikzelf ASS

Hulp gevraagd : Relatie vriendin met Borderline, ikzelf ASS

319 antwoorden
39 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
sharonfox zei:
Mijn vriend is narcistisch
Klik om te vergroten...
Ook echt gediagnostiseerd met narcistische persoonlijkheidsstoornis?

Want hoevaak ik wel niet van vrouwen hoor dat hun ex "narcistisch" was. O ja? Is dat zo?

We zijn allemaal mensen en hebben allemaal ego's. Dat betekent dat we praktisch allemaal weleens narcistische trekjes kunnen vertonen (kijk alleen al naar de selfie cultuur: dat geeft precies het narcisme in mensen weer en zowat iedereen is daar weleens schuldig aan (geweest)). Vooral jongere mensen.

Maar iemand echt narcistisch noemen impliceert een beetje dat diegene een échte narcist is, ofwel: een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.

Het kán natuurlijk. Want ze zijn er wel. Maar dat houdt nogal wat in. Je krijgt die diagnose niet zomaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...111213141516
D
DametjeStepLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ook echt gediagnostiseerd met narcistische persoonlijkheidsstoornis?

Want hoevaak ik wel niet van vrouwen hoor dat hun ex "narcistisch" was. O ja? Is dat zo?

We zijn allemaal mensen en hebben allemaal ego's. Dat betekent dat we praktisch allemaal weleens narcistische trekjes kunnen vertonen (kijk alleen al naar de selfie cultuur: dat geeft precies het narcisme in mensen weer en zowat iedereen is daar weleens schuldig aan (geweest)). Vooral jongere mensen.

Maar iemand echt narcistisch noemen impliceert een beetje dat diegene een échte narcist is, ofwel: een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.

Het kán natuurlijk. Want ze zijn er wel. Maar dat houdt nogal wat in. Je krijgt die diagnose niet zomaar.
Klik om te vergroten...
Hij is echt gediagnosticeerd met kwetsbaar narcisme
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Ei-Salade soms weet je van tevoren dat in gesprek gaan vrijwel zeker niet werkt. Maar in gesprek gaan lijkt dan nuttig voor jouw zieleheil (& benzo-gebruik): het gevoel er alles aan gedaan te hebben.
Ultiem in gesprek blijven, zonder wezenlijke verandering voor wat je wil vewranderen.

Ik ken helaas het spelletje van in gesprek proberen te blijven. Dat liep voor mij niet goed af. Voor hem nog minder, maar dat stond misschien al in de sterren.

Jouw situatie ken ik niet. Maar kan zomaar zijn dat je op een punt komt van een uiteindelijke keuze.
Wat je hebt verteld (ook in het Forum-verleden) maakt dat ik wel een idee kan geven: volg het advies dat je nu aan jouzelf geeft.
Je hebt nog kleine 10 dagen om dit te regelen - hoe rot het ook voelt.
Zo'n vakantiewindow komt snel tot een einde.

Er komen meer van dit soort windows ... de moeilijkheidsgraad neemt toe.

Dat is puur mijn idee natuurlijk - geen absolute waarheid.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
sharonfox zei:
Hij is echt gediagnosticeerd met kwetsbaar narcisme
Klik om te vergroten...
Interessant!

Ik kende de naam niet. Maar dat komt omdat ik er meestal in het Engels over lees. Het is hetzelfde als covert narcissism zie ik.

Dat moet flink lastig zijn voor jou(?)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#5
Weet even niet meer wat ik wil en moet doen.
Er zijn namelijk ook wat dingen waarvoor ik het nog eens wil proberen maar aan de andere kant besef ik ook dat het waarschijnlijk toch niet lang op een manier gaat waardoor ik me kan aarde in m'n woning en voortdurend geconfronteerd ga worden met achterlijk gedrag.

Toch vind ik omdat we al best een tijd bij elkaar zijn en we wel zwaardere tijdens gekend hebben.
Is liefde gewoon niet iets wat op en neer gaat en ik me maar even door de dip moet trekken?
Merk nu ik een aantal dagen alleen ben dat hetweer behoorlijk wennen is en ik nu ook wel van de grond komt, echter voelt het totaal niet compleet, eenzaam en waarvoor ga ik nu verder?

Tis nu heel lastig aan het worden om nou de beslissing te maken, want er gaat zo gigantisch veel veranderen dan (los van de relatie)
Ene kant wil ik graag dat het werkt en wil daar wel voor vechten. Maar als ik de ruimte niet krijg die ik nodig heb, weet ik zeker wat mijn keuze gaat zijn en dit geldt ook voor het toxische gedeelte.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ei-Salade zei:
Er zijn namelijk ook wat dingen waarvoor ik het nog eens wil proberen maar aan de andere kant besef ik ook dat het waarschijnlijk toch niet lang op een manier gaat waardoor ik me kan aarde in m'n woning en voortdurend geconfronteerd ga worden met achterlijk gedrag.
Klik om te vergroten...

Voorbeeld: hier bij mij thuis gaat het door mijn ziekte ook niet lekker.
Er is professionele hulp betrokken bij mijn hele gezin.

Kan dat ook in jullie situatie? Heb je dat eens uitgezocht?
En dan bedoel ik bv niet stichtingen, maar echt goede prof's die weten over welke ziektebeelden ze het hebben EN niet veroordelend maar JUIST verbindend werken.

Ei-Salade zei:
Toch vind ik omdat we al best een tijd bij elkaar zijn en we wel zwaardere tijdens gekend hebben.
Is liefde gewoon niet iets wat op en neer gaat en ik me maar even door de dip moet trekken?
Merk nu ik een aantal dagen alleen ben dat hetweer behoorlijk wennen is en ik nu ook wel van de grond komt, echter voelt het totaal niet compleet, eenzaam en waarvoor ga ik nu verder?
Klik om te vergroten...

Tuurlijk.
Liefde gaat altijd op en neer.
Mensen die zeggen dat het altijd perfect gaat geloof ik niet.
Maar ik denk dat bij jullie de combi van haar ziekte en jouw ziekte de grondslag ligt. Dat is een andere insteek.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het niet kan en ik ben altijd voor kansen.
Maar denk wel dat jullie het niet alleen samen kunnen.

Ei-Salade zei:
Maar als ik de ruimte niet krijg die ik nodig heb, weet ik zeker wat mijn keuze gaat zijn en dit geldt ook voor het toxische gedeelte.
Klik om te vergroten...

Je weet heel goed (waarvoor respect) wat je nodig hebt.
En dat zou je moeten uitspreken nar een prof mijn inziens.

Als je er goed over na heb gedacht op den duur en wel echt voor open staat.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zou zomaar kunnen dat er al veel professionals betrokken zijn.
Kordie zei:
Maar ik denk dat bij jullie de combi van haar ziekte en jouw ziekte de grondslag ligt.
Klik om te vergroten...
Dat beperkt dan de mogelijkheden om tot een werkbare en gelukkige toekomst samen te komen.
Bij een onmogelijke liefde wint de liefde ten koste van de mensen.

Ik voel mee met @Ei-Salade : die periode van tijdelijk alleen zijn is zo anders dan het normale leven. Voor mij was het een escape: in die periode deed ik dingen die anders niet mogelijk waren en genoot ik enorm. En dan heb ik het niet over "stoute" dingen. Ik voelde mij geen moment eenzaam, anders dan hij. Dat meevoelen gaat vooral over hoe lastig het is om drastische stappen te ondernemen.

Bij elkaar blijven vanwege het verleden en vanwege het samen al zwaardere tijden doorstaan hebben, is naar mijn idee geen goede reden.
Juist de toekomst, richt je in op de toekomst !
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ei-Salade zei:
Misschien niet de juiste plek om het de droppen want het gaat niet over drugs maar gedrag.
Echter ben ik niet actief en bekend op andere forums dus probeer het hier.

Ik sta op het punt de relatie stop te zetten omdat continue de grens niet gerespecteerd word zowel van mij als haar eigen grens, continue iedere dag gaat het eroverheen.
Maar hoe kan ik verwachten van iemand met Borderline dat de persoon niet over de grens gaat?

Ook laatst bij haar therapie sessie gevraagd waarom ze me vaak pusht om middelen te gaan gebruiken, het antwoord was dat ik saai en niet leuk ben nuchter.
Dit is zeer toxisch kun je wel zeggen.
Dit vermoeden had ik al langer, maar wat me nogal in m'n hart steekt is het feit dat ze ervan bewust is dat ik zo nuchter mogelijk leven wil leiden en ik word hier niet in gesteund, sterker nog ze verergert het voor haar eigen tijdelijke gewin.
Hierdoor is mijn vertrouwen eigenlijk wel verdwenen, dit was de laatste druppel.

We zitten al een tijd in de irritatie's naar elkaar sinds het samen wonen, liefde is sporadisch aanwezig maar vooral is het naar elkaar wijzen en vergelijken, elkaar pijn doen in woorden en sinds laatste paar weken bereik ik agressie levels die ik sinds de basisschool niet meer gehad heb.
Dit kan mij in de problemen brengen.
Ook het feit dat zij zich zo naar de klote rookt dat we al weken apart slapen van elkaar omdat ze als een zeehond zich kapot hoest dag en nacht wat ik niet kan aanzien omdat ze destructief is en mijn irritatie zo hoog zit met dat gehoest heel de dag en ook keihard, tis niet alsof je je even verslikt dat ik gedachten krijg haar wat aan te doen omdat het zo hoog zit. Ik begin steeds meer grenzen te verliezen door dit gedoe.


Los van dit, de manipulaties en het niet serieus nemen van mijn punten die ik aankaart en ook vaak gezegd heb dat ik zo niet meer verder wil worden niet gehoord en vaak aan de kant geschoven of ik word weer zodanig beïnvloed/gemanipuleerd dat ik weer een kans geef.
Weer grens verleggen dus
Al ben ik continue duidelijk erover dat het stopt, word ik nog een soort van uitgelachen ook van "je kunt me toch niet op straat gooien" "je bent niets zonder mij" "ik ga niet weg"
Het liegen van haar over situaties thuis en dat ik dan van schoonouders een heel verdraaid verhaal krijg en dat zij hun overtuigd heeft over dat ik weer de boosdoener was en het liet escaleren en zij mij partijdig gaan lastigvallen met eenzijdige informatie is ook voor mij onbegrijpelijk.

Ze is vanaf vandaag 2 weken op vakantie alleen.
Dit zie ik als kans om tot mezelf te komen en eerlijk te gaan kijken wat ik wil en nodig heb.
Ik ben vandaag toch op de conclusie gekomen dat het beter is voor mijn gezondheid dat ik het beëindig.
Maar... Nu komen de herinneringen, gevoelens en pijn naar voren waardoor ik nog hoop blijft houden dat het goed komt. Maar dit pad heb ik al vaker gelopen door het toch weer te proberen en dit loopt altijd slecht af. Ik heb dus nog maar één keuze en dat is voor mijzelf kiezen, hoe pijnlijk en jammer het ook is.

Het probleem wat ik heb is dat ik niet aan mezelf kan werken want zij neemt (on)bewust alle capaciteiten die ik beschik af door het dagelijkse stennis wat we hebben en dit gaat al zo lang door dat ik al te lang stil sta en niet ben waar ik wil zijn. De focus is weg, ik ben verwijderd van mezelf en trek dit echt niet langer meer.
Alle energie die zij van me vraagt wat duidelijk ook niet genoeg is voor haar door mijn tekortkomingen is het ook voor mij duidelijk dat we het hierom beter kunnen laten gaan.

Het is onmogelijk voor mij (en ik denk ook van haar) om op ons zelf te focussen en de problematiek die wij ervaren op te lossen zolang we niet apart wonen en of de relatie word gestopt.

Toch doet het enorm veel sinds ik hier echt een streep achter wil zetten.
Twijfels borrelen op, door de goede herinneringen, leuke momenten en bijzondere momenten.
Ik heb nog nooit zoveel gehuild in 10 jaar omdat ik het eigenlijk niet wil, maar weet dat het niet anders meer kan. Dit word of een delict voor mij, zij verwond. Of ik ga ten onder aan m'n eigen gedrag.

Na haar vakantie zal het erop uitlopen dat ik waarschijnlijk onder druk gezet ga worden door haar ouders en haarzelf om haar niet de woning uit te zetten. Jammer voor haar/hun want dat gaat gebeuren. Al moet de politie komen.
De verantwoordelijkheid word ook iedere keer bij mij gelegd dat ze geen alternatief heeft om te slapen/wonen. Maar d'r ouders hebben een groot genoeg huis dus dat zoeken ze zelf maar uit waar zij gaat verblijven, is mijn probleem ook helemaal niet maar ze laten mij iedere keer het gevoel krijgen alsof het wèl zo is.

Heeft iemand ervaring/tips waarmee ik kan praten in PM over hoe ermee te leren omgaan.
Klik om te vergroten...
Heb zelf ook ervaring(en) met zulke situaties en weet hoe lastig dit kan zijn omdat je veel van de persoon houdt maar niet van zijn (haar) acties. Op het punt wanneer het al meerdere keren is besproken en niks mee word gedaan + jij ziet dat je er zelf door achteruit gaat en beïnvloed word, is het echt even tijd om aan jezelf te denken en aan je toekomst. Wat je kan proberen is, jou dubio bespreekbaar maken en kijken hoe zij er op reageert. Misschien denkt ze wel hetzelfde over het uit elkaar gaan. Mensen met borderline etc kunnen vaak hun gevoelens niet uiten en of liegen ze over hun echte gevoelens.

Ik hoop dat het goed komt en je even goed gaat nadenken en voor jezelf kiest. Als je nog vragen hebt of andere dingen kan je appen😎
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ei-Salade zei:
Weet even niet meer wat ik wil en moet doen.
Er zijn namelijk ook wat dingen waarvoor ik het nog eens wil proberen maar aan de andere kant besef ik ook dat het waarschijnlijk toch niet lang op een manier gaat waardoor ik me kan aarde in m'n woning en voortdurend geconfronteerd ga worden met achterlijk gedrag.
Klik om te vergroten...
Als je wilt zijn er áltijd dingen, redenen te bedenken om ermee door te gaan.

Ik herken dat goed van een vorige relatie: ook het zeker weten dat er weer achterlijk gedrag zal komen. Maar zolang je dat allemaal goed wílt praten, zul je dat ook kunnen. Of dat ook slim is? Daar weet je denk ik zelf het antwoord wel op.

Ei-Salade zei:
Is liefde gewoon niet iets wat op en neer gaat en ik me maar even door de dip moet trekken?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit dus je hoofd is die probeert te rechtvaardigen ermee door te gaan.

Tuurlijk, het klopt wel: (het gevoel van) liefde gaat altijd op en neer. Dat is opzich waar. Maar is dat een rechtvaardiging van doorgaan met een relatie die écht toxisch is? Als iemand die in zo'n relatie zat zeg ik zelf: nee.

Maar dat moet je natuurlijk voor jezelf tegenover elkaar leggen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ei-Salade zei:
Het is uitgepraat en hebben aantal stappen meegenomen op papier hoe en wat voor ons belangrijk is.
Klik om te vergroten...

Fijn om te horen dat er ruimte is geweest voor het gesprek, en dat je al dingen op papier hebt gezet.

Ei-Salade zei:
het viel wel pijnlijk bij haar uiteraard maar zij ziet ook in dat het gewoon ongezond is en begrijpt mijn keuze en gaan we ons best doen hiermee de tijd door te komen tot er een woning is.
Klik om te vergroten...

Goed om te zien dat zij het ook in ziet.
Ben benieuwd, en ik hoop het voor jullie van harte, dat het samenleven nu wel goed gaat tot ze wat anders heeft gevonden.

Allebei een eigen slaapkamer nu?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deadwing zei:
Lijkt me nog niet zo eenvoudig om in deze tijd van ernstige woningnood snel onderdak te vinden. Maar ik weet niet hoe dat werkt bij de daklozen opvang.
Klik om te vergroten...
Dat werkt juist in deze periode zo, is de snelste weg. Binnen twee jaar heb je een eigen huis en binnen zes maanden eigen kamer of studio.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ei-Salade zei:
Het is uitgepraat en hebben aantal stappen meegenomen op papier hoe en wat voor ons belangrijk is.
We zijn huisgenoten nu, het viel wel pijnlijk bij haar uiteraard maar zij ziet ook in dat het gewoon ongezond is en begrijpt mijn keuze en gaan we ons best doen hiermee de tijd door te komen tot er een woning is.

Het is even niet anders.
Wel duidelijk geweest dat ik het huis niet achterlaat en dus zelf ook niet ga reageren op woningen.
Klik om te vergroten...
Hebben jullie, of zij, een plan om haar zo snel mogelijk eigen onderdak te krijgen? Is erg lastig nu op de reguliere wijze.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
met alles gelezen te hebben ben ik benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen in de komende tijd
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ei-Salade zei:
Ik ben het allemaal eens met dat ik niet verantwoordelijk ben.

En ja, m'n spanning stijgt wel. Vooral onbewust, merk dat ik vandaag namelijk veel alcohol heb gekocht, en mij kennende gaat dit op
Klik om te vergroten...
Mijn advies in deze zeer moeilijke situatie is om zo lang mogelijk niet aan die alcohol te beginnen!!
Alcohol lost nooit iets op, je krijgt alleen maar ellende die als een boemerang weer terugkomt na een schijnbare verlichting van de problemen.....blijf in vredesnaam van de drank af!
Het is erg belangrijk om nuchter de problemen aan te vechten.
Onder invloed zijn maakt dat je fouten kunt gaan maken die je niet meer kunt herstellen en dat je met een rotgevoel straks achter moet blijven...
Niet doen dus!
Je moet nu geen middelen gebruiken !
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoe gaat het nu?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#16
Binnenkort schrijf ik update.
Nu geen plek voor in het hoofd om het goed te kunnen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Daar ben ik ook benieuwd naar
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ei-Salade zei:
Binnenkort schrijf ik update.
Nu geen plek voor in het hoofd om het goed te kunnen.
Klik om te vergroten...
Cliffhanger
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ei-Salade zei:
Binnenkort schrijf ik update.
Nu geen plek voor in het hoofd om het goed te kunnen.
Klik om te vergroten...
Alle sterkte toegewenst, je zit in een moeilijke situatie....
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik weet niet goed waar en hoe ik beginnen moet.
We leven nu als huisgenoten zoals een studentenhuis, wèl nog fysieke affectie maar verder houd ik het op afstand.
Ook omdat ik dit nodig heb om verder te gaan en het in de hand te houden.

Het is heel erg lastig op deze manier en kan even niet in woorden brengen hoe en wat. Het is best ingewikkeld, los hiervan gaat het wel prima.
Veel minder contact en meer rust.

Kan het kort zeggen : alles is zo dubbel.
Min en plus, oppassen dat m'n hoofd in de wolken gaat lopen.
Heb wel hoop dat het goed gaat komen als ik deze afstand houd
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."