Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBier leren drinken onzin?

Bier leren drinken onzin?

46 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ondanks dat we soms kleine meningsverschillen hebben kan je wel op mijn stem rekenen hoor smartie :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zei toch niet dat jij de ander was :P
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Er zijn ook dingen die je moet ''leren eten''. Er zijn zat mensen die af en toe eens een pilsje nemen voor de smaak, als verfrissing voor een harde week werken tikken ze op een zaterdag er 2 weg. Dan is het bij lange na nog geen verslaving. Net als bepaalde whiskeys proef je pas na een keer of 2 de uitgebreide smaak ervan .
m
maxdw1212Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zit al een tijd met een vraag in me hoofd, namelijk. Lussen mensen die eerst geen bier drinken wel eigenlijk echt bier? Mij is altijd verteld dat je het moet leren drinken en naarmate je dit vaker doet, er van gaat houden. Mij lijkt dit gewoon een begin van een alcohol verslaving. Want een biertje vind ik alleen lekker vanwege de kalmerende werking erna. Maar van alle 100 (misschien wel meer) biertjes die ik in mijn leven heb gedronken, heeft er geen 1 goed gesmaakt. Ik denk altijd dat je het gewoon van het begin al lekker moet vinden om het echt lekker te vinden. Is dit eigenlijk waar of smaakt bier echt beter naarmate je het vaker drinkt? Ik ben ook nooit een zuiplap geweest omdat ik alcohol toch als een hard drugs behandel.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#5
maxdw1212 zei:
Ik denk altijd dat je het gewoon van het begin al lekker moet vinden om het echt lekker te vinden. Is dit eigenlijk waar of smaakt bier echt beter naarmate je het vaker drinkt?
Klik om te vergroten...

Het punt is dat als je bier gaat drinken je het(meestal) gaat associëren met plezier. Sommige mensen vinden het echt niet lekker, hoeveel ze het ook drinken. Ik vond het in het begin ook niet lekker, maar ik dronk altijd op gelegenheden. Daarna ben ik bier gaan associëren met plezier, en nu drink ik graag een biertje bij het eten. Maar als je het echt niet lekker vind, waarom zou je het dan drinken?

SchilDpadDo zei:
Net als bepaalde whiskeys proef je pas na een keer of 2 de uitgebreide smaak ervan
Klik om te vergroten...
Klopt als een bus, whiskey is echt lekker als je het leert waarderen ^^
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb op school geleerd dat kinderen bitter eten niet lekker vinden omdat die smaakpapillen nog niet goed ontwikkeld zijn oid. Vandaar dat kinderen vaak moeite hebben met spruitjes, spinazie en andere groente en dat echt moeten leren eten. Bier is ook bitter. Dus dat is voor mij eigenlijk de meest logische link om te leggen wat betreft bier leren drinken...?
Bitter is ook een gekke smaak natuurlijk, volgens mij zijn de meeste dingen waaraan je moet wennen qua smaak ook bitter. Of smaakloze dingen. Zoals champignon, aubergine of courgette, vond ik vroeger ook naar niks smaken maar nu vind ik het heerlijk. Of sushi, dat lustten ook veel mensen niet terwijl het eigenlijk weinig smaak heeft.

In ieder geval: ik vind bier leren drinken geen onzin. En associëren met plezier (@Pandan) volgens mij hoeft dat niet. Ik heb bier ook leren drinken omdat ik een arme sloeber was en dat het goedkoopst was met uitgaan toen ik 18 was, haha. Maar ik drink niet echt vaak, veel mensen nemen een drankje bij het eten of na een lange dag werken maar ik heb dat niet zo, alleen met stappen eigenlijk. Wel soms als het heeeeel warm weer is en ik op een terassje zit, dan vind ik bier wel veel verkoelender en lekkerder dan wijn (ik drink meestal wijn).
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
En @topicstarter volgens mij vindt je het gewoon echt niet lekker. Waarom drink je dan geen andere alcoholische drank die je wel lekker vindt? Vriendin van mij heeft het ook vaak zat geprobeerd en leren drinken helpt ook bij haar niet, ze vindt het echt vies gewoon en blijft ook zo.

En drinken voor het effect vind ik niet meer dan logisch, andere drugs neem je tenslotte ook alleen voor het effect en niet omdat dat scherpe gevoel in je neus nou zo ontzettend lekker is.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#8
^ maar na 1 pils/wijnglas voel je nog echt geen effect. Dus waarom drinken dan massa's mensen slechts 1 pils. Domweg omdat het lekker is, buiten het hele effect om .

In bier zit ook zo verschrikkelijk veel verschil qua smaak. Een blond bier kan heerlijk fris op een lentedag , terwijl een donker pils het heerlijk in de regenachtige dagen doet. Nog niet eens te spreken over de lente/herfst bocks. Zo kan een ''kanon bier'' ook heerlijk zijn tijdens de zwaardere dagen na het werken om vervolgens snel het bed in te duiken. Een Jupiler is bijvoorbeeld uitstekend voor tussendoor een aantal weg te tikken zonder al te veel last van te krijgen maar wel veel smaak. Amstel, heineken, brand bier is just for the sake of beer. En Hertog Jan is voor chauvinistische Limburgers die ergens wel verstand van bier hebben. Corona's zijn heerlijk in het zonnetje met een schijfje citroen eruit stekend. Breek me de bek nog niet open over Dubbels en Trippel gebrouwen bieren en ga zo maar door.

Bier is om van te genieten, en sommige hou je van, anderen niet. Bavaria is net paardenzeik en bij AH huismerk bier staat me het huilen nader dan het lachen. Zelfde als bepaalde producten met eten, het is maar net de bereidingswijze of je het lekker vind of niet.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja ik zei ook niet dat drinken omdat je het echt lekker vindt daarmee níet logisch is. Maar soms doen mensen zo van, 'het is echt dom als je drinkt om dronken te worden'. Dat vind ik dus niet.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#10
ZERO- zei:
'het is echt dom als je drinkt om dronken te worden'. Dat vind ik dus niet.
Klik om te vergroten...

True that.

Maar daarvoor is wodka een beter alternatief. Moeilijk naar binnen te krijgen , maar na een 250ml liggen er al genoeg plat.
M
MadbadgerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als kind ligt uw smaakpatroon nog volledig anders. Zo zullen vele kleine kinderen geen witloof lusten. Omdat dergelijke smaken voor hen instinctief ervaren worden als zijnde giftig o.a.
En bier is een smaak die daar enigszins aan gelinkt is.

Veel heeft natuurlijk ook opvoeding te maken, het eetpatroon van het gezin, tv (bvb: samson lust ook geen spruitjes, bah vies), enz.

Maar zonder in kastjes te willen denken, zit het een beetje in onze cultuur ingebakken. Zo zullen mannen rapper geacht worden bier te drinken, en vrouw het niet te lusten. Zo zie ik de meeste vrouwen witte wijntjes, cava of cocktails drinken, in het "beste" geval een kriek. Een lesbiënne van het mannelijke type zal al rapper bier drinken en een vrouwelijke homo de vrouwendrankjes. De uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.

Dus als jonge kerel, zal je al rap wel eens een pintje drinken. Maar de meesten vinden het dan echt niet lekker. Maar bij mij persoonlijk had ik er na een tijdje echt wel eens zin in. En zeker niet om te drinken in het algemeen, maar dan echt in een pint (de smaak). Is bovendien ook iets dat bij de goedkopere dranken (vooral vroeger dan :P) gerekend wordt, dus om uit te gaan, kom je al rap bij wijn-bier, kriek, cola of water uit als jongeling(e) met bescheiden budget.

Natuurlijk associeer je het op de duur met gerechten, bvb frieten/patat met een pint enz
Al smaakt voor mij dan nog altijd een cola het best.

Bier heeft ook een rijke geschiedenis, net als dranken als whiskey, wijn, rum, gin, ...
Dus voor mij is het zelfs een passie om altijd eens iets nieuws te proeven.

Maar echt aanleren om het te lusten, lijkt mij niet zo. En dan drink je toch gewoon wat je lust?
Al lusten vele vrouwen het niet op vooroordelen en verwachtingspatroon, want er is zo een diversiteit, dat iedereen wel iets zal lusten. Al zeggen de meeste vrouwen dan wel: 'ja maar, alleen die geur al en dat schuim ...'. Deze zijn moeilijk te bekeren. :grin:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben zelf ook geen bier drinker, vind t niet echt lekker smaken. En eerlijk is eerlijk, ook ik drink vooral voor de werking en niet voor de smaak. Ben daarom zelf uiteindelijk bij Martini terecht gekomen, is wel veel sterker dan bier, kan er dus minder van drinken. Maar, drink dit dan wel echt met smaak. Ieder heeft zo zijn favoriete drankje. tevens moet ik altijd van bier zo plassen, blijf naar de wc lopen na t tweede biertje. echt waardeloos.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
leveldesigner zei:
tevens moet ik altijd van bier zo plassen, blijf naar de wc lopen na t tweede biertje. echt waardeloos.
Klik om te vergroten...
Sommigen mensen hebben daar inderdaad veel last van , een ander weer niet. Maf eigenlijk. Ik moet pas na een bier of 6, maar dan om de 3 a 4 pils toch echt wel . Daarom, sterke drank is meer mijn ding, sneller effect met minder gezeik.

Neemt niet weg dat ik heel erg kan genieten van het juiste pilsje bij het juiste gerecht/tijdstip/omstandigheden . Ik moet er op mezelf voor letten dat het niet doorslaat. Maar na een dag school in de zomer, is niets lekkerder als een blond pilsje :hearteyes:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb sterke drank daarom geprobeert (om maar niet aan de pils te hoeven).
Maar dit ging me veels te hard, (had na een paar weken steken in mijn lever, dus dan weet je wel hoe laat of t is). Ben na wat omzwervingen via wijn, likeuren, etc uiteindelijk terecht gekomen bij Martini, en dit is nu alweer jaren mijn vaste drankje. Ook wel oppassen want veel ervan drinken is er niet bij, 11%, dus dat gaat ook wel hard. Niet zo dat mijn lever weer opspeelt, maar voor je t weet stap je opeens mis wanneer je van je barkruk afstapt, hahaha.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Net als in bieren, hebben ook sterke dranken ieder hun specifieke omstandigheid. Zo kan je ook whiskey's helemaal ontleden en per situatie een geschikte variant vinden. Maar ook daarvoor geld dat je het moet leren drinken. De 1e keer whiskey ging ik zo wat over mijn nek. Totdat je daadwerkelijk eens gaat proeven, en vanuit daar verschillende smaken erin ontdekt. Een houtige smaak, of juist een fruitige. Een rokerige kan ook zeer aangenaam zijn.

Tijdje geleden aanwezig mogen zijn bij een whiskey proeverij, waar ze alleen hele exclusieve whiskeys hadden. Dan pas ontdek je hoeveel verschil en divers een drankje kan zijn. (dan kom je er ook achter hoe smerig Jack Daniels is). Maar ontdek je ook dat een goede whiskey echt niet duur hoeft te zijn. Jameson is een uitstekende whiskey om mee te beginnen. Een soepele whiskey en een hele herkenbare 'basis' smaak.

Maar zo geld dit ook voor bieren zoals ik al eerder zei. Vaak gieten we maar gewoon naar binnen, proeven maar amper.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Daar heb je helemaal gelijk in SchildPaddo!
Zelf heb ik eens mij mogen bezatten met een hele oude, dure Wiskey. Die fles scheen dik 200 euro te kosten. Met een vriend dronk ik de fles leeg en het was een zalige drank, als honing zo zacht. En, wat me nog het meest verbaasde was dat ik de volgende dag geen enkel kater had, zelfs niet een beetje. En dat terwijl ik die zeker had gehad met gewone winkey.
heb sindsdien altijd het idee gehad dat wanneer men echt goede dure dranken drinkt men haast niet of helemaal geen kater eraan over houdt. Heb later ook nog eens een andere zeer dure drank met die maat gedronken (hij was een echte liefhebber zeg maar) en opnieuw, geen enkel kater de dag erna. Ben vergeten wat dat voor drank was, meen dat het een zeer oude dure port was maar kan me vergissen. Opnieuw, heel lekker en geen hoofdpijn daarna.
T
TrippieStonieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb vroeger zelf veel gedronken(drink nu niks meer)
Maar bier heb ik raar genoeg altijd al goor gevonden, ook na meerdere merken geprobeerd te hebben
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bier drink ik meestal in het begin vond het ik het niet zo lekker maar je leert het wel drinken en als je toch al wat zat bent is het lekker.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik vond mijn eerste biertje stiekem zo lekker dat ik gelijk verkocht was. Dat hebben best veel mensen hier zelfs?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Oh ik vond het ook heerlijk vanaf de eerste druppel. Ik drink bier zéker niet alleen voor het effect, meestal juist voor de smaak. In mijn alcoholvrije maand drink ik regelmatig een alcoholvrij biertje, vooral als het mooi weer is. Yummmm

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."