Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijstandsuitkering?

Bijstandsuitkering?

106 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
Ik zeg het niet graag. Maar er bestaat een zéér grote kans dat je dat moet toelichten door de frequentie waarin je hebt besteld!

In hoeverre ze hier je uitkering kunnen korten, ben ik niet bekend mee. Zou echter wel oppassen met aankopen in de toekomst.

Waarvoor ga je de bijstand in, als ik vragen mag?
M
MR_CHIPLid
dan moet je nog maar hopen dat je bij een bijstandsuitkering wordt uitgesloten van sollicitatieplicht dat gaan ze allemaal beoordelen
ik heb vanaf mijn 18de tot mijn 25ste bijstand gehad en sinds 1 jaar nu wajong
E
EscapeLid
Hoihoi,

Gestopt met mijn studie. Al poosje geen studiefinancering meer en mijn ouders willen stoppen met bijdragen.
Heeft iemand hier ervaring met (de aanvraag van) een bijstandsuitkering?

Ik ben deze momenteel aan het aanvragen (gemeente Groningen).
Mijn bankafschriften van de laatste 3 maanden zijn hierbij verstuurd. Ik heb begrepen dat ze bij de gemeente over opvallende dingen gaan vragen. Heeft iemand anders dit ook gehad?

Waar ik me zorgen over maak is het volgende: ik heb per maand zo'n 7 á 10 afschrijvingen van ongeveer €60 per keer (ja, ik weet het, bakken met geld, heb m'n spaargeld zo goed als op). Ik heb hier Research Chemicals van gekocht (dus wel 'legaal'). Hoe groot is de kans dat ik dit moet toelichten?

Verder: de afschrijvingen zijn gedaan met een ambigieuze naam. Als je het op Google opzoekt krijg je webshops voor fitness/sportapparatuur. Via het rekeningnummer vind je niks, alleen het betaalplatform.

Enig advies?
P.S.: ik weet het, ik moet mijn gebruik minderen, maar dat is een ander verhaal.
E
EscapeLid
MetalGuy zei:
Ik zeg het niet graag. Maar er bestaat een zéér grote kans dat je dat moet toelichten door de frequentie waarin je hebt besteld!

In hoeverre ze hier je uitkering kunnen korten, ben ik niet bekend mee. Zou echter wel oppassen met aankopen in de toekomst.

Waarvoor ga je de bijstand in, als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...
Dank je voor je reactie.
Dat verwacht ik inderdaad zelf ook... beetje zorgwekkend. Heb de neiging om er eerlijk over te zijn, maar het lijkt me wel problematisch.

Heb het topic bijgewerkt, maar: ik ben gestopt met mijn studie. Dus geen studiefinanciering en mijn ouders willen eigenlijk niet meer bijdragen.
Solliciteren gaat lastig i.v.m. met depressies en (waarschijnlijk) autistic burnout.
N
N3K0Lid
Ben je bezig met hulpverlening?
Ben je toevallig al bij GGZ enof iets anders in beeld?

De Gemeente word meestal blij als ze zien/weten dat je aan jezelf werkt.
Ook helpt dat, zodat hun zien hoe erg het gaat en dat werken nu niet lukt.

Als ze jou een WWB (Wet werken bijstand) toekennen krijg je gewoon 1 bedrag per maand ( kun je vast vinden opde site vande gemeente zijn bedragen die vast staan)

Tenzij je een inkomen hebt van iets. (b.v partime baan ofzo hoe dat met studiefinanciering enzo werkt weet ik niet.) ((Je krijgt waarschijnlijk aanvullend tot bijstandniveau)

Enof als je thuis woont. ( krijg je wat passend is voor iemand die thuis woont)

Spaargeld//bezittingen mag tot een X bedrag.

Die 60x7 (420€) per maand kunnen ze wel naar vragen. (Maar misschien ook niet omdat het over je eigen geld gaat en daar mag je mee doen wat je wilt)

Zodra je op gesprek moet komen zou ik er gewoon eerlijk over zijn als ze er naar vragen. En dat je bezig bent met hulp daarvoor. (GGZ//Verslavingszorg//etc)
_
_shikantazaLid
Escape zei:
Hoihoi,

Gestopt met mijn studie. Al poosje geen studiefinancering meer en mijn ouders willen stoppen stoppen met bijdragen.
Heeft iemand hier ervaring met (de aanvraag van) een bijstandsuitkering?

Ik ben deze momenteel aan het aanvragen (gemeente Groningen).
Mijn bankafschriften van de laatste 3 maanden zijn hierbij verstuurd. Ik heb begrepen dat ze bij de gemeente over opvallende dingen gaan vragen. Heeft iemand anders dit ook gehad?

Waar ik me zorgen over maak is het volgende: ik heb per maand zo'n 7 á 10 afschrijvingen van ongeveer €60 per keer (ja, ik weet het, bakken met geld, heb m'n spaargeld zo goed als op). Ik heb hier Research Chemicals van gekocht (dus wel 'legaal'). Hoe groot is de kans dat ik dit moet toelichten?

Verder: de afschrijvingen zijn gedaan met een ambigieuze naam. Als je het op Google opzoekt krijg je webshops voor fitness/sportapparatuur. Via het rekeningnummer vind je niks, alleen het betaalplatform.

Enig advies?
P.S.: ik weet het, ik moet mijn gebruik minderen, maar dat is een ander verhaal.
Klik om te vergroten...
Ga eens bij je huisarts langs voor verslavingshulp. Mocht je dan vragen krijgen over de RC bestellingen (wat mij sterk lijkt) dan heb je in ieder geval een goed verhaal.
a
annihilationLid
Gewoon zeggen naar de hoeren geweest. 🙈
O
OtherShoreLid
Heb je nooit een bijbaantje gehad? Want dan is WW misschien een optie. Over het algemeen is dat een stuk aangenamer dan de bijstand.

De bijstand garandeert een bestaansminimum voor mensen die geen inkomen hebben. In principe wordt je niet uitgesloten omdat je in het verleden onverstandig met je geld omging.
O
OtherShoreLid
N3K0 zei:
Bijstand is echt prima hoor. 😇
Klik om te vergroten...
Ligt er ook een beetje aan wat ze van je vragen, toch? De sollicitatieplicht in de bijstand is normaal gesproken behoorlijk pittig. De WW komt dan met minder verplichtingen en meer geld. Maar je moet er wel voor in aanmerking komen.
N
N3K0Lid
OtherShore zei:
Heb je nooit een bijbaantje gehad? Want dan is WW misschien een optie. Over het algemeen is dat een stuk aangenamer dan de bijstand.

De bijstand garandeert een bestaansminimum voor mensen die geen inkomen hebben. In principe wordt je niet uitgesloten omdat je in het verleden onverstandig met je geld omging.
Klik om te vergroten...
Bijstand is echt prima hoor. 😇
M
MR_CHIPLid
tussen bijstand en uwv zit wel verschil ja voor het aanvragen van in mijn geval de wajong waren ze heel streng met wat ze allemaal wilde weten tov de sociale dienst drechtsteden bijv
E
EscapeLid
BelowTheFlow zei:
@Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ?

Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?
Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ?

Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.

Een sociaal vangnet is goed. Mijn suggestie: gebruik het als trampoline !
Klik om te vergroten...

Nee, het lijkt me niet dat ik levenslang 100% arbeidsongeschikt ben. (Deels) Arbeidsongeschikt zijn is dacht ik een eis die ze stellen voor de Wajong, dus niet de bijstand die nu aangevraagd wordt.

Zou ook niet zeggen dat ik de moed heb opgegeven, wel dat ik hulp nodig heb met het vinden van de juiste weg
M
MR_CHIPLid
sorry dat ik grotendeels advies geef vanuit het uwv en mijn wajong ik heb immers ook een participatiebijstandsuitkering gehad zal proberen mijn antwoorden daarop aan te passen
T
TorchicLid
Escape zei:
Zou ook niet zeggen dat ik de moed heb opgegeven, wel dat ik hulp nodig heb met het vinden van de juiste weg
Klik om te vergroten...
En als je om hard aan jezelf te werken daar tijdelijk een bijstandsuitkering voor nodig hebt is dat heel begrijpelijk. Je hebt dan even minder financiële zorgen en kun je je volledig richten op je herstel.

Het is een ander verhaal als je in de bijstand wil zodat je niet meer hoeft te werken en liever lui dan moe bent.
M
MR_CHIPLid
Torchic zei:
En als je om hard aan jezelf te werken daar tijdelijk een bijstandsuitkering voor nodig hebt is dat heel begrijpelijk. Je hebt dan even minder financiële zorgen en kun je je volledig richten op je herstel.

Het is een ander verhaal als je in de bijstand wil zodat je niet meer hoeft te werken en liever lui dan moe bent.
Klik om te vergroten...
misschien komt mijn love emoji wat raar over maar kan het niet meer dan eens zijn met de tekst eronder , liever lui dan moe, en dat je vooral de tijd moet krijgen om aan jezelf te werken
E
EscapeLid
MR_CHIP zei:
sorry dat ik grotendeels advies geef vanuit het uwv en mijn wajong ik heb immers ook een participatiebijstandsuitkering gehad zal proberen mijn antwoorden daarop aan te passen
Klik om te vergroten...
Hey, dankjewel voor het advies en het delen van je ervaringen hoor!
B
BrieMetDeBrilLid
Heb zelf ook aantal maanden bijstand gehad. Hoop er nooit meer in te verkeren. Ik moest zelfs bedragen van 0.50€ verantwoorden. En inderdaad, de sollicitatieplicht is echt best vervelend wanneer je rust nodig hebt voor herstel.

Maar het is zeker beter dan zonder inkomen zitten. Dat had ik 4 maanden, schulden erbij en nauwelijks eten. Als ik eten kon kopen was dat dus van "donaties" van kennissen. Dat waren namelijk ook de 0.50€ overboekingen die ik moest verantwoorden later.

Hopelijk vind je je weg snel en kun je via het UWV hulp krijgen om een passende baan te vinden.
D
DraaimiddelLid
Bij mij konden ze ook zien dat er meerdere keren per maand €100 werd gepind voordat ik mijn bijstand ging aanvragen, maar daar hadden ze nooit wat van gezegd of gevraagd. Ik kreeg bijstand zonder sollicitatieplicht. Maar ik zou de bijstand niet aanvragen zodat je meer te besteden hebt aan drugs.

Bij het UWV hebben ze er ook nooit om gevraagd.
C
CasrusLid
BelowTheFlow zei:
@Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ?

Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?
Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ?

Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.

Een sociaal vangnet is goed. Mijn suggestie: gebruik het als trampoline !
Klik om te vergroten...

Heb door de jaren heen het meeste voor uitzendbureaus gewerkt.

Als je het goed doet heb je bijna meteen werk.
En als je eenmaal fulltime gewerkt hebt geven je ze de volgende baan ook véél makkelijker.

Het UWV ken ik, maar uitzendbureaus waren effectievere werkgevers.

De Sociale Dienst lijkt mij vreselijk. Bekenden die daar kwamen werden aan de meest rigoureuze controles blootgesteld en af en toe besloot onze toenmalige regering om langdurig werklozen te korten op hun uitkering, om ze aan het werk te krijgen... dat werkte natuurlijk voor geen meter.

Ik zou me nu inschrijven bij het UWV en een paar uitzendbureaus.
a
annihilationLid
Hoeveel krijg je als je in de bijstand zit?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."