Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijstandsuitkering?

Bijstandsuitkering?

106 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
OtherShore zei:
Ligt er ook een beetje aan wat ze van je vragen, toch? De sollicitatieplicht in de bijstand is normaal gesproken behoorlijk pittig. De WW komt dan met minder verplichtingen en meer geld. Maar je moet er wel voor in aanmerking komen.
Klik om te vergroten...
Ik heb weinig tot geen last gehad van de sollicitatieplicht omdat ik toen ik aan kwam waaien bij de gemeente. Alleen int begin bij de aanvraag. (Dit was 10 jaar geleden)
Daarna kreeg ik een vrijstelling van de sollicitatieplicht. (Omdat ik toen bezig was bij GGZ)

Nu heb ik inmiddels een partime baan en krijg ik mijn uitkering aanvullend.

Escape zei:
Ik ben bij het WIJ-team geweest afgelopen week en daar werd eigenlijk meteen aangegeven dat we het beste bijstand aan konden vragen.
Klik om te vergroten...
Goed dat hun er ook zijn die weten dan hoe het gaat en ik denk als hun je adviesen om er 1tje aante vragen dat het dan wel goed komt met de uitkering.

Als je een beetje een goeie klik hebt met je wij contact persoon en die weet van iets meer (b.v je ggz traject) kan je hem/haar altijd mee vragen naar een eventueel gesprek bij de gemeente.

Wees niet bang om je kwetsbaar opte stellen.
Mij heeft dat erg geholpen ookal was dat niet makkelijk.

Heel veel succes ❤❤🙏🏻🙏🏻
E
EscapeLid
N3K0 zei:
Ik heb weinig tot geen last gehad van de sollicitatieplicht omdat ik toen ik aan kwam waaien bij de gemeente. Alleen int begin bij de aanvraag. (Dit was 10 jaar geleden)
Daarna kreeg ik een vrijstelling van de sollicitatieplicht. (Omdat ik toen bezig was bij GGZ)

Nu heb ik inmiddels een partime baan en krijg ik mijn uitkering aanvullend.

Goed dat hun er ook zijn die weten dan hoe het gaat en ik denk als hun je adviesen om er 1tje aante vragen dat het dan wel goed komt met de uitkering.

Als je een beetje een goeie klik hebt met je wij contact persoon en die weet van iets meer (b.v je ggz traject) kan je hem/haar altijd mee vragen naar een eventueel gesprek bij de gemeente.

Wees niet bang om je kwetsbaar opte stellen.
Mij heeft dat erg geholpen ookal was dat niet makkelijk.

Heel veel succes ❤❤🙏🏻🙏🏻
Klik om te vergroten...
dankjewel ❤❤❤
N
Neo-ShulginistLid
Ik vind het eerlijk gezegd wel een lastige spagaat hoor: wel of niet eerlijk zijn over legale drugsaankopen tegen het UWV. Voor je het weet sta je op een verdachten-lijstje (en wordt die informatie gedeeld met andere overheidsinstanties). Maar oneerlijk zijn bij een bijstandsuitkering kan ertoe leiden dat de bijstand later wordt ingetrokken. Misschien kan je even kort juridisch advies inwinnen bij een sociaal advocaat? Dat kan soms net handig zijn, want advocaten weten vaak heel precies wat je wel en niet kunt zeggen. De truc is dus eerlijk genoeg zijn om een bevredigend antwoord te geven maar vaag genoeg om verder niks weg te geven. Maar daarvoor moet je dus wel heel precies weten wat je wel en niet kan maken.
S
SpyroLid
Ik zit in de ziektewet door verschillende redenen.

Bij mij weet het UWV wel van mijn gebruik af en ondervind daar geen nadelen aan. Maar ik moest dan ook alles op tafel gooien bij de bedrijfsarts arts van het UWV.

Maar het is inderdaad een lastige keuze die je moet maken… Ik vond het ook wel spannend om toe te geven. Maar heb echt geen negatieve ervaringen tot nu toe met het UWV gehad.
C
CasrusLid
Escape zei:
Enig advies?
P.S.: ik weet het, ik moet mijn gebruik minderen, maar dat is een ander verhaal.
Klik om te vergroten...

Ga werken. Altijd beter.
N
N3K0Lid
Neo-Shulginist zei:
Ik vind het eerlijk gezegd wel een lastige spagaat hoor: wel of niet eerlijk zijn over legale drugsaankopen tegen het UWV. Voor je het weet sta je op een verdachten-lijstje (en wordt die informatie gedeeld met andere overheidsinstanties). Maar oneerlijk zijn bij een bijstandsuitkering kan ertoe leiden dat de bijstand later wordt ingetrokken. Misschien kan je even kort juridisch advies inwinnen bij een sociaal advocaat? Dat kan soms net handig zijn, want advocaten weten vaak heel precies wat je wel en niet kunt zeggen. De truc is dus eerlijk genoeg zijn om een bevredigend antwoord te geven maar vaag genoeg om verder niks weg te geven. Maar daarvoor moet je dus wel heel precies weten wat je wel en niet kan maken.
Klik om te vergroten...
Dit is eigenlijk wel een heel slim idee. 🙏🏻🙏🏻

Bedoel ook niet echt van dat TS het zelf de uitgaven moet gaan verklaren bij de gemeente.

Ook staat bij de RekNaam een "fitness vendor" dus als ze er naar vragen ben je gewoon heel erg in to the fitness.
(En misschien gaan ze er wel helemaal niet naar vragen who knows)

En ook bij mij word 1x inde 3 jaar ofzo random om afschriften gevraagd en ik pin bestwel regelmatig mijn aankopen inde shoppa (100€ per maand)

Maar heb daar nooit iets over gehoord.
B
BelowTheFlowLid
@Escape, wat studeerde je voordat je stopte ?
Wat kun je er nu mee ? Sectorkennis en/of vaardigheden ?
C
CasrusLid
Ga naar het uitzendbureau.
E
EscapeLid
BelowTheFlow zei:
@Escape, wat studeerde je voordat je stopte ?
Wat kun je er nu mee ? Sectorkennis en/of vaardigheden ?
Klik om te vergroten...
Ik heb Biologie gestudeerd, hiervan heb ik een bachelordiploma. Universiteit. Was begonnen aan Informatica/Computing Science , deze niet afgerond. Wel vaardigheden qua programmeren etc.
O
OtherShoreLid
Ik heb het toch nog even opgezocht @Escape Je bent verplicht om bankafschriften in te leveren zodat bepaald kan worden of je recht hebt op bijstand. In principe zijn daarvoor alleen je inkomsten en saldo relevant (als je teveel spaargeld hebt krijg je ook geen bijstand). Je uitgaven zijn in principe niet relevant, behalve als daaruit blijkt dat je misschien meer geld of inkomsten hebt dan je doet voorkomen.

Door je bankafschriften in te leveren geef je een overheidsinstantie veel inzicht in je privéleven en ik begrijp dat dit ongemakkelijk is. Helaas kun je dit juridisch gezien niet weigeren (zie hier). Het kan zeker zo zijn dat degene die je aanvraag beoordeeld je ongemakkelijke vragen gaat stellen. Maar in principe geeft iedereen wel geld uit aan hobby’s en zoals je zelf al aangeeft zijn je rc uitgaven niet herkenbaar als rc uitgaven. Dat zal dus geen obstakel zijn voor het krijgen van bijstand. Het kan wel zijn dat giften van je ouders als inkomsten meegerekend worden.

De uitdaging voor jou lijkt me eerder om het UWV (edit: sociale dienst/gemeente) ervan te overtuigen dat je niet kunt werken. Want anders heb je te maken met een sollicitatieplicht (je moet een x aantal keer per maand solliciteren) en een arbeidsplicht (je moet aangeboden werk aannemen). Er is veel werk op dit moment, dus ze kunnen vanuit het UWV zomaar met een baan aankomen zetten en die moet je dan aannemen. Voor jou is dat nu niet haalbaar.

Voor een keuring bij ziekte moet je waarschijnlijk alles op tafel gooien. Ze krijgen zelfs toegang tot je medisch dossier. De vraag is dan altijd wel: hoe ben je ziek geworden en wat doe je daar nu aan? Drugsgebruik kan dan wel een dingetje zijn, vooral als je nog geen hulp gezocht hebt. Veel succes alvast!
Z
ZeehondLid
Is werken geen optie voor je?
Afleiding, sociale contacten, geld verdienen, betekenisvol zijn Etc.
S
Sniffle88Lid
Je moet idd veel kunnen verklaren en daar eerlijk over zijn als ze er achterkomen heb je een groter probleem. Maar das niet alleen bij de aanvraag he. Dat is ook als je erin zit ze mogen ten allen tijde vragen naar je afschriften en als jij verslaafd bent dan zullen die dus op je volgende afschriften ook gaan staan. Dus ja beter gewoon eerlijk zijn.
R
RelmuisLid
OtherShore zei:
De uitdaging voor jou lijkt me eerder om het UWV ervan te overtuigen dat je niet kunt werken.
Klik om te vergroten...
Hier zou ik me ook op richten.
In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende.
Volgende link gaat over bijstandsuitkering.

Request Rejected
S
SpyroLid
Relmuis zei:
Hier zou ik me ook op richten.
In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende.
Volgende link gaat over bijstandsuitkering.

Request Rejected
Klik om te vergroten...
Klopt niet helemaal. Voordat ik een gesprek had met überhaupt de bedrijfsarts, kreeg ik van het UWV zelf al een hele vragenlijst met echt heeeel veel bladzijdes. Daar mocht ik haarfijn uitleggen wat mijn lasten zijn op dit moment en wat voor behandelingen je gaat volgen. En ze hebben ook alles opgevraagd bij mijn huisarts.
R
RelmuisLid
Voor de duidelijkheid; ik ging uit van een bijstandsuitkering omdat TS dat noemde.
Of heb ik het verkeerd?
S
SpyroLid
Relmuis zei:
Voor de duidelijkheid; ik ging uit van een bijstandsuitkering omdat TS dat noemde.
Of heb ik het verkeerd?
Klik om te vergroten...
Aha, gaat dat bij het UWV (die afdeling) zo anders dan? Want volgens mij is het gewoon standaard documentatie.

Als het op een andere manier gaat, dan heb ik niets gezegd. 🤪
S
Sniffle88Lid
Bij bijstand kun je wel een zorg coordinator krijgen dan gaat alles iets makkelijker. Maar moet je dus wel kunnen laten zien dat je die nodig hebt.

Uwv weet ik niet meer is te lang terug.
N
N3K0Lid
Spyro zei:
Aha, gaat dat bij het UWV zo anders dan? Want volgens mij is het gewoon standaard documentatie.

Als het op een andere manier gaat, dan heb ik niets gezegd. 🤪
Klik om te vergroten...
Ik kan me niet meer herinneren dat ik een extra vragen formulier moest invullen en ze hebben bij mijn huisarts ( enof andere instanties) niks opgevraagd. (Bij het aanvragen van een wwb)

Is het bij UWV niet ook zo dat je ziek thuis zit vanuit werk. Ipv hoe TS het omschrijft.
S
Sniffle88Lid
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
Jeetje het zit je hoog.
Jaloezie?? Ik moet wel werken en das niet eerlijk dat haal ik hier uit.
Liever gehad dat er geen vangnet was geweest want dan geef je ook niet iets uit aan een ander?
Heb je dat gevoel ook bij verzekeringen.
Zijn zat mensen die toch ff een beetje jokken zodat ze iets meer als de dagwaarde van het kapotte / gestolen product krijgen.

je hebt een paar dwazen gezien die niet willen werken en het lijken als je rondkijkt misschien nog wel wat meer maar je hebt geen idee of die mensen niet een masker opzetten omdat ze liever niet vertellen wat er nu echt aan de hand is.

En misschien moet je een hoop brieven schrijven naar de 2e kamer en vragen waarom je als je het minimumloon verdiend soms net minder overhoud als in de bijstand. (Jaar of 6 -7terug in ieder geval.)

Van bijstand naar 40 uur werken bracht 30 euro minder per maand.
De tussentredes waren toen nog groter als nu met de toeslagen maar dit is voornamelijk door de kwijtscheldingen voor woz en rioolheffing wat een aardig bedrag is. Door de bijzondere bijstand, fietsvergoeding, cultuur en sport budget wat je in sommige gemeentes hebt net als een witgoed regeling.

Eigenlijk zou iedereen dus thuis moeten blijven zitten tot het gewoon eens veranderd. Dan heb je het grootste deel waar jij het over hebt misschien wel over de streep om weer aan het werk te gaan.
E
EscapeLid
dupont zei:
Balen man. Maar 't is allemaal tijdelijk. Het lijkt me wel slim om je verslaving aan te pakken. Je lijkt nog niet echt diep gezonken maar wie weet kun je wel de motivatie opbrengen ervoor. Als je je goed inzet bij een goede behandeling kun je heel veel winst behalen naast de winst dat je clean kunt worden.

Jij bent natuurlijk mij niet, maar ik worstelde mijn hele leven (40+ jaar) al met allerlei (sociale, faal)angsten, perfectionisme, pleasen, ontwijken, uitstellen, isoleren. Toen ik drugs ging gebruiken ging dat heel langzaam bergafwaarts, eindigend in een psychose - gevolg door allerlei medicatie omdat men dacht dat ik Bipolair was. Toen ik mijn rock bottom had, ben ik met volle overgave een behandeling aangegaan en bijna alle problemen zijn nu (16 maanden later) verdwenen, medicatie is volledig afgebouwd, ik voel me er goed met een heel leeg en helder hoofd, en ik heb nu nog zelden een chagrijnige dag zelf, zo goed is het geworden.

Maargoed, dat is mijn verhaal. Een wijs man of vrouw zei hier op 't forum iets van: eerst clean worden en herstellen van verslaving en dan pas de rest aanpakken. Als je in gebruik blijft wordt andere therapie ook niet snel wat namelijk. Je bent er niet echt bij als je gisteren tot diep in de nacht je neusje volgestopt hebt (even vanuit mijn situatie redenerend :wink:) Ere wie ere toekomt, ook voor mij klopte dit, achteraf gezien (ik was al jaren met semi-goede inzet met therapieën bezig maar verzweeg mijn drugsgebruik altijd).

Een moeilijk keus, maar uit mijn ervaring het overwegen meer dan waard.

Wat jouw pad ook gaat zijn, wees open en eerlijk en volg de suggesties op. Pas dan kun je echt groeien. Zet 'm op!
Klik om te vergroten...
Hey, bedankt voor je advies en het delen van je verhaal.

Vervelend dat je dit allemaal hebt meegemaakt. Kan goed begrijpen hoe het bergafwaarts ging. Ik ben erg blij om te horen dat je bijna al je problemen verdwenen zijn nu.

Ik zat nogal vast in mijn situatie qua studie/werk/geldzorgen. Met antidepressiva en hulp voor autisme ging het al beter. Maar je hebt gelijk, clean worden is nu wel het belangrijkste. Volgende week is er weer een zelfhulpgroep bij mij in de buurt, heb besloten daar naartoe te gaan. Ook maar vast moed opbouwen om naar de huisarts te gaan dan maar...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."