Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijstandsuitkering?

Bijstandsuitkering?

106 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zeg het niet graag. Maar er bestaat een zéér grote kans dat je dat moet toelichten door de frequentie waarin je hebt besteld!

In hoeverre ze hier je uitkering kunnen korten, ben ik niet bekend mee. Zou echter wel oppassen met aankopen in de toekomst.

Waarvoor ga je de bijstand in, als ik vragen mag?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
tussen bijstand en uwv zit wel verschil ja voor het aanvragen van in mijn geval de wajong waren ze heel streng met wat ze allemaal wilde weten tov de sociale dienst drechtsteden bijv
Klik om te vergroten...
Heb het even opgezocht op Google inderdaad. Bijstand lijkt makkelijker te gaan dan Wajong of ziektewet ja. Ik moest ook moeilijk veel documenten inleveren
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#3
N3K0 zei:
Ik kan me niet meer herinneren dat ik een extra vragen formulier moest invullen en ze hebben bij mijn huisarts ( enof andere instanties) niks opgevraagd. (Bij het aanvragen van een wwb)

Is het bij UWV niet ook zo dat je ziek thuis zit vanuit werk. Ipv hoe TS het omschrijft.
Klik om te vergroten...
Medische informatie opvragen doen ze voornamelijk bij het UWV en alleen als je daarvoor schriftelijk toestemming hebt gegeven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Torchic zei:
Volgensmij word hierboven inderdaad vergeten dat het om een bijstandsuitkering en deze word uitgekeerd door de gemeente.
Klik om te vergroten...
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeeld als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
Klik om te vergroten...
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
MR_CHIP zei:
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
Klik om te vergroten...
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
Klik om te vergroten...
het was heel wat makkelijker dan normaal , normaal moet je op gesprek bij uwv dat werd allemaal telefonisch afgehandeld ivm corona , en had gelukkig woonbegeleiders die dingen konden staven,beaamen

maarja het is een stuk strenger dan sociale dienst
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt allemaal voor de verdere reacties.

Ja, uiteindelijk hoop ik te gaan werken. Heb een paar keer gesolliciteerd maar daar is nog niks uitgekomen.
Voor nu weet ik überhaupt niet goed wat ik wil/kan - beginnen met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of dagbesteding zijn voor mij ook opties.
Maar een 'gewone' werkplek gaat me waarschijnlijk niet zomaar lukken door mijn autisme.

Over mijn studie heb ik overigens 5/6 jaar gedaan in plaats van 3.

Het gaat inderdaad om een bijstandsuitkering, dus bij de gemeente, niet het UWV.
Ik wist zelf weinig van uitkeringen, maar omdat bij het WIJ-team dus werd aangegeven dat ik het beste bijstand kon aanvragen, heb ik daarop vertrouwd.
De sollicitatieplicht maak ik me wel zorgen over, maar ik kan niet anders dan wachten op een afspraak en eerlijk zijn lijkt me
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Relmuis zei:
Hier zou ik me ook op richten.
In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende.
Volgende link gaat over bijstandsuitkering.

Request Rejected
Klik om te vergroten...

Ah, deze link geeft enigszins antwoord op mijn originele vraag:

"De sociale dienst mag meestal niet vragen naar uw uitgaven. Soms mag dat wel. Bijvoorbeeld als u bijzondere bijstand aanvraagt omdat u extra kosten (uitgaven) heeft, zoals ziektekosten of studiekosten."
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Door je autisme zullen ze je wel goed begeleiden en is de sollicitie plicht ook minder hoog. Dacht normaal 4x per week en bij zorgafdeling was het 4x per maand. Maar daar helpen ze je ook bij als je dat vraagt.
Ze komen wel vaak met van die groepswerkplaatsen op de proppen als je kan werken met behoud van uitkering. Maar daar kreeg ik moordneigingen kan totaal niet tegen groepen dus flip daar totaal. En dat was uiteindelijk ook prima en dan zoeken naar een oplossing. Het hoeft allemaal niet zo vreselijk. Helaas kan dat ook soms heb je pech maar meestal zeker met de afdeling die iets meer tijd hebben voor hun speciale uitkeringsgerechtigden valt het best mee.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
Klik om te vergroten...
Wat ik nog weet vanuit mijn vorige baan in de jeugdzorg is dat je wel moet aantonen dat je ziek bent en dus in behandeling bent maar in hoeverre je op de details in moet gaan durf ik niet te zeggen.

Zelf heb ik vroeger ook een paar maand bijstand gehad en was het volgensmij voldoende om aan te geven dat ik in behandeling was. En wat misschien ook meehielp dat ik verder niks hoefde aan te tonen is dat ze zagen dat ik erg gemotiveerd was voor herstel en geen ‘luie uitkeringtrekker’ was om het maar zo eventjes te benoemen.

En je kunt de Wajong ook aanvragen voor je 30e als je ziek bent geworden tijdens je studie en je daarvoor minimaal een half jaar hebt gestudeerd.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ?

Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?
Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ?

Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.

Een sociaal vangnet is goed. Mijn suggestie: gebruik het als trampoline !
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?

hier ik wel effe op inhaken mocht het met een wajong in ieder geval later blijken dat je toch paar uurtjes echt werk oid of vrijwilligerswerk kan doen ,je mag bijverdienen bovenop je uitkering mits je toestemming hebt
dan kan je daar eventueel later nog mee beginnen, het is niet zo eenmaal uitkering en arbeidongeschikt = nooit mogen werken (al dan niet paar uurtjes oid)
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#14
BelowTheFlow zei:
@Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ?

Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?
Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ?

Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.

Een sociaal vangnet is goed. Mijn suggestie: gebruik het als trampoline !
Klik om te vergroten...

Nee, het lijkt me niet dat ik levenslang 100% arbeidsongeschikt ben. (Deels) Arbeidsongeschikt zijn is dacht ik een eis die ze stellen voor de Wajong, dus niet de bijstand die nu aangevraagd wordt.

Zou ook niet zeggen dat ik de moed heb opgegeven, wel dat ik hulp nodig heb met het vinden van de juiste weg
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
sorry dat ik grotendeels advies geef vanuit het uwv en mijn wajong ik heb immers ook een participatiebijstandsuitkering gehad zal proberen mijn antwoorden daarop aan te passen
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#16
Escape zei:
Zou ook niet zeggen dat ik de moed heb opgegeven, wel dat ik hulp nodig heb met het vinden van de juiste weg
Klik om te vergroten...
En als je om hard aan jezelf te werken daar tijdelijk een bijstandsuitkering voor nodig hebt is dat heel begrijpelijk. Je hebt dan even minder financiële zorgen en kun je je volledig richten op je herstel.

Het is een ander verhaal als je in de bijstand wil zodat je niet meer hoeft te werken en liever lui dan moe bent.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
Torchic zei:
En als je om hard aan jezelf te werken daar tijdelijk een bijstandsuitkering voor nodig hebt is dat heel begrijpelijk. Je hebt dan even minder financiële zorgen en kun je je volledig richten op je herstel.

Het is een ander verhaal als je in de bijstand wil zodat je niet meer hoeft te werken en liever lui dan moe bent.
Klik om te vergroten...
misschien komt mijn love emoji wat raar over maar kan het niet meer dan eens zijn met de tekst eronder , liever lui dan moe, en dat je vooral de tijd moet krijgen om aan jezelf te werken
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#18
MR_CHIP zei:
sorry dat ik grotendeels advies geef vanuit het uwv en mijn wajong ik heb immers ook een participatiebijstandsuitkering gehad zal proberen mijn antwoorden daarop aan te passen
Klik om te vergroten...
Hey, dankjewel voor het advies en het delen van je ervaringen hoor!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heb zelf ook aantal maanden bijstand gehad. Hoop er nooit meer in te verkeren. Ik moest zelfs bedragen van 0.50€ verantwoorden. En inderdaad, de sollicitatieplicht is echt best vervelend wanneer je rust nodig hebt voor herstel.

Maar het is zeker beter dan zonder inkomen zitten. Dat had ik 4 maanden, schulden erbij en nauwelijks eten. Als ik eten kon kopen was dat dus van "donaties" van kennissen. Dat waren namelijk ook de 0.50€ overboekingen die ik moest verantwoorden later.

Hopelijk vind je je weg snel en kun je via het UWV hulp krijgen om een passende baan te vinden.
D
DraaimiddelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bij mij konden ze ook zien dat er meerdere keren per maand €100 werd gepind voordat ik mijn bijstand ging aanvragen, maar daar hadden ze nooit wat van gezegd of gevraagd. Ik kreeg bijstand zonder sollicitatieplicht. Maar ik zou de bijstand niet aanvragen zodat je meer te besteden hebt aan drugs.

Bij het UWV hebben ze er ook nooit om gevraagd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."