Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

Het ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

116 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
https://www.telegraaf.nl/video/1695732872/dilan-yesilgoz-breekt-tijdens-emotioneel-betoog?fbclid=PAAaabd0vMydbG3eELwX-dpJK9osgXMcDhnGYntHNgrLe-oZ1T8h6eNLsaf3Y_aem_AUDR_k4QTnuuhc_e1r_znZ5QIkma9uX-mbpUVrevLSV9JsIpaaY-3X2RaO6R6RW8VDA
Klik om te vergroten...
Zij is niet helemaal goed hoor 🤣🤣🤣
Ik hoor wat ze zegt, maar wat een eenzijdig verhaal.
Ik schat deze mevrouw al heel laag in als verbinder, dat bewijst ze nu ook.

Ze zegt eigenlijk: we gaan door met de war on drugs, dit kost zo’n 75% van de politiecapaciteit, de war on drugs is mislukt, maar we gaan toch door. Want anders vinden ze ons in het buitenland stom.

Het ligt toch echt genuanceerder, juist nu is de dialoog houden tussen voor- en tegenstanders van regulering/legalisatie belangrijker dan ooit.
We moeten eens uit die vastgeroeste ouderwetse standpunten en met een frisse blik naar deze zaken kijken.

Repressie, repressie, repressie, yeah succes.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
https://www.telegraaf.nl/video/1695732872/dilan-yesilgoz-breekt-tijdens-emotioneel-betoog?fbclid=PAAaabd0vMydbG3eELwX-dpJK9osgXMcDhnGYntHNgrLe-oZ1T8h6eNLsaf3Y_aem_AUDR_k4QTnuuhc_e1r_znZ5QIkma9uX-mbpUVrevLSV9JsIpaaY-3X2RaO6R6RW8VDA
Klik om te vergroten...
Zeehond zei:
Zij is niet helemaal goed hoor 🤣🤣🤣
Ik hoor wat ze zegt, maar wat een eenzijdig verhaal.
Ik schat deze mevrouw al heel laag in als verbinder, dat bewijst ze nu ook.

Ze zegt eigenlijk: we gaan door met de war on drugs, dit kost zo’n 75% van de politiecapaciteit, de war on drugs is mislukt, maar we gaan toch door. Want anders vinden ze ons in het buitenland stom.

Het ligt toch echt genuanceerder, juist nu is de dialoog houden tussen voor- en tegenstanders van regulering/legalisatie belangrijker dan ooit.
We moeten eens uit die vastgeroeste ouderwetse standpunten en met een frisse blik naar deze zaken kijken.

Repressie, repressie, repressie, yeah succes.
Klik om te vergroten...
Strategisch 'de feiten' eruit geknipt ook door de Telegraaf.
Ik vind het bij die krant altijd lastig zien wat nou het verschil is tussen PR en journalistiek.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeehond zei:
Zij is niet helemaal goed hoor 🤣🤣🤣
Ik hoor wat ze zegt, maar wat een eenzijdig verhaal.
Ik schat deze mevrouw al heel laag in als verbinder, dat bewijst ze nu ook.

Ze zegt eigenlijk: we gaan door met de war on drugs, dit kost zo’n 75% van de politiecapaciteit, de war on drugs is mislukt, maar we gaan toch door. Want anders vinden ze ons in het buitenland stom.

Het ligt toch echt genuanceerder, juist nu is de dialoog houden tussen voor- en tegenstanders van regulering/legalisatie belangrijker dan ooit.
We moeten eens uit die vastgeroeste ouderwetse standpunten en met een frisse blik naar deze zaken kijken.

Repressie, repressie, repressie, yeah succes.
Klik om te vergroten...
Nee die is inderdaad niet helemaal lekker. Staat hier te janken om de rechtstaat die bijna omvalt, maar praat wel met een partij die z'n billen veegt met onze grondwet en rechtstaat.
In het vragen halfuurtje doen alsof XR de engste organisatie ooit is, maar te bang of gekleurd om de boeren op diezelfde snelweg (maar mét collectief geweld) hetzelfde toe te schrijven.
🥱🥱🥱

Neo-Shulginist zei:
Strategisch 'de feiten' eruit geknipt ook door de Telegraaf.
Ik vind het bij die krant altijd lastig zien wat nou het verschil is tussen PR en journalistiek.
Klik om te vergroten...
Nou claimt de telegraaf niet vaak aan onafhankelijke verslaglegging te doen, en ben je zelf ook goed in selectief reageren en bepaalde uitspraken naar je eigen hand draaien dus🤷🏻‍♀️
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Nou claimt de telegraaf niet vaak aan onafhankelijke verslaglegging te doen, en ben je zelf ook goed in selectief reageren en bepaalde uitspraken naar je eigen hand draaien dus🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...
Ik reageer nog slechts selectief op je omdat je bij voorbaat al de theorieën verwerpt die ik gebruik ter onderbouwing. Daar krijg je dan naar eigen zeggen te ongemakkelijke gevoelens bij, en ga je maar naar beneden schoppen naar mensen die niet in een machtspositie zitten, zodat je een beeld in stand kan houden van arme hardwerkende ambtenaren die niet genoeg complimentjes krijgen. Ik heb je ook twee keer een PM gestuurd daarover omdat je me dingen me van zaken beschuldigde die ik niet netjes vond. Prima als je zo wil discussiëren maar dan voel ik niet meer echt de behoefte om moeite te gaan steken in de theoretische onderbouwing. Neem je toch niet serieus.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nee Neo, sorry. Dít zijn nogal lage reacties:
Neo-Shulginist zei:
Lekker dan, moet je eerst staatsrecht gaan studeren voordat de staat je ziet als rechtmatige belanghebbende in de besluitvorming of je drugs mag gebruiken of niet.
Klik om te vergroten...
Want ten eerste ben ik de staat niet (en is het niet de staat die iets wil of vindt maar de politiek). En ten tweede hoeft die kennis helemaal niet zo vergaand te zijn als “een studie staatsrecht”. Dat zeg ik in elk geval nergens. Ik legde alleen uit hoe een burgerinitiatief procesmatig werkt, en waarom veel mensen daar vaak een verkeerde verwachting bij hebben.

In de reacties die jij (volgens mij) noemt, ben ik het gewoon niet met je eens. En daar draag ik evengoed theorieën en argumenten voor aan. Blijkbaar kun je dat niet zo goed hebben…
Ik heb niet zo’n moeite met het oneens zijn, maar wel met reacties als de bovenstaande want het is gewoon een onterechte sneer waarmee je reacties waar ik wel moeite in steek om shit vanuit mijn perspectief uit te leggen aan anderen gewoon heel erg naar beneden schopt. Ik zie ook niet helemaal hoe ik naar beneden aan het schoppen ben.

Neo-Shulginist zei:
Ik reageer nog slechts selectief op je omdat je bij voorbaat al de theorieën verwerpt die ik gebruik ter onderbouwing.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar als het gaat over je degrowth theorieën heb ik die alles behalve verworpen. Ik heb alleen het idee verworpen dat de politiek HiEr NiEt NaAr LuIsTeRt, omdat er partijen zijn die hier al meer dan tien jaar mee bezig zijn.
Als het gaat om je theorieën over “de liberale orde” ben ik daar volgens mij ook best serieus op ingegaan. En voor een heel groot deel geloof ik ook dat de internationale politieke stroom van liberalisme te ver gaat (ik leef bij die ideologie zelfs… vgm is dat al duidelijk vanaf de seconde dat ik mn account hier aanmaakte😅). Alleen zoals ik het heb uitgelegd, zie ik het meer als politieke stroom, dan een samenwerkingsverband tussen macht en tegenmachten die dit doelbewust in stand houden. (Zo’n “conservatief machtsblok” zijn ambtenaren bijvoorbeeld niet, het grootste deel stemt zelf link-progressief blijkt uit kiezersonderzoek.) Daar mogen we toch best in verschillen? Daar verschillen wetenschappelijke theoristen ook gewoon van mening, namelijk.
Dat ik het niet eens ben, betekent niet dat ik het niet serieus neem. Sterker nog. Misschien neem ik t nog wel serieuzer dan iedereen die enkel alleen maar complimentjes gooit hier. Al kan ik me zeker voorstellen dat je dat leuker vindt om te lezen.

Neo-Shulginist zei:
Daar krijg je dan naar eigen zeggen te ongemakkelijke gevoelens bij, en ga je maar naar beneden schoppen naar mensen die niet in een machtspositie zitten,
Klik om te vergroten...
Ff terug zitten lezen maar nee, ik voel er weerstand bij. Omdat ik er op een (heel) andere manier naar kijk dan jij. En omdat ik vind dat het narratief dat je kiest heel demoniserend werkt. Maar naar beneden schoppen? Volgens mij zie ik mezelf dat niet doen, zeker niet ik dit topic.

Neo-Shulginist zei:
zodat je een beeld in stand kan houden van arme hardwerkende ambtenaren die niet genoeg complimentjes krijgen.
Klik om te vergroten...
???
Wat een onzin. Ik benoem herhaaldelijk de verantwoordelijkheid die ambtenaren (en politici) hebben en beter moeten oppakken (in het algemeen, en in het drugsbeleid), maar ik sprak gewoon jouw anti-ambtenarenhouding tegen en de demonisering van deze mensen en dit instituut. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, ook niet met dat ik vind dat ze meer veren in hun reet nodig hebben. Maar met dat ik vind dat het niet bepaald genuanceerd of realistisch is.

Neo-Shulginist zei:
Ik heb je ook twee keer een PM gestuurd daarover omdat je me dingen me van zaken beschuldigde die ik niet netjes vond.
Klik om te vergroten...
Hmn nah volgens mij klopt dit niet helemaal, maar ik zie de conversatie niet terug in mijn DM’s. Alleen de DM waar ik zelf terugkom op mijn toon maar enfin.
Ik weet dat ik soms fel kan zijn, maar dat is nooit persoonlijk (bedoeld). Dat ligt meer aan mijn schrijfstijl en aan dat ik vrij ideologisch in de meeste discussies sta.

Prima als je geen behoefte hebt met me te discussiëren, maar je geeft een ander beeld af met je vorige reacties🤷🏻‍♀️
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Nee Neo, sorry. Dít zijn nogal lage reacties:

Want ten eerste ben ik de staat niet (en is het niet de staat die iets wil of vindt maar de politiek). En ten tweede hoeft die kennis helemaal niet zo vergaand te zijn als “een studie staatsrecht”. Dat zeg ik in elk geval nergens. Ik legde alleen uit hoe een burgerinitiatief procesmatig werkt, en waarom veel mensen daar vaak een verkeerde verwachting bij hebben.

In de reacties die jij (volgens mij) noemt, ben ik het gewoon niet met je eens. En daar draag ik evengoed theorieën en argumenten voor aan. Blijkbaar kun je dat niet zo goed hebben…
Ik heb niet zo’n moeite met het oneens zijn, maar wel met reacties als de bovenstaande want het is gewoon een onterechte sneer waarmee je reacties waar ik wel moeite in steek om shit vanuit mijn perspectief uit te leggen aan anderen gewoon heel erg naar beneden schopt. Ik zie ook niet helemaal hoe ik naar beneden aan het schoppen ben.


Ik weet niet precies waar je op doelt, maar als het gaat over je degrowth theorieën heb ik die alles behalve verworpen. Ik heb alleen het idee verworpen dat de politiek HiEr NiEt NaAr LuIsTeRt, omdat er partijen zijn die hier al meer dan tien jaar mee bezig zijn.
Als het gaat om je theorieën over “de liberale orde” ben ik daar volgens mij ook best serieus op ingegaan. En voor een heel groot deel geloof ik ook dat de internationale politieke stroom van liberalisme te ver gaat (ik leef bij die ideologie zelfs… vgm is dat al duidelijk vanaf de seconde dat ik mn account hier aanmaakte😅). Alleen zoals ik het heb uitgelegd, zie ik het meer als politieke stroom, dan een samenwerkingsverband tussen macht en tegenmachten die dit doelbewust in stand houden. (Zo’n “conservatief machtsblok” zijn ambtenaren bijvoorbeeld niet, het grootste deel stemt zelf link-progressief blijkt uit kiezersonderzoek.) Daar mogen we toch best in verschillen? Daar verschillen wetenschappelijke theoristen ook gewoon van mening, namelijk.
Dat ik het niet eens ben, betekent niet dat ik het niet serieus neem. Sterker nog. Misschien neem ik t nog wel serieuzer dan iedereen die enkel alleen maar complimentjes gooit hier. Al kan ik me zeker voorstellen dat je dat leuker vindt om te lezen.


Ff terug zitten lezen maar nee, ik voel er weerstand bij. Omdat ik er op een (heel) andere manier naar kijk dan jij. En omdat ik vind dat het narratief dat je kiest heel demoniserend werkt. Maar naar beneden schoppen? Volgens mij zie ik mezelf dat niet doen, zeker niet ik dit topic.


???
Wat een onzin. Ik benoem herhaaldelijk de verantwoordelijkheid die ambtenaren (en politici) hebben en beter moeten oppakken (in het algemeen, en in het drugsbeleid), maar ik sprak gewoon jouw anti-ambtenarenhouding tegen en de demonisering van deze mensen en dit instituut. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, ook niet met dat ik vind dat ze meer veren in hun reet nodig hebben. Maar met dat ik vind dat het niet bepaald genuanceerd of realistisch is.


Hmn nah volgens mij klopt dit niet helemaal, maar ik zie de conversatie niet terug in mijn DM’s. Alleen de DM waar ik zelf terugkom op mijn toon maar enfin.
Ik weet dat ik soms fel kan zijn, maar dat is nooit persoonlijk (bedoeld). Dat ligt meer aan mijn schrijfstijl en aan dat ik vrij ideologisch in de meeste discussies sta.

Prima als je geen behoefte hebt met me te discussiëren, maar je geeft een ander beeld af met je vorige reacties🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...
Laten we maar eens een borrel drinken, misschien met een sleutelpuntje 3-MMC erbij?
Ik denk dat dat beter werkt dan hier online :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Laten we maar eens een borrel drinken, misschien met een sleutelpuntje 3-MMC erbij?
Ik denk dat dat beter werkt dan hier online :wink:
Klik om te vergroten...
Kwitnie of je serieus bent, maar lijkt me erg leuk en waardevol!😊
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Kwitnie of je serieus bent, maar lijkt me erg leuk en waardevol!😊
Klik om te vergroten...
De mensen bij de vorige drugsforum meeting waren zeer verbaasd dat ik in het echt helemaal niet zo cynisch en nors was :tongueout:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9

Snuiven we straks een legaal geproduceerd lijntje uit Colombia?

Volgens de Colombiaanse politicoloog Lorenzo Uribe is ‘s werelds grootste exportland van cocaïne klaar voor een volledige regulering van de productieketen. Maar het heeft dan wel de steun nodig van landen waar de drugs terechtkomen, zoals Nederland.
npo.nl npo.nl
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zee Zjermens beat us.
Toch zeker tot op een bepaalde hoogte, dit had ik 20 jaar geleden voor onmogelijk gehouden.

www.vrt.be

Duitsland legaliseert recreatief gebruik van cannabis (maar strikte regels maken het moeilijk om te kopen) | VRT NWS Nieuws

Het Duitse parlement heeft een nieuwe wet goedgekeurd die het recreatief gebruik van cannabis toelaat. Volgens de wet mogen meerderjarige Duitsers tot 25 gram cannabis op zak hebben en wordt het roken van de drug op publieke plaatsen vanaf 1 april legaal. Toch gelden er beperkingen op de verkoop...
www.vrt.be www.vrt.be

www.tagesschau.de

Aktuelle Nachrichten aus Deutschland

Überblick zu Hintergründen, Analysen und Interviews bei tagesschau.de - die erste Adresse für Nachrichten und umfassende Berichte zu aktuellen Themen.
www.tagesschau.de www.tagesschau.de
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#11
weedflag.jpg

Ik ben heel blij voor de Duitsers :stoned:

Hoe lang zal het in Nederland nog duren? Wat een farce is het drugsbeleid...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
www.instagram.com

NOS Stories on Instagram: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories"

38K likes, 357 comments - nosstories on June 6, 2024: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories".
www.instagram.com www.instagram.com
(Ook de commentsectie is wel interessant)

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'
www.powned.tv www.powned.tv

‘Mdma en therapie mogelijk goed voor post-traumatische stress’ https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
www.instagram.com

NOS Stories on Instagram: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories"

38K likes, 357 comments - nosstories on June 6, 2024: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories".
www.instagram.com www.instagram.com
(Ook de commentsectie is wel interessant)

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'
www.powned.tv www.powned.tv

‘Mdma en therapie mogelijk goed voor post-traumatische stress’ https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
Klik om te vergroten...
Ja ik had al een hele tirade gehouden in een ander topic 😂

https://drugsforum.nl/threads/staatscommissie-mdma-wil-geen-regulering-van-recreatieve-mdma.76878/#post-1984856
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Seuw. Eindelijk de tijd kunnen nemen je epistel te lezen.

Bedankt Neo! Je voorstel vind ik echt fantastisch. Zou je eigenlijk een soort schaduwbeleidsstuk van kunnen maken om voor te leggen op verschillende plekken haha, ook samen met een welwillende jurist ofzo. Heb natuurlijk ook her en der wat bedenkingen, maar ik was het vooral niet helemaal eens met wat er later in de discussie werd gezegd. Je voorstel (of realistische utopie?) vind ik echt fantastisch. Mijn grootste kanttekening is denk ik wel… Waar haal je de capaciteit vandaan? Elke categorie vraagt best wel veel vgm: verkopers, controleurs, voorlichters, care-specialists, etc.

Neo-Shulginist zei:
het liefst zijn verkooppunten non-profits
Klik om te vergroten...
🙌🏻💕✨✨✨

Neo-Shulginist zei:
Daarom vind ik dat alcohol niet in de supermarkt verkocht zou mogen worden.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Wat betreft tabak is het belangrijk dat het verkocht wordt in aparte winkels.
Klik om te vergroten...
Maar je ziet wel vaak dat het probleem zich dan verplaatst… zoals dat van de Gall&Galls die letterlijk naast de AH geopend werden toen je geen alcohol meer in de supermarkt mocht verkopen. MAAR daar daar bieden non-profit verkooppunten ook gewoon een antwoord op.

FredKroket zei:
Het enige wat me lastig lijkt is dat je veel vanuit non-profit denkt. Ik schat in dat er weinig amino is vanuit ondernemers om op zoiets te duiken, als er geen winst te maken valt. Naar mijn mening moet er wel winst te maken zijn maar mag dit niet ten koste gaan van alle andere doelen.
Klik om te vergroten...
FredKroket zei:
Omdat er denk ik weinig animo is voor zoveel non profit winkels. Wie gaat dat runnen?
Klik om te vergroten...
Zeehond zei:
Maar dan blijft voor mij (en voor @FredKroket) de vraag staan: wie denk jij dat zo'n winkel gaat starten?
Klik om te vergroten...
Want ik heb ook niet echt t idee dat dit een probleem hoeft te zijn. Denk dus eigenlijk ook dat veel mensen hier wel in zouden willen investeren. Ik zeg ook altijd dat ik nooit een eigen onderneming zou willen hebben behalve een coffeeshop hahaha. Net als Neo’s vriendengroep, veel gebruikers zijn ook wel een ander type mens.

Neo-Shulginist zei:
Maar de basis is overal hetzelf: drugsgebruik onttrekken van de openbare orde, leeftijdsgrens hanteren, veiligheid bevorderen, medische hulpverlening verzekeren, en overlast tegengaan.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Zo is er discussie over of je een drugsbewijs moet introduceren, wat je alleen krijgt als je een kennistoets naar behoren hebt afgelegd.
Klik om te vergroten...
Lof dit

Manu76 zei:
maar wat ik me afvraag is allereerst wat men in de ideale omstandigheden nastreeft met een beleidsplan
Klik om te vergroten...
En dit, echt goeie vraag. Ik denk dat precies daar nu andere keuzes gemaakt worden.

StraffeNeel zei:
Delen met de partijen zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Eens!

Neo-Shulginist zei:
Nouja hierboven doe ik een probleemanalyse waarin ik stel dat er een blok is van ambtenaren (beleidsmakers, politie & justitie), journalisten, kennisinstituten en drugsvoorlichters, die gekenmerkt wordt door stabiele interrelaties.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Maar die zijn weer allemaal afhankelijk van overheidsdiensten voor hun het vervullen van hun opdrachten (zij het om geld of input)
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Dit conservatieve machtsblok is de reden dat verandering niet plaatsvindt. En dat conservatieve machtsblok is ook de reden dat kiezers de hele tijd dezelfde informatie krijgen voorgeschoteld over drugs
Klik om te vergroten...
Hmm niet helemaal eens. Op twee plekken is er een veel groter conservatief blok veel zichtbaarder: in de politiek en in de samenleving. En precies daar staan ambtenaren in dienst van. Let ook wel: elke keer als ambtenaren wel wat vinden van beleid, zij het klimaat, zij het gaza, dan worden ze teruggefloten, ook door kiezers. Zeker niet alle ambtenaren zijn tegen verandering, maar het is wel een stug apparaat. En hoewel ik zeker ook het nut van bureaucratie zie, denk ik ook dat dat verandering vertraagt. Alleen ik denk niet dat het onmogelijk is, ook in het huidige systeem, als je er politieke wil en maatschappelijke bijstand voor hebt.
Ik zie ook niet echt hoe de media afhankelijk is van overheidsdiensten. Of hoe die en kennisinstituten allemaal super conservatief zouden zijn… Nee dan kijk ik toch vooral naar die twee eerstgenoemden ik.

Neo-Shulginist zei:
Daardoor heb je de lastige situatie dat je zowel ideeën van mensen, als de informatiestructuren, als de machtsbalans in de samenleving moet veranderen. Volgens mij doe je dat niet door een keertje anders te stemmen. Hoe je het dan wel kunt doen, weet ik ook niet precies. Even afgezien van mijn aanbevelingen over reframen en vaardig leiderschap die ik hierboven heb opgesomd.
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk is het wel “met een keertje stemmen” aangepast, letterlijk. Maar het is zeker niet simpel nee, dus zal niet zo snel als bij de volgende TK verkiezingen gaan😜

Zanza zei:
Dus. Kunnen we een pro-drugspartij oprichten waarbij we wel met ongelimiteerde snelheid op de a2 kunnen rijden snachts?🤪
Klik om te vergroten...
Nee🙄

Neo-Shulginist zei:
We weten dat ongeveer driekwart (!) van de kiezers zwevend is, wat dus eigenlijk betekent dat ze zich niet goed vertegenwoordigd voelen door welke partij dan ook.
Klik om te vergroten...
Dit vind ik wel een heel overhaaste conclusie eigenlijk.
Het betekent ook dat mensen totaal geen interesse meer hebben en vrij letterlijk zijn afgehaakt. Dat heeft de politiek op verschillende manieren aan zichzelf te danken, maar met zo’n lage betrokkenheid weten mensen ook niet meer wat hen eventueel zou kúnnen vertegenwoordigen. Daar zit vgm weer een heel ander machtsblok aan vast, maar das een heel andere discussie ahahah.

Neo-Shulginist zei:
Wat moet je nou, als je tegen de keiharde aanpak van toeslagenschandaal bent en voor Omtzigt, maar dat je ook meer duurzaamheid wil omdat je vindt dat Omtzigt daar te weinig voor doet, terwijl je wel meer economische herverdeling wil door bijvoorbeeld de ECB radicaal te hervormen en het BBP niet meer als leidraad te nemen, maar dus op Europees niveau omdat dat internationaal slim is. Dat is best een coherente ideologie hoor, die bijvoorbeeld aansluit bij de degrowth beweging. Maar binnen dit kiesstelsel kun je dan voor geen enkele partij kiezen die daar goed bij aansluit. NSC niet, SP niet, Pvda-Groenlinks niet, D66 niet. Het kiesstelsel besluit dan voor je: 'sorry, maar u mag deze combinatie van voorkeuren niet hebben.' En dat noemen we dan democratie ('het volk regeert')?
Klik om te vergroten...
Hmm sorry maar met deze opsomming valt GL-PvdA toch wel buiten het rijtje? Zijn ook voor betere aanpak van het toeslagenschandaal, voor duurzaamheid, economische herverdeling, betere europese/internationale samenwerking?
En met diezelfde lage betrokkenheid, zie ik voorlopig ook echt nog geen heil in een kiesstelsel met een meer directe democratie… maar meer in dit:
Neo-Shulginist zei:
Dit is belangrijk, want als de social clubs niet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep dan komen ze niet en heb je er geen grip meer op als beleidsmaker.
Klik om te vergroten...
Door mensen actiever op te zoeken in bij het ontwerpen van de uitvoering, ze invloed te geven in hun eigen leefwereld met duidelijke kaders (en vooral: geen. valse. verwachting.) En als door deze betrokkenheid het politiek zelfvertrouwen is toegenomen, kunnen mensen veel betere beslissingen maken wanneer ze vervolgens wel directer betrokken worden.

Neo-Shulginist zei:
Je begrijpt: ik vind het onterecht om het kiezers dan kwalijk te nemen dat ze verkeerd stemmen en geen vertrouwen hebben in de politiek.
Liever nemen we het kiesstelsel kwalijk dat het dit soort structurele problemen veroorzaakt en kijken we hoe we het spel democratischer kunnen maken.
Klik om te vergroten...
Hmm naja je zei het eigenlijk zelf al, zowel het kiesstelsel als de kiezers als een heleboel andere dingen maken problemen niet-simpel. Dus het is het ze allemaal en niemand kwalijk te nemen i guess. En echt iets als “verkeerd stemmen” bestaat denk ik niet, maar ongeïnformeerd, onwetend zelfs, wel.

Was nog benieuwd of jullie dit initiatief kenden, die brieven naar lokale politici en griffies heeft gestuurd over het onderwerp:

Burgerberaad | Stichting Drugsbeleid

drugsbeleid.nl drugsbeleid.nl
Sowieso vind ik een burgerberaad een veel interessantere vorm om inwoners meer mee te laten beslissen, omdat het een voorwaarde is je eerst te verdiepen in het onderwerp vanuit verschillende perspectieven.

Het kan allemaal een tandje democratischer inderdaad. Maar dan wel allemáál. Graag sluit ik af met een van m’n favoriete stukjes internet:058A8B55-7A00-4741-B20E-DA74413C651A.jpeg
😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Hmm sorry maar met deze opsomming valt GL-PvdA toch wel buiten het rijtje? Zijn ook voor betere aanpak van het toeslagenschandaal, voor duurzaamheid, economische herverdeling, meer europese/internationale samenwerking?
En met diezelfde lage betrokkenheid, zie ik voorlopig ook echt nog geen heil in een kiesstelsel met een meer directe democratie… maar meer in dit:
Klik om te vergroten...
Nee want sociaaldemocraten zijn voor behoud van 'democratische' instituten, inclusief de ECB. Sterker nog, ze zien pleidooien om internationale handelsverdragen en monetaire instituten op te doeken of radicaal te herstructureren als een aanval op de democratie. Daarbij vergeten ze dat je als burger nul controle hebt over het monetaire beleid van de ECB. Dus die instituten zijn helemaal niet zo democratisch. Ze zijn onderdeel van de liberale orde, wat een internationaal poltiek machtsstelsel is. Dat was ook precies het doel van de oprichting van de ECB: het depolitiseren van monetair beleid in het belang van economische groei en internationale interdependentie. Want dat zou leiden tot vrede, economische groei, en welvaart voor iedereen (zie bijvoorbeeld Francis Fukuyama).

Er zijn best kritische economen zoals Kate Raworth, Timothy Parrique, en Jason Hickel die heel andere plannen bepleiten. Zij zeggen dat we moeten stoppen met het BBP-groeimodel (iets wat trouwens door de uitvinder van het BBP ook al bepleit werd), en dat we in plaats daarvan moeten gaan werken met kwalitatieve indicatoren voor welzijn. Daarnaast is Hickel bijvoorbeeld heel kritisch op het beleid van de ECB, wat gratis geld geeft aan banken, terwijl je dat geld ook gewoon kan geven aan mensen die het daadwerkelijk nodig hebben. Best een links idee, zou ik zeggen.

Maar het enige wat GroenLinks wil is dat de ECB iets meer uitlegt waarom ze geld aan bankiers geven. Ohja en de bonussen voor banken moeten iets minder hoog.

Ik vind dat je niet moet vergeten dat de liberale orde voor best wel veel mensen gewoon niet werkt. Sinds de jaren '80 is juist de middenstander steeds harder moeten gaan werken zonder dat de koopkracht is gestegen (je kan als postbode geen huis meer kopen terwijl je vrouw op de kinderen past). Tegelijkertijd zijn er allerlei best wel radicale veranderingen doorgevoerd: open grenzen, de euro, digitalisering, die vooral goed bleken voor multinationals omdat ze hun goederen en kapitaal dan gemakkelijk kunnen verplaatsen en landen tegen elkaar uit kunnen spelen. Maar Jan met de Pet moet zich steeds aanpassen. En als die dan gaat protesteren dat het nou wel eens genoeg is geweest met alle radicale veranderingen, dan is de reactie dat hij het niet snapt, en volgt een uitleg waarom deze radicale veranderingen zogenaamd in zijn eigen belang zijn. Terwijl hij steeds harder moet werken zodat miljardairs lekker op hun boot kunnen zitten chillen.

Je hebt dus een tweedeling tussen het kamp 'je luistert niet' en het kamp 'je snapt het niet'.

Wat dat betreft kan ik het boek Waarom Mensen Balen van de Politiek van Daan Brouwer aanraden. Dat boek laat heel goed zien waar nou eigenlijk die tweedeling vandaan komt. Dan wordt ook duidelijker waarom mensen afhaken. Want waarom zou je nog geëngageerd zijn met een politiek stelsel waar je geen invloed op hebt, wat niet naar je luistert, en wat allerlei beloftes doet die je niet terugziet in je eigen omgeving?

P.S.: ik ben ook niet voor de (radicaal-rechtse) populistische opvatting van meer rechtsreekse democratie, want zo'n centralisering leidt alleen maar tot een machtsconcentratie bij de leiders van partijen (dus het tegenovergestelde wat ze beweren). Ik zou eerder pleiten voor decentrale democratische besluitvorming, zoals deliberatieve democratie, polycentriciteit, burgerraden, etc.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nog even wat meer on-topic deze vraag:
ljuv zei:
Mijn grootste kanttekening is denk ik wel… Waar haal je de capaciteit vandaan? Elke categorie vraagt best wel veel vgm: verkopers, controleurs, voorlichters, care-specialists, etc.
Klik om te vergroten...
Allereerst hoor ik steeds zoveel ambtenaren klagen over 'ondermijning' met hun beweringen dat steeds meer onderdelen van de samenleving betrokken raken bij drugshandel. Met andere woorden... kennelijk werken nu al veel mensen direct of indirect voor de drugshandel?

Maar belangrijker is dat onderdeel van mijn ideale drugsbeleid is dat je langzaam herstructureert. Niet in één keer POEF, nu hebben we het ideale drugsbeleid en dan is het klaar. Maar steeds met kleine stapjes toewerken naar dat ideaal, terwijl je aandacht hebt voor de situatie op de grond en daarop anticipeert.

Daarnaast zijn drugs handelswaar met enorme marge. Dus als we het hebben over de kosten dan denk ik dat je die kunt dekken. Maar dan moet je wel voor het non-profit model gaan. Want als betrokken partijen de winst kunnen afroamen dan wordt het heel lastig om externaliteiten mee te rekenen in de kosten. Goed, je zou natuurlijk kunnen pleiten voor een soort true cost accounting die rekening houdt met allerlei kosten. Maar de vraag is dan of het lukt om alle onvoorziene kosten mee te nemen in de index die je gebruikt voor het berekenen van de 'true cost'.

Al met al maak ik me niet zo'n zorgen om de capaciteit. Je ziet met bijvoorbeeld legalisering van cannabis in de VS, Canada en Nederland dat er zelfs geld is voor technologisch hoogstaande volgsystemen die exact per plant weten wanneer die groeide en welke wiet die opleverde. Zo'n duur volgsysteem is nog niet eens onderdeel van mijn plan, want dat vind ik wel een beetje overdreven allemaal.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Blijkbaar heeft het stuk over Flakka wel een hoop mensen wakker geschud, thans van wat er mij verteld werd. Heb er nog eentje gedaan die ik iets minder goed vind, maar er was niet veel tijd om te het te publiceren. Brengt het toch wel weer aan het licht, maar of het artikel meerwaarde biedt weet ik in dit geval niet zeker.


www.hln.be

Designerdrug mefi of ‘miauw miauw’ in opmars in ons land: “Je hebt bijna 100 procent kans dat je pure rommel snuift”

‘Mefi’, ‘miauw miauw’ of 4-MMC. Ooit deed de designerdrug onschuldig dienst als plantenvoeding of badzout, tot iemand besloot het te snuiven of slikken. Nu lijkt mefedron aan een opmars bezig: één op de vijf patiënten die na druggebruik op de spoedafdeling van het UZ Gent belanden, heeft mefi...
www.hln.be www.hln.be

Gratis te lezen voor niet abonnees (@FredKroket):

https://archive.is/n6ydA


IMG_2299.png
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raoul_Duke zei:
In Nederland is er een mogelijkheid om door middel van een burgerinitiatief, een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te zetten.
Hiervoor moet een voorstel worden gedaan om een bepaalde wettelijke regeling of specifiek regeringsbeleid, in te stellen, te wijzigen of af te schaffen en dit dient door minimaal 40.000 kiesgerechtigden ondertekend te zijn.
Primair zou ik denken aan een voorstel tot aanpassing van de Opiumwet, waarbij een aantal verboden afgeschaft, dan wel gewijzigd dienen te worden (aanwezig te hebben, te bereiden, te verwerken, te verkopen, te verstrekken, te vervoeren).

Als er een dergelijk burgerinitiatief zou komen, zouden de verschillende partijen zich in ieder geval uit dienen te spreken en bovendien zou het de nodige media-aandacht en discussie genereren.
Dit kan toch weer een zaadje oogsten op de weg naar zelfbeschikking op het gebied van psychoactieve stoffen.

Helaas kan ik zelf een dergelijk initiatief niet indienen vanwege mijn werk, maar als er voldoende animo voor is, zou ik best mee willen denken
Klik om te vergroten...
Er is al eens eerder zo’n initiatief geweest, ik dacht via Spuiten en Slikken (zou een goed platform zijn om mee samen te werken, mocht jij of een ander zoiets willen opzetten!)

Debat over burgerinitiatief Spuiten en Slikken | Tweede Kamer der Staten-Generaal

Eén pil te veel maakt geen crimineel. Dat is de slogan van het burgerinitiatief waarmee het BNN-programma 'Spuiten en Slikken' aandacht vraagt voor de straf die je kunt krijgen als je een kleine hoeveelheid drugs op zak hebt. Op woensdagavond 29 juni 2016 debatteerde de Tweede Kamer over het...
www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Ik denk dat je op dit moment er niet gaat uithalen wat je wil, zeker de nieuwe samenstelling van de Kamer is daar veul te conservatief voor. Maar je houdt het onderwerp warm, brengt nieuwe argumenten op tafel, etc. Ik denk dus zeker dat het een goede tussenstap kan zijn voor een langere termijn doel!

henkie2 zei:
Interessant idee, maar volgens mij wordt er totaal niet meer geluisterd naar de stem van de Nederlandse burgers
Klik om te vergroten...
Zeebats zei:
Doet me een beetje denken aan de papierversnipperaar op mijn oude werk waar dan een bordje op stond met "Ideeën/klachten box"
Klik om te vergroten...
Hoezo denk je dat? Heb je het al eens geprobeerd of onderzocht?

Er zijn tal van voorbeelden van burgerinitiatieven waar ook echt beleid uit is gekomen. Ook tal van voorbeelden waarin dit niet het geval is. Dat komt omdat een burgerinitiatief niet betekent “genoeg burgers willen dit, dus dit MOET doorgang vinden op deze manier.” Een burgerinitiatief betekent wel: er zijn veel Nederlanders die dit onderwerp belangrijk vinden, dus de TK MOET er een debat over voeren. En de initiatiefnemers worden uitgenodigd hier een toelichting op te geven
Luisteren naar inwoners is niet hetzelfde als uitvoeren wat zij willen. Het betekent luisteren, argumenten afwegen, ook eventuele burgers die tegenstanders zijn vragen om input, andere belangenpartijen uitnodigen. Ál deze belangen en argumenten tegen elkaar afwegen, afzetten tegen bestaande wet en regelgeving en bovenal de grondwet en daarop een beslissing nemen.
De overheid is er niet alleen voor die 40.000 die ondertekenen, maar ook voor al die miljoenen andere Nederlanders en het algemeen belang.

In een ander, vergelijkbaar topic heb ik het ook al eens geprobeerd uit te leggen (Edit: vanuit mijn eigen perspectief hoor! Maar ik heb er wel veel onderzoek naar gedaan, vanuit persoonlijke interesse en voor mijn werk). Als je erop klikt zie je nog meer over hoe ik over “participatie” denk:
ljuv zei:
Je hebt het over het burgerinitiatief (uit 2015!!!!!) van Tim Hofman. Weet je wat je met een burgerinitiatief kan? Een onderwerp agenderen. Dat betekent dat er een debat over gevoerd moet worden. Dat is dus gebeurd en daar is heel duidelijk uit gebleken wie wel en wie niet openstaan voor een progressiever drugsbeleid:
Uit zo’n geagendeerd debat kunnen nieuwe wetsvoorstellen of moties komen. Dat dat niet gebeurt betekent niet dat het kabinet of de politiek het maar naast zich neerleggen: ze zijn het er gewoon niet mee eens. Dat is in dit geval niet eens gebeurt, er zijn wel degelijk moties ingediend: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2016P11202&did=2016P11202
Maar let wel: het zijn nu net de 3 partijen die sinds 2015 aan de macht zijn (geweest)/komen die hier het zwaarst op tegen zijn. Dat lees je ook heel duidelijk terug in het hierboven genoemde citaat en de stemverhoudingen op de moties. Alleen de afgelopen 2 jaar heeft D66 hun stempel kunnen drukken op een progressievere banadering. En met resultaat (wietexperiment, mdma inzetten in psychiatrie).
Eens zien hoe ze daar voor bedankt zijn………
En hoe je het ook wendt of keert: ook dit gaat NIET over de wetswijziging waar we het in dit topic over hebben
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er nog veel meer en betere manieren van burgerparticipatie bestaan… Maar ik denk óók dat hiervoor de kennis en het begrip bij burgers ook eerst beter moet zijn. Je moet wel begrijpen wat een overheid zou moeten doen en hoe ze dit (kunnen) doen, voor je kunt zeggen of ze dit goed of slecht doen…
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Of je nu voor of tegen gebruik van drugs andere dan alcohol, de hysterische wijze waarop HLN over elke vangst, arrestatie of nieuwe drug schrijft is echt lachwekkend.

En ik val in herhaling, maar het eerste kritische artikel over de war on drugs moet in deze krant nog verschijnen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
eenvandaag.avrotros.nl

Het taboe moet eraf: hoe burgemeester Halsema de 'heilloze oorlog tegen drugs' wil winnen met regulering

Burgemeester Halsema van Amsterdam wil de handel in drugs reguleren en uit handen nemen van zware criminelen. Bijvoorbeeld door cocaïne te verstrekken op dok...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."