#1
De mensen bij de vorige drugsforum meeting waren zeer verbaasd dat ik in het echt helemaal niet zo cynisch en nors wasKwitnie of je serieus bent, maar lijkt me erg leuk en waardevol!😊
De mensen bij de vorige drugsforum meeting waren zeer verbaasd dat ik in het echt helemaal niet zo cynisch en nors wasKwitnie of je serieus bent, maar lijkt me erg leuk en waardevol!😊
www.instagram.com
Ja ik had al een hele tirade gehouden in een ander topic 😂(Ook de commentsectie is wel interessant)![]()
NOS Stories on Instagram: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories"
38K likes, 357 comments - nosstories on June 6, 2024: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories".www.instagram.com
MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'
MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'www.powned.tv
‘Mdma en therapie mogelijk goed voor post-traumatische stress’ https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
Haha ja in een eerste versie had ik ook nog een korte reflectie opgeschreven over wat ik vind dat de rol van de staat moet zijn. Maar toen dacht ik dat ik dat beter kon weglaten omdat ik het daarmee nodeloos complex zou maken. Extra blij ben ik dus dat je alsnog deze vraag stelt!Interessant en veel werk en denken stop je erin!
Ik ben niet fit genoeg mentaal om echt mee te doen aan de discussie, maar wat ik me afvraag is allereerst wat men in de ideale omstandigheden nastreeft met een beleidsplan.
Maar ik zou ook willen toevoegen:Kinderen beschermen,
Volwassenen beschermen,
Kwaliteit van de drug waarborgen,
Diefstal tegengaan,
Een samenleving waarin drugs niet bestaat
Een goed export-product op de markt zetten
Etc etc..
Wat mij betreft is de zorgtaak voor jongeren het belangrijkst. Jongeren zijn namelijk extra kwetsbaar omdat ze nog niet de mentale vermogens hebben om de gevolgen van hun handelen goed te doorzien. Dat betekent dat je van minderjarigen nog niet kan verwachten dat ze (volledig) over zichzelf beschikken. Je moet ze dus helpen om henzelf goed te ontwikkelen. Vandaar dat het zo belangrijk is om drugsgebruik af te schermen van de openbare ruimte en om minimumleeftijden in te voeren in (wat mij betreft) alle soorten drugswinkels.Hoe een beleid het moet tegengaan, dat zeer jonge lui al gewoon energie drankjes en andere zeer verslavende drugs kunnen kopen vind ik voor mij momenteel al een te moeilijk vraagstuk om me erover te kunnen buigen.
Ik wil wel beleidadviseur worden van je politieke partijAls ik een politieke partij had zou ik voor dit voorstel stemmen 👌🏻
Ik ben ook cynisch over het 'hoe mensen te overtuigen'. Veel mensen denken liever niet verder dan 'het is slecht' en 'dat is nou eenmaal zo'.Ik denk alleen dat Nederland politiek gezien veel te conservatief is voor een dergelijk vooruitstrevend en logisch drugsbeleid.
Ik zou zeggen dat in de pen klimmen geen zin heeft. Kijk, de cynische ik zegt wat je voor elkaar wil krijgen is dat mensen met macht een deel van hun macht opgeven zodat anderen kunnen meebeslissen. Je snapt al waarom dat een impopulaire wijziging is. Het probleem is dus ook dat er druk op beleidsmakers zal moeten komen om alsnog te doen wat eigenlijk niet in het belang van hun functie is. Dat ga je niet met een brief voor elkaar krijgen. Want die laten ze gewoon in een lade liggen en dan is de kous af.
In het verleden is ook telkens gebleken dat feiten en wetenschap geen reet uitmaken. Daar cherrypicken ze gewoon de delen uit die voor hen handig zijn, en de rest negeren ze.
Wat je dan wel kan doen? Nouja, allereerst zul je momentum in de samenleving moeten genereren om echt wat te veranderen. Een aardig voorbeeld in die zin vind ik Extinction Rebellion, wat als protestbeweging enorm is gegroeid in de afgelopen vijf jaar doordat ze een vrij krachtig beeld naar buiten weten te brengen. In één beeld zie je hoe de macht van de staat bezig is om vreedzame protestanten uit de weg te ruimen, in plaats van een existentiële dreiging voor de samenleving op te lossen.
Er zijn dus ook sociaal wetenschappers die stellen dat zulke 'reframing' DE manier is om beleidsverandering mogelijk te maken.
Tegelijkertijd, zegt de cynicus in mij, lukt het ook extinction rebellion niet echt om radicale verandering te bewerkstelligen. Zelfs niet bij zo'n enorme dreiging als klimaatverandering.
Toch zie je in de geschiedenis dat er soms ineens radicale veranderingen plaatsvinden. Soms is daar een revolutie voor nodig. Maar dat brengt weer veel geweld en een onzekere uitkomst met zich mee (immers, wie gaat de gewapende strijd winnen).
Als je dan op zoek gaat naar wat minder radicale veranderingen in de geschiedenis, dan is misschien de Nederlandse oplossing voor de heroïne-epidemie in de jaren '90 een heel goed voorbeeld. Toen besloten beleidsmakers namelijk om gratis heroïne te gaan geven aan verslaafden. Voor veel voorstanders van criminaliseren is dat natuurlijk een totaal krankzinnig idee. Toch heeft het fantastisch goed gewerkt. Maar hoe kregen die (linkse) politici dat dan voor elkaar? Nou, allereerst was het probleem heel groot en hadden andere oplossingen niet gewerkt. Dus er was een nogal drukkende situatie die vroeg om een andere aanpak. Ten tweede was er in de jaren '90 ongekende economische voorspoed, waardoor er veel meer politiek-economische mogelijkheden waren om zorg te financieren. En ten derde hebben beleidsmakers er ook voor gezorgd dat 1. bezorgde burgers werden gehoord en 2. zij gecompenseerd werden voor hun moeite (bijvoorbeeld door nieuwe speeltuinen te bouwen in de buurt).
Als ik dit allemaal samenvat in een advies voor radicale beleidsverandering heb je dus nodig:
- Een groot maatschappelijke probleem dat met huidige middelen herhaaldelijk niet is opgelost.
- Beleidsmakers die daardoor in het nauw komen omdat hun oplossingen niet werken en daarvoor publiekelijk verantwoordelijk worden gehouden.
- Een idee hoe het ook anders zou kunnen.
- Een vaardige leider die momentum weet te genereren voor dat idee.
- Compensatie voor de verliezers van het vernieuwde beleid zodat die hun bek houden.
Wat binnen het drugsbeleid voornamelijk mist is een collectieve beweging die politici verantwoordelijk houdt voor het falen van het drugsbeleid. Dit is ook precies waarom er binnen de overheid zo wordt ingezet op van die 'bloed aan je pil' campagnes. Want dat verschuift de verantwoordelijkheid van hen naar ons, waardoor dus burgers tegen elkaar uitgespeeld worden. Klassiek verdeel en heers.
Een goed startpunt is dus het reframen van het drugsbeleid. Bijvoorbeeld door grappige memes, door heel zichtbaar te maken welke problemen het beleid veroorzaakt, maar ook door legitiem gebruik van drugs zichtbaar te maken (zoals bij therapeutisch gebruik, maar bijvoorbeeld ook mensen die drugs gebruiken probleemloos drugs gebruiken).
@Neo-Shulginist, mooi beleidsplan. Delen met de partijen zou ik zeggen. Met een beetje geluk kunnen we volgende verkiezingen op @Eik stemmen 👌✌️💪
Waarom moet er winst zijn?Het enige wat me lastig lijkt is dat je veel vanuit non-profit denkt. Ik schat in dat er weinig amino is vanuit ondernemers om op zoiets te duiken, als er geen winst te maken valt. Naar mijn mening moet er wel winst te maken zijn maar mag dit niet ten koste gaan van alle andere doelen.
Omdat er denk ik weinig animo is voor zoveel non profit winkels. Wie gaat dat runnen?
Ik zal beginnen met jullie gelijk geven dat een winstprikkel inderdaad ervoor zorgt dat mensen met geld snel in de markt zullen springen. Dat heb je in de VS en Canada ook gezien. Het voordeel daarvan is dat er in de markt snel een omschakeling gemaakt kan worden van illegaliteit naar gereguleerd.Omdat iemand het ondernemersrisico moet nemen om zo'n winkel op te starten. Diegene moet een pand huren of kopen, inrichten en allemaal investeringen doen. Er moet personeel aangenomen worden en ook opgeleid worden, dus dat zorgt voor behoorlijk wat kosten.
Persoonlijk denk ik dat hiervoor een prikkel mag zijn en dat heet kans op winst. Overigens kun je dit ook beteugelen door te werken met vaste vergoedingen en een goed registratie systeem waardoor mensen niet elke dag van alles kunnen kopen.
Zonder winst kan ook, maar dan moet de overheid alles zelf opzetten, terwijl ik denk dat zij dit liever aan de vrije markt over zullen laten met een groot pakket aan eisen (wat logisch is).
Een apotheker maakt ook winst en niet zo'n beetje ook.
Winst is geen vies woord. Het is gewoon een vergoeding voor het risico dat een ondernemer bereid is te nemen. En de tegenhanger van winst is verlies, dat kan ook. Dat hoort bij ondernemen.
Omdat er denk ik weinig animo is voor zoveel non profit winkels. Wie gaat dat runnen?Waarom moet er winst zijn?
Non-profit impliceert niet dat mensen vrijwilligerswerk moeten gaan doen. Personeel kan best een salaris krijgen voor het werk. Dat is geen probleem. Er zijn toch miljoenen mensen die gewoon werken voor hun geld en voor hun arbeid beloond worden?
Winst is onwenselijk omdat dat leidt tot een perverse prikkel. De eigenaren willen dan steeds meer afzet zodat ze steeds meer vermogen kunnen opbouwen. Dat lijkt me onwenselijk want je wil helemaal niet dat drugswinkels steeds meer drugs verkopen zodat een rijke drugsbaron lekker veel vermogen kan opbouwen. Bij non-profits eis je simpelweg dat de begroting rond is, en dat overblijvende opbrengsten worden gebruikt om de zaak te verbeteren of worden afgedragen aan maatschappelijke doeleinden (in plaats van aan aandeelhouders of mensen die de winst mogen houden omdat ze simpelweg een drugswinkel bezitten).
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."