Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

Het ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

116 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snuffelaar zei:
Dit is inderdaad een heel goed concept.

Eind maart verschijnt er voor een paar weken ook zo’n xtc winkel pop-up in Gent. Ik sta ingeschreven om een shift als vrijwilliger te gaan draaien. Ben zeer benieuwd naar de reacties van het Vlaamse volk.

Bekijk bijlage 56849
Klik om te vergroten...
Oh vet dat wist ik niet! Leuk dat je je hebt aangemeld om daar mee te helpen!

Ik ben ook erg geïnteresseerd in de reactie van Belgen. Want daar wordt doorgaans wel wat conservatiever en moralistischer gedaan over drugs. Een open debat over legalisering lijkt daar soms echt niet mogelijk. In Nederland is dat ook al niet makkelijk.. Dus ja. Ik denk dat juist België wel zo'n pop-up store kan gebruiken.

Al heb ik wel begrepen dat juist Gent een stuk progressiever is dan andere steden. Dus aan de ene kant een logische en veilige keuze. Maar aan de andere kant zou ik zo'n XTC-winkel ook wel eens willen zien verrijzen in Antwerpen of Brussel :tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Oh vet dat wist ik niet! Leuk dat je je hebt aangemeld om daar mee te helpen!

Ik ben ook erg geïnteresseerd in de reactie van Belgen. Want daar wordt doorgaans wel wat conservatiever en moralistischer gedaan over drugs. Een open debat over legalisering lijkt daar soms echt niet mogelijk. In Nederland is dat ook al niet makkelijk.. Dus ja. Ik denk dat juist België wel zo'n pop-up store kan gebruiken.

Al heb ik wel begrepen dat juist Gent een stuk progressiever is dan andere steden. Dus aan de ene kant een logische en veilige keuze. Maar aan de andere kant zou ik zo'n XTC-winkel ook wel eens willen zien verrijzen in Antwerpen of Brussel :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Daar stond Gent inderdaad wel bekend door aangezien het vol met studenten zit maar tegenwoordig minder.

Luik is eigenlijk the place to be. In Antwerpen zal dat nooit gebeuren met de rechtse partij N.V.A die heel anti drugs zijn 🤪
Nochtans vreemd, want sinds Bart De Wever hier burgemeester werd vlogen z'n kilo's er af. Mogelijks te maken met de cocaïne problematiek 🤔

Was verbaast dat Vlaanderen dit concept zelfs goedgekeurd heeft. Drugs zijn hier inderdaad nog altijd meer taboe dan in Nederland en dat zie ik niet snel veranderen ook.
Brussel zou ook wel een degelijke locatie zijn hoor. Net als in Luik proberen ze toch hulp te bieden aan verslaafden:

www.vrt.be

Eerste Brusselse gebruikersruimte voor drugsverslaafden is één maand open: "Mensen vinden stilaan de weg" | VRT NWS Nieuws

Eén maand na de opening van "Gate", de eerste druggebruikersruimte van Brussel, schreven al 130 gebruikers zich in bij de vereniging. In het centrum worden verslaafde mensen begeleid om hun verslaving onder controle te houden en indien mogelijk af te kicken. Ze kunnen er ook onder medische...
www.vrt.be www.vrt.be

Het is wel heel spannend want ik kan echt niet inschatten wat de algemene reacties zullen zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Snuffelaar zei:
Daar stond Gent inderdaad wel bekend door aangezien het vol met studenten zit maar tegenwoordig minder.

Luik is eigenlijk the place to be. In Antwerpen zal dat nooit gebeuren met de rechtse partij N.V.A die heel anti drugs zijn 🤪
Nochtans vreemd, want sinds Bart De Wever hier burgemeester werd vlogen z'n kilo's er af. Mogelijks te maken met de cocaïne problematiek 🤔

Was verbaast dat Vlaanderen dit concept zelfs goedgekeurd heeft. Drugs zijn hier inderdaad nog altijd meer taboe dan in Nederland en dat zie ik niet snel veranderen ook.
Brussel zou ook wel een degelijke locatie zijn hoor. Net als in Luik proberen ze toch hulp te bieden aan verslaafden:

www.vrt.be

Eerste Brusselse gebruikersruimte voor drugsverslaafden is één maand open: "Mensen vinden stilaan de weg" | VRT NWS Nieuws

Eén maand na de opening van "Gate", de eerste druggebruikersruimte van Brussel, schreven al 130 gebruikers zich in bij de vereniging. In het centrum worden verslaafde mensen begeleid om hun verslaving onder controle te houden en indien mogelijk af te kicken. Ze kunnen er ook onder medische...
www.vrt.be www.vrt.be

Het is wel heel spannend want ik kan echt niet inschatten wat de algemene reacties zullen zijn.
Klik om te vergroten...
Ik ken de Belgische wetten ook weer niet zó goed, maar het leuke van zulke pop-up stores is dat het voor gemeentes niet te doen is om zoiets te verbieden. Want je doet niks illegaals als je een kunstexpositie opent. Pogingen om zoiets wel tegen te houden kun je automatisch bekritiseren op een open aanval tegen de vrijheid van meningsuiting, en was dat niet het hoogste Europese goed?

Juist in Antwerpen kan het daarom wel zin hebben om mensen even flink te confronteren, om zo hun denkbeelden een beetje los te weken. Wat dat betreft leek het me interessant om het daar eens te proberen.
En Brussel is interessant omdat daar natuurlijk de EU instituten zitten, zodat je gelijk veel meer internationale reikwijdte hebt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik stuit trouwens nog op deze docu van VICE over het legaliseren van drugs. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om 'm te kijken. Dus over de verschillen en overeenkomsten kan ik niks zeggen. Maar het zal vast leuk zijn om te kijken.
video.vice.com

What Would Happen if Heroin and MDMA Were Legalized?

The War on Drugs has failed, but legalisation is going to be a complex process. We explore what legal heroin, cocaine and ecstasy might actually look like.
video.vice.com video.vice.com
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ik stuit trouwens nog op deze docu van VICE over het legaliseren van drugs. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om 'm te kijken. Dus over de verschillen en overeenkomsten kan ik niks zeggen. Maar het zal vast leuk zijn om te kijken.
video.vice.com

What Would Happen if Heroin and MDMA Were Legalized?

The War on Drugs has failed, but legalisation is going to be a complex process. We explore what legal heroin, cocaine and ecstasy might actually look like.
video.vice.com video.vice.com
Klik om te vergroten...
Heb je die van Spuiten en Slikken gezien waar ze een legale xtc pil willen maken?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Snuffelaar zei:
Heb je die van Spuiten en Slikken gezien waar ze een legale xtc pil willen maken?
Klik om te vergroten...
Ik ben er wel eens aan begonnen maar op een geven moment afgehaakt. Voornamelijk omdat ze steeds zeiden dat xtc een drugs was.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Seuw. Eindelijk de tijd kunnen nemen je epistel te lezen.

Bedankt Neo! Je voorstel vind ik echt fantastisch. Zou je eigenlijk een soort schaduwbeleidsstuk van kunnen maken om voor te leggen op verschillende plekken haha, ook samen met een welwillende jurist ofzo. Heb natuurlijk ook her en der wat bedenkingen, maar ik was het vooral niet helemaal eens met wat er later in de discussie werd gezegd. Je voorstel (of realistische utopie?) vind ik echt fantastisch. Mijn grootste kanttekening is denk ik wel… Waar haal je de capaciteit vandaan? Elke categorie vraagt best wel veel vgm: verkopers, controleurs, voorlichters, care-specialists, etc.

Neo-Shulginist zei:
het liefst zijn verkooppunten non-profits
Klik om te vergroten...
🙌🏻💕✨✨✨

Neo-Shulginist zei:
Daarom vind ik dat alcohol niet in de supermarkt verkocht zou mogen worden.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Wat betreft tabak is het belangrijk dat het verkocht wordt in aparte winkels.
Klik om te vergroten...
Maar je ziet wel vaak dat het probleem zich dan verplaatst… zoals dat van de Gall&Galls die letterlijk naast de AH geopend werden toen je geen alcohol meer in de supermarkt mocht verkopen. MAAR daar daar bieden non-profit verkooppunten ook gewoon een antwoord op.

FredKroket zei:
Het enige wat me lastig lijkt is dat je veel vanuit non-profit denkt. Ik schat in dat er weinig amino is vanuit ondernemers om op zoiets te duiken, als er geen winst te maken valt. Naar mijn mening moet er wel winst te maken zijn maar mag dit niet ten koste gaan van alle andere doelen.
Klik om te vergroten...
FredKroket zei:
Omdat er denk ik weinig animo is voor zoveel non profit winkels. Wie gaat dat runnen?
Klik om te vergroten...
Zeehond zei:
Maar dan blijft voor mij (en voor @FredKroket) de vraag staan: wie denk jij dat zo'n winkel gaat starten?
Klik om te vergroten...
Want ik heb ook niet echt t idee dat dit een probleem hoeft te zijn. Denk dus eigenlijk ook dat veel mensen hier wel in zouden willen investeren. Ik zeg ook altijd dat ik nooit een eigen onderneming zou willen hebben behalve een coffeeshop hahaha. Net als Neo’s vriendengroep, veel gebruikers zijn ook wel een ander type mens.

Neo-Shulginist zei:
Maar de basis is overal hetzelf: drugsgebruik onttrekken van de openbare orde, leeftijdsgrens hanteren, veiligheid bevorderen, medische hulpverlening verzekeren, en overlast tegengaan.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Zo is er discussie over of je een drugsbewijs moet introduceren, wat je alleen krijgt als je een kennistoets naar behoren hebt afgelegd.
Klik om te vergroten...
Lof dit

Manu76 zei:
maar wat ik me afvraag is allereerst wat men in de ideale omstandigheden nastreeft met een beleidsplan
Klik om te vergroten...
En dit, echt goeie vraag. Ik denk dat precies daar nu andere keuzes gemaakt worden.

StraffeNeel zei:
Delen met de partijen zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Eens!

Neo-Shulginist zei:
Nouja hierboven doe ik een probleemanalyse waarin ik stel dat er een blok is van ambtenaren (beleidsmakers, politie & justitie), journalisten, kennisinstituten en drugsvoorlichters, die gekenmerkt wordt door stabiele interrelaties.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Maar die zijn weer allemaal afhankelijk van overheidsdiensten voor hun het vervullen van hun opdrachten (zij het om geld of input)
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Dit conservatieve machtsblok is de reden dat verandering niet plaatsvindt. En dat conservatieve machtsblok is ook de reden dat kiezers de hele tijd dezelfde informatie krijgen voorgeschoteld over drugs
Klik om te vergroten...
Hmm niet helemaal eens. Op twee plekken is er een veel groter conservatief blok veel zichtbaarder: in de politiek en in de samenleving. En precies daar staan ambtenaren in dienst van. Let ook wel: elke keer als ambtenaren wel wat vinden van beleid, zij het klimaat, zij het gaza, dan worden ze teruggefloten, ook door kiezers. Zeker niet alle ambtenaren zijn tegen verandering, maar het is wel een stug apparaat. En hoewel ik zeker ook het nut van bureaucratie zie, denk ik ook dat dat verandering vertraagt. Alleen ik denk niet dat het onmogelijk is, ook in het huidige systeem, als je er politieke wil en maatschappelijke bijstand voor hebt.
Ik zie ook niet echt hoe de media afhankelijk is van overheidsdiensten. Of hoe die en kennisinstituten allemaal super conservatief zouden zijn… Nee dan kijk ik toch vooral naar die twee eerstgenoemden ik.

Neo-Shulginist zei:
Daardoor heb je de lastige situatie dat je zowel ideeën van mensen, als de informatiestructuren, als de machtsbalans in de samenleving moet veranderen. Volgens mij doe je dat niet door een keertje anders te stemmen. Hoe je het dan wel kunt doen, weet ik ook niet precies. Even afgezien van mijn aanbevelingen over reframen en vaardig leiderschap die ik hierboven heb opgesomd.
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk is het wel “met een keertje stemmen” aangepast, letterlijk. Maar het is zeker niet simpel nee, dus zal niet zo snel als bij de volgende TK verkiezingen gaan😜

Zanza zei:
Dus. Kunnen we een pro-drugspartij oprichten waarbij we wel met ongelimiteerde snelheid op de a2 kunnen rijden snachts?🤪
Klik om te vergroten...
Nee🙄

Neo-Shulginist zei:
We weten dat ongeveer driekwart (!) van de kiezers zwevend is, wat dus eigenlijk betekent dat ze zich niet goed vertegenwoordigd voelen door welke partij dan ook.
Klik om te vergroten...
Dit vind ik wel een heel overhaaste conclusie eigenlijk.
Het betekent ook dat mensen totaal geen interesse meer hebben en vrij letterlijk zijn afgehaakt. Dat heeft de politiek op verschillende manieren aan zichzelf te danken, maar met zo’n lage betrokkenheid weten mensen ook niet meer wat hen eventueel zou kúnnen vertegenwoordigen. Daar zit vgm weer een heel ander machtsblok aan vast, maar das een heel andere discussie ahahah.

Neo-Shulginist zei:
Wat moet je nou, als je tegen de keiharde aanpak van toeslagenschandaal bent en voor Omtzigt, maar dat je ook meer duurzaamheid wil omdat je vindt dat Omtzigt daar te weinig voor doet, terwijl je wel meer economische herverdeling wil door bijvoorbeeld de ECB radicaal te hervormen en het BBP niet meer als leidraad te nemen, maar dus op Europees niveau omdat dat internationaal slim is. Dat is best een coherente ideologie hoor, die bijvoorbeeld aansluit bij de degrowth beweging. Maar binnen dit kiesstelsel kun je dan voor geen enkele partij kiezen die daar goed bij aansluit. NSC niet, SP niet, Pvda-Groenlinks niet, D66 niet. Het kiesstelsel besluit dan voor je: 'sorry, maar u mag deze combinatie van voorkeuren niet hebben.' En dat noemen we dan democratie ('het volk regeert')?
Klik om te vergroten...
Hmm sorry maar met deze opsomming valt GL-PvdA toch wel buiten het rijtje? Zijn ook voor betere aanpak van het toeslagenschandaal, voor duurzaamheid, economische herverdeling, betere europese/internationale samenwerking?
En met diezelfde lage betrokkenheid, zie ik voorlopig ook echt nog geen heil in een kiesstelsel met een meer directe democratie… maar meer in dit:
Neo-Shulginist zei:
Dit is belangrijk, want als de social clubs niet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep dan komen ze niet en heb je er geen grip meer op als beleidsmaker.
Klik om te vergroten...
Door mensen actiever op te zoeken in bij het ontwerpen van de uitvoering, ze invloed te geven in hun eigen leefwereld met duidelijke kaders (en vooral: geen. valse. verwachting.) En als door deze betrokkenheid het politiek zelfvertrouwen is toegenomen, kunnen mensen veel betere beslissingen maken wanneer ze vervolgens wel directer betrokken worden.

Neo-Shulginist zei:
Je begrijpt: ik vind het onterecht om het kiezers dan kwalijk te nemen dat ze verkeerd stemmen en geen vertrouwen hebben in de politiek.
Liever nemen we het kiesstelsel kwalijk dat het dit soort structurele problemen veroorzaakt en kijken we hoe we het spel democratischer kunnen maken.
Klik om te vergroten...
Hmm naja je zei het eigenlijk zelf al, zowel het kiesstelsel als de kiezers als een heleboel andere dingen maken problemen niet-simpel. Dus het is het ze allemaal en niemand kwalijk te nemen i guess. En echt iets als “verkeerd stemmen” bestaat denk ik niet, maar ongeïnformeerd, onwetend zelfs, wel.

Was nog benieuwd of jullie dit initiatief kenden, die brieven naar lokale politici en griffies heeft gestuurd over het onderwerp:

Burgerberaad | Stichting Drugsbeleid

drugsbeleid.nl drugsbeleid.nl
Sowieso vind ik een burgerberaad een veel interessantere vorm om inwoners meer mee te laten beslissen, omdat het een voorwaarde is je eerst te verdiepen in het onderwerp vanuit verschillende perspectieven.

Het kan allemaal een tandje democratischer inderdaad. Maar dan wel allemáál. Graag sluit ik af met een van m’n favoriete stukjes internet:058A8B55-7A00-4741-B20E-DA74413C651A.jpeg
😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Hmm sorry maar met deze opsomming valt GL-PvdA toch wel buiten het rijtje? Zijn ook voor betere aanpak van het toeslagenschandaal, voor duurzaamheid, economische herverdeling, meer europese/internationale samenwerking?
En met diezelfde lage betrokkenheid, zie ik voorlopig ook echt nog geen heil in een kiesstelsel met een meer directe democratie… maar meer in dit:
Klik om te vergroten...
Nee want sociaaldemocraten zijn voor behoud van 'democratische' instituten, inclusief de ECB. Sterker nog, ze zien pleidooien om internationale handelsverdragen en monetaire instituten op te doeken of radicaal te herstructureren als een aanval op de democratie. Daarbij vergeten ze dat je als burger nul controle hebt over het monetaire beleid van de ECB. Dus die instituten zijn helemaal niet zo democratisch. Ze zijn onderdeel van de liberale orde, wat een internationaal poltiek machtsstelsel is. Dat was ook precies het doel van de oprichting van de ECB: het depolitiseren van monetair beleid in het belang van economische groei en internationale interdependentie. Want dat zou leiden tot vrede, economische groei, en welvaart voor iedereen (zie bijvoorbeeld Francis Fukuyama).

Er zijn best kritische economen zoals Kate Raworth, Timothy Parrique, en Jason Hickel die heel andere plannen bepleiten. Zij zeggen dat we moeten stoppen met het BBP-groeimodel (iets wat trouwens door de uitvinder van het BBP ook al bepleit werd), en dat we in plaats daarvan moeten gaan werken met kwalitatieve indicatoren voor welzijn. Daarnaast is Hickel bijvoorbeeld heel kritisch op het beleid van de ECB, wat gratis geld geeft aan banken, terwijl je dat geld ook gewoon kan geven aan mensen die het daadwerkelijk nodig hebben. Best een links idee, zou ik zeggen.

Maar het enige wat GroenLinks wil is dat de ECB iets meer uitlegt waarom ze geld aan bankiers geven. Ohja en de bonussen voor banken moeten iets minder hoog.

Ik vind dat je niet moet vergeten dat de liberale orde voor best wel veel mensen gewoon niet werkt. Sinds de jaren '80 is juist de middenstander steeds harder moeten gaan werken zonder dat de koopkracht is gestegen (je kan als postbode geen huis meer kopen terwijl je vrouw op de kinderen past). Tegelijkertijd zijn er allerlei best wel radicale veranderingen doorgevoerd: open grenzen, de euro, digitalisering, die vooral goed bleken voor multinationals omdat ze hun goederen en kapitaal dan gemakkelijk kunnen verplaatsen en landen tegen elkaar uit kunnen spelen. Maar Jan met de Pet moet zich steeds aanpassen. En als die dan gaat protesteren dat het nou wel eens genoeg is geweest met alle radicale veranderingen, dan is de reactie dat hij het niet snapt, en volgt een uitleg waarom deze radicale veranderingen zogenaamd in zijn eigen belang zijn. Terwijl hij steeds harder moet werken zodat miljardairs lekker op hun boot kunnen zitten chillen.

Je hebt dus een tweedeling tussen het kamp 'je luistert niet' en het kamp 'je snapt het niet'.

Wat dat betreft kan ik het boek Waarom Mensen Balen van de Politiek van Daan Brouwer aanraden. Dat boek laat heel goed zien waar nou eigenlijk die tweedeling vandaan komt. Dan wordt ook duidelijker waarom mensen afhaken. Want waarom zou je nog geëngageerd zijn met een politiek stelsel waar je geen invloed op hebt, wat niet naar je luistert, en wat allerlei beloftes doet die je niet terugziet in je eigen omgeving?

P.S.: ik ben ook niet voor de (radicaal-rechtse) populistische opvatting van meer rechtsreekse democratie, want zo'n centralisering leidt alleen maar tot een machtsconcentratie bij de leiders van partijen (dus het tegenovergestelde wat ze beweren). Ik zou eerder pleiten voor decentrale democratische besluitvorming, zoals deliberatieve democratie, polycentriciteit, burgerraden, etc.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nog even wat meer on-topic deze vraag:
ljuv zei:
Mijn grootste kanttekening is denk ik wel… Waar haal je de capaciteit vandaan? Elke categorie vraagt best wel veel vgm: verkopers, controleurs, voorlichters, care-specialists, etc.
Klik om te vergroten...
Allereerst hoor ik steeds zoveel ambtenaren klagen over 'ondermijning' met hun beweringen dat steeds meer onderdelen van de samenleving betrokken raken bij drugshandel. Met andere woorden... kennelijk werken nu al veel mensen direct of indirect voor de drugshandel?

Maar belangrijker is dat onderdeel van mijn ideale drugsbeleid is dat je langzaam herstructureert. Niet in één keer POEF, nu hebben we het ideale drugsbeleid en dan is het klaar. Maar steeds met kleine stapjes toewerken naar dat ideaal, terwijl je aandacht hebt voor de situatie op de grond en daarop anticipeert.

Daarnaast zijn drugs handelswaar met enorme marge. Dus als we het hebben over de kosten dan denk ik dat je die kunt dekken. Maar dan moet je wel voor het non-profit model gaan. Want als betrokken partijen de winst kunnen afroamen dan wordt het heel lastig om externaliteiten mee te rekenen in de kosten. Goed, je zou natuurlijk kunnen pleiten voor een soort true cost accounting die rekening houdt met allerlei kosten. Maar de vraag is dan of het lukt om alle onvoorziene kosten mee te nemen in de index die je gebruikt voor het berekenen van de 'true cost'.

Al met al maak ik me niet zo'n zorgen om de capaciteit. Je ziet met bijvoorbeeld legalisering van cannabis in de VS, Canada en Nederland dat er zelfs geld is voor technologisch hoogstaande volgsystemen die exact per plant weten wanneer die groeide en welke wiet die opleverde. Zo'n duur volgsysteem is nog niet eens onderdeel van mijn plan, want dat vind ik wel een beetje overdreven allemaal.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
Blijkbaar heeft het stuk over Flakka wel een hoop mensen wakker geschud, thans van wat er mij verteld werd. Heb er nog eentje gedaan die ik iets minder goed vind, maar er was niet veel tijd om te het te publiceren. Brengt het toch wel weer aan het licht, maar of het artikel meerwaarde biedt weet ik in dit geval niet zeker.


www.hln.be

Designerdrug mefi of ‘miauw miauw’ in opmars in ons land: “Je hebt bijna 100 procent kans dat je pure rommel snuift”

‘Mefi’, ‘miauw miauw’ of 4-MMC. Ooit deed de designerdrug onschuldig dienst als plantenvoeding of badzout, tot iemand besloot het te snuiven of slikken. Nu lijkt mefedron aan een opmars bezig: één op de vijf patiënten die na druggebruik op de spoedafdeling van het UZ Gent belanden, heeft mefi...
www.hln.be www.hln.be

Gratis te lezen voor niet abonnees (@FredKroket):

https://archive.is/n6ydA


IMG_2299.png
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raoul_Duke zei:
In Nederland is er een mogelijkheid om door middel van een burgerinitiatief, een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te zetten.
Hiervoor moet een voorstel worden gedaan om een bepaalde wettelijke regeling of specifiek regeringsbeleid, in te stellen, te wijzigen of af te schaffen en dit dient door minimaal 40.000 kiesgerechtigden ondertekend te zijn.
Primair zou ik denken aan een voorstel tot aanpassing van de Opiumwet, waarbij een aantal verboden afgeschaft, dan wel gewijzigd dienen te worden (aanwezig te hebben, te bereiden, te verwerken, te verkopen, te verstrekken, te vervoeren).

Als er een dergelijk burgerinitiatief zou komen, zouden de verschillende partijen zich in ieder geval uit dienen te spreken en bovendien zou het de nodige media-aandacht en discussie genereren.
Dit kan toch weer een zaadje oogsten op de weg naar zelfbeschikking op het gebied van psychoactieve stoffen.

Helaas kan ik zelf een dergelijk initiatief niet indienen vanwege mijn werk, maar als er voldoende animo voor is, zou ik best mee willen denken
Klik om te vergroten...
Er is al eens eerder zo’n initiatief geweest, ik dacht via Spuiten en Slikken (zou een goed platform zijn om mee samen te werken, mocht jij of een ander zoiets willen opzetten!)

Debat over burgerinitiatief Spuiten en Slikken | Tweede Kamer der Staten-Generaal

Eén pil te veel maakt geen crimineel. Dat is de slogan van het burgerinitiatief waarmee het BNN-programma 'Spuiten en Slikken' aandacht vraagt voor de straf die je kunt krijgen als je een kleine hoeveelheid drugs op zak hebt. Op woensdagavond 29 juni 2016 debatteerde de Tweede Kamer over het...
www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Ik denk dat je op dit moment er niet gaat uithalen wat je wil, zeker de nieuwe samenstelling van de Kamer is daar veul te conservatief voor. Maar je houdt het onderwerp warm, brengt nieuwe argumenten op tafel, etc. Ik denk dus zeker dat het een goede tussenstap kan zijn voor een langere termijn doel!

henkie2 zei:
Interessant idee, maar volgens mij wordt er totaal niet meer geluisterd naar de stem van de Nederlandse burgers
Klik om te vergroten...
Zeebats zei:
Doet me een beetje denken aan de papierversnipperaar op mijn oude werk waar dan een bordje op stond met "Ideeën/klachten box"
Klik om te vergroten...
Hoezo denk je dat? Heb je het al eens geprobeerd of onderzocht?

Er zijn tal van voorbeelden van burgerinitiatieven waar ook echt beleid uit is gekomen. Ook tal van voorbeelden waarin dit niet het geval is. Dat komt omdat een burgerinitiatief niet betekent “genoeg burgers willen dit, dus dit MOET doorgang vinden op deze manier.” Een burgerinitiatief betekent wel: er zijn veel Nederlanders die dit onderwerp belangrijk vinden, dus de TK MOET er een debat over voeren. En de initiatiefnemers worden uitgenodigd hier een toelichting op te geven
Luisteren naar inwoners is niet hetzelfde als uitvoeren wat zij willen. Het betekent luisteren, argumenten afwegen, ook eventuele burgers die tegenstanders zijn vragen om input, andere belangenpartijen uitnodigen. Ál deze belangen en argumenten tegen elkaar afwegen, afzetten tegen bestaande wet en regelgeving en bovenal de grondwet en daarop een beslissing nemen.
De overheid is er niet alleen voor die 40.000 die ondertekenen, maar ook voor al die miljoenen andere Nederlanders en het algemeen belang.

In een ander, vergelijkbaar topic heb ik het ook al eens geprobeerd uit te leggen (Edit: vanuit mijn eigen perspectief hoor! Maar ik heb er wel veel onderzoek naar gedaan, vanuit persoonlijke interesse en voor mijn werk). Als je erop klikt zie je nog meer over hoe ik over “participatie” denk:
ljuv zei:
Je hebt het over het burgerinitiatief (uit 2015!!!!!) van Tim Hofman. Weet je wat je met een burgerinitiatief kan? Een onderwerp agenderen. Dat betekent dat er een debat over gevoerd moet worden. Dat is dus gebeurd en daar is heel duidelijk uit gebleken wie wel en wie niet openstaan voor een progressiever drugsbeleid:
Uit zo’n geagendeerd debat kunnen nieuwe wetsvoorstellen of moties komen. Dat dat niet gebeurt betekent niet dat het kabinet of de politiek het maar naast zich neerleggen: ze zijn het er gewoon niet mee eens. Dat is in dit geval niet eens gebeurt, er zijn wel degelijk moties ingediend: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2016P11202&did=2016P11202
Maar let wel: het zijn nu net de 3 partijen die sinds 2015 aan de macht zijn (geweest)/komen die hier het zwaarst op tegen zijn. Dat lees je ook heel duidelijk terug in het hierboven genoemde citaat en de stemverhoudingen op de moties. Alleen de afgelopen 2 jaar heeft D66 hun stempel kunnen drukken op een progressievere banadering. En met resultaat (wietexperiment, mdma inzetten in psychiatrie).
Eens zien hoe ze daar voor bedankt zijn………
En hoe je het ook wendt of keert: ook dit gaat NIET over de wetswijziging waar we het in dit topic over hebben
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er nog veel meer en betere manieren van burgerparticipatie bestaan… Maar ik denk óók dat hiervoor de kennis en het begrip bij burgers ook eerst beter moet zijn. Je moet wel begrijpen wat een overheid zou moeten doen en hoe ze dit (kunnen) doen, voor je kunt zeggen of ze dit goed of slecht doen…
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Of je nu voor of tegen gebruik van drugs andere dan alcohol, de hysterische wijze waarop HLN over elke vangst, arrestatie of nieuwe drug schrijft is echt lachwekkend.

En ik val in herhaling, maar het eerste kritische artikel over de war on drugs moet in deze krant nog verschijnen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
eenvandaag.avrotros.nl

Het taboe moet eraf: hoe burgemeester Halsema de 'heilloze oorlog tegen drugs' wil winnen met regulering

Burgemeester Halsema van Amsterdam wil de handel in drugs reguleren en uit handen nemen van zware criminelen. Bijvoorbeeld door cocaïne te verstrekken op dok...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Lemmy zei:
En opnieuw worden XTC en Coke eigenlijk weer in één adem genoemd. Vermoeiende shit.
Klik om te vergroten...
Ja EenVandaag is altijd wel cringe eigenlijk.

Ik zat me eraan te storen dat ze de hele tijd zeiden 'reguleren (..) zoals alcohol en tabak'. Wat me dus een uitermate slecht idee lijkt, om cocaïne te verkopen in de supermarkt en reclames toe te staan, en voor GHB allerlei fancy apparaten te verzinnen waarmee je het effectiever kunt toedienen en het beter smaakt.

Dan ook nog de hele tijd OM en politie ertussendoor. Ja sorry hoor, maar kunnen we a.u.b. eens stoppen die lui als experts te beschouwen in het ontwerpen van drugsbeleid? Ze hebben wat mij betreft al vaak genoeg bewezen daar totaal ongeschikt voor te zijn. Bovendien hebben we trias politica. Da's niet voor niks.
k
kuikentjehLid
01-01-2024, 00:00
#15
Veel drugs worden al in Nederland gemaakt en ook vanuit hier doorverkocht, alleen bijvoorbeeld cocaïne komt vaak vanuit anderen landen en word via ons door vervoerd. Achter de maak en het vervoeren van de cocaïne zit een vreselijke wereld met veel corruptie en bloed. Als we zo'n middel in Nederland legaal maken houden we dit systeem wel in stand toch? Of zijn hier ook een oplossingen voor zoals bijv. in Nederland zelf maken?

Voor de rest vind ik het een heel mooi en slim bedacht systeem. En misschien heb je hier al antwoord op gegeven maar heb ik er overheen gelezen. schoot me alleen even te binnen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
kuikentjeh zei:
Veel drugs worden al in Nederland gemaakt en ook vanuit hier doorverkocht, alleen bijvoorbeeld cocaïne komt vaak vanuit anderen landen en word via ons door vervoerd. Achter de maak en het vervoeren van de cocaïne zit een vreselijke wereld met veel corruptie en bloed. Als we zo'n middel in Nederland legaal maken houden we dit systeem wel in stand toch? Of zijn hier ook een oplossingen voor zoals bijv. in Nederland zelf maken?
Klik om te vergroten...
Goede vraag!

Imo wordt dat 'bloed aan je handen' frame expres te veel versimpeld. Daarmee kunnen beleidsmakers hun verantwoordelijkheid afschuiven op individuen: niet hun beleid is het probleem, maar gebruikers zijn verantwoordelijk.

Dat de productie van cocaïne met zoveel geweld gepaard gaat is namelijk een gevolg van politiek-economische vraagstukken over 'wie mag welke opbrengsten claimen?'

Cocaïne is natuurlijk een heel lucratief middel, waardoor het om enorme belangen gaat. En in Colombia wordt er onder druk van de Amerikanen gezegd: niemand mag hier aanspraak maken op lucratieve natuurlijke hulpbronnen zoals coca, en die regel gaan we met geweld handhaven.
Dit speelt zich af in politiek instabiele regio's waar sowieso een burgeroorlog is tussen socialisten en liberalen. Daar komt nog bij dat de Amerikanen paramilitaire groeperingen steunen, die zelf ook de coca-handel gebruiken om hun gewapende strijd te financieren.

Oftewel, de bloederige strijd om coca is grotendeels het gevolg van een Westers economisch raamwerk dat met veel machtsvertoon geïnstalleerd wordt in Zuid-Amerikaanse landen.

Een oplossing daarvoor kan tweeledig zijn:

1) je gaat samenwerken met kleine cocaboeren die eerlijk betaald worden voor hun cocabladeren en extraheert de cocaïne in Nederland

2) je gaat cocaïne in Nederland synthetiseren op basis van een andere grondstof zodat je niks te maken hebt met de situatie in Colombia of omliggende landen. Cocaïne kan namelijk in een lab geproduceerd worden. Dat is wel duurder dan het extraheren uit een blad. Maar de drug cocaïne is zo duur dat zo'n chemische productielijn makkelijk uit kan.


Wat bronnen voor mijn beweringen:

Does Lootable wealth breed disorder? A political economy of extraction framework
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0010414006288724

Bases, bullets and ballots: the effect of US military aid on political conflict in Colombia
https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/679021

Violent cartels or US hegemony? The political economy of 'the war on drugs' in Mexico

Violent Narco-Cartels or US Hegemony? The political economy of the 'war on drugs' in Mexico on JSTOR

JULIEN MERCILLE, Violent Narco-Cartels or US Hegemony? The political economy of the 'war on drugs' in Mexico, Third World Quarterly, Vol. 32, No. 9 (2011), pp. 1637-1653
www.jstor.org www.jstor.org

Fairtrade coke: A practical guide of how to regulate cocaine
fairtradecoke.org

Domein gereserveerd

Het goedkoopste .nl domeintarief ter wereld. Voor slechts € 3,95 per jaar is jouw domeinnaam veilig in je bezit. Vind de domeinnaam die bij jou past!
fairtradecoke.org fairtradecoke.org
k
kuikentjehLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bedankt voor het antwoord!

Ik zie 2 goede oplossingen, ook intersant dat coke blijkbaar op verschillende manieren gemaakt kan worden. Wist ik helemaal niet.

Ook bedankt voor de linkjes, dan kan ik er zelf ook nog eens wat dieper induiken.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ik vind dat je niet moet vergeten dat de liberale orde voor best wel veel mensen gewoon niet werkt.
Klik om te vergroten...
Hahahaha. Geloof me, dat vergeet ik niet snel. Ik zie het gewoon net anders dan jij denk ik. Waar jij problemen vooral bij de democratische instituten ziet, ken ik ze voornamelijk toe aan grote bedrijven en de mensen die daar veel aan verdienen. Dat er instituten zijn die dat fasciliteren en toezijn aan democratische vernieuwing zie en bepleit ik zeker ook. Maar ik geloof wel dat er eerst andere zaken, waar liberale politici een flinke vinger in de pap inhebben, spelen.

Nou moet ik ook bekennen dat ik dus ook wel weerstad voel bij termen als “het machtsblok de liberale orde”. Omdat het ook helemaal niet zo’n ingekaderd machtsblok is. Terwijl ik zachts gezegd een tyfus hekel heb aan (neo-)liberalisme en kapitalisme.
Maar de woorden die je steeds kiest schetsen het beeld dat er ergens in een grote kamer of videochat een groepje mensen (mannen zijn ook mensen toch😜) bij elkaar zit om eens effe lekker te kijken hoe ze de hele wereld onder de duim kunnen houden. Beetje illuminatie vibes zegmaar. En dat er mensen zijn met veel macht en slechte intenties geloof ik heilig, maar een bewust gestructureerde orde: neh. En dat we als samenleving in de huidige structuren hier niks aan kunnen doen, geloof ik ook niet. Ik geloof wel dat niet genoeg mensen dat willen, omdat te veel mensen profiteren van liberalisme. Niet zo veel als ze zouden kunnen, en ook volledig ongelijk: maar better safe then sorry, toch.

Neo-Shulginist zei:
Maar het enige wat GroenLinks wil is dat de ECB iets meer uitlegt waarom ze geld aan bankiers geven. Ohja en de bonussen voor banken moeten iets minder hoog.
Klik om te vergroten...
Naja er is natuurlijk een verschil tussen wat ze bereikt hebben binnen de huidige rechts liberale structuren waarin ze moeten bewegen
9AEB9657-D380-49FB-928B-689124003619.jpeg
En wat ze willen 83F5DA55-EAFF-4983-A539-9C7BB038F0A9.jpeg
En ik snap dat jij liever ergens expliciet ziet staan “opdonderen met het ECB” maar ik geloof dat je intelligent genoeg bent om hierin te lezen dat ze het wel degelijk het liefst anders doen. En er zijn ook andere linkse partijen die daar nog veel radicaler in zijn. Hoe je dat bereikt vraagt alleen andere termen dan “opdonderen met het ECB”. Want er zijn nog genoeg mensen die wel in liberalisme en kapitalisme geloven. En die wel blij zijn met een overheid die zich richt op economische welvaart, groei, het aantrekken van grote bedrijven, in plaatst van op de mensen. Er zijn gewoon heel veel mensen die geloven dat dát het beste is (vooral voor zichzelf natuurlijk).

Neo-Shulginist zei:
Er zijn best kritische economen zoals Kate Raworth, Timothy Parrique, en Jason Hickel die heel andere plannen bepleiten. Zij zeggen dat we moeten stoppen met het BBP-groeimodel (iets wat trouwens door de uitvinder van het BBP ook al bepleit werd), en dat we in plaats daarvan moeten gaan werken met kwalitatieve indicatoren voor welzijn. Daarnaast is Hickel bijvoorbeeld heel kritisch op het beleid van de ECB, wat gratis geld geeft aan banken, terwijl je dat geld ook gewoon kan geven aan mensen die het daadwerkelijk nodig hebben. Best een links idee, zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Maar waar haal je het vandaan dat linkse partijen niet zouden willen dat het geld niet meer naar banken, bankieren, rijken, multinationals, etc. gaat maar in de samenleving wordt gestopt?! Of dat linkse partijen niet bepleiten dat we minder moeten streven naar groei… die tegen een consumptiemaatschappij zijn? Die meer naar Brede Welvaart willen kijken en die meer participatie nastreven?
Sorry voor míjn cynisme, maar je hebt echt zitten slapen als je dat niet gehoord/gezien/gelezen hebt, toch? Of ben je gestopt met luisteren toen bleek dat hun “hoe” niet is zoals jij graag zou willen, omdat je zelf geen vertrouwen meer hebt in deze democratie, de democratische instituten? Ik snap wel dat vanuit die positie alles ruk is, maar voor wat je hierboven omschrijft is wel degelijk politieke wil. Voor dat geluid is alleen geen meerderheid in Nederland.

Neo-Shulginist zei:
Je hebt dus een tweedeling tussen het kamp 'je luistert niet' en het kamp 'je snapt het niet'.
Wat dat betreft kan ik het boek Waarom Mensen Balen van de Politiek van Daan Brouwer aanraden. Dat boek laat heel goed zien waar nou eigenlijk die tweedeling vandaan komt. Dan wordt ook duidelijker waarom mensen afhaken. Want waarom zou je nog geëngageerd zijn met een politiek stelsel waar je geen invloed op hebt, wat niet naar je luistert, en wat allerlei beloftes doet die je niet terugziet in je eigen omgeving?
Klik om te vergroten...
Ik ken het boek, ik heb heel veel over het specifieke onderwerp gelezen en mijn conclusie is dat er helemaal geen simpel antwoord is zoals je die nu schetst. Het ligt echt niet alleen bij “geen invloed hebben” (is namelijk niet geheel waar imo) “de politiek luistert niet” (want verrassing: als de politiek naar Pietje luistert, luistert het niet naar Jantje. Met andere woorden: er wordt wel geluisterd, maar niets iedereens ideale uitkomst kan gehonoreerd worden. De belangen worden afgewogen tot wat verondersteld wordt wat het beste voor een héle samenleving is.)
Een groot deel van het antwoord staat volgens mij zelfs helemaal los van politiek. Heeft met historie van bepaalde gebieden te maken, natuurlijke houdingen, de impulsen die we krijgen vanuit de maatschappij (werk, socials, series, eten: consumeren) waardoor er helemaal geen tijd en ruimte is te blijven aanhaken, en ga zo maar door. Het is niet een simpel vraagstuk en er is geen quick fix voor. Het is niet opgelost als alle politici kolossaal erin slagen om aan jouw bovenstaande eisen te voldoen als dat al mogelijk zou zijn.

Ik vind wel dat de politiek en de ambtenarij de verantwoordelijkheid hebben om hier serieus aan te werken. Om het weer aantrekkelijk en lonend te maken om meer betrokken te zijn. Om duidelijke verwachtingen te scheppen over de keuzes en mogelijkheden die ze hebben om te beïnvloeden. Om goed uit te leggen waaom keuzes worden gemaakt en hoe verschillende belangen zijn afgewogen. Maar nee, de schuld ligt niet alleen bij hen.

Neo-Shulginist zei:
Daarmee kunnen beleidsmakers hun verantwoordelijkheid afschuiven op individuen
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
zoveel ambtenaren klagen
Klik om te vergroten...
Wat maakt het dat jij het idee hebt dat ambtenaren erbij zitten met het idee “nou. Wat een kutzooi dit probleemstuk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat wij dit van ons af kunnen schuiven en de bal lekker bij onze inwoners te leggen zodat we weer lekker om half 4 naar huis kunnen?”?
Dat is namelijk totaal niet mijn ervaring met ambtenaren. Er werken heel veel mensen voor de overheid, en zeker de decentrale, die met oprechte en goede intenties het beste voor hun inwoners (willen) doen. Alleen veel vraagstukken zijn ook gewoon complex. En moet ook vanuit een complexe positie worden opgelost. Het is wel even wat anders dan de vraag “hoe maken we aandeelhouders blij” “hoe meer winst” enzovoorts…

Zoals ik ook in het andere topic al zei vind ik het nogal vermoeiend en demotiverend hoe je dit afschildert en herhaalt… je uitspraken over ambtenaren zijn ook constant cynisch en vol wantrouwen. Je scheert ze ook constant over een kam. En ik ben benieuwd naar jouw ervaringen die hiervoor hebben gezorgd, maar ik vind persoonlijk wel dat die uitspraken erg eenzijdig en stellig zijn.

Neo-Shulginist zei:
Maar belangrijker is dat onderdeel van mijn ideale drugsbeleid is dat je langzaam herstructureert. Niet in één keer POEF, nu hebben we het ideale drugsbeleid en dan is het klaar. Maar steeds met kleine stapjes toewerken naar dat ideaal, terwijl je aandacht hebt voor de situatie op de grond en daarop anticipeert.
Klik om te vergroten...
Makes sense tho😅
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oh oh oh oh ik wilde nog een persoonlijke anekdote delen!

Vorige week was ik op een verjaardag in het (zeer christelijke, urkiaanse) geboortedorp van mijn moeder. Vanzelfsprekend is een heel groot deel van de mensen die ik daar ken resuluut tegen drugs. Sowieso zijn de mensen die ik vanuit daar ken vaak tegen alles waar ik voor voor ben en andersom, maar we hebben altijd heel mooie, constructieve en leerzame gesprekken hierover.

Een van mijn vrienden is sinds een aantal jaar politieagent. Ik vroeg hem (onder invloed van 3mmc🤪) naar hoe hij tegen het wetsvoorstel aankijkt. Tot mijn verbazing was hij er heel negatief over! Hij en zijn werkmaten ergeren zich kapot aan de houding van de politie, omdat ze geloven dat het hun alleen maar meer werk geeft, meer in gevaar brengt, inwoners meer in gevaar brengt, etc. Viel echt van mijn stoel! Wat me natuurlijk helemaal niet verbaasde, is dat er voor hem en zijn collega’s weinig mogelijkheden zijn om hier constructief over te praten. Het instituut laat weinig ruimte voor (interne) kritiek en als je wel je kop uitsteekt heeft dat zware gevolgen voor je carrière.
Ook vond hij dat er voorlopig nog weinig echt goede en doordachte alternatieve oplossingen waren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Wat maakt het dat jij het idee hebt dat ambtenaren erbij zitten met het idee “nou. Wat een kutzooi dit probleemstuk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat wij dit van ons af kunnen schuiven en de bal lekker bij onze inwoners te leggen zodat we weer lekker om half 4 naar huis kunnen?”?
Dat is namelijk totaal niet mijn ervaring met ambtenaren. Er werken heel veel mensen voor de overheid, en zeker de decentrale, die met oprechte en goede intenties het beste voor hun inwoners (willen) doen.
Klik om te vergroten...
Nog even hierover. Wat maakt het dat ik denk dat overheidsinstanties hun verantwoordelijkheid willen afschuiven op het individu?

Nou, neem bijvoorbeeld de campagne 'bloed aan je pil' van de gemeente Rotterdam. Die campagne is naar eigen zeggen bedoeld om gebruikers bewust te maken van hun rol in de drugscriminaliteit. En dus de rol van het drugsbeleid buiten beschouwing te laten. Ik heb hierboven wat wetenschappelijke bronnen gedeeld over welke factoren er meespelen bij dtugsgerelateerd conflict he. Dat soort kennis wordt uitdrukkelijk buiten beschouwing gelaten (trouwens ook door de journalisten die eigenlijk de macht zouden moeten controleren door feiten te checken) www.hartvannederland.nl/regio/rotterdam/er-kleeft-bloed-aan-je-pil-rotterdam-wil-drugsgebruikers-bewust-maken-van

Dat soort campagnes worden vaker opgericht, bijvoorbeeld bij een VR-experience in samenwerking met het Trimbos-instituut die gebruikers moest laten zien hoe hun pil drugsafval achterliet. Nou moet je weten dat het WODC niet lang daarvoor in een dik rapport had geconcludeerd dat aanscherping van de Wet Voorkoming Misbruik Chemicaliën had geleid tot een verdrievoudiging van het aantal drugsafvaldumpingen, omdat producenten hun eigen precursors waren gaan maken. Die informatie zat uiteraard niet in de bewustmakingscampagne.

Je zegt dat je ambtenaren kent die gemotiveerd en met goede intenties naar hun werk gaan. Dat wil ik best geloven. En ik wil ook best geloven dat de bovenstaande ambtenaren met goede intentie gemaakt zijn: namelijk jongeren waarschuwen voor gevaren van criminaliteit.
Daarbij wil ik individuele ambtenaren nog best vrijpleiten hoor. Want er zijn ook allerlei mensen die voor de overheid werken en kritisch kijken naar de rol van beleid hierin. Maar uit jouw voorbeeld blijkt ook dat zulke andersdenkende ambtenaren gewoon monddood worden gemaakt door de organisatie waarvoor ze werken. Mede daarom is die goede intentie wat mij betreft onvoldoende. Al was het maar omdat ik bijvoorbeeld burgemeesters met goede intenties hele gezinnen dakloos heb zien maken vanwege de aanwezigheid van een beetje drugs. Er was geen bewijs dat de hele familie er wat mee te maken had, maar dat maakte niet uit. Want de burgemeester was zó gemotiveerd om met de beste intenties de openbare orde te beschermen tegen drugs (die overigens al in beslag waren genomen), dat het grond- en mensenrecht van de familie om een woning te hebben er even niet toe deed.

Je vraagt je af waarom ik ambtenaren zo afschilder. Nou, tel nog maar tientallen van dat soort voorbeelden bij elkaar op, en dan begin je het een beetje te snappen.
Ik snap dan niet zo goed waarom ik positief zou moeten gaan praten over alles wat ambtenaren goed doen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."