Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

Het ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

116 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Ik denk dat er nog veel meer en betere manieren van burgerparticipatie bestaan… Maar ik denk óók dat hiervoor de kennis en het begrip bij burgers ook eerst beter moet zijn. Je moet wel begrijpen wat een overheid zou moeten doen en hoe ze dit (kunnen) doen, voor je kunt zeggen of ze dit goed of slecht doen…
Klik om te vergroten...
Lekker dan, moet je eerst staatsrecht gaan studeren voordat de staat je ziet als rechtmatige belanghebbende in de besluitvorming of je drugs mag gebruiken of niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Lekker dan, moet je eerst staatsrecht gaan studeren voordat de staat je ziet als rechtmatige belanghebbende in de besluitvorming of je drugs mag gebruiken of niet.
Klik om te vergroten...
Dat is inderdaad precíes wat ik zei en bedoelde

🥲
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
https://www.telegraaf.nl/video/1695732872/dilan-yesilgoz-breekt-tijdens-emotioneel-betoog?fbclid=PAAaabd0vMydbG3eELwX-dpJK9osgXMcDhnGYntHNgrLe-oZ1T8h6eNLsaf3Y_aem_AUDR_k4QTnuuhc_e1r_znZ5QIkma9uX-mbpUVrevLSV9JsIpaaY-3X2RaO6R6RW8VDA
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Op zich een goede vraag, maar een festivalorganisator is toch al verantwoordelijk voor de veiligheid? Er worden al zeer uitgebreide veiligheidsplannen geschreven. Gemeenten hebben al zeer uitgebreide eisen voordat een vergunning verleend wordt. In mijn voorstel hoeft er in die plannen nog niet eens zoveel te veranderen. Misschien behalve door er nog een psy care aan toe te voegen, of een plek waar een smartshop staat. Dit soort dingen zijn bijvoorbeeld al op Psy-Fi geregeld. Dus als je een gedetailleerd plan wil zien hoe dat geregeld wordt dan zou ik naar de organisatoren van dat festival doorverwijzen :wink:

Daarnaast snap ik wat je bedoelt: kunnen organisatoren dan niet verantwoordelijk gehouden worden voor letselschade die ontstaat door gebruik van drugs?
Ook die vraag kan ik vrij gemakkelijk beantwoorden met: 'dat is nu met alcohol toch ook niet het geval?' Alcoholgebruik is risicovol, wordt ook toegestaan en zelfs commercieel gepromoot. Maar als iemand omvalt na te veel bier en dan een been breekt, kan die persoon de schade van gederfde inkomsten ook niet verhalen op het festival.

Ik ben geen jurist, maar volgens mij zijn claims vanwege ontstane letselschade gemakkelijk te dekken met een bepaling in de algemene voorwaarden dat mensen die drugs gebruiken individueel verantwoordelijk zijn voor de schade die ontstaat in relatie tot hun drugsgebruik. Naast zo'n bepaling kan je dan allerlei maatregelen nemen om mensen te helpen om zo geïnformeerd mogelijke besluiten te nemen, en om zo goed mogelijk te helpen bij eventuele incidenten. Zo voorkomen festivalorganisatoren dat ze aangeklaagd kunnen worden voor nalatigheid. Juist doordat allerlei verschillende veiligheidsmaatregelen zijn genomen kan zo'n festivalorganisator dan voor de rechter zeggen: 'ja, edelachtbare, wij hebben echt alles geprobeerd wat redelijkerwijs van ons verwacht kan worden om dit risico in zo goed mogelijke banen te leiden.'

Overigens bestrijd ik het idee dat 'vrijelijk' gebruik betekent dat er veel meer excessief gebruik zal zijn. De manier waarop mensen drugs gebruiken hangt sterk af van sociale normen in de subcultuur. Het idee van mijn ideale drugsbeleid is om juist gebruik te maken van dat soort processen om meer greep te krijgen op het gebruik. Ik zou dus ook het tegenovergestelde willen beweren: juist als gebruik noodgedwongen verholen plaatsvindt is de kans op ongelukken groter omdat sociale controle ontbreekt. Je ziet dat bijvoorbeeld bij festivals die een streng zero-tolerance beleid hebben en drugshonden inzetten bij de ingang om dat te handhaven. In een paniekreactie gaan gebruikers dan 'preloaden', waarbij ze alvast een dubbele dosis nemen voordat ze naar binnen gaan. Dit fenomeen is uitgebreid beschreven in wetenschappelijke publicaties als een veiligheidsmaatregel die juist een belangrijk deel van de (fatale) overdoseringen veroorzaakt. Toch worden festivalorganisatoren daar niet voor verantwoordelijk gehouden.
Klik om te vergroten...
Talking about the Devil….Harm reduction 6.0 🤣
Lees vanmorgen dit op Reddit:
https://www.reddit.com/r/avesLA/s/XHmYcnJaF6
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
https://www.telegraaf.nl/video/1695732872/dilan-yesilgoz-breekt-tijdens-emotioneel-betoog?fbclid=PAAaabd0vMydbG3eELwX-dpJK9osgXMcDhnGYntHNgrLe-oZ1T8h6eNLsaf3Y_aem_AUDR_k4QTnuuhc_e1r_znZ5QIkma9uX-mbpUVrevLSV9JsIpaaY-3X2RaO6R6RW8VDA
Klik om te vergroten...
Zij is niet helemaal goed hoor 🤣🤣🤣
Ik hoor wat ze zegt, maar wat een eenzijdig verhaal.
Ik schat deze mevrouw al heel laag in als verbinder, dat bewijst ze nu ook.

Ze zegt eigenlijk: we gaan door met de war on drugs, dit kost zo’n 75% van de politiecapaciteit, de war on drugs is mislukt, maar we gaan toch door. Want anders vinden ze ons in het buitenland stom.

Het ligt toch echt genuanceerder, juist nu is de dialoog houden tussen voor- en tegenstanders van regulering/legalisatie belangrijker dan ooit.
We moeten eens uit die vastgeroeste ouderwetse standpunten en met een frisse blik naar deze zaken kijken.

Repressie, repressie, repressie, yeah succes.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
https://www.telegraaf.nl/video/1695732872/dilan-yesilgoz-breekt-tijdens-emotioneel-betoog?fbclid=PAAaabd0vMydbG3eELwX-dpJK9osgXMcDhnGYntHNgrLe-oZ1T8h6eNLsaf3Y_aem_AUDR_k4QTnuuhc_e1r_znZ5QIkma9uX-mbpUVrevLSV9JsIpaaY-3X2RaO6R6RW8VDA
Klik om te vergroten...
Zeehond zei:
Zij is niet helemaal goed hoor 🤣🤣🤣
Ik hoor wat ze zegt, maar wat een eenzijdig verhaal.
Ik schat deze mevrouw al heel laag in als verbinder, dat bewijst ze nu ook.

Ze zegt eigenlijk: we gaan door met de war on drugs, dit kost zo’n 75% van de politiecapaciteit, de war on drugs is mislukt, maar we gaan toch door. Want anders vinden ze ons in het buitenland stom.

Het ligt toch echt genuanceerder, juist nu is de dialoog houden tussen voor- en tegenstanders van regulering/legalisatie belangrijker dan ooit.
We moeten eens uit die vastgeroeste ouderwetse standpunten en met een frisse blik naar deze zaken kijken.

Repressie, repressie, repressie, yeah succes.
Klik om te vergroten...
Strategisch 'de feiten' eruit geknipt ook door de Telegraaf.
Ik vind het bij die krant altijd lastig zien wat nou het verschil is tussen PR en journalistiek.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
Zij is niet helemaal goed hoor 🤣🤣🤣
Ik hoor wat ze zegt, maar wat een eenzijdig verhaal.
Ik schat deze mevrouw al heel laag in als verbinder, dat bewijst ze nu ook.

Ze zegt eigenlijk: we gaan door met de war on drugs, dit kost zo’n 75% van de politiecapaciteit, de war on drugs is mislukt, maar we gaan toch door. Want anders vinden ze ons in het buitenland stom.

Het ligt toch echt genuanceerder, juist nu is de dialoog houden tussen voor- en tegenstanders van regulering/legalisatie belangrijker dan ooit.
We moeten eens uit die vastgeroeste ouderwetse standpunten en met een frisse blik naar deze zaken kijken.

Repressie, repressie, repressie, yeah succes.
Klik om te vergroten...
Nee die is inderdaad niet helemaal lekker. Staat hier te janken om de rechtstaat die bijna omvalt, maar praat wel met een partij die z'n billen veegt met onze grondwet en rechtstaat.
In het vragen halfuurtje doen alsof XR de engste organisatie ooit is, maar te bang of gekleurd om de boeren op diezelfde snelweg (maar mét collectief geweld) hetzelfde toe te schrijven.
🥱🥱🥱

Neo-Shulginist zei:
Strategisch 'de feiten' eruit geknipt ook door de Telegraaf.
Ik vind het bij die krant altijd lastig zien wat nou het verschil is tussen PR en journalistiek.
Klik om te vergroten...
Nou claimt de telegraaf niet vaak aan onafhankelijke verslaglegging te doen, en ben je zelf ook goed in selectief reageren en bepaalde uitspraken naar je eigen hand draaien dus🤷🏻‍♀️
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Nou claimt de telegraaf niet vaak aan onafhankelijke verslaglegging te doen, en ben je zelf ook goed in selectief reageren en bepaalde uitspraken naar je eigen hand draaien dus🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...
Ik reageer nog slechts selectief op je omdat je bij voorbaat al de theorieën verwerpt die ik gebruik ter onderbouwing. Daar krijg je dan naar eigen zeggen te ongemakkelijke gevoelens bij, en ga je maar naar beneden schoppen naar mensen die niet in een machtspositie zitten, zodat je een beeld in stand kan houden van arme hardwerkende ambtenaren die niet genoeg complimentjes krijgen. Ik heb je ook twee keer een PM gestuurd daarover omdat je me dingen me van zaken beschuldigde die ik niet netjes vond. Prima als je zo wil discussiëren maar dan voel ik niet meer echt de behoefte om moeite te gaan steken in de theoretische onderbouwing. Neem je toch niet serieus.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nee Neo, sorry. Dít zijn nogal lage reacties:
Neo-Shulginist zei:
Lekker dan, moet je eerst staatsrecht gaan studeren voordat de staat je ziet als rechtmatige belanghebbende in de besluitvorming of je drugs mag gebruiken of niet.
Klik om te vergroten...
Want ten eerste ben ik de staat niet (en is het niet de staat die iets wil of vindt maar de politiek). En ten tweede hoeft die kennis helemaal niet zo vergaand te zijn als “een studie staatsrecht”. Dat zeg ik in elk geval nergens. Ik legde alleen uit hoe een burgerinitiatief procesmatig werkt, en waarom veel mensen daar vaak een verkeerde verwachting bij hebben.

In de reacties die jij (volgens mij) noemt, ben ik het gewoon niet met je eens. En daar draag ik evengoed theorieën en argumenten voor aan. Blijkbaar kun je dat niet zo goed hebben…
Ik heb niet zo’n moeite met het oneens zijn, maar wel met reacties als de bovenstaande want het is gewoon een onterechte sneer waarmee je reacties waar ik wel moeite in steek om shit vanuit mijn perspectief uit te leggen aan anderen gewoon heel erg naar beneden schopt. Ik zie ook niet helemaal hoe ik naar beneden aan het schoppen ben.

Neo-Shulginist zei:
Ik reageer nog slechts selectief op je omdat je bij voorbaat al de theorieën verwerpt die ik gebruik ter onderbouwing.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar als het gaat over je degrowth theorieën heb ik die alles behalve verworpen. Ik heb alleen het idee verworpen dat de politiek HiEr NiEt NaAr LuIsTeRt, omdat er partijen zijn die hier al meer dan tien jaar mee bezig zijn.
Als het gaat om je theorieën over “de liberale orde” ben ik daar volgens mij ook best serieus op ingegaan. En voor een heel groot deel geloof ik ook dat de internationale politieke stroom van liberalisme te ver gaat (ik leef bij die ideologie zelfs… vgm is dat al duidelijk vanaf de seconde dat ik mn account hier aanmaakte😅). Alleen zoals ik het heb uitgelegd, zie ik het meer als politieke stroom, dan een samenwerkingsverband tussen macht en tegenmachten die dit doelbewust in stand houden. (Zo’n “conservatief machtsblok” zijn ambtenaren bijvoorbeeld niet, het grootste deel stemt zelf link-progressief blijkt uit kiezersonderzoek.) Daar mogen we toch best in verschillen? Daar verschillen wetenschappelijke theoristen ook gewoon van mening, namelijk.
Dat ik het niet eens ben, betekent niet dat ik het niet serieus neem. Sterker nog. Misschien neem ik t nog wel serieuzer dan iedereen die enkel alleen maar complimentjes gooit hier. Al kan ik me zeker voorstellen dat je dat leuker vindt om te lezen.

Neo-Shulginist zei:
Daar krijg je dan naar eigen zeggen te ongemakkelijke gevoelens bij, en ga je maar naar beneden schoppen naar mensen die niet in een machtspositie zitten,
Klik om te vergroten...
Ff terug zitten lezen maar nee, ik voel er weerstand bij. Omdat ik er op een (heel) andere manier naar kijk dan jij. En omdat ik vind dat het narratief dat je kiest heel demoniserend werkt. Maar naar beneden schoppen? Volgens mij zie ik mezelf dat niet doen, zeker niet ik dit topic.

Neo-Shulginist zei:
zodat je een beeld in stand kan houden van arme hardwerkende ambtenaren die niet genoeg complimentjes krijgen.
Klik om te vergroten...
???
Wat een onzin. Ik benoem herhaaldelijk de verantwoordelijkheid die ambtenaren (en politici) hebben en beter moeten oppakken (in het algemeen, en in het drugsbeleid), maar ik sprak gewoon jouw anti-ambtenarenhouding tegen en de demonisering van deze mensen en dit instituut. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, ook niet met dat ik vind dat ze meer veren in hun reet nodig hebben. Maar met dat ik vind dat het niet bepaald genuanceerd of realistisch is.

Neo-Shulginist zei:
Ik heb je ook twee keer een PM gestuurd daarover omdat je me dingen me van zaken beschuldigde die ik niet netjes vond.
Klik om te vergroten...
Hmn nah volgens mij klopt dit niet helemaal, maar ik zie de conversatie niet terug in mijn DM’s. Alleen de DM waar ik zelf terugkom op mijn toon maar enfin.
Ik weet dat ik soms fel kan zijn, maar dat is nooit persoonlijk (bedoeld). Dat ligt meer aan mijn schrijfstijl en aan dat ik vrij ideologisch in de meeste discussies sta.

Prima als je geen behoefte hebt met me te discussiëren, maar je geeft een ander beeld af met je vorige reacties🤷🏻‍♀️
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Nee Neo, sorry. Dít zijn nogal lage reacties:

Want ten eerste ben ik de staat niet (en is het niet de staat die iets wil of vindt maar de politiek). En ten tweede hoeft die kennis helemaal niet zo vergaand te zijn als “een studie staatsrecht”. Dat zeg ik in elk geval nergens. Ik legde alleen uit hoe een burgerinitiatief procesmatig werkt, en waarom veel mensen daar vaak een verkeerde verwachting bij hebben.

In de reacties die jij (volgens mij) noemt, ben ik het gewoon niet met je eens. En daar draag ik evengoed theorieën en argumenten voor aan. Blijkbaar kun je dat niet zo goed hebben…
Ik heb niet zo’n moeite met het oneens zijn, maar wel met reacties als de bovenstaande want het is gewoon een onterechte sneer waarmee je reacties waar ik wel moeite in steek om shit vanuit mijn perspectief uit te leggen aan anderen gewoon heel erg naar beneden schopt. Ik zie ook niet helemaal hoe ik naar beneden aan het schoppen ben.


Ik weet niet precies waar je op doelt, maar als het gaat over je degrowth theorieën heb ik die alles behalve verworpen. Ik heb alleen het idee verworpen dat de politiek HiEr NiEt NaAr LuIsTeRt, omdat er partijen zijn die hier al meer dan tien jaar mee bezig zijn.
Als het gaat om je theorieën over “de liberale orde” ben ik daar volgens mij ook best serieus op ingegaan. En voor een heel groot deel geloof ik ook dat de internationale politieke stroom van liberalisme te ver gaat (ik leef bij die ideologie zelfs… vgm is dat al duidelijk vanaf de seconde dat ik mn account hier aanmaakte😅). Alleen zoals ik het heb uitgelegd, zie ik het meer als politieke stroom, dan een samenwerkingsverband tussen macht en tegenmachten die dit doelbewust in stand houden. (Zo’n “conservatief machtsblok” zijn ambtenaren bijvoorbeeld niet, het grootste deel stemt zelf link-progressief blijkt uit kiezersonderzoek.) Daar mogen we toch best in verschillen? Daar verschillen wetenschappelijke theoristen ook gewoon van mening, namelijk.
Dat ik het niet eens ben, betekent niet dat ik het niet serieus neem. Sterker nog. Misschien neem ik t nog wel serieuzer dan iedereen die enkel alleen maar complimentjes gooit hier. Al kan ik me zeker voorstellen dat je dat leuker vindt om te lezen.


Ff terug zitten lezen maar nee, ik voel er weerstand bij. Omdat ik er op een (heel) andere manier naar kijk dan jij. En omdat ik vind dat het narratief dat je kiest heel demoniserend werkt. Maar naar beneden schoppen? Volgens mij zie ik mezelf dat niet doen, zeker niet ik dit topic.


???
Wat een onzin. Ik benoem herhaaldelijk de verantwoordelijkheid die ambtenaren (en politici) hebben en beter moeten oppakken (in het algemeen, en in het drugsbeleid), maar ik sprak gewoon jouw anti-ambtenarenhouding tegen en de demonisering van deze mensen en dit instituut. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, ook niet met dat ik vind dat ze meer veren in hun reet nodig hebben. Maar met dat ik vind dat het niet bepaald genuanceerd of realistisch is.


Hmn nah volgens mij klopt dit niet helemaal, maar ik zie de conversatie niet terug in mijn DM’s. Alleen de DM waar ik zelf terugkom op mijn toon maar enfin.
Ik weet dat ik soms fel kan zijn, maar dat is nooit persoonlijk (bedoeld). Dat ligt meer aan mijn schrijfstijl en aan dat ik vrij ideologisch in de meeste discussies sta.

Prima als je geen behoefte hebt met me te discussiëren, maar je geeft een ander beeld af met je vorige reacties🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...
Laten we maar eens een borrel drinken, misschien met een sleutelpuntje 3-MMC erbij?
Ik denk dat dat beter werkt dan hier online :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Laten we maar eens een borrel drinken, misschien met een sleutelpuntje 3-MMC erbij?
Ik denk dat dat beter werkt dan hier online :wink:
Klik om te vergroten...
Kwitnie of je serieus bent, maar lijkt me erg leuk en waardevol!😊
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Kwitnie of je serieus bent, maar lijkt me erg leuk en waardevol!😊
Klik om te vergroten...
De mensen bij de vorige drugsforum meeting waren zeer verbaasd dat ik in het echt helemaal niet zo cynisch en nors was :tongueout:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13

Snuiven we straks een legaal geproduceerd lijntje uit Colombia?

Volgens de Colombiaanse politicoloog Lorenzo Uribe is ‘s werelds grootste exportland van cocaïne klaar voor een volledige regulering van de productieketen. Maar het heeft dan wel de steun nodig van landen waar de drugs terechtkomen, zoals Nederland.
npo.nl npo.nl
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zee Zjermens beat us.
Toch zeker tot op een bepaalde hoogte, dit had ik 20 jaar geleden voor onmogelijk gehouden.

www.vrt.be

Duitsland legaliseert recreatief gebruik van cannabis (maar strikte regels maken het moeilijk om te kopen) | VRT NWS Nieuws

Het Duitse parlement heeft een nieuwe wet goedgekeurd die het recreatief gebruik van cannabis toelaat. Volgens de wet mogen meerderjarige Duitsers tot 25 gram cannabis op zak hebben en wordt het roken van de drug op publieke plaatsen vanaf 1 april legaal. Toch gelden er beperkingen op de verkoop...
www.vrt.be www.vrt.be

www.tagesschau.de

Aktuelle Nachrichten aus Deutschland

Überblick zu Hintergründen, Analysen und Interviews bei tagesschau.de - die erste Adresse für Nachrichten und umfassende Berichte zu aktuellen Themen.
www.tagesschau.de www.tagesschau.de
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#15
weedflag.jpg

Ik ben heel blij voor de Duitsers :stoned:

Hoe lang zal het in Nederland nog duren? Wat een farce is het drugsbeleid...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
www.instagram.com

NOS Stories on Instagram: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories"

38K likes, 357 comments - nosstories on June 6, 2024: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories".
www.instagram.com www.instagram.com
(Ook de commentsectie is wel interessant)

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'
www.powned.tv www.powned.tv

‘Mdma en therapie mogelijk goed voor post-traumatische stress’ https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
www.instagram.com

NOS Stories on Instagram: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories"

38K likes, 357 comments - nosstories on June 6, 2024: "De onderzoekers adviseren de overheid niet om MDMA te legaliseren. #mdma #drugs #NOSstories".
www.instagram.com www.instagram.com
(Ook de commentsectie is wel interessant)

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'

MDMA gezonder alternatief voor alcohol? 'Alles heeft risico’s!'
www.powned.tv www.powned.tv

‘Mdma en therapie mogelijk goed voor post-traumatische stress’ https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/0...k-goed-voor-post-traumatische-stress-a4855556
Klik om te vergroten...
Ja ik had al een hele tirade gehouden in een ander topic 😂

https://drugsforum.nl/threads/staatscommissie-mdma-wil-geen-regulering-van-recreatieve-mdma.76878/#post-1984856
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."