Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

Het ideale drugsbeleid van Neo-shulginist en consorten: Wat kan er beter?

116 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeehond zei:
Ik ben het hier zo mee eens, maar ik heb er nul vertrouwen in dat dit zal veranderen de komende tijd.
Maar eens komt de dag en dan komt ook boven water dat journalisten jarenlang stelselmatig hun werk niet goed hebben gedaan.
Hetzelfde geldt voor politici overigens.
Maar goed, dit is mijn mening.
Klik om te vergroten...
Ik moet soms wel eens gniffelen als ik weer verontwaardigde opmerkingen hoor van journalisten of politici: 'het vertrouwen in ons is ontzettend laag! Oh, oh, oh, wat kunnen we toch doen om dat vertrouwen weer te herstellen?'

Dan denk ik dus, nou... misschien eens kijken naar hoe je je werk doet?

decorrespondent.nl

Terugkijken: Vijf manieren om vertrouwen in de journalistiek te vergroten

Afgelopen week was ik op een van de grootste journalistieke bijeenkomsten van de Verenigde Staten. Vijf van de mensen die ik daar ontmoette, zijn de moeite waard om te volgen.
decorrespondent.nl decorrespondent.nl

decorrespondent.nl

Hoe onze mediacratie een wantrouwenmachine werd

Politiek en media vormen samen onbedoeld een wantrouwenmachine. Met aandacht als doel, verontwaardiging als brandstof en ophef als product. En dat is funest voor de democratie.
decorrespondent.nl decorrespondent.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Oh, ja drugsafval in de natuur is echt heel naar. En zonde ook, want het hoeft helemaal niet daar te belanden. Er zijn gewoon chemische afvalverwerkers die prima dingen als zoutzuur, aceton, en methanol kunnen verwerken. Sterker nog, farmaceutisch producenten kunnen hun oplosmiddelen gewoon zuiveren zodat er helemaal niet zoveel afval verwerkt hoef te worden.

Wat dat betreft ben ik ook niet tegen het criminaliseren van zulke producenten hoor. Je ziet dat de netwerken allerlei mensen enorm uitbuiten (denk bijvoorbeeld aan de schuureigenaar), enorm gevaarlijke werkomstandigheden organiseren, en dan ook nog de natuur beschadigen en soms woongebieden in gevaar brengen met het transport van hun oplosmiddelen. Dat is totaal onverantwoord, en diepcynisch, en mensen die desalniettemin winst proberen te maken met dat soort bedrijvigheid verdienen het om gestraft te worden.

MAAR, dan moet je ook een alternatief bieden. De klassieke sticks and carrots: zet kaders neer hoe het wel kan, zodat je legitiem kan optreden tegen hoe het niet moet. Maar die kaders worden niet gegeven.

Wat dat betreft vind ik het ook wel erg dat de NOS dan zo over dit bericht publiceert. Want ze zeggen neutraal te zijn, maar ze bedoelen neutraal tegenover de status quo. En dat is in dit soort items dus vóór criminaliseren (zonder dat natuurlijk uitdrukkelijk zo te zeggen). Journalistiek gezien vind ik dat ze falen, omdat hun publicaties zeer zwaar leunen op de input van de politie. En dat is niet alleen in dit item het geval, maar in alle items over drugs. En dat heeft een enorm effect op de beeldvorming.

Zo had de NOS ook heel even in de archieven kunnen duiken: wanneer zijn die drugsafvaldumpingen nou begonnen? Ik heb dat voor de grap wel eens geprobeerd via LexisNexis en Delpher. Dan zie je met één zoekopdracht al dat er pas na 1996 enkele berichten over drugsafval in kranten verschijnen. En dat is een heel kenmerkend jaartal. Want dat is precies na de IRT-affaire (1994-1996), waarna de politie besloot om harder te gaan optreden tegen drugsproductie en een gespecialiseerd team bij de politie oprichtte op die productie van drugs moest gaan bestrijden. Het is ook vanaf dat jaartal dat de chemicaliën niet meer ongezien bij de afvalverwerker konden worden ingeleverd. En vanaf 1996 zie je dus een duidelijke trend van steeds harder drugs bestrijden - én steeds meer drugsafvaldumpingen.

Terwijl er voor 1996 ook al synthetische drugs werden geproduceerd in Nederland. Zo werden er in de jaren '70 en '80 ook amfetamine- en LSD-labs opgerold door de politie. Voor de productie van die middelen heb je vergelijkbare oplosmiddelen nodig. Maar die hoefden niet gedumpt te worden.
Klik om te vergroten...
Ja - nou vond ik niet dat ze heel sturend waren in de video. Heb je hem gekeken? Het ging dus echt vrij technisch over de milieu-impact. Kwam daarin wel plisie voorbij, maar alleen met een uitleg over aantallen labs en soorten drugsafval enzo. Over gebruik, criminalisatie, regulatie of wat dan ook is het niet gegaan. Op een ding na: ze beriepen zich heel kort op de gebruiker in de zin van “dit doet je drugs ook *laat drugsafval krater zien*”. Viel ook totaal uit de toon met de rest van het filmpje… Ze nuanceerden dat wel meteen met dat het geen zak uit zou maken als 0 Nederlanders nog gebruikten omdat zo’n 80% naar het buitenland gaat. Maar goed, die halve minuut ervoor deed m’n nekharen wel overeind staan en ze lieten daarbij ook niet weten dat dit extreem is toegenomen dóór of nav beleidskeuzes.
Idk, geen geweldig item maar could be much worse.

Vond ik overigens ook van het EenVandaag item. Snap dat de woorden van de tegenstanders vreselijk en om te kotsen zijn, maar de voorstanders van regulatie kregen veel meer podium en weerlegte in het item zelfs de argumenten van de plisie met feiten. Vond dat eigenlijk juist een verhaal met meerdere perspectieven en een behoorlijk ander beeld dan je gemiddeld in de media ziet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Dan denk ik dus, nou... misschien eens kijken naar hoe je je werk doet?

decorrespondent.nl

Terugkijken: Vijf manieren om vertrouwen in de journalistiek te vergroten

Afgelopen week was ik op een van de grootste journalistieke bijeenkomsten van de Verenigde Staten. Vijf van de mensen die ik daar ontmoette, zijn de moeite waard om te volgen.
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
decorrespondent.nl

Hoe onze mediacratie een wantrouwenmachine werd

Politiek en media vormen samen onbedoeld een wantrouwenmachine. Met aandacht als doel, verontwaardiging als brandstof en ophef als product. En dat is funest voor de democratie.
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
Klik om te vergroten...
Moest ook zo lachen toen van der Wulp en Vullings zo heel verontwaardigd waren over ten eerste dat Wilders zo groot was geworden zonder dat iemand dat weken ervoor zag aankomen, maar vooral dat het steeds over de lijsttrekkers en premierskandidaten ging “maar het zijn toch TK verkiezingen en premiersverkiezingen”

Het waren precies zij die de term “Milders” introduceerden en zij en hun collega’s die alleen lijsttrekkers en podium geven en WEKEN LANG aan Omtzigt vroegen “oftie het nou ging doen.”

Love hun echt, zou ze zo willen worden als ik groot ben. Maar ook om het beter te doen😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Ja - nou vond ik niet dat ze heel sturend waren in de video. Heb je hem gekeken? Het ging dus echt vrij technisch over de milieu-impact.
Klik om te vergroten...
Het gaat over welke feiten je belicht (en welke dus niet). Zulke frames hebben invloed op de beeldvorming. Op zich is een criminaliteitsframe over de milieuproblemen die de illegale productie van drugs veroorzaakt geen probleem - en zelfs een maatschappelijk relevant onderwerp. Maar door telkens weer dat criminaliteitsframe te herhalen (wat gebeurt), raken drugs en criminaliteit psychologisch onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is dus een punt waar we nu zijn, en ook een belangrijke reden waarom journalisten telkens weer de politie erbij betrekken. Want ook journalisten zijn subject aan beeldvormingsprocessen in de media. Iets wat dus moeite kost om te ontstijgen, die m.i. onvoldoende wordt genomen. Want zo lastig is het niet om feiten te vinden over hoe steeds harder criminaliseren heeft geleid tot steeds meer drugsafval. Maar dat vinden ze dan vaak 'niet relevant' voor het item.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Het gaat over welke feiten je belicht (en welke dus niet). Zulke frames hebben invloed op de beeldvorming. Op zich is een criminaliteitsframe over de milieuproblemen die de illegale productie van drugs veroorzaakt geen probleem - en zelfs een maatschappelijk relevant onderwerp. Maar door telkens weer dat criminaliteitsframe te herhalen (wat gebeurt), raken drugs en criminaliteit psychologisch onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is dus een punt waar we nu zijn, en ook een belangrijke reden waarom journalisten telkens weer de politie erbij betrekken. Want ook journalisten zijn subject aan beeldvormingsprocessen in de media. Iets wat dus moeite kost om te ontstijgen, die m.i. onvoldoende wordt genomen. Want zo lastig is het niet om feiten te vinden over hoe steeds harder criminaliseren heeft geleid tot steeds meer drugsafval. Maar dat vinden ze dan vaak 'niet relevant' voor het item.
Klik om te vergroten...
Kee naja. Ik vind dat het beter moet, maar ook dat het al heel veel beter gaat🤷🏻‍♀️

Het is moeilijk om vooruitgang te zien als je zelf teleurgesteld, gekwetst, of gewoonweg te lang ergens inzit en je ideaalbeeld verweg voelt (lijkt wel een relatie he!?), maar dat betekent niet dat het er niet is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Kee naja. Ik vind dat het beter moet, maar ook dat het al heel veel beter gaat🤷🏻‍♀️

Het is moeilijk om vooruitgang te zien als je zelf teleurgesteld, gekwetst, of gewoonweg te lang ergens inzit en je ideaalbeeld verweg voelt (lijkt wel een relatie he!?), maar dat betekent niet dat het er niet is.
Klik om te vergroten...
Twee weken geleden heeft de Tweede Kamer nog voor een wetsvoorstel gestemd wat honderden drugs moet gaan verbieden. Ondertussen is DPG Media lekker bezig met een klassieke drug scare campagne over 'flakka'. Er is een staatscommissie aan het kijken wat we nou met medicinale MDMA aanmoeten, want de politiek kan het niet zomaar verkroppen dat best wel grondig is aangetoond dat MDMA medicinale werking heeft.

Maar inderdaad, er zijn nu al 2 gemeentes waar je legaal geproduceerde cannabis mag kopen.
Maar of ik zo'n neoliberaal model waarbij controle over de markt in handen van 10 producenten wordt gegeven echt vooruitgang vind.. Tja, noem me maar gewoon een pessimist dan hoor.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Kee naja. Ik vind dat het beter moet, maar ook dat het al heel veel beter gaat🤷🏻‍♀️

Het is moeilijk om vooruitgang te zien als je zelf teleurgesteld, gekwetst, of gewoonweg te lang ergens inzit en je ideaalbeeld verweg voelt (lijkt wel een relatie he!?), maar dat betekent niet dat het er niet is.
Klik om te vergroten...
Ik zou echt willen dat ik het voelde en zag. Maar ik zie helemaal niet dat het beter gaat, integendeel zelfs.
En ik voel het ook niet. Komt door m’n leeftijd denk ik, te lang mooie verhalen gehoord, beloftes, fouten, gekonkel, gedraai, verspilling, stigmatisering, integriteitskwesties etc.

Wat ik wel geloof is dat we als burgers, wat je zelf schreef, kleine stapjes kunnen zetten. Zelf kunnen we onze eigen omgeving goed informeren en gesprekken voeren, uitleg geven en stigma wegnemen. Zelf klein beginnen.
Niemand anders gaat ons daarbij helpen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Wat ik wel geloof is dat we als burgers, wat je zelf schreef, kleine stapjes kunnen zetten. Zelf kunnen we onze eigen omgeving goed informeren en gesprekken voeren, uitleg geven en stigma wegnemen. Zelf klein beginnen.
Niemand anders gaat ons daarbij helpen.
Klik om te vergroten...

We doen ons best hier! 💪
N
NickjeeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zie in grote lijnen een goed plan, en behoorlijk degelijk onderbouwd, maar m.i. teveel focus op sociale setting cq. gebruik binnen speciale ruimtes of gelegenheden (festivals). Ik ben juist een thuisgebruiker van verschillende soorten drugs/rc's en wil dat bij voorkeur niet elders doen. Daarmee behoor ik ook tot een categorie die vrijwel per definitie geen overlast geeft (tenzij ik op een iets te wilde trip het raam uit wil vliegen of ik een heart attack krijg o.i.d.....). Ik ben er in elk geval voorstander van elk middel van de straat en uit het verkeer te houden (zoals een beetje voor alcohol ook geldt). En hoe dan ook beleid nuchter (pun not intended) baseren op daadwerkelijke risico's en schade aan individu en maatschappij. Dat vereist ook degelijk onderzoek naar bijv. Rc's. Als je welke drug dan ook daarmee objectief kan vergelijken met alcohol en roken en daar grotendeels je beleid op baseert zouden er m.i. veel overblijven in de meeste categorieën (psychedelica, stimulanten, cannabis, entactogenen) die je wat mij betreft (streng) gereguleerd kan toestaan voor thuis of aangewezen plekken (festivals, (social) clubs etc.), i.c.m. goede voorlichting. Ieder z'n pleziertje, decriminalisatie en verantwoordt gebruik (tot op zekere hoogte dan...).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nickjeee zei:
Ik zie in grote lijnen een goed plan, en behoorlijk degelijk onderbouwd, maar m.i. teveel focus op sociale setting cq. gebruik binnen speciale ruimtes of gelegenheden (festivals). Ik ben juist een thuisgebruiker van verschillende soorten drugs/rc's en wil dat bij voorkeur niet elders doen. Daarmee behoor ik ook tot een categorie die vrijwel per definitie geen overlast geeft (tenzij ik op een iets te wilde trip het raam uit wil vliegen of ik een heart attack krijg o.i.d.....). Ik ben er in elk geval voorstander van elk middel van de straat en uit het verkeer te houden (zoals een beetje voor alcohol ook geldt). En hoe dan ook beleid nuchter (pun not intended) baseren op daadwerkelijke risico's en schade aan individu en maatschappij. Dat vereist ook degelijk onderzoek naar bijv. Rc's. Als je welke drug dan ook daarmee objectief kan vergelijken met alcohol en roken en daar grotendeels je beleid op baseert zouden er m.i. veel overblijven in de meeste categorieën (psychedelica, stimulanten, cannabis, entactiogenen) die je wat mij betreft (streng) gereguleerd kan toestaan voor thuis of aangewezen plekken (festivals, (social) clubs etc.), i.c.m. goede voorlichting. Ieder z'n pleziertje, decriminalisatie en verantwoordt gebruik (tot op zekere hoogte dan...).
Klik om te vergroten...
Hele goede opmerking!

Er is een belangrijke reden waarom ik de thuissituatie buiten beschouwing heb gelaten: ik vind dat die niet gereguleerd moet worden :wink:
Je hebt namelijk recht op bescherming van de privésfeer, wat een mensenrecht is. Dus inderdaad, doe gewoon lekker wat je wil als je thuis bent. Zolang je dat ook thuis laat. Dat is dan de voorwaarde uiteraard.

Wat ik wel belangrijk vind is dat je afgesloten ruimtes creëert waar drugsgebruik mag plaatsvinden. De reden staat ook uitgelegd: zo kan je leeftijdsgrenzen hanteren, overlast voorkomen, en adequate veiligheidsmaatregelen nemen.

En ik ben ook realistisch he: ik denk niet dat het mogelijk is om een waterdicht drugsbeleid te ontwerpen dat altijd en overal voor iedereen goed werkt. Bij de social clubs zeg ik bijvoorbeeld naar Spaans voorbeeld dat je wiet dan niet mee naar buiten mag nemen uit de cannabis social club. Natuurlijk gebeurt dat wel. Drugs weten zelfs gevangenissen binnen te komen. Maar dat betekent niet dat het beleid erop gericht moet zijn om het te faciliteren. Het enige is dat je je als gebruiker kwetsbaar maakt voor (straf)maatregelen, zoals bijvoorbeeld een boete voor blowen op straat. Mocht er een probleem zijn en je wordt gefouilleerd, dan worden de drugs misschien in beslag genomen, of wordt er een onderzoek gestart of er aanvullend bewijs voor drugshandel gevonden kan worden.

In Nederland hebben we al gebruikershoeveelheden gedefinieerd. Van mij mogen die nog wel wat ruimer genomen worden (want wie gebruikt er nou een halve gram coke?). Maar ik denk wel dat sommige middelen te risicovol zijn om thuis gebruikt te worden. Dan heb ik het voornamelijk om heroïne. In het huidige stelsel van legale verstrekking van heroïne in Nederland mag je het ook nergens anders gebruiken dan in de Medische Suppletie Unit. Daarover heb ik mensen die verslaafd zijn aan heroïne ook wel eens horen klagen. Maar het punt is dat het medisch toezicht nodig is om de kans op overdoses te minimaliseren. En in de afweging van belangen lijkt me het belang om lekker comfortabel thuis op de bank te zitten toch net wat minder belangrijk dan je leven.

Mag ik vragen wat voor drugs je thuis gebruikt, en waar je dat het meest vind botsen?
En de aanvullende vraag: waarom gebruik je het liefst thuis en waarom zou je dat liever niet elders doen?
N
NickjeeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
"Mag ik vragen wat voor drugs je thuis gebruikt, en waar je dat het meest vind botsen?
En de aanvullende vraag: waarom gebruik je het liefst thuis en waarom zou je dat liever niet elders doen?"

Wiet paar x per maand, tryptamine 1 à 2x per maand, entactogene stimulant 4 à 5 x per jaar. Ik gooi eigenlijk altijd wel een jointje in de mix. Ik ga wel voor een dikke high/trip en dan voel ik me niet prettig in onbekend gezelschap, zelfs niet zo onder vrienden (waarvan sommigen 'm ook wel lusten, daar niet van). Wel eens xtc gedaan bij het uitgaan maar dat waren lage doses. Ik vind het geweldig om de controle een beetje te verliezen maar dan dus wel in vertrouwde omgeving. Entactogeen bewaar ik voor een avond/nacht met m'n vriendin, thuis of hotel, zo een ben ik er 😁.

P.s. ik ergerde me kapot aan die politie commissaris die zo nodig iets moest vinden van rc vendors. Je gejatte fiets is de moeite niet waard maar wél wat vinden van iets dat nota bene nu feitelijk niet crimineel is en dus ook geen zaak van politie/justitie. Handen tekort maar dat kan er dan nog wel bij?
N
NickjeeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
Ik kreeg vandaag een mailtje van een bekende rc vendor die beweert dat het verbod waarschijnlijk ingaat op 1 juli 2024. Of deze informatie betrouwbaar is weet ik niet. Waarschijnlijk niet.
Klik om te vergroten...
Dat is volgens mij wel het streven. Is me nog steeds niet duidelijk trouwens wat wel en niet onder verbod gaat vallen maar ik dacht in elk geval alle (entactogene) stimulanten zoals 6-apb, 2-fma, 3-cmc, 5-mapb enzovoorts maar niet tryptamines zoals 5-meo-mipt en 4-ho-met, of lsd-analogen. Maar correct me if I'm wrong...
Edit, vond deze vrij gedetailleerde lijst https://www.changingperspective.info/nieuws/lijst-stoffen-verboden/
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nickjeee zei:
Dat is volgens mij wel het streven. Is me nog steeds niet duidelijk trouwens wat wel en niet onder verbod gaat vallen maar ik dacht in elk geval alle (entactogene) stimulanten zoals 6-apb, 2-fma, 3-cmc, 5-mapb enzovoorts maar niet tryptamines zoals 5-meo-mipt en 4-ho-met, of lsd-analogen. Maar correct me if I'm wrong....
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je respons, maar ik zie net dat ik mijn bericht in het verkeerde topic geplaatst heb. Ik had het hier willen plaatsen. Ik ga het even aanpassen…
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Wat maakt het dat jij het idee hebt dat ambtenaren erbij zitten met het idee “nou. Wat een kutzooi dit probleemstuk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat wij dit van ons af kunnen schuiven en de bal lekker bij onze inwoners te leggen zodat we weer lekker om half 4 naar huis kunnen?”?
Dat is namelijk totaal niet mijn ervaring met ambtenaren. Er werken heel veel mensen voor de overheid, en zeker de decentrale, die met oprechte en goede intenties het beste voor hun inwoners (willen) doen.
Klik om te vergroten...
Nog even hierover. Wat maakt het dat ik denk dat overheidsinstanties hun verantwoordelijkheid willen afschuiven op het individu?

Nou, neem bijvoorbeeld de campagne 'bloed aan je pil' van de gemeente Rotterdam. Die campagne is naar eigen zeggen bedoeld om gebruikers bewust te maken van hun rol in de drugscriminaliteit. En dus de rol van het drugsbeleid buiten beschouwing te laten. Ik heb hierboven wat wetenschappelijke bronnen gedeeld over welke factoren er meespelen bij dtugsgerelateerd conflict he. Dat soort kennis wordt uitdrukkelijk buiten beschouwing gelaten (trouwens ook door de journalisten die eigenlijk de macht zouden moeten controleren door feiten te checken) www.hartvannederland.nl/regio/rotterdam/er-kleeft-bloed-aan-je-pil-rotterdam-wil-drugsgebruikers-bewust-maken-van

Dat soort campagnes worden vaker opgericht, bijvoorbeeld bij een VR-experience in samenwerking met het Trimbos-instituut die gebruikers moest laten zien hoe hun pil drugsafval achterliet. Nou moet je weten dat het WODC niet lang daarvoor in een dik rapport had geconcludeerd dat aanscherping van de Wet Voorkoming Misbruik Chemicaliën had geleid tot een verdrievoudiging van het aantal drugsafvaldumpingen, omdat producenten hun eigen precursors waren gaan maken. Die informatie zat uiteraard niet in de bewustmakingscampagne.

Je zegt dat je ambtenaren kent die gemotiveerd en met goede intenties naar hun werk gaan. Dat wil ik best geloven. En ik wil ook best geloven dat de bovenstaande ambtenaren met goede intentie gemaakt zijn: namelijk jongeren waarschuwen voor gevaren van criminaliteit.
Daarbij wil ik individuele ambtenaren nog best vrijpleiten hoor. Want er zijn ook allerlei mensen die voor de overheid werken en kritisch kijken naar de rol van beleid hierin. Maar uit jouw voorbeeld blijkt ook dat zulke andersdenkende ambtenaren gewoon monddood worden gemaakt door de organisatie waarvoor ze werken. Mede daarom is die goede intentie wat mij betreft onvoldoende. Al was het maar omdat ik bijvoorbeeld burgemeesters met goede intenties hele gezinnen dakloos heb zien maken vanwege de aanwezigheid van een beetje drugs. Er was geen bewijs dat de hele familie er wat mee te maken had, maar dat maakte niet uit. Want de burgemeester was zó gemotiveerd om met de beste intenties de openbare orde te beschermen tegen drugs (die overigens al in beslag waren genomen), dat het grond- en mensenrecht van de familie om een woning te hebben er even niet toe deed.

Je vraagt je af waarom ik ambtenaren zo afschilder. Nou, tel nog maar tientallen van dat soort voorbeelden bij elkaar op, en dan begin je het een beetje te snappen.
Ik snap dan niet zo goed waarom ik positief zou moeten gaan praten over alles wat ambtenaren goed doen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Partij voor de dieren is nooit een one issue partij geweest MAAR OKAY. Daarvoor zittem we hier nu niet en ik ben dronkie dus doei.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Bij die middelen maak ik me nu juist zorgen omdat ze bezig zijn met het legaliseren. Want ze zijn bezig met psychedelica volledig te medicaliseren. Dus dan mag je alleen paddo's bij de psychiater als je last hebt van een erkende stoornis. Terwijl psychedelica juist fijn kunnen zijn voor mensen met wie niet zoveel mis is, maar die wel veel baat kunnen hebben bij zich even verbonden voelen met iets wat groter is dan zijzelf.
Klik om te vergroten...
Ja dat is in mijn ogen ook niet de bedoeling.
Maar toch zie ik kansen omdat deze middelen dus wel uit het taboesfeertje worden gehaald, dus als weldenkende en welbespraakte psychonauten (en eventuele sjamanen en zo) laten zien dat deze middelen ook voor "gewone" mensen verrijkend kunnen zijn, kan dit ingang geven voor liberalisering voor een deze en andere middelen.
(Voor paddo's ben ik eigenlijk niet zo bang dat deze moeilijker verkrijgbaar worden, gezien ze vrij makkelijk te kweken zijn)
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Partij voor de dieren is nooit een one issue partij geweest MAAR OKAY.
Klik om te vergroten...
Ik geloof je meteen, politiek is niet ècht m'n ding.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Bij die middelen maak ik me nu juist zorgen omdat ze bezig zijn met het legaliseren. Want ze zijn bezig met psychedelica volledig te medicaliseren. Dus dan mag je alleen paddo's bij de psychiater als je last hebt van een erkende stoornis. Terwijl psychedelica juist fijn kunnen zijn voor mensen met wie niet zoveel mis is, maar die wel veel baat kunnen hebben bij zich even verbonden voelen met iets wat groter is dan zijzelf.
Klik om te vergroten...
Je zou eigenlijk hopen dat trippen opgenomen zou worden in het curriculum aan het eind van de middelbare school. Voor mezelf geldt niet zozeer het verbonden voelen, maar mijn (redelijk extreem) deductief rationele denkpatronen. Ik vermoed dat veel trippen in mijn jeugd aan de ontwikkeling daarvan hebben meegeholpen. En wellicht ook aan m'n creativiteit.
Ik weet dat trouwens niet zeker, zou ook gewoon de toevallige mix van kippenlever DNA kunnen zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
StraffeNeel zei:
Je zou eigenlijk hopen dat trippen opgenomen zou worden in het curriculum aan het eind van de middelbare school.
Klik om te vergroten...
Haha, nouja...... Of dat me nou zo'n goed idee lijkt..
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
www.theguardian.com

High street? Dutch ecstasy ‘shop’ shows possible way for drug reform

Mock-up XTC store in the centre of Utrecht demonstrates how drug might be sold if regulations change
www.theguardian.com www.theguardian.com
transformdrugs.org

How to regulate stimulants | Transform

transformdrugs.org transformdrugs.org
Klik om te vergroten...
Dit is inderdaad een heel goed concept.

Eind maart verschijnt er voor een paar weken ook zo’n xtc winkel pop-up in Gent. Ik sta ingeschreven om een shift als vrijwilliger te gaan draaien. Ben zeer benieuwd naar de reacties van het Vlaamse volk.

1706007102940.png
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."