Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums'Gedoogbeleid hasj en wiet zal stoppen'

'Gedoogbeleid hasj en wiet zal stoppen'

28 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#1
We're gonna have to execute some rich important people,
gonna burn down all the churches and topple all the steeples
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#2
But for now I just hope they die while they sleeples.
A
AllolalieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het zal mijn tijd wel duren :wink:
G
GewoonVOLLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hans Hoogervorst is een goede burger.
M
MarklarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Demissionair VVD-minister Hans Hoogervorst denkt dat het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs over tien jaar niet meer bestaat. Dat voorspelde onze minister van Volksgezondheid deze week op een congres over drugsbeleid in Mexico.

''Er ontstaat steeds meer draagvlak voor een strikter alcohol- en tabaksbeleid in ons land. Een tolerant softdrugsbeleid ligt daardoor steeds minder voor de hand. Ik verwacht dat het Nederlandse drugsbeleid steeds strenger zal worden en uiteindelijk niet meer wezenlijk zal afwijken van dat in de rest van Europa'', aldus Hoogervorst in Mexico.

Hij wees er op dat het beleid in Nederland ten aanzien van marihuana de laatste jaren al veel strenger is geworden. Zo is het aantal coffeeshops in acht jaar tijd met 40% gedaald. In 80% van de gemeenten zijn ze niet meer te vinden. Daarnaast wordt de wietteelt harder aangepakt. De straffen zijn flink verhoogd. Volgens Hoogervorst zal het beleid steeds restrictiever worden: ''Het beeld van Nederland als extreem tolerant ten opzichte van drugs strookt steeds minder met de werkelijkheid.''

Huisindustrie van wietplantages
De minister van Volksgezondheid zegt dat de aloude doelstelling van het Nederlandse beleid om softdrugs anders te behandelen dan harddrugs, ook niet geleid tot minder harddrugsgebruikers. Weliswaar is de consumptie van heroïne fors gedaald, maar dat geldt voor de meeste andere Europese landen ook. In vergelijking met andere landen heeft Nederland juist een behoorlijk groot probleem met cocaïne- en xtc-gebruik, zo betoogde Hoogervorst.

Een ander nadeel van het gedoogbeleid is volgens de minister dat het de productie van cannabis in ons land flink heeft bevorderd: ''Het heeft ertoe geleid dat er een levendige huisindustrie van wietplantages in de grote steden is ontstaan. De Nederlandse marihuana is inmiddels - net als onze tulpen - van zeer hoge kwaliteit. Maar dit landbouwproduct is iets waar we niet zo trots op zijn. Het is ook juridisch verwarrend. We staan toe dat coffeeshops kleine hoeveelheden cannabis verkopen, maar we vervolgen wel de mensen die het produceren en aan de coffeeshop leveren. Dat lijkt me zeer onlogisch.''

Tenslotte heeft het Nederlandse beleid geleid tot een toename van het drugstoerisme naar ons land, met bijbehorende overlast, en wekt het beleid veel wrevel bij de buurlanden, zo besloot Hoogervorst.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/72342
Mede aanleiding: http://www.nieuws.nl/444366
M
MarklarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gaan we weer :rolleyes:
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Marklar zei:
Gaan we weer :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Precies.
Maar als ik me niet vergis zullen er over 10 jaar mensen aan de macht zijn die nu 20-30-40 jaar zijn. Daar zitten toch ook wel mensen tussen die drugsgebruiken. Vraag me af of Hoogervorst daar rekening mee heeft gehouden.
Straks komt de generatie aan de macht waarvan heel wat mensen drugs gebruikt hebben of nog steeds gebruiken. Het zijn sowieso mensen die meer kennis hebben dan die mensen die nu aan de macht zijn.

Ben benieuwd.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#8
Schandpalig.
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#9
hehe, over 10 jaar is der al een heleboel jeugd(die jeugd van nu waarvan zo'n 6/10 smoort) groot geworden en heeft de minister van volksgezondheid het helemaal verkeerd, neem dat van mij aan.
y
yellowmoonLid
01-01-2024, 00:00
#10
wie heeft nou last van coffeeshops eigenlijk :mrgreen:
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#11
yellowmoon zei:
wie heeft nou last van coffeeshops eigenlijk :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Mensen die graag zeuren en die vaak ook niets van wat voor soort drugs dan ook af weten
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#12
we zien wel :wink:
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tsjah, de functie van medicinaal gebruik is al overgenomen. Hoewel ik denk dat de overlast en gevolgen van het wiet-gebruik niet te vergelijken zijn met het drank en tabak geruik, zou het me toch niks verbazen als je het ook hier weer bij je eigen nachtappotheker tussen de poedertjes moet halen. De Europese Unie zal hier grotere druk op blijven uitoefenen..

Achjaa, time will show us..
T
TeQLid
01-01-2024, 00:00
#14
Leuk hoe mensen die hoogst waarschijnlijk zelf nooit wat hebben gedaan en op de scheet van de VS meewaaien gaan bepalen hoe het drugsbeleid moet.

Luister eens naar de professionals op dit gebied! Die zeggen toch wat anders...


En dat xtc... tjah... blijf het minder link vinden dan bv. alcohol, vooral als het positief getest is.
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#15
TeQ zei:
Leuk hoe mensen die hoogst waarschijnlijk zelf nooit wat hebben gedaan en op de scheet van de VS meewaaien gaan bepalen hoe het drugsbeleid moet.

Luister eens naar de professionals op dit gebied! Die zeggen toch wat anders...


En dat xtc... tjah... blijf het minder link vinden dan bv. alcohol, vooral als het positief getest is.
Klik om te vergroten...

Ook als je het iedere week gebruikt? Aangezien drank ook wekelijks is bij de meesten..

Het linke van een drug zit niet alleen in de periode dat je onder invloed bent.
P
PsiloLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zou het een achteruitgang vinden van een geciviliseerde maatschappij.
In mijn opinie moet je duidelijk maken op alle manieren dat er grote bezwaren zijn aan het gebruik van drugs. Als je toch besluit dit te doen is het je eigen verantwoordelijke keus.

Ik kan me zo ergeren aan politici die mij zo nodig moeten vertellen wat wel en niet mag op (zeer) persoonlijk vlak.

Als ik in een strakke roze onderbroek in mijn kamer wil rondlopen met een muizenval om mijn mannelijke dingetje (gordijnen dicht) dan hoeft één of andere (meestal christelijke) politicus mij niet te vertellen dat ik dat niet mag....... Als ik hierdoor nooit meer een erectie kan krijgen is dat mijn eigen keus....
Dan ga je geen muizenvallen verbieden, dan ga je voorlichting geven.

Het is natuurlijk kort door de bocht maar ik wil alleen maar aangeven dat ik er niet tegen kan dat de grootste bekrompen meerderheid van deze aardbol mij keihard iets gaat verbieden danwel gaat stigmatiseren.

Ik ben een liberaal...dat houdt in dat je wat mij betreft wel mag zeggen: "gebruik wat je wilt....produceer wat je wilt", maar als je door je drugsgebruik aanspraak moet maken op de algemene voorzieningen dan betaal je gewoon meer premie....

Wel zo eerlijk lijkt me.

Nederland rules wat drugsbeleid betreft... rapportcijfer een dikke 5
rest van de wereld een 1 a 2 voor de moeite.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoogervorst zegt dat waarschijnlijk om ophef te voorkomen, maar over een paar weken / maanden heeft dat demissionair hoopje vlees toch geen waardige functie meer.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
O nee. Hoop van niet. Hoop écht van niet.
D
DjTripsLid
01-01-2024, 00:00
#19
rare mensen daar op dat ministerie...
0
023UserLid
01-01-2024, 00:00
#20
Play_bunny zei:
yellowmoon zei:
wie heeft nou last van coffeeshops eigenlijk :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Mensen die graag zeuren en die vaak ook niets van wat voor soort drugs dan ook af weten
Klik om te vergroten...

Ja ze willen de Superfly ook maar al te graag weg hebben.

( Enigste shop in Hoofddorp voor de mensen die dat niet weten :P )

Hmm ik wens die kerel veel succes, waarschijnlijk blow ik over 10 jaar toch niet meer he.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."