Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBolkestein wil alle drugs legaliseren

Bolkestein wil alle drugs legaliseren

47 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kopiëren is een kunst.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#2
Persoonlijk van Wikipedo gehaald!
H
Hunter S TLid
01-01-2024, 00:00
#3
Helaas heeft de VVD al aangegeven geen paars kabinet te willen vormen...

En in Tjechië is alle drugs geloof ik ook al legaal tot aan zekere hoeveelheden en dat is ook een EU land, dus aan de EU zal het niet liggen:)
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sja, dat VVD nu zegt dat paars "onwaarschijnlijk" is, is logisch, ze willen de rechtse kiezer natuurlijk niet laten denken dat ze met links zouden gaan regeren.

Hopelijk draait dat bij op het moment dat het kabinet geformeerd moet worden, of hebben we dan 3 grote partijen (cda, vvd, pvda) waarvan er 2 nodig zijn, en 2 kleinere (d66 en pvv) waarvan er 1 nodig is. Aangezien er niemand met de pvv zal willen regeren heeft d66 dan wel een sterke positie om te kiezen met welke 2 van die grote partijen een kabinet te vormen.

hoopvol blijven :)

Wat zou het toch geweldig zijn, D66 is al voor legalisatie XTC, een oud VVDer moet alleen zijn partij nog even overtuigen, en de pvda wil onderzoek doen naar de effecten van legalisatie. Alles kan als je er maar in gelooft toch ?! :hearteyes:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Petrovic zei:
Drientje zei:
Waar komt de kleur paars eigenlijk vandaan? En waarom niet rood of groen?
Klik om te vergroten...
Volgens mij omdat D66 groen is, VVD blauw en PvdA rood. Als je die mengt krijg je paars geloof ik? Volgens mij wat dat het.
Klik om te vergroten...

Dan krijg je echt wel bruin ofzo :P Blauw + rood = paars. En zie nu net dat iemand deze voor de hand liggende verklaring zelfs al opgezocht heeft. :grin:
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#6

Thanks for the info. Het gaat dus wel over kleuren, ik snap er nooit een drol van.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#7
AMSTERDAM - Alle drugs moeten worden gelegaliseerd. Dat bepleiten VVD-coryfee Frits Bolkestein, oud-minister van Volksgezondheid Els Borst (D66) en hoogleraar strafrecht Theo de Roos dinsdag in een opiniestuk in NRC Handelsblad.
© ANP

Bolkesteins partij is tegen legalisering van drugs. D66 wil alleen softdrugs legaliseren.

Door het opheffen van het verbod op drugs kunnen drugsbendes volgens hen worden verdreven. Daardoor zou de werkdruk van politie en justitie tientallen procenten lichter worden.

Ook wordt de samenleving door legalisering volgens de auteurs veiliger. Het stuk is verder onderschreven door een reeks hoogleraren, juristen en drugsdeskundigen.

Onwerkbaar

De auteurs stellen dat het huidige gedoogbeleid voor softdrugs 'onwerkbaar' is. "Geen enkele coffeeshop kan daarop draaien. Het geeft slechts aan het OM de macht om elke coffeeshop de nek om te draaien, en daar is het de laatste jaren ook ijverig mee bezig."

Legalisering is volgens hen ook goed voor de volksgezondheid, omdat de kwaliteit van de drugs dan is gewaarborgd. "De drugs zijn dan voorzien van bijsluiters en voorlichting wordt geloofwaardig." De drugs zouden niet moeten worden verstrekt aan minderjarigen en buitenlanders.

© Novum
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#8
productie word dan ook legaal? als dat niet het geval is voorzie ik heel dure drugs
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#9
Door het opheffen van het verbod op drugs kunnen drugsbendes volgens hen worden verdreven. Daardoor zou de werkdruk van politie en justitie tientallen procenten lichter worden.

Legalisering is volgens hen ook goed voor de volksgezondheid, omdat de kwaliteit van de drugs dan is gewaarborgd. "De drugs zijn dan voorzien van bijsluiters en voorlichting wordt geloofwaardig." De drugs zouden niet moeten worden verstrekt aan minderjarigen en buitenlanders.
Klik om te vergroten...

Dit lijken mij toch redelijke pluspunten. Nederland dopeland.


Ik denk dat productie ook legaal wordt, of iig voor bepaalde bedrijven aangezien het dan soort medicijnen worden. Als het te duur wordt komen er vanzelf weer illegale drugs.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Denken jullie nou echt dat ik al jullie posts lees voor ik een reactie plaats? Nee toch he? :grin:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#11
W.F.L. zei:
Petrovic zei:
Drientje zei:
Waar komt de kleur paars eigenlijk vandaan? En waarom niet rood of groen?
Klik om te vergroten...
Volgens mij omdat D66 groen is, VVD blauw en PvdA rood. Als je die mengt krijg je paars geloof ik? Volgens mij wat dat het.
Klik om te vergroten...

Dan krijg je echt wel bruin ofzo :P Blauw + rood = paars. En zie nu net dat iemand deze voor de hand liggende verklaring zelfs al opgezocht heeft. :grin:
Klik om te vergroten...

Anders herhaal je even precies wat ik al had gezegd. :wink:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat zou je wel moeten doen om dit soort dingen te voorkomen. :P
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Rabbithole zei:
Dat zou je wel moeten doen om dit soort dingen te voorkomen. :P
Klik om te vergroten...

Dat soort reacties? Maar die lees ik niet pluisje.. :P

Nee, grapje hoor. :grin: Ik reageerde wel degelijk te snel omdat ik niet alles gelezen had. :flushed:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is je vergeven hoor. :grin:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#15


YEAH!! :grin:

Offtopicness :sunglasses:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat vinden ze inderdaad in heel veel landen al. /care.
m
megatrippieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik zie het ook nog niet gebeuren. maar de druk van de EU is bij het gedoog beleid ook geen belemmering gebleken.
Tevens is statistisch bewezen dat met het gedogen we een enorm succesvol softdrugsbeleid voeren.
niet voor niets dat er in Amerika veelvuldig naar Nederland word gekeken.
Het word in Nederland toegestaan te blowen en het heeft ons procentueel niet meer harddrugsgebruikers opgeleverd.
procentueel heeft Amerika veel meer hasj en weed gebruikers,
Tevens is door het gedogen het uit de zware criminaliteit gehaald.
In tegenstelling met Nederland zie je in Amerika dat daar enorm veel doden vallen in verband met weed en hasj.
Het kost de overheid (lees burger) scheepsladingen met geld.
De verleiding voor jeugdigen hier blijkt niet zo groot te zijn in Nederland omdat we het hier gewoonweg niet zo interessant meer vinden.
Blowen is gewoon niet spannend genoeg meer.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het zou wel eens met die crisis te maken kunnen hebben.
Ik denk dat bolkenstein niet net nu pas tot dit lumineuze idee komt. Hij is een intelligente man en begreep waarschijnlijk lang geleden wel al dat de war on drugs geld verspilling is. Maar nooit is het politieke klimaat (binnen en buitenland) geschikt geweest om dat te zeggen. Andere belangen telden zwaarder, vooral vanuit het buitenland. De publieke opinie is anders, en het is zeker geen onderwerp dat de politicus het waard is om zijn naam of dat van zijn partij eventeel mee te beschadigen.

Alleen al het feit dat dit nu gezegd word door iemand als hij (iemand die echt wel nadenkt over elk woord dat hij naar buiten brengt in tegenstelling tot de wat impulsievere/onervaren politicus) geeft voor mij al aan dat hij denkt dat het politieke klimaat daar nu meer geschikt voor is. De besparingen die het opleveren zijn enorm. In het buitenland ziet met dat ook nu.

Ik zag gisteravond rutten nog op TV die zei van niets te weten en het geen goed idee te vinden. Ik geloof daar dus ook niets van. Zo impulsief is bolkenstein niet volgens mij. Eerder denk ik dat overlegd is dit door mensen naar buiten te brengen die zelf nu niet meer actief zijn zodat ze kunnen kijken hoe nederland erop reageerd en hoe de discussie verloopt voordat het partijstandpunt word aangepast.

Wat dat betreft ben ik dus best positief hier over.

Dat, of de VVD leerde van dit forum dat junkies vooral op D66 en stemmen en aangezien er zoveel junkies zijn in Nederland willen ze die stemmen van D66 afpakken door hen te overtroeven op drugs liberaliteit :)
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat ze het maar illegaal houden, overheid zou er enkel munt uit slaan. Met de kwaliteit zit het nu toch ook al goed, uitgezonderd coke en heroine.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ach, als de overheid er te veel munt uit zou willen slaan door accijnzen, dan bloeit de illigale handel vanzelf weer op. Als ze hun doel willen bereiken zullen ze het dus zonder extra belastingen moeten doen en redelijk vrij moeten laten zodat er concurentie is. (zoals met softdrugs waar het grootste deel toch via de shop word gehaald omdat illigaal alleen in grote hoeveelheden echt goedkoper is)

of ze laten de handel gebeuren door organisaties die het non profit doen. Verslavingszorg, of een nieuwe branche die daarmee samenwerkt. Lijkt mij dat er genoeg mogelijkheden zijn en genoeg expertise te raadplegen is in nederland om te zorgen dat de doelen bereikt worden:
-betere kwaliteit
-terugbrengen van illigale handel
-voorlichting en hulpverlening

Mocht het zover komen, dan maar hopen dat de politiek dat ook inziet en niet met een half bakken beleid aankomt zoals ook het gedoog beleid al is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."